~*Esikoishaaveista syntyneet vol. 2*~

Suukkis Voi, että tuota Aten oksentamista :hug: Meillähän oksennettiin se yö, kun mä olin syönyt ekan kerran mansikoita kesällä. Mutta en mä tiedä voiko se teillä johtua jostain ruoka-aineesta.
Mullekin noista pukluista on tullut tosi maha mieli. Kun jos olkapäällä tulee kunnon röyhtäys ja sinne onkin tullut samalla puklua, niin on ehtinyt hieroa naamansa siihen. Sitten kun laskee Nupun pois tai vaihtaa asentoa, niin huomaa, että toinen onkin ihan puklussa :'(

Mutta niinkuin muutkin ovat todenneet, niin se on tätä elämää ja parempi totutella siihen, että aina ei voi vieressä tosiaan olla.

Meillä oli eilen ihana päivä :heart: Oltiin mummilassa ja käytiin miehen kanssa keräämässä puolukoita 9 l ja Nuppu jäi mummin kanssa. Ja sitten kotona pidettiin rapukekkerit ja syötiin hyvin. Nuppukin nukahti jo ysiltä yöunille ja antoi äidin ja isin syödä rauhassa :heart:

Jee jee :saint: meillä jopa nukuttiin viime yönä :whistle: ihanaa! Edellinen yö meni ihan reisille ja tyttö heräs tunnin välein mahaasa mutta viime yö oli hyvä, tyttö nukku ja äitikin sai unta vaikka syötiiki normaalii tiheemmin =) ehkä vihdoin alkaa d-tippojen vaikutus häviimää..( nyt ku juhlistan tätä ni ens yö valvotaa :D ) vieläkin pierut välillä kiertää mutta ihan eri ääni kellos ku d-tippojen aikaa.
Suukkis harmillista toi pukluilu :/ varmaa helpottaa jos poikaa pitää vähä aikaa sylkyssä pystymmässä asennossa syönnin jälkee..meillä ainakii auttaa..heti jos meen röyhtäytyksen ja syönnin jälkee vaippaa vaihtaa ni yrjö lentää, mutta kun vähä aikaa sylittelee ni ruokaki pysyy nassussa =)
TinyAngel meillä kanssa tykätään jos lauletaan =) kuuntelee korva tarkkana ja välillä ihan nukahtaa..
Vilma onnittelut hymyistä :heart: meillä kanssa iltasin tyttö on kolmekin tuntii sylissä ja pitää kävellä kämppää ympäri ku paikoiltee ei oo hyvä :D todella raskasta välillä :| varsikii jos ite on väsy..tyttö torkkuu sylissä ja heti jos liike pysähtyy ni kitinä alkaa.

Kiitos kaikille jotka on kommentoinu tota parisuhde asiaa..pitää miehen kaa jutella tässä joku ilta..kunhan saan aikaseks.. :ashamed: huono minä!

tyty hienoa, et sait nukkua! =) Mieki sain nukkua! 4h! muistaakseni. En ainakaa muista heränneeni siin välissä. Ja meil tosissaa on ne aamuyön huutamiset het loppunu ku lopetettiin se peruna. Ja ehit sie viel miehes kans puhua, vaiks tänää juttelet hälle jos hää o illalla kotosalla. Kyllä se siitä varmasti paranee se tilanne kun juttelette! Vähintäänkin, et mies tietää että rakastat häntä kuten ennenkin :heart:

Kiitos kaikille kun huomioitte ton puklailun/oksentamisen :) Pitää täst lähi pitää sylissä ensi jonku aikaa ennen ku ainakaa masulleen laittaa/antaa kääntyä.

Sompio painokontrolli on 2vkon päästä.

Mua kyl vähä alkaa nyt ärsyttää se neuvolan täti. Koska kummiski kaikki lapset kasvaa omalla käyrällään. Ja kummiski Atte on kasvanu vaiks vähän olikin sitä painoo tullu. Mut ainahan tissimaidolla niit notkahduksia tulee. Ja kasviksistahan soseina saa vähempi energiaa ku äidinmaidosta. Mie en viihti tosta ny ressiä itelleni tehhä.. Jos poika ei soseita syö ni sit hää ei syö. Toki koitan ja yritän, mut en mie siihen ala, et huutaa pää punasena ja lappaisin väkisin ruokaa naamariin, no way! Eli sit jos ei vaan syö ni sit ei syö ja sillä mennään. Koska kummiski äidinmaitoo saa aina ku haluaapi ja sitä hää paljon kyl syökin ja tykkää kovin :heart:

Zoe En mä tiedä muista rapukekkereistä, kun en oo millään kaveriporukalla tms. niitä ikinä pitänyt. Useinhan niissä on rapuja, kossua ja paahtoleipää. Meillä nyt oli makaronisalaattia, leipää ja rapuja. Ja mulla yksi siideri =)
Juuh, puolukkajäädyke ja vispipuuro :p Jäädykettä on tehty myös karpaloista ja hyvää tulee :p

Suukkis Niinpä, ei kannatakaan siitä stressiä ottaa =) Kun kasvua on jokatapauksessa.

Eilen oli kiva päivä, mutta tämä päivä on ihan peestä taas. Nukuin tosi huonosti viime yönä ja iltakin meni aika pitkäksi. Mies sanoi aamulla, että järjestää mulle lepoaikaa. No, ehkä ½ tuntia aamulla hoito oma-aloitteisesti Nuppua ja sen jälkeen on pitänyt sanoa aina mitä pitää tehdä. Nyt en enään edes ole viitsinyt. Äsken sanoi kun Nuppu ei nukahtanutkaan vaunuihin, että eikös sun pitänyt levätä. Joo, piti, mutta mites lepäät ennenkuin vauva nukkuu :headwall:
Nyt se lähti sitten uutta kierrosta vaunujen kanssa mutta mulla ei ole ollenkaan sellainen olotila, että nukahtaisin.

luettu... mut en muista enään mitään... :( liiemmin.

suukkis voiko Atte jo paremmin, entä oletko tehnyt jo testin ? ;)
cam voi hiivatti sentään... kyllä teidän pojalle pitää pian saada diagnoosi...
vie vaan ens kerralla suoraan päivystykseen... ja vaadit hoitoa siltä istumalta/seisomalta...
ei kuulosta kivalta, eivä varmasti ole hyvä olo ei pojalla eikä äidilläkään.

parisuhteen hellyydestä
meillä on taas niin päin, että minä itse tarvitsen hellyyttä ja huomiota mieheltä ennemmän mitä hän pystyy ja ehtii antamaan.
tosin siihenkin on varmasti tekemässä osansa, kun nähdään vaan viikonloppuisin.

hormoonit hyrrää ja tunteet on pinnassa
mua on alkanut taas itkettää ihan kummat jutut, saatan pillahtaa itkuun, kesken tv ohjelman... vähänkin jos siellä on jotain surullista... tai lapsia ja jännitystä.
Niin sitten kyyneleet poskilla katson tv.tä ja juoksen tarkistamaan että onko Kimillä kaikki hyvin (siis mä katson tv.tä usein kun poika on mennyt nukkumaan)
tänään istuttiin Kimin kanssa sohvalla yhdessä ja itkettiin krokotiilin kyyneleitä kumpikin... poika väsymystään, ja minä kun mies joutui lähtemään jo nyt aamusta tällä kertaa... on taas pitkä viikko edessä :(

sukulointi meni hyvin...
ei paljoa tarvinnut taaskaan itse lasta hoitaa, kun kaikki tädit ja mummot hoiti.
Isomummu (pojan) oli ihan myyty, kun sai pitää sylissä ja halitella....
Isopappa (pojan) en tiedä mitä hän ymmärsi vai ymmärsikö mitään... (Alzhaimerpotilas) mutta kovasti piti pojan jalasta kiinni ja pusutteli, sitten sai mustiskohtauksen kun isomummu puhu pojalle, eikä hänelle.
käytiin vielä mun kummeillakin... ja täti hoiti Kimiä niin että oli ruoka palaa uuniin.
päivä oli pitkä, ja poika oli kuin aurinko nukkui mukavasti aina autossa ja pikku päikkäreitä kyläpaikoissa...
lopuks illalla käytiin vielä Kimin Mummolla, eli siis mun äidillä.
Siihen käytiin oli varautunut oikein kunnolla ja niskakarvat oli pystyssä...
sen verran annoin mummolle ja pojalle omaa aikaa, et olin parvekkeella, ja tuijotin niitä lasin läpi koko ajan. muutoin oli jompikumpi minä tai isi jatkuvasti metrin päässä pojasta.
niin kun tuo mun biomamma on mitä on, ihana alkoholisti ja ties mitä muuta tässä matkan varrella väläytellyt... niin hänen kanssaan ei voi olla liian varovainen.
Olin kyl tyytyväinen, että se oli kerrankin selvinpäin, siis oikeasti vesiselvä :D

tultiin kotiinkin niin, et kipattiin poika yöunille autoon, ja autosta vaan lennossa sänkyyn :D

suukkis pääasiahan on että lapsi voi hyvin. :) Ja ehkä Atte alkaa sit syömään enemmän kun siirtyy sormiruokintaan? Kun pääsee syöttötuoliin istumaan muun perheen kanssa saman pöydän ääreen jne. Muuten puurokin saa masun kovalle... ainakin meillä on nyt tänään ollu tosi kovalla, annoinki nyt luumua jälkkäriks. :)

hih. meijän neiti on löytänyt varmpaansa. :D koko ajan jalat kippurassa ja sormet varpaissa. :D Ja nyt on alkanu osottaa merkkejä et kääntyminen vois kiinnostaa, saapi nähä missä vaiheessa kääntyy. :)

ainiin, suosittelen muuten Oolannin luomuperunamuusiaines -pakastetta! Ihan loistava!!! Siitä ottaa pienen nokareen (se on sellaista raemaista) , vähän korviketta sekaan ja mikroon muutmaks minuutiks ja avot. siinä on luomuperunaa soseena ilman mitään säilöntä-tai lisäaineita! Siitä saa soseen pohjan tosi kätevästi! Eikä tarvii tehä ite pakasteperunamuusia kun vähän kumiks se menee ja sellaiseksi vetiseksi... suosittelen!!! Se on siis pelkkää perunaa se pakaste. :)

EM ja Myy :heart:

EM Mä muuten luin tosta muussistakin just vanhasta Kaksplussasta, mutta en muistanut sitä tänne kirjoittaa :ashamed: Tosin en ole itse siitä ikinä mitään tehnyt.

HanTa Hyvä, että meni kyläilyt hyvin ja äitisi oli selvä :heart:
Mä muuten itken kanssa nykyään aina, oli aihetta tai ei :)

Puhuin äsken miehen kanssa, että mua ahdistaa pyytää aina sitä tekemään jotain. Lupasi taas olla enemmän Nupun kanssa. Varmaan muistaa taas tän päivän :D

Kohta lähden viemään kirpparille tavaraa :wave:

zoe oltais käännytty ovella ympäri, jos olisin nähnyt yhdenkin avatun pullon... haistanut vanhan/tuoreen viinan tai jos mutsi olis olut minkään asteisessa himprakassa...!!!

sompio toivottavasti miehesi lupaus kestäis ainakin huomiseen ;) se olis jo pidempään kuin tämä päivä :D

Heippa!

Mä käyn usein lueskelemassa, mutta en kerkiä sitten kirjottamaan. Täältä saa hyviä vinkkejä. Yritän muistaa sitten kaikki teidän sosevinkit, kun se on meillä ajankohtaista.

Meillä menee tosi kivasti, vaikka ensimmäinen lapsi onkin. En koe että ois mitenkään rankkaa. Jaksamisia niillekin joilla on rankkaa. Voi olla että mulla on työn puolesta kokemusta lapsista ja oon esikoinen sekä vanhin serkuistakin, joten senkin puolesta on kokemusta.

Meillä on myös ns helppo vauva. Herää kaks kertaa yössä ja nukkuu päivällä 2-3
1-2h päikkärit. Usein illalla n17 jälkeen ei nuku enään vaan seurustelee ja hiukan kitisee unta tai vatsavaivoja ja vaippaa. Nekin rauhottuu sylillä ja kantoliinalla, tai vaihtamalla vaipan. :)

Meijän suurin ongelma on megapissat yöllä/aamulla. Eli mitkään kestot ei pidä pissoja ja sänky on märkä. Laitoin asiasta jo kestovaippainfon sivuille kysymystä, joten jos sekin sitten siitä.

Hanta: Kiva että äitis oli kondiksessa. Meille on just tulossa mun isä perheineen käymään. Niillä on kaksoset jotka on sijaislapsia. Niillä on nyt vähän vaikeaa suhtautua meijän vauvaan, kun ne käy sitä omaa lapsuuttaan läpi. Ne on mm. kysynyt multa että hoidanko mun vauvaa hyvin vai vienkö sen lastenkotiin. Uskon kyllä että kaikki menee nyt hyvin, ne on ainakin odottanut vierailua kovasti. Sairaalassa kun kävivät katsomassa niin nyrpistelivät nenää hiukan, mutta nyt ovat jo innoissaan.

:hug: ja aurinkoa päiviin.

Taas vain merkkailen, meillä riudutaan ja räydytään, Elmalla koskaa masuun. Mut mitäs näistä, olihan tuossa jo monta monituista kivutonta päivää ja hyviä unia joten taas jaksaa :) Äidin sylissä pitäisi vaan saada olla, mikäpäs siinä :heart: Hyvin samanlaisella vauvalle kuulostaa kuin Mansikkateenkin tyttö :)

Juu, kyl se tais olla se perunan tärkkelys, joka aiheutti pojalle epämieluista oloa. Koska ny taas oli iha hyvä yö, heräs tunnin välein alkuyöstä, mut sit kahen maissa nukku sen neljä tuntia. Sit heräs ja halus nousta. Puuro ei mun mielestä oo aiheuttanu vattalle mittää. Ainakaan ei oo viel näkynä.

Tein sitä porkkanasosetta tännää. Mut oisin siis tehnä lihaaki siihin (jauhelihasta) mut en mie saa sitä soseeks!! auttakee!! Miten mie tekisin lihaporkkanasosetta? Ku ny piti siivilän läpi vetästä ku muutenha ois tukehtuna niihin paloihin mitä siihi jäi. Ei vaan soseutunu vaiks kui yritin. Yritin kyl kauan keittää, porkkanatki ol iha pehmeitä ku niit soseutin ja siit kyl tuliki tosi hienojakoista.

Niin mie teinkin, et keitin ja sit sauvasekoittimella.. Mut ku ei se vaan soseudu! :( Sit vedin viel siivilän läpi, mut tokko siihen juuri sit enää lihaa jäi..

Ei tuo poika syö. Taas yritin ny tuota sosetta ni se on AINA samanmoista: kitisee ja itkee ja sit pärskii kaiken ulos. Tai vastaavasti itkee ja sit ku yritän kaikkee saada huomioo muualle yms. ni sit vaa kahtoo ja pitää sitä ruokaa suussaan muttei syö. Ja sit taas tulee itku ja pärskii ruoan pihalle.

Kohta mie sanon kyl piut paut sille neuvolan tädille! Poika on kummiski kasvanu tähän astikin, vaiks toi viimosin ei suuri kasvu ollutkaan, eikä ees riittävä niijen käyrien mukaan. Mut pääasia et kasvaa. Jos parin vkon päästä käyrän mukaan th alkaa taas valittaa ni sanon, et minkäs teet ku toinen ei syö. Et väkisinkö sitä ois sinne tungettava ja pidettävä suuta kiinni, et nyt syöt. Mie yritän kyllä, mut jos ei syö ni mie en ala kyllä siittä th:n äpättämisestä enää välittää. En ainakaan jos painoo kerran kummiskin tulee.

HanTa :D

Meillä ei ole tänään nukuttu juurikaan päiväunia :headwall: Ja nyt ollaan aika kiukkuisia :/

Kirpparipöydän hinta on tienattu jo takaisin. CD-levyt vietiin jo käsistä sinä aikana kun järjestelin pöytää :D Kaikki mitä viikon aikana menee, on sitten voittoa :D

Chamorphis
Suukkis mä luin jostain kun tosta refluksista oon tietoa ettiny, et kotikonstina kannattaa pitää puol tuntia pystyasennos ruokailun jälkeen jos saa rintamaitoa ja pitempään korvikkeella.
Meillä kans jouduttiin eilen käymään päivystykses kun tuli kaikki kiinteet pihalle melki pari päivää ja eilen rupes sit tuleen maidotkin pihalle. :( Ja itki vaan melkein koko päivän. Lämpöäkin oli pikkasen 37,8. Haettiin sit apteekista lääkettä mikä palauttaa nestetasapainon kun oli jo pikkasen ehtiny kuivumaanki poika. Onneksi nyt on ollu parempi päivä ja kaikki pysyny sisällä. Sai viime yön nukuttuakin kunnolla. Pikkasen edelleen itkunen on ja aika räkänen, mut sekin parempi. En tiedä minkä ihme pöpön poika saanu ja mistä. :/

suukkis koitappa pitää muutaman päivän tauko niissä soseissa. :) Ja koitat sit uudelleen. Mut pakkohan se jossain vaiheessa on totuttaa niihin kiinteisiinkin, tissimaidolla kun ei voi koko ikäänsä elää. :) Tsemppiä taistoon. :D Jos lihaa meinaat nii koitappa vaikka kanaa? tai kalaa?

jaa. tyttö huutaa. taitaa tarvita äidin nukuttamaan... :whistle:

Pikaisesti :wave:

Hantalle Jaksuja hormooni myräkkään.... :hug:
Suukkikselle Tee niinku ite parhaksi näät Aten suhteen, ehkä pienen masu ei vielä oo valmis kiinteisiin :hug:

Miia kävelee jo sohvaa pitkin tuettuna :D :heart:
Taitaa pikku akka kävellä ennen vuoden ikää :whistle:

vauvis ja Miia 8kk+ :heart:

Tänään vihdoinkin hyvin päikkäreitä nukuttiin
Aamun ekat 10.00-11.00 tokat unet 12.30-13.00
ja kolmannet 15.30-17.30 eli jopa 2h, jee!!
Rytmin mukaankin siis edelleen, mutta kun nukkui
niin kauan noi kolmennet unet niin vikat päikkärit
(17.00-17.30) jäi kokonaan välistä ja
mentiinkin suoraan yö unille 19.00 :heart: =)

Ajettelin antaa pojalle huomenna iltapuuroa
ekaa kertaa. Milläs puuroilla te olette aloittaneet?

SuukkoSuulle hyvä ettet ota tressiä Aten
painon nousuista. :heart: koska ei pidäkkään.
löysin sangen mielenkiintoisen jutun netistä
ja siinähän ihan selvästi sanotaan, että painon notkahdus
tossa iässä on täysin normaalia.

teksti bongattu täältä
http://www.babyidea.fi/imetys/ipalsta/kiinteat.html
Yleensä heikkoon painonnousuun suositellaan kiinteiden aloittamista. Tällöin usein unohdetaan se tosiasia, että ilman rasvalisää kasvikset ja hedelmät sisältävät huomattavasti vähemmän energiaa kuin äidinmaito. Lisäksi kiinteät täyttävät enemmän, jolloin luonnollisesti imetysvälit voivat pidentyä. Tämä taas saattaa johtaa siihen, että lapsen paino ei nouse edes entiseen malliin. Sen takia heikohkoon painonnousuun kannattaa parannuskeinoksi kokeilla ensin tiheämpää imetystä ja muita imetyksentehostamiskeinoja ja vasta, jos tämä ei tuo toivottua tulosta, aloittaa kiinteät - mielellään rasvalisällä. Toisaalta täysimetetyillä vauvoilla painokäyrän notkahtaminen neuvolan nykyisillä käyrillä on hyvin tavallista ja tapahtuu yleensä noin 4-6 kuukauden iässä.

TA juu samaa mie oon kuullu! Yks tuttukin sanoi, et heillä kävi samoin. Suositeltiin aloittaa kiinteet ja het alkoi paino vain laskea. Eli kyl mä taidan ny tehostaa imetystä enemmänkin. Koska siin kummiski on enempi sitä rasvaakin. VARSINKI ku jos pistää soseisiin rasvalisää ja poika syö siittä ehk 1tl..

EM toki mie sen tiedän :) aattelinkin, et koitan kunnolla soseita taas viimeistään 6kk tienoilla. Tai sit sen seuraavan painokontrollin aikaan. Katsoo nyt :) Mut juu, tuota kanaa vois tehä ite seuraavaks. Kuin kauan sitä pittää keittää et sais sen soseeks? Ku mie en oo purkkiruoista nähny sopivia kuin riisiä ja kanaa sisältävät ja niissäkin perunaa 23% :headwall: Ja sitä mie en kyllä enää ala antaa :( ei innosta ne alkuyön heräilyt ja et sit itketään se kaks tuntia putkeen jos silloinkaan rauhotutaan. Pojalla tuskin on kovin kiva olo ku semmoseks huutamiseks menee perunan jälkeen :( Puurolla en oo huomannu kovettavaa vaikutusta.. Oonkos mie sanonu sen jo joskus.. äsh, en mie tiiä. Tää äitinä olo lahottaa pään iha selvästi :D

Kiitos huomioimisesta! Niinhän se on, et äitinä on joskus vaan järkevämpi tehdä toisin kuin neuvolassa neuvotaan.. Mut tunnettuahan se on, et harvassa neuvolassa imetystä kunnolla tuettais. AINA kaikkeen neuvotaan antaa lisämaitoa tai kiinteitä.

suukkis hyvä hyvä. :) Sit vaan panostamaan imetykseen. Teet niinkuin itse koet parhaaksi. :) Kyllähän sitä vielä Atte ehtii soseitakin syömään. Mä en usko kans et sillä saavutetaan mitään hyvää jos lapsen pitää itkeä kun syödään... siitähän se saa vaan enemmän huonoja ruokailukokemuksia eikä se helpota sitä kiinteitten alotusta. En tiiä miten tuo kana sit... löytyiskö tuolta mitään? http://valohoito.com/vauvanruoka/

TA hienoa! Hyvät päikkärit. :) Mä aloitin riisipuurolla kun oltiin jo riisivelliäkin syöty. :) Sit kun on vanhempi niin ehkä joku kaura tai ohra tms. JA kaupois myydään sitä sellaista banaanipuuroa jauheena ja mitä kaikkea siellä onkaan. Mä laitan ihan tavallisia riisihiutaleita sauvasekoittimella jauheeks tai sileemmäks ja sit Nannia ja mikroon. :)

Vauvis oi! Miia on jo niin iso tyttö!! :heart:

voi jehna. Siinä sen huomaa et mies on aina illat töissä. Ainoastaan mun laulu sai tytön tänään rauhottumaan sänkyyn... tulee isille mielenkiintoista muutaman viikon päästä kun oon paljuillassa (jee!) ja tuun vasta kotiin kun tyttö on jo nukkumas. :D

EM ja Myy :heart:

EM sepä juuri. Pian alkaa koko syömistä inhota sen vuoks kun pakotettais. Eli jospa mie teen ny niin ku miun oma vaisto sanoo mikä on pojalle oikein. Imetän useemmin. Koska must tuntuu, et meil kävi just noin, et paino nous niin vähän kiinteiden alotuksen myötä. Koska en lisänny siihi sillo öljyä ja imetysvälit piteni. Joten ny sit imetystä imetystä vaan :) Jos neuvolas ei taaskaan tykätä, niin sille en mahda mitään. Ehtii Atte tosissaan kuukaudenki päästä kiinteitä syödä.

Suukkis Tsemppiä ruokailuihin, oli ne sitten tissiä tai soseita :hug:

Vauvahaaveita Voi että, ihanaa :heart: On teillä iso neiti =)

Viime yö oli kyllä vaikein taas hetkeen. Nuppu söi puol kolmen maissa, mutta heräsi kun siirsin sänkyyn. Ja nukuttaminen kesti yli tunnin :headwall: :headwall: Noh, nukkuikin sitten onneksi aamuun asti ilman sitä aamuyön ähräämistä. Tuossa nyt leikkii matollaan, mutta ei vaadi ruokaa. Ihme tyttö, syönyt 6 h sitten :eek:

Mietin tuossa meidän osalta kiinteiden aloitusta. Onko tyhmää, jos alkaisi antamaan vain iltaisin puuroa tissin lisäksi? Ja päivät menisi vielä tissimaidolla. Voiko aloittaa puurolla? :attn: Koska päivät menee hyvin ainakin vielä tissillä, mutta jos saisi taas yöstä ehjemmän tuolla puurolla.

Yhteistyössä