Terhi sen mitä nyt itse olen ovislimoja bongaillut, niin sellasta hyvin venyvää limaa, saattaa olla myös valkoista ja sellasta vähän sameampaa/paksumpaa
itse bongasin lauantaina ovislima-klöntin, jota en kyllä aiemmin ole koskaan havainnut, että nyt vaan sormet ja varpaat ristiin ja toivomaan, että se tuottaisi tulosta
PeSun sivuilla lukee näin:
Billings-menetelmä (Evelyn Billingsin mukaan)
Kuukautisten jälkeen seuraa noin 2-3 päivän kuiva kausi. Vuotoa ei ole tai sitten sitä on niukasti. Sitten valkovuoto alkaa muuttua noin 6 pv ennen ovulaatiota. Vuoto muuttuu maitomaisemmaksi ja venyvämmäksi. Lima voi olla selkeää, valkoista, mutta myös punertavaa. Limaa kokeillaan koskettamalla emättimen suuta - emätin itsessään on AINA kostea.
Joillakin naisilla limaa ei juuri esiinny paljonkaan. Tai heillä on kyllä sitä, mutta sitä voi esiintyä hyvin lyhyen aikaa! Siksi tilannetta tulisi tarkkailla päivittäin. Aamut n. 2-3 tuntia ylösnousun jälkeen ovat parhaimpia tarkkailuhetkiä. Niillä naisilla, joilla näkyvää limaa tuntuu olevan vähän, voivat yrittää tutkia, tuntuvatko he kosteammilta kuin tavallisesti. Liman voi nimittäin tuntea, kun se "virtaa" emättimestä alaspäin ulos.
Ovulaatiolimaa voi edeltää ns. limatulppa, mikä tarkoittaa että kohdunsuulta irtoaa "klimppi", kun ovulaatio lähestyy. Ovulaatio tapahtuu sitten ovulaatioliman VIIMEISENÄ päivänä, joten ovulaatiota seuraa heti kuiva kausi. Eli vasta jälkeenpäin voi sanoa koska ovulaatio oli. Valkovuoto lopahtaa heti ovulaation mentyä ohi ja lisääntyy taas ennen kuukautisia.
Ovulaatiolimaa ei saa sekoittaa spermaan, joka voi tulla naisesta ulos vielä päivänkin yhdynnän jälkeen.
Joillakin naisilla siis luonnostaan esiintyy limaa paljon (jopa 6 päivän aikana) ja joillakin naisilla sitä esiintyy jopa vain parin tunnin aikana! Mutta kun limaa ei enää tule, on ovulaatio jo ohi! Eli kannattaa olla tarkkana ja tarkkailla itseään.
Pari linkkiä aiheeseen liittyen: Billings Centre ja FertilityUK"
http://metku.net/~pesu/ovulaationtunnistaminen.php