G: Kelpuutatko alle 180cm pitkää miestä?

  • Viestiketjun aloittaja "Kuu-ukko"
  • Ensimmäinen viesti
Peyote
Jaa, että ylipainooset ei löydä ittelleen miestä?

Mä en toki paina 120kg, mutta reilusti ylipainoonen oon. Silti mulla on ollu seurustelusuhteita ja lapsenki oon saanu, tälläki hetkellä seurustelen. Miehet ihan tavallisia suomalaasia miehiä ja tämän hetkinen mies on normaalipainoonen ja liikuntaa harrastava. Mutta palstalogiikan mukaan mä valehtelen tai miehes on jotaki vikaa. Eihän ylipainoonen voi mies ittelleen saada. Nih.
No en mä nyt semmosta sanonut!! Totta kai voi saada ja saakin. Mut riippuu aika paljon millai ne kilot jakaantuu ja kuinka paljon ylipainoa on. Mun käsittääkseni vasta vakava ylipaino alkaa olla semmoinen karsiva tekijä parinvalinnassa.
 
168 cm miehen ja 120 cm naisen markkina-arvo on vastaavalla tasolla. Kumpikaan ei ole kuuminta hottia suhdemarkkinoilla.
Ei varmaan tuon yhden ominaisuuden perusteella. Mutta ihminen on kokonaisuus ja monet muut seikat vaikuttavat varmasti enemmän kuin pituus. Painon suhteen väittäisin minäkin ihmisten usein olevan tarkempia - osittain koska pituus on asia, jolle ei voi mitään, ja ylipainoon taas liitetään paljon negatiivisia luonteen ominaisuuksia, kuten ettei jaksa pitää huolta itsestään tms.

Keskimäärin voi toki olla niin, että lyhyt mies tai tosi lihava nainen eivät ole sitä kuuminta hottia, mutta yksilötasolla tämä ei sitten taas päde, koska ihmisillä on niin paljon muitakin ominaisuuksia. Ja toisaalta se pituus ei yksin myöskään ratkaise mitään, eli tylsä ja tylsän näköinen tyyppi ei kiinnosta, vaikka olisi juuri ihannepituinen - mutta sitten joku lyhyt, mutta kiinnostava voikin kiinnostaa. Yksilötasolla on mahdollista ylittää melkein mikä tahansa ongelma tai puute, koska monet muut ominaisuudet voivat kompensoida sitä.
 
v.era
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30181055:
Ei varmaan tuon yhden ominaisuuden perusteella. Mutta ihminen on kokonaisuus ja monet muut seikat vaikuttavat varmasti enemmän kuin pituus.
Kyllä se vaan on niin että silmiinpistävän lyhyen miehen tai lihavan naisen rinnalla hävettää kulkea julkisesti, muista ominaisuuksista viis.
 
Tällasen löysin...

Tammikuussa 2013 julkaistu tutkimus antaa uutta tietoa siitä, miten pituus käytännössä näkyy parinvalinnassa. Tutkimuksessa tarkasteltiin vuonna 2000 lapsen saaneiden brittivanhempien pituuksia. Hollantilaisten tutkijoiden tekemä tutkimus julkaistiin juuri Public Library of Science -verkkojulkaisussa.

Tarkastellussa aineistossa miesten keskipituus oli noin 178 senttimetriä. Naisten vastaava luku oli puolestaan noin 164. Tyypillisesti naisen ja miehen pituusero oli noin 14 senttimetriä.

Tutkijoiden mukaan heidän tutkimuksensa on ensimmäinen, joka todistaa, että tietyn pituuseron suosiminen oikeasti näkyy parinvalinnassa – siitäkin huolimatta, että miehet tyypillisesti ovat naisia pidempiä
Nainen vain harvoin miestään pidempi

Tutkimuksen mukaan kumpikin sukupuoli näyttää parinvalinnassaan suosivan pituuseroa, mutta naiset suosivat isompaa pituuseroa kuin miehet. Naisten mielestä pituuseroa voi siis olla enemmän, kun taas miehet eivät valitse liian lyhyttä naista.

Lisäksi nähtävissä oli, että pitkät naiset ja lyhyet miehet suosivat pienempää pituuseroa. Lyhyet naiset ja pitkät miehet puolestaan suosivat isompaa pituuseroa.

Tutkimuksessa oli mukana 12 500 paria. 92,5-prosenttisesti miehet olivat liiton pidempiä osapuolia; vain tuhannella parilla ei mies ollut naista pidempi. 425 paria oli yhtä pitkiä ja vain 511 parin kohdalla (noin 4 prosenttia) nainen oli kumppaniaan pidempi.
Siis oliko tässä tutkittu vain naimisissa olevia pareja? Muiden tutkimusten mukaan avioliitossa elävät ovat keskimäärin konservatiivisempia kuin avoliitossa elävät, ja voisi kuvitella, että konservatiivinen parisuhdekäsitys suosisi perinteistä "pitempi mies, lyhyempi nainen" -kaavaa vieläpä niin, että mahdollisimman iso pituusero olisi hyvä. Toiseksi britit ovat konservatiivisempia kuin suomalaiset.

Uskon silti että tuo on varmaan suuntaa-antava, mutta entäs sitten? Yksilötasolla mikään tutkimus ei kerro yhtään mitään. Kyllähän suurin osa ihmisistä haluaa "ihan tavallisen" kumppanin, mutta se ei silti tarkoita, että jos on erilainen ja persoonallinen, että olisi epäsuosittu. Todennäköisesti tällöinkin se erilainen persoona ei edes haluaisi ketään siitä suuresta enemmistöstä - ja päinvastoin jos joku on oman olemuksensa kautta oppinut, ettei pituuden tarvitse noudattaa jotain tiettyä kaavaa, tuskin hänkään haluaa jotain sellaista, jolla on kauhean tarkat pituusrajat ihmisille.

Se pitää aina paikkansa, että mitä enemmän poikkeaa suuresta massasta, sitä epätodennäköisempää on, että kuka tahansa vastaantulija olisi potentiaalinen kumppani. Mutta ei sitä silloin pidä ongelmana - siihen tottuu, että etsii harvinaisuutta ja että itsekin on kenties sellainen, eikä silloin edes haluaisi olla suurta enemmistöä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30179473:
Kysymys teille, jotka nimenomaan haluatte huomattavasti pitemmän miehen - eikö tosi pitkä pituusero tunnu epäkäytännölliseltä? Ja epäsuhtaiselta, jos toinen on 156-senttinen, hoikka ja pienikokoinen ja toinen sitten joku 185-senttinen 43-numeroisine kenkineen.
En mä ainakaan oo koskaan huomannut ongelmaa, joskaan en ole koskaan ollut hoikka, ehkä johtuu siitä? :D
 
Sä sanoit hyvin tuossa edellisessä viestissäsi, että jokainen tekee parinvalinnassa varmasti jotain myönnytyksiä. Niin tein minäkin tämän pituusjutun suhteen, eikä ole hetkeäkään käynyt mielessä että en tekisi. Näön siinä päinvastoin ne hyvät puolet (jos ei lasketa geeniperimää lapsille) koska hyvin monet naiset pitävät pitkistä miehistä niin ainakaan hän ei yhtä helpolla petä ;)

Mutta siis tuohon tutkimukseen; siinä yhtenä tärkeimmistä kriteereistä miehelle oli listattu pituus, ihan yksiselitteisesti. Se ei minusta tarkoita, etteikö oikean tyypin kohdalle osuessa voisi joustaa siitä. ;o
En käsitä tätä järjetöntä pettämisen pelkoa, mikä täällä palstalla jatkuvasti nousee esiin. Ei hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen sellaisia mieti.
 
Ent. Ksantippa S.
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30181113:
En käsitä tätä järjetöntä pettämisen pelkoa, mikä täällä palstalla jatkuvasti nousee esiin. Ei hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen sellaisia mieti.
Niinpä. Lyhyyden lisäksi kannattaisi etsiä myös kierosilmäistä ja hygieniastaan huonosti huolehtivaa miestä, jos laskee liittonsa uskollisuuden toisten naisten varaan.
 
"xxx"
Kyllä se vaan on niin että silmiinpistävän lyhyen miehen tai lihavan naisen rinnalla hävettää kulkea julkisesti, muista ominaisuuksista viis.
Tätä en kyllä allekirjoita tuon miehen lyhyyden osalta, mutta naisen (ja miehenkin ihan yhtälailla) runsas ylipaino saattaa aiheuttaa häpeää. Omassa lähipiirissäni on uskoakseni jopa 200 kiloinen ihminen ja kyllä hävettää olla hänen seurassaan.

Mutta ei sitä häpeää vielä runsaallakaan tavanomaisella ylipainolla saada aikaan. Varmaankin vasta yli sadan kilon menevällä ylipainolla alan itse ajatella asialla olevan yhteyttä ihmisen henkisiin voimavaroihin tms. Uskoisin, että BMI taulukoiden lievä ylipaino näyttää nykymaailmassa ihan normaalilta.

Itse tiedän useitakin todella hotteja lyhyitä miehiä ja myös esim. erittäin korkeaan asemaan yritysmaailmassa nousseen - ja todella lyhyen miehen. Miehen lyhyydessä uskoisin paljon vaikuttavan miehen oman asenteen. Jos on kitkerä ja kokee olevansa huonompi pituutensa vuoksi, melko varmasti saakin juuri sitä mitä "tilaa" - ja toisaalta jos ei näe asiaa ongelmana, en ymmärrä miksi kukaan muukaan fiksu ihminen sitä ongelmana pitäisi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30181113:
En käsitä tätä järjetöntä pettämisen pelkoa, mikä täällä palstalla jatkuvasti nousee esiin. Ei hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen sellaisia mieti.
Miettiipäs, jos se hyvällä itsetunnolla varustettu on petetty, ainakin jos se on suht tuoreessa muistissa.

Mutta niin, aika epäterveellistä lähteä suhteeseen missään kohti jos tuo on se eka mitä tulee miettineeksi, ilman että on merkkejä josta se oikeasti nousee mieleen.
 
  • Tykkää
Reactions: Mörköäiti
Pitääpä alkaa kiinnittää enemmän huomiota miesten pituuteen. JOskus kassajonossa huvikseni katsonkin ja aika iso osa miehistä on minua lyhyempiä. Se on aika yllättävää. Ja kyllä, myös lyhyillä miehillä tuppaa olemaan tyttöystävä/vaimo mukana, joten tämä pituusrasismi taitaa olla vain tämän palstan läppää... :whistle:
 
Lisäänpä vielä, että kovin tarkkaan en ole vertaillut, mutta minun työpaikallani on 5 työntekijää 3miestä +2naista ja minä taidan olla heistä pisin.
 
"piupau"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30179473:
Kysymys teille, jotka nimenomaan haluatte huomattavasti pitemmän miehen - eikö tosi pitkä pituusero tunnu epäkäytännölliseltä? Ja epäsuhtaiselta, jos toinen on 156-senttinen, hoikka ja pienikokoinen ja toinen sitten joku 185-senttinen 43-numeroisine kenkineen.
Mä ja mun mies ollaan aika lähellä tota esimerkkiä. Minä oon 158-senttinen, ja muutenkin aika pienikokoinen. Mun mies taas on 183cm ja painaa kaks kertaa mun verran. Kengänkokokin sillä on just tuon 43, mikä ei kylläkään oo ees sieltä suurimmasta päästä miehillä.

Mutta tohon sun kysymykseen, niin millä tavalla tää ois epäkäytännöllistä? Musta on just kiva, että mies on niin paljon isompi. Nyt kaikki feministilässyttäjät silmät kiinni: musta on ihanaa kun saan olla pieni ja naisellinen ton mun körilään rinnalla. Pieni toki oisin pienenkin miehen rinnalla, mutta tää asetelma on meille just pörfekti.

P.s. Yks juttu tuli mieleen, mikä on hieman hankalaa tän pituuseron kanssa. Seksi seisaaltaan. Mut kyllä sekin onnistuu. Mies on joskus esim. suihkussa nostanu mut seinää vasten ja paukuttanu menemään. :)
 
"piupau"
Sellanen lisäys vielä, että kuitenkin mä rakastuin mun mieheen, en hänen pituuteensa. Jos sama paketti ois ollu lyhyemmällä varrella, niin aivan varmasti oisin hänet miehekseni kelpuuttanut. Mutta hyvä näin. :)
 
"jjj"
Mulle pituutta tärkeämpää on yleinen ruumiinrakenne, eli pitää olla "isompi" kuin minä. Itse olen sen perus 168 cm pitkä ja harvemmin ajattelen kenestäkään miehestä, että oho miten lyhyt. Poikkeuksena tietty oikeasti lyhytkasvuiset. :D Enemmän katson esim. käsiä ja jos kyynärpää on käden paksuin kohta niin kuin jollain 15-vuotiaalla niin se kyllä vähän häiritsee.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91

Yhteistyössä