~~*~~Esikoisesta haaveilevat~~*~~<3

Miulla äske tul öklö olo ko söin... Ja vielkii o vähä semmone yöks fiilis... Mut jospa se johtuis vaa maidosta tai ruuasta jotka ois menos vanhaks tai jotai.... *pitää pään kylmänä* :kieh:

Ny jos menis partsille ottaa aurinkoo!! toivot. paistaa siihin! Ja sit vaavilehti kätteen! =)
 
toiveilija mietin itekkii tota et en voi uskoo et miul ois röörit tukkeessa kun munasolu kuitekii hedelmöittyy ja joka kuukas on vaikkamimmösii raskausoireita..se oli nimittäi neuvolatäti joka miule soitti ja sano et pittää varuilta varautuu toho aukiolotutkimuksee. Uskoen, et ku selitän gynelle tilenteen ni se ei varmaa rupee tekee tota aukiolotutkimusta. Ja siis miulla on seuraava aika 8.8 perjantai..eli pari vk pääst. Miulle ei oo viel tehty progesteroni testejä, joten luulen et se laittaa miut niihikkii..mutta luulis et ovuloin iha oikein ku kuitekii hedelmöittyy. se on jossai muussa se vika.

Epäilen ite et miulla vois olla endometrioosi, kun nimittäin oon kärsiny jo 8kiertoo välivuodoista, alkaa ain dpo6-8 menkkojen alkuu saakka. Ja nyt oli viel 3pv ennen ovisplussaa veristä vuotoo..eli siis kiinnittymises on joku vika..tietäs vaan et mikä. Ja stavis lekuri sanjo et simpat on varmast kunnos ku kuitekii hedelmöittyminen tapahtuu. Mysteeri koko juttu..
 
tyty, just aloin sulle kirjottaa, et oisko sittenkin kyse endometrioosista :/
Mä kyl sinuna pyytäisin tutkii sen mahdollisuuden :/

"Kipu voi olla ankaraa, jopa sietämätöntä ja se paikantuu sinne, missä pesäkkeetkin ovat. Kipu voi tuntua yhdynnän aikana tai tärinä voi laukaista sen. Se voi olla myös kovaa kuukautiskipua, joka alkaa jo muutamaa päivää ennen vuotoa. Kipu voi tuntua virtsatessa tai se voi liittyä suolen toimintaan. Pesäkkeistä erittyvät aineet voivat aiheuttaa kohdun supistelua tai tulehdusreaktion vatsakalvolle (kyseessä ei ole bakteeritulehdus). Joskus endometrioosiin liittyy myös kuukautiskierron häiriöitä, välivuotoa tai tiputtelua. Välttämättä endometrioosi ei oirehdi ollenkaan, lähes 20 % potilaista on oireettomia. Silloin sitä ei myöskään tarvitse hoitaa, vaan se saattaa parantua omia aikojaan. Hoitoa tarvitaan vasta, jos kivut ovat kovat tai endometrioosi estää hedelmöittymisen".
 
toiveilija oon miulla löytyy oireita tohon endoon : useempi päivä ennen menkkoja alkaa jo kipu ( ei ollu ennen vauva yritysta, joten en tiiä johtuuko se sit siitä et on kemillinen raskaus ollu kysees ja se aiheuttaa kipuu jo ennen vuotoo ku varhainen km ), välivuotoja, selkäkipu-->todettu iskias kipu, runsaat ja kivuliaat menkat, äitin serkulla on endo (eli suvussakii sitä on ) ja miulla on löytyny jo kaks kystaa..

Et eppäilen tota endoo, tosin se on tosi hankala todeta ku pitäs tehä laparoskopia,johon en oo nii innokas menee jos semmosee ees koskaa laittasvat..
 
"Lääkehoitoja ei voi käyttää niille naisille, jotka yrittävät saada lapsia, koska ne estävät raskaaksi tulemisen. Vaikeimmissa endometrioositapauksissa leikkaushoito voi olla hyödyllinen. Eritoten naisilla, jotka ovat perustamassa perhettä, on leikkaushoito aiheellinen, sillä se lievittää kipuja poistamalla pesäkkeitä ja kiinnikkeitä, sekä samalla lisätä mahdollisuutta tulla raskaaksi. Raskaudesta on myös se hyöty, että se lievittää kipuja ja synnytys voi jopa lopettaa lievissä tapauksissa oireet jatkossa.

Diagnoosin määrittämiseksi lääkärin on syytä tehdä gynekologinen sisätutkimus. Munasarjojen pesäkkeet ja endometrioosikystat nähdään ultraäänellä, jos ne ovat tarpeeksi kookkaat. Varsinainen diagnoosi varmistetaan laparoskopiassa eli vatsaontelontähystyksellä".

Sä voit sanoo, et teil on suvussa sitä, ni voi olla, et pääsisit paremmin tutkimuksiin. Eihän se varmasti kivalta tunnu, mut aattele jos se on sitä ja pääsisit eroon siitä... :/ :hug:
 
toiveilija joo kyl mie ajoin ottaa sen asian esille..sanoo et epäilen ite endoo. Toisaalta kyl toivon et se ei ois toi endo,vaan joku helpompi juttu jonka sais lääkkeil korjattuu..ettei leikkauksee saakka tarttis lähtee.. :/ mutta mitäpä sitä ei lapsen takii tekis..kun sitä oikein toivoo..epäilen kyl et ne eka tutkii miehenkii tavaran enneku rupeis repii pötsii auki.En vaa usko et mihen simpois ois mittää vikkaa..ku kuitekii hedelmöittyy..aika näyttää miten tän asian kaa käy. Oon miettiny et jos luget auttas ehkäsee sen kemiallisen,et se auttas siin kiinittymises.

Eipä auta muu ku ootella sinne gynelle menoo..nää asiat vaan etenee nii hitaasti, tai siis jos miulle tehää prgesteron kokeet ens kierros ni tuskin saan viel mittää lääkettä,joten tää kierto tavallaa menee taas tukimisee ja jos seuraavas kierros pääsis tositoimii ja sais vaik lääkettä.
 
Juu tuo endo se saattaa olla... Miullakii suvus just on ny yks, joka menee tuohon leikkaukseen (yksi lapsi eikä toista tule millään ja kovat kivut yms). Mutta onneksi niihinkin on apu keksitty! :hug:

Tääl arska paistaa kunnolla B) Tulin vaa pistää aurinkovoidetta, ottaan tuoppiin vettä lissää ja ny takas!! Kyl elämä o ihanaa ku sen oikein oivaltaa :heart:
 
tyty, kyl se kannattaa ottaa. Mun siskolla on ollu endo ja se on leikattu 2, vai oliko peräti 3 kertaa. Tosi kivulias, panacodilla yrittäny pärjätä ennen leikkauksia. Nyt tää viimesin leikkaus oli ns. säästävä leikkaus, et kohtu ja munasarjat oli viel jätetty. Siskolla ikää 32v. ja 2 tervettä lasta =)
Toivotaan kuitenkin, et se on jotain helposti hoidettavaa :hug:
 
Oih, olipas kiva olla auringossa =) Ei vaan liiaksi uskalla olla, ko pian palaa. Ny taas mahatuntemuksia on iha kiitettävästi, mut onneks sitä turhua ei oo tullu!! Ihanaa!! Ainaskii tiiän et kroppa ei kaiketi iha hirmuse huonos jamas oo, ko sitä tuhrua ei kovin montaa pvää kai tuu :heart:
 
tyty kyl se kuulostaa pikkasen kummalliselta, et tutkittais aukiolo ja simpat, ku niillä on kaikki kunnossa... hoidot on vaan niin protokollan mukasii, et pitää alottaa pienempien asioiden tutkimisesta ja edetä järjestykses.. mut ihan varmasti asiat vielä selviää, usko pois :heart:
 
Heissulivei!

Tädin piinaamille yhteinen

mirkulle super tsempitykset! Toivotaan, että siellä mahassa köllis pieni

Me oltiin taas miehen ja kaveri pariskunnan kanssa pelaamassa biitsiä rannalla. Illalla aateltiin mennä pelaamaan mini golfia! Ihana kun on lomaa niin voi tehdä kaikkea kivaa :D
mä en vieläkään oo ostanu niitä ovistikkuja, taidan huomenna pakko käydä ostamassa, ettei se livahda ohi.

Onko kenelläkään kokemusta rfsu.n ovistikuista? Ite oon niillä r-testeillä testaillu ja mun mielestä ne on ollu ihan jees tikkuja. Tuleehan niihin monesti se viivanpaikka, mut ei se minua haittaa.
 
baby butterfly no sepäs sattu!! en jaksanu tikutella ku on ollu niin paljon menoja et en olis varmasti muistanukkaan... :ashamed: mut limikset kyl huomasin ja hyödynnettyä tulikin toivottavasti... nyt vain jännäillään!! :/ toiv tulostaki tulis ku niin pitkään jo yritetty sitä vaava "tehä" km:n jälkeenki jo... :'(
 
ON: kylläpä on kiertopäivät taas kiitäneet.. tässähän pitää peittoja heilutella jos aikoopi tämän kierron hyödyntää...

Oltiin viikonloppu reissussa ja meinasi koko touhu unohtua tyystin :LOL:, mutta eiköhän sitä viel ehditä kun edellisissä kierroissa on ollut sellainen olo et ollaan oltu liian ajoissa ja sit on mennyt jo jaksaminen ja innostus..

Mietin vaan et koska taas aloittaisi terot jotta ovis ei vaarantuisi? Onkos kenelläkään vinkkejä??
 
Miracle Sitä ovistakin epäilen, mut luulin sen olleen jo alkuviikosta, ku oli kans liman eritystä ja mahan nippailua... sitte se liman eritys loppu pariksi päiväksi ja nyt eilen alko taas. No ehkä se enteili vaan tulevaa ovista sillon alkuviikosta ja nyt sitte tulee oikeesti. No sittepäs tuon näkkee ku menkat alkaapi...
 
Alkuperäinen kirjoittaja mulmul:
baby butterfly no sepäs sattu!! en jaksanu tikutella ku on ollu niin paljon menoja et en olis varmasti muistanukkaan... :ashamed: mut limikset kyl huomasin ja hyödynnettyä tulikin toivottavasti... nyt vain jännäillään!! :/ toiv tulostaki tulis ku niin pitkään jo yritetty sitä vaava "tehä" km:n jälkeenki jo... :'(
Kuule ei meilläkää tikuteltu mut kyl huomattii ku lämpö nousi ja oli kivat ovislimat. :) Nyt ollu vähän pahaa oloa aamulla ja päivälää ja HiRVEE NÄLKÄ koko ajan! Siis vaikka olisin syönyt reilusti niin tunninpäästä taas masu kurnii... pakko syödä aamupala,lounas,päivällinen,välipala,iltapala... JA kohta taas syömään... outoo kun ennen pärjäsin kyl vaa yhdel ruualla.Ja oon ihan kuoleman väsynyt..
 

Yhteistyössä