~*Esikoishaaveista syntyneet vol3*~

Sompio, onpas kiva kuulla että teilläkin sose maistunut :) Mä just eilen mietin et oppiikohan meidän tyty ikinä kun välillä tuntu et onkohan sillä edes aikomusta nielaista :D Ja kun korvikkeella ollaan niin olis syytä ihan joskus vaikka oppiakin. Mutta täytyy antaa toiselle aikaa. Ja tosi kiva kuulla, että koeet meni hyvin! Elmaakin harmitti silloin sairaalassa aina kaikista eniten se kiinni pitäminen, ei niinkään se muu toiminta.

Minkä ikäisenä saisi laittaa kantoliinaan naama menosuuntaan päin? Kun Elma tykkää kauheasti olla mukana kun teen kotiaskareita, tiskaan, laitan pyykkiä jne. Se tuijottaa silmä kovana koko ajan ja kitisee kun lopetan. Mut nyt ei enää tykkää olla naama mun rintaan päin ja eilenkin tiskasin sivuttain et se näkee homman :D Ja olenpa jopa onnistunut roikottamaan sitä kainalossakin samalla kun tiskaan (älkää kysykö mille se touhu näytti) :LOL:

Ja arvatkaa! Mun paras ystävä sai eilen tytön :heart: Mä oon niin onnellinen kun nyt ollaan samalla paikkakunnallakin ja tää on nyt just se mistä me ollaan sen kans haaveiltu :heart: Ei oltais varmaan vuosi sitten uskottu jos joku olis sanonut millainen tilanne meillä on tänään. Huh, voiko olla näin onnellinen ja täynnä rakkautta :snotty: :heart:
 
hei kaikille...

tulin vain ilmottautumaan, että hengissä olemme ja kimpsu voi hyvin.

äiti sen sijaan on tosi väsynyt, eikä ole jaksanut keskittyä palstailla "elämiseen" ja olemiseen.
Kimi on lopettanut taas yönukkuminen ja aloittanut hirveän kukkumisen ja kitinän... eli parin tunnin unilla pitäs jaksaa taas pötkiä koko päivä seuraavaan valvomiseen.

meil on keittiöremppakin täydessä touhussa tääl menossa, eli eletään oikein retkeily elämää tämän kaiken härdelin keskellä...

mut tuun taas kun jaksan keskittyä enemmän.

 
meillä edelleen herättellään yöllä jotain 5 kertaa vähintään. NO onneksi yöllä seurustelu on nyt loppunut. Unikouluihin en oo vieläkään ehtinyt/muistanut/jaksanut perehtyy. Pitäis vissiin soittaa neuvolaan tai sitten surffailla netistä niistä. Yöllä meillä syödään n. 300ml-400ml ni en oo senkään takia viel lopettanut yö syöttöjä. ku muuten jois maitoa vuorokaudessa vaan jotain 300-400ml.

Ryömimään meillä on opittu nyt ihan kunnolla. Paikallaan ei olla ollenkaan ja Joka paikkaan ehditään, varsinkin semmoisiin mihin ei välttämättä tarvis ehtiä. Mutta positiivista on et nyt viihtyy lattiallakin.

istumaankin ollaan opittu viime sunnuntaina. No vielä istuminen on aika epävarmaa ja saattaa välillä kaatua sivu suunnassa. Itse ei osaa viel nousta istumaan.
 
Voiko tää olla edes totta. Mä kävin tänään hakemassa antibiootit omaan borrelioosiini (kolmen viikon hevokuuri) ja samalla sain kuulla että Elma pitää sittenkin tutkia sen varalta et olis tarttunut siihenkin. :'( Voi paska en paremmin sano. Huomenna mennään kokeisiin. Tottakai hyvä että tutkitaan mut mä en halua edes ajatella että mitäs sit jos sillä onkin se. Kun se ei elimistöstä koskaan häviä vaan jää sinne arveksi. Löytyis sitten syy ennenaikaiseen syntymään ja kuumeeseen. Aika kamalaa.
 
vilmav Kyllä se lapsi siihen perunan makuun tottuu, mut voithan sä ottaa seuraavaks mukaan jotain makeaa. Sitten jos alkaa tökkimään todenteolla, niin saa laitettua vaikka hedelmäsosetta perunan sekaan.
Kopsasin sulle pätkän tosta babyidean sivuilta tuosta kantamisesta:
"Fyysisesti turvalliset kasvot eteenpäin -asennot ovat rengasliinojen kengurupussi-asento ja solmittavien liinojen Buddha-asento.
Vauva on valmis sellaiseen asentoon, jossa selkäranka on suorana, vasta silloin kun hän osaa jo itse seistä hyvin. Kantoliinat ja eräät kantoreput soveltuvat myös erilaisiin lonkkasidontoihin ja selässä kantamiseen, jolloin vauva voi helposti seurata ympärillään tapahtuvaa toimintaa.
Kotona ja tuttujen ihmisten parissa vauvaa voidaan kantaa liinassa fyysisesti turvallisessa kasvot eteenpäin -asennoissa, mutta uudessa ympäristössä vauvan on parempi olla selkäsidonnassa tai kantajan rintaa vasten, jolloin hän kokee olonsa turvalliseksi ja hänen on mahdollista tarkkailla kantajan ilmeitä ja reagointia erilaisissa tilanteissa."

Onkohan siinä naama menosuuntaan sidonnassa selkäranka suorana, mä en tiedä?
Paljon onnea sun ystävälle :flower:
Toivottavast Elmalle ei oo tullu sitä borrelioosia :( :hug:

Talvis Mulle ei oo edes koirasta seuraa, kun sekin vaan kuorsaa aina kun ehtii :)

EM Siehän innostuit tekemään yhessä päivässä :) Mut sit ku on tehny nii sit on tehty eikä siivota tarviikkaan kun vasta parin päivän päästä :D Ainakin meillä :D

Sompio Kyllä ne soseet siitä hiljakseen alkaa maistumaan :) Jos maito on vielä vaan niin hyvää :)

HanTalle paljon jaksamista ja voimia :hug:

TA Meneekös teil esimerkiks ruuan kanssa maitoa (mä en muista syökö teidän pikkuinen puuroa jo :ashamed: ) ne ja vellit lasketaan kanssa maitomäärään sitten :)

Tänään käytiin neuvolassa :)

8kk+4pv mitat ja suluissa 6kk mitat
Paino: 9,3kg (8,49kg)
Pituus: 71,0cm (68,0cm)
Pipo: 43,4cm (42,0cm)

"Iloinen poika. Hyvin kasvanut nyt. Konttaa, nousee tukea vasten. Kuulo + Punaheij. +/+. Ei karsastusta. Sydän ja keuhkot norm. Vatsa pehmeä. A fem +/+. Kivekset +/+."

Seuraava neuvola onkin sitten vasta tammikuussa :)

Eilen tein Ronille pakastimeen soseita lisättäviksi ruokiin. Palkopavuista ja kurpitsasta. Kurpitsaa annoin jo tänään ja hyvin maistui :)
 
sompio hienoa että soseet alkaa maistumaan! Siitä se lähtee. :heart:

TA meillä tyttö herää kerran tai kaks syömään ja syö 140 ml kerrallaan tai vähän vähemmän. Mä oon miettiny kans tuota et ainakin öisin saa sille sitä maitoa... mut sit mä mietin myös että joisko se aamulla/illalla enemmän jos ei öisin juo. Kun mä haluisin eroon yösyötöistä... vaikka ei tää oo mitään teijän heräilyihin verrattuna. :hug:

zoe mun on pakko siivota heti perään, muuten alkaa ahistaa! :LOL: Hienoja neuvolakuulumisia! :heart: Ostitko siis tuoretta kurpitsaa? Mä sitä etin jo yks kerta mut ainakaan meidän kaupassa ei ollut tuoretta silloin....

vilmav toivotaan ettei ole siitä kyse, mutta eihän sille sitten mitään voi. Parempihan se on että asia selviää kuitenkin, eikös vaan. :hug: :hug: Eiköhän teillä voi jo laittaa. Mä jouduin antamaan mulla lainassa olleen liinan pois enkä oo saanu aikaseks hankittua uutta... heeei. Mähän taidan toivoa sitä joulupukilta!!! :D

HanTalle jaksuja sinne! :heart: Toivottavasti pian helpottaa! :hug:

Kyllä meijän on tuota muskaria ens keväänäkin jatkettava. :) Tyttö oli tänäänkin ihan superväsynyt mutta päristeli, hymyili ja nauroi vaan koko muskariajan! :heart: Ja kun tultiin kotiin niin melkein nukahti jo autoon mut sit vaunuihin simahti samantien. Syömiset ja nukkumiset on menny tänää vähän plörinäks, ehkä me saadaan vielä hyvä päätös päivälle kun oikein tsempataan... :saint:

EM ja Myy 6,5 kk :heart:
 
Hantalle voimia yö valvomisiin :hug:

Zoella hyvät neuvolakuulumiset :)

Vilmav: Toivotaan kuitenkin ettei Elmalla olisi borrelioosia ja hyvähän se on että tutkivat toisen.

Me käytiin tänään sairaalassa lonkkakontrollissa. Reissu meni oikein hyvin, vaikka lääkäri oli puoli tuntia myöhässä. Koko käynnin tyttö vain hymyili ja touhusi pirteänä. Lääkäri sanoi lonkan olevan jo paljon parempi, ei enää luista pois lonkkamaljasta kun taivutteli. Kuulemma varmuudella saadaan kolmen viikon päästä lasta pois. Tyttö punnittiin siellä ja hyvin oli painoa tullut, oli nyt 4220g kun syntymäpaino oli sen 3580g.

Ristiäiset meillä on juuri edellisenä viikonloppuna ennen lonkkaultraa ja viimeistä lääkärikäyntiä. Saadaan kuitenkin ottaa pois lastasta ristiäisten ajaksi, mahtuu mekkoonkin paremmin :) Etunimi meillä onkin ollut päätettynä jo viime keväästä, toiset nimet on vielä hiukan hakusessa. Ne tulee meidän molempien suvuista, pitää vain miettiä mitkä sopisi hyvin tuohon nimeen. Voin ehkä tänne paljastaa että tytöstä tulee Niia :heart: Sen voi lisätä sinne listaan Suukkis.

Alley ja Niia 4vko
 
Alley kiva kuulla että kaikki on hyvin ja saatte lastan pois pian. :heart: Kaunis nimi teidän tytöllä! :) (oli meilläkin harkinnassa muuten jossain vaiheessa... hih. )

Olipas kiva ilta! Tyttö heräs unilta siinä kuuden aikaan, söi purkillisen spagetti bolognesea, sitten leikittiin tyytyväisinä jonkun aikaa, käytiin kylvyssäkin. On muuten ihan tosi rasittavaa toi kylpeminen Myyn kanssa nykyään... se kun vetää selkää ja jalkoja suoraksi kokoajan kun se haluaisi vain seistä koko ajan. :headwall: Yritä siinä nyt selittää että kultapieni kun kylpeminen on pikkasen vaikeeta jos sitä seisoo kylpyammeessa... :eek: Sitten puoli kahdeksalta söi vielä lautasellisen riisipuuroa ja unille mennessään kaheksan aikaan 70 ml maitoa. Jokohan jaksais laps nukkua pitkään syömättä... saa nähä. :)
 
Liinailusta juttelitte, että milloin nassu menosuuntaan. TA kirjoitteli, että 4kk iässä pitäisi jo pään kannatuksen olla riittävän hyvää sitä ajatellen. Jep, se 4kk ikähän on semmonen raja, että silloin pitäis esim neuvolan testissä käsistä vedettäessä tulla pään mukana jne. Tosin meidän pojalla pää retkotti vielä tuolloin siinä testissä ja muutenkin nuppi huojahteli epävarmasti, vaikka muuten onkin ihan iänmukaisesti kehittynyt. Eli kannattaa ehkä itse vähän tarkkailla, että miten varmaa se pään hallinta on.

alley kiva, että lasta on pian taakse jäänyttä elämää. Ja suloinen nimi!!

HanTa jospa tuo olisi jokin nopeasti ohimenevä vaihe, jaksamista! :hug: Paljonko Kimi muuten nukkuu päikkäreitä päivässä? Meidän Onni nimittäin on just samanikäinen, ja oon huomannut, että hänen unentarpeensa on ihan viime aikoina jotenkin radikaalisti vähentynyt. Eli ootko kokeillut päiväunten rajoittamista? Meillä on öitä nukuttu nyt taas paremmin, kun päiväunet yhteensä vain n. 3-4h enkä nukuta enää alkuillasta poikaa ollenkaan. Minä ja mun "viisaat" neuvoni, höh. Vähän tökeröä, anteeksi. Enhän mä teidän tilannetta tietenkään tiedä, tuli vaan mieleen.. :ashamed:

EM mäkin aion mennä Onnin kanssa keväällä muskariin. Innolla odotan! Olisin nyt jo syksyllä halunnut mennä, mutta silloin elokuussa kun oli ilmoittautumiset niihin, niin meillä kärsittiin vielä koliikista... Ei pojan kanssa voinut silloin käydä oikein missään, kun päivät oli ainaista huutoa vain. :( Mut yhtäkkiä se hymypoika sieltä lopulta tuli esiin. :heart: Eli keväällä muskariin! :)

No niin, naudan paistijauhelihaa ostettu, ja siitä tarvitsisi jotain sosetta vääntää. On ehkä jo aika antaa pojalle lihaa, ettei hänestä aivan vegetaristi tule. Kai nyt raavas mies lihaa tarvitsee? :D Ai niin ei naudan liha tainnutkaan olla paras aloitusliha? Vai onko sillä mitään väliä, millä lihalla aloittaa? No, naudalla mennään kun kerran tuli ostettua... :whistle:
 
olikohan se niin, että nauta ja kala tulis viimeisenä.. Paras aloitusliha tais olla porsas ja kana? Ellen väärin muista.. En tosin oo yhtää varma!!

Atte o ny kiukkuillu eikä ruokakaan maistu aamusin. Ny koitin antaa riisipuuroo ja olin hiutaleet hienontanu iha sileeks ennen puuron tekoa. Mut ei maistunu :( Tosin tais kyllä maitoo ottaa vähä turhan paljon ennen puuroo, et eiköhän johtunu vaa siittä :) Korviaan näprää ny taas usein.. Voiskoha sil olla korvatulehus.. hmm.. neuvolalääkäri olis kyl jo maanantaina, odotteliskoha siihin ku ei Atte sillain kiukuttele muutoin ku jos jätetään hetkekski yksin.
 
Vifslan ollaan saatu neuvolasta hymynaama. Sitä meillä katsotaan tarkkaavaisesti. Katselee myös ympäristöstä kaikkea. Neiti saattaa katsoa valkoista kaapin ovea pitkän aikaa. En tiedä mitä siinä näkee, mut hänestä se tuntuu mielenkiintoiselta.
Neiti tykkää olla myös sitterissä ja seurailla siitä, mitä tapahtuu. On kehittynyt kuukauden aikana tosi paljon.

Alley Kiva, että saatte pian lastan pois. Mukava nimi teillä keksitty.

Teddybear onnittelut prinsessasta koko perheelle :heart:

Sompio Mukava kuulla, että teilläkin sose maistunut ja kokeistakin olitte selvinnyt hyvin.

HanTa Jaksamista ja voimia :hug:

Meillä on sunnuntaina ristiäiset. Nimi on jo melkein saatu päätettyä. Taitaa nimen päättäminen olla musta kiinni, kun en osaa päättää mikä olisi hyvä. Vaihtoehtoja ei onneksi enää montaa ole. Ristiäisvalmistelut on hyvällä mallilla.

Meillä menee hyvin. Päivään on saatu vähän rytmiä. Nukutaan yleensä kahdet tai kolmet unet. Yötkin on nukkunut hyvin. Vähän mietityttää, että kuinka kauan nukkuu yöt noin hyvin. Vielä on varmasti valvomisia tiedossa jossain vaiheessa. On aika tyytyväinen, kun saa maitoa, nukkua ja seurustelua. Isä oli kaksi viikkoa isyyslomalla ja palasi tällä viikolla takaisin töihin. Huomenna on pitkän päivän töissä. Sen vuoron jälkeen ei pitäisi toistaiseksi olla kuin vain aamuvuoroja. Toisaalta ihan mukavaa niin, että ehtii iltapäivällä tekemään rakennuksella ja olemaan vielä illalla neidin kanssa.
 
EM Juu kyl miä sotkut siivoilen kanssa heti pois. Miä en jaksa vaan itte mitään suursiivousta ja soseitten tekoo samana päivänä, ku jos alan siivota, nii menee melkein koko päivä. Sit viikol vaa vähän imuroin ja järjestän ja siinä se. Mä en vaan ymmärrä, miten tää kämppä on aina niin likanen vaik kuin yrittää siivota. Toisaalt mun on se etu, et jos en jaksa siivoo ja on likasta ni miä otan vaa piilarit pois päästä :D
Kurpitsa oli ihan tuoretta, mutta mä sain sen mun tädiltä ja epäilen, että se tais olla niiden kasvihuoneesta.
Roni haluu aina polskuttaa ja kiivetä pois ammeest ja sen kaa kylpeminen onki aika märkä ja hankala kokemus :D Mut on se sit ihan onnesa kukkuloil ku saa räpiköijä :heart:

Vifslan Ei se järjestys nyt kirkossa kuulutettu ole, mut jotenkin tähän suuntaan se kai menee: kana, (kalkkuna*),possu, nauta, kalat.
*Kalkkunasta ei kukaan oo puhunu, mut luulen et se on samaa sarjaa kanan kanssa.
Lammas ja hirvi on mulla vähän että miten, luulen että ne menis naudan jälkeen. Tai lammas ennen ja hirvi jälkee.
Mut niin kuitenki, että vaaleasta lihasta punaiseen pikkuhiljaa. Mä en ole ihan varma että mikä liha on minkäkin väristä.
Ja tietty kananmunaa jossakin välissä, sitä voi kai antaa ihan ekana, miä unohin sen täysin joten meil otetaan se varmaan seuraavaks.
Miä annoin eka kanaa, kalkkunan olemassa olon unohin ja sitte annoin nautaa ku en muista kuka neuvo vähän väärin. Nyt on menossa possu ja seuraavaks kokeillaan kana ja kalkkuna ja sitte lammas ja hirvi ja viimeseks kalat sitte joskus.
 
oho. Mä en ollu kattellu noita lihan antamis järjestyksiä mistään.. meil oli kana, lohi, nauta, possu. tuossa järjestyksessä.... :p No, elossa näyttäis olevan. ;)

Taas säädetään päivärytmin kanssa.... jahas. tyttö heräs.... :wave:
 
EM Jeps, niinkuin mä sanoinkin, niin ei se kirkossa kuulutettu oo. Oon mä ittekin kömmänny noissa järjestyksissä :D
Jos ei tuu mitään allergiareaktiota tai yliherkkyyttä, niin se sekaannus ei meinaa mitään. Mut esim jos tulee jostakin punasemmasta vaikka vatsan väänteitä tai muuta, niin kannattaa palailla takasin vaaleampiin päin vähäks aikaa ja kokeilla taas sit jonki ajan päästä järjestykses seuraavaa.
 
Chamorphis
suukkis meillä tuli kans aika monta kuvaa räpsittyä ennenku saatiin yx kelvollinen kuva joulukorttiin... :D Istutettiin pulkkaan niin siinä pysy paikallaan, mutta kun pulkan naru oli kiinnostavampaa ku poseeraaminen! :LOL: Sitten tuli onneksi kissa kuvioon mukaan niin saatiin jonkunlainen potretti kun rupes kissalle nauramaan... :heart:
 
Zoe-F kyllä meillä juodaan maitoa ruuankin kanssa tosin aika vähän.Noihin määriin olin laskanut myös puuroon menevät maidot ja vellejä meillä ei enää juodakkaan. Lounaalla ja päivällisellä ei juo ku jotain 30ml, mut aamu ja ilta puuroon menee maitoa yhteensä. n.100ml ku teen puuron maitoon.ja välipalalla juo maitoa yleensä 100ml ja illalla ennen nukkumaan menoa n.100-130ml. eli aika vähän jois jos en yöllä antais maitoo.

neuvola kuulumiset luettu :heart: hyvin kasvanut :)
hyvä et kurpitsa maistuupi. :D Meillä ei vielä kontata, mut ryömii senkin edestä. Menee jo lujaa ja pääsee joka paikkaan :D
 
ElinaMaria no oon mäkin miettinyt joisko sitten aamulla/päivällä/illalla enempi maitoo jos yöllä jättäis antamatta.Mut sit jos ei juokkaan ni maito määrä jää johonkin 300-400ml vuorokausi. Pitää kyl kysyy neuvolasta ohjeita. Meillä juo yöllä n. 50-100ml kerralla. ja syökin sitten semmoisen 3-4kertaa yössä ja siihen päälle vielä 1-3 herätystä, joihin riittää et laittaa tutin suuhun.

Kiva et muskarissa viihdytään väsymyksestä huolimatta. Oon mäkin vähän miettinyt et jotain ois alettava harrastaa pojan kanssa ku tää talvi on jotenkin niin masentavaa aikaa. ois sitten ainakin jokin syy lähtee johonkin.Täytyy miettii...tekis kyl mieli mennä semmoiseen perhekahvilaan, mut haluisin vieraalle paikkakunnalla...onnistuukohan se??
 

Yhteistyössä