~~*~ESIKOISHAAVEISTA PLUSSANNEET vol 5.0~~*~

Zoe-F
Maksa sisältää runsaasti retinoidimuotoista A-vitamiinia, joka suurina annoksina voi lisätä sikiövaurioiden ja keskenmenon riskiä. Lisäksi maksa voi sisältää runsaasti kadmiumia ja lyijyä, joilla voi olla haitallinen vaikutus sikiöön. Tämän vuoksi on suositeltu, että raskaana olevat naiset välttäisivät maksan syöntiä.

Uudet suositukset

Monipuolinen ja tasapainoinen ruokavalio turvaa hyvän ravitsemuksen raskauden aikana. Runsas kasvisten, marjojen ja hedelmien käyttö riittää turvaamaan A-vitamiinin saannin myös raskauden aikana. Kasvikunnan tuotteissa A-vitamiini esiintyy karotenoideina, jotka ovat haitattomia runsainakin marja-, hedelmä- ja kasvisannoksina.

Liiallisen A-vitamiinin saannin ehkäisemiseksi maksan käyttöä raskauden aikana tulee rajoittaa seuraavasti:

* Maksaruokia (jauhemaksa- ja maksapihvi, maksakastike, maksalaatikko) tulee välttää koko raskauden ajan.
* Maksamakkaraa ja maksapasteijaa voi käyttää raskauden aikana enintään 200 g viikossa. Kerralla ei tulisi syödä enempää kuin 100 g.
* Jos maksamakkaran tai maksapasteijan käyttö on päivittäistä, sitä tulisi käyttää enintään 30 g päivässä. Tämä vastaa käytännössä noin 2 viipaletta maksamakkaraa tai 2 ruokalusikallista maksapasteijaa

Lainattu www.evira.fi:n sivuilta

Jep, noi suositukset tiesinkin. Mut onneks en tykkää maksasta muutoinkaan ni mie vältän sitä kaikessa :D Ja just noi ku uudet suositukset ni en mie kyllä kauheesti söis ku ei varmaks voi tietää et onko vaarallista vai ei. Ja tuo määrä tosiaan pitää pitää pienenä jos haluaa maksaa syödä.

Sompio en oo :D ku mä sain tiedon heti koska mie kehotin sitä testaamaankin :D Ja juu menkkamaiset jomotukset voi olla supistuksia, etenki jos tuntuu selässä. Ainaki nii oon kuullu, et just synnytys usein alkaa semmosil supistuksil eikä esikoista oottavat välttämät ees tajua niitä supistuksiks.

Kiitti kaikille kommenteista..täällä jo hieman parempi olo..ei oo onneksi sitä jomotusta ollu..EM mietin ite et jos ne ois ollu vaikka jotai harkka suppareita..kun ne tuli vähä niiku aaltoina..välil tuntu,sit helpotti ja taas alko..maha ei kyllä menny kovaksi niiku yleesä suppareissa. Nyt vaan on selkä pirun kipee..perhana ku nyt on tullu monta vaivaa yhtä aikaa :kieh: ja sit oon ollu kauhee kärttyperse koko aamun..mies parka :eek: !Tuli vaa kauheet kauhuskenaariot mielee et kohta makaan jossais osastolla ja lapsi syntyy :'( jotekii kauhe säikky olo ku ei miulla oo kertaakaa ollu viel mitää "maha oloja"..nyt sit ruennu tonne nivusii tuikkii ja jomottelee..

Äske tein makkarakastikken ja muussia :p nam..ja salaattia..saapi tytöt syyä illalla ku tulleevat v.lopux tänne..

Moi!

Paljon on juttua taas tullut..Olen yrittänyt lukea kaikki mut en enää muista mitä kaikkea pitäis kommentoida!

Aluksi tervetulotoivotukset kaikille uusille! :flower:

EM: Sinä olet ainakin ihana reunapehmusteet saanut pinnikseen aikaiseksi. Ei sen puoleen tuo mobilekin on aivan ihana. Vitsi kun itsekin sais aikaiseksi. Ehkä sit ensi viikolla kun pääsis töihin ja sais tänä flunssan pois häädetty.

On maha niin kipeä yskimisestä ettei ole tosikaan. Suorastaan kosketusarka. :'( Nuha on jo parempi mut joka ilta nousee pieni kuume. Mietin ettei kuitenkin olisi joku pissatulehdus?!? Ei voi oireena pitää tuota vessassa ravaamista kun siellä tulee muutenkin ravattua vähän väliä kun yritän juoda mahdollisimman paljon et tuon liman tuolta keuhkoista sais liikkeelle eikä tulisi turvotusta.

Huomenna olisi yhdet aivan ihanat juhlat tiedossa. :heart: Kummipojan 1vuotissynttärit. Sinne on pakko päästä oli mikä tahansa.

Täällä on käyty keskustelua maksalaatikosta ja maksamakkarasta. En näköjään ole ainut joka ajattelee maksalaatikon ainostaan koiranruokana. :LOL: Meillä kyllä avokki on asiasta täysin eri mieltä.

Kai yritän jatkaa tätä loputonta tavaroiden järjestelyä. Paljon hauskempaa on kyllä suunnitella sisustusta mikä tulisi olemaan sitten kun tänne pitäis saada mahtumaan viel pinnasänky ja hoitopöytä. Hyviä visioita on mut saa nähdä miten ämmän käy.

Ouska + Mini rv 17+2

Zoe-F
HanTa Ja vähänkö ne rusinat on niiiin ällöjä :D Muistan joskus kouluaikaan kun oli vielä pakkosyöminen ja ne rusinat.. siis ne rusinat.. ei pysty.. :x En mä voi syödä niitä pitkopullassakaan, ja maksalaatikossa ne on vielä turvonneet melkein semmosiks mitä ne on ku roikkuu puussa.
Eli syön joko rypäleinä tai en ollenkaan..

Teddybear Onnea plussasta! Tervetuloa sekaan! :flower:

johanna83 Ne Kuperkeikan aukioloajat:
Ti-Pe: 11:00-17:00
La-Su: 11:00-14:00
Maanantaisin suljettu.

Miä täällä yritän hiljaa mielessäni räkättää kun toi koira taas nukkuu tuolla, jalat vipattaa ja häntä heiluu ja se haukkuu kuono kiinni, eli kuullostaa chihuahualt ja sit se viäl muriseeki :LOL:

moip. äsken testasin apteekin omalla ja tuli selkeämpi viiva ku pelkkä haamu, että kait se on uskottava että joku siellä masussa on :heart: jännääää!! ihanaa tulla vihdoin tänne keskusteluun, on sitä odotettukin! onnea myös muille!

Onnea ja tervetuloa teddybear ja ellen :heart: :heart: Kyllä nyt käy kunnon plussapuhuri :D

Menkkajomotuksista Jos ne onkin ollut mulla supistuksia, niin täytyypä niistä muistaa seuraavassa neuvolassa puhua. Kun juuri sanoin tiistaina lääkärille, että yhtään ei ole supistellut. Mutta ainakaan paikat eivät siis ole auenneet tai pehmenneet.

Mä kans mietin tuota tytyn juttua, että on mullakin muutaman kerran jomotellut sillai kuin menkoissa. En oo ees ymmärtänyt säikähtää. Mut en usko, että mitään kamalan vakavaa on vaikka tietysti kannataa ottaa rauhassa nyt jne. Niin, että jalat kohti kattoa nyt tyty :heart:

Hanna, mä oon ihan onnessani täällä teidän puolesta :p Elmukka jo toveriaan odottaa :D

Kiitos onnitteluista :)
On kyl ihan epätodellinen olo. Ensinnäkään tätä ei meinaa uskoo todeks kun ei oo melkein mitään oireita. Ja jotenkin on yhtäaikaa tosi onnellinen ja ilonen tästä mutta sitten tulee jopa sellasta pelkoo ku miettii tulevaa. Mut kaippa se on ihan normaalia...

ellen, mä en usko asiaa vieläkään vaikka kohta jo puolivälissä ollaankin. Tuntuu vaan niin epätodelliselle edelleen. Ja vaikka vauva liikkuukin niin ei sitä sillai hahmota :D Huoli ja pelko kuuluu asiaan suurimmalla osalla. Sen kanssa vain täytyy oppia elämään. Muista kuitenkin nauttia :heart:

onnittelut uusille masun kasvattajille :D

kiitos Zoe noista aukioloista :hug:

(.) tänään on tuntunu ekaa kertaa olo hankalalta ison masun takia :snotty: aikasemmin se vaan oli siinä mukana, mut nyt se tuntuu koko ajan.. törmäilen masu eellä ja kävelen kun ankka.
vällyjen väliinkin on tehnyt pitkästä aikaa mieli, mutta mun liekki sammuu samantien ku tunnen oloni niin isoksi ja epäviehättäväksi :ashamed: tunteeko kukaan muu näin?

Jossu koen kanssa olevani aika "iso"vaikka en vielä ookkaa..mutta miulla ei oo ei nii yhtää haluja :ashamed: oikeen harmittaa..mies haluis mutta se ei ikin vonkaa..se vaan reippaana nielee tän haluttomuuden..miehelle pitää ihan hattuu nostaa!

Iltaa!Mie tulin nopsaan käväsee,tuli ihme päänjomotusk ohtaus ja vähän huono olo :(
Noista menkka jomotuksista Mulla kans ollu useamman kerran,ja niistä kun sanoin neuvolassa,niin se sano että kannattaa seurata ettei kovetu masu samaan aikaan.Mutta jos ei kovetu niin sit ei kai ole hätää.Niin mie käsitin.Hmm.
Mut nyt iltapalaa ja sit ottamaan rennosti.Kaamea olo ja väsy :|

Sannya ja Nuppu 31+3 :heart:

Mulla ei ole mitenkään erikoisen iso olo vaikka välillä istuessa mahaa menee niin ihme sykkyrälle, että oon aika lyllerön näköinen. Mutta muuten kannan masuani ylpeänä :D Maanantaina olis neuvola, toivottavasti ei olis paljon tullut kiloja. Ei ainakaan vielä viime viikonloppuna vaaka näyttänyt pahoja lukemia. Johan sitä kai sais jo vähän tulla kun nyt on oikeestaab +-0 tilanne. Vaikka aluksi luulin, että neljä kiloa olis tullut :p Olin kohtuullisen optimistinen sen alotuspainon kanssa :LOL: Ei mulla oo vaaka prkl :LOL:

Täytyy kyllä alkaa seuraamaan noita menkkajomotuksia ja kovettuuko maha :| Kiitos vain kaikille tiedosta.

Mä en tunne itseäni vielä kovin isoksi. Mahakaan ei juuri ole tiellä. Mies jaksaa meilläkin kehua :D Tosin välillä laukaisee spontaanisesti, että onpa sun maha iso :D

Yhteistyössä