♥ Esikoisesta haaveilijat ♥

Moikka! Sopiiko liittyä joukkoon?

Olen muutaman viestin tuolla vauva.fi:n puolella ehtinyt kirjoittaa, mutta siellä vauvakuumeilukeskustelut tuntuvat aivan pystyynkuolleilta, joten etsiydyin tälle puolelle :)

Ollaan molemmat miehen kanssa 26v. ja toistaiseksi ollaan vielä haaveiluasteella. Pillereitä on tällä hetkellä 3kk erä kaapissa ja ollaan sovittu, että sen jälkeen en uutta erää enää hae. Melko ajoissa siis täällä hengailen, kun muilla näyttää jo olevan yritys ihan kunnolla päällä :D Mutta omasa lähipiirissäni on tällä hetkellä oikeastaan vain sinkkuja eikä ketään samassa tilanteessa olevia, joten olisi kiva saada samanhenkistä juttuseuraa tässä haaveiluvaiheessakin, kun omat kaverit ei aina tunnu ymmärtävän tätä kuumeilua :D

@atvk87 ehkä se on sellainen henkinen paini mikä pitää käydä vaan. Tottakai pääasia että saadaan apua ja mahdollisuudet vaan kasvaa.

ON täällä alotin taas fitfarmin diettiohjeilla ruokailun, en tiiä voiko nuo hormoonit kerryttää nestettä / lihottaa kun painoa tullu, kunhan nyt sais vaan ruokailutottumukset kondikseen ja viimeksikin sain paljon enemmän virtaa ja olin hyvinvoivanpi. Oon lukenu että yrittäessä ei pitäs laihuttaa, mutta painon pudotus kuitenkin voi tehdä ihmeitä.

Kiitos Jennipä!

Lueskelin tässä viimesimmät kymmenkunta sivua tätä keskustelua, niin pääsin vähän kärryille, keitä täällä on :) Onnittelut minunkin puolestani viime aikoina plussaille ja pahoittelut negan saaneille. Paljon näytti aiemmin olleen keskustelua siitä, että raskaaksi tuleminen ei ollutkaan vaan päätöksestä kiinni. Kyllähän sitä tosiaan yläasteen terveystiedossa kerrotaan, kuinka voi ensimmäisestäkin kerrasta tulla raskaaksi ja painotetaan ehkäisyn tärkeyttä, joten helposti jää sellainen naiivi kuvitelma, että se onnistuu kaikilla helposti. Itsekin elää vähän toivossa, että “kyllähän se meillä helposti onnistuu”.

Erilaisia nettikeskusteluita lukeneena sitä on kuitenkin ruvennut hieman jännittämään, onnistuuko sittenkään ja entäs jos yritys kestääkin vuositolkulla… Olen mietiskellyt, pitäisikö esim. pillerit lopettaa “hyvissä ajoin etukäteen” ennen kuin olisi tarkoitus varsinaisesti aloittaa yrittäminen. Jos kierron tasaantumisessa kestääkin kauan, niin olisi vähän “varoaikaa” :D

Oletteko muuten kauan käyttäneet ehkäisyä ennen sen lopettamista ja onko lopettaminen aiheuttanut jotain ongelmia?

@Önnö mulla taas kaks ekaa kiertoa pillereitten jälkeen pysy kierto säännöllisenä ja vasta sen jälkeen meni kierrot sekaisin ja tuli ovuloimattomia kiertoja. Vaikee sanoo etukäteen miten käy, mutta oman kokemuksen perusteella kannattaa alkaa heti yrittämään.

@Jennipä kiitos kokemusten jakamisesta. Tuo olikin uutta, että voi käydä myös noin päin. Mitä nyt olen lukenut muiden kokemuksia, monilla tuntuu olevan juuri toisinpäin, että kestää ehkäisyn lopetuksen jälkeen pidempään, että kierto tasaantuu.

