EX-KERMIT 26 toukokuu

  • Viestiketjun aloittaja senora
  • Ensimmäinen viesti
Tehotyttö.
Pari ikkunaa pesty vasta. Heräsi hookin liian aikaisin...
Piti palata, kun en muistanut Soniaa onnitella ultranäkymistä. Onnittelurutistukset siis vilkkaasta ööö... tytöstä??? Paljasta pliis!

Voi hitsi, paranemisia Jazzilaan tytölle! Epäreilua, taas!!!
Samoilla linjoilla oltiin näköjään Jazzin kanssa noista Senoran nukutuspuuhista ;-) Hauskasti kirjotettu samoihin aikoihin samoja ajatuksia...
Ja kiitos Jazz tsemityksistä, niitä tarvitaan :)

Olen myös unohtanut kiittää huomioista noiden surullisten ja iloisten uutisten vuoksi. Nuo kuolemantapaukset eivät tosiaan koskettaneet mitenkään hirmu läheltä, mutta ainahan se koskettaa. Vielä ei ole tietoa, mennäänkö noihin yksiin hautajaisiin. Voi olla, että mies on kantajana... Silloin siis ainakin mennään.
Tuo ilouutinen kyllä kosketti kovasti :') Niinku aina ne uutiset...
BTW, tuossa sunnuntaina kahvikattauksia laittaessa tuumasin, että haluaisin järjestää tässä talossa kesällä ristiäiset ;-)
Jeps, nyt täytyy kiitää taas...
 
Omppu75.
Hrr miten kylmä ulkona!! Ihan jäätävää..kivasti kun kerkis niihin lämpösiin jo tottua.

Niksun nukuttamispulmat kuulostaa ikävä kyllä todella tutuilta... no, onneks nykyään ei tarvi hirveesti nukuttaa Teetä, mutta yleensä viereen on mentävä ja se kirja luettava. Senora, kyllä se lukeminen kannattaa sisällyttää päiväohjelmaan hyvin varhain! Alkuun se kyllä kieltämättä tuntuu hoopolta nimetä niitä nalleja ja palloja ja ankkoja, kun toinen kattoo tyhmänä kuola valuen, että mitäs selität. Mutta uskoisin, että se palkitaan vielä jossain vaiheessa :)

Nukuttamisesta vielä, että syliin tuo teekin sammuu ja on pidettävä sylissä hyvän aikaa nukahtamisen jälkeen, yleensä, muuten kyllä havahtuu naureskelemaan tai itkeskelemään välittömästi, kun nukkaposki koskettaa lakanaa..Mä en kanssa kuulu siihen huudattajakastiin, että lapsi itekseen jätettäis oven taakse huutamaan. Ystäväni kyllä toteutti tätä esikoisensa kanssa ja nyt toistakin totuttaa siihen, ja onhan se kieltämättä hedelmää tuottanut. Kadehtien katson, kun hän vaan laittaa lapsen sänkyynsä ja siihen aikanaan kersa nukahtaa.

Ja siis kadehdin kyllä Jazzin iltoja, jos jo seitsemän jälkeen on lapset tainnutettu!! Meillä ei Tee mennyt ikinä vauvanakaan ennen kymmentä yöunille, ei edelleenkään kuin vahingossa. Ja nyt sitten tee noudattaa samaa aikataulua... parina iltana nukahti kyllä ennen ysiä, mutta heräs totta kai parin tunnin perästä. No, tää nyt vaan on meidän perheen rytmi. Ja se rytmi on sitte kivasti lyhentynyt viime päivinä myös aamusta.. puol kuuden syötön jälkeen on todella tuskallista nukutaan-ei nukuta -rallia.

Ja arvatkaa, kuka on alkanut hyljeksimään(?) rintaa.. tissi otetaan suuhun, mutta sitten sillä leikitään, puristellaan ja nänniä pureskellaan kuin jenkkiä, venytellään, päästetään irti ja taas haukataan... Ä R S Y T T Ä V Ä Ä!! Jos tuo oppis sitä hemmetin nannia juomaan, lopettaisin kyllä ihan hyvillä mielin imettämisen. No okei, vähän tulis tippaa linssiin, mutta kyllä se siitä. Vaan kun maissivelli on ainoo, joka kelpaa, niin mites tästä lopetat..

Jos häiritsee naapurin kakarat lapsen unta, niin nyt toi yks saatanan vanha patu nikkaroi ties kuinka monetta viikkoa jotain puukatosta, helvetti yks on toinen jalka melkein haudassa ja jaksaa naputella parhaaseen päiväuniaikaan. Kivasti kuuluu itkarista, että eiköhän toi vauva kohta herää.. ARGH!! Ja PMS!

Katzulla taas autopulmia, voihan vihvilä. Luulis kohta olevan auto kunnossa, kun niin paljon on laittoo vaatinut.

Jazzin J:lle terveyssäteitä lähetän. Ehkä se lääkärikäynti vois olla hyvä, ettei ole jotain pitkittynyttä flunssaa jylläämässä tms.

Ninni tytölle myös paranemisia. Meillä Tee on edelleen tosi räkäinen, aamuisin aivastelee metrin mittaisia räkäjonoja ympäri kämppää... mutta ei tolla onneks muuta ole.

Sonialle onnittelut näkymistä.. aika kauan jouduttaneen odottamaan, kumpikos sieltä tulee :)

Tehis kiehuu siellä pyykkiensä kanssa.. mulla muuten ihan sama fiilis tiskikoneen tyhjentämisen kanssa. Siis anoppi toisinaan ystävällisesti on tyhjännyt koneen, ja sitte saa joka helvetin kippoa ja kauhaa ettiä että mihin ne on tungettu! Että voi sekin olla ärsyttävää.

Mikäpä tänään ei sit ärsyttäis... kai mä stressaan tota viikonlopun tulevaa matkaa ja ekaa yöeroa teestä..

Kahvinkeittoon..
 
safiiri,
Kiitokset tosiaan kasvatustsempeistä. Ei ollu meikäläisellä eilen itku kaukana ku selvittelin sitä venttiilijuttua... Vaan ku muistelee omaa vanhempaa pikkuveljeä, niin kyllä lapset voi järjestää kaikenlaista selkkausta.

Meillä on lapsosten nukuttaminen muuttunu nyt helpommaksi ku nelkkuki on siirtyny tyttöjen huoneeseen omaan pinnikseen. Molemmat neidit menee illalla kaheksan ja yheksän välillä nukkumaan. Vajaan viikon on tehty näin ja nelkku sippaa sänkyynsä melko kiltisti. Välillä voi joutua laittamaan tuttia takas suuhun. Kolmonen taas saattaa hiippailla sängystä kymmenenki kertaa olkkarin puolelle, mutta hänet toimitan takas paluupostissa. Jossain vaiheessa ei hipsi enää vaan on nukahtanu. Pojat puolestaan menee kans samoihin aikoihin sänkyihinsä ja varsinki ykkönen nukahtaa yleensä tosi nopeasti. Kakkonen saattaa valvoa pitempään, mutta yleensä hän pysyy sängyssään. Nykyisin siis näin onnekas on tilanne. Mutta muistan ajan ku jokainen hiippaili sinne ja tänne ja heitä palauteltiin sitte sänkyihinsä takas monena monena iltana.

Nyt kysymys. Kuinka paljo pitääkään vajaan 3-kuukautisen juoda maitoa vuorokaudessa????? Mää oon nelkusta epäilly, juoko tarpeeksi nyt kun juo enempi pullosta ku rinnasta. Kun hän ahmii pullosta niin kovalla tohinalla että saa ilmaa ja sitte syöminen keskeytyy vähäksi aikaa. Ja kohta taas jatketaan samanlai. Kerralla juo alle puoli desiä. Ostin tänään kaupasta erilaisia tuttiosia, jos koittais löytää sellasen mistä ilmaa ei menis niin paljo samalla. Jos mikään noista ei oo hyviä, täytyy hankkia se tietynlainen pullo (olikohan Tehiksellä sellanen, muistelen maininneesi merkin jota nyt kuitenkaan en muista) ja koittaa sillä. Tai sitte vois sijottaa koliikkipulloon.

Soniahan se oli jolla oli se rakenne. Hyvä että kaikki on hyvin!

Terkkuja vielä muillekki. Katotaan taas millon ennätän tänne...
 
Tuuli!
Heh, ehkä oli tosiaan parempi, että Omppu lähti hakeemaan vähän tasaavaa kofeiiniannosta ;) Tosi harmillista kuulla, että tee on alkanut tuollasen pelaamisen rinnan kanssa. Aika jännä tuokin, että vain velli kelpaa, mutta ei nanni. Taitaa olla tarkka makuaisti herralla?

Sonialle lämpöiset onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! Kävinkin jossain vaiheessa eilen illansuussa kurkkimassa täällä sun kuulumisia, mutta te olittekin menneet ultran jälkeen vielä shoppailemaan. Tuliko jo ostettua tulokkaalle jotain? Gia se taitaa muuten siellä saumuri päristen väsätä vauvanvaatteita, kun ei ole täälläkään ehtinyt pistäytyä ;)

Kyllä on Katzulla nyt huonoa tuuria tuon autonsa kanssa! Just ajattelin, kun luin tuota sun selostusta kukkapenkin laitosta, että aika raskaan kuulosta hommaa...ja sitten seuraavassa kappaleessa kerroitkin tuosta konttaamisesta...älähän nyt aivan noin kovin rehki!

Ja Niksukin oli istutellut jo perunoita ja yrttejä. Mä vaan sujuvasti lueskelen teidän istutushommia ja samalla kattelen noita kahta kuollutta kanervaa meidän parvekkeella ;)

Jazz, ihan oikein kyllä teit ja EI kannata yhtään tuntea huonoa omaatuntoa, vaikka kieltäydyitkin siitä lastenhoitohommasta! Siis älyttömän harmillinen juttu, että J:llä on taas lämpöä. Teillä on kyllä ollut ikävä sairastelukierre, ei voi muuta sanoa. Kaikki sympatiat sun puolella! Siis ei edes itse äiti Teresa jaksaisi tossa tilanteessa vielä huolehtia naapurinkin lapsista.

Ninninkin esikolla ollut kuumetta, toivottavasti ei olisi mitään pitkän sitkeää lajia teillä. Entä miten Sonian tyttö voi?

Safiirilla ollut todella haasteellinen kasvatuksellinen juttu meneillään, mutta asia lienee nyt pois päiväjärjestyksestä? Tuo anteeksi pyytäminen on vaikea asia ja monelta aikuiseltakin se vaatii suurta rohkeutta, vaikka tietääkin tehneensä väärin.

Hyvä, että Tehiksen E:n tavarat löytyivät. Siellä taidetaan jo laskea tunteja tietyn junan lähtöön ;) Ymmärrän kyllä NIIN hyvin sun fiiliksiä, vaikka munkin anoppi on ihan ok, niin ajatus siitä, että hän hilluisi täällä meidän nurkissa monta päivää, saa kyllä niskakarvat nousemaan pystyyn. Ai niin, hyvä tietää, että tuota kuolaamista voi jatkua sitten vaikka kuinka ja kauan ennen kuin niitä hampaita alkaa näkymään.

Ja Senora oli saanut ohjeistusta terkalta ;) Olen kyllä vähän samaa mieltä muiden kanssa, että hyvähän se on tietysti terkkaakin kuunnella, mutta silti sä tunnet sen lapsesi kaikkein parhaiten ja tiedät, mikä teille sopii. Meillä M nukahti ihan pienenä usein syliin, kun istuskeltiin sohvalla ja siitä mä tai mies nostettiin hänet omaan koppaan. Joskus heräsi ja joskus ei. Nykyään laitetaan hänet puolinukkuvana sänkyyn ja itekseen nukahtaa melkein heti. Ja mä luulen, että tästä kiitos kuuluu nukkumismyönteisille geeneille eikä suinkaan mun hienoille kasvatusmetodeille ;) Eilekin mun molemmat miehet oli unten mailla jo yhdeksältä. Musta on ihan kiva, kun saa olla ihan rauhassa hetkisen ennen kuin itekin menee nukkumaan. Mä meninkin sit nukkumaan puoli kymmeneltä ja aamulla herättiin kaikki, kun miehen kello soi puoli seiskalta. Ei mun mies nyt sentään yleensä ihan noin aikasin mene nukkumaan, mutta sillä on takana vähän huonosti nukuttuja öitä, kun siitepölyallergia vaivaa.

Käytiin muuten ekaa kertaa Ämmän kanssa tänään semmosessa äiti-vauva -jumpassa. Mukavaa oli ja ihan hikikin tuli, kun tuota jötikkää siellä heilutteli. M lähinnä tyytyi katselmaan kylmän rauhallisesti, mitä se äiti siinä häntä edestakaisin vatkaa. Ai niin Jazz kyseli, ollaanko koeajettu vielä uusia kiesejä. Ei olla ehditty ;) Pitäsi purkaa ne pois tuolta laatikosta.

Tuuli

 
Niksu1
Eli siis yhteenvetona todettakoon, etten ole ainoa nukuttamisärsytyksestä kärsivä. Tuolla hoitopuolella olikin asiasta keskustelua ja joku oli todennut päiväunien poisjättämisen vaikuttaneen suotuisasti nukkumaan menemiseen. En kyllä millään haluaisi moista vielä kokeilla, kun tuntuu että esikko tarvitsee "kauneusunensa", muuten on tosi pahalla päällä.
Kiitokset kokemusten jakamisesta kaikille!!

Ja kiva että teitä naurattaa tuo meidän iltasatulukemisto....=) Mua nimittäin ei jaksa naurattaa, kun välillä joutuu lukemaan pitkät luritukset jotain rengastestejä tms. Enhän mä edes ymmärrä lukemaani....Heh.

Samaa mieltä muiden kanssa, että Senora voipi nukuttaa Ihimettä ihan miten ja mihin vaan itse parhaaksi näkee. Meillä ainakin kuopus pääsääntöisesti nukahtaa aina yöunillensa tissille - liekö sit kyllästyy siihen mun monotoniseen Tuulilasin lukemiseen...=) Osaa kyllä nukahtaa ihan sujuvasti itsekseenkin, mutta kun menee niin näppärästi monta kärpästä yhdellä iltalukemisella...... Musta ei oikeen oo lasta turhaan huudattamaan, ei isompaa eikä pienempää.

Pojatkin alkaa olla kunnossa, pienemmällä ei enää mitään ja isommalla yskä. Vein kuitenkin aamulla hoitoon, että pääsin hoitelemaan niitä hautoja kuntoon ja rauhassa hoitaan kauppa-asiat. Illalla sitten vien kuopuksen kummilaan ja mennään esikon kanssa sinne sirkukseen. Harmittavan myöhäiseen ajankohtaan vaan se esitys, alkaa seiskalta ja kestää pari tuntia. Sit kun vielä haen kuopuksen hoidosta, on kello jo vaikka mitä. No, jospa tänään olisi se yöunille meno lievemmän työn takana...=)

Vai menee Jazzin lapset jo seiskan jälkeen unille... Ei meillä puhettakaan moisesta. Kuopus uuvahtaa ysiltä tai puoli kympiltä ja esikko siinä kympin pintaan. Ihan sama mihin aikaan aloitetaan iltatoimet. Ja rutiinilla meilläkin vedetään iltapuuhat, siis puurot, pesut ja pisut. Ja tietty se Tuulilasi...

Tehikselle piiiiitkääää pinnaa!!! Toivottavasti kohta rauhoittuu tilanne teilläkin. Hyvä että E:n kamat löytyivät, inhimillinen erehdys siis katoamisen syynä.
Älä lue seuraava jos ruokailet...:

Meillä on koirilla joku hemmetin kevätsiivous tuolla sisuksissa käynnissä. Aamulla heräsin kun oli päänkokoinen p*skakasa sängyn vieressä ja ihan kamala katku. Muistan hämärästi, kun vanhempi koira pyysi ulos mutta käskin sen takas nukkumaan. Olis pitäny vaan vääntäytyä viideltä ulkoilemaan... Sit olin aamupvän pois kotoa ja palatessa oli kolmet kurat pitkin huushollia. Koirat oli karanteenissa sit pesuhuoneessa siivouksen ajan ja kun päästin ne sieltä pois ja käänsin selkäni, niin oli kaksi oksennusta matolla... Meinas tulla koirista rukkaset. Saas nähdä mitä keksivät sillä aikaa kun ollaan ilta pois kotoa. Saavat kyllä majailla pesuhuoneessa, että voi suihkuttaa sit vaan paikat puhtaaksi jos tarvis on...

Meillä oli tänään talviuniltansa herännyt siili pihassa. Oli ihan hukassa, pyöri vaan ympyrää pihakiveyksellä, eikä tajunnut edes palloksi heittäytyä kun saapastelin paikalle. Tuijotteli mua vaan tyhmän näköisenä... Mut aika hellunen kapistus siis oli, sain monta kuvaakin napattua ko. kaverista.

Jahas, puolet on taas kommentoimatta, mutta kuopus kaipaa ruokaa... Sit on kai pakko pistää pikku-ukko liinaan ja lähteä noita karvaisia kakkakasoja lenkittämään.
Päivänjatkoa haisevasta Niksulasta..=)

 
Tehotyttö.
Pakko tulla tuulettamaan.. Täällä alkaa olla ikkunanpesu-urakka viittä vaille valmis. Lasken sitten vasta ikkunoiden määrän, kun kaikki on pesty. Ikinä en muista.. Mutta pelkästään yläkerrassa äkkiä laskettuna kymmenisen isoa ikkunaa, neljä pientä ja kaksi parvekkeen lasiovea. Että revinpä siitä :) Kaikissa vielä sälekaihtimet, jotka pyyhin molemmin puolin. Ja mun pesutyyli on sanomalehdelläkuivaustyyli, että sellasta!
Arvatkaa kuka lepää kaks viikkoa, kun tää on tehty??? Niinpä niin...

Juu, ei montaa tuntia...
Meillä myös tuo astiskoneongelmaKIN. Mutta se ei ole mun mielestä niin paha.. Pyykit ja vaatekaapit on jotenkin henkilökohtasempia. Lähdenkin tästä kuivausrumpua tyhjentämään ennen ku joku hokaa... ;-)
 
Sivullinen Ellie
Näin ulkopuolisena pistän lusikkani soppaan. Kyllähän asia on niin, että lapset vaativat vaikka päälläseisontaa iltaisin sängyn vieressä, jos sille tielle lähtee. Oppivat "pyytämisen" jo aivan pienenä. Eikä niitähuutavana ole tarkoitus jättää yksin nukkumaan, mutta he eivät edes opi vaatimusiltahuutoa, jos ei heitä siihen opeta. Asia on eri, jos heillä on nälkä, jano tai muu todellinen vanhemman puute. Mutta nukkumaan meno ei ole mikään rituaalihomma vaan lapselle on opetettava, että nukkuminen on asia, jonka kaikki tekevät. Satuja luetaan ja leikitään ja seurustellaan muuna aikana.

Yhtä lailla voisi lapselle opettaa, että ennen vaipan vaihtoa äiti juoksee kolme kertaa huoneen ympäri. Hyvin pian lapsi osaisi sitä jo vaatia, kunhan sen aloittaisi.

Tähän peustuu mm. unikoulut.
 
Jazz*
Hei taasen!

Hihii, naurattaa kun ajattelen Tuulia vatkaamassa Ämmää jumppasalissa. =) Se on kyllä varsin tehokasta kanniskella tuollaista pientä pötkylää.
Ja kaunis kiitos, et arvaakaan kuinka mua helpotti saada komppausta tähän lapsenvahtidilemmaan. Soitan tämän viestin jälkeen ja perun keikan.

Kiitos kaikille paranemissäteistä! Huomenna on aamulla lekuri, käydään tarkistuttamassa J:n korvat jne. Ettei nyt sen RS-taudin jälkitautina olisi jokin tulehdus, kun neidillä tosiaan viime viikolla viimeksi oli parina päivänä lämpöä.

Meillä tosiaan ei nukuta enää niitä päikkäreitä ja siitä syystä neiti haluaakin mennä aikaisin nukkumaan. Sopii mulle ihan hyvin niin saan korvattua päivällä menettämäni oman ajan iltasella, ellei nukuttamisesta tule syystä tai toisesta farssia. M menee myös mielellään siinä vaiheessa nukkumaan ja herää yleensä yhdentoista aikaan uudestaan syömään, jonka jälkeen minä kömmin itsekin nukkumaan. Olen tässä pohtinut että pitäisi varmaan ottaa itseään niskasta kiinni ja ruveta vähän säännöstelemään herran yöpaloja. Mutta mistä sitä tietää onko hänellä oikeasti nälkä vai onko kyseessä tapa? Eikä tällä hetkellä oikein energia riitä huudattamiseen kun se ei ole kenestäkään kivaa.

Hui, Ompulla on jo viikonloppuna reissu! Nopeasti aika menee. Tsemppiä vaan hermoiluun ja oikein lystikästä matkaa!

Voi että Niksun karvaisia kavereita. Pikaista paranemista heille! Ovat muuten todella söpöjä, on pitänyt jo monta kertaa kommentoida sitä ihanaa kuvaa suljetulla, jossa kummatkin tuijottavat kameraan.

Safiiri heittikin pahan kyssärin, en kyllä yhtään muista miten paljon tuon ikäisen pitäisi juoda... litran verran, meneeköhän ihan metsään? Meillä muuten neiti joi aikanaan suht mielellään velliä sen pari kertaa kun sitä annoin, mutta korviketta ei saanut alas tippaakaan. Ja velliä siis juotiin MAMin Ultivent nimisestä tuttipullosta, mikään muu ei kelvannut. Ehkä siinä vellissä on parempi maku?

Mutta, nyt on mentävä antamaan välipalaa neidille.

Päivän jatkoja!
 
Omppu75.
Ai paistoiko kofeiinin puute niin selvästi läpi vai ;) ?

Jazzille piti kans sanoa, että ehdottoman oikein teet, kun ajattelet omaa perhettäsi ensi sijaisesti. Joko kerroit, mitenkä meni? Eivät ole sun ystävyyden arvoisia, jos nokkiinsa ottavat! Tosta vois vielä jatkaa, että liittyen myös noihin pihakuvioihin, niin toisten lapset kun saa vapaasti tulla ja mennä ilman vanhempiaan tässä kulmilla, niin meistä kun aina on joku aikuinen (minä, mies tai mummi tai pappa) Teen kanssa ulkona, niin arvatkaa, ketkä niitä kulmakunnan kakaroita sitte vahtii... :/ Hemmetti, kun en jaksais omien lastenikaan kanssa aina leikkiä, niin sitte pitäis viihdyttää vielä toistenkin jälkikasvu! Juu, en todellakaan ole mitään puistotätiainesta.

Tehikselle hatunnosto ikkunaprojektista... täällä noi akkunat huutaa Viledaa, mutta en ota kuuleviin korviinikaan :). Ja just katoin autoani -isäntä käytti pesussa lauantaina, niin nyt on ihan törkeen näkönen, varsinkin, kun eilen satoi ja siitepölyt kuivu paikoilleen. Ehkä ois voinu talliin ajaa..

Kasvatusjutskat jäi kans aiemmin kommentoimatta. Hyvin ratkesi Safiirilla tuo venttiilihomma. Voi mitä kaikkea se tulevaisuus mahtaakaan meilläkin tuoda tullessaan..!

Niksulla ollut ei niin hyvän tuoksuinen aamuherätys :) Hyvä, että poijjaat alkaa olemaan tervehtyneitä. Mekin muuten käytiin toissa syksynä sirkuksessa, ööö Tee oli sitten 2,5 v. Ei kyllä oikein jaksanu keskittyä.. ja väliajan jälkeen kun alkoi vasta ne trapetsihommat ja hevoset sun muut, niin kellohan oli jo vaik mitä ja ei siis meinannut enää hotsittaa istuskella. Mutta, toivottavasti teillä on kiinnostuneempi lapsi ja kiinnostavampi esitys! Mukavaa iltaa siis toivotan.

tee nukkuu edelleen, puoli kakstoista nukahti! Ihanaa... ja Tee lähti mummon kanssa just johonki postireissulle. Tuolla odottais parit tavarat paikalleenlaittajaa, mutta odottakoot, tämä äiti ottaa nyt rennosti!
 
Tehotyttö.
Alkuperäinen kirjoittaja Sivullinen Ellie:
Näin ulkopuolisena pistän lusikkani soppaan. Kyllähän asia on niin, että lapset vaativat vaikka päälläseisontaa iltaisin sängyn vieressä, jos sille tielle lähtee. Oppivat "pyytämisen" jo aivan pienenä. Eikä niitähuutavana ole tarkoitus jättää yksin nukkumaan, mutta he eivät edes opi vaatimusiltahuutoa, jos ei heitä siihen opeta. Asia on eri, jos heillä on nälkä, jano tai muu todellinen vanhemman puute. Mutta nukkumaan meno ei ole mikään rituaalihomma vaan lapselle on opetettava, että nukkuminen on asia, jonka kaikki tekevät. Satuja luetaan ja leikitään ja seurustellaan muuna aikana.

Yhtä lailla voisi lapselle opettaa, että ennen vaipan vaihtoa äiti juoksee kolme kertaa huoneen ympäri. Hyvin pian lapsi osaisi sitä jo vaatia, kunhan sen aloittaisi.

Tähän peustuu mm. unikoulut.
Mielenkiintoinen uusi näkökanta:) Lasten elämää kun tekevät turvalliseksi juuri tutut rutiinit ja rituaalit. No, enpä ala tästä tämän enempiä jauhamaan...

 
Omppu75.
Kuten sivullinen huomautti, niin ilman muuta lapset oppivat vaatimaan kommervenkkejä, jos sille tielle annetaan mahdollisuus lähteä. Multa jäikin aiemmin kirjoittamatta tyystin se, että omasta mukavuuden halusta ja viitsimättömyydestähän tämä suurelta osin johtuu. Siis esikko aikoinaan alkoi kyllä jossain vaiheessa omaan sänkyynsä nukkumaan, mutta sit kun ei nukkunutkaan vaan piti nimenomaan tuntikaupalla notkua siinä pinnojen vieressä tai ainakin käydä paijailemassa tms, niin hermohan siinä meni ja sit otettiin viereen. Ja vieressä nukkuu edelleen.. Ja meidän pojat on kyllä molemmat sen luontoisia, että kun ei niin ei!

Mutta toihan ei olis yhtään pöllömpi idea, juosta aina huonetta hetki ympäri joka vaipan vaihdon yhteydessä. Pysyis kunto yllä jotenkuten :)

Joo. Yks kaveri jo kysyi tossa aiemmin, että olenko kännissä täällä, kun jutut on niin levottomia =D

Tosta juomisesta vielä, että th sanoi viimeks kun kysyin maidon tarpeesta, että 7-12 dl /vrk. Kattoi vissiin iän tai painon mukaan. Mutta jotain suuntaa tosta saanee.
 
safiiri,
Meillä on maanantaina 3kuukautisneuvola ( ! - justhan se nelkku synty ;) ). Täytyy kysyä sieltä kans. Äsken kokeilin uudenlaista tuttiosaa. Se oli ehkä hiukan parempi ku entinen. Ja maitoa uppos puoli desiä taas. Ei älyttömästi... Pitääpä alkaa laittaan määriä ja kellonaikoja ylös. Paitsi että välillähän nelkku juo rinnallaki, mutta ei varmaan paljoa ku vaan vähä aikaa on rauhallisena.
 
Tehotyttö.
Äh, ei vielä päässy hommeleihin..

Niin, mä en kyllä pidä iltasatua minään kommervenkkinä, vaan ihan normaalina iltarutiinina, josta lapsi tietää, että nyt on rauhottumisen aika.

Safiiri, mulla se pullo on Nuk-merkkinen. Heh, se yksi ja ainut pullo, joka meillä on.
 
Omppu75.
Safiiri, Tuuli myös ehdotteli sitä Aventin pulloa, siinä on kai jotenkin erilainen se imuosa. Meillä se on vielä hankkimati.. ja tee siis vetelee vellit sujuvasti Teen vanhalla ainun vesi/maitotutilla. Siihen aikaan kun tuteissa ei ollut niitä hillittömiä venttiileitä, vaan tuosta tulee rauhallisemmin. Kaikki uudet tutit, joita on kokeiltu, luovuttaa nesteen aivan liian nopeasti.

Juu kyllä mäkin sen iltasadun puolesta liputan, mutta noin yleensä, lapset oppii vaatimaan kaikenlaisia temppuja esim. syödessään *viheltelee ja kattelee pitkin seiniä* Mutta, tuskin enää kouluikäistä tarvitsee viihdyttää ruokailun aikana :)
 
safiiri,
Nuk vai Aventi? Nyt yhtäkkiä en muistakkaan merkkiä. Kuitenki kakkosen aikana meillä sellanen oli. Siinähän se suuosan pitäis muistuttaa rintaa, niin ei tulis niin helposti rinnanhylkimistä. Mää vaan vissiin oon jo siinä hiukan myöhässä. Lähdetään täältä käpykylästä perjantaina "suur"kaupunkiin ku miehellä on vapaata. Täytyy sillon kattella pulloa lastentarvikeliikkeestä. Paitsi jos vaan kerkeän, käyn pikana huomenna fysioterapian jälkeen sen hakemassa.
 
safiiri vielä heti perään saman tien (niinku yleen
Meillä kans luetaan iltasatu. Jos mies on kotona, hän poikien huoneessa lukee ja kolmonen kuuntelee siellä kans (jos ei oo kerenny nukahtaa). Jos ei oo kotona, mää luen. Itte muistan lapsuudesta että äiskän lukema iltasatu kuulu ehottomasti nukkumaan menoon. Ja näemmä meille on tullu sama tapa.
 
Tehotyttö.
Piti vielä palata mielenkiintoisille aiheille... Pyykit pelastettu :)

Ensinnäkin Jazzille piti vielä sanomani, että mites olis vesipullo noihin yösyöttöihin.. Itse olen ajatellut tässä jossakin vaiheessa koklata. Sillä muistaakseni sain Hoonkin yösyötöt loppumaan. Neidillähän ei pulloa ole missään muodossa, mutta tuohon ajattelin kuitenkin koklata.
Nykyisin hoo syö edelleenkin pari kertaa yössä, joskus vain kerran. Eikä ole kiinteän alotus vielä pahemmin vaikuttanu.

Niin, noita kommervenkkejä en minäkään kannata :) Meillä ei ruokapöydässä koskaan ole luettu kirjoja tms. Nukkumaanmenorituaalit on asia erikseen..

Tuota sylissä&vieressä nukuttamista tuossa vielä pohdin. Siis korostan sitten, että nämä on minun ajatuksia ja itse haluan niiden ajatusten pohjalta omien lasten kanssa toimia. Itse lähden siitä lähtökohdasta, että ihminenkin on nisäkäs. Eläinlapsetkin nukkuvat vieressä turvassa, kunnes sitten ovat valmiita suuriin seikkailuihin.. Nämä unikoulut ym. irtirepäisyt vastoin lapsen tarpeita on mun mielestä nykyajan vouhotuksia, jotka lähtevät aikuislähtöisesti. Mutta korostan myös sanaa lapsen tarpeita! Kaikki ovat yksilöitä tässäkin asiassa, kuten jo aiemmin totesin.

PItäisin siis nämä älyttömät kommervenkkikuviot kuitenkin erillään tästä turvallisuus- & lapsilähtöisestä rutiiniarjesta :)

Ja jos tästä tuli kärkäs, niin johtuu siitä, että hermot on vähän pinnassa. Antakee anteeksi, huomenna korjailen sanojani ja olen enemmän kuin onnellinen, hihii...
 
kerroin huolimattomasti
En missään nimessä tarkoittanutkaan, ettei esim. iltasatua lueta. Mutta paikka ja aika voidaan miettiä. Meillä on luettu se esim. olohuoneen sohvalla sylissä ja sitten iltasuukot ja sänkyyn ja peittely ja taputus takapuoleen. Se on se rutiini, joka toistuu ja jota lapsi odottaa. Mutta ei odota eikä vaadi enää sitä, että sängyn viereen jää vanhukset notkumaan.
 
Niksu1
Kiitokset ulkopuoliselle kommentoijalle omasta näkökannasta. Jokaisella lienee tyylinsä ja tapansa. Itse kyselin tuota asiaa siksi, että oma 2,5vee on tosi voimakastahtoinen ja pitää sellaista elämää yksin jäätyään, että siihen herää sitten kuopuskin. Mutta ei asiasta nyt tällä erää sen enempää, eiköhän se nukkumaanmenokin siitä ajan kanssa asetu, niin on tuntunut käyvän monen muunkin asian kanssa.

Mua vähän jänskättää se sirkusreissu siksi, että:
a) noinkohan kuopus juo tuttipullosta "tosi paikan" tullen.... Ei olla nyt kauheasti juotettu pullosta, tai siis minä en ole, isäntähän satunnaisesti on sitä harrastanut. Oon nyt pari desiä pumpannut pulloon maitoa, eipä tuo kai nälkään ehdi kuolla parissa-kolmessa tunnissa. Ja
b) mietin myös miten esikko viihtyy siellä sirkuksessa. Voisin hyvin kuvitella että menee kuten T:llä ja varaudunkin siihen, että väliajalla lähdetään jo kotiin. Voi hyvinkin olla, ettei jaksa istua aloillaan niin pitkää aikaa ja noin myöhään. Mikseiköhän se esitys voisi alkaa edes vaikka tuntia aikaisemmin....

Tarttiskos kukaan rintareppua? Meillä ois ihan ylimääräinen Tomyn reppu, sellainen "poikavärinen". Taidanpas laittaa suljetulle kuvatuksen.
 
Omppu75.
Tosi kiva, teille, jos teillä toi oikeesti toimii (viittaan sivullisen kirjoitukseen). Kyllä tässä on kaikenlaista vuosien aikana yritetty, ja sitte ei vaan jaksanu enää. Toi on ihan totta, mitä Tehis kirjoitit, että enimmäkseenhän nämä lähtee aikuisten tarpeista, nämä jutskat. Ei mullakaan periaatteessa ole mitään sitä vastaan, että olen joutunu esikoisen nukuttamaan viereen, ihanaahan se on saada pitää omaa rakasta lastaan päivän touhujen jälkeen vieressään, mutta käytäntö on joskus vähän hankala. Vaan kyllähän niitä omia aikojaan ehtinee viettämään sitten, kun lapset ovat isompia. Tuskin enää ripari-ikäisenä tunkee iskän ja äitin sänkyyn :)

Ei tainnut taas Niksu aavistaa, mitä sai aikaan ;) Tää vanhus lähtee nyt kotitöihin.
 
Jazz*
No niin, nyt on soitettu ja naapuri otti asian tosi hyvin. Nyt oli onneksi hyvä syy kun esikolla tuota lämpöä. Hän kertoi että heillä myös lapsi räkäinen ja yskäinen... Homma meni siis huomattavasti paremmin kuin olin ajatellut.

Tuosta nukuttamisesta vielä. En minäkään pidä iltasatua minään turhana rituaalina, se on rauhoittava asia ja nimenomaan opettaa ja ohjaa lapsia ymmärtämään, että nyt on ilta/yö ja on tarkoitus nukkua. Kuten Tehis kirjoitti, rutiinit luovat lapselle turvallisuutta.
Mutta tottahan se on, että lapsi oppii myös vaatimaan temppuja, kuten meillä tuo esikoinen edellyttää että nukahtaessaan joku on lähettyvillä. No, se siitä aiheesta.

Kiitti Tehis vinkistä, en ollut vielä ajatellutkaan niin pitkälle tätä asiaa, mutta tuo vesipullo kyllä kuulostaa ihan hyvältä ja kokeilemisen arvoiselta jutulta. Esikko kun aikanaan meni seiskan aikoihin nukkumaan ja heräsi ekan ja ainoan kerran kolmen neljän välillä syömään, niin siitä oli helppo vierottaa. Pari yötä hän huusi tissin perään ja sen jälkeen tyytyi nukkumaan aamukuuteen ilman ruokailua. Kuuden jälkeen yleensä annoinkin tissiä ja sitten nukuttiin kainalokkain joskus jopa kymmeneen. Oi niitä aikoja!
Mutta annetaan pikkuherran puskea ensin hampit pihalle ja käsitellä tämä maailman avartumisen "trauma" ja kokeillaan sitten yösyömisistä luopumista.

Niksulle ja isommalle ännälle oikein railakasta sirkusiltaa! Toivottavasti teillä on oikein mukavaa.

Voi vääks, Safiirin nelkku jo 3kk. Hauska kuulla teidän neidin uudet mitat.

Omppu, mustakaan ei tule puistotätiä saatikka perhepäivähoitajaa. Meidän puistossa on myös samanmoinen ongelma, että äipät keskittyvät enempi juoruiluun ja valittamiseen kuin lastensa vahtimiseen. Hyvä esimerkki oli kun eräs meidän tytteliä vuoden vanhempi poitsu halusi lähteä J:n kanssa fillaroimaan. J oli just pari päivää aiemmin oppinut polkemaan ja meno oli vielä suht hataraa. Poika esitteli taitojaan ja yllytti koko ajan J:aa polkemaan lujempaa ja laskettelemaan mäkiä alas, vaikka minä kielsin ja kerroin että hän on vasta aloittanut tämän harrastuksen eikä ole näin ollen vielä yhtä taitava. Pojan äiti ei tehnyt elettäkään että olisi hilannut ahterinsa puiston penkiltä vahtiakseen poikansa touhuja tai edes kehoittaakseen poikaansa olemaan varovaisempi.

Voihan vihvilä sentään. Pitäisi näköjään olla silmät selässä. J on tällä välin piirtänyt väriliidulla telkkarin näytön täyteen viivoja ja näköjään myös veljensä lelun. Ja liimaillut tarroja ruokapöydän tuolin selkänojiin.... Syvä huokaus.

Täytyy mennä.
 
Jazz vielä jatkaa
Niin, veikkaan että sivullinen kommentoi senoran terkkarilta saamia kommentteja syliin nukuttamisesta.

Olen samoilla linjoilla Tehiksen kanssa, että itsekseen nukahtaminen onnistuu sitten kun lapsi on siihen valmis. Toiset kaipaavat enempi läheisyyttä ja turvaa kuin toiset, näin se vain on. Tietty jos siellä sängyn vieressä täytyy notkua koko yö, niin sitten on varmaan syytä ruveta lasta lempeästi ohjaamaan.
Mutta se siitä, eiköhän meidän lapsukaisten nukuttaminen helpotu tosiaan iän karttuessa ja kukin meistä tehköön miten itselle parhaiten sopii. Jatketaan me vinkkien antamista ja kokemusten vaihtamista ihan normaaliin tahtiin.

Esikoisen tempauksista tulikin mieleen, että eräänä päivänä hän istui ruokapöydässä annostelemassa veljellensä d-tippoja lusikalla... taisi tulla sinä päivänä kolminkertainen annos... Sen jälkeen olenkin muistanut aina ottaa d-tipat mukaani kun olen siivonnut pöytää.

Tällä kertaa tuoksahtaa kuopuksen kakkavaippa nokkaan. Täytyykin lähteä vaipanvaihtopuuhiin.
 
Katzu
Onpas täällä ollut tänään ahkeria kirjoittajia :)

Nyt olisi se kukkapenkki valmis noin suurin piirtein. Anoppi minua jeesasi tosi paljon ja teki raskaimmat työt. Eli kärräs kottareita ja lapio suurimman osan. Saas nyt nähdä kasvaako sieltä mitään :) Vai tuleeko heiteltyä nurmikon siemenet....
Olen alkanut huomaan, että tuollainen kumartelu ja kyykkimem on alkanut aiheuttamaan närästystä. Ja sit öisin suonenveto alkanut selkeästi lisääntymään.

Nyt meinasin (siis jos viitsin/jaksan) käydä läpi ne pari "romu" kaappia. Eilen sain yhden lipaston järjesteltyä.

Niksulla todellakin ollut aromikas herätys :-0 Niin ja mukavaa sirkusreissua

Nyt täytyy tästä mennä.Sohvakin voisi olla houkutteleva vaihtoehto,mutta jos sinne kellahdan niin sinne jään.

 
Tehotyttö.
Katzulla on nyt tosissaan se ahkera pesänrakennusvietti päällä :)

Vielä tosiaan tuosta terkkarin "Kiellosta"...
Mun maailmankuvaan vaan ei kertakaikkiaan mahdu, että miksi vastasyntyneen pitäisi pystyä nukahtamaan itsekseen!?!? Viimeiset yhdeksän kuukautta on nukahtanut hyvinkin lähellä äidin lämpöä. Miksi pitäisi repäistä pois??? :'(

Eipä ne sinne viekkuun enää 12-vuotiaana kovin helpolla tule. Joskus pötköttelemään hetkeksi, jos oikein nätisti pyytää.. Mutta edelleenkin pitää illalla käydä peittelemässä ja antamassa suukko otsalle, mikä on mun mielestä ihana juttu! Jotenkin pidän sitä merkkinä läheisyydestä, joten IHAN pieleen ei ole näilläkään konsteilla kasvanut.. ;)

Neljä tuntia junan lähtöön... :)
 

Yhteistyössä