Miten dementiaa voi ennaltaehkäistä?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Aivoille liikuntaa; opetella uusia asioita esim pianon- tai kitaransoiton, vieraan kielen, ratkoa ristikoita, kryptoja... lukea, rakentaa palapelejä, luoda sosiaalisia suhteita, kutoa, virkata, maalata......haastaa aivoja jotenkin päivittäin.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Aivoille liikuntaa; opetella uusia asioita esim pianon- tai kitaransoiton, vieraan kielen, ratkoa ristikoita, kryptoja... lukea, rakentaa palapelejä, luoda sosiaalisia suhteita, kutoa, virkata, maalata......haastaa aivoja jotenkin päivittäin.
Kaikkea tätä. Luin kirjan, joka toi mieleen paljon muistoja vuosikymmenien takaa.
Unohtaminen on ihana asia. Ikävistä asioista huuhtoutuu ja hioutuu säröt pois, ja ne eivät enää vaivaa mieltä.
Olisin toivonut, että kirjan kirjoittaja ei olisi toimittanut päiviltä kahta henkilöä. Toinen heistä hyvis ja toinen pahis.
Hupaisaa, että viime viikolla minua suorastaan painostettiin ottamaan kirja mukaan kierrätyshyllystä. Olen lukutoukka ja ajattelin pitää kesällä lukutaukoa. Vein jo kirjan kiertoon Fidalle.
 
vierailija
Kaikkea tätä. Luin kirjan, joka toi mieleen paljon muistoja vuosikymmenien takaa.
Unohtaminen on ihana asia. Ikävistä asioista huuhtoutuu ja hioutuu säröt pois, ja ne eivät enää vaivaa mieltä.
Olisin toivonut, että kirjan kirjoittaja ei olisi toimittanut päiviltä kahta henkilöä. Toinen heistä hyvis ja toinen pahis.
Hupaisaa, että viime viikolla minua suorastaan painostettiin ottamaan kirja mukaan kierrätyshyllystä. Olen lukutoukka ja ajattelin pitää kesällä lukutaukoa. Vein jo kirjan kiertoon Fidalle.
Fida ostaa niillä rahoilla soijaa ja vie sitä köyhille. Ikävä, kun siitä sairastuu
 
kaikki vinkit tänne kiitos! mitä teillä tulee mieleen, miten voi nuorempana ennaltaehkäistä ettei sairastu dementiaan vanhempana?
Olen juuri hommaamass dementiaa, eli heräsin aamuyöstä ja otin Tenoxia, koska saatava unta ennen työpäivää. Eli altistavia tekijöitä on
-unettomuus
-bentsot unettomuuden hoidossa.

Muita altistavia tekijöitä:
-verenpainetauti
-anemia
-ylipaino
-liikkumattomuus
-vanhuksen yksinäisyys ja ahdistuneisuus
-virikkeiden puute
-altistava geeniperimä
-korona saattoi joillakin altistaa dementialle

Eli hyvin nukkuva, terveellisesti syövä, liikkuva, sudokuja täyttävä ja sosiaalinen vanhus saa dementian harvemmin.
 

Yhteistyössä