Esikoista yrittämään-pinosta plussanneet keväällä ja kesällä 2011

Kiitos Susimieli! Ajattelin tänään että mentäis miehen kanssa ulos syömään. Ja vietetään ihan kahden keskeistä aikaa. Ei olla oikein juhlistettu tätä raskautta vielä silleen kun olisin toivonut. Ja nyt kun eka kolmannes on ohi on hyvä aika :) Toivottavasti saadaan asiat kuntoon.

Ostin muutes tällä viikolla aivan ihanan myssyn ja sitten parit sukat. Ekat asiat mitkä oon nyt vauvalle ostanut :) iik. Samalla reissulla kaveri osti vauvalle bodyn :) Nyt ne on laitettu laatikkoon jonne jatkossa tulee lisää vaatetta. Taisi kestää sen kolme kuukautta ennen kuin itse alkoi uskomaan että tämä on tapahtumassa, minusta tulee vihdoin äiti! <3
 
Moikka!

Paljon tsemppiä ja voimia sulle Bubble89! Syömään meno kuulostaa hyvältä idealta. Toivottavasti siitä on apua kotipuolen ongelmiin.

Täällä kaikki hyvin. Ihanaa kun alkoi viikonloppu. Pääsin tänään onneksi aikaisin töistä, joten nyt olen jo kotona ja pakkailen mökkireissua varten, jee!
Maha on taas vatsataudin jälkeen ottanut omat mittansa takaisin ja varmaan vähän lisääkin. Jännä miten tuo masu kasvaa ainakin mulla sillain pyrähdyksittäin.

Synnytys ei vielä ainakaan varsinaisesti pelota, mutta monesti olen jo niitä asioita miettinyt tai lähinnä sitä kun ei tiedä mitä kaikkea pitäisi tietää ja miten valmistautua ja kuinka näistä asioista kerrotaan mulle automaattisesti ja kuinka paljon pitäisi itse ottaa selvää ja missä vaiheessa.

Oikein hyvää viikonloppua kaikille!

milizza 25+2
 
Tsemppiä Bubble89!
Synnytys välillä käväsee täällä mielessä, mutta ei ole missään vaiheessa alkanut pelottamaan ollenkaan, parempi niin! Enemmänkin tuntuu tällä hetkellä yhtä mahdottomalle ajatukselle, että joku mahtuu ulos tulemaan minusta kuin, että lentäminen on mahdotonta! Ei vaan millään mahdu mun pääkoppaan koko synnytys. :D
Synnytyksestä tietoa on tasaisesti mielestäni neuvolasta tullut raskauden edetessä ja synnytysvalmennuksessa sitten viimeistään siitä kyllä tulee kunnon paketti! :)

Mulla myös meinannu tässä kesän ja nyt syksyn alkaessa meinannut pää hajota kotona, kun ei ole ollut oikeastaan enään asiaa kouluunkaan ja mies on päivät töissä, joten yritän sitten kotona yksin keksiä tekemistä. Joka päivälle olen yrittänyt nyt pientä ohjelmaa järkätä, että ei menisi elämä ihan neljän seinän sisällä olemiseksi.

tsude ja kaveri 37+2
 
ON: Täällä kärsitään öisin supistuksista ja menkkakipujen tyylisistä jomotuksista sekä pistoksista kohdunsuulla. Perjantaina tein ensimmäiset havainnot limatulpasta ja tänään tulikin vähän enemmän. Ei varmaan vielä meinaa lähtöä, mutta jotakin ilmeisesti kohdunsuulla on alkanut tapahtua, koska limatulppa on alkanut hajoilla. Jännää! En uskalla kuitenkaan vielä elätellä toiveita synnytyksestä, kun äitini puolen sukua kaikki ovat menneet yli lasketun ajan.. :/

Synnytys: ei täällä jännitä kuin sellaisella postiviisella jännityksellä ja malttamattomana vain odotellaan, että finaali lähestyy ja käynnistyy. :D

Tiksutin ja Bebe 36+3
 
Iiik jännäilen sitten täällä teidän, Tiksutin ja Tsude, puolesta :D Aikasemmin ei ole ollut minkään sorttista pelkoa synnytyksestä mutta nyt kun on tajunnu että siellä se vauva kasvaa ja että sen on tultava sieltä joskus uloskin nii ajatus pelottaa. Ehkä se helpottuu kun tulee enemmän tietoa asiasta. Epätietosuus taitaa olla se suurin pelon aiheuttaja :)

Missä vaiheessa se synnytysvalmennus on?

Tänään kysyttiin tulevilta kummeilta että suostuvatko he tehtävään. Osasivat heti sanoa että tottakai :) En kuvitellu että tämä ois vaikuttanu mitenkää mun fiilikseen mutta kyl mä siinä herkistyin. Tuli tosi hyvä fiilis pitkästä aikaa :)

Mull oli joku toinenki kysymys mut just nyt en muista... Hmm.. No täytyy kysellä sitte kun tulee mielee.

Oon sitten näköjää menny ihan sekasin viikoissa jo, nimittäin tänään olis 14+2 eikä 13+1 niinku olin kuvitellu. En sit tiedä. Papereiden mukaan on 14+2 joten kai mun vaan on niitten mukaan mentävä.

Hei, nyt mä muistin :D Eli siis joo, mua kiinnostaa tietää vauvan koot milläki viikoilla. Jotenkin luulen että mun pikkuinen on tosi pikkuinen. Lähinnä että kun ultrassa ootte käyny niin mitä on mitat ollu sillo. Viikolla 6+ oli meidän pikkuinen 5,8mm ja sitten seuraavassa ultrassa oli se viikolla 11+ 36mm. Ihan vaan vertailun vuoksi kiinnostaa siis. Kun ei kaveripiirissä kellään ole lapsia niin ei tiedä yhtään että mikä on "normaalia".

Vielä tuli yks kysymys mieleen :D Millä viikoilla huomasitte että pahoinvointi helpottu? Ja helpottiko kokonaan vaiko asteittain? Itselläni on nimittäin päivittäin hetkiä jolloin meinaa tulla tai tulee yrjö :/


Bubble ja Blåbäret 14+2
 
Bubble89: Meidän pikkuinen oli ekassa ultrassa rv 11+6 46mm, joka vastasi viikkoja 11+3. Eli kolme päivää pienempi kuin kierron mukaan laskettuna. Sen arvasinkin, koska mun mielestä ovulaatio oli kolme päivää myöhemmin kuin normi 28 kierron mukaan laskettuna (jolla ne neuvolassa laskee vakiona).

Pahoinvointi helpotti mulla rv 9 kunnes se jatkui viikon verran rv 12. Sen jälkeen on ajoittain ollut pahoinvointia tässä loppuraskaudessa. Meidän neuvolassa synnytysvalmennus menee neljä kertaa vuoteen ja se on jaoteltu kuukausien mukaan (tammi-helmi-maaliskuussa vauvan saavat jne.) Eli sinne loppuraskauteen yleensä ajoittuu. Synnärille pääsee tutustumaan kun raskausviikot ovat yli 30.
 
Hei muruset ja nyt kopioin tylysti toisesta pinosta.
Töttöröö ja terveiset Kreetalta Nyt tulee valtaosin omaa napaa, pahoittelut siitä!

Aamulla puoli kuuden aikaan oltiin kotona ja heräiltiin tossa kymmenen jälkeen. Voi hitto että täällä osaa olla kylmä kun on viettäny viikon +30 asteessa. :D Reissu meni hyvin ja söin esim. jätskiä ja paikallisia juustoja melko huoletta kun hygienia lähes samaa tasoa suomen kanssa. Ainoa mistä voisin valittaa oli IHAN JÄRKYTTÄVÄ turvotus mikä alkoi menolennolla ja alkaa nyt laskeutua. Ihan kipeät oli kinttuparat kun niin pulleana oli nilkat. Poitsu potkii kovasti päivittäin ja mieskin tunsi reissussa ekat potkut masun päältä. :heart: Oli ihan ihmeissään ja onnessaan. Loppusummana reissusta voisi sanoa että ihanat maisemat, hyvää ruokaa ja lämpöä riitti. Suosittelen kaikille :)

Ajattelin käydä ostamassa tukisukat tulevia työviikkoja ajatellen nimittäin reissun aikana tuli puhelu, sain vakituisen viran ja aloitan työt 3.10 Osasto ei ole se mille ensisijaisesti hain mutta kakkosvaihtoehto kuitenkin. Nyt on hyvä mieli ja talous turvattu vaikkei unelma-duuni olekkaan. Saapi nähdä miten hyvin mummojen vuodehoito onnistuu kun maha tulee väliin. :D

Sellaista tänne :) Tänään tai huomenna saadaan koirulit kotiin, niitä onkin ollut ikävä. Ensi viikolla olisi sitten kela-neuvola ja pikkuhiljaa pitäisi varata uutta sokerirasitusta.

Bubblelle voimia jaksamiseen ja muillekin teille isot halaukset! Hassua ehkä, mutta yllä mulla on ollu teitä ikäv reissun päällä :)

Namppis ja tirppa 21+4
 
Bubble: Mä sain ainakin neuvolasta Vauvan odotus kirjan äidille ja isälle (vaukirjalta), ja miltei samat jutut raskausviikkoineen löytyy netistä täällä: Raskausviikot, raskaus viikko viikolta - Vau.fi. Tuolta näkee näppärästi mitä on milläkin viikolla odotettavissa. :) Käytän myös tuolta löytyvää laskuria vieläkin niin näkee kivasti missä mennään ja mitä suurempia virstanpylväitä on tulossa.

Itse joudun matkustamaan töitten takia jonkun verran. Kuinka pitkää lentoyhtiöt antavat matkustaa ilman lääkärintodistusta? Vaihtelee varmaan lentoyhtiöittäin, mutta noin suunnilleen? Entä milloin te pidemmällä olevat, ette olisi enää lentokoneeseen astuneet vaikka luvan olisitte saaneetkin?

Ainiin, unohdin kysyä vielä, että mitäs hieronta tässä vaiheessa raskautta ja myöhemmin? Mies osti mulle hääpäivälahjaksi romanttisen kylpyläviikonlopun, mihin kuuluu kokovartalohieronta molemmille samaan aikaa. Lahjakortti on vuoden voimassa ostopäivästä. Ja nyt mietitään, että voiko sinne vielä mennä vai vahingoittaako se mahdollisesti vauvaa? Mutta kun vuoden päästä vauva on n. 0,5 vuotias niin ei sitä silloinkaan varmaan halua jättää kahdeksi päiväksi muitten hoitoon kun on vielä niin pieni.. vaikka pieni hemmotteluloma vanhemmille tekisikin varmaan hyvää. Mitä mieltä olette, onko joku käynyt hieronnassa raskausaikana?

Line ja Nano 17+5 :)
 
Viimeksi muokattu:
Lentämisestä: Tuolla Finskin sivuilla on aika hyvät ohjeet: Raskaus - Finnair

Hieronnassa voi käydä ihan alusta loppuun asti. Mä oon nyt loppuaikanakin käynyt, enää lopussa eivät ihan alaselkää hiero, ettei synnytys käynnisty (tuskin kovin todennänköistä, mut ottavat varman päälle) ja kyljellään joutuu hieromaan, kun ei enää vatsallaan voi olla :) Vika hieronta onkin varattu rv 38 ni sitte vois jo vähän runnoakin alaselkää :D

Ihanalta kuulosti Namppis88n lomailu :)

Eltsu ja pena 36+6
 
Hyvää uutta viikkoa kaikille!

Me oltiin viikonloppu reissussa niin nyt vasta pääsen päivittelemään.

Nyt on vauvalla kaksi hoitopöytää (makkarissa ja kylppärissä omansa), pyyhkeitä pyllynpesuun, harsoja, lakanoita, pinnasuojus sänkyyn, ihana naulakko makkarin seinälle, sekä seinähylly joka tulee kans makuuhuoneeseen sängyn ja hoitopöydän lähelle. Enää puuttuu iso tyyny imetystä ajatellen, suolatippoja jne pientä. Siteitäkin pitää itselle varata ja imetysliivejä miettiä, en kyllä ehkä uskalla ostaa etukäteen..
Sen sijaan tissit on nyt kuukauden aikana hieman turvonneet ja liivit alkaa ahistaa, jotkut isommat pitäisi kai ostaa.. Suonetkin tulleet kivasti näkyviin rinnoissa ja rintakehällä.

Meillä on vähän flunssaa liikkellä, ukko on enemmän kipeänä, itsellä on toistaiseksi vain vetämätön olo, toivotaan että säästyisin kunnon flunssalta. Korvaa särkee hieman mutta katsotaan menisikö se ohi.

Vauva on viikonlopun ja tänään viihtynyt tuolla aika alhaalla masussa, ja se ei tunnu kyllä pelkästään kivalta, jytistää aika tavalla tonne kohdun suulle. Hieman sellainen epämukava olo vatsassa siis. Sopisi poikasen kääntyä vaikkapa siihen raivotarjontaan..
Harkkasuppareita on pari kertaa päivässä, kivuttomia onneksi :)

Viikonloppuna poksui taas viikot!

Susimieli ja Pieni 28+1
 
Voi elämä tätä huonoa oloa :( Odottelen innolla että voin alkaa nauttia raskaana olemisesta. Jotenkin musta tuntuu että sitä päivää saapi odotella. Uskon siis vahvasti että kärsin tästä pahasta olosta vielä 6kk.

Tekis niin mieli ottaa saikkua taas vaihteeks. Ajatus jo siitä että pitää pomppia ja liikkuttaa niitä naisia saa vatsan ihan sekasin ja mielen maahan. En halua että ne naiset joutuu pettymään tunnin sisällöstä mun takia mut en myöskään viitsi jäädä poiskaan kun niin monet muut ovat pystynyneet siihen.

Tuunpahan kirjotteleen lisää kun pääsen kotiin. Katotaan miten selviydyin.
 
Moi kaikille!

Täällähän on tapahtunut vaikka mitä! Muistan nimittäin kun silloin vuosi sitten liityin tähän ryhmään odotuspuolella ja nyt on jo monta vauvaa maailmassa.

Tuon kesäkuisen km:n jälkeen oon vaan taustaillut täällä 2plussassa, mutta nyt taidan uudelleen uskaltautua mukaan, jos pääsen :).

Kommentoin teidän juttuja sitten kun pääsen vähän paremmin kartalle tähän hommaan. Eli omaan napaan:

Tänään päätin, että lopetan km:sta stressaamisen ja oon nyt siis iloisesti paksuna, plussa tuli viime torstaina. <3 Huh.
Oireet on ihan eri luokkaa kuin viime raskaudessa, vatsa on melkoisessa käymistilassa ja rinnat kasvaneet jo nyt vaikka kuinka. Lisäksi on pyörrytystä, väsymystä/aamuyöheräilyä+valvomista ja ikävä kyllä myös kamalaa piereskelyä...:whistle:

Viikonloppuna mulla oli myös hyvin pientä ruskeaa vuotoa, mutta se on nyt loppunut ja plussa senkun vahvistuu sekä oireet vahvistuu, joten olen päättänyt jättää koko vuodon omaan arvoonsa, onhan niitä monilla naisilla raskauden aikana.

Vähän arveluttaa kun mies ei ole vieläkään valmistunut, mä jään taas ensi maanantaina pätkätyöstä työttömäksi ja muutenkin taloudellinen tilanne on hämärä. Täytyy varmaan pistää koko elämä uusiksi. Ja itsehän tätä vauvaa on tehty ja toivottu. Jännästi juuri päästiin naimisiin asti, hääbileiden jälkeen tärppäs.

Myöhemmin siis lisää tilitystä, mutta jännittävissä tunnelmissa ja parasta toivoen

Avocado + uusi tyyppi 4+5 (?)

Ja ikää on 29
(miehellä 30), synnärinä kai TYKS (ellemme sitten vaihda paikkakuntaa lähemmäs isovanhempia...)
 
Viimeksi muokattu:
Sikiön koosta: Meidän ipana oli rv7+0 8mm (muistaakseni! ei lue neuvolakortissa) ja nt-ultrassa rv12+6 7cm pää-perämitta.

Raskausviikoista: Mulla on kirja "Odotus päivä päivältä". Siinä on kerrottu jokaisen päivän tapahtumat. Ja muuten tulee sit aina uutiskirje vau.fi:stä ja Vauvalta tasaviikoin.

Pahoinvointia mulla oli muutaman viikon ajan, n. viikot 6-12. Ja aika pian se sitten helpotti, ihan muutamassa päivässä. Viikolla 14 oksensin viimeisen kerran, mutta olin silloin ollut aivan liian kauan syömättä.

Avocado, ihanaa kun olet päässyt tänne. :heart: Ja turha noilla opiskelu- ja työjuttua on itseään stressata, kyllä asiat järjestyy. :)

ON: Tänään oli rakenneultra. Kaikki on kunnossa ja sukupuoli saatiin selville. Taidanpa nyt kuitenkin kertoa sen vain tuolla kerhon puolella, jos täällä käy jotain uteliaita kavereita. :D Painoarvioksi saatiin 481g. Mennään vielä ylimääräiseen ultraan marraskuun alussa katsomaan istukan paikkaa. Oli nyt tosi lähellä kohdunsuuta. Mutta kyllähän mulle vielä yksi tirkistelyreissu kelpaa. :D

Leena ja Tättärää 21+6
 
Onnea Avocadolle! :)

Kiitos Eltsu Finnairin linkistä.. tuo onkin hyvä, koska voin kohta nätisti sanoa "kiitos ei" pidemmille matkoille ainakin mitä pidemmälle raskaus etenee. Etäyhteydet meillä toimii oikein hyvin muutenkin, niin ei aina jaksaisi matkustaa, vaikka tehokasta se onkin nähdä ihmisiä kasvotusten. Tänään oli vain tunnin lento suuntaansa eikä sekään nyt niin mukavalta tuntunut.

Hurjaa kun tajusin, että mullakaan ei ole enää kuin alle 4kk ennen äitiysloman alkuun. Ja maha senkun kasvaa!! :D

Line ja Nano 17+6
 
Meillä varhaisultrassa 7+4 koko tirppa oli 13,3mm pitkä, np-ultrassa 12+1 pääperä-mitta 5,6cm.

Pahoinvointia mulla oli viikot 5-8. Oksensin noin kerran päivässä klo 9-10 :D Se oli tarkkaa vaikka yritin mitä tehdä etten oksentais. Jos olin nukkunu vähän niin pahoinvointi oli kovempaa kun hyvin nukutun yön jälkeen.
 
Onnea Avocado! :) <3

Nyt ollaan sitten jumppatuntien jälkeen kotiuduttu ja eihän se paha olo mihinkään hävinny. Kävin nyt sit oksentamassa jälleen. Tämän tein myös juuri ennen kun lähdin :/ Nyt huolestuttaa sitten se että mitä nyt kun pikkuinen ei saa tarvitsemaansa ravintoa? Söin huonosti jo ennen raskautta ja nyt näiden oksentelujen takia sitä ravintoa tulee entistä vähemmän. Kalorisaanti päivässä ei taida olla yli sen 1000. Eli eei varmaan hirveän hyvä juttu :( Kai se neuvolatäti ois mulle sanonu jotain viime viikolla jos olisi aihetta murehtia.

Nyt yritän pistää jotain iltapalaa naamaan ja sitten nukkumaan.

Öitä!
 
Heippahei pitkästä aikaa! :wave: Joka päivä koneelle päästessä luen, mutta laiska ei jaksa kirjoittaa.

Aivan ihanaa Avocado!!! Tarrasukkia tähän raskauteen! :heart:

Bubble89 Sinulla taitaa olla ne viikot väärin, kun niitä mietiskelit. Minulla laskettu aika on 13.3 ja tänään 15+1, joten ei kai sinulla voi olla vain muutaman päivän ero minuun?! Neuvolatäti muuten rauhotteli minua, että kyllä se vauva ottaa omansa ravinnosta, kun keskusteltiin oksentelusta yms.

Pahoinvointi on ollut mukana melkein koko tähän astisen raskauden ajan. Muistaakseni oli parin viikon tauko ja sitten se iski takaisin. Edelleenkin oksentelen viikottain, mutta onneksi en enää päivittäin (koputan puuta!). Viimeksi tänä aamuna sai halailla pönttöä...

Hieronta Olen nyt kerran käynyt raskauden aikana ja teki kyllä hyvää! En tiedä, että suostuuko kaikki hierojat ottamaan raskaana olevaa naista käsittelyyn, joten se kannattaa varmistaa aikaa varatessa. Oman hierojan kanssa keskusteltiin just selkähieronnan asennoista, niin joko kyljellään tai sitten penkillä istuen etukenoon nojaten.

ON Välillä en vieläkään jaksa uskoa, että tämä pikkuinen on mukana. Aika paljon tuo pahoinvointi verottaa voimia, joten ihan täysillä tästä raskaudesta ei ole päässyt nauttimaan. Uskoisin, että kunnolla iloitseminen alkaa siinä vaiheessa, kun maha selkeästi kasvaa ja alkaa tuntemaan pikkuisen liikkeitä. Ihanaa on kuitenkin se, että ystävä on nyt myös raskaana ja hänen kanssaan voi livenä keskustella asioista! Hänellä on laskettu noin kk minun jälkeen. Tuntuu, että meistä on tullut vieläkin paremmat ystävät molempien raskautumisen jälkeen :)

Kirskis ja Kaiku 15+1
 
Avocado Tervetuloa takaisin! Nyt me ei päästetä sua pois täältä enää :)

Bubblelle ja Kirskikselle tsemppiä pahoinvoinnin kanssa painiskeluun! Bubblelle vielä, kyllä se pieni saa kasvuaineet vaikka sä oksenteletkin, ei se oo iso lisä sun energiankulutuksessa minkä tuo pieni tuo tullessaan, eli älä suotta sitä stressaa!

Täällä odotellaan ajan kulumista, olo on aina välillä melko kärsimätön.. Tänään pistin koneeseen vaunujen kankaat, meillä on siis nuo käytetyt emmaljungat ostettu ja nyt päätin laittaa ne käyttökuntoon! Mies saapi puunata noi metalliosat, pitää viedä ihan suihkuun ne ja hinkata, vähän ovat pölyssä.

Vauvan vaatteita olen alkanut pestä kans pikkuhiljaa, pitäisi ostaa koreja hoitopöytiin niin saisi pienimmät vaatteet järjestää sinne käyttövalmiiksi ja isompaa kokoa olevat kaappiin odottamaan. Vieläkin tuntuu että kauheen aikaseen teen valmisteluja, mutta menee siinä hetki että kaikki on pestynä ja laitettuna, ja kun ei mulla oikein oo mitään tekemistä tässä kotona ollessa. Eipähän sit jumbomahan kaa tarvi ähertää. Ja jotenkin heräsin silloin kun Jeenin poika syntyi aikaisin, että ei se oo sanottua että omakaan on mahassa jouluun, niin kai se on hyvä että kaikki on valmiina jo ennen laskattua aikaa, jos tuleekin äkkilähtö.

Hehkutanpa vielä että kyllä vaan on mukavaa kun poitsu kääntyi toissayönä pääalaspäin! Olo on paljon mukavampi nyt ja pissallakaan ei tarvi ravata ihan koko aikaa. Aamulla kun heräsin niin heti pieni potkiskeli niin että mahanahka venkoili :heart:

Susimieli ja Pieni 28+3
 
Paljon Onnea Avocadolle!

Pahoinvoinnista, mulla oli pahoinvointia viikosta 6 noin viikkoon 14. En oksentanut kertaakaan mutta nyt jälkeenpäin ajatellen mulla oli kyllä niin paha olo aina iltaisin että huhhuh. Ei edes suihkuun huvittanut mennä, kun ei halunnut nousta sohvalta ylös. Onneksi ne viikot menivät ohi. Nyt on ollut tosi hyvä olo.

Eilen meillä oli rakenneultra. Oli taas niin ihana nähdä vauveli. Kaikki oli hyvin ja kovasti se siellä liikkui vaikka en itse tuntenut mitään. Hoitaja kertoikin, et mun istukka on tuossa mahapuolella, joten se vähän vaimentaa noita potkuja. Ultrassa näkyi selkeä kikuli, eli meille tulee poika =) Eihän me sitä itse oltais tajuttu mutta sieltä se sen näytti kuvista. Saatiin vielä dvd mukaan, jossa on kaksi lyhyttä videota vauvasta :heart: ja tietenkin kuvat. Painoarvio vauvalle oli noin 450g.

Ultran jälkeen käytiin rekisteröitymässä synnytystä varten. Voi huhhuh, että voi olla hankalaa ja monimutkaista tämä Jenkkien vakuutussysteemi :mad: Me ei ymmärretty yhtään mitään mitä se täti selitti meille kaikista synnytykseen liittyvistä maksuista. Arvio on, että normaali alatiesynnytys maksaa noin 6300-8500 dollaria. Onneksi meillä on hyvä vakuutus, joka kattaa hyvin nuo kulut. Kyllä Suomessa on raskausajan seuranta, synnytys ja neuvolatoiminta niin paljon selkeämpää.

Heddy ja Jeppis 20+4
 
Oi onnea Avocado:heart:

Namppis onnea työpaikasta! :)

Pahoinvoinnista täälläkin sitä riittää, pahoinvointi keskittyy iltaan ja yöhön. Toisina päivinä sitä on ympäri vuorokauden. Tähän lisäksi kova väsymys, sellainen uuvuttava väsymys. Kovasti vaan odottelen että viikot kuluu ja pääsis seuraavaan ultraan. Että tietäis, onko pienellä kaikki hyvin.

Onnea kaikille ihanista ja hyvistä ultrakuulumisista! Jaksamista pahoinvoinnin kanssa kamppaileville ja tsemppiä Tsude ja Tiksutin lähestyvään synnytykseen :)

Kristiina ja Onni 9+3
 
Kamalasti taas on juttua tullut, ettei edes muista kaikkea lukemaansa. :D

Suppareita edelleen ahkerasti, mutta kivuttomasti harjoitellaan. Pari päivää sitten kaverilla oli hyvin hiljainen päivä ja kävi mielessä, että josko se siellä kerää voimia tulevaa synnytystä varten, mutta hyvin tiiviisti se siellä vielä pysyy ja ahkerasti mua pienillä kipeillä potkuillaan kiduttaa. :D Olo on hyvin vahvasti sellainen, että ei tämä täältä ainakaan yhtään ennen laskettua tule pihalle!
Hassusti alkaa mieli kääntyä niin päin pikkuhiljaa, että saisi jo tulla pihalle tämä. Vaikka olo on hyvä, että sen puoleen ei ole hätää. :) En vain tahtoisi luopua tästä mahasta, pidän siitä niin kovin! :heart:

Bubble89 kyseli tuota synnytysvalmennusta ja meillä se toimii tuolla keskussairaalalla joka lauantai, mutta sinne suositellaan menoa vasta rv 32 jälkeen. Itse saa sitten päättää ja katsoa mikä on paras lauantai käydä.

Pahoinvoinnista voin sen verran mainita, että itse en kärsinyt siitä ollenkaan. Olen onnellisen tietämätön siitä, mitä se jokapäiväinen oksentelu on. :D

tsude ja kaveri 38+1
 
Täälläkin vaan odotellaan..esim. eilen oli aika tukala päivä, jotenkin vaan tuntu, että on ihan pelkkää mahaa eikä pysty tekemään mitään ja koko mahanahkakin särki ja oli ihan kipeä, kun neuvolassa paineltiin :/

Mutta taas toisaalta oon voinut pääasiassa niin hyvin ja on niin ihana tuntea potkuja, että vähän haikeakin olo, kun vauva kohta syntyy :)

Vkl:na jos lähtis äitin kanssa shoppaileen loppuostokset eli niille matkasänky vauvavierailuja varten ja sitten haluisin vielä tuollaisen kaukalo-/makuupussin, jota vois synnäriltä kotiinkin käyttää Lastentarvike.net - ISO ALE! &ndash; Tuote: Eisbärchen lämpöpussi turvakaukaloon (suklaa)
Niin ja sitterikin meiltä puuttuu vielä, mut sen nyt ehtii.

Hyviä vointeja kaikille :)

Eltsu ja pena 37+2
 
Synnytystapa-arvioinnissa käyty ja estettä alatiesynnytykselle ei ole. :) Kohdunsuu on auki sormelle ja paikat pehmeät. Kanavaa 2 cm jäljellä. Vauva on raivotarjonnassa ja matalalla, en muistanut kysyä oliko jo kiinnittynyt. Painoarvio tällä hetkellä 2,9 kg. Limatulppaa siis tuli viikonlopun aikana ja sen jälkeen on alaselkää ja masua jomotellut menkkamaisesti. Toivon kovasti, että pieni päättäisi tulla maailmaan ennen laskettua aikaa. Alan olla todella malttamaton ja jokainen päivä tuntuu todella pitkältä! Tiedän kyllä että vauva syntyy kun syntyy...Olo alkaa olla tukala, särkee selkää ja lantion luita ja vauva puskee päällään rakkoon vähän väliä. :/ Tää nyt on tällainen valivali - päivä..

Varsinkin kun paikat alkavat olla kypsät niin ärsyttää tämä odottaminen. :( Kaikki vaan tuntuu sanovan, että ensimmäiset lapset yleensä menevät yli lasketun ajan. Plääh...

Heddy81:
Onnea kovasti ultrakuulumisista ja poikalupauksesta! :) Onneksi Suomessa saa synnyttää ilmaiseksi (tai no vähillä sairaalakuluilla)

Jaksamisia kaikille! :)

Tiksutin ja Bebe 37+0 POKS!
 

Yhteistyössä