Facebook ja lasten kuvien laittaminen sinne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saisa84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Saisa84

Uusi jäsen
12.04.2012
2
0
1
Oon jo pitkään ihmetelly että miksi ihmeessä joku laittaa lapsestaan kuvia FB:hen, niitä voi tallennella koneelle ja jakaa eteenpäin. Luottaako joku oikeesti kaikkiin kavereihinsa niin paljon että uskaltaa laittaa lapsistaan kuvia sinne? Minä en ainakaan. Joku voi sanoa minua liian varovaiseksi, mutta minä en halua että minun lapsesta otettuja kuvia levitellään ympäri maailmaa tai tallennellaan omalle koneelle. Ja vauvani on liian pieni antamaan lupaa laittaa kuvia sinne, ai että on sit mukava kun vauveli on 10 v ja netti on pullollaan kuvia, saattaa kiittää :)

Minua myös ärsyttää ihan mielettömästi jos joku linkittää kuvan jossa vauvani näkyy, silloinhan kaverini kaverit näkevät kuvia lapsestani......

Onko joku samaa mieltä kanssani?? En nyt puhu alastonkuvista yms, mutta ihan yleisesti, tää maailma on niin täynnä kaikenmaailman peräreikiä, jotka saa kiksejä katsellessaan pikkulasten kuvia.....

Mullakin on periaate, ettei lasten kuvia fb:iin, tai muuallekaan nettiin.
Olen tämän muillekin sanonut. Vaan äitikultani oli sen kerran unohtanut ja laittanut omaksi profiilikuvakseen oikein hienon potretin lastenlapsistaan. : /
Se ehti olla siellä aika monta tuntia ja saikin kommentteja mm. tyypeiltä, joiden en missään nimessä olisi halunnut näkevän minun lasteni kuvaa.

Viimeksi muokattu:
Mä en myöskään laita lasten kuvia nettiin ja sen kerran kun ystäväni laittoi lapseni faceen niin ystävällisellä pyynnöllä ja perusteluilla hän sen sieltä poisti.

Näin kun asuu kaukana sukulaisista ja kavereista, on fb ainoa nopea tapa jakaa kuvia, joten kyllä, laitan lapsistani kuvia sinne.

Ei sillä, ymmärrän kyllä jos joku ei laita.

Mielestäni tavallisissa lasten kuvissa ei ole mitään ihmeellistä tai mitään, miksi niiden laittamista facebookiin pitäisi varoa. Lasten kuvia on lehdet, televisiot, muu Internet pullollaan...ei lapsia voi piilottaa ja pitää niin, ettei heidän kuviaan/heitä itseään missään näkyisi. Miten voit kulkea lastesi kanssa kadulla? Siellähän saattaa joku "hörhö" katsella heitä sillä silmällä...

Mulla on lapsen kuvia fb:ssä. En koe, että fb olis sen vaarallisempi paikka lapsen kuville kuin esimerkiksi lehtijutussa ollut kuva.
Kaikenlaisia väärinkäytöksiä on toki aina mahdollista jokun muun harrastaa, mut en usko siihen et lapsi on paremmin turvassa jos hänet ns. lukitsee omaan koppiinsa. Netti on tätä päivää ja mun ajatukseni on tietyllä järjenkäytöllä kyllä pitää uskaltaa olla ajassa mukana - jopa netissä.

Viimeksi muokattu:
No mä en oikein ymmärrä että mitä se haittaa jos joku tallentaa jonku kuvan jostain lapsesta jonnekin, jos kyse ei oo mistään alastonkuvasta tms? :O itse oon kyllä laittanu sinne omien lasteni kuvia mutta oon aina pitäny huolen siitä että ketään meidnä perheen ulkopuolista ei kuvissa näy. Ja mulla kyllä on sielä kavereinda vain mun oikeita kavereita, en hyväksy sinne ketään kummin kaiman tuttuja tai sellaisia ketä en tunne kunnolla.

Feger: Miten tuo eroaa siitä, että äitikultasi olisi paperikuvia valokuva-albumeista näille ihmisille esitellyt? Vai olisitko luetellut tarkkaan ihmiset, jotka saavat äitisi valokuva-albumeita katsella?

Feger: Miten tuo eroaa siitä, että äitikultasi olisi paperikuvia valokuva-albumeista näille ihmisille esitellyt? Vai olisitko luetellut tarkkaan ihmiset, jotka saavat äitisi valokuva-albumeita katsella?

Se nyt vaan on aivan eri asia.

Mä laitan lasteni kuvia naamakirjaan esim. siksi, että lasten kaukana asuvat tädit, sedät, serkut ja muut sukulaiset (sekä mun kaukana asuvat ystävät) pysyisivät perillä siitä, miten meidän lapset kasvaa & mitä heidän elämässään tapahtuu.

Kaikkia kuvia en suinkaan näytä koko kaverilistalle. Eikä siellä ole lapsista todellakaan mitään alastonkuvia tms. Ja ainakin esikoisesta on netissä kuvia muutenkin, videokin jossa hän esiintyy, eikä nuo kadullakaan kulje paperipussi päässä...sitäpaitsi jos joku pervo tumputtaa lapseni kuvalle niin se ei voi satuttaa mua tai lapsiani, koska emme siitä tiedä.

[QUOTE="sasa";26067390]Miten niin? Vain formaatti muuttuu.[/QUOTE]

Äidilläni on 300 kaveria. Ei äiti oikeassa elämässä näytä kaikille niille tyypeille kuvia, osaa ei varmasti edes koskaan tule tapaamaan irl. Osa on vain jotain puolituttuja random-tyyppejä, joita on joskus ohimennen ehkä tavannut. Joukkoon mahtuu myös niitä, jotka tekivät minun elämästäni helvettiä, en todellakaan halua heidän tietää minusta+perheestäni yhtään mitään.

Äidilläni on 300 kaveria. Ei äiti oikeassa elämässä näytä kaikille niille tyypeille kuvia, osaa ei varmasti edes koskaan tule tapaamaan irl. Osa on vain jotain puolituttuja random-tyyppejä, joita on joskus ohimennen ehkä tavannut. Joukkoon mahtuu myös niitä, jotka tekivät minun elämästäni helvettiä, en todellakaan halua heidän tietää minusta+perheestäni yhtään mitään.

Kuljetteko kadullakin pussi päässä, "yksityisyyttä" suojaamassa? Peitättekö autojenne rekisterikilvet?

Aika älytöntä ajatusmaailmasi.

Ei ahdista eikä siinä mitään outoa. Monella on huom. ihan blogit täynnä lasten kuvia, avoimesti.
Mun kuvakansiot FB:ssä on kuitenkin rajatuille käyttäjille JA toisekseen lapsista on sellaisia kuvia, joiden leviäminen ei haittaisi. Ei mitään noloja tms. Täydet vaatteet on päällä ja muutenkin normaalia elämää. Ihan sellaisia mitä nyt paikallislehdissäkin on lapsista vaikka päiväkodissa tai kirjastossa tai jossain tapahtumassa. Ei sen kummempaa.
Ja miksi? No siksi, että lapset ovat iso osa mun elämää ja kun jaan FB:ssä kuulumisiani, niin on kiva jakaa sitä myös kuvina. Mulla kavereina siellä paljon sukulaisia ja muita äitejä jne. Miksei vanhojen koulukavereidenkin ole hauska nähdä millaiset lapset meillä on :)

[QUOTE="sasa";26067434]Kuljetteko kadullakin pussi päässä, "yksityisyyttä" suojaamassa? Peitättekö autojenne rekisterikilvet?

Aika älytöntä ajatusmaailmasi.[/QUOTE]

Joo, näin me teemme tästä lähin, kiitti vinkistä! ;) Varsinkin tuo rekisterikilven peittäminen täytyy heti lähteä toteuttamaan. :xmas:

Oon jo pitkään ihmetelly että miksi ihmeessä joku laittaa lapsestaan kuvia FB:hen, niitä voi tallennella koneelle ja jakaa eteenpäin. Luottaako joku oikeesti kaikkiin kavereihinsa niin paljon että uskaltaa laittaa lapsistaan kuvia sinne? Minä en ainakaan. Joku voi sanoa minua liian varovaiseksi, mutta minä en halua että minun lapsesta otettuja kuvia levitellään ympäri maailmaa tai tallennellaan omalle koneelle. Ja vauvani on liian pieni antamaan lupaa laittaa kuvia sinne, ai että on sit mukava kun vauveli on 10 v ja netti on pullollaan kuvia, saattaa kiittää :)

Minua myös ärsyttää ihan mielettömästi jos joku linkittää kuvan jossa vauvani näkyy, silloinhan kaverini kaverit näkevät kuvia lapsestani......

Onko joku samaa mieltä kanssani?? En nyt puhu alastonkuvista yms, mutta ihan yleisesti, tää maailma on niin täynnä kaikenmaailman peräreikiä, jotka saa kiksejä katsellessaan pikkulasten kuvia.....

Muuten olen samaa mieltä mutta tuon lopun kanssa en.
Kenenkään yksityinen katselu/olo (ilman mitään lähentelyitä jne) ei vahingoita ketään netissä, puistossa jne., vaikka ajatus saattaakin (ainakin muita) ällöttää.

En minä ymmärrä mikä asiassa on niin ihmeellistä, tavallisia kuvia tavallisista lapsista, niitähän nyt on joka paikassa. Ei tartte kuin lehtiä lukea, niin sielläkin on näitä lasten kuvia, ihan samalla tavalla muiden nähtävillä.

Joo, näin me teemme tästä lähin, kiitti vinkistä! ;) Varsinkin tuo rekisterikilven peittäminen täytyy heti lähteä toteuttamaan. :xmas:

Kai sinä tajuat että olet jo hävinnyt pelin? totta kai maailma on pahuutta täynnä, on aina ollut. Kehitys kehittyy, mediat muuttuu jne.

Työni puolesta olen aika julkinen kaveri ja kaverilistassani todellakin on n. 80-95% ihmisiä joiden kanssa minulla ei omassa elämässäni ole mitään tekemistä. Ja silti saatan laittaa lapsestani hyvän kuvan fb-profiiliini.

Minä teen näin, koska uskon että suojaan jälkikasvuni muulla tavoin. Muutama kuva netissä ei heidän turvallisuuttaan hetkauta suuntaan eikä toiseen. Osoitetietonikin saa vielä 118:sta vaikka....

Alkuperäinen kirjoittaja selllvä;26067508:
Kai sinä tajuat että olet jo hävinnyt pelin? totta kai maailma on pahuutta täynnä, on aina ollut. Kehitys kehittyy, mediat muuttuu jne.

Työni puolesta olen aika julkinen kaveri ja kaverilistassani todellakin on n. 80-95% ihmisiä joiden kanssa minulla ei omassa elämässäni ole mitään tekemistä. Ja silti saatan laittaa lapsestani hyvän kuvan fb-profiiliini.

Minä teen näin, koska uskon että suojaan jälkikasvuni muulla tavoin. Muutama kuva netissä ei heidän turvallisuuttaan hetkauta suuntaan eikä toiseen. Osoitetietonikin saa vielä 118:sta vaikka....

Vähän sama juttu minulla. Naamakirjaprofiilinikin on täysin avoin kaikille. En ymmärrä, miksi pitäisi kaikki laittaa jemmaan.

No en kyllä ajattele noin - ensinnäkin kyllä luotan kaikkiin feissari-kavereihini. En ole siellä kaveria sellaisten kanssa, joiden kanssa en oikeasti ole tekemisissä. Toki aina on mahdollisuus että lähinkin omainen on mikä lie perverssi paviaani, mutta jätän sen mahdollisuuden huomioimatta. Mun mielestä facebook on kätevä tapa kertoa sukulaisille ja kavereille mitä meillä kuuluu ja näyttää esim. lomakuvia sen kautta. Kansioiden näkymistähän voi myös rajoittaa, jos ei halua kaikkien kavereiden näkevän kaikkia kuvia.
Ja mä en oikein ymmärrä tuota, että mitä joku perverssi tekisi mun tytön kuvalla, jossa on täysissä pukeissa? Ja jos sillä jotain tekisikin, niin miten se vahingoittaa lastani? (Ja tällä nyt en tarkoita että millään tavoin hyväksyisin mitään tuollaista, mutta siis oikeasti - mikäli joku niitä koneelleen tallentaa, niin enhän minä saa siitä koskaan tietää).

[QUOTE="mä";26067701]Fb:kiin ei saa laittaa kenenkään kuvaa ilman että kysyy ensin luvan.
Sama pätee youtubeen .[/QUOTE]

Julkisissa tiloissa/tilaisuuksissa otettuja kuvia saa vapaasti julkaista ei-kaupalliseen jakeluun ihan ilman lupia.

Uusimmat

Yhteistyössä