Ettehän te karppaajat oikeesti karppauta lapsiannekin??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karppaajille
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei siihen karppausbuumia tarvita että normaalin järjen omaava ihminen ymmärtää einesruokien olevan pitkällä aikavälillä hyvin haitallisia terveydelle.

Ennenvanhaan jätettiin mässyttely vähemmälle ja liikuttiin enemmän ja oltiin tyytyväisiä tuloksiin, nykyään muutetaan ruokavalio eikä liikuta yhtään sen enempää ja henkinen olo ei muutu paremmaksi, joka ennenpitkää ajaa ruokavalio poikkeamisiin ja samoihin kierteihin kuin ennen. Liha on heikko ja ihminen harvoin pystyy noudattamaan tiukkoja ruokavalioita pitkällä tähtäimellä joten liikunnan lisääminen ja silloin tällöin herkuttelu on paljon tehokkaampi tapa hallita elämäänsä.

Sitten kun vielä jaksaisi kiinnostaa tämä itsensä kuntoon pistäminen :D

No kun vetäset ranskanpulla siivun niin saat kerralla yli puolet high carb immeisen syömistä hiilareista. Että siitä kun lähdetään. Jos vaikka päivän aikana syöt 4 siivua valkoisista jauhoista tehtyä leipää ja päälle vedät annoksen pastaa niin äkkiä syöt 5-6 kertaisen määrän hiilihydraatteja High karppaajaan nähden. Jos taas atkinsilaiseen vertaa niin sitten tulee hiilareita tuosta jo yli 10 kertaisesti.

Mutta jos ei syö tuolla tavalla? Itse esim en ole syönyt tänään yhtään hiilaria, mitä nyt pikkasen kasviksia tonnikalasalaatissa.
Mutta siltikään en koe että olisin karppi, en halua :( Ainut toivoni on tuo Valion sokeriton marjakeitto, sitä ei varmasti karppaajat juo?

Mutta jos ei syö tuolla tavalla? Itse esim en ole syönyt tänään yhtään hiilaria, mitä nyt pikkasen kasviksia tonnikalasalaatissa.
Mutta siltikään en koe että olisin karppi, en halua :( Ainut toivoni on tuo Valion sokeriton marjakeitto, sitä ei varmasti karppaajat juo?

Sori, hyvin lähellä olet karppia. Ei millään pahalla =) tuo on ihan normi annos high carb henkiselle =)

Kumpa tälle välimallilla vielä joskus löytys oma termia. Olkoot lautasmallilaiset omassa uskonnossaan ja atkinssit omassaan. Ja me välimallin "karpit" oltaisiin se maltillinen linja (ja luultavammin tervein...)

Karppaamisesta ei tosiaan ole tietoa pitkällä aikavälillä, enkä usko että se on loppujen lopuksi kovin turvallista, vaikka karppaajat itse suorastaan räjähtävät kun heille vihjaiseekin moista. Kun olo tuntuu niin hyvältä ja heti putosi 10 kg painosta.. Mutta kun elimistö tarvitsee kuitua yms myös.
Noh, en jaksa saarnata sen enempää. Jos karppaisin, en pakottaisi lapsiani mukaan hommaan. En myöskään jos olisin kasvissyöjä. Antaisin lapsilleni itselleen mahdollisuuden valita tarpeeksi vanhana mitä ruokaevankeliumia alkavat noudattaa.
Mutta ei meillä kyllä muutenkaan pupelleta mitään ranskanleipiä yms mössöä, en tajua kuka niitä muutenkaan ylipäätään syö. Vuosikausia meillä ollut kaikki viljatuotteet täysjyvää.

Tähän vielä lisäisin, että meillä kyllä syödään sinänsä "mitä mieli tekee". Viljat on täysjyvää (leipä, pasta, jne) ja mitään pullaa meillä ei syödä (toki leivotaan joskus jotain, mutta kun ne vehnämössöt on oikeasti vaan pahaa ja höttöistä niin tehdään erilaisilla resepteillä useimmat leivonnaiset). Karkkia meillä ei syödä, paitsi lapset joskus ehkä kerran kuussa. Aikuiset kerran muutamassa kuussa. Ei vaan kellään tee mieli karkkia joka väliin, kun ei olla turhaan koko ajan sitä mussuttamassa.
Ruoanlaitossa käytän melko usein voita, tai oliiviöljyä, ja maitona on joko laktoositonta kevyt- tai täysmaitoa.
Leivän päällä keittokinkkua yms, lihana on itsepyydettyä riistaa, tai sitten nautaa, useimmiten kanaa tai broileria.
Herkkuina on aina välillä jotain sipsiä, monesti tehdään nekin itse.
Kasviksista tykätään kovasti ja monesti tehdään ihan pelkkää kasvisruokaakin, ja soijarouhetta menee paljon myös.

