´*- ESIKOISHAAVEISTA PLUSSANNEET -*´

Hei, lupasin niitä np kuulumisia laittaa :) Tässä siis meidän ihana esikoisemme:

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1162926.jpg

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1162924.jpg

Niskaturvotusta 1mm, pää-perä melkein 5cm. Vastaa siis enempiä viikkoja 11+4 (eli varhaisultrassa aliarvioitiin, LA on siis menkkojen mukainen 21.12). Ultrassa potki ja hakkas äitiänsä kovasti, oli niin vilkkaana et mittojenkin ottaminen vaati tädiltä kärsivällisyyttä. Kuulemma tempperamenttinen vauva tulossa :D Niin ja 5 sormea molemmissa käsissä, aivojen lohkot erilliset, selkärankaa erottui, kuten myös vatsalaukku (on jo oppinut nielemään lapsivettä! :)). :heart: Nyt se ei ainakaan näytä enää modernilta taiteelta :D

DD ja pieni potkuri 11+4 :heart:

Chamorphis
Tervehdys kaikille! :wave: Oi ku ihania mahakuvia!
DD Juu ei todellakaan näyttäny modernilta taiteelta enää! :D Ihan selvästi näki piirteet.... Tämä nainen on sitten alottanu yrjöömisen! Aamulla kerkesin syödä banaanin ja pestä hampaat ni bansku tuli kolmella kiertäällä ylös! :x Nice! Töis melkein kans koko päivän yrjöttäny. Seitsemän päivän putki onnex takana ja hurja yksi vapaa edes... Mä en oikeesti tiedä miten mä jaksan vielä viikon verran töis ennen kesälomaa... Ja melkein yhtä monta työpäivääkin... Mä oon niin väsy et huh huh... Ja tää pahoinvointikin rupee verottaan voimia... :ashamed: :headwall:

Muutin sitten LAni tonne toks 21.12, kun kerta vauva olikin jo niin iso :D Tai siis pienihän se on ainakin tuolloin 8+ ollut, kun oikeasti vkoja on np:ssä todettuna ollut se 8+3 (menkkojen mukaan) ja tuolloin vastannut 8+0. Mut on sitä kuulemma selkeesti vanhempi, ja voi luottaa kuulemma siihen et nyt vastaa 11+4. Eli sunnuntaina juhlitaan kun alkaa toinen kolmannes! :D Sepä vasta on MAHTAVAA! :heart:

Cham: ikävä kuulla et sullakin tuli kuvioihin tuo oksentelu sit oikein rankemmalla kaavalla :( koita saada levättyä, puutteellinen ruokavalio ja jatkuva oksentaminen todellakin väsyttävät! En ees oksenna enää niin paljoa, mut edelleen saa kyllä mennä 22 aikoihin pehkuihin (tosin herätys hiukan ennen 7). Muuten ei vaan jaksais duunissa!

Kauhee ku toi kohtu jo tosissaan rupee painamaan rakkoa, huomaa siis siitä ku kokoajan kusettais mut paljoo mtn ei tuu (ei oo VTI, neuvolas stixattiin) :D Ja siitä se vaan sit kasvaa... mut kyl tää kaikki on pikkuisen arvoista. Kun noita kuvia katselee viimeistään tajuaa sen, ettei ole oloa niin karmeata ettenkö sitä pienen vuoksi kestäisi :heart:

ootteko te käyny viel neuvola-lääkärissä? ku mulla on se juhannuksen jälkeen...lääkäri tekee sisätutkimuksen.Onko teitä utrattu silloin/kuunneltu sydänääniä? Meillä ei kempeleen kunta tarjoa sitä np-ultraa ollenkaa, ainoastaan rakenneultran :eek: No, eilen ottivat verta, siihen veriseulaan...

vauvis: mulla oli jo, siis kun kävin varhaisultrassa yksityisellä naisten tautien ja synnytyksen erikoislääkärillä 8+3. se teki samalla sisätutkimuksen ennenku ultrasi. ja mies sai katsoa koko touhun! oli mielenkiintosta :D se merkattiin mun äippäkorttiin ja neuvolassa sanottiin, että ei tarvii toista kertaa mennä sit alkuraskaudessa ronkittavaksi. onnea sulle muuten hyvistä kuulumisista neuvolasta ja ultrasta! :) sä oot tosissaa päässy helpolla, jos ei mitää pahoinvointia ole ollut! tänä aamulla viimeks söin OMENAN, ja oksensin sen ihan heti. :x Ja sunnuntaina tulee rv 12+0... :D

DD ja potkuri 11+5 :heart:

Nyt tulee omanapaista, valitan!

Eilen oli synnytysvalmennus ja ihan iloisin mielin sinne miehen kanssa suunnattiin. Ei ollut mitään tietoa että mitä siellä tehdään ja odotinkin jo sellaista "puuskutusta patjoilla" käyntiä :LOL: Noh, nuut onkin varmaan mua älykkämpiä ja tietää mutta ihan kätilö piti luennon ja ei, me ei puuskutettu :D Vähän isit sai hieroa selkää mutta siinäpä se. Paljon tuli asiaa reilussa parissa tunnissa, vetäisi tämän mamman aika hiljaiseksi. Tuli paljon todellisemmaksi taas tämäkin asia että kaipa se on minunkin synnytettävä :eek: :p Ehkä vähän rupesi jopa ahdistamaan ja nyt sulatellaan niin minä kuin mieskin asiaa ja kunhan lanko saadaan takaisin kotiin (on nyt viikon verran kylässä ) niin päästään kunnolla puhumaan. Mä en sitä kipua sillä tavalla pelkää mutta ehkä se että siitä tilanteesta ei pääse pois ja oma ns. avuttomuus luonnon edessä on aika vakavaksi vetävä tunne. Noh, nyt ei auta kuin ruveta miettimään asiaa ja yrittää asennoitua niin että hyvin se menee... ja jos ei mene niin siellä on ammattitaitoinen henkilökunta meitä varten. Saatiin myös me sellainen lappu mikä täytetään etukäteen ja saadaan laittaa nimi vaihtoehdot siihen :D Kolmas maailman sota julistetaan tähän talouteen än, yy tee NYT!!! :p

Neuvolasssa käytiin aamusella rv 26+2

Painoa tullut 900g/vko :eek: :'( (yhteensä + 8,2kg)
Turvotus -
RR 115/65
Pissa puhdas
Hb 136
SF-mitta 27,5 (jee!!! me lähestytään pikku hiljaa jopa käyrää!!! ) :LOL:
Lapsivesi norm.
Tarjonta RT
Syke 130-140
Liikkeet ++

Mies oli ihana kun herätti pusuilla ja kysyi kiinnostaisiko mammaa lähteä katsomaan paljon suomifilmin mitta tänään on :D :heart: Onnkesi alamme pikku hiljaa tosiaan lähestyä käyrää ja minulle luvattiin että jos se ei sinne käyrään mene niin pääsen synnytystapa arvioon, aika nihkeetä tuntuu olevan sinne pääsy. Ennemmin se terkkari mua pelkopolille olisi laittamassa. Mä yritin sanoa kyllä että ei minua synnytys pelota vaan haluaisin että etukäteen katsottaisiin onko edes mahdollista että lapsi mahtuu tulemaan, sellainen mahdollisuus kun kerran on olemassa! :headwall: :kieh: Terkkarin vastaus oli että siitä lähdetään että alakautta tulee ja jos ei näin käy niin sitten kätilöt sanoo että leikataan... Plaaah! Eli toisin sanoen katsotaan tappiin asti miten matamin käy. Itse kun olen meinannut ko. asian takia kuolla synnytyksessä niin ei kauheasti huvita lähteä leikkimään ja vähän kokeilemaan PRKL!!!

Vointi on kohtalaisen hyvä, näin aamusta ei mitään ongelmaa ole vaan kivut tulee sitten illasta ja riippuu päivän touhutasosta että missä määrin. Vessassa joutuu tämäkin mamma juoksemaan. Yleensä siinä 2-3 aikaan ja sitten 6-7 aikaan, jos oikein huonosti käy niin juuri kun on nukahtamassa on vielä sykähdettävä vessaan. Jossain oli puhetta että vessaramppaus tietää että synnytys käynnistyy niihin aikoihin, liekö ihan oma pino tästä puhunut :LOL: ei voi muistaa! Mulla ei kyllä kukaan ole hereillä vessatuksien aikaan...

Kaikille yleinen tervehdys ja moikkaus :wave: Kommentointia harrastan sitten myöhemmin, nyt on vielä lähdettävä takaisin unten maille. Voikahan paksusti!!!

Koiruus ja pentunen rv 26+2

DD: ai kun ihana pallo maha siellä :D Meillä myös alkuraskauden ultrassa oli hvyinkin vilkas kaveri (rakenteessa taas unimyyrä ) mutta silloin sanottiin että on varmasti hyvin voiva vauva kun noin paljon touhuaa!

Vauvahaaveita: Meillä oli niin että lääkäri kuunteli vain sydän äänet (rv 13+1) ja teki sisätutkimuksen (kannattaa varoittaa miestä jos tule mukaan) Ultraus oli erikseen. Kannattaa muuttaa tänne p-läpeen jossa ei tarjota np- ultraa tai saatika rakennetta, ainostaan alkuraskaudn ultra :headwall: muut meneekin sitten omasta pussista.

Chamorphis: koitahan jaksella töissä ja jos oikein iskee väsy niin sairaslomalle vaan, ei sitä kannata itseään liikaa kiusata!

Koiruus edelleen...

koiramamma mies ei eilen ollut mukana ollenkaan, kun mullekki se eilinen ultraus tuli yllätyksenä :heart: Mutta on näillänäkymin tulossa sitten tuohon seuraavaan neuvola-lääkäriin, ja pyysin mä äidinkin mukaan :D Saa kummatki sitten kuunnella pienen sydänääniä :heart: :heart:

Chamorphis
Koiruus sairasloma on käyny mieles... Tää jatkuva pahoinvointi on niin väsyttävää ku muutenkin väsyttää. Oliko sulla kuinka pahoinvointia? Se vaan tarkottaa sitä et jos saikkua hommaan niin sitten töis ne saa tietää et oon raskaana ja en ajatellu vielä kertoa. Tosin sielä ny useat sitä jo epäileekin...
Tänä aamuna oon selvinny ilman ybermaisteria (suomenna oksennus! :D ), mutta on niin helkutin huono olo! :x En tiedä olisinko oksentanu eilen sen takia et unohdin ottaa evästä sängyn viereen. Oon yleensä syöny pari suolakeksiä tai jotain muuta ennen ku nousen ja se tuntuu auttavan jonkun verran ainaki niin ettei oksenna.
Enää kymmenen päivää ekaan neuvolaan!!!! :heart: :D

Cham: mä otin ekan viikon saikkua ihan oireperäsellä diagnoosilla, eli siinä oli vaan koodi joka meinas pahoinvointia. Sit vasta ku tarvitsin jatkoviikkoa, täytyi laittaa että on kyseessä raskausvaiva (O-koodi), jonka työnantaja saa selville jos netistä esim. katsoo. Mut tivaspa tuo tiedon musta irti muutenkin, tänään jopa katseli noita mun np-ultra kuvia kun läheisemmälle kolleegalle näytin. Hyvin on suhtautunut :) Eli summa summarum, viikon voit ihan hyvin lepäillä ainakin ilman et työnantaja saikkulapust mitää huomaa! Sanot vaan lekurille, että raskaudesta et halua vielä kertoa, että mieluiten oireita vastaava koodi eikä suoraan raskauspahoivointia.

koiris: joo, mun maha on aika valtava :D katsotaan miten vilkas tuo tosissaan myöhemmin rakenneultras ja 4Dssä on. millon noi synnytysvalmennukset alkaa? kun äiti jo kysy millo mennää, ku se muisteli et se joutu tosi aikaseen niihin :)

Terppa kaikille tasapuolisesti :wave: :D
Kiva lueskella hyviä uutisia =) Itse voin kertoilla sellasia hyviä uutisia, et eilen ei tarvinnu oksentaa kertaakaan, ja paha olo yllätti vain pari kertaa ( yllättäen automatkalla ) =)
Tälläkin hetkellä laitan miehelle hyvillä fiiliksillä ruokaa, ku vihdoin ja viimein pystyn; ruoan haju ei kuvota :D Jee, pahoinvointi alkaa siis hellittämään ihan oikeesti =)
Mutta... Mielialat heittelee ihan laidasta laitaan... :ashamed: Eilenki, ku katoin rimakauhua ja rakkautta, lopussa tuli tippa linssiin, ku Jenny lähti sinne nykkiin. Joo, tosi itkun paikka :D :LOL: Sit kohta itkinkin sitä, et onhan tuolla masussa varmasti kaikki hyvin, ku tammikuisten pinossa käy "vieraissa", ni siel on sellasii kohtaloita, et vauva onkin kuollut eikä ultrassa enää kuulu sydämen sykettä... :ashamed: Onneksi on ihana, ymmärtäväinen ja rakastava mies, joka tietenkin lohdutti ja otti kainaloon; kaikki on varmasti hyvin :heart:
Ja niin toivottavasti onkin, mut se itku vain tuli, ja tuntu et ei siihen tuu loppua... :ashamed:

Chamorphis
DD no mä uskon et osastonhoitaja tivaa jotain syytä kuitenkin multa jos saikkua pyytäisin lukis siinä lapus mitä vaan... Mitä sä sanoit töis kun ilmotit jääväs saikulle? Ja mitä kautta sä hommasit saikkua? Omasta tk:sta turha yrittää aikaa ja päivystykses saa istua viis tuntia... Työterveydestäkään tuskin aikoja saa... :headwall:

toiveilija: voi sua hössöttäjää. se että lapsi menehtyy hiljaa kohtuun ekan ultran jälkeen on äärimmäisen surullinen sattuma, erittäin epätodennäköistä mutta silti sitä tapahtuu. siihen ei voi mitenkään varautua, vaikka kuinka pohtisit sitä joka ikinen päivä. suru on silti varmasti pohjaton. mulla oli ite ennen np:tä semmonen tunne, että kohdussa ei kaikki ole hyvin. olin oikeestaan varma, että kun ultraan päästään, sikiö on pieni ja kuollut sinne jo ajat sitten. ihan siksi, kun olen itsekin lukenut noita kohtaloita täältä palstalta. ja ajatellut, että eihän MULLA mitenkään voi käydä näin suuri onni. mut sitten se potkikin jo ihan heti alusta, ja kaikki oli hyvin. pakko vaan yrittää relata, tai tulee oikeesti hulluks pelkojen kanssa! sitä kuvittelee, et kun miettii noita kamaluuksia, et jotenkin valmistautuu ikävyyksiin- mut eihän niihin mitenkään voi. eli parasta yrittää ottaa niin rennosti kun vaan voi, vauva kuitenkin voi aina paremmin sillo ku äitiki relaa. :) :heart:

Toiveilija: Mulla oli just alkuraskaudesta noita itkusuus hommeleita mutta nyt nekin on ONNEKSI helpottanut. Synnytysvalmennuksessakin eilen katsottiin video jossa vauva synty niin olin kauheen ylpee kun en ruvennut parkumaan siellä kaikkien edessä (joo oon "vähän" tyhmä ) niin kuin osa teki! Totta kai kotona olisin porannut jo ihan niagarana, oli sen verran herkkä hetki :p Alkuraskaudessa tosiaan katsoin 5 minuuttia luontodokkaria pandoista ja lopussa oli kohtaus missä äiti panda imetti vauva pandasta ja minä vollotin valtoimenaan :LOL: Vinkkinä ei kannata kauheesti mitään kauhujuttua lukea jos rupee ahdistamaan ja etukäteen ei kannata asioita murehtia. Joudut murehtimaan joko kahteen kertaan tai sitten ihan turhaan jotta paremp ajatella kauniita asioita, vauvakin tykkää kun ei vello kauheessa ahdistuksessa! Pakota itsesi iloiseksi :D

DD: Meillähän siis ei ollut kuin tämä yksi kerta ja siellä oli rv:t 22-35 eli kun kesälomat on parhaillaan niin oli aika paljon hajontaa. Pääasiassahan kait noita siinä 20+ lähemmän ehkä kolmeakymppiä pidetään. Kaveri pitää viereisesä kunnassa noita valmennuksia niille jotka on noin kuukauden mua edellä että tovin joudut vielä odottamaan. Luulen että myöhemmin asiaan onkin erilainen ote kuin nyt tuli vähän sellainen utopinen fiilis :LOL:

Cham: Mulla oli semmoista etomista pääasiassa, ehkä alle 5 kertaa joutu oksulle mutta paha olo oli koko ajan ja hirmunen väsy! Nyt tosiaan on tuo etominen palannut kuvioihin kun vauva painaa mahaa. Samanlainen tulee jos on esim. liian kireät housut... :/ Muista että kukaan ei tule sulle mitallia antamaan jos väsytät itsesi töissä ihan rikki. Sulla on kultaakin kalliimpi aarre mahassa ja sinun tästä edes tärkein tehtäväsi on huolehtia pikkuisen hyvin voinnista, jos se meinaa lepolomaa töistä niin sitten niin!!! Jos äiti ei voi hyvin niin ei voi vauvakaan! UGG... olen puhunut :LOL: Saikulle vaan sanon minä!

Cham: ekan saikun neuvolasta ja sit seuraavan tk päivystyksestä. Mulla oli samanlainen pomo, ekast viikost sanoin että "lääkäri on sairasloman määrännyt aiheesta, se syy on sit paperissa". Intin, ja sit luovutti. Mut seuraaval kerral oliki pakko kertoa. Ikävä juttu, kun on tollasia - mut silti sun on saatava levätä jos vähänkään siitä tuntuu. Vauva on tärkeempi ku ykskään duunipaikka!

Chamorphis
DD & Koiris juu on tää Nasu kuitenkin tärkeempi ku työt. Mä haluun pitääkkin vaavin loppuun asti! :heart: =) Toi neuvola juttu en oikein tiedä kun en virallisesti ole vielä sen kunnan asukas missä neuvola on kun ollaan vasta muuttamas. No voisin tietty soittaa työterveyteen ja kysyä neuvoa sieltä...

Kiitti teille ihanaiset :hug: =) Niinhän se on, et vauvakin voi paremmin, ku äiti ottaa rennolla asenteella :heart: Mä kyl päätin, et ainoot pinot mitä luen ja kirjottelen, ni on tää ja sit ehkä edellinen, vanha eli vauvakuumeisten puolella esikkopino =)
Nää itkukohtaukset on kyl niin huvittavia toisaalta :D Tippa tulee linssiin todella helposti. Niinku esimerkkinä viimesin jakso luukusta lukaaliin, ku siin oli se perhe, joka oli ollu kolarissa. Se loppu oli niin liikuttava, ja itkuhan se pääsi :D :LOL: Voi meitä ja meidän hormooneja... :D

toiveilija: hyvä päätös! pidetään me esikon odottajat täällä yhtä, pahimmissakin hormonimyrskyissä! :heart: mäki pillitin eilen aivojani pihalle ihan kaikist pikkujutuistaki, tosi herkässä nyt.. välillä ihan ajatuskin pienestä potkimassa mahassa alkaa itkettää :D

Chamorphis
Dodii... Nyt oon sitten saikulla maanantaihin asti. Työterveys ei pystyny kirjottaa lomaan asti. :/ Neuvola ei enää vastaa, joten pitää maanantaina yrittää saada sitten sitä kautta lisää saikkua jos niikseen tulee. Jotenki vaikeeta muistaa, että pitää elää nyt kahden puolesta. Ei voi ajatella enää vaan itteensä vaan pitää ajatella Nasuakin! =) :heart:

Heips! Mä voisin tähänkin pinoon liittyä, kun olin esikoista haaveilevissakin. Olen jo toiseenkin pinoon itseni ängennyt, mutta kirjoittelempa aina kun jaksaa. Minulla on nyt viikot 7+0, luultavasti. Eka neuvola on ensi viikon torstaina, ekasta ultrasta en tiedä vielä. Mä oon kans oksentanu ja paha olo on koko päivän päivittäin ollu jo pari viikkoo :x oonki miettinyt et entäs jos oonki jo kuukauden pidemmällä ja tulikin ns. valemenkat, nimittäin silloin edellisessä kuussa tein haamun, jonka jälkeen tuli kylläki menkat... no, tää on pelkkää arvailua- nimittäin menkkojen jälkeen sit tein varmuustestin ja nega. nää viikot 7 oon sit laskenu niiden menkkojen alusta(jotka silloin oli muuten jo viikon myöhässä...) ja luultavasti oon sit raskautunu niiden jälkeen... Minäki oon joutunu olemaan saikulla, huomenna yritän iltavuoroa töiddä, varmasti oon kuoleman väsynyt, mutta ei oo vaihtoehtoja... rahaa on saatava.. jos pärjäilisi olisin saikulla varmasti koko ajan tän oksetuksen loppuun asti...

Yhteistyössä