Esikoisen pyynnöstä kysymys ekaluokkalaisten vanhemmille (ja muillekin toki)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Kysypäs huvikses ketkä kaikki saa olla kauemmin! Vastaus voi hyvinkin olla "öööö, no Kalle ainakin, niin se on ainakin sanonut..."
Totta :D J aon muuten ihan hyvä koittaa koulun vanhempainilloissa tutustua lapsen kavereiden vanhempiin. Ainakin sen verran, että ollaan puheväleissä ja voidaan keskustella esim just kotiintuloajoista. Kun lapset kasvavat, niin he haluavat sitä kotiintuloaikaansa venyttää pidemmäksi ja vetoavat usein just tuohon, että muutkin saa. Kun lapselle sitten voi sanoa, että no ei ainakaan Mikko, Timi, Jesse ja Janne saa olla noin pitkään, menee lapsenkin "vaatimukselta" pohja pois.

No meillä on sikäli ongelmallinen tilanne, että tiedänkin poitsun olevan, jos ei ensimmäinen, niin ensimmäisten joukossa kotona. Jostain syystä enemmistö naapureiden lapsista saa olla myöhempään ulkona.

Toisaalta meidän poitsu on nuorin sakista ja kovasti ihannoi noita isompia poikia. Aika paljonkin on meillä semmoisia sääntöjä joita taas naapurien lapsilla ei ole. Ja siksi tietty tuo esikoinen katkeraakin katkerampi :D

Meillä ekaluokkalainen tulee klo 19 kotiin, tosin tässä lähellä ei juuri kavereita asu, joten harvemmin on "jossain kavereiden kanssa menossa"... Tämän eka vuoden on ollut ap- ja ip-kerhossa, missä on sitten leikkinyt kavereitten kanssa. En sitten tiedä lisääntyykö "lietsuaminen" ensi vuonna, kun ei enää mene noihin kerhoihin - luultavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
No meillä on sikäli ongelmallinen tilanne, että tiedänkin poitsun olevan, jos ei ensimmäinen, niin ensimmäisten joukossa kotona. Jostain syystä enemmistö naapureiden lapsista saa olla myöhempään ulkona.

Toisaalta meidän poitsu on nuorin sakista ja kovasti ihannoi noita isompia poikia. Aika paljonkin on meillä semmoisia sääntöjä joita taas naapurien lapsilla ei ole. Ja siksi tietty tuo esikoinen katkeraakin katkerampi :D
Siitä huolimatta suosittelen näihin vanhempiin tutustumista. Heillä kun voi olla ihan sama tilanne eli lapset ovat saaneet tivattua kotiintuloaikaansa myöhemmäksi, koska "kaikki muutkin saa olla ulkona niin pitkään". Varsinkin varhaisteini-iässä olisi hyvä, jos kaverusten vanhemmilla olisi kutakuinkin yhteinen linja kotiintuloajoissa. Itse olen kummankin lapseni kohdalla tämän hyväksi havainnut ja myös lasteni kavereiden vanhemmat ovat olleet varsin tyytyväisiä, etteivät heidänkään lapsensa pääse vetämään heitä höplästä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä tulevat ulkoa sisään puoli kahdeksan arkena, pe saavat olla kasiin. Silloin alkavat iltatoimet. Samoilla säännöillä menevät eka- ja kolmasluokkalainen.

Kiitos tästä vastauksesta :).

Olisko lisää? Täällä yks ekaluokkalainen kun on varma että enemmistö samanikäisistä lapsista saa olla PALJON kauemmin ulkona kuin hän :)

Noin se tahtoo aina mennä. "kaikki muut saa olla pitempään" ja "myös tehdä vaikka mitä".
Mun kuopus jo 14v ja nyt kaikki kaverit "saaneet kotoa luvan polttaa tupakkaa". Pitäskö antaa hällekin muutama rööki päivään?

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
11v, 9v ja 6v pojat meillä.

Arkisin sisälle klo 19.30 viimeistään.
Viikonloppuna tilanteesta riippuen (ollaanko itse pihalla myös) 19.30-21 välillä, mutta klo 20 pitää tulla omalle pihalle, jos jossain kylillä on.
Kaikilla siis samat ajat.

Eikö ole 6veelle aika myöhäistä olla kuten 11v? Eihän toinen tunne itseään yhtään vanhemmaksi ja saavan jo vähän eri vapauksia?
Tää on vain mun mielipide, jonka lapsilla pitkähköt ikäerot.

Meillä ei ole mitään kotiintuloaikoja - ei ole ollut edes puhetta sellaisesta, mutta mihinkäs tuo poika tuosta vielä menisikään, kun ei ole lähellä muita...

Poika on aina ollut iltauninen. Kuuden jälkeen hän alkaa itse kyselemään, että jokohan sitä voisi alkaa iltatoimiin :) Nyt pikkuhiljaa ollaan saatu venytettyä hommaa niin, että poika on peiteltynä sängyssä seitsemän-puoli kahdeksan aikaan illalla.

Vain jos ollaan kylässä tai on muuta aktiviteettia niin jaksaa valvoa myöhempään.

Meillä tulevat ulkoa sisään puoli kahdeksan arkena, pe saavat olla kasiin. Silloin alkavat iltatoimet. Samoilla säännöillä menevät eka- ja kolmasluokkalainen.

Samoin on meillä ja kaikilla naapurustomme lapsilla :)

Ollaanko me naapureita?
:)

Alkuperäinen kirjoittaja on se niin vaikeaa:
Eikö ole 6veelle aika myöhäistä olla kuten 11v? Eihän toinen tunne itseään yhtään vanhemmaksi ja saavan jo vähän eri vapauksia?
Tää on vain mun mielipide, jonka lapsilla pitkähköt ikäerot.
Mun lapsilla vähän yli 5 vuotta ikäeroa. En ole koskaan edes ajatellut, että noille lapsille olisi pitänyt laittaa iltapala eri aikoihin, koska ovat eri ikäisiä. 11 v on saanut valvoa sitten kotona pidempään kuin 6 v, mutta kotiin ovat tulleet samoihin aikoihin, ellei toisin ole sovittu ( = esim just esikoisen leffareissu tms ) .

Samoin on meillä ja kaikilla naapurustomme lapsilla :)

Ollaanko me naapureita?
:)

Voi kumpa meilläkin olis näin :( . Meillä kun lapset saa tosiaan olla iltaisin pidempään ulkona, pyöräillessä ei tarvi pitää pyöräilykypärää, kylmilläkään keleillä ei tarvi olla asianmukaista varustusta, karkkia ja herkkuja saa syödä usein, pyöräilemään pääsee yksin pitkiäkin matkoja, kaupassa saa käydä usein ostamassa itse karkkia jne.jne. jne.

Ainiin: parkkipaikallakin saa pyöräillä rauhassa autojen keskellä :headwall: :headwall:

Ja sitten olen minä, rