Ex- mieheni käyttää lasta välikappaleena eikä ota muutenkaan isänä vastuuta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Helppiä nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Helppiä nyt

Vieras
Voi perse sanon mä!
Mies kuuluttaa yhteishuoltajuuden perään, mutta käyttäytyy itse kuin mikäkin teinikakara! Meillä 8v tyttö. Tapaa lasta silloin kun hänelle sopii, ei osallistu kuluihin ja käyttää lasta välikappaleena.
Esim. lapsemme on nyt anoppilassa hiihtoloman. Ex meni sinne myös pariksi päiväksi vapaapäiviään viettelemään.
Lapsi sai päivää ennen reissua synttärikutsun, ja synttärit on heti seuraavana päivänä kun lapsi tulee kotiin. Ei siis ehditty ostaa lahjaa.
Sanoin tytölle, että iskä ostaa lahjan sun kanssasi siellä mummulavierailulla. Ajattelin, että itse otan mieheen/ anoppiin yhteyttä loman aikana asian suhteen, niin että voidaan sitten sopia maksuista jne.

No en ehtinyt. Lapsi soitti mulle tänään itkusilmin ja sanoi, ettei iskä eikä mummikaan osta lahjaa, ja että mun pitäis soittaa iskälle. Sanoin, ettei mummin ja vaarin sitä tarvikaan ostaa, mutta nyt kun on iskän kanssa siellä, iskä voi hoitaa asian. Sanoin, että joku väärinkäsitys ja juttelen vielä iskän/ mummin kanssa puhelimessa.

No, juttelin sitten anopin kanssa. Mies ei vastaa puhelimeen. Anoppi oli tosi tyly mua kohtaan. Sanoin, että herranjestas, hänen poikansa on lapsen toinen huoltaja ja yhtälailla velvollinen huolehtimaan lapsen asioista ja varsinkin silloin kun lapsi on isänsä kanssa, on isä se, joka hoitaa käytännön asiat enkä minä. Sitten sanoin, että on törkeää käyttää lasta tässä sanansaattajana.

Anoppi vaan huokaili, että ei tää ero ole hänen syy, ei hän tiedä mistään mitään ja oli muutenkin tosi tyly.

Sitten laitoin miehelle viestin, että käykö hän ostamassa lapsen kanssa lahjan vai käynkö minä ja mitä muuta voisimme tehdä, että lapselle tulee entistä pahempi mieli. Laitoin myös, että kyllä minä sen voin käydä ostamassa, jos se on heille niin vaikeaa.
Ei vastannut mitään.

Muutenkin mies ottaa siis lapsen silloin kun häntä itseään huvittaa, mutta olettaa aina, että minä olen hänet ruokkinut sitä ennen ja huolehtinut läksyistä jne. Hänellä ei ole mitään käsitystä arkivastuusta ja huoltajuusvelvollisuudesta. Ja anoppi pitää poikansa puolta...

Onneksi on lastenvalvojalle aika ensi viikolla, aion todellakin ottaa nämä asiat esille siellä.

Sä olet siis lähivanhempi? Ne arkijutut kuuluu sun hoidettavaksi. Saat olla lapsesi kanssa suurimman osan ajasta, ja siitä "maksuna" hoidat käytännän asiat. Näin mä tän asian näen.

Join the club!

Meillä meni niin, että miehellä ei ollut kanttia kertoa asioita, vaan laitto asialle joko avovaimonsa tai äitinsä. Näki lasta ehkä kerran pari kolmessa kuussa, makso elarit kun muisti... sitten vaati yhteishuoltajuutta, vaikka oli siitä aikanaan luopunut. Minä sanoin, että sitten sinä alat olemaan isä lapselles, istut kevät ja joulujuhlissa, vanhempainilloissa, psykologin tutkimuksissa ja neurologin vastaanotolla. Siihen loppui puheet yhteishuollosta! Mutta edelleen asiat hoituu pääsääntöisesti kolmannen osapuolen kautta, mutta onneksi pojalla ja isällä on hyvä ja vahva suhde kuitenkin syntynyt.

Jotenkin kuulostat siltä, että sinun kannattaisi ottaa vähän rauhallisemmin. Et voi tuollaiselle isälle mitään. Oman ja lapsen mielenrauhan takia, ota sinä se vastuu yksin. Isähän siinä myös menettää.

Alkuperäinen kirjoittaja mut:
Sä olet siis lähivanhempi? Ne arkijutut kuuluu sun hoidettavaksi. Saat olla lapsesi kanssa suurimman osan ajasta, ja siitä "maksuna" hoidat käytännän asiat. Näin mä tän asian näen.

Joo joo, mutta on se niin vaikeaa käydä yks lahja ostamassa ja tehdä tästä tällainen show! Kyllä minä voin sen myöhemmin miehelle maksaa, mutta kuten sanoin, synttärikutsu tuli niin nopeasti ettei ehditty lahjaa ostamaan ja lapsi tulee takaisin vasta edellisenä iltana kun synttärit on. Olisin antanut lapselle rahaa mukaan, että voi käydä sen lomallaan ostamassa, mutta ei ollut käteistä lompakossa.
On se nyt perkeleen kumma ettei mies voi tällaista asiaa hoitaa???

Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
Jotenkin kuulostat siltä, että sinun kannattaisi ottaa vähän rauhallisemmin. Et voi tuollaiselle isälle mitään. Oman ja lapsen mielenrauhan takia, ota sinä se vastuu yksin. Isähän siinä myös menettää.

Peesi tähän. Mitä vähemmän odottaa, sitä vähemmän joutuu pettymään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Joo joo, mutta on se niin vaikeaa käydä yks lahja ostamassa ja tehdä tästä tällainen show! Kyllä minä voin sen myöhemmin miehelle maksaa, mutta kuten sanoin, synttärikutsu tuli niin nopeasti ettei ehditty lahjaa ostamaan ja lapsi tulee takaisin vasta edellisenä iltana kun synttärit on. Olisin antanut lapselle rahaa mukaan, että voi käydä sen lomallaan ostamassa, mutta ei ollut käteistä lompakossa.
On se nyt perkeleen kumma ettei mies voi tällaista asiaa hoitaa???

Kyse on 8-vuotiaista. Etkö sä voi ostaa sitä lahjaa ilman lasta?

No kyllä silloin kun lapsi on isänsä kanssa, hän hoitaa ne arkiasiat...

Miksi tuhlata omaa energiaansa tuollaiseen, kun miehestä ei kertomasi mukaan ole arkiasioiden vastuunkantajaksi. Käy itse ostamassa lahja (näin olen itse toiminut), voithan puhelimessa sopia lapsen kanssa siitä, mitä hän haluaa ystävällensä ostettavan. Ihan ydinperheessäkin voi äidit joutua hoitamaan kokonaan tällaiset asiat puhumattakaan isommista asioista.

Siis kenekään mielestä isä ei toimi vastuuttomasti ja käytä lasta välikappaleena???
Kyllä minä sen lahjan voin käydä ostamassa, ei tässä ole siitä kyse, vaan anopin ja exän käytös.

Sinulla on ap erosta niin vähän aikaa, ettet voi tietää millainen isästä vielä tulee. Minun ex on samanlainen ja aikani ruikutin. Mies ei muuttunut ja minä lopetin ruikuttamisen. Siitä alkoi meillekin uusi ja nyt tosi hyvä elämä. Älä tuhlaa aikaasi sellaiseen, jolle et voi mitään. Lapsi kärsii eniten juuri tuosta riitelystä ja hermoilemisesta. Anna ajan kulua.

Lohdutuksena voin sanoa että meillä on samanlaista; mä joudun kaikesta vastaavasta yksin huolehtia. Ja varsinkin nyt kun ollaan erottu vasta, mies elää omissa maailmoissaan niinkuin tähänkin asti. Ymmärrän että suututtaa, mutta aikuista ihmistä ei pysty muuttamaan, olen yrittänyt mutta nähnyt mahdottomuutena

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis kenekään mielestä isä ei toimi vastuuttomasti ja käytä lasta välikappaleena???
Kyllä minä sen lahjan voin käydä ostamassa, ei tässä ole siitä kyse, vaan anopin ja exän käytös.

Nähtävästi teidän ero on ihan tuore, jos mies on asunut vasta yli kuukauden muualla. Tuossa vaiheessa varmasti kuohahtelee suuntaan ja toiseen. Asiat vaatii aikaa tasaantuakseen. Jotakin miehen jatkokäytöstä voisi ennustaa, miten hän on lapsestaan huolehtinut teidän ollessa ydinperhe. Ehkä ei kannata vielä miestä ja anoppia lopullisesti tuomita.

Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
Sinulla on ap erosta niin vähän aikaa, ettet voi tietää millainen isästä vielä tulee. Minun ex on samanlainen ja aikani ruikutin. Mies ei muuttunut ja minä lopetin ruikuttamisen. Siitä alkoi meillekin uusi ja nyt tosi hyvä elämä. Älä tuhlaa aikaasi sellaiseen, jolle et voi mitään. Lapsi kärsii eniten juuri tuosta riitelystä ja hermoilemisesta. Anna ajan kulua.

No eikös se ole hyvä, että ap hermoilee ja kiukkuaa täällä eikä lapselleen? Ymmärrän että suututtaa.

Yhteistyössä