En noudata mitään tiettyä ruokavaliota mielestäni, mutta yritän syödä ns. maalaisjärjellä. En karttele mitään kauheasti, mutta en halua turhaan syödä mitään liemikuutioita tai lisäaineita täyteen ahdettuja karkkeja.

Ihmettelen kyllä tosiaan sitä kuka ostaa esim jotain tavallista ranskanleipää. Olin pitkään töissä ja siellä kun aamulla täytettiin leipähyllyt, niin tavallinen vehnäpaahto ja ranskanleipä katosivat täysin ensimmäisten joukossa.. Ne maistuu pahalle ja sulaa suussa ällöksi, makeaksi muhjuksi. Hyh.

Lopettakaa jo se täysjyvähehkutus! Huipputerveissä maissa kuten ranskassa ja sveitsissä ei täysjyviä käytetä vaan lähinnä vaaleita viljoja. Ja sitä pahaa eläinrasvaa reilusti. Silti nämä ovat Euroopan terveimpiä maita. Myös japanissa riisi syödään puhdistettuna, ja se on myös terve kansa.

Viljan kuitu sisältää mm. fytaatteja jotka estävät ravintoaineita (kuten rautaa) imeytymästä. Jos täysjyviä käsiteltäisiin eri tavalla eivät ne olisi niin haitallisia, esim. juureen leipomalla fytaatit häviää. Mutta kaupasta on kyllä vaikeaa löytää leipää joka olis valmistettu perinteisesti... Muutenkin nykyajan leivät paistetaan pakastetusta taikinasta ja sisältää ison määrän hiivaa ja muita lisäaineita. Ei anneta kohota niinkuin ennen.

Mulle tulee hirveet vatsaongelmat juuri täysjyvästä (vaikkei ole keliakiaa tai vilja-allergiaa). Parempaa kuitua saa vihanneksista ja pähkinöistä. Ei oo muuten keliaakikoillakaan mitenkään enempää suolistosyöpää... Jos syön joskus leipää syön sitä kaikkein vaaleinta, siitä ei tule oireita. Mut harvemmin tulee syötyä.

Lisäys vielä täysjyväjuttuun: Täysjyvät ovat NOPEAA HIILIHYDRAATTIA. Nostaa verensokeria lähes yhtä paljon kuin vaalea vilja (mutta hieman vähemmän sillä täysjyvät sisältää pikkasen vähemmän hiilaria). Verensokeri ei pysy mitenkään tasaisempana täysjyvistä, ainut tapa on RAJOITTAA HIILARIMÄÄRÄÄ.

Tässä hyvä tutkimus aiheesta:
www.ajcn.org/content/84/5/1055.full
Vertailtiin ruisleipää, ohrapuuroa ja perunamuussia. Yllättävästi kaikki antoivat saman tuloksen: kaikki ovat nopeaa hiilihydraattia.

Niin ja onhan täysjyvissä myös se vaalea vilja mukana! Jos nimenomaan se vaalea vilja on niin epäterveellistä verrattuna täysjyvään niin miksette syö vain leseitä? Niissä ei ole hiilariakaan paljoa...

Ihmiset on kyllä tyhmiä kuin saappaat :D

Nyt jo joku sössöttää, että karppausta on se, että jättää vaaleat höttöviljatuotteet pois, sokerit yms ja lisää rasvan ja kasviksien määrää.

No eikös tuo ole ihan normaali suositus nykyään eikä nähnytkään karppausta?

Ai, mutta tietty kun tuo karppaus on nyt HOT niin täytyy kuulua siihen ryhmään ja vääntää, että perusterveellinen ruokavalio ilman karkkeja, sipsejä ja ranskanleipiä onkin sitten karppausta jo... :D

Sori, hyvin lähellä olet karppia. Ei millään pahalla =) tuo on ihan normi annos high carb henkiselle =)

Kumpa tälle välimallilla vielä joskus löytys oma termia. Olkoot lautasmallilaiset omassa uskonnossaan ja atkinssit omassaan. Ja me välimallin "karpit" oltaisiin se maltillinen linja (ja luultavammin tervein...)
Ei se Atkinskaan niin paha ole mitä on peloteltu, sillä Atkins suosittelee kokojyväviljaa sekä runsaasti kasviksia :)

Ihmiset on kyllä tyhmiä kuin saappaat :D

Nyt jo joku sössöttää, että karppausta on se, että jättää vaaleat höttöviljatuotteet pois, sokerit yms ja lisää rasvan ja kasviksien määrää.

No eikös tuo ole ihan normaali suositus nykyään eikä nähnytkään karppausta?

Ai, mutta tietty kun tuo karppaus on nyt HOT niin täytyy kuulua siihen ryhmään ja vääntää, että perusterveellinen ruokavalio ilman karkkeja, sipsejä ja ranskanleipiä onkin sitten karppausta jo... :D

Just näin se menee.
Mä olenkin sitten karpannut tietämättäni lähes koko elämäni :saint:

tulee niin surullinen olo kun luen teidän kommenttejä. mul on ollut anorexia neljään vuoteen ja minä sanon vaan sen että kaikki te jotka luulee että hiilarit tekee susta lihavaa on ihan sairaita päässään. ettekö tajua että se on vaarallista? kaikki rouka aineet pitää syödä. ja se että tänään lulee että on olemassa turhia kaloereita on myytti. oikeesti.. ei ole olemassa tervellisia roukia tai epätervellisia ruokia. kaikki ruuat ovat hyviä kohtuullisesti. ja sen vielä haluan sanoa että tavallista sokeria ei tekee sinusta lihava! pizzaa ja pullaa on ihan hyvääkin syödä, ei se sinusta tekee lihava. mieti nyt, pizzassa on valkoista leipää (se että valkoisessa leivässa on vähemmän ruoka aineita ja vitamiineja on kans myytti) lihaa, kasviksia ja juustoo. maito juoma ja hedelmä siihen päälle vielä niin sinä saat kaikki välttämättömiä elintarvikkeita. nyt varmasti sanot että ''mut jos syön pizzaa joka päivä niin tulen lihavaksi, eikö niin?'' Et, jos pureskelet ruoan hyvin ja kuuntelet sinun kroppaan, se kyllä sanoo sinulle kun olet tyytyväinen. se mikä tekee susta lihavaa on että jatkat syömiminen kun kroppasi on jo tyytyväinen. ja jos vielä syöt säännöllisesti ja tarpeeksi roukaa ja sitt vielä kaikista rouka aineista (hiilihydraattit, proteiinia ja rasvaa) niin sä pysyt sinun normaalli painossa. Testaa vaikka! louttaa minuun, mul on monta voutta kokemusta. tänään syön kaikki mitä minä haluan kunnes olen tyytyväinen. syön myös säännillösesti (tosi tärkeetäa) ja monipuolisesti. se mikä on tässä vika on että kaikki ihmiset luulevat että jotkut dieettit tekee heistä laihoja ja onnellisia, mutta se ei ole totuus.. ja se vielä että tää meidän yhteisö on niin huono ja vartalon kiinteä että se on ihan kauheaa. se mitä joku täällä sanoi että ''karppaus on nyt HOT'' on ihan totta, seuraava vuosi on taas jotain uutta, ja loppuun ei enää saa syödä mitään. lukekaa patrik borgin blogi niin ehkä saatte vähän terveellisempi suhde ruokaan.

hiilarit ovat tosi tärkeitä, ne ovat tärkeitä aivoihin.

ja miettikää tätä, olen varma että olette samaa mieltä. että jos joku dieetti toimisi niin ei olisi ahmiminen olemassakaan. eiks niin? kroppa on fiksumpi kun luulette. jos laihdutat niin jonaina päivänä tulet tosi näläksi ja ahmit ruokaa ja lihoat nopeasti ja keskellä aikaa painaat samaa tai ehkä vielä enemmän kun aikasemmin. kaikilla ihmisillä on omaa normaalli paino mihin kehonne pyrkii. sun täytyy vaan hyväksyä sinun omaa kroppa, sinun on pakko tulla kehosi ystäväksi. sinun kroppa on ainutlaatuinen, muistatkaa. yritä lopetta tykkää huonoja asioita itsestäsi.

haluaisin vielä kertoa yhdestä kirjasta joka auttoi minua tulla terveeksi anoreksiasta. sen nimi on ''Mattillåtet'' eli se on routsin kielinen kirja (olen soumi-ruotsalainen niin siksi minun suomea ei ole niin hyvä) mutta jos kaikki ihmiset lukesi sen niin tämä yhteisö olisi paljon parempi ja ei olisi olemassa sekä lihavia ihmisiä että syömishäiriön kärsiviä ihmisiä.

haluaisin vaan että kaikki voisi auttaa toisiaan enemmän ja että kaikki lopettaisi tuon laihduttaminen, ei siitä ole mitään järkeä.

toivottavasti olen auttanut jonkun joka kärsii painonsa kanssa.

No kun on eritasoisia karppauksia. Lasta ei kai pitäisi laittaa ääritiukalle ketokarppaukselle, jolla ei voi syödä juuri mitään kasviksiakaan. Mutta jos jätetään pahimmat hiilihydraatit pois, niin sehän on vain loistojuttu. Oma mielipiteeni on, ettei hiilareita oikeastaan pitäisi syödä mitenkään vähän, mutta ns. normaalissa ruokavaliossa on ihan liian paljon hiilareita, eli pitäisi vain lopettaa paljohiilihydraattinen ruokavalio. Ei kukaan tarvitse välttämättä viljaa joka aterialla. Tai ollenkaan. Ei voi olla yksittäistä ruoka-ainetta, joka olisi ihmiselle täysin välttämätön. Jos ei syödä viljaa, niin samoja ravintoaineita löytyy muistakin ruuista, yhtä sieltä, yhtä tuolta.

[QUOTE="Leo";25128929]tulee niin surullinen olo kun luen teidän kommenttejä. mul on ollut anorexia neljään vuoteen ja minä sanon vaan sen että kaikki te jotka luulee että hiilarit tekee susta lihavaa on ihan sairaita päässään. ettekö tajua että se on vaarallista? kaikki rouka aineet pitää syödä. ja se että tänään lulee että on olemassa turhia kaloereita on myytti. oikeesti.. ei ole olemassa tervellisia roukia tai epätervellisia ruokia. kaikki ruuat ovat hyviä kohtuullisesti. ja sen vielä haluan sanoa että tavallista sokeria ei tekee sinusta lihava! pizzaa ja pullaa on ihan hyvääkin syödä, ei se sinusta tekee lihava. mieti nyt, pizzassa on valkoista leipää (se että valkoisessa leivässa on vähemmän ruoka aineita ja vitamiineja on kans myytti) lihaa, kasviksia ja juustoo. maito juoma ja hedelmä siihen päälle vielä niin sinä saat kaikki välttämättömiä elintarvikkeita. nyt varmasti sanot että ''mut jos syön pizzaa joka päivä niin tulen lihavaksi, eikö niin?'' Et, jos pureskelet ruoan hyvin ja kuuntelet sinun kroppaan, se kyllä sanoo sinulle kun olet tyytyväinen. se mikä tekee susta lihavaa on että jatkat syömiminen kun kroppasi on jo tyytyväinen. ja jos vielä syöt säännöllisesti ja tarpeeksi roukaa ja sitt vielä kaikista rouka aineista (hiilihydraattit, proteiinia ja rasvaa) niin sä pysyt sinun normaalli painossa. Testaa vaikka! louttaa minuun, mul on monta voutta kokemusta. tänään syön kaikki mitä minä haluan kunnes olen tyytyväinen. syön myös säännillösesti (tosi tärkeetäa) ja monipuolisesti. se mikä on tässä vika on että kaikki ihmiset luulevat että jotkut dieettit tekee heistä laihoja ja onnellisia, mutta se ei ole totuus.. ja se vielä että tää meidän yhteisö on niin huono ja vartalon kiinteä että se on ihan kauheaa. se mitä joku täällä sanoi että ''karppaus on nyt HOT'' on ihan totta, seuraava vuosi on taas jotain uutta, ja loppuun ei enää saa syödä mitään. lukekaa patrik borgin blogi niin ehkä saatte vähän terveellisempi suhde ruokaan.

hiilarit ovat tosi tärkeitä, ne ovat tärkeitä aivoihin.

ja miettikää tätä, olen varma että olette samaa mieltä. että jos joku dieetti toimisi niin ei olisi ahmiminen olemassakaan. eiks niin? kroppa on fiksumpi kun luulette. jos laihdutat niin jonaina päivänä tulet tosi näläksi ja ahmit ruokaa ja lihoat nopeasti ja keskellä aikaa painaat samaa tai ehkä vielä enemmän kun aikasemmin. kaikilla ihmisillä on omaa normaalli paino mihin kehonne pyrkii. sun täytyy vaan hyväksyä sinun omaa kroppa, sinun on pakko tulla kehosi ystäväksi. sinun kroppa on ainutlaatuinen, muistatkaa. yritä lopetta tykkää huonoja asioita itsestäsi.

haluaisin vielä kertoa yhdestä kirjasta joka auttoi minua tulla terveeksi anoreksiasta. sen nimi on ''Mattillåtet'' eli se on routsin kielinen kirja (olen soumi-ruotsalainen niin siksi minun suomea ei ole niin hyvä) mutta jos kaikki ihmiset lukesi sen niin tämä yhteisö olisi paljon parempi ja ei olisi olemassa sekä lihavia ihmisiä että syömishäiriön kärsiviä ihmisiä.

haluaisin vaan että kaikki voisi auttaa toisiaan enemmän ja että kaikki lopettaisi tuon laihduttaminen, ei siitä ole mitään järkeä.

toivottavasti olen auttanut jonkun joka kärsii painonsa kanssa.[/QUOTE]

Olet ihan oikeassa, mutta puhut väärille ihmisille.
Nimittäin vähähiilihydraattinen ruokavalio ei ole mikään hiilihydraatiTON ruokavalio. Tosi harva karppaaja yrittää karttaa hiilihydraatteja kokonaan. Yleensä kyse on vain vähentämisestä, mikä on vain hyvä juttu, jos vähän perehtyy aiheeseen.

[QUOTE="Leo";25128929] pizzaa ja pullaa on ihan hyvääkin syödä, ei se sinusta tekee lihava. mieti nyt, pizzassa on valkoista leipää (se että valkoisessa leivässa on vähemmän ruoka aineita ja vitamiineja on kans myytti) ..[/QUOTE]

Paitsi tuosta kyllä olen eri mieltä, ja senhän voi helposti tarkistaakin.

hmmm mua taasen ärsyttää se että lapsia opetetaan haukkumaan ruokaa. Miehen tenavat kun ovat täällä käyneet niin mm sellaista olen kuullut että rasvaton maito on kuravettä ja sitten on kysytty että miksi meillä käytetään myrkkyrasvaa. Nämä siis 5v suusta...Mun puolestani syököön kukin mitä tahtoo, mutta en ymmärrä miksi tuollaista pitää lapsille opettaa.

siis en jaksanut lukea koko ketjua vaan voisin vastata kysymykseen että emme karppauta...lapsi syö muuten samaa kuin me eli siis lihaa ja vihanneksia mutta myös ekstra lisukkeella eli pottua,riisiä,pastaa jne. ja tottakai puuroa ja leipää.. mutta me syömme tiukimpien hiilarirajojen yli varmaan reippaasti kun vihannekset on aina lihan kans o.O

Huaah, tässä teille syömisen 10 käskyä.

1. Painukaa ostamaan myllyltä vastajauhettuja jauhoja. Niistä ne kunnon nisut ja leivät tulloo.
2. Suosikaa lähitiloilla tuotettua ja pienentäkää omaa hiilijalanjälkeänne.
3. Kasvattakaa omassa ruukussa partsilla luomuporkkanat ja tillit.
4. Elkää alistako lapsia äärimmäisyyksiin vedetyille muotidieeteille ennen kuin niistä on tutkimustietoa pidemmältä ajalta.
5. Hankkikaa ne vitamiinit ja kuidut suoraan ruoasta, elekää pillereistä.
6. Karamelli ei ole mikään hammaspeikko mikäli kätköistänne löytyy hammasharja- ja tahna.
7. Ja siellä Afrikassa ne syö riisiä ja papuja, toisinaan pistää sitkaan kanan lihoiksi, banaanit tulee meille eikä heille, siitä turha ottaa mallia.
8. Einesten ystävät ja laiskat kokit, ottakaa mallia suurtalouskokista.
9. Pureskele ruokasi kunnolla
10. Elä kivitä kirjoittajaa, syö pähkinä.

Minkähän halvatun takia luonto on täynnä syötäviä raaka-aineksia jos niitä pitäisi välttää ja sen sijaan pitäisi mässyttää mieluummin lihaa (tapettua eläintä), rasvoja ja kananmunia. Ei mene millään mun jakeluun. Ai että vilja olis pahasta, riisi pahasta, peruna pahasta... Ei voi kuin päätään puistella.

Ja aina karppifanaatikot jaksavat nostaa inuiitit eli eskimot esimerkiksi. No tässä vähän dataa:

http://www.diseaseproof.com/archives/diet-myths-do-primitive-peoples-really-live-longer.html

Inuit Greenlanders, who historically have had limited access to fruits and vegetables, have the worst longevity statistics in North America. Research from the past and present shows that they die on the average about 10 years younger and have a higher rate of cancer than the overall Canadian population

Yhteistyössä