Esikoista yrittämäään -pinosta plussanneet 2011 ja 2012

Ihana kun tulee tekstiä muiltakin välillä :) Pelottaa aina kun ei ole kuulunut mitään että mitä on tapahtunu.
Mullakin vatsa kasvoi/vauva kasvoi koko ajan siinä keskikäyrällä kunnes yhtäkkiä pomppas ylimmälle ja oli sit siellä. Painoarviossahan se lääkäri sit määräs sokerirasitukseen. Varmaan samat fiilikset oli mulla ku mitä Laurellella oli. Itseä jännittää nyt se oman painonnousu. Tällä viikolla olisi pitäny olla se neuvola mutta sen käännösyrityksen takia neuvola siirrettiin ensi viikolle.

Nyt nopeasti kysymys ennen kuin se katoaa mun päästä :D
Eli, kuka tietää lapsiveden määrästä mitään? Onko määrällä väliä ja mikä on sit parempi tai huonompi juttu? Mullehan se lääkäri sano että mulla on runsaasti lapsivettä ja että vauvalla on hyvä allas siellä. Ja sitten se että runsas veden määrä voi olla merkki raskausdiabeteksestä mutta muuta en sitten tiedä. Ihan vaan uteliaisuuttani kysyn tällasta. Ei sillä varmaan merkitystä ole :) Mut jos joku tietää jotain saa mielellään kertoa :)

Kirskis
Jännää et kysyit just nyt sen kysmyksen koska eilen illalla iski että nyt se vauva on siellä pää alaspäin ja ulos sieltä sen on tultava. Aikasemmin kun olen ollut niin rauhallinen tuon synnytyksen suhteen niin nyt sit iski pieni pelko. Olin kai niin juuttunu siihen ajatukseen että vauva ei käänny ja sektioon päädytään että en ole muuta voinu ajatella.
Eilisessä kääntöyrityksessä lääkäri kehu mun olemusta sen käännön ajan ja kun kerroin miten ajattelen ja miten toivon että synnytys menee niin hän vaan mulle vastas että tolla asenteella sulla tulee olemaan aika helppoa. Ja se oli kyllä aivan ihanaa kuulla kun kaikki tutut on vinoilut mulle siitä että haluan pysyä rauhalllisena ja miettiä mun hengittämistä ja niin pois päin. Sanoo vaan että "kuule et sä tiedä mistä sä puhut. Sit ku sen on menoa niin et enää muista mistään hengittämisestä." Pysyn siis vielä vahvana mun ajatusten kanssa.

Sokerirasituslitku
Jännä et on erilaiset. Mulla nimittäin oli enemmän vettä siinä seoksessa. Vähän samariinin tapaista mut ei suolasta ja ilman kuplia ja sit siinä maussa oli jotain hapanta. Se että se litku oli kylmä hepoltti nielemistä. Mut ei se siis ollenkaan paha ollu, voisin hyvin mennä heti uudestaan jos olisi tarvetta.

Bubble ja Lillus 36+6
 
Bubble ihan tyhmiä ovat ne jotka sinulle asiasta vinoilee! Se on tärkeääkin, että pystyy pysymään rauhallisena synnytyksen ajan, koska itellä ainakin kipu tuntuu paljon pahempana jos on semmoinen hysteerinen. Ja voin kertoa, että se hengitykseen keskittyminen ja puhaltelu auttaa supistusten aikana, siinä pysyy rauhallisempana kun keskittyy, että nyt vedän sisään henkeä ja nyt puhaltelen ulos. Kaverikin sanoi nyt toisen lapsen synnytyksen jälkeen, että paljon oli helpompi olla supistusten kanssa kun hoksasi keskisttyä siihen hengittämiseen. Esikon kanssa ei ollut tajunnut. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Bubble89
Juliane: Mulla oli tollasta alavatsan toispuoleista kipua lähes koko raskausajan (lopussa helpotti) ja se tuntui nimenomaan kävellessä. Kohdun kasvukivuiks/lihaskivuiks mullakin sitä sanottiin neuvolassa.

Ihana kun täällä on niin monella nyt samaan aikaan h-hetket!
 
Bubble: Mulle sanottiin ä-polilla että suuri lapsivedenmäärä voi kertoa että vauva on iso, mut yleensä ei kuulemma ole mitään vaaraa. Raskausdiabetes voi myös aiheuttaa suuren lapsivedenmäärän vaikka vauva olisikin ns. normaalikokoinen.


Epa ja Jokke 37+5
 
Tulen tänne vaan omanapailemaan

VITUTTAA JA HALUAN HUUTAA JA ITKEÄ...
Eli täällä käyty siellä ä-polilla synnytystapa-suunnittelussa. Alakautta mahtuu poika tulemaan, tällä hetkellä painoa n.3060g, RT:ssa mutta pää ei vieläkään kokonaan kiinnittynyt. Alakerrassa tapahtunut sen verran että "auki ulkosyrjälle"? ja pituus 2cm. KÄYNNISTYSTÄ EIVÄT SUOSTUNEET antamaan vaikka itkua siellä tuhersin koska ei ole mitään lääketieteellistä syytä. :´( Verenpaineet edelleen koholla 137/85 mutta ei mitenkään hälyttävästi, ja pissa puhdas.

Epa ja Jokke 38+0
 
Epa :( Höhh että sulla on kurja olo. Täältä hali sulle!

Mitään uutta mulla ei tänään. Jännittää Pätkiksen puolesta :) Joka päivä toivon enemmän ja enemmän että tämä oma nyytti sieltä tulis.

Te jotka nyt ootte jo synnyttäneet niin haluaisin tietää miltä vesien meno tuntu ja mites se limatulppa ja sitten miten ne supistukset alko. Eli vähän kertomusta ennen kun päädyitte sinne synnärille :) Missä järjestyksessä kaikki meni, ja missä vaiheessa tajusitte että nyt se on menoa :D

Bubble ja Lillus 37+2
 
Muistaakseni ensin bongasin limatulpan, taisi käydä niin, että kun kävin vessassa ja pyyhin niin paperiin jäi kamala kasa semmosta rään väristä ja tapaista limaa.
Sitten seuraavana aamuna kun vähän lorahti vettä, niin tuntui siltä kuin ois pissiä lorahtanut. Sitten synnytyssalissa kun meni loputkin vedet niin tuntui vähän niinkuin joku olisi heittänyt kymmenen litraa vettä haaroihin. :D Okei, ehkä sitä vettä ei niin paljon tullut oikeasti mutta siltä se tuntu! :D
Ja supistukset kun alkoi niin alkoi vaan yhtäkkiä kovina polttavina, kunnolla ei enää edes muista.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla alko supistukset ekaa kertaa yöllä, jatkuivat pari tuntia kymmenen minuutin välein. Tuntuivat selän puolella. Sitten ne alko uudestaan iltapäivällä vajaan viiden minuutin välein ja yli minuutin pituisina. Kun sitä oli jatkunut pari tuntia, aattelin että lähtö taitaa olla edessä.

Limatulppaa en huomannu ja vedetkin meni vasta ku kalvot puhkaistiin, se oli varmaan vasta sitte aamuyöstä sairaalassa.
 
Mulla homma alkoi vesien menolla. Ensiksi mietin, että lirahtiko vaan pissaa. Oli ihan epätodellinen fiilis. Sit vettä alkoi tulla enemmän, jokaisella liikahduksella. Sit lähdettiinkin sairaalaan. Ambulanssissa tuli pari ihan pienenpientä supistusta. Juuri ja juuri huomasin ne. Supistukset oli tosi lieviä melko pitkään ja tulikin nukuttua paljon. Oksitosiini vasta pani homman etenemään. Vettä tuli syntymään asti, mutta ei enää niin lorinalla.
 
Tsude, Tiipula ja Leena Minkä verran teillä sitä vettä oli arvioitu, vähän, normaalisti vaiko runsaasti? Sillä on varmaa myöskin jotakin merkitystä siihen että miten menee vai? Tosi kiva kun viitsitte vastata :) Olen kiitollinen! Jotenkin tuntuu enemmän aidolta kysyä teiltä täällä kun googlella hakea vanhoja keskusteluja jotka on käyty esim 2006.

Tsude mainitsi supistukset polttavina? Onko muilla myös ollu näin? Mulla kun se polttava tunne vatsan yläpuolella tulee päivittäin niin mietin vaan että onko se sitten supistuksiin liittyvää.

Sitten vähän omaa napaa :D Viime yö oli pikkasen haastava saada unta. Lillus oli ihan mega aktiivinen. Sen potkuista ei meinannu tulla loppua. Joten kun ne mulle on väittäny et loppuvaiheessa tila loppuu kesken niin se vauva ei hirveesti möyri. Tältä ei kyllä tila ole loppumassa! :D Pitkästä aikaa kun se viimeks noin paljo riehu
 
Mulle ei koskaan puhuttu lapsiveden määrästä mitään, että kai se oli ihan normaali... Ja supistukset tuntu tosiaan selän puolella lämpimänä kipuaaltona, harkkasupistuksia en oikeastaan koskaan edes huomannut.
 
Mulla oli ihan normaali määrä lapsivettä. Rv 38+6 on merkattu neuvolakorttiin arvoksi 6,5.
Mä en osaa kuvailla supistuksia, en enää muista kaikkea. Mutta viimeiset kunnon supistukset oli sellaisia, että lantion sivulla sattui ihan pienillä alueilla. Sellaiset pikkurillin kokoiset alueet kummallakin puolella. En edes huomannut siinä vaiheessa muuta kipua ku ne hassut pienet alueet. Mutta kyllä niihin sitten sattuikin.
 
Epalle tsemppiä! Mulla on tainnut mennä vähän ohi, miksi toivot käynnistystä?

Pätkiksellä on varmaan jo vauva sylissä:)

Synnytyksen alkamisesta: Mulla tuli hiukan limatulppaa rv 39+2 (keltainen, veriviiruinen, peukalonpään kokoinen limaklöntti). Seuraavana aamuna oli supistuksia parin tunnin ajan, mutta ne laantuivat. Iltapäivällä alkoi sitten supistella kipeästi, mutta aika harvoin. Olo kotona kävi tukalaksi ja käytiin synnärillä näytillä illalla, mutten ollut kuin 1,5 cm auki, joten palattiin kotiin. Otin Panadolia ja kävin suihkussa ja yritin nukkua, mutta kestin tosi huonosti sitä supistuskipua. Lepäsin sohvalla mieheen nojaten ja yritin muistaa hengittää. Aamulla viiden aikaan mies ei enää jaksanut seurata mun tuskailua vaan lähdettiin takaisin synnärille. Käyrällä näkyi, että vauvan sydänäänet olivat tosi korkeat, joten siitä alkoivat "tositoimet". Vedet menivät vasta kun kalvot puhkaistiin, enkä muista ollenkaan, miltä se tuntui. Tyttö syntyi aamupäivällä rv 39+4.

Miksihän tuolta kuumeilupuolelta ei tule enää uusia plussanneita tänne? Pitäisikö jonkun käydä siellä huutelemassa? Mua ei siellä enää kukaan varmasti muista.

Meillä on jo niin iso vauva:) Ryömii vauhdilla, vähän konttaakin ja pyrkii ylöspäin sohvaa ja tv-tason vasten. Hampaitakin on jo 2 kpl, joten jospa kohta alkaisi karkeampikin ruoka maistua. Tyttö on varsinainen nirsoilija ja sihtikurkku, eli kaupan soseilla pääosin mennään, kun äidin tekeleet eivät maistu. Ensi viikolla on jo 8 kk neuvola, saapa nähdä, onko paino noussut käyrien mukaan. Meidän kun piti 7 kk iässä käydä ylimääräisen kerran neuvolassa tuon hitaasti nousevan painon takia. Minkäs sille voi, kun toinen syö niin heikosti välillä.

Liisakaisa ja tyttö 7 kk 3 viikkoa
 
Aina menee kylmät väreet kun jollakin alkaa tapahtua, tsemppiä Pätkis!

Yleensä on tullut uudet plussanneet tilalle kun täällä on jakaannuttu, olen kans pannut merkille että väki on ruvennut väheneen :( plussia toivon yrittäjille.

Meillä on poju niin kasvanut, ikää pian 3kk, ei muistuta enää vastasyntynyttä. Ihana pikkumies <3
 
Liisakaisa: Toivoin käynnistystä koska äidilläni ja miehen siskolla on käynyt kummallakin kohtukuolema ja pelkään sitä ihan sikana. Äidillä ei lopussa enää istukka toiminut ja sitä ei huomattu. Nämä siis kumpikin tapatuneet rv 40+ eli lasketunajan jälkeen. Minä taas olen ensisynnyttäjä ja aivan paniikissa kaikesta tuollaisesta. Ainut käynnistyksen syy kuulemma kohdallani voi olla että verenpaineeni nousevat vielä lisää tai sitten menee rutkasti yli rv40+.
 
Moi kaikille!
Täällä on nyt oikein jo synnyttäneiden kokoontuminen, kiva :) Samoin mä olen miettinyt tuota vähäistä plussanneiden siirtymistä tänne. Toivottavasti saadaan pian lisää porukkaa. Olisi hyvä idea tosiaan jonkun käydä vähän huutelemassa siellä, mutta tuskin kukaan enää muakaan muistaa.

Toivottavasti pian saadaan Pätkiksen kuulumisia.

synnytyksen alkamisesta: Mulla irtosi limatulppa joku viikko pari ennen synnytystä. Sitä vuosi useamman päivän ajan. Pyyhkiessä huomasin sellaista limaista ja vähän veristäkin välillä. Lievät supistukset alkoivat vuorokauden vaihtuessa, mutta niitä tuli vain muutamia ja tosiaan ihan lievinä sen yön ajan. Olivat erilaisia kuin harkkasupparit, joita mulla oli ollu noin raskauden puolesta välistä asti. Tuntemukset olivat mulla vain vatsan puolella. Puoli viiden aikaan aamulla vessassa käydessä epäilin, että meniköhän vähän vettä, mutta en silloin ollut varma. Aamupäivä meni ihan normaalisti. Supistuksia ei ollut, mutta aina vessassa käydessä tuli hieman vaaleanpunaista nestettä (=lapsivettä). Sitten klo12 kuulin pienen poks/naps -äänen ja siinä samassa lorahti vedet. Tällöin tiesin että nyt on tosi kyseessä. Siitä alkoi kipeät supistukset ensin 10min välein ja pian 5min välein. Kolmen jälkeen iltapäivällä lähdettiin sairaalaan, kun supistuksia tuli tosi tiheesti ja tosi kipeästi.

Meilläkin poitsu kasvaa hurjaa tahtia. Ikää on nyt 2kk ja ihana pakkaus onkin.
 
Mulla oli veden määrä arvioitu normaalina. Sinä päivänä kun ensin aamulla lorahti pikkuisen vettä käytiin synnärillä näytillä ja ultrasivat sitten kun katsoivat kuinka paljon on vettä vielä jäljellä. Kysyin, että kuinka paljon sitä yleensä on, litra vai kymmenen litraa niin vastasivat vain, että se on tosi yksilöllistä. Nojoo niinhän se varmasti onkin, mutta olisi se ollut kiva tietää, että oliko itsellä se litra vai kymmenen litraa. :D
 
Kiva lukea teidän jo synnyttäneiden kokemuksia! Synnytys on itselläkin koko ajan vain lähempänä, joten kohta pääsee senkin kokemaan. Jännää :)

Veden määrä on minullekin kerrottu olevan normaali.

Epa Hui, nyt ymmärrän kyllä, miksi toivot käynnistettävän synnytyksen, jos menee hiukankin lasketun yli. Se on kyllä tosiasia, että synnärillä on melko kovat vaatimukset sen suhteen, milloin synnytys käynnistetään. En tiedä onko itsellä käynnistäminen edessä, jos vauva ei synny laskettuun mennessä. Minullahan käynnistämisen syynä olisi vauvan suuri koko.

Kävin huutelemassa tuolla kuumeilijoille, että plussanneita kaivataan tänne keskustelemaan. Kovasti toivon minäkin, että sieltä tulisi paljon uusia odottajia! Varsinkin muutama pitkään kuumeillut on usein mielessä.

ON Täällä ei ole tuntemukset oikein muuttuneet mihinkään suuntaan. Tänään on tullut varsin vähän harkkasuppareita, mutta lieneekö syynä se, etten ole tehnyt tänään juuri mitään :) Mahasta olen nyt alkanut ottamaan kuvia päivittäin, koska ikinä ei tiedä, milloin on viimeinen päivä vauva mahassa.

Kaikki on oikeastaan valmista vauvaa varten. Tai ainakin niin luulen! Pinniksen reunapehmuste on vielä vaiheessa, kun pitäisi käydä ostamassa joku nätti kangas ja vieläpä ommella se. Sairaalakassia en ole vielä pakannut, mutta yksityiskohtaisen listan olen kirjoitellut valmiiksi.

Kirskis ja Kaiku 39+0
 

Yhteistyössä