Ettehän te karppaajat oikeesti karppauta lapsiannekin??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karppaajille
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en ymmärrä tätä vouhkaamista karppaajien ja ei karppaajien välillä.

Mun puolesta muut saa syödä vaikka saippuaa, jos siltä tuntuu. Ei kuulu minulle.

Olen suurimman osan aikuisiästäni karpannut, ilman että olen karpannut :D Nykyisin vaan ärsyttää kun ihmiset ottavat "sen ilmeen" ja sanovat että ai säkin karppaat... Joo ja en. Syön niin, että on hyvä olla ja samaa ruokaa syömme ihan koko perhe. En ole mitenkään fanaattinen hiilareiden välttelijä, mutta en kertakaikkiaan pidä perunasta, makaroonista tai pullasta. Olen iloinen siitä, että ilmankin tulee toimeen vallan mainiosti ;)

Samoilla linjoilla

...lämmin tuore ruisleipä on hyvää - muuten jätän ne leivätkin mieluusti väliin. Kun olin lapsi, leikkeleitä tai juusto ei saanut syödä pelkällään (=ilman leipää). Tietenkin leipä oli halvempaa ja maha täyttyi näin edullisemmin. Nykyisin jätän leivän, josta en siis erityisesti pidä, väliin ja nautin pelkistä päällisistä hyvällä omallatunnolla.

Kuituja saan pähkinöistä ja siemenistä joita nautin esim. maustamattoman jogurtin kanssa, johon mausteeksi loraus itsetehtyä mansikkasoppaa. Vatsa toimii hyvin, eikä turvota.

Jos vertaan aikaan, jolloin vielä pakkosöin täysjyväleipää (koska luulin sen olevan todellakin tarpeellista, terveellistä ja korvaamatonta), podin usein ummetusta ja epämääräisiä vatsanturvotuksia.

[QUOTE="a p";24911880]Margariini on meillä sellasella reseptillä tehtyä että on 1/3 laktoositonta voita, 1/3 kylmäpuristettua oliiviöljyä ja 1/3 vettä. Se on musta parhaan makuista.

Suurin osa maailman väestöstä pärjää syömällä riisin ja kasvisten pohjalta tehtyä ruokaa (Aasia, Afrikassakin kaiketi) tai vehnäpohjaista (polenta, couscous, pasta). Mitenhän ne selviää lihomatta...[/QUOTE]

Johtuskohan fyysisetä työstä?? Ei ruuasta.

[QUOTE="a p";24911880]Margariini on meillä sellasella reseptillä tehtyä että on 1/3 laktoositonta voita, 1/3 kylmäpuristettua oliiviöljyä ja 1/3 vettä. Se on musta parhaan makuista.

Suurin osa maailman väestöstä pärjää syömällä riisin ja kasvisten pohjalta tehtyä ruokaa (Aasia, Afrikassakin kaiketi) tai vehnäpohjaista (polenta, couscous, pasta). Mitenhän ne selviää lihomatta...[/QUOTE]

Noissa maissa ihmisten kuolleisuus on jotain muuta luokkaa kuin suomessa. Liekkö ruokavaliolla tekoa asiaan, osaltaa myös? Ravinnon huonoudella kaiken kaikkiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Löpö Rectum;24911743:
Eli paljon hiilareitakin syövä kyllä karppaa.

Eikö karppaus sana tule englanninkielisistä low carb ja on vähähiilihydraattinen ruokavalio?

Miten voi olla vähähiilihydraattisella ruokavaliolla jos syö paljon hiilihydraatteja?

Eikö karppaus sana tule englanninkielisistä low carb ja on vähähiilihydraattinen ruokavalio?

Miten voi olla vähähiilihydraattisella ruokavaliolla jos syö paljon hiilihydraatteja?

On low carb ja sitten on high carb ja sitten vielä slow carb. Niitä on eri tyylejä. Pähkinänkuoressa: ihminen joka siis karppaa, kiinnittää huomiota saamiinsa hiilihydraatteihin ja niiden laatuun.

karppaus on uskonto, karppaus on uskonto, karppaus on uskonto...

joku sanoi näin ja ei paljoa huti mene kun lukee näitä karppauksen puolustajien kommentteja, todella äkäistä palautetta jos joku kyseenalaistaa jotain karppaukseen liittyvää :D

suurin osa ei edes oikeasti tiedä asioita mitä levittää karppauksen nimissä, kopioitua tietoa ilman lähteiden tarkistusta, se kun joku on karpannut x vuotta on riittävä todiste että näin se asia on ja homma luistaa. Kuulostaa kovasti seurakuntatoiminnalta.

Karppaamisesta ei tosiaan ole tietoa pitkällä aikavälillä, enkä usko että se on loppujen lopuksi kovin turvallista, vaikka karppaajat itse suorastaan räjähtävät kun heille vihjaiseekin moista. Kun olo tuntuu niin hyvältä ja heti putosi 10 kg painosta.. Mutta kun elimistö tarvitsee kuitua yms myös.
Noh, en jaksa saarnata sen enempää. Jos karppaisin, en pakottaisi lapsiani mukaan hommaan. En myöskään jos olisin kasvissyöjä. Antaisin lapsilleni itselleen mahdollisuuden valita tarpeeksi vanhana mitä ruokaevankeliumia alkavat noudattaa.
Mutta ei meillä kyllä muutenkaan pupelleta mitään ranskanleipiä yms mössöä, en tajua kuka niitä muutenkaan ylipäätään syö. Vuosikausia meillä ollut kaikki viljatuotteet täysjyvää.

• Tykkää
Reactions: HoitoonVaan
Kultainen keskitie käytössä. Mutta mä koen hirmu hyväksi tämä karppausbuumin. Se on meinaan tuonnut mukanaan myös kriittisyyttä tuotteiden jalostukseen. Eineksillä ja pitkälle jalostetuilla tuoteilla ei karpata vaan karppaus usein johtaa ruokavalioon jossa jalostettuja tuotteita kartetaan enemmä (eihän makeutusaineitakaan periaateessa pidetä karpillekaan hyväna).

Idiootein ruoka hypetys on ollut nuo rasvattomat ja vähärasvaiset tuoteet, kaiken maailman "muka kermat" ym jotka onneks on viisiin pikku hiljaa häviämässä kaupoista.

Mä en ymmärrä tätä vouhkaamista karppaajien ja ei karppaajien välillä.

Mun puolesta muut saa syödä vaikka saippuaa, jos siltä tuntuu. Ei kuulu minulle.

No joo, ei siitä mielestäni tarvi vouhkata.
Ärsyttää vain suunnattomasti kun jotkut täällä karppaavat täysjyvätuotteilla ja kasviksilla (plus lihatuotteilla). Ja samalla dissaavat sitä virallista ravitsemussuositusta jossa kuitenkin kans painotetaan että pitäisi syödä täysjyvää ja paljon kasviksia (plus lihatuotteita).

Karppaus on kuitenkin niin uusi juttu, että huvittaa kun on niin pirun paljon "asiantuntijoita" näillä nettipalstoilla jotka kuitenkin neuvovat ihan metsään.

No joo, ei siitä mielestäni tarvi vouhkata.
Ärsyttää vain suunnattomasti kun jotkut täällä karppaavat täysjyvätuotteilla ja kasviksilla (plus lihatuotteilla). Ja samalla dissaavat sitä virallista ravitsemussuositusta jossa kuitenkin kans painotetaan että pitäisi syödä täysjyvää ja paljon kasviksia (plus lihatuotteita).

Karppaus on kuitenkin niin uusi juttu, että huvittaa kun on niin pirun paljon "asiantuntijoita" näillä nettipalstoilla jotka kuitenkin neuvovat ihan metsään.

Vt. ruokavaliossahan pitäisi syödä nimenomaan kevyttuotteita yms. sellaista mikä ei karppaajan ruokavalioon kuulu.

Alkuperäinen kirjoittaja Löpö Rectum;24911967:
Pähkinänkuoressa: ihminen joka siis karppaa, kiinnittää huomiota saamiinsa hiilihydraatteihin ja niiden laatuun.

Eli ihminen joka kiinnittää huomiota saamiinsa hiilihydraatteihin ja niiden laatuun on väkisinkin karppaaja? No voi hitto, aika epäreilua. Voiko karppi-nimitystä jotenkin kiertää ja silti olla selvillä siitä mitä syö?

Tämä oli kyllä ihan uutta. Aika monet ovat siis tietämättään/haluamattaan karppaajia...

Alkuperäinen kirjoittaja Löpö Rectum;24911967:
On low carb ja sitten on high carb ja sitten vielä slow carb. Niitä on eri tyylejä. Pähkinänkuoressa: ihminen joka siis karppaa, kiinnittää huomiota saamiinsa hiilihydraatteihin ja niiden laatuun.

Juuri näin. Mä karppaan, eli mietin hiilihydraatteja - mutta en minäkään ymmärrä tätä pelkää pekonikananmunavoijuustoihra-linjaa. Pelkkä rasvan syönti saa mulla mahan tukkoon. Mutta kun syön sen järkevän annokseni eli lautasella 1/4 lihaa ja loput kasviksia& salaattia niin olenkohan nyt sitten täysin metsään menossa? Mun hiilarit (ja kuidut) tulee mm. pähkinöistä &marjoista& erilaisista leseistä.

Mä äkkiä veikkaa että mun karppausaterian on "virallistieteelisestikin" terveellisempi kuin monen joka noudattaa säntillisesti lautasmallia.

Mutta mitäpä mä tiedän. Mä vaan en keksi miksi söisin turhia hiilareita? Jos tekisin fyysistä työtä niin ehkä silloin voisin, niistä kun saa pikaisesti energiaa. Mutta kun olen toimistotyössä ja liikunta perustuu vaan punttisaliin ja lenkkeilyyn 2-3 krt/vko, niin en mä siihen niitä pikahiilareita tartte.

Kultainen keskitie käytössä. Mutta mä koen hirmu hyväksi tämä karppausbuumin. Se on meinaan tuonnut mukanaan myös kriittisyyttä tuotteiden jalostukseen. Eineksillä ja pitkälle jalostetuilla tuoteilla ei karpata vaan karppaus usein johtaa ruokavalioon jossa jalostettuja tuotteita kartetaan enemmä (eihän makeutusaineitakaan periaateessa pidetä karpillekaan hyväna).

Idiootein ruoka hypetys on ollut nuo rasvattomat ja vähärasvaiset tuoteet, kaiken maailman "muka kermat" ym jotka onneks on viisiin pikku hiljaa häviämässä kaupoista.

Peesi tälle!

Mulla on ollut aina periaate, että käytän aitoa voita ja kermaa koska ne maistuvat hyvältä. Enkä nyt mitenkään kilo- ja litratolkulla niillä lotraa, mutta jos vaihtoehtona on joku teennäinen pahanmakuinen margariini tai mukakerma, niin jätän väliin kokonaan.

Sama pätee herkuissakin, mieluummin se "paha" aito sokeriversio kuin joku light -tuote joka maistuu kummalliselta. Eli silloin kun herkutellaan, herkutaan kunnolla. Ei vaan herkutella kokoajan ja jatkuvasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Löpö Rectum;24912004:
Vt. ruokavaliossahan pitäisi syödä nimenomaan kevyttuotteita yms. sellaista mikä ei karppaajan ruokavalioon kuulu.

Noi kevyt tuotteet on järjettömin juttu mitä mä vaan tiedä. Uskomattominta on se että virallinen linja suosittaa lisäaineellisiin tuotteisiin...

Meillä on käytössä karkkipäivä; lauantaisin mätetään karkkia niiiin paljon kuin sielu sietää. Tosin ainoa kaupan tuote mikä menee alas on suklaa, irtokarkit sun muut ei enää maistu hyviltä.

[QUOTE="humppa";24912073]Noi kevyt tuotteet on järjettömin juttu mitä mä vaan tiedä. Uskomattominta on se että virallinen linja suosittaa lisäaineellisiin tuotteisiin...[/QUOTE]

Joo, eihän lisäaineista koskaan täysin eroon pääse, ellei ala ihan 100% omavaraiseksi eikä sittenkään, mutta vähentää voi niiden saantia omilla valinnoillaan.

No kun vetäset ranskanpulla siivun niin saat kerralla yli puolet high carb immeisen syömistä hiilareista. Että siitä kun lähdetään. Jos vaikka päivän aikana syöt 4 siivua valkoisista jauhoista tehtyä leipää ja päälle vedät annoksen pastaa niin äkkiä syöt 5-6 kertaisen määrän hiilihydraatteja High karppaajaan nähden. Jos taas atkinsilaiseen vertaa niin sitten tulee hiilareita tuosta jo yli 10 kertaisesti.

[QUOTE="humppa";24912073]Noi kevyt tuotteet on järjettömin juttu mitä mä vaan tiedä. Uskomattominta on se että virallinen linja suosittaa lisäaineellisiin tuotteisiin...[/QUOTE]

Ravitsemussuositukset lyhyesti

Enpä näin äkkiseltään näe tuolla yhtään mainintaa että pitäisi suosia lisäaineita.
Siellä lukee että rasvoja sopivasti ja sokeria säästeliäästi, melkein karppimeininkiä siis?

Miten saada riittävästi pehmeää rasvaa?

Pehmeän rasvan riittävä saanti varmistuu, kun käyttää päivittäin

* leivällä margariinia (vähintään 60 % rasvaa)
* öljypohjaista salaatinkastiketta
* leivontaan ja ruoanvalmistukseen öljyä tai pullomargariinia
* sekä kaksi - kolme kala-ateriaa viikossa.

Runsaasti pehmeää rasvaa sisältävät myös pähkinät ja mantelit.

---------Eli pullomargariinit sun muut ovat täynnä lisäaineita ja bensajohdannaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Löpö Rectum;24912096:
Joo, eihän lisäaineista koskaan täysin eroon pääse, ellei ala ihan 100% omavaraiseksi eikä sittenkään, mutta vähentää voi niiden saantia omilla valinnoillaan.

Näinpä. Ja mä oikeasti mieluummin syön 100g kunnon rasvaista jugurttia kuin että syön sen pikarin makeutettua laihis jugurttia.

Mun karppauksen pohjalla on myös tuo. Mä mieluummin syön vähemmän, ihta aitoa, maukasta tavaraa kuin että vetäsen vaikka palan superpallo juustoa. Kevyt juustot on oivia leluja lapsille, pomppii mukavasti lattialla. Mutta ei ne syötävää ole vaikka ei nyt ihan myrkyllisiä olekaan.

Yhteistyössä