Hankalaa tosiaan, kun ei voi etukäteen tietää, miten käy. Jos tietäisi, että yritys kestää pari vuotta, niin sitähän olisi aloittanut jo hyvissä ajoin ilman ongelmia. Mutta kun saattaa myös tärpätä heti ensimmäisestä yrityksestä, niin ei voi tietysti ihan mihinkään pahimpaan elämän härdelliin aloittaa yrittämistä :D Nyt pitäisi tässä kuumeilussa malttaa odottaa vielä 3 liuskaa ja sitten oikeasti vasta päästään täälläkin ihmettelemään, miten tässä käy :)

Tervetuloa @Önnö ! :) minä käytin ehkäisyä jonkun 8 tai 9 v. En enää muista minkä ikäinen olin kun pillerit aloitin. Ensin käytin yhdistelmäpillereitä ja sitten viimeiset pari vuotta minipillereitä. Minipillerit aiheutti jatkuvan tiputteluvuodon ja miehen ehdotuksesta jätettiin ehkäisy pois elokuun lopulla. Ensimmäisiin menkkoihin meni 35 pv sit seuraavat tulikin 25 pv päästä ja nyt tässä jännätään, mitä tää kolmas kierto ehkäisyn lopettamisen jälkeen tuo tullessaan.. kp 24/25-35 :D ennen pillereitä kierrot ei ollu niin lyhyitä kuin tuo 25 pv oli,toivottavasti nyt tasaantuis.

Mut oon tänä syksynä harmitellut useamman kerran että ei jätetty ehkäisyä pois aikaisemmin. Havahduin itse siihen et raskautumiseen voi mennä useampikin vuosi ja aina olen ajatellut et haluaisin äidiksi ennen ku täytän 30v. Mutta taas ymmärrän senkin että otollinen aika lapsen yrittämiseen on vasta nyt ja lapsi tulee sitten jos tulee. Ei passaa turhaan stressata :) mutta ainahan sitä voi pelata kiertojen tasaantumisen puolesta niin että lopettaa pillerit ja käyttää kumia siihen asti, kun kierto on tasaantunut tai päätätte aloittaa yrittämisen :) tsemppiä vauvahaaveiluun(y)

Tervetuloa @Önnö ! Itse käytin minipillereitä vain n. Puoli vuotta ja kierto palautui heti samanlaiseksi mitä oli ennen niiden aloitusta. Söin niitä niin vähän aikaa. :)

Täällä nega testattu eli menkkoja odottelen huomiseksi. Kyllä voi v*tuttaa suoraan sanottuna.
Tajusin muuten, että ensi kierrossa menkkojen pitäisi alkaa jouluaattona. Toivottavasti ensi kuussa nyt olisi jotain joulun taikaa, kun tuo Thaimaan taika ei auttanut. :LOL:

Tervetuloa @Önnö mukaan keskustelemaan! Mulla oli yhdistelmäpillerit käytössä 14 vuotta, kunnes huhtikuussa lopetin. Kierto palautui ihme kyllä heti normaaliksi ja on kestoltaan 25-30pv. Aluksi mentiin keskeytetyllä, kunnes elokuussa aloitettiin yrittäminen. Tuli tosiaan vähän yllätyksenä, että tämä yrittäminen todella on yrittämistä! Ei jotenkin pysty enää käsittämään miten jotkut tulevat raskaaksi jostain yhden illan kännisäädöstä(n) (ja kyllä, pientä katkeruutta havaittavissa:whistle:)

ON sen verran (ällövaroitus), että outoja oireita havaittavissa jälleen. Mitään en kuitenkaan ota tosissani ennen kuin menkat myöhässä, mutta tosiaan dpo 5-6 tuli ruskehtavaa vuotoa ja nyt dpo7&8 tulee jotain ihmeellistä kirkasta ja vähän hyytelömäistä vuotoa erityisesti aamulla vessakäynnin yhteydessä aika runsaasti. Vuotoa ei tule kuitenkaan kovin paljon pikkuhousunsuojaan vaan ainoastaan semmoinen klöntti paperiin.(n)

