Että ihmiset osaa olla tyhmiä laumasieluja

-Tänään Iltiksessä "korona toi mustikkabuumin".
Hienoa tietysti, marjastaminen ja mustikat on terveellisiä.

Mutta sittenkö ihmiset vasta älyävät marjastamisen hienouden, kun muutkin menevät marjametsään?
Eikö niiden aivot oo ennen raksuttaneet "mustikassa on kivaa, metsä on kaunis ja rauhoittava paikka"? kuin sillon kun muutkin niin tekee? Varsinkin silloin, kun suomalainen on kyseessä.

Pelkääkö ihminen kokevansa onttouden tunteita jos tietää harrastavansa jotain harvinaista harrastusta?
Itse ainakin tunnistan että joo, jos teen/harrastan jotain suosittua asiaa, niin on yhdessä tekemisen tuntu, porukassa tuntuu aurinko paistavan ja siinä on iloa.
Ymmärrän muodin "imun", itselläni vaatteet ja koti ihan trendikkäitä. Ja mä puetutan muksut tavisvaatteisiin, koska en halua niille ylimääräistä, ikävämpää huomiota koulukavereilta. Se on helpompaa.

Mutta: mitäs jos tekisin jotain oikeesti uniikkia, vaikka kokoaisin Hk:n sinisistä taideteoksia tai tutkisin bulgarialaisia postimerkkejä 80-ja 90 -lukujen vaihteesta?
Siinä vois välillä olla aika yksinäinen olo.

Mutta en mä sen takia jätä jotain itseäni oikeesti kiinnostavaa kokeilematta tai tutkimatta, että tiedän ettei kukaan muu tätä asiaa suosi.

- Pitääkö jollekin koko kämppänsä valkoiseksi ja maalaisromanttiseksi maalanneelle tuoda kokonainen, maailmanlaajuinen puunväri-buumi, että se tajuaa että puunväri on oikeasti hieno? Siinä sitten hiot sitä vanhaa, hyi kauhea YSÄRI-mäntypintaa takaisin näkyviin jota 5 vuotta sitten haukuit.

Jatkuu kohta...
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
Mä en jaksa jauhaa koronasta, mut siinä näkyy laumapaniikki sen sijaan, että ihmiset katsoisivat tilastoja.

Hei, tilastot on helppoja katsoa ja ne on tavisihmisille tarkoitettuja. Ei niiden tulkinnassa tarvitse olla epidemiologi.
Sä voit ITSE päätellä, missä vaiheessa pandemiaa mennää missäkin.
 
vierailija
Ei tullu mieleen et ihmisillä on nyt enemmän aikaa?
Voi lähteä metsään ja tehdä etätyöt muulloin kuin 8-16
Moni nuori ja varmasti vanhempikin jäi ilman kesätöitä jne
 
Mä en jaksa jauhaa koronasta, mut siinä näkyy laumapaniikki sen sijaan, että ihmiset katsoisivat tilastoja.

Hei, tilastot on helppoja katsoa ja ne on tavisihmisille tarkoitettuja. Ei niiden tulkinnassa tarvitse olla epidemiologi.
Jaa häh? Tääkö se jatko oli? Odotin jotain jalat alta vievää pläjäriä, mutta täähän loppu kun kanan lento. :cautious:
 
  • Haha
Reactions: Echo
Eniten mua pännii ihmisten sokeus ihmissuhteissa. Itse olen saanut kokea niin suosiota ja epäsuosiota joten tässä ei ole henkilökohtaista katkeruutta mukana, mutta:

Ihmiset seuraavat koko ajan vaistomaisesti, onko joku ihminen kehuttu ja huomioitu ja suuntaavat semmoisen luo, vaikka tämän kaikki henkilökohtaiset ominaisuudet eivät siihen edes aina antaisi aihetta.

Eli on 2 suht samanlaista henkilöä, Matti ja Pekka. Yhtä mukavia, ahkeria, luotettavia ja sosiaalisia.
- Matin naapuri Reijo, jolla on yhteisössä vaikutusvaltaa, ei tykkää Matista, ja heittää porukassa muutaman halventavan kommentin Matista. Matti jää paitsioon moneksi vuodeksi siinä yhteisössä.
Muualla Matti kuitenkin pärjää, koska on oikeasti hyvä tyyppi.
- Pekka on yhteisössä alun alkaen suosiossa, koska hän ei kohtaa Reijoja, tai jos joku Reijo tulee vastaan, niin hänen olemuksensa ei satu ärsyttämään juuri Reijoa.

Mä oon huomannu että joissakin yhteisöissä mulla on aavistuksen verran jopa valtaa. Silloin on oltava tarkkana omasta suustaan, koska olen huomannut että saatan blokata jonkun ihmisen pärjäämisen ja eteenpäin menemisen elämässään.

Oikeasti mätäpaiseita saatan sivaltaa vaikka olisivat suosiossa, mutta jos on oikeasti joku ihana ihminen, niin haluan nostaa esiin, vaikka olisi muiden "paitsiossa", ns.löytämätön ja vähän hiomatonkin timantti.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Elena777
vierailija
Mä oon kohtuullisen kiireinen ihminen mutta marjastamaan oon aina ehtiny (paitsi mustikoita en jaksa kerätä). Ja iltamarjastuskin sujuu, jos on tuttu metsä.
No niin aika moni muukin, nyt olikin ( kai ) kyse ihmisistä jotka ennen ei ole ehtineet/ viitsineet mut nyt on ollut alkaa.
Aika monella myös lasten kasvaessa on paremmat mahdollisuudet lähteä marjaan, tai teinit on sen ikäisiä et pääsevät sinne keskenään.
 
vierailija
Nyt sun olisi hyvä aika mennä rauhoittumaan sinne metsään ja marjastamaan/sienestämään, ennen kuin nuppia alkaa taas kiristää, kun toisten ihmisten tavat eivät miellytä ;)
 
vierailija
Ja nyt satoa on paljon, ei tarvitse etsiä tunteja hyvää paikkaa vaan marjoja löytyy varmasti.
Itse en tänä vuonna ehtinyt/ehdi mustikkaan, harmittaa kun pari vuotta sitten koluttiin metsiä monta päivää eikä saatu kuin pari hassua litraa.
 
Ja sitten on semmoinen käsittämätön piirre, varsinkin vanhojen sekä keski-ikäisten ihmisten piirissä, kuin:
ensivaikutelma, ja ekojen kuukausien vaikutelma.

Se näkyy työelämässä, vapaaehtoistyössä, luottamusasemien jaossa jne.
Eli jos Pekalle on alussa annettu joitakin tehtäviä (mitä joku Matti jopa kaipaisi ja pystyisi tekemään), niin se "aura" jatkuu Pekalla koko loppuelämän, jos hän ei itse kovasti sössi tekemisiään.
Pekkaa pyydetään johtajaksi senkin jälkeen kun aikoja sitten on jättänyt tehtävänsä, koska on suosittu tyyppi. Eri asia miten sit tehtävän hoiti...

"Kun muutkin on tuon huolineet, niin uskallan mäkin".

Pätee muuten seurustelusuhteiisin ja pariutumiseen.
 
No niin aika moni muukin, nyt olikin ( kai ) kyse ihmisistä jotka ennen ei ole ehtineet/ viitsineet mut nyt on ollut alkaa.
Aika monella myös lasten kasvaessa on paremmat mahdollisuudet lähteä marjaan, tai teinit on sen ikäisiä et pääsevät sinne keskenään.
Ai yhtäkkiä on kaikilla suomalaisilla ollut ennen lapset pieniä, mut koronakevään jälkeen ne hups kasvoivat isoiksi?
 
vierailija
Ai yhtäkkiä on kaikilla suomalaisilla ollut ennen lapset pieniä, mut koronakevään jälkeen ne hups kasvoivat isoiksi?
Yleensä vuodessa lapset vanhenee sen vuoden..
Vai oletko erimieltä?
Samoin aikuiset muuttuu ja arvostavat erilaisia asioita kuin ennen.
Ehkä ennen se mummo keräs marjat niin ei tarvinnut itse niitä kerätä, mummon vanhetessa siirtyy homma nuoremmille.
semmosta se elämä vaan on.
 
Isoin esimerkki tästä ketjun aiheesta :sneaky:

Kaikki naureksii Boris Johnsonin ja Trumpin hiuskuontaloita.
Miksei kukaan valita Ed Sheeranin jäätävän kamalasta risukasasta otsalla?

Koska Ed Sheeran on 30-vuotiaiden city-trendinaisten suosiossa.
 
Mut vertaat sitä rokkariin?
Ei Sheeran ole rokkari, vaan poppari.
Jos punaviheriäistä maailmankuvaa tuolta Usan puolelta tarkastelee ja pidetään listaa maailman vaikutusvaltaisimmista ihmisistä, niin rokkari on pressan kanssa yhtä vaikutusvaltainen.
Demokraatit on aina olleet kulttuuriin päin kallellaan.

Joku Kim Kardashian ei oo tehnyt mitään oikeasti järkevää elämässään, mutta on vaikutusvaltaisempi kuin Trump.

Kimin saavutukset:
- tullu kuuluisaksi seksivideostaan
- leikkauttanu naamansa muovisen näköiseksi
- leikkauttanu ruman, turboahdetun ahterin
-saattaa Instaa varten ottaa 3 päivän aikana yli 5000 koekuvaa itsestään

Siis rahaahan ja vaikutusvaltaa sillä muijalla on. Mut se, miten on rahansa tienannu, on kirjaimellisesti p*rseestä.
 

Yhteistyössä