Esikoisesta haaveilevat <3<3<3

onko teistä monikin taikauskoisia?!
minulla on yksi kaveri joka on ja hän varoitti minua kun kudon jo nyt vauvan juttuja...
kuuleman tietää huonoa jos etukäteen tekee jotain...minä en oo taikauskoinen, mutta tässä masennuksessa alkaa miettii tuollaisiakin...
 
Chamorphis
Kiitoksia onnitteluista! =) Mä oon vieläkin niin pyörällä päästäni, etten tiedä kuinka kauan menee ennen ku oikeesti tajuun et oon raskaana! :p No viimestään sit kun nyytti on sylis... :LOL: Nyt vaan pitää toivoo et kaikki menee hyvin.
Tietääkö kukaan, kun oon kuullu joskus et raskaana olles ei saisi vaihtaa kissan hiekkaa, et mikä siinä on se joka on niin vaarallista sikiölle?! :eek:
 

Charmorphis:

ei turhaa paniikkia...meilläkin on kissa. Hanskat vaan käteen ja käsien huolellinen pesu.
oho linkki ei toiminut oikein tässä tärkeimmät sieltä sivulta...


Toksoplasmoosi

Potilasohje / i / Raskaus ja synnytys / VSSHPtokso2006.1fi
på svenska

Mikä on toksoplasma?

Toksoplasmainfektion aiheuttaa Toxoplasma gondii, itiöeläin, parasiitti, jota esiintyy maailmanlaajuisesti. Tartuntaa ei usein itse huomaa. Raskauden aikainen toksoplasmainfektio voi aiheuttaa sikiön / vastasyntyneen toksoplasmoosin, joka vaurioittaa aivoja, näköä ja kuuloa.

Miten toksoplasmainfektio leviää ja mikä on sen levinneisyys?

Toksoplasmaa on kaikkialla, erityisesti lämpimässä, leudossa ja kosteassa ilmastossa. Se on tavallisempi Etelä-Euroopassa, erityisesti Ranskassa, Italiassa ja Espanjassa. Ihmiset ja kaikki eläimet voivat saada tartunnan. Etenkin kissat levittävät toksoplasmaa ulosteissaan.

Miten ihminen voi saada toksoplasmatartunnan?

* Raa'asta tai huonosti kypsennetystä lihasta, erityisesti sian, karitsan ja lampaan sekä naudanlihasta, jotka sisältävät taudinaiheuttajaa.
* Pesemättömistä tai raaoista vihanneksista, hedelmistä tai marjoista, jotka sisältävät toksoplasmaa.
* Käsittelemällä suojaamatta puutarhamultaa tai esim. hiekkalaatikkohiekkaa ( esim. kissanhiekkaa).
* Parasiitti tuhoutuu kuumennettaessa yli 65 °C tai pakastettaessa alle -12 °C. Keitetty liha, keitetyt vihannekset ja pakastetut elintarvikkeet ovat turvallisia. Graavattu, suolattu ja kylmäsavustettu liha voi sisältää toksoplasmaa. Mikroaaltouunissa valmistettu ruoka ei varmuudella poista toksoplasmaa.
* Kissa ei ole aina toksoplasman levittäjä, mutta kissan ja erityisesti kissanpentujen ulosteissa saattaa olla runsaasti taudinaiheuttajaa. Tämän takia raskaana olevien pitäisi välttää kissanulosteiden käsittelyä suojaamattomana (ilman käsineitä )

muoks!

tässä loppu teksti...jotenkin hätäisenä jäin puolet puuttumaan...



Toksoplasmainfektion oireet

* Yleensä vain influenssaoireita; kuten väsymys, kuume, päänsärky, lihaskipu, turvonneet imusolmukkeet kaulalla (voi olla viikkoja).
* Muiden kuin raskaana olevien toksoplasmainfektioita ei tarvitse hoitaa.
* Toksoplasmainfektio ei tartu ihmisestä toiseen.
* Toksoplasmainfektion kerran sairastaneella on elinikäinen immuniteetti. Suoja voidaan todeta laboratoriokokeella.

Toksoplasmainfektio ja raskaus

* Raskaana olevan toksoplasmainfektion oireet / oireettomuus eivät eroa muiden oireista.
* Sikiö / vastasyntynyt saattaa saada tartunnan, jos on kysymyksessä äidin infektio raskauden aikana.
* Raskauden alkuvaiheessa vastasyntyneen tartuntariski äidin ensi-infektiossa on 1-10 %, mutta seuraamukset ovat silloin vakavampia kuin loppuraskaudessa sairastetun toksoplasmoosin.
* Mitä myöhemmässä raskauden vaiheessa äidin ensi-infektio tapahtuu, sitä todennäköisemmin vastasyntynyt saa tartunnan, mutta seuraamukset sikiölle ovat lievempiä.

Miten voi välttää tartunnan?

* Pese kädet, kun olet käsitellyt maata, hiekkaa ja kissoja.
* Huolehdi hyvästä hygieniasta, kun käsittelet elintarvikkeita. Puhdista työvälineet käsiteltyäsi raakaa lihaa ja raakoja vihanneksia. Pese kädet.
* Älä syö raakaa tai huonosti valmistettuja liharuokia. Keittäminen, paistaminen ja pakastaminen tuhoavat taudinaiheuttajan.
* Huuhtele hedelmät, marjat ja vihannekset huolellisesti.
* Käytä käsineitä puutarhatöissä.
* Vältä kissanhiekan käsittelyä, tai käytä käsineitä ja pese kädet jälkeenpäin. Anna mieluiten jonkun toisen vaihtaa kissanhiekat.
* Matkustaessasi Pohjoismaiden ulkopuolelle vältä raakaa ja huonosti valmistettua lihaa, pesemättömiä vihanneksia ja salaatteja, kuorimattomia hedelmiä tai marjoja.
* Riski saada toksoplasmatartunta on suurin Keski- ja Etelä-Euroopassa, ja häviävän pieni USA:ssa ja tietyissä Aasian maissa (Japani ja Korea)

Mikäli epäilet saaneesi toksoplasmatartunnan raskauden aikana, on hyvä ottaa yhteys neuvolan terveydenhoitajaan tai omaan lääkäriin. Lääkityksellä voidaan estää ja hoitaa sikiön/vastasyntyneen tartuntaa / toksoplasmoosia.
 
Chamorphis
ole hyvä. ja muistaa sitten vielä pestä huolelliseti kädet...samoin hedelmät ja vihanneksetkin pitää kypsentää tai pestä tooosi hyvin.
mulla aina välillä unohtuu omenoiden peseminen...pitääkin alkaa olla huolellisempi...jos vaikka sattuisin raskautumaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja tyty86:
Miracle olipas nätti puku :heart:

Täällä se napukka sit päättikii umpetuuu ja kovettuu..siis se elää iha omaa elämääsä |O Tänään on tullu menkkajuilinnat kuvaan-->aina pari pv ennen menkkoja alkaa jomotus. Niin ja oon ku perseesee ammuttu karhu :kieh: vituttaa vaan-->kuten aina ennen menkkoja oon oikee hirviö! Eli päästäkee miut tästä vittupää,tissikipu ja menkkajuilinta olosta pois ja antakaa täti
Heh Tyty86! Vähänkö repesin nauramaan.. siis en sille, että sulla on kaamee olo, mutta ilmaisit asian vaan niin hupaisasti!

Koitahan jaksella olosi kanssa! :heart:
 
Chamorphis
tyty Juu olihan ne oireet hyvät, mutta ei uskaltanu hihkua. Olisin halunnu tehä testinki jo aikoja sitten, mutta en raaskinu ku pelkäsin negaa. Nyt oli pakko tehä ku lähen kamun kans baariin ja piti tietää uskaltaako juoda vai ei. No nyt ei todellakaan juoda!
Lumikeiju Kiitos!
 
Chamorphis ONNEA =)

ei mitään uutta paitti kipeet nännit... muistan kerran nännit oli kipeet 5pvä ennen menkkoja ja 5. pvänä alko vuoto.. jospa nytkin, tänään on kolmas herkkispäivä. alamasussa rumpusessiot ja kn:llä vauhti päällä. oon jopa lauantai-illan leski, mies halus mennä kaverinsa luo ja mä kun huomenna töihin ni tulin vaan porukoille... ei tahdo nukkua yksin :(
 
cham voiiii onnea!! ihanaa,kylläpä hymyilyttää sun puolesta :) :heart: :) :flower:

tänään on ollut kurja päivä, en jaksa selittää enempää, mutta ollaan riidelty koko ajan vaan..turha varmaan kuvitellakaan, että tänäänkään sais kauan odotettua seksiä :( siks toisekseen mulla on tod.näk. elämäni ensimmäinen hiivatulehdus. kirvelee ja kuumottaa ihan sikana, en sit viitsinyt käsikauppalääkkeenä mitään hakea kun ohjeissa sanotaan, että ekaan hiivaan aina lääkärin tarkastus..pitää koittaa kärvistellä maanantaihin.
 

Yhteistyössä