EX-KERMIT

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusi ketju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lauantaita!

Lapsenhoito-ongelma ratkesi kuin itsestään, siskoni aikoi tulla vahtimaan pikkuveljeä. Siskoni työsuunnitelmat muuttuivat ja hän on nyt sit vapaalal alkukesän ja voi toimia lapsenvahtina. Onneksi!

Omaa perhettähän tässä on ajateltava ja varauduttava kaikkeen mahdolliseen, mitä vauva tuo mukanaan. Sitä on vaan niin kiltti ja ajattelee ensin muiden parasta, itseään vasta sitten =)

Joo tosiaan mullahan on fysioterapeutti todennut että (olikohan se nyt toiseksi alimman) nivelen välissä on suurempi väli kuin muiden joka voi myös aiheuttaa selkäkipua kun ärtyy tarpeeksi. Elikkäs veikkaisin että siitä on kyse sillä lihaksisto ei ole "niinkään" jumissa ja tuntuu ettei se ihan niiiin alhaalla ole, että johtuisi si-nivelestä.. ja tottahan se on että kipuhan on vaan merkki siitä että joku "on jumissa" eli esim. ryhdin oikaisu usein auttaa =)

Kävin nyt sitte viime yön töissä.. kerrostaloja ei ollut kamalasti ja vointi ei sen vuoksi ole kovin huono, mutta ens yö kertoo paljon kun on rankempi homma ja enemmän kerrostaloja. muuten vaan yöllä vastusti ja mikään ei mennyt hyvin. Ensin ei meinannut olla jakoautoa, sitten kun avaimet etsittiin, että sain talon auton alle, niin siitä hajosi vaihdelaatikko yöllä.. 1 ja 2 vaihteet toimi eteenpäin, muut meni jumiin, että kierrokset vaan huusi minkä kerkesi ja mitään ei tapahtunut =)

Avon isä oli pojalle ostanut parvisängyn ja nyt nuo ukot sitä kasailee mielissään tuolla ja poika pelailee pelejä.. parempi niin ettei ole koko ajan haitolla pyörimässä ukin ympärillä..

Hiki on vaikkei mitään teekään.. tosi kuuma. Nuhankin muuten teki sitte perjantai-iltana. tuntuu että on pää ihan tukossa ja oikeaan korvaankin hieman sattuu.. tai ei satu vaan se on kuin siellä olisi vettä tms..semmonen tukkonen..

Mervi 24

niin ja hyvä ettei Naksilla tarvi huolehtia lapsenhoitoasiaa enempää vaan "luonto hoiti hommansa" =D
Uskon kyllä että äitisi olisi ymmärtänyt tilanteesi, vaikka olisitkin joutunut kieltäytymään..

Hyvää viikonalkua kaikille,

Hyvä, että Naksin 'lapsenhoito-ongelmat' ratkesivat itsestään. Kuulosti aika haastavalta hommalta hoitaa vauvaa ja 8-vuotiasta samaan aikaan, eikä se pikkuveljellekään olisi varmaan mitään mukavaa aikaa ollut.

Merville tsemppiä töihin ja selkäsärkyihin. Ei kai auta kuin tarkkailla tilannetta ja menet sitten neuvolalääkärin puheille, jos selkä äityy todella pahaksi.

Minäkään en ole kuullut, että laku ja salmiakki olisi kiellettyjen listalla, jos ei ole aikaisempia ongelmia verenpaineen kanssa. Kai se on kuten Kirppu viittasikin, että kohtuus kaikessa.

(.): neuvola tänään ja taas oli valkuaista virtsassa. Painoa tullut nyt kahtena peräkkäisenä viikkona yli 500 g/vko, paineetkin on noussut jonkun verran mun mittapuuhun nähden, vaikka arvot ovat vielä hyvät. Lisäksi on ollut päänsärkyä ja oksettavaa oloa ja jonkun verran turvotusta, mutta oon ajatellut niiden johtuvan jostain muusta kuin raskaudesta (paitsi turvotuksen). Joten nyt meen perjantaina uudelleen neuvolaan raskausmyrkytyksen varalta. Ens viikoksi varattiin lisäksi lääkäri, kun neuvolatädin mielestäkin vauva oli yllättävän poikittain ollakseen pää alaspäin. Alunperinhän jätettiin se väliin, kun kävin polilla synnytystapa-arviossa. Supistuksia sen sijaan ei ole ollut, vaikka en tiedä voisko asian ottaa positiivisena vai negatiivisena :-) Nyt rupeaa nimittäin olemaan sen verran pinkeä olo, että vauva sais mun puolesta tulla.

Kauriilla taitaa olla tosiaan h-hetket ellei peräti jo oma nyytti kainalossa. Mites Maaria, yhtenäkö kappaleena vielä?
t. sämpy 37+5

EDELLEEN yhtenä kappaleena... huoh. Alkaa jo vähitellen tympiä, tai ei siis tämä raskaus sinänsä, mutta alkaa tulla pelko, että vauva kasvaa kohta niin isoksi ettei mahdu ulos alakautta.
Tänään iltapäivällä on neuvola, jossa otan asian kyllä puheeksi, vaikkakin meidän neuvolantäti ei varmaan ota sitä ollenkaan tosissaan, mutta mun mielestä mulla on oikeus päästä lääkäriin vielä, jos niin haluan, eikö?

Kauris on varmaan jo tositoimissa, kun ei ole vähään aikaan näkynyt?

Mä en saa niitä supistuksia aikaiseksi vaikka mitä tekisin, tai ehkä yhden hieman tuntuvan mahankovettumisen, mutta siinä sitten kaikki...

Mutta tänään on niin upea ilma ulkona, että pitää yrittää nauttia siitä ja murehtia muita sitten taas jonain muuna päivänä.

Jaksamista tasapuolisesti kaikille!! Kirjoitus oli taas superomanapainen, sori.

Maaria 39+0

Viimeinkin ehdin tänne. Nopsasti lukemassa olen kyllä käynyt jossakin välissä, mutta kirjoitteluun ei ole vaan aikaa muka riittänyt. Nyt sain talon hiljaiseksi ja kirjoitan romaanin :-) Tällä viikolla leikin taas yksinhuoltajaa, joten ei tarvitse isäntää viihdyttää iltaisin ;-) Isäntä on koko viikon matkoilla, palaa vasta to-pe -välisenä yönä.

Niin, mistähän sitä aloittelis, kun viimein pääsee rupattelemaan...
Kauriin uutisia ainakin tässä kovasti odotellaan!
Ainakin Maarialle ja Sämpylle lähetellään suppareita! Olikos muita niitä tarvitsevia, lahopää kyselee.

Tuosta salmiakista&lakusta. Olen myös kuullut tuon 50g:n suosituksen.
Taitaa ulkopuolisen kirjoittelijan neuvolatäti olla niitä hysterisoijia, joita osa valitettavasti on. Heillä taitaa olla aina joku oma "jutska", joka on erityisen paha :-)
Olen kaikissa raskauksissa salmiakkia nautiskellut himojen mukaan, eikä mitään ongelmia ole ilmaantunut. Mutta en siis tosiaankaan ole mitään älyttömiä määriä vedellyt. Tässä raskaudessa en ole kuin muutaman kerran nautiskellut, vaikka verenpaine tosiaan kaipaisi vähän lääkitystä. Siitä ei janoisuuskaan siis johdu. Ehkäpä tuo tosiaan on normaalia. Ensi viikolla neuvola. Jos silloin mainitsisi asiasta, niin ei jää kaivelemaan. Voi olla, että päivällä syöty lämmin lounas janottaa myös. Kotona ollessa en syönyt ollenkaan kunnon lounasta.

Viikonloppuna kerrottiin sitten viimein lapsillekin uutinen :-)
Oltiin lauantaipäivä shoppailemassa koko perheen voimin. Piti jo siellä syömässä käydessä tuo kertoa, mutta saatiin sitten muuta ruokaseuraa, niin jäi sillä erää.
Illallispöytään kotona laitoin lapsille "paikkakortit". Esikoisella luki: Nykyinen tuplaisoveli, tuleva triplaisoveli jne. Oli äärettömän hauska hetki, kun lasten ilmeitä alettiin tulkita. Eivät meinanneet todeksi uskoa, olivat niin ONNELLISIA! Keskimmäinen sanoi: "Tätä minä olen just rukoillu." Hupaisaa, kun ei meillä mitenkään erityisen uskovaisia olla. Meillä oli sitten loppu viikonlopun TASAN YKSI PUHEENAIHE :-D Sovittiin, että asiasta ei vielä kerrota kenellekään. Jopa neiti Hölösuu on ainakin toistaiseksi onnistunut.

Kannatti valittaa sitä epätodellisuuden tuntua. Nimittäin muistaakseni samana päivänä tunsin ekan kerran kunnon pienen töyssähdyksen. Sen jälkeen niitä on aina sillon tällön tuntunut. Nyt siis tunnen virallisesti liikkeet :-) Näillä viikoilla viimeksikin liikkeet alkoi tuntua.
Vatsakin on vähän plumpsahtanut esiin. Onhan se kohtu pullottanut selällään maatessa jo monta viikkoa, mutta nyt alkaa näkyä ihan seisoessakin. Vielähän tuon pystyy hyvin vaatteilla peittämään ja taitaa ne farkutkin jotenkin jalkaan mahtua.

Henkalta&Maukalta löysin yhdet mieleiset pökät. Vähän vastaavat kuin ne mun vanhat valkoiset. Nuo uudet on ruskeat, pellavaa-puuvillaa. Ihanat jalassa! Muutamia reilumman kokoisia paitoja tarttui myös mukaan shoppailureissulla, vaikka pääasiassa oltiin kyllä hakemassa vaatteita isännälle. Hän on tiputtanut painoa nyt tämän vuoden puolella 9kg ja koko vaatevarasto menee uusiksi :-/ Hällä painoa enää 69kg. Kääk, saavutan pian kovaa vauhtia :-D

Nyt pitää varmaan päättää romaani tällä erää tähän. Tulkaahan ahkerasti kertomaan kuulumisia, niin riittää luettavaa ja kommentoitavaa näinä yksinäisinä iltoina :-)

Tehis rv 14+5

Päivää!

Eilen oltiin synnytysvalmennuksessa; 3h melko tiivistä juttua. hyödyllinen ja valaiseva käynti kaikinpuolin. Alkoi koko synnytysajatus tuntua todellisemmalta. Ja minä olin kaikista pisimmällä raskausviikoilla koko joukosta, vaikka ei ollutkaan kaikista isoin maha :)

Parina yönä supistukset ovat yltyneet melko paljon, välillä jopa tekee hiukan kipeää. Reilun tunnin ajan niitä on tullut tiuhaan, melkein olen jo ottanut sekuntikellon esille. Mut kai sitä sitten huomaa kun on tosi kyseessä.

Tuolla valmennuskessa painotettiin sitä, että AINA pitää lähteä ambulanssilla, jos menee lapsivedet. Nauvolasta tällaista ohjetta ei ole annettu ja sitä kätilö pahoitteli. Miten teitä muita on ohjeistettu?

Edellisessä raskaudessa kun vedet meni, niin neuvolassa ei kiirehditty mitään kun soitin ensin sinne, antoivat ajan parin tunnin päähän ja piti vielä kotona odotella että lähdetäänkö sairaalaan vai ei. Ja vedethän meni rv 19 :/ Eihän se lopullista tilannetta olisi muuttanut, mutta periaatteessahan sitä olisi pitänyt lähteä ambulanssilla ja kiireesti sairaalaan.

Mut juu, koirat ovat vailla aamupäivälenkkiä, eli lähdettävä on. Aivan mahtava ilma, taitaa tulla lämmin päivä. Jos vaikka siivoilis etupihaa ja ikkunatkin pitäis pestä. Pitää koittaa keksiä tekemistä kun mies lähti loppuviikoksi työreissulle.

Naks 34+3

Moi!
Seurailen tätä palstaa tiivisti ja nyt oli pakko liittyä keskusteluun tuosta lapsivesi-jutusta. Tämä on kans varmaan niitä juttuja mihin eri ihmiset antaa täysin erilaisia ohjeita.
Mulla eka synnytys alkoi vesien menolla, soitin synnytysvastaanottoon niin sanottiin että odota nyt kaikessa rauhassa ei se edes välttämättä ole lapsivettä, vaikka itse olin siitä aika varma. Täti sanoi myös että älä nyt ainakaan muutamaan tuntiin tänne tule jos ei supistelemaan ala, koska meillä on täällä nyt melkoinen ruuhka!!??!
(mielestäni ensikertalaiselle aika tyly kommentti)
Kävin sitten illalla kuitenkin tarkistuttamassa tilanteen ja pääsin vielä kotiin yöksi koska supistuksia ei vielä tullut tarpeeksi. Seuraavana aamuna palasin sitten sairaalaan ja aloitettiin käynnistely.
Jos lapsivedet on mennyt niin synnytys aletaan käynnistämään 24 h sen jälkeen, syynä kai tulehdusten riski. Meidän poju syntyi lopulta vasta 2vrk lapsivesien menon jälkeen.

Jos sallitte niin välillä voin käydä sekaantumassa teidän juttuihin, mutta pääasiassa taustailen ja elän hengessä mukana. Minulla on siis yksi poika, yksi keskenmeno koettuna ja nyt siis kolmas raskaus puolessa välissä.
Toivottelen ihanaa odotusaikaa Teille kaikille ja tsemppiä synnytyksen kynnyksellä oleville!!
Mihanna75

Mihanna: tervetuloa kommentoimaan aina kun siltä tuntuu!

Naks: meillä on ohjeistettu, että jos vauva ei ole vielä kiinnittynyt ja menee lapsivedet, niin sitten pitää mennä makuuasennossa, ambulanssilla, koska on vaarana että napanuora luiskahtaa ulos.
Muuten ei vesien menon jälkeen ole mitään tulipalokiirettä sairaalaan, ainakaan jos ei supistukset ole alkaneet vielä.
Voisit kyllä lähettää niitä kipeitä supistuksia mulle tänne, KIITOS! :)

(.) nyt tuntuu kyllä että vauva alkaa olla jo superalhaalla, kun kävelykin tuottaa jo vähän tuskaa... Jospa tästä siis jonain päivänä vielä jakautuukin ;)

Kauris on varmaan jo synnyttänyt?! Kun ei ole täällä näkynyt aikoihin.

No, nyt menen ripustamaan pyykkiä ja vaikka päiväunillekin, kun en jaksa tehdä muutakaan :)

Maaria 39+1

Päivää minunkin puolesta,

Ja tervetuloa Tehis takaisin. On tainnut tosiaan kiirettä pitää sinulla ja Jazzilla, kun sen verran harvakseltaan olette kirjoitelleet viime aikoina :-) Mukavalta kuulosti tuo teidän tapa kertoa lapsille ja oli tosiaan hauska teidän keskimmäisen kommentti. Hienoa, että olivat niin iloisia uuudesta tulokkaasta. Ja kiitoksia supistusterveisistä. Muutama lievä tuli eilen illalla ja yöllä, mutta ei sitten sen kummempaa :-)

Mihannan toivotan minäkin tervetulleeksi. Saa kyllä tulla ihan aktiivisestikin kirjoittelemaan, mutta ihan miltä itsestäsi tuntuu.

Ei ole meille sanottu, että pitäisi mennä ambulanssilla sairaalaan lapsivesien menosta. No jos vedet menisi epänormaalin aikaisin, niin kyllä mä soittaisin siinä tapauksessa polille, että mitä tehdään. Tässä vaiheessa raskautta ohjeistus on se, että jos vedet menee, niin lähdetään ilman erillisiä soitteluita sairaalaan omilla kyydeillä. Toinen on se, että odotellaan niitä säännöllisiä supistuksia ja lähdetään sitten vasta tai jos rupeaa tulemaan verta tai kamalia kipuja.

Mistä tietää milloin vauva on kiinnittynyt? Neuvolassa ei ole ollut mitään puhetta asiasta.

Maarialle toivottelen minäkin niitä kipeitä supistuksia.
sämpy 37+6

Lapsiveden menosta: mulla esikoisen synnytys alkoi lapsivesien menolla. soitin synnärille ja sanoivat että ei kiirettä, mutta tultava on. Keittelin puurot (yöllä), kastelin kukat ym. ja sitten mentiin. Mitään suppareita ei ollut. Siellä päivä sitten odoteltiin ja mitään ei tapahtunut. Seuraavana aamuna käynnistettiin juuri sen tulehdusriskin vuoksi. Sanoivat kyllä että saattaa odottaa vielä joskus toisenkin vuorokauden, mutta sanoin etten jaksa enää odotella ja niin päättivät käynnistää synnytyksen.
Meillä muuten samat ohjeet Maarian kanssa eli jos lapsi ei vielä kiinnittynyt niin makuuasennossa ettei napanuora luiskahda ulos ennen aikojaan.

ON: eilen neuvolassa, kuunneltiin sydänäänet muttei katsottu ultralla kun viime viikolla oli se np. Napakat ja vahvat oli sydänäänet, kuten esikoisellakin aina. Hemppa ja vp hyvät ja painoa 300g enemmän kuin ekalla neuvolakäynnillä. Eli ei mitään ihmeellistä. Rinnat alkaa olemaan aika isot, jotkut liivit on jo pitänyt laittaa odottelemaan synnytyksen ja imetyksen jälkeistä "riippatissiaikaa". Mieskin eilen totesi että tissit on kasvaneet. Tuntuu kyllä olo aika uhkealta. Kaksi viikkoa pitäisi vielä käydä töissä ja mietin miten piilottelisin raskautta kun en halua siellä porukoiden vielä tietävän. Tai ainakaan pomon. Eikä se sille kuulukaan kun olen hoitovapaalla ja käyn tekemässä tunteja toisella osastolla (opettamassa siis).

Täytyypä vielä käydä kurkkaamassa mikä Kermiteissä on meno. Siis tuolla haaveilupuolella....

Sämpy: meillä neuvolantäti kokeilee joka kerta vauvan asentoa mahassa siinä samalla kun mitataan sf-mittaa ja kuunnellaan sydänääniä. Kokeilee siis vauvan pään paikkaa, mulla se on melkein kokonaan siellä kanavassa jo, ja ei ilmeisesti sieltä enää pääse pois... ainakaan ei ole tilaa mihinkään suuntaan :)

Onnittelut Kirpulle hyvistä neuvolakuulumisista ja sydänäänistä!!

voi hitsi!!!

Kirjotin päivällä pitkän viestin ja kun lähetin sen, niin koko sivut meni tilttiin... serveri liian "kiireinen" =(((

no, heippa vaan kaikille =)
olen käynyt lueskelemassa ketjua, mutta ei ole oikein saanut aikaiseksi kirjoitella.

Kauris on ilmeisesti päässyt tosihommiin - jännää!
ja Maaria ja Sämpy seuraavat jännättävät.

kattelin tota meijän listaa ja syksy, varsinkin lokakuu, on kunnon ex-kermit-vauvasyksy ;)

Ihana tapa tehiksellä oli kertoa lapsille uudesta tulokkaasta.
mulla on muuten myös sellaset valkoset pellavahousut ja oikein ihanat ja odotan, että pääsen käyttämään. Muutenkin capreja ja kesävaatteita on kovasti, la kun oli loppukesästä ;)

missäs Jazz on?
Olet ollut niin aktiivinen kirjoitteli aiemmin, niin kyselen heti, kun hetken poissa ;)

Mulle tuli eilen hirrrrvee kipu kesken kauppareissun.
Olin jo varma, et se mikä/kuka siellä on kehittynyt nämä viikot, tulee ulos =(
Aivan järkyttävä KIPU ja SÄRKY alapäässä ja alavatsassa.
kotona en voinut muuta kuin maata ja onneksi yön aikana helpotti.
Arvaatkaapas vaan, mikä paniikki tuli taas... no, pääsepä perjantaina katsomaan tilanteen np-ultraan.

nyt ei ehdi enempää, tyttö kutsuu

haleja kaikille

Kapris 11+3

Pikaiset vilkutukset pakkaamisen ja pyykkämisen lomasta. Hengissä siis edelleen ollaan ja kiirettä pitää. En edes välillä muista olevani raskaana, sen verran on kaikkea muuta puuhaa tässä tällä hetkellä.

Tänään olin päivän mittaisella koulutusmatkalla ja huomenna lähden taas pariksi päiväksi reissuun. Ensi viikolla on taas koko alkuviikko kouluttamista ja sitten onkin yksi vapaaviikko ennen varsinaista loppurutistusta. Olen totaalisen naatti ja tänään jopa tuntui siltä että vähän olisi supistellut. En kuitenkaan ole täysin varma asiasta mutta jään seuraamaan tilannetta. Mikäli ne tästä jatkuvat tai pahenevat on varmaan syytä ottaa pieni aikalisä.

Kaikki vapaa-aika menee tytön kanssa seurustellessa ja kotitouhuissa. Töissä taasen on tehtävä kaikki matkojen aikana kertyneet työt ja siitä syystä en sielläkään kerkiä koneelle, muuta kuin lukemaan pikaisesti kuulumisenne.

Hienoja nla-kuulumisia oli Kirpulla ja Tehis oli kertonut lapsilleen. Hieno homma! Kaikilla muillakin tuntuu menevän mukavasti ja Kapriskin on jo päässyt kympin paremmalle puolelle, kivaa! Niin ne viikot vierii. =)

Antakaa anteeksi etten tämän enempää kerkiä kirjoittelemaan, ajatuksissani olette.

Ihania vointeja teille kaikille, palaan asiaan kunhan kerkiän.

Halauksia ja terkkuja!

Jazz rv 15+1

Kyllä tämä mami kaatuu taas sänkyyn ja jää illan romaani kirjottamatta. Tiistai on vakioväsypäivä, kun iltapäivisin aina opetan kolme tuntia liikuntaa pötköön. Näin ulkoliikunta-aikana on ihanan naatti olo illalla. Luontaisetuja tuo, että saa käydä lenkillä työaikana :-)

Kiva, kun Jazzkin kävi ilmottautumassa. On se epistä, että tuo työ niin haittaa näitä harrastuksia ;-)
Toivottavasti Kapriksen kivut ihan kasvukipuja vain ja perjantain ultrassa kaikki ok!

Tuosta lapsivesiasiasta täällä samanlaiset ohjeet kuin Kirppu ja Maaria mainitsivat.
Tuntuu aika hurjalta tosiaan, että pitäisi heti ambulanssilla kiitää, jos vedet menee. Ne kun voivat tosiaan mennä vähän ei-vauhdikkaamminkin. Mulla alkoi tuosta kolmannesta tosiaan tihkuttaa. En pitänyt mitään kiirettä ensin soitossa äippäpolille, enkä sittenkään, kun käskivät tulla näytille. Tuittupää minä... :-) Yllätyksenä tuli mulle sitten Tyksissä, että joutui osastolle odottelemaan. Olin kuullut tarinoista, joissa pääsee kotiin odottelemaan synnytyksen käynnistymistä. Näin kuulemma monissa sairaaloissa onkin. Päätin, että osastolla en kauaa aio aikaani viettää. Iltapäivällä neljän aikaan olin sisällä. Pieniä suppareita alkoi tuntua aika pian sen jälkeen. Minä aloin kävellä ja kävellä ja kävellä. Joskus siinä illalla sanoin hoitsuille, että en muuten aio täällä osastolla yötäni viettää. Katsoivat mua vähän hölmistyneinä ja totesivat, että kait se synnyttäjä sitten itse parhaiten tietää. Supistukset sitten vähitellen voimistui ja puolenyön aikaan oli säännöllisiä. Joskus ennen kahta yöllä siirryttiin synnytyssaliin ja seiskalta aamulla oli poju maailmassa. Hiukan kyllä oli uupunut olo, kun olin koko päivän kävellyt :-)
Ups, tulikin vahingossa synnytyskertomus :-D

Nyt koisimaan, moikkelis!

Tehis rv 14+6

Eli rt olisi sitten sama kuin kiinnittyminen? Mulla on ollut tosiaan rt viikoista 30+ alkaen, mutta viime neuvolakäynnillä rupesi epäröimään asiaa ja tiistaina pitäisi käydä tarkistuttamassa tilanne.

Hienoja neuvolakuulumisia Kirpulla ja toivottavasti Kapriksen kivut menivät lopullisesti ohitse. Kuulostivat vähän liitoskivuilta tai sitten kohtu siellä kasvattaa itseään. Mä en kyllä muista kuinka aikaisessa vaiheessa liitoskivut alkoivat. Toivottavasti eivät ole kuitenkaan mitään asiaankuulumatonta.

Jazzillakin kaikki hyvin. Hienoa. Koitahan ottaa lunkisti töissä aina tilanteen salliessa. Ja Tehiksen synnytyskertomus ei haittaa mitään, oikeastaan tekisi mieleni kuulla niitä lisääkin, nyt kun oma koitos rupeaa olemaan ajankohtainen. Heräsin tänään puol viideltä supisteluihin. Niitä tuli suht säännöllisesti viitisen kappaletta 40 min aikana ja sitten kuudelta pari kappaletta uudelleen, mutta kun niissä ei ollut sen kummemmin voimaa ja pystyin nukahtamaan uudelleen, niin ajattelin paikkojen vaan harjoittelevan ennakkoon. Nyt ei ole mitään tietoa supisteluista.

Siivouspäivä tänään, kun loppuviikoksi lupasivat sadetta. Ei kamalasti nappaa, kun väsyttääkin niin kamalasti.

terkkuja kaikille,
sämpy 38+0

Huomenet!

Sämpy, rt on raivotarjonta eikä siis sama kuin kiinnittyminen.

Jazzilla riittää kiireitä. Muista tosiaan sit ottaa sitä aikalisää, jos tuntuu että supistelee tai muuten olet aivan naatti.

jotain ihme kipuja oli. Mulla on niitä liitoskipuja ollu kovinkin aina raskauksien alussa ja nää oli ihan erilaisia.
Siis tuntu melkein samoilta ku kohdun aukeeminen (tietty ei nyt ihan samoissa kivuissa... =D ) ja siks mä luulin jo et nyt "syntyy".. no, onneks loppu ja ootellaan perjantaita.

kapris

Sämpy: kuten Kapris sanoikin, että rt on vaan se vauvan asento ei kiinnittyminen. Kiinnittymisen neuvolantäti kokeilee tunnustelemalla käsin alavatsaa - tuntee siis siten missä ja miten vauvan pää on.

Mä oon tänään jo siivonnut!! Ja seurauksena hetkellisesti kipeä selkä ;) Ei yhtään mitään muuta. Toivottavasti synnytys sitten vaan alkaisi "odottamatta", eikä olisi vasta monen viikon päässä... huoh.

Mukavaa päivää kaikille!!

Maaria 39+2

Anteeksi vain hatarapäisyyteni :-(
En huomannut eilen toivottaa Mihannaa lämpimästi tervetulleeksi kirjoittelemaan ihan vakituisesti tänne porukkaan!

Ja Jazzille piti kans kommentoida, että kyllä niitä harjotussuppareita saattaa tulla uudelleensynnyttäjällä mun käsittääkseni jo aika aikaisin. Mullahan oli kans jo joku aika sitten vähän sellainen olo, että olis pari pientä supistusta tuntunut, mutta sen koommin ei taas ole ollut. Mutta kannattaa silti vähän löysätä tahtia, jos siltä tuntuu. Mulla ainakin paha tapa unohtaa koko raskaus. Saatan kanniskella kaikenlaista painavaa tai juosta täysillä portaita. *nolottaa* Sitten huomaan, että ei tunnukaan hyvältä, ups.

Sämpy, mulla olis vielä pari synnytyskertomusta lisää, mutta nyt en valitettavasti ehdi niitä kirjotella :-) Yritän ehtiä mahd. pian. On meinaan kaikki hyvin erilaisia, joten kerrottavaa riittää :-D

Tämä oli taas pikaistunto. Palaillaan paremmalla ajalla.

Tehis rv 15

Niin, kyllä tiesin että tuo rt tarkoittaa tarjontaa, mutta erikseen kiinnittymisestä ei ole puhuttu mitään. Neuvolassa kokeillaan pään paikka ja kuulemma siellä alhaalla on ja korttiin merkitään rt. Sanotaanko teille muille erikseen, että vauva on myös kiinnittynyt? Mulla on huomenna neuvola. Täytyypä tiedustella, että onko se kiinnittynyt vai ei :-)

Eilen testattiin kaikki mahdollisest S:t, mutta ei niin pienintäkään vaikutusta. Ei edes sen vertaa supistuksia kuin edellisyönä.

Ei mullekaan ole erikseen sanottu, että olisi kiinnittynyt. Sanottiin vaan, että pää on jo siellä kanavassa eikä sieltä enää pois pääse... Olettaisin, että toi vastaa riittävästi kiinnittymistä, jos meinaan menee vedet, niin ei olisi sitten niin kiire mennä sairaalaan.

Meillä ollaan kanssa kokeiltu muita paitsi Saunaa (kun ei ole), muttei niillä ole pienintäkään vaikutusta ;)

Maaria 39+3

Tyttö syntyi 11.4. klo 13.45. Painoa tällä "pikku" tytöllä oli 4400 g ja pituutta 54,5cm.

Kipeät supparit alkoivat puolen kolmen aikaan keskiviikkoyönä ja säännöllisiä alkoivat olemaan tuntia myöhemmin. Kuuden aikaan aamulla oltiin sairaalalla ja supistuksia tuli jo parin minuutin välein. Sydänkäyrien jälkeen päästiin heti synnytyshuoneeseen ja alkuun oli pärjättävä ilokaasulla. Eihän se mitään auttanut!! Onneksi tosi kivuliaat supistukset tekivät hyvää ja nopeaa työtä ja sain epiduraalin muistaakseni yhdeksän aikoihin tai vähän jälkeen. Pari tuntia meni hyvin, ilman kipuja ja sitten alkoikin olla kohdunsuu jo melkein auki. Avautumisvaihetta kesti siis noin 8 tuntia.
Ponnistusvaihe kesti tunnin ja oli todella kivulias. Iso lapsi kun oli kyseessä, niin kivutkin oli sen mukaiset : ) Väliliha piti leikata ja nyt on ahteri niin maanperusteellisen kipiä... mutta oli se sen arvoista ; )

Tyttö kun on niin iso, niin minulla ei meinaa maito riittää ja joudutaan antamaan korviketta lisäksi, mutta ahkerasti olen koettanut kuitenkin imettää ja onhan tuo tuotanto jo lisääntynytkin vähäsen. Vähän harmittaa, että en voikkaan täysimettää, mutta minkäs teet.

Tämä oli nyt ihan omanapainen viesti, mutta ymmärtänette varmaan. Ollaan olltu netti pimennossa koko tämä aika, joten siksi tämä myöhäinen ilmoitteluajankohta.
Palataan taas myöhemmin. Nyt lähden herättelemään prinsessaa syömäpuuhiin. On perinyt äidiltään nuo unenlahjat : )

Maaria 28v. LA 23.4.07
sämpy 32v. LA 2.5.07
Naks LA 26.5.07
Mervi83 LA 4.8.07
Bellamariia LA 11.8.07
Hoppu LA 11.9.07 esikoinen
ÄssÄ LA 20.9.07 kolmas, tytöt -00, -02
Jazz (vm77) LA 8.10.07 toinen, tyttö 8.8.2005
Tehotyttö 35v. LA 14.10.07 neljäs, lapset -96, -98, -05
Ninni83 24v. LA 18.10.07 toinen, tyttö 01/04
Kirppu 31v. LA 21.10.07 toinen, tyttö 12/05
Pikku2 29v. LA 25.10.07 toinen, poika 01/03
Kapris 27v. LA 3.11.07 toinen, tyttö 09/05
Ruusa07 31v. LA 18.11.07 toinen, tyttö 08/04
Omppu75, 31 v. LA 10.12.07 toinen, poika 03/04

Synnyttäneet:
Tuulimamma 36v. tyttö 29.11.06 2870 g, 47 cm LKS (LA 16.12.06)
Mariia 36v. tyttö 1.1.07 4390 g, 53 cm (LA 25.12.06)
Epeli, poika (LA 27.2.07)
kauris 25v. tyttö 11.4.07 4400 g, 54,5 cm (LA 10.4.07 esikoinen)

Yhteistyössä