¨¨*~ESIKOISHAAVEISTA PLUSSANNEET vol 6~*¨¨

huomenta
nukuttu ja nukuttu yö takana... tuli nukuttua monta tunnin pätkää... masu joko yllersi tai vihloi vuoron perään ja piti hereillä :( noh pari tuntia ja lähtö polille tarkastukseen...
kettu kun alko aamupalakin närästää... eipä oo närästänytkään pitkäään aikaan... voi tylsyys sentään.

bb toivottavasti sinulla on jo parempi mieli :D

vaateista itse aloin käyttämään mamma housuja käytännössä heti... eli n. kolmannelta kuulta...
masuturvotus pullahti tosi nopeesti, ja normi housut ahdisti päällä.... joten oli mukavempi töissäkin olla mammikset jalassa :D
Mutta kyllä on ahdistanut... ei niinkään tuo 20 kiloa mikä on tullut, mutta vaate koon kasvaminen...
ja itkua on syntynyt... näin juuri muutama päivä sitten housut jotka on olleet jalassa kun miehen kanssa on seurustelemaan alettu kokoa 32 :D
tällä hetkellä housut on sitä 40 varmaan jos lähden uusia ostamaan... joten en lähde.
raskaudenalussa käytin 34 housuja sekä s tai xs paitoja...
paitojakaan ei huvita lähteä ostamaan kun saa ostaa varmaan jotain L.ää ja se ahdistaa... en osaa sanoa miksi :(

sompio vauvoillamme on ilmeisen hyvät oltavat kun peruivatkin lähtö ilmoituksensa :D

moikka!
ihan ensiksi bb ymärrän tunteesi, mäkin aina ollut pieni kokoinen 32/34 ja kun vartalo rupesi muuttumaan niin oli siinä sulattelemista :hug: mutta nyt kun mulla ei paino nouse tarpeeksi, taas oli tippunut, vaan 4kiloa tullut koko aikana niin ei sekään hyvä ole :ashamed: nyt olen huolissani että miten vauva jaksaa...
HanTa ja sompio täällä jännäilen teidän puolesta, että koska pääsette tosi toimiin, tsemppiä :hug:

eilen oli tosiaan se neuvola; saikkua 29.5 asti, siitä ei olekaan kun viikko mammaloman alkuun, eli ei taida tämä tyttö töihin mennä :/
paineet oli 128/88 eli niitä nyt pitää kotona päivittäin seurata. jos nousevat niin soittoa neuvolaan tai polille :| ei saisi vielä näillä viikoilla nousta tuollalailla. ja tosiaan tuo paino pitäisi nyt saada nousuun, pari viime kertaa kun neuvolassa käynyt niin aina on vaan pudonnut. eikä sitä myoden siis sf- mitta kasva eikä vauva voimistu :'(
mutta onneksi muuten beibi voi hyvin, syke ja liikkeet vahvat.
kiitos kaikille tsemppauksesta, kun masensi tuo sairauslomailu :flower: kyllä se pikkuhiljaa alkaa upota tajuntaan että nyt asiat on näin ja kaikki tuon pienen ihmisen parhaaksi, joten turha kantaa huonoa omaatuntoa.

hyviä vointeja kaikille :flower: ja HanTalle ja Sompiolle tsemppiä ja supistuksia :flower:

toivova ja nyytti 31+1

Moikka kaikille!

Omaan napaan ei mitään uutta, turvotus jatkuu ja vaatteet ei mahu päälle. Tänään sai taas itkeä aamulla vaatehuoneessa, ku olin niin ruma omasta mielestäni.

Ainii perheemme kissaluku kasvoi tiistaina neljästä yhdeksään :eek:
Meidän pikku tyttö kissa joka on alta vuoden vanha synnytti viis pentua navetan ylisille, eilen se sitten kanteli ne sisälle meidän tekemään pesään.
Oisin kyllä kuvitellu et se ois tehny korkeintaa kaks pentua.
Mut on ne kyl ihanii, tuli 3 pikimustaa poikaa, yks pikimusta tyttö ja yks ihan vaaleen keltanen poika :heart: :heart:

kiitos tsempityksistä :heart: :heart: ja noista kiloista nin aluksi ei tullut yhtää ku joku 65g/vko ja ei näkyny mitää missää ja vauva kasvoi melkosen hitaasti. NYt se sit yhtääkiä otti tollasen äkkisyöksyn ja yhtäkkiä oliki painoa tullu 690g/vko ja kahden viikon päästä painolukema oli 800g/vko et ihan yks kaks alkoi kiloja tulee ja sf-mitta kasvaa kovaa kyytiä Niin jotenki vaan iski paniikki. Loistavaa että masu kasvaa ja tietää että sen kuuluukin kasvaa ja hyvä niin,mutta silti ku vaatekoko muuttuu niin radikaalisti ja aina ollut niin sporttinen ja hoikka ja pitänyt siitä huolta niin se tuntuu vaan niin oudolta ja ahdistavalta välistä.

hei teenpäs uutta kysymystä perään:
Kauanko meni ennen kuin vauva tuli todelliseksi? mulla vasta rakenneultran jälkeen tullut raskaana olo todelliseksi,mutta koko ajatuse ttä siellä oikeesti on ihan täydellinenpieni vauva, meidän pieni ihmeemme tuntuu ihan oudolta ajatukselta. Meiehnki kanssa puhuttiin niin sanoi että hänenkin vähä vaikea käsittää. Varmaan synnärillä oikeesti sit katon et "ai siel oli oikeesti vauva :D

Anteeksi omanapaisuus...

jenninho voi että! varmaan mielettömän sulosia!! :)

toivova mulla kans sama tilanne noiden verenpaineiden yms kanssa. Eli oli neuvolassa noussu peruslukemista 116/60 niin yhtäkkiä 133/75 ja sitten ku viikonloppuna jouduin menee jorviin seurantaan kun alkoi oleen tosi huimausja pyörtyily olo niin verenpaineet oliki sitten 140/90... Pissa tosin PUHDAS ollut kokoa ajan et en tosiaa tiedä mistä se paineen nousu johtuu, mutta nyt alan käymää sit jo 2 viikon välein neuvolan seurannassa. Sf mitta oli myös pudonnut yhtäkkiä keskikäyrän yläpuolelta alakäyrälle. JA näinollen epäiltiin raskausmyrkytystä ja määrättiin vuodelepoon. En saa kuulemmä hirveesti mitää rasittaa itseäni koska verenpaine nousee heti ja turvotus on sit melkonen etenkin jaloissa! Tiedän että se on vaikeaa ja inhottavaa ja pelottaa vauvan puolesta mutta jos vauvalla ollu kaikki hyvin niin lepoa ja rentoutumista vaan. :) Eiköhän me loppuu asti selvitä vauvoinemme. :) Mut lohdutukseksi että vaikka tulisi nyt meillä vauvat niin todennäköisyys selvitä on jo tosi hyvät :) :hug: :hug: :flower: Ja painoa mulla tosin oli tullu se 800g/vko yhtäkkiä et siksikin sitä raskausmyrkytystä epäilivät. Jos ois pissat plussilla niin sit se varmasti se olisikin. Nyt vaan toistaseksi diagnoosi on "raskausajan verenpaineen nousu" :) VOimia sinne kans. :)

en mäkään oikein tiedä että mistä paineiden heilahtelut johtuu, kun pissassa oli sillä tikku mittauksella proteiinejä yhden plussan verran, mutta sitten labran testit oli puhtaat. epäilivät alkavaa raskausmyrkytystä, mutta ei tainut sitä onneksi olla. mutta seuraillaan...
toi vauvan tulon todellisuus vaihtelee ainakin mulla, yleensä sitä ei oikein tajua kun tietää että se on niin suuri asia ja kun kokemusta ei ole niin ei oikein osaa suhtautua. mutta sitten välillä ihan yhtäkkiä iskee sellainen ahaa elämys että meille tulee vauva. ehkä sen kokonaisuudessa tajuaa tosiian vasta sitten kun on nyytti kainalossa ja pääsee sieltä laitokselta kotiin :)
ja joo, onneksi ollaan jo kuitenkin näinkin pitkällä niin on hyvät mahdollisuudet. mutta sopis sen silti siellä vielä hetki majailla, vaikka olo alkaa jo nyt olemaan aika malttamaton :ashamed:
jenninho onnea pikku- kisuista, ne on niin söpöjä :attn: mä haluisin hirveästi kissaa, mutta tuo mies ei oikein lämpene ajatukselle :/ eikä taitaisi tuo meidän koirakaan hirveästi innostua, on sen verran vilkas ja huomionkipeä tapaus :D on varmasti ihan tarpeeksi muutosta ja totuttelua tässä beibin tulossa.

omanapa poli kuulumiset pikaisesti

olen tooosi ärsyyntynyt... tuntuu että joka kerta käännetään kelkka ympäri.
viimeksi sanottiin että käynnistetään laskettuun aikaan mennessä... mutta nyt ei sitten niin tehdäkkään... edetään normaali raskauden merkeissä... ja unohdetaan diabetes, koska saan niin vähän insuliiniä :( mä en ymmärrä...
eli seuraavan kerran olille 41+5 aikasintaan, jos ei tule jotain tilanne muutoksia ennen sitä.

poitsu painoit 3400g n. eli + tullut kahtena viikkona hänelle 700g
mielestäni paljon, kun sanottiin että 200 g plussaa viikkoa kohden on hyvä.

sydänkäyrä oli hyvä, supistus käyrää ei edes näytetty mulle :( muutama supistus siellä oli ihan varmasti...

kohdun suu oli yhdelle sormelle tiukasti auki, ja kaula tippunut 3 sentistä kahteen...
lääkärin mukaan tämä tilanne voi säilyä kolmekin viikkoa...

käski vain nauttia ja käydä elokuvissa ja ravintoloissa... PRKL
alan tekemään jotain poppakonsteja saadakseni pojan pihalle... ennen kun se on liian iso mun lanteisiini.

HanTa no jopas on kummalista toimintaa, että ensin sanotaan yhtä ja sitten toista :|
toivottavasti lähtisi käynnistymään, on varmasti tosi tukala olo, kun mulla alkaa jo näillä viikoilla hermo menemään :ashamed: koita jaksella :hug:

toivova onhan mulla noita viikkoja jo ihan mukavasti kasassa lauantaina posahtaa 39 :D
että ei haittaa vaikka syntyis heti...
odotan lasta innolla... mutta tämä raskausaika on ollut kaikkea muuta kuin mukavaa :( syystä ja toisesta...
jotenkin odotan vain sitä että saan tuon mönkijän syliin ja uudet haasteet alkaa siitä... jos omakin keho siitä sitten palautuisi normaaliksi...

no kyllä se sieltä kohta tulee, mutta joo varmasti alkaa jo riittämään. kamala sanoa näin, mutta kyllä munkin mielestä tää odotus aika on ollut kaikkea muuta kuin hehkeää :ashamed: odotan innolla koska alkaa se seesteinen ja ihana odotus, mitä niin kovasti kaikkialla mainostetaan :D

Heippa hei.

Neuvola takana ja kuten arvasin paino oli noussut... Ihan liikaa.. Mutta otettiin eri vaa`alla kuin ennen, joten se kuulema voi vaikuttaa. Mutta musta kyllä tuntuu että se yritti vaan lohduttaa mua :D Nyt alan jo käymään kahden viikon välein neuvolassa, en tiedä miksi. Täällä on ilmeisesti sellainen tapa.

Eli neuvola 26+6

Pissa: Puhdas (jeeee, ei siis munuaiskiviä enää!!)
Paino: 963g/viikko (alkupainoon tullut n.6-9 kg)
Sf: 25
RR: 139/92, mutta niin se on aina tuolla joten no problem
Hb: 121 (viimeksi 109, rauta siis puree) pitää alkaa kuitenkin syömään monivitamiinia 2 tbl/päivä
Syke: 120-130 +
Liikkeet: ++

Toivova :hug:

Hanta, onpas ihme sähläämistä :eek:

Jenninho, onnea kissalapsukaisista :heart:

no voi kökkö... menee taas ihan putkeen kaikki... eikä polilta vastata puhelimeen :(
Tajusin just, että mulla on insuliiniä kotona enään kolmelle illalle :( enkä saanut insuliiniin reseptiä... että enpä sitten tiedä mitä sunnuntai iltana tehdään...
hemmetti soikoon...
joten muksulla on kolme iltaa aikaa tulla pihalle... jos en jostain saa taijottua itselleni lisää lääkettä ;)

vilma ihanaa hyviä uutisia... onnea

jenninho onnea perheenlisäyksestä karvaisessa muodossa...
ja niin ihania kuin kissavauvat onkin, niin meille ei mahdu, valitettavasti allergia vaivaa :(

toivova odotan sitä ihanaa ja seesteistä sekä aurinkoista rauskausaikaa VIELKÄKIN...

millon olo muuttui todelliseksi vauvan suhteen
jaa-a... alusta asti juttelin pikkumöntille... mutta kyllä se varmaan oli se ensimmäinen hätäultara, kun nähtiin se pieni möntti ruudulla jossa sydän sykki...
seuraava kerta tuntui jo paremmalta, kun möntti näytti jo miniminimini-ihmiseltä...
jostain niistä ajoista...
Jatkuvasti niitä todentuntuisia hetkiä on tullut, ensimmäiset sydänäänet, ensimmäiset potkut, ensimmäiset supistukset...
mutta todeksi taitaa käydä vasta kun lapsen näkee ensimmäisen kerran :D :heart:

täällä kans ootetaan ku "hullu puuroa" niitä vaunulenkkejä!! :wave: :D mä onnistun sitoo itteeni kiloja ku mikäkin magneetti. vartalossa huomaan sen ONNEKSI vain 3 kuppikokoa suurentuneissa rinnoissa, muhkeammissa reisissä/persuksissa ja ihanassa kaksoisleuassa :LOL: juu ja siis neuvolan punnitusten mukaan 18,7kg tullu!! et älkää viittikö niitten kolmen, neljän kilojenne kanssa =)

viikonloppuna onnistuin saamaan itselleni 2-3kg lisäpainoa kun söin lauantaina kahdesti kakkusatsin vauvakutsuillani, ja sunnuntaina kahdessa kahvipöydässä vähän herkkuja. ja muuten koitin syödä kevyesti, porkkanoita/näkkileipää tyyliin.

jenninho oih ihania pikkukisuja :heart: itse olen kyllä vaihtelevasti kissoille allerginen (joskus riippuu kissasta), mut kivoja ne silti on!

vilma onnittelut munuaisasioiden suhteen :flower: jo oli aikakin!!

teddybear paranemisia.. :hug:

35+4

:wave:
samat sanat Talviksen kanssa, lisäkiloja on tullu 17 ja vaatekoko muuttunu s-koosta l-kokoon tai 42... et sitä lenkkeilyä odotellessa :whistle:
musta ois ihana ajatus mennä samalla naimisiin kun on ristiäiset, mutta tää mamma taitaa olla vielä sen verran rajun näkönen etten halua itteeni sen näkösenä hääkuvista kattella.. ois kuitenkin kiva olla kaunis hääpäivänään.

HanTa: mielenkiintoista on touhu aina terveysalan ammattilaisten kanssa :/ yks lupaa yhtä ja toinen toista. kurjaa sun vuoksi, mutta toivotaan vauvan tajuavan tulla ajoissa ulos :hug:

(.) mä vihaan näitä hormoneita :kieh: mulla ei oo mielialan kans ollu mitää vaikeeta koko raskauden aikana vaan olen mielestäni ollu tosi tasanen. nyt sitte olen jo kaks päivää vaan vollannu ties mitä. masentaa suorastaan, muuta en osaa sanoa. kaikki vaan jurppii eikä mikään huvita :( mies vaan ihmettelee itekseen miksi mökötän ja haluan olla omis oloissani, mutta ei sillekään tule mieleen kysyä mikä vaivaa tai mulle riittäis että ottais edes kainaloon...

Onnea kaikille hyvistä uutisista :heart: ja haleja huonoista :hug:
Jotenkin ei ollut keskittyminen kovin hyvä kun luin :/

Väsy olo, kun viime yö meni niin pipariksi. Nukuin kyllä päikkärit. En tiedä kauanko nukuin, kun mies herätti. Käskin herättää, etten posota mitään 3 tunnin päikkäreitä ja sitten taas valvo yöllä.

Nauvolassa käyty ja ei mitään ihmeempää. Paitsi, että oli niin pikapika-käynti etten oikein tajunnutkaan kun olin jo takaisin käytävällä :| Mun oma neukkutäti oli sairaana ja toinen täti otti mut johonkin omiensa väliin. Mutta kai siinä tärkeimmät tuli kuitenkin mitattua. Ensi viikolla onkin jo tiistaina sitten aika omalla tädille.

Leivoin voisilmäpullia ja kaurakeksejä :p

Nyt kaurapussin kanssa sohvalle katsomaan telkkaria ja siitä ei varmaan sitten enään ylös pääsekään :|

johanna mua kans ottaa nuppiin ihan kaikki... kotona päästelen ärräpäitä heti jos vaik tiputan jotain lattialle, mattoo joutuu suoristaa tms yhtä fiksua. koulukavereiden hymistely mun vatsalle ÄRSYTTÄÄ. miestä näkee kauhean vähän, se painaa duunii ku pieni eläin, ja sit ku se on kotona ni se istuu koneel, kattoo telkkuu tai nukkuu. eikä jaksa hieroa jos mua sattuu supistusten jälkeen jomottaa selkään tai vatsaan. noh, meillä tänään tasan 1kk laskettuun.. paremmalla puolella siis. :hug:

talvis perustetaan sellanen ärräpää kerho...
ärräpäitä lentelee täälläkin yksin ollessa...

se kuukausi Talvis, pitäis mennä suhkot sutjakkaan ;) ainakin kun miettii kuinka paljon on jo odotettu :D

sompio lähetäppäs pari pullaa tänne :D
pitäsköshän sitä sit huomenna leipoa... kun tänään meni päivä tuolla polilla... ja kun vielä kävelin molemmat matkat... eli reipas 6 kilsaa tassuttelua... tai no takasin tulo oli jo maratooniin verrattavissa kun suutuspäissäni puuskutin kotiin :D mut ei suututtanut enään kotona niin pahasti kuin polilta lähtiessä.

juu samaa mieltä te olen saanut 5 kiloa ette ole mitään... Olen saanut 20 kiloa ja vähän päälle, raskauden aikana :D
Kilot ei haittaa vieläkään... mutta vaatekoko ahdistaa :(

johanna meillä on "hääpäivä" ristiäisten kanssa yksissä :D Päiväkin on jo papin kanssa sovittu. Meillä tosiaan oli häät jo syssyllä, kun tämä pikkuinen on saanut alkunsa... nyt pidetään siunaustilaisuus ja kahvittelut sukulaisille...
Eli vaunulenkkejä sekä rullaluistelua odottaessa, ja niitä raivolla harrastaessa... hääpukuun pitäisi mahtua elokuussa :D
ja nyt toivon että mies ei anna samanlaista häälahjaa, jota joutuu itse paketissa odottamaan "vuoden" ;)

sähläävät ja säätävät eivätkä tiedä mitä tekee toivon että poika tietää tulla ajoissa ulos ;) ennen kun on viisikiloinen jättiläinen.

kivaa köriläskis olisi tunnin päästä kotosalla... hirvee ikävä, ja vieläkin paha-olo viime viikonlopusta... toivottavasti nyt menee paremmin :D

Hanta Ja Möntti 38+5

Kiitos kun huomioitte neuvola kuulumiset :) Kyllä mä tiedän että ei tarviis tuosta painosta stressata, mutta jotenkin vaan tuo viikottainen painonnousu oli musta liikaa. Mutta minkäs teet. Ja ei tässä mitään valittamista ole kun ne munuaiset nyt vaan ymmärtäisi pysyä kunnossa! Sitä toivon niin saisin nyt todella nauttiakin tästä raskaudesta kun on ollu vähän hiljaista.. Mutta ei sillä, TODELLA paljon hankalampaakin olisi voinut olla, että en mä historian suurin kärsijä todellakaan ole :LOL:

Ärräpää kerhoon saatte musta kyllä myös jäsenen. Varsinkin tänään on ollut pinna vaihteeksi niin kireällä että työharjoittelussa oli välillä pakko keskittyä hengittämiseen etten olis paukaissut ketään päin näköä :D Mulla ongelma on lähinnä se, että kiihdyn nollasta sataan kahdessa sekunnissa ja sitten taas lepyn yhtä nopeesti kunnes taas suutun :LOL: Mutta tän raskauden aikana me on miehen kanssa tapeltu ihan vaan muutaman kerran, että kai se osaa jättää mun sätkyilyt ihan omaan arvoon ja sekös ärsyttää :kieh:

Sompio, laitapas mullekin muutama pulla postiin niin ei tarvii alkaa itse tekemään :p

Nyt ei riitä pullat kaikille, osalle lähti pakastettuna =)

Onpas viikko mennyt nopeasti, kun Köriläs jo tänä iltana tulee kotiin :whistle:

Me on mietitty kanssa, että jos meillä olisi siunaus ristiäisten yhteydessä. Ollaan oltu 3,5 vuotta naimisissa, mutta ei olla pidetty juhlia. Pappi on meidät kyllä vihkinyt, mutta todistajina oli vain mun vanhemmat. Ja jos ne järkätään, niin ei kerrota varmaan etukäteen ettei tarvi tehdä siitä niin suurta numeroa ja hääpukua mulla ei edes ole. Mentiin tunturissa naimisiin, joten mun hääpuku oli gore-tex housut ja fleece :D

Kiitos Sompio pullista ;)

Meidät vihitään kastajaisten yhteydessä. Ne häät oli jo ihan viimesen päälle suunniteltu kunnes vauva ilmoitti tulostaan. La on päivää ennen sitä suunniteltua hääpäivää joten eipä sitten otettu riskiä :D Ja muutenkin meni jotenkin asiat mielessä niin uusiksi. Halutaan nyt kumpikin että ei tarvii stressata järjestelyitä vaan ihan lähimpien sukulaisten ja ystävien kanssa juhlitaan (vaikkakin vauvan juhla on se ykkös juttu) ja sit mennään koko perhe mökille kuherruskuukaudelle :heart: :LOL:

Täällä poksuu 27+0! Ja tänään on viimeinen työharjoittelupäivä, saa taputtaa!!! ;)

Huomenta!

Meillä ei oo noita vihkimisasioita suunniteltu vielä ollenkaan, tarkoitus on mennä naimisiin joskus. Näillä näkymin sitten kun vauva on tarpeeksi iso. Halutaan ihan kunnon häät ja niitähän ei hetkessä järjestetä, jos haluaa Espoon tuomiokirkon varata tietylle päivälle niin se on tehtävä 1,5 vuotta aiemmin. Avioliittoon syntyvällä lapsellahan on paremmat oikeudet ja puolisoiden tulevaisuus on "turvatumpi", mikäli toiselle sattuu jotain. Oma äitinihän totesi järkyttyneenä kun sai tietää raskaudestani, että te ette ole naimisissa, teidän pitää pitää häät kesällä. Tuo ehkä vähän loukkasi, ihan kuin meidän lapsestamme tulisi äpärä... Koska aikomushan on mennä naimisiin, kun aika on oikea.

Omanapa: Taisin tuntea eilen illalla ensimmäiset liikkeet =) :heart: Jossain sivustolla, missä saa seurata vauvan kehitystä viikko viikolta, neuvottiin nukkumaan mennessä odottaa ja tarkkailla masun tuntemuksia. Lueskelin n.15 min ja sitten tuntui kaksi ns. kuplanpuhkeamista vasemmalta alamasusta. Tätä ennen tuntui paljon väreilyä mahan sisältä, voi olla suolistokin :) Ja aiemmin illalla kun katsoin vatsaani, niin selvästi pinta liikahteli hieman. Nyt tuo liikkeiden tunteminen tuntuu lähinnä unelta, ei ihan voi uskoa todeksi, mutta kai ne siitä sitten voimistuvat pikku hiljaa ja tuntuvat muulloinkin kuin nukkumaan mennessä.

Alley ja Vilpertti 16+3

Yhteistyössä