♥ Esikoisesta haaveilijat ♥

Tervetuloa uusille.

Täällä menossa kp16. Ovulaatio mahdollisesti oli tuntemusten perusteella sunnuntaina, vaikka ennuste oliki eiliselle. Kuitenkin vasta toinen kierto pillereiden lopettamisen jälkeen nii ihan mutulla mennään. Eka kierto oli kuitenkin säännöllinen niin toivotaan että tämäkin. Tänään on ollu alavatsakipua ja huonoa oloa, mut muuten tää kierto on ollu paljon oireettomampi ku viime kierto. Sunnuntaina ei talleteltu mut pe ja la kyllä ja viel ma ja ti, että eiköhän kaikki mahdollisuudet todellisiin piinapäiviin ole olemassa:LOL:
 
@Jennipä toivottavasti sun ei tarviikkaan murehtia mitä noiden kuuden letrokierron jälkeen tapahtuu jos ei tärppää :whistle:

Joo mulla alkoi yk8. Viime kierto oli kaikkien kystien kanssa yhteensä 46 päiväinen. Ei oo mitään tietoa onko kysta hävinnyt vai ei ja mulla on hermot ihan totaalisen loppu tällä hetkellä tähän koko touhuun :( Letrot sain kuitenkin luvan aloittaa, tällä kertaa kp3-9 3tbl/päivä. Ultra on kp14.
 
Tervetuloa @Hepaliina ! ja oliko muitakin uusia? Jos oli niin teille myös. (En aamupöhnässä muista lukemiani juttuja :D)

Listakin oli päivittynyt, ja huomasin että olen kaksi kertaa listalla. Mulla on menossa yk 1 ja yk 2 yhtä aikaa :ROFLMAO:

@marrrsipaani alkoiko sulla menkat? Jos ei, niin eikös toivoa ole niin kauan kuin vuotoa ei ole..

@Karla89 mulla tuli joskus dpo7 paikkeilla samantyyppisesti rusehtavaa ja hennon vaaleanpunaista vuotoa, pääasiassa vain pyyhkiessä. Ja niillä paikkeilla vv oli myös erikoisen paksuhkoa ja hyytelömäistä. Oli ennen ja vielä pari päivää jälkeen sellaista paksuhkoa vv:tä, mukana "klimppejä". Muuten Ei mitään kauhean erikoisia oloja ollut.

Ja tänään aamun shokkijärkytys, dpo 11-12 tuli tällainen 20171123_081813.jpg

Onko tuo haamu? En edes tiedä miksi testasin, kun olin alunperin testi päivän suunnitellut ensviikolle (n):alien: olen aika ymmälläni, onneks mies on töissä niin ei nää minua kun olen niin sekava :ROFLMAO:
 
@Hiutale89 onnea viivasta! Ja tsemppiä @Karla89 piinapäiviin oireineen :)


ON: Ruokaremontti pohdinnassa. Mietin, pitäiskö nyt aloitella pienen ruokarempan kanssa, kun tässä olisi hyvin aikaa opetella uusia, terveellisempiä ruokailutapoja ennen raskautta. Ikinä en ole ollut oikeastaan ylipainoinen enkä näillä syömisilläni ole kokenut mitään ongelmia esim. jaksamisen tai terveyden kannalta. Olen kuitenkin useampaan otteeseen pitänyt ruokapäiväkirjaa (jojoillessani normaalipainon ylärajojen ja keskivaiheiden välillä) ja olen huomannut, että riittävän proteiinimäärän saaminen tuottaa minulle suuria ongelmia. Proteiini on kuitenkin aika tärkeä rakennuspalikka, joten raskausaikana olisi varmaan hyvä saada riittävästi sitä.

Ihmettelen, kun monesti toitotetaan, että suomalaiset saavat kyllä tavallisesta ruoasta ihan riittävästi proteiinia ja kaikki lisäproteiinit ovat vain huippu-urheilijoille. Kun olen pitänyt ruokapäiväkirjaa, ohjelma herjaa minulle päivittäin, etten syö riittävästi proteiinia. Normaalipäivinä saan yleensä ehkä kaksi kolmasosaa suositelluista määristä ja joskus on jopa päiviä, kun elän lähes kaurapuurolla ja nuudeleilla, jolloin proteiinit ovat lähes nollissa. Kun ruokapäiväkirja on herjannut alhaisista proteiinimääristä, olen yrittänyt väkisin syödä tonnikalaa purkista, kanafileitä, raejuustoa tai niitä proteiinipatukoita. Mutta kun ei ole nälkä, eikä tee mieli syödä, niin aikamoista pakkopullaahan se on ollut. Pitäisi siis nyt varmaan ruveta pikkuhiljaa muuttamaan ruokavaliota parempaan suuntaan niin, että keväällä se olisi hyvällä mallilla ilman pakkosyömistä... :)
 
@Hiutale89 onnea viivasta! Ja tsemppiä @Karla89 piinapäiviin oireineen :)


ON: Ruokaremontti pohdinnassa. Mietin, pitäiskö nyt aloitella pienen ruokarempan kanssa, kun tässä olisi hyvin aikaa opetella uusia, terveellisempiä ruokailutapoja ennen raskautta. Ikinä en ole ollut oikeastaan ylipainoinen enkä näillä syömisilläni ole kokenut mitään ongelmia esim. jaksamisen tai terveyden kannalta. Olen kuitenkin useampaan otteeseen pitänyt ruokapäiväkirjaa (jojoillessani normaalipainon ylärajojen ja keskivaiheiden välillä) ja olen huomannut, että riittävän proteiinimäärän saaminen tuottaa minulle suuria ongelmia. Proteiini on kuitenkin aika tärkeä rakennuspalikka, joten raskausaikana olisi varmaan hyvä saada riittävästi sitä.

Ihmettelen, kun monesti toitotetaan, että suomalaiset saavat kyllä tavallisesta ruoasta ihan riittävästi proteiinia ja kaikki lisäproteiinit ovat vain huippu-urheilijoille. Kun olen pitänyt ruokapäiväkirjaa, ohjelma herjaa minulle päivittäin, etten syö riittävästi proteiinia. Normaalipäivinä saan yleensä ehkä kaksi kolmasosaa suositelluista määristä ja joskus on jopa päiviä, kun elän lähes kaurapuurolla ja nuudeleilla, jolloin proteiinit ovat lähes nollissa. Kun ruokapäiväkirja on herjannut alhaisista proteiinimääristä, olen yrittänyt väkisin syödä tonnikalaa purkista, kanafileitä, raejuustoa tai niitä proteiinipatukoita. Mutta kun ei ole nälkä, eikä tee mieli syödä, niin aikamoista pakkopullaahan se on ollut. Pitäisi siis nyt varmaan ruveta pikkuhiljaa muuttamaan ruokavaliota parempaan suuntaan niin, että keväällä se olisi hyvällä mallilla ilman pakkosyömistä... :)
Pakko nyt sanoa tästä, että tosiaan länsimaissa ihmiset saavat varmasti yleisesti liikaa proteiinia. Pelkkiä nuudeleita ja kaurapuuroa syömällä saat ihan riittävästi, jos syöt kalorimäärällisesti riittävästi. Kaurapuurossa on 14% proteiinia ja nuudeleissakin n 8%. Ihmisen tarve on 5-10%. Se tulee täyteen helposti. Jos syöt yksipuolisesti, niin ongelmana voi olla vitamiinit, hivenaineet ja kuidut. Proteiini on ongelma vasta, jos näännytät itseäsi nälkään. Tärkeintä on siis syödä värikkäästi ja riittävästi, paljon kasviksia ja hedelmiä. Länsimaissa ei proteiinin puutosta ole olemassakaan. Ainoastaan hyvin aliravittu ihminen voi kärsiä proteiinin puutteesta, mutta siinä on paljon muitakin ongelmia jo.

Etevä markkinointi on saanut meidät uskomaan tähän proteiinihypetykseen, mistä oikeasti on jopa haittaa. Ihmiset voivat sen seurauksena mm. sairastua syöpään tai munuaisten vajaatoimintaan.

Ymmärrän, että tämä kuulostaa nyt uskomattomalta, kun joka tuutista kuulee muuta, mutta kehotan kaikkia tutustumaan aiheeseen ja etsimään tietoa. Raha pyörittää tätä maailmaa ja proteiini on monelle teollisuudelle se kultakaivos.
 
Pakko nyt sanoa tästä, että tosiaan länsimaissa ihmiset saavat varmasti yleisesti liikaa proteiinia. Pelkkiä nuudeleita ja kaurapuuroa syömällä saat ihan riittävästi, jos syöt kalorimäärällisesti riittävästi. Kaurapuurossa on 14% proteiinia ja nuudeleissakin n 8%. Ihmisen tarve on 5-10%. Se tulee täyteen helposti. Jos syöt yksipuolisesti, niin ongelmana voi olla vitamiinit, hivenaineet ja kuidut. Proteiini on ongelma vasta, jos näännytät itseäsi nälkään. Tärkeintä on siis syödä värikkäästi ja riittävästi, paljon kasviksia ja hedelmiä. Länsimaissa ei proteiinin puutosta ole olemassakaan. Ainoastaan hyvin aliravittu ihminen voi kärsiä proteiinin puutteesta, mutta siinä on paljon muitakin ongelmia jo.

Etevä markkinointi on saanut meidät uskomaan tähän proteiinihypetykseen, mistä oikeasti on jopa haittaa. Ihmiset voivat sen seurauksena mm. sairastua syöpään tai munuaisten vajaatoimintaan.

Ymmärrän, että tämä kuulostaa nyt uskomattomalta, kun joka tuutista kuulee muuta, mutta kehotan kaikkia tutustumaan aiheeseen ja etsimään tietoa. Raha pyörittää tätä maailmaa ja proteiini on monelle teollisuudelle se kultakaivos.
Kiitos kommentista @Naturamama! Tuota olen kyllä miettinyt, että onko tämä kaikki vain somevouhotusta ja olenko joutunut trendien aivopesemäksi :D Silti vähän arveluttaa, kun erilaiset ruokapäiväkirjasovellukset aina herjaavat tuosta proteiinin määrästä. Tosin suurinosa laskureista näyttää, että proteiinia tarvitsisi 10-20% kokonaisenergiasta, joten onhan siinä tietysti paljon ylimääräistä, jos tuo mainitsemasi 5% todella riittää – ja ymmärrettävää, että ohjelma sitten herjaa, jos ja kun ei pääse lähellekään tuota 20%.

On totta, että vaikka eläisi koko päivän pelkällä kaurapuurolla ja söisi vain sitä päivän kaloritarpeen verran, saisi riittävästi proteiinia. Jos taas esim. söisi koko päivän kaloritarpeen pelkkiä nuudeleita -- mitä en tietenkään tee, mutta vertailuksi --, saisi kalorilaskurin mukaan 42g proteiinia, mikä ei ole lähelläkään edes grammaa painokiloa kohden (monesti olen lukenut, että suositukset olisivat n. 1,2g/painokiloa kohden ja urheilijoilla sitten 1,5g->/kg). Täytyy googlailla tietoa ja tutkimuksia ja selvitellä, mikä on todella sitä proteiinihypeä ja mikä todellinen tarve on. Jos ohjelmat ovat oikeassa herjauksissaan, asiaa varmaankin kannattaisi korjata, mutta toki jos laskureissa on aivan liikaa ylimääräistä, niin sittenhän ei tarvitse niistä murehtia :)

Havahduin tähän vain, kun luin artikkeleita (http://www.terve.fi/raskausaika/raskausajan-ravinnon-vaikutukset-lapseen <-- tämä nyt ei tietenkään ole mikään tieteellinen lähde, mutta tällaisia tuli useampia vastaan), joissa sanottiin, että proteiinin tarve vielä kasvaa raskausaikana, koska proteiinia tarvitaan sikiön kehitykseen. Ja kun muistelin, että minulle on ohjelmat herjannut proteiinin tarpeesta jo ilman tuota lisätarvettakin, niin rupesin miettimään, tuleekohan jatkossa ongelmia. Mutta ehkä pitäisi vain yrittää syödä mahdollisimman monipuolisesti ja luottaa siihen, että siinä saa riittävästi kaikkea :)
 
Kp 32/31. Olen hämmentynyt. Menkoista ei merkkiäkään, eikä edes tunnu alkavan. Saa nähdä alkaako huomenna, jos ei niin testaan lauantaina uudelleen. Mulla ei oo ikinä menkat päivääkään myöhässä, nirhaan jonkun, jos kroppa vaan kettuilee nyt. :LOL:
 
Kiitos onnitteluista.. :love: En oikein osaa uskoa tätä todeksi. Mulla olis vielä yks testi kaapissa ja kauheesti haluaisin varmistaa, että olihan aamun tulos oikea. Mut päätin, että teen sen huomenna aamulla, niin voin sitten miehelle laittaa siitä kuvan töihin kun sillä on huomenna synttäritkin :ROFLMAO: Pelkään vaan, että aamulla viivaa ei enää oo..

@marrrsipaani pidetään peukkuja, toivottavasti sieltä plussa tulisi vielä (y)

@Karla89 jännittäviä aikoja sinullakin.. Meillä on kyllä ollut aika samantyyppiset oireet ja mullakin ois menkkojen pitäny alkaa joskus ensviikon alussa flo:n mukaan. Tosin sen ennusteet ei oo ihan pitäviä ollu mun kohdalla, kun kierto ollut sekaisin pillereiden lopettamisen jälkeen. Nyt toivon, että ne menkat ei ensiviikolla alakaan.. Ootko milloin ajatellut testata?

Mitään kovin kummoisia raskauteen viittaavia oloja mulla ei ole, niin siksi niin epäuskoinen olo. Väsynyt oon iltaisin ja koiran kans kävellessä vatsaan alkaa kiristää, jos vauhti on liian kova. Arvelin niitä ilmavaivoiksi eilen.. :LOL:
 
Onnea plussatuulista @Hiutale89 ja @vauvahaave- ja oliko niitä nyt muitakin. Toivottavasti tuulee plussia vielä loppuvuodenkin samaan tahtiin. Kun malttais edes siihen asti itse, että pääsisi edes piinailemaan..

Mulla menee nyt ristiin lääkärit kunnallisella ja yksityisellä. Nyt kunnalliselta soittivat, että lääkäri haluaa tavata ja varattiin aika. Alunperin olin papakokeesta siis yhteydessä. Mutta nyt tuo yksityisen ultra menee kp nähden oikeisiin päiviin, joten varmaan nyt en sitä peru. Ja sit joulukuussa saa katsoa mitä kunnallisella lääkäri ajattelee.
 
Oi, onnea kaikille plussan saaneille! :)

En tiedä mitä tämä nyt on, mutta eilen aamulla mennessäni suihkuun huomasin, että nännit ovat arat. o_O Ja ovat edelleen. Eilen petipuuhissa piti miestäkin varoittaa, eikä niihin voinut yhtälailla koskea kuin mitä aiemmin on tehnyt.. Tiedä sitten onko vaan siitä johtuvaa, kun renkaan käytön lopetin tasan 3viikkoa sitten ja oma luonnollinen hormonitoiminta hakee vielä toimintaansa?! Onko muilla ollut vastaavaa?

Itsekin olen pohtinut tuota proteiinin syömistä ja sen lisätarvetta raskauden aikana. Itselle kyllä maistuu rahkat ja muut, mutta silti mietin tuleeko sitä syötyä sitten riittävästi. Toisaalta luulisi että perusterveellinen ruokavalio riittäisi, peruskasviksia, lihaa, kalaa, kanaa sekä perunaa, pastaa ja riisiä...
 
  • Tykkää
Reactions: marrrsipaani
Oiiii onnea @Hiutale89 ja @vauvahaave- :love::love:

Ja tervetuloa uusille!
Oon käynyt täällä teidän kuulumisia lukemassa, mutta nyt on ollut niin kiireitä etten ole ehtinyt oikeen kirjotella. Opiskelen sairaanhoitajaksi ja aloitin harjoittelun leikkaussalissa, ens viikon jälkeen pääsen mukaan sektioihin. Jaiks! Saa nähdä miten vollotan siellä.

Nyt on menossa kp 8 tai 9. Klimppistä runsasta vv ollut pari päivää, ja eilen pyyhkäistessä hiukan verta. Eilen oli myös menkkamaisia juilintoja, ja yhden kerran aivan kuin repäisykipu seisomaan noustessa :eek:
Nämä oireet vähän nyt herätteli ajattelemaan koko vauva-asiaa, kun olin sen sysännyt harkan myötä ajatuksissa taka-alalle. Olo on skeptinen ja rento, enkä haluais testata ennen menkkoja. Pakko varmaan kuitenkin huomenna, kun olisi illanviettoa tiedossa... paha vaan kun ei tiedä uskaltaisiko mitään ottaa vaikka oiskin nega, kun vasta tämä kp menossa. Oon punaviiniä kyllä killittänyt nyt :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: marrrsipaani
Kiitos kommentista @Naturamama! Tuota olen kyllä miettinyt, että onko tämä kaikki vain somevouhotusta ja olenko joutunut trendien aivopesemäksi :D Silti vähän arveluttaa, kun erilaiset ruokapäiväkirjasovellukset aina herjaavat tuosta proteiinin määrästä. Tosin suurinosa laskureista näyttää, että proteiinia tarvitsisi 10-20% kokonaisenergiasta, joten onhan siinä tietysti paljon ylimääräistä, jos tuo mainitsemasi 5% todella riittää – ja ymmärrettävää, että ohjelma sitten herjaa, jos ja kun ei pääse lähellekään tuota 20%.

On totta, että vaikka eläisi koko päivän pelkällä kaurapuurolla ja söisi vain sitä päivän kaloritarpeen verran, saisi riittävästi proteiinia. Jos taas esim. söisi koko päivän kaloritarpeen pelkkiä nuudeleita -- mitä en tietenkään tee, mutta vertailuksi --, saisi kalorilaskurin mukaan 42g proteiinia, mikä ei ole lähelläkään edes grammaa painokiloa kohden (monesti olen lukenut, että suositukset olisivat n. 1,2g/painokiloa kohden ja urheilijoilla sitten 1,5g->/kg). Täytyy googlailla tietoa ja tutkimuksia ja selvitellä, mikä on todella sitä proteiinihypeä ja mikä todellinen tarve on. Jos ohjelmat ovat oikeassa herjauksissaan, asiaa varmaankin kannattaisi korjata, mutta toki jos laskureissa on aivan liikaa ylimääräistä, niin sittenhän ei tarvitse niistä murehtia :)

Havahduin tähän vain, kun luin artikkeleita (http://www.terve.fi/raskausaika/raskausajan-ravinnon-vaikutukset-lapseen <-- tämä nyt ei tietenkään ole mikään tieteellinen lähde, mutta tällaisia tuli useampia vastaan), joissa sanottiin, että proteiinin tarve vielä kasvaa raskausaikana, koska proteiinia tarvitaan sikiön kehitykseen. Ja kun muistelin, että minulle on ohjelmat herjannut proteiinin tarpeesta jo ilman tuota lisätarvettakin, niin rupesin miettimään, tuleekohan jatkossa ongelmia. Mutta ehkä pitäisi vain yrittää syödä mahdollisimman monipuolisesti ja luottaa siihen, että siinä saa riittävästi kaikkea :)
Tavallisen ihmisen kannattaa unohtaa proteiinista huolehtiminen ja nähdä ruoka kokonaisuutena komponenttien sijaan. Ja miettiä, syökö monipuolisesti, värikkäästi ja paljon kuituja. Siinä mukana tulee tarpeeksi muutakin. Lisäksi jokaisen kannattaa huolehtia d-vitamiinista ja b12-vitamiinista tällä pallon puoliskolla.

Varmasti onkin totta, että raskaana oleva tarvitsee hiukan enemmän proteiinia, mutta nuo suositusmäärät on jo aivan liikaa! 0,8g/painokilo riittää, mutta neuvoisin unohtamaan koko proteiinin ja keskittymään terveelliseen ja riittävään ravinnonsaantiin. Voit kysyä keneltä tahansa suomalaiselta lääkäriltä, ovatko koskaan nähneet tavallista ihmistä, jolla on proteiinivaje. Vastaus on ei. :LOL:

Oikeasti on iso ongelma, kun ihmiset on huijattu syömään ylenmäärin proteiinia, mikä johtaa usein samalla liialliseen rasvan saantiin, liian vähään kuituun ja yksipuoliseen ruokaan, ilman tärkeitä vitamiineja ja hivenaineita. :mad:
 
Oi, onnea kaikille plussan saaneille! :)

En tiedä mitä tämä nyt on, mutta eilen aamulla mennessäni suihkuun huomasin, että nännit ovat arat. o_O Ja ovat edelleen. Eilen petipuuhissa piti miestäkin varoittaa, eikä niihin voinut yhtälailla koskea kuin mitä aiemmin on tehnyt.. Tiedä sitten onko vaan siitä johtuvaa, kun renkaan käytön lopetin tasan 3viikkoa sitten ja oma luonnollinen hormonitoiminta hakee vielä toimintaansa?! Onko muilla ollut vastaavaa?

Itsekin olen pohtinut tuota proteiinin syömistä ja sen lisätarvetta raskauden aikana. Itselle kyllä maistuu rahkat ja muut, mutta silti mietin tuleeko sitä syötyä sitten riittävästi. Toisaalta luulisi että perusterveellinen ruokavalio riittäisi, peruskasviksia, lihaa, kalaa, kanaa sekä perunaa, pastaa ja riisiä...
Mulla ekassa kierrossa nännit kipeyty niin paljon oletetun ovulaation jälkeen että saatiin oikein hyvät naurut aiheesta. Ihan kaikki hipaisutki sattu ja paljon. No en ollu raskaana ja nyt tässä kierrossa ei oo nännit ollenkaa kipeytyny mitä vähän ihmettelen. Tai ehkä oireettomuus on oire:sneaky:
 
  • Tykkää
Reactions: Hepaliina

Yhteistyössä