Ettehän te karppaajat oikeesti karppauta lapsiannekin??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karppaajille
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;24909225:
Muuhun kantaa ottamatta, faktoja paukuttelivat tiskiin. Luottakaa te vain elintarvike- ja lääketeollisuuden puudeleihin.
Ja jos sinä olisit katsonut A-talkin tai ymmärtäisit, kuinka tutkimusrahoitukset tässä maassa järjestetään, ymmärtäisit olla hiljaa noiden puudelihuuteluiden kanssa.

Sitäkään minä en ymmärrä, miksi näissä karppauskeskusteluissa lyödään virallisterveen ruokavalion ja ranskanleivän välille yhtäläisyysmerkki. Jos et karppaa, syöt pelkkää einesmössöä ja p*skaa. No haloo, ei se niin mene vaan siinä virallisterveessä ruokavaliossa korostetaan hyviä rasvoja, täysjyväviljoja, kasviksia sekä vaaleita lihoja sekä reippaasti kalaa.

Tietysti, jos haluaa ottaa asenteen vain minä olen oikeassa ja kaikki muut väärässä - etenkin tutkijat (eh, mikähän teidän oma pätevyytenne on), niin kaiken varmasti saa omassa päässään käännettyä mustasta valkoiseen.

[QUOTE="mä";24909451]Ja jos sinä olisit katsonut A-talkin tai ymmärtäisit, kuinka tutkimusrahoitukset tässä maassa järjestetään, ymmärtäisit olla hiljaa noiden puudelihuuteluiden kanssa.

Sitäkään minä en ymmärrä, miksi näissä karppauskeskusteluissa lyödään virallisterveen ruokavalion ja ranskanleivän välille yhtäläisyysmerkki. Jos et karppaa, syöt pelkkää einesmössöä ja p*skaa. No haloo, ei se niin mene vaan siinä virallisterveessä ruokavaliossa korostetaan hyviä rasvoja, täysjyväviljoja, kasviksia sekä vaaleita lihoja sekä reippaasti kalaa.

Tietysti, jos haluaa ottaa asenteen vain minä olen oikeassa ja kaikki muut väärässä - etenkin tutkijat (eh, mikähän teidän oma pätevyytenne on), niin kaiken varmasti saa omassa päässään käännettyä mustasta valkoiseen.[/QUOTE]
Niin kauan kun mainitut instassit järjestävät omat tutkijansa tekemään mieleisiään tutkimuksia, en mielipidettäni vaihda. Sinäkin saat pitää omasi.

Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;24909456:
Niin kauan kun mainitut instassit järjestävät omat tutkijansa tekemään mieleisiään tutkimuksia, en mielipidettäni vaihda. Sinäkin saat pitää omasi.
Joo, eli et näköjään ymmärrä.

t. tutkija

[QUOTE="Piika-äiti";24908610]Kyllä sillä tavalla, että ei meillä ole muuta kuin täysjyvämakaronia, -riisiä ja leipää. Karppaamisen aloittamisen jälkeen ranskanleipää ja vastaavia ei ole mainittavasti hankittu taloon.

[/QUOTE]

Karppaaminen= jätetään pois valkoiset viljat...?
Eiväthän ne kuulu mihinkään suositeltuun ruokavalioon...
Onkohan tässä karppivillityksessä nyt sotkettu jotain ja paljon. Voiko puhua karppaajasta jos vetää hiilareita yli 100g päivässä?

Toki sillä laihtuu ja olo paranee jos vaihtaa ennen syömänsä valkoiset viljat ja perunan täysjyvätuotteisiin, jättää sokerituotteet sekä einekset pois ja lisää kasviksia paljon syöden harvemmin kuin ennen...?

Meillä lapsi (2v) syö ihan samaa karppiruokaa mutta saa LISÄKSI perunaa, riisiä, leipää, puuroa ja hedelmiä. Sokeria ei syödä juuri yhtään, joten se ainakin on hyvä juttu (tyttö ei oikeen välitä edes makeasta).

Mutta kyllä luulen että lapsen kokonaishiilarimäärä on hiukan pienempi kuin normilasten johtuen runsaasta rasvan käytöstä joka tuo kylläisyyttä. Lapsi juo punaista maitoa. Jos joskus näyttää siltä että painoa tulee liikaa voisin harkita hiilareitten vähentämistä (mutta en ihan pienellä, enkä hirveen tiukasti). Nyt tyttö on ainakin hoikka...

[QUOTE="Mie vaan";24908633]Ei ennenkään syöty hiilareita, luolamiehet söi vain lihaa ja eli komiasti ainakin 30-vuotiaiksi ;)[/QUOTE]

Taas te jaksatte vertailla luolamiesten elinikään! Huoh. Keskimääräinen ikä oli noin alhainen hyvin korkean lapsi- ja äitikuolleisuuden takia. Myös petoeläimet vievät hengen useasti. Eikä lääketiede ollut kehittynyt. Ne jotka elivät nuoruteen saakka elivät helposti yli 60 vuotiaiksi.

Kyllä luulen että luolamiehet olisivat nykyoloissa eläneet paljon terveempänä kuin nykyajan ihmiset elää.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;24908775:
Tavallaan meillä lapsetkin karppaa kyllä, ns. hyväkarppausta. Ne leivät ja pastat mitä syövät, on täysjyvää, käyttävät rasvaisia tuotteita ja jogurtin teen itse partaäijästä, marjoista ja kermasta.
Herkuttelupäivä on heillä kyllä perjantaisin, ja jos tyttö tahtoo jotain leipoa niin en kiellä. Hän käyttää vain murto-osan reseptien sokerista ja saattaa korvata vehnäjauhot mantelijauhoilla.
Perunaa ei syödä, vaan kasviksia runsaasti ja monipuolisesti.

Minulla on nyt raskaana ollessa samantyyppistä, en syö pastaa, perunaa, riisiä taikka vehnäleipää, sokeriakin huomattavasti vähemmän kuin koskaan ennen karppaamista. Ja tässä raskaudessa on sokerit, hemoglobiini ja verenpaineet paremmat kuin aiemmissa.

Kuitujen saannista sen verran, että kasvikset, siemenet, pähkinät ja leseet täyttää ihan normaalisti kuidun tarpeen. Eli tässäkin on kyse vain siitä, että pitää tietää mitä syö.

Ootko tehnyt koskaan kuitutestejä? Jos ei syö leipää tai puuroja niin oikeasti kasviksista on todella vaikea saada edes puolia kuitusuosituksista. Itse tykkään karppityylisestä ruokavaliosta, mutta näkkileipä kuuluu diettiini, koska kuituasioita tutkineena (diabeteksen innoittamana) olen huomannut, että suurimmasta osasta kasviksista ei tule lainkaan kuituja, vaikka sellainen harhaluulo minullakin oli. Vitamiineja kyllä.

Jos valkoisen leivän,valkoisen jauhon,pastan ja liian perunan syönnin lopetus tarkoittaa karppaamista niin sitten lapseni myös karppaa.
Lapseni syö monipuolisesti kanaa,kalaa,lihaa,täysjyvä leipää,täysjyväriisiä ja satunnaisesti myös perunaa ja tummaa makaronia,maitotuotteita,kasviksia ja vihanneksia ja hedelmiä.
Rasvalla ei läträä kukaan tässä perheessä,mutta ei sitä tietoisesti kukaan välttelekkään.
Ap vois nyt kertoa että mikä vika tässä ruokavaliossa on?
Tarvitseeko kasvava lapsi valkoista jauhoa ja sokeria?

[QUOTE="joku";24909609]Taas te jaksatte vertailla luolamiesten elinikään! Huoh. Keskimääräinen ikä oli noin alhainen hyvin korkean lapsi- ja äitikuolleisuuden takia. Myös petoeläimet vievät hengen useasti. Eikä lääketiede ollut kehittynyt. Ne jotka elivät nuoruteen saakka elivät helposti yli 60 vuotiaiksi.

Kyllä luulen että luolamiehet olisivat nykyoloissa eläneet paljon terveempänä kuin nykyajan ihmiset elää.[/QUOTE]

Aivan,esimerkkinä eskimot jotka hyvin terveitä.Hehän elävät jatkuvassa ketoosissa.

Ootko tehnyt koskaan kuitutestejä? Jos ei syö leipää tai puuroja niin oikeasti kasviksista on todella vaikea saada edes puolia kuitusuosituksista. Itse tykkään karppityylisestä ruokavaliosta, mutta näkkileipä kuuluu diettiini, koska kuituasioita tutkineena (diabeteksen innoittamana) olen huomannut, että suurimmasta osasta kasviksista ei tule lainkaan kuituja, vaikka sellainen harhaluulo minullakin oli. Vitamiineja kyllä.

Moni karppaaja käyttää kuitulisää.

[QUOTE="vieras";24909693]Aivan,esimerkkinä eskimot jotka hyvin terveitä.Hehän elävät jatkuvassa ketoosissa.[/QUOTE]

Heillä ei muuten tunneta diabetestä,käyttävät eläinrasvaa myös reippaanlaisesti,heillä harvinaista myös sydän ja verisuonitaudit.

Karppaaminen= jätetään pois valkoiset viljat...?
Eiväthän ne kuulu mihinkään suositeltuun ruokavalioon...
Onkohan tässä karppivillityksessä nyt sotkettu jotain ja paljon. Voiko puhua karppaajasta jos vetää hiilareita yli 100g päivässä?

Toki sillä laihtuu ja olo paranee jos vaihtaa ennen syömänsä valkoiset viljat ja perunan täysjyvätuotteisiin, jättää sokerituotteet sekä einekset pois ja lisää kasviksia paljon syöden harvemmin kuin ennen...?

Kyllä 100g-150g hiilareita saava kuulu karppaus ryhmään.Virallinen suositushan hiilareissa on reippaasti yli 200g.Hiilihydraattitietoinen ei tarkoita pelkästään ketokarppausta.Kaikki karppaajat syövät jonkin verran ns hyviä hiilareita.

[QUOTE="vieras";24909703]Kyllä 100g-150g hiilareita saava kuulu karppaus ryhmään.Virallinen suositushan hiilareissa on reippaasti yli 200g.Hiilihydraattitietoinen ei tarkoita pelkästään ketokarppausta.Kaikki karppaajat syövät jonkin verran ns hyviä hiilareita.[/QUOTE]

Mutta eiköhän ap tarkoittanut kuitenkin tiukkaa karppausta. Siis että perunat, ruisleivät ja kaikki niitä pahemmat hiilaripommit ovat poissa ruokalistalta.

Itse en ainakaan koe että täysjyvän syöminen olisi millään lailla karppausta. Terveellistä kylläkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;24908775:
Tavallaan meillä lapsetkin karppaa kyllä, ns. hyväkarppausta. Ne leivät ja pastat mitä syövät, on täysjyvää, käyttävät rasvaisia tuotteita ja jogurtin teen itse partaäijästä, marjoista ja kermasta.
Herkuttelupäivä on heillä kyllä perjantaisin, ja jos tyttö tahtoo jotain leipoa niin en kiellä. Hän käyttää vain murto-osan reseptien sokerista ja saattaa korvata vehnäjauhot mantelijauhoilla.
Perunaa ei syödä, vaan kasviksia runsaasti ja monipuolisesti.

Minulla on nyt raskaana ollessa samantyyppistä, en syö pastaa, perunaa, riisiä taikka vehnäleipää, sokeriakin huomattavasti vähemmän kuin koskaan ennen karppaamista. Ja tässä raskaudessa on sokerit, hemoglobiini ja verenpaineet paremmat kuin aiemmissa.

Kuitujen saannista sen verran, että kasvikset, siemenet, pähkinät ja leseet täyttää ihan normaalisti kuidun tarpeen. Eli tässäkin on kyse vain siitä, että pitää tietää mitä syö.

Niin juuri, pitää tietää mitä syö. Ottaa selvää jne ennenkuin aloittaa. Karppaus ei ole vaarallista jos sen tekee oikein. Ja karppaajankaan ei tarvitse mällätä rasvoilla. Esim oliiviöljyn käyttöä voi lisätä salaateissa jne

Mutta eiköhän ap tarkoittanut kuitenkin tiukkaa karppausta. Siis että perunat, ruisleivät ja kaikki niitä pahemmat hiilaripommit ovat poissa ruokalistalta.

Itse en ainakaan koe että täysjyvän syöminen olisi millään lailla karppausta. Terveellistä kylläkin.

Tätä tarkoitin, fanaattista karppaamista rasansyömisineen ja viljakammoa. Terveelliseen ruokavalioon ei kuulu muutenkaan ranskanleipä, hamppariateriat ja sokerihuurretut murot!!! Tää threadi on kyl vahvistanut ainakin sitä tietoa, että hiilarit on aivojen ravintoaine, kun vaikuttaa siltä että monella karppaajalla on aivojen toiminnassa jonkinasteisia häiriöitä. Ainakin se tuntuu aiheuttavan pahemmanlaatuista vainoharhaa.

Se, että syö täysjyväviljoja, välttää liikaa perunaa ja eineksiä, ei ole käsittäkseni karppaamista, vaan terveellistä, virallisterveellistäkin, ruokaa. Jos noudatat lautasmallia, oikeita annoskokoja, etkä vedä pullaa, eineksiä ja pikaruokaa ja karkkia, ja liikut suositusten mukaan, varmasti laihdut ihan yhtä tehokkaasti kuin karppaajat (jotka paasaavat karppaamisesta fanaattisesti kuin jostain jumalansanasta).

Tottakai lapseni karppaa kotona, ketogeenistä ruokavaliota suositellaan epileptikkolapsille, sillä saa kohtausten määrän vähenemään. Kouluruokailuun en ole vaatinut ketogeenistä, hän syö sentään vain kerran päivässä siellä.

Meillä karpataan siten että kaapista löytyy vain täysjyvätuotteita, riisin sijaan ohraa, tummaa sokeria, hunajaa, paljon kasvisksia ja juureksia, myös hedelmiä, paljon marjoja, voita, oliiviöljyä, pähkinöitä, munia, kunnollista lihaa (eli ei kanasilppua vaan kunnon fileet), maustan ja marinoin kaikki itse eli lisäaineet minimissä, ja jos täytyy käyttää esim. creme fraiche- ja siihen verrattavissa olevia tuotteita, ovat ne "kunnon kamaa" eikö mitään lightiä. Karppaustyyli lienee sitten ylä-ja hyväkarppausta. Hiilareita tulee mutta ne ovat hyviä hiilareita. Ja hyvin voidaan koko perhe. Joka aamu puuron kanssa voisilmä ja hunajaa :P eikä pahemmin sairastella!

Esitän vastakysymyksen: ettehän te, jotka syötte paljon eineksiä, syötä samaa lapsillenne?

KOmmentoin vielä, siis on alakrappaus missä hiilarit tosi minimissä ja rasvaa paljon, sitten on hyvä-ja yläkarppaukset missä taas hiilareita saadaan aika paljonkin, vastaavasti tietysti rasvan osuus vähenee mutta rasva on silti rasvaa, ei mitään bensajohdannaista. Eli paljon hiilareitakin syövä kyllä karppaa. Ihminen joka vetelee yhtä paljon hiilareita kuin rasvaakin (vrt. paljon pastaa, pizzaa, pullaa, ranskanleipää jne.) ei karppaa vaan vahingoittaa elimistöään.

[QUOTE="vieras";24909691]Jos valkoisen leivän,valkoisen jauhon,pastan ja liian perunan syönnin lopetus tarkoittaa karppaamista niin sitten lapseni myös karppaa.
Lapseni syö monipuolisesti kanaa,kalaa,lihaa,täysjyvä leipää,täysjyväriisiä ja satunnaisesti myös perunaa ja tummaa makaronia,maitotuotteita,kasviksia ja vihanneksia ja hedelmiä.
Rasvalla ei läträä kukaan tässä perheessä,mutta ei sitä tietoisesti kukaan välttelekkään.
Ap vois nyt kertoa että mikä vika tässä ruokavaliossa on?
Tarvitseeko kasvava lapsi valkoista jauhoa ja sokeria?[/QUOTE]

Tätäkö on karppaus? Kas, olenkin tietämättäni karpannut koko ikäni ja samoin lapsi. ;) Ei meillä syödä valkoista leipää eikä liikoja sokeria. Tosin karkkipäivä on kerta viikkoon, lapsi saa usein viikonloppuna esim. pullan. Mutta muutoin käytämme siis täysjyväviljatuotteita, syömme ruisleipää, emme liioittele kevyttuotteiden käytössä ja ruokavalioomme kuuluu paljon kasviksia. Keksikää jotain uutta...

[QUOTE="a p";24908761]Rasvana on leivällä laktoositonta margariinia, syömme 2-4 krt viikossa rasvaista kalaa, ja avokadot on herkkua myös levitteenä, ja pähkinöissähän on käsittääkseni rasvaa. Emme ole kukaan ylipainoisia.

Kuidun saannilla on vaikutus mm. paksusuolensyöpäriskin vähenemiseen, ja kuidut pitävät kylläisenä. Täysjyväviljalla ja rukiilla on tutkimuksissa todettu olevan kakkostyypin diabetekselta ja sydän- ja verisuonitaudeilta suojaavia ominaisuuksia. Kovien rasvojen vähentyminen suomalaisten ruokavaliossa on vähentänyt valtimonkovettumatautia.

Suuren luokan muoti-ilmiöhuijaus on tämä karppaus minun mielestäni. Nytkin aletaan jotain karppileipiä myymään, hohhoijaa![/QUOTE]
Syötte margariiniä? etkö yhtään ole tietoinen millainen johdannainen tuo margariini on? Ajattelet olevasi terveellä linjalla ja syötät lapsellesi epämääräisin teollisin prosessein tuotettua höttöä???

Ja kun sanoit että vaan viljasta saa tarpeeksi kuituja... mietippä vielä miten iso osa maailman väestöstä sitten pärjääkää ilman leipää? Meinaan ei leipää kaikkialla syödä - vaan kasvikset ovat kuitujen pohjana.

Mä en ymmärrä tätä vouhkaamista karppaajien ja ei karppaajien välillä.

Mun puolesta muut saa syödä vaikka saippuaa, jos siltä tuntuu. Ei kuulu minulle.

Olen suurimman osan aikuisiästäni karpannut, ilman että olen karpannut :D Nykyisin vaan ärsyttää kun ihmiset ottavat "sen ilmeen" ja sanovat että ai säkin karppaat... Joo ja en. Syön niin, että on hyvä olla ja samaa ruokaa syömme ihan koko perhe. En ole mitenkään fanaattinen hiilareiden välttelijä, mutta en kertakaikkiaan pidä perunasta, makaroonista tai pullasta. Olen iloinen siitä, että ilmankin tulee toimeen vallan mainiosti ;)

Alkuperäinen kirjoittaja yöl;24911817:
Syötte margariiniä? etkö yhtään ole tietoinen millainen johdannainen tuo margariini on? Ajattelet olevasi terveellä linjalla ja syötät lapsellesi epämääräisin teollisin prosessein tuotettua höttöä???

Ja kun sanoit että vaan viljasta saa tarpeeksi kuituja... mietippä vielä miten iso osa maailman väestöstä sitten pärjääkää ilman leipää? Meinaan ei leipää kaikkialla syödä - vaan kasvikset ovat kuitujen pohjana.

Margariini on meillä sellasella reseptillä tehtyä että on 1/3 laktoositonta voita, 1/3 kylmäpuristettua oliiviöljyä ja 1/3 vettä. Se on musta parhaan makuista.

Suurin osa maailman väestöstä pärjää syömällä riisin ja kasvisten pohjalta tehtyä ruokaa (Aasia, Afrikassakin kaiketi) tai vehnäpohjaista (polenta, couscous, pasta). Mitenhän ne selviää lihomatta...

Jaa - kai mun lapset sitten karppaa kun meillä ruokaan ei kuulu pasta, riisi eikä juuri perunakaan. Liha/kala/kana ruuan lisukeina on kypsennettyjä kasviksia ja salaattia. Tummaa, täysjyväpitoista leipää syövät ja puuroa aamuisin. Sokerihöttö-jugurtit jää kauppaa, samoin teolliset margariinit ym vastaavat. Jos leivän päälle ei tule muuta, silloin se voidellaan voilla. Ruoka kuitenkin valmistetaan öljyssä. Yksi voi paketti kestää meillä viikkoja, se kun maistuu jo pienenä annoksena.

Mehut ym. jää kanssa kauppaan. Janojuomana toimii vesi ja ruoka juomana maito. Kipeänä tai "kun herkutellaan" juodaan mehua. Mutta sekin sitten omatekoista - ja juu, siinä toki sokeria.

Sieniäkin syödään paljon...

Ällöttää toi muotisana. Mä ja tosi moni muukin on syönyt tollai perusterveellisesti ilman valkoista jauhoa, ylimääräistä sokeria ja eineksiä ja nyt sit jotkut yrittää pätee miten ne on keksinyt koko ruokaympyrän uudestaan.

Yhteistyössä