G: Kielioppivirheinhokkinne, top3?

  • Viestiketjun aloittaja Kielipoliisi
  • Ensimmäinen viesti
huoh
Mut mun mielestä on eri asia puhua kuin kirjottaa. Ite puhun tosi murteellisesti ja se ei haittaa siis, että jos johonki muuttaa ja sieltä oppis jotain uutta puhetyyliä..saatan jopa kirjottaa joskus murteella, varsinki tämmösellä palstalla. Aika harva täällä kirjottaa kirjotuskielellä.

Mut silti inhoan tuota, et joku kirjottaa "ketä" kun pitäs lukea "kuka" tms. =D
 
no
ihan vaan sellanen tyyli että kirjoitellaan monta lausetta peräperää ilman mitään logiikkaa ja pilkkuja tai pisteitä se on tosi ikävää luettavaa ajatus jää mulla harhailemaan ainakin ihan vääriin kohtiin ja saan lukea monta kertaa saman jutun jotta ymmärtäisin yhtään mitään ja silleen no ei mulla sitten muuta ollutkaan
 
Kielipoliisi
Alkuperäinen kirjoittaja Inni:
Eikö nuo 2 kohdan sanat ole murre sanoja? Ainakin itse Oulun suunnalta niitä käydän ja tulen käyttämään edelleenkin. Tämä kaksplussan palsta ei ole mikään äidinkielen koe, enkä todellakaan aio edes kirjoittaa sen mukaisesti. Jotenkin tuntuu naurettavalta että pitäis kirjoittaa kuin tentissä olisi.
Katsopas-sana äännetään kahdella p:llä murteessa kuin murteessa; se ns. kahdentuu, mutta ei sen kirjoittaminen kahdella p:llä mihinkään murteeseen kuulu, vaan osoittaa vain ko. henkilön sivistymättömyyden suomen kielen osalta.
 
hmm
Kielipoliisi, ei tuo ole murretta muualla vaan sitä käytetään ihan yleisesti ottaen teinislangina. Se on ihan opeteltu juttu ja "levisi" muuallekki myöhemmin. Ja kyllä, inhoan sitä tosissaan, koska monet kirjotteleekin niin esim. esseisiin. Yökkis. Tietysti puhekielessä on ok käyttää murresanoja, sama koskee tämmöstä lepposampaa tekstiä. Mutta sitten virallisemmissa pitäs kyllä olla sanat kohdallaan ja tuon "ketä" käytäjiltä oikeat sanat ovat puuttuneet.
 
huoh
Kielipoliisi ja muut. Siis nimenomaan sanoin tuohon Katsopas-sanaan, että ei kuulu Oulun murteeseen tuolla tyylillä. Ja jokuhan niin tuolla ensimmäisellä sivulla väitti!! Hieman tarkkaa silmää, kiitos!
 
huoh
Ja se on ihan sama kuuluuko joku sana vaikka perse-murteeseen, se ei periaatteessa kirjotettuun tekstiin kuulu. Ja Oulussa ei kyllä "katsopas"-sanaa käytetä noin edes puheessa, kuten joku siis yllä väitti. Vaan se on "katoppa". Eikä sitä siis suinkaan tarvitse kirjoittaa niin, enkä ole niin väittänytkään.
 
Pisteen jälkeen ei jätetä väliä ja uusi lause aloitetaan pienellä kirjaimella.
Kirjoitetaan pitkä tarina ilman pilkkuja ja pisteitä, vaikea saada selkoa.
Ihan selvät kirjoitusvirheet, kuten palo mies, posti laatikko.

Kyllä itsellekin tulee joskus hetki, jolloin miettii onko sana yhdyssana, tulee usein valittua just se väärä vaihtoehto :D
 
Kielipoliisi
Alkuperäinen kirjoittaja öhöm :
Alkuperäinen kirjoittaja Inni:
Eikö nuo 2 kohdan sanat ole murre sanoja? Ainakin itse Oulun suunnalta niitä käydän ja tulen käyttämään edelleenkin. Tämä kaksplussan palsta ei ole mikään äidinkielen koe, enkä todellakaan aio edes kirjoittaa sen mukaisesti. Jotenkin tuntuu naurettavalta että pitäis kirjoittaa kuin tentissä olisi.
no eivät ole murresanoja vaan VÄÄRIÄ kirjoitusasuja :)
Niinpä. Esim. "ite", "ihte" ja "itte" ovat kaikki murteellisia muotoja itse-sanasta, jä näin ne myös kirjoitetaan, mutta katsopas-sanaa - vaikka se kahdella p:llä lausutaankin" - ei kirjoiteta niin, koskaan. Myöskään onpa-sanaa ei kirjoiteta ompa, vaikka se niin ääntyykin.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Kun pitäisi lukea "kuka", niin lukee "ketä". Tuossa voi myös olla jokin muukin, mutta silti kirjoitetaan tai sanotaan "ketä". Se on täysin väärin ja antaa tosi typerän kuvan, ihan kuin ei suomea osaisi edes puhua!
Ketä kiinnostaa |O B) :LOL:
Ketä on ainakin Turu murretta ;)
Turkulaisia ollaan ja myönnän että tuo ketä häiritsee, samoin kun poika kysyy kui? :D
 
-Jonttu-
Alkuperäinen kirjoittaja Vilinäiti:
Pisteen jälkeen ei jätetä väliä ja uusi lause aloitetaan pienellä kirjaimella.
Kirjoitetaan pitkä tarina ilman pilkkuja ja pisteitä, vaikea saada selkoa.
Ihan selvät kirjoitusvirheet, kuten palo mies, posti laatikko.

Kyllä itsellekin tulee joskus hetki, jolloin miettii onko sana yhdyssana, tulee usein valittua just se väärä vaihtoehto :D
Mulla taas on sellainen vika, että jos epäröin jotain yhdyssanaa, niin umppaan ne kaikki yhteen ihan vain varmuuden vuoksi :D
Esim. "lahjakorttitarjous".. Mua hämää jos se on kirjoitettu "lahjakortti tarjous". Siksi laitan lehteenkin aina yhteen :p
 
vieras
Ei ole inhokkeja. Johtuu kai maagisesta kyvystäni lukea tekstiä kuin tekstiä. Itse olen mestari tekemään virheitä. Onneksi koulutöitä tehdessä tarkistutan ne jollain toisella tai tankkaa tekstiä läpi useamman kerran. Täällä mä vain päästelen menemään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vilinäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Kun pitäisi lukea "kuka", niin lukee "ketä". Tuossa voi myös olla jokin muukin, mutta silti kirjoitetaan tai sanotaan "ketä". Se on täysin väärin ja antaa tosi typerän kuvan, ihan kuin ei suomea osaisi edes puhua!
Ketä kiinnostaa |O B) :LOL:
Ketä on ainakin Turu murretta ;)
Turkulaisia ollaan ja myönnän että tuo ketä häiritsee, samoin kun poika kysyy kui? :D
Joo vai? B)
 
Alkuperäinen kirjoittaja umbrella-:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilinäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Kun pitäisi lukea "kuka", niin lukee "ketä". Tuossa voi myös olla jokin muukin, mutta silti kirjoitetaan tai sanotaan "ketä". Se on täysin väärin ja antaa tosi typerän kuvan, ihan kuin ei suomea osaisi edes puhua!
Ketä kiinnostaa |O B) :LOL:
Ketä on ainakin Turu murretta ;)
Turkulaisia ollaan ja myönnän että tuo ketä häiritsee, samoin kun poika kysyy kui? :D
Joo vai? B)
Just näi, vaikken Turust ookaan :D
 

Yhteistyössä