• Tykkää
Reactions: atvk87 ja Jennipä
@lovecoco mulla on terolutien jälkeen menkat alkaneet aina kolmantena päivänä. Eli esim. Vika terolut maanantaina, ti ja ke odotellaan, to alkaa vuoto (keskiviikkona saattaa tulla jo tiputtelua, mutta laske menkat alkaneeksi vasta ekasta kunnon vuotopäivästä). Verikokeet voi ottaa myös kp2, eli ei kannata stressata viikonlopusta. Tsemppiä teille tuleviin hoitoihin (y)

@Jennipä pahoittelut menkoista. Onko ollut mitään puhetta, että mitä tehdään jos ne suunnitellut letrokierrot ei tuo haluttua lopputulosta? En tiedä miksi, mutta oon nyt masennuksissani tosi paljon murehtinut jo tätäkin :(

Kiitos tervetulotoivotuksista kaikille. Ihanaa, että täällä on näin aktiivisia keskustelijoita! Omassa lähipiirissäni ei tosiaan tällä hetkellä ole ketään samassa tilanteessa olevaa ja vaikka hyviä ystäviä ollaankin, niin ei tahallisesti ja tahattomasti sinkkujen ja lapsettomien kanssa ihan hirveästi viitsi omia kuumeilujaan avautua. Mukavaa siis, että täällä on keskustelukumppaneita! :D

@Hiutale89 tuota ollaankin juuri mietitty, pitäisikö lopettaa pillerit vähän ajoissa ja mennä kumilla siihen asti, kunnes on sopiva aika aloittaa. Saisi kierrot ehkä tasaantumaan ja oppisi myös vähän kuuntelemaan kehoaan ennen yritystä.

@Karla89 lohduttavaa kuulla, että noinkin pitkän ajan jälkeen kierto voi palautua nopeastikin normaaliksi. Itsellänikin tulee ensi keväänä 10 vuotta täyteen yhdistelmäpillereiden kanssa, joten olen vähän panikoinut, vaikuttaako niin pitkä käyttö siihen, ettei kroppa osaisikaan palautua nopeasti.

@Önnö Tervetuloa munki puolesta :)
Meilläkin vain kuumeillaa, tai siis minä kuumeilen :D mies alkanut taas jälleen viivyttelee, yrityksen aloittamista :unsure:. (ei vielä, odotetaan sittenki vielä yms yms yms, mutta kun mä en enään halua odottaa!:() Ja mullakaan ei ole yhtään kaveria ketä kuumeilis/yrittäis. Olenkin sen takia ahkerasti seurannut tätä keskustelua. Koska täällä on niin ihanan aktiivista porukkaa :)
Niin ja meillä on siis nyt siirretty aloitusta vuoden vaihteeseen, mun työkuviot muuttuu tammikuussa niin haluan ne aloittaa ennen varsinaista yritystä, ettei joutuisi heti jäämään pois.. Mutta tuskin mies on silloinkaan valmis :poop:

@pepsimax, harmi, että olette miehen kanssa eri linjoilla yrittämisestä :/ Työkuvioiden muutokset on kuitenkin ihan hyvä saada rauhassa alta pois. Toivottavasti mieskin olisi siihen mennessä jo tottunut ajatukseen yrittämisestä :)

Meillä mieskin on onneksi mukana kuumeilussa, hetkittäin ehkä minuakin enemmän :D Vaikka molemmat kuumeillaan kovasti, järki ei ole antanut mennä tunteiden mukana :D Mies valmistuu alkukeväästä yliopistolta, eikä ole haluttu sitä ennen ruveta yrittämään. Itse sain tänä syksynä vakituisen työn, joskaan en omalta alaltani :( Nyt vähän kipuilen sen kanssa, koska omalla alallani on lähes pelkästään pätkiä tarjolla (tilastojen mukaan vakipaikan saisi 7 vuoden kuluessa…). En tietenkään haluaisi luopua vakituisesta työstä minkään pätkän takia, varsinkaan tässä työllisyystilanteessa ja perheenlisäyssuunnitelmissa. Hieman kuitenkin ahdistaa ajatus, että jos en ota pätkiäkään omalta alalta, en saa sieltä työkokemusta enkä siten ikinä niitä vakipaikkojakaan. Mitä pidempään olen tuolla “ei-oman-alan-hommassa”, sitä todennäköisemmin sinne jämähdän. Vaikea tilanne siis, enkä oikein tiedä, mitä tekisin tämän suhteen. Mutta ehkäpä tämäkin tilanne tässä jossain vaiheessa selkiytyy. Toivottavasti ainakin :)

Pitääpä pistää heti pikainen omanapa, kun lapsettomuuspolilta soitettiiin. Eli progesteroniarvoa kommentoi tosi hyväksi. Letroja voin syödä vielä nää viisi kiertoa ja jos ei raskaus näillä ala, niin sitten vasta yhteyttä polille. Ja jos raskaus alkaa, nii tällöinkin yhteys polille, niin siellä sitten tehdään varhaisultra :). Tää oli ihan kiva tieto, kunhan nyt saisi sen raskauden alkamaan.

On kyllä mahtavaa, kun täällä on niin paljon kirjoittelijoita ja vielä aktiivisia. Saa tukea ja kokemuksia.
Ite oon käyttänyt hormoniehkäisyä 11 vuotta, ensin vuoden kaksia eri pillereitä, kumpikaan ei sopinut vaan en muista enää miksi, ja sitten loppuajan ehkäisyrengasta. Sen kanssa kierto oli tosi säännöllinen ja selkeä ja sen jälkeen ei ole vielä tasaantunut.

Meillä lähti tänään simppanäyte labraan, tuloksia odotellessa. Vaikka vikahan on mussa, mutta jännä nähdä.
Ja hyvä kuulla @Jennipä tosta! Toivottavasti pääset pian varhaisultraan sinne. (y)

• Tykkää
Reactions: Jennipä
Eilen toivottavasti lopullisesti viimenen bemfola piikki pistetty. Ovis tikut ollu haaleita koko viikon joten tänään 22:30 vielä pistellään pregnyl ja perjantaina on se inseminaatio. Meinas jo usko toivo ja rakkaus loppua kun mies ei töistä päässy irtoomaan että ois käyny sen näytteen antaa 8-9 aikaan. Soitin sitten polille ja järjestivät niin että mies just ennen töihin lähtöä (7) tekee satsit ja mie tyrkkään sen purkin tissin väliin että pysyy lämpimänä ja lähen viemään sitä polille niin että hyö labran oven aukaisee 7:30 puoli tuntia aiemmin. Perjantaina polilla toivottavasti tuleva lapseni saa alkunsa. Lueskelin paljon inseminaatiosta tässä pitkien yövuorojen aikana ja osa saanu tulosta sillä että ovat ottaneet rennosti, tehnyt mielipuuhia, ja vielä samana iltana joko ukon kanssa toiminu ja jotkut oli vaan leikkinyt - näihin perustelivat josko supistelut ja liikkeet saapi siittiöt vielä oikeempaan paikkaan. Suunnittelin kovasti jos kävis to iltana vielä viinilasillisella, lämmitäs saunan, kasvo- ja jalkahoitoja.. ehkä oma pää ainakin sais lepohetken hoitojen ressauksesta. Meillä menny niin kauhen nopeaa tahtia tämä, mikä kyllä hyvä, mutta paljon on jääny ”itseoppimisen” varaan, kun ei ihan joka lääkäri ole ollut yhtä ihana kun sen ensimäinen oli.

• Tykkää
Reactions: atvk87
Täällä myös yksi esikoisesta haaveilija/kuumeilija ilmoittautuu!

Olen jo jonkin aikaa tätä ketjua sivusta seurannut ja nyt rohkenin liittyä mukaan. Toivottavasti mukaan mahtuu :)

Itse olen ollut aiemmin pitkässä parisuhteessa, yhdistelmäehkäisyä ehdin käyttää 8vuotta putkeen. Tämän vuoden alussa erosin ja lähes samantien alkoi juttu nykyisen mieheni kanssa. Alusta alkaen selväksi tuli, että lapsia halutaan ja niitä aletaan yrittämään heti kun mahdollisuus muun elämisen osalta tulisi. No nyt se mahdollisuus tuli, kun kummallakin vakkarityöpaikka saatuna. Jätin siis ehkäisyrenkaan pois tässä kuussa. Viime viikolla taisi olla (oireiden ja niiden googlettelun mukaan) ovulaatio. Mitään ovistestejä en ole ostellut, ajattelin pari kuukautta mennä ihan vaan kalenterin ja omien tuntemusten mukaan.

Nyt sitten odotellaan kuuluuko niitä menkkoja jossain kohtaa. Renkaan kanssa kierto oli säännöllinen 28 päivää. Saa nähdä mitä tulee nyt olemaan

Hepaliina 23v. (Mies 34v) ya 11/17, yk1

♥ Esikoisesta haaveilijat ♥

Päivitetty 22.11.2017 (vanha lista löytyy 12.5.2017)

Yritys päällä:
Jennipä 24v (mies 24v).................ya 5/16, yk 14, hoidot aloitettu 8/17
voittamaton 26v (mies 36v)..........ya 12/16, yk 7, hoidot aloitettu 3/17, eka ovis (letrozol+ovitrelle) 9/17
Hope- 24v (mies 25v)....................ya 9/16, yk 14
Eela- 28v (mies 32v)......................ya 1/17, yk 9
Kumiankka1 26v (mies 26v)..........ya 5/17, yk 7
ananasbananas 25v (mies 29v)....ya 1/17, yk 4
tilliina 29v (mies 29v).....................ya 8/17, yk 5
Riannah 27v (mies 29v).................ya 7/17, yk 3
Mimpsu93 23v (mies 23v)..............ya 6/17, yk 6
Aurink0 23v (mies 25v)..................ya 7/17, yk 2
Jahapa 25v (mies 27v)...................ya 7/17 yk 1
Kajo88 29v (mies 32v)...................ya 7/17, yk 5
Karla89 28v (mies 35v)..................ya 8/17, yk 4
Minguliini 31v (mies 30v)...............ya 7/16, yk 13, hoidot aloitettu 8/17 (clomit)
marrrsipaani 20v (mies 22v)..........ya 8/17, yk 4
emppu11 25v (mies 25v)................ya 11/16 (clomit)
Pihlatar 25v (mies 28v)...................ya 7/17, yk 4
lovecoco 26v (mies 25v)................ya 10/17, yk 1
Nadine88 29v (mies 29v)................ya 10/17, yk 2
Ronso 27v (mies 26v).....................ya 9/17
Hiutale89 28v (mies 33v)................ya 8/17, yk 2
Puukiipijä 27v (mies 27v)...............ya 6/17, yk 6
Piusy 23v (mies 29v)......................ya 10/13, hoidot aloitettu 10/17
Pocahontas- 30v (mies 33v)..........ya 3/2017
atvk87 30v (mies 35v).....................ya 7/17, yk 5
Naturamama 32v (mies 30v)..........yk 1, luomu
vauvahaave- 24v (mies 24v)...........ya 11/17
Hepaliina 23v (mies 34v)................ya 11/17, yk 1

Plussanneet 2017:
eevas 27v (mies 27v), tjottaillen, plussa 11/17
Pilvilinna91 26v (mies 26v), ya 8/17, yk 3, plussa 11/17
Muro95 22v (mies 21v), ya 2/17, yk 7, plussa 10/17
jenetsu 29v (mies 27v), ya 8/17, plussa 10/17
Vesinokkaeläin 31v (mies 30v), ya 7/17, yk 2, plussa 9/17
Tähtisilmä93 24v (mies 32v), ya 6/17, yk 3, plussa 9/17
miimape 24v (mies 23v), ya 6/17, yk 3, plussa 9/17
ToukkaHaave87 30v (mies 29v), ya 7/16, yk 8, plussa 9/17
Myrsky10 22v (mies 26v), ya 4/17, yk 4, plussa 8/17
Linnn 26v (mies 27v), ya 10/16, yk 9, plussa 7/17
rubikinkuutio 27v (mies 22), ya 7/17, yk 1, plussa 7/17
Edith_87 29v (mies 32v), yk 7, plussa 7/17
Suikku1 25v (mies 32v), ya 5/17, yk 2, plussa 7/17
frisof 26v, ya 6/17, yk 1, plussa 6/17
Paputoive 29v (mies 30v), ya 5/15, yk 21, hoidot 3/17 alkaen, plussa 6/17
Viiruli 27v (mies 27v), ya 11/16, yk 7, plussa 6/17
Kinder_kitty 24v (mies 26v), ya 1/15 (km 6/16), yk 9, plussa 5/17
Shara 27v (mies 28v), ya 12/16, yk 4, plussa 4/17
Hyppymassu 23v (mies 22v), ya 9/16, plussa 2/17
Kukkavoi 33v (mies 33v), ya 10/16, yk 5, plussa 2/17
ajatuksissa 27v (mies 30v), ya 5/16, yk 10 plussa 2/17
Innih 23v (mies 24v) ya 10/16, yk 3, plussa 1/17
pehmis26 26v (mies 26v) ya 6/16, yk 8, plussa 1/17
N93 ya 3/16, plussa 1/17, (kkm 2/17)
VernaMaria 29v (mies 36v) ya 12/16, yk1, plussa 1/17

Varsinaista yritystä odottavat kuumeilijat:
Karvakorvat 23v (mies 24v), ehkäisy pois kesä/syksy 2017

Taustalla:

Uudet käyttäjät: Ilmoita tietosi (nimimerkki, ikä, miehen ikä, ya = yrityksen aloitus, yk=yrityskierrot) punaisella värillä mikäli halut tiedot listaan. Myös päivitykset punaisella. Jatkossa en päivittele listalle muita kuin punaiset tiedot (helpompi bongata tekstistä). :) Fontin väri vaihtuu tuolta tekstilaatikon pisarasta.

Viimeksi muokattu:
@Jennipä voi vitsi miten musta tuntuu kovin pitkältä, että vielä letroja viis kierrosta? Vai ensin katsotaan vaste noilla ja jos on hyvä vaste, voidaan sitä sillä jatkaa pidempään.

Mulla nyt eka kuuri letroja takana ja maanantaina taas gynen aika. Ootteko silti tikutellut ovista, vai näin kun lääkärikäyntikin on, ei tarvi tikutella?

Soitin vielä kunnalliselle puolelle, kun papa koe pitäisi saada, sielä nyt sitten puhelimessa sanoivatkin, että voisivat heti alkaa mua sieläkin hoitaa.. ompa rasittavaa kun tulee ristiriitaista infoa. Nyt sanoi sitten, että jos yksityiseltä tekee lähetteen, niin voivat hoitaa, jos yksityisellä ei ole viä keritty hoitoja alottaa. Mutta ymmärränkö oikein, jos nyt oon jo letrot yksityiseltä saanut, ei voi enää kunnalliselle siirtyä?

@Jahapa mulla tossa ekassa kierrossa todettiin, että letrojen vaste on hyvä, joten vielä viisi kiertoa voi niillä jatkaa yritystä. Oon lukenut, ettei pitempää kannata syödä, koska tuossa ajassa tärppää jos on tärpätäkseen.

Kyllä mielestäni pääset julkiselle kunhan saat lähetteen, onhan sulla selkee syy päästä hoitoon.

Mulla oli ennen seurantaultraa ohjeena tikuttaa ovista, ettei pääse ovis mene ohi ennen ultraa. Ultrassa sitten arvioitiin milloin ovis tapahtuu, eikä tarvinnut tikutella. Paitsi nyt kun otettiin progesteroni koe, niin piti tikutella, että osasin käydä oikeena päivänä verikokeissa. Nyt kun ei oo ultrauksia niin ohjeena on, ettei tikuttelis ollenkaan, vaan yhdynnät 2 päivän välein kp 10-17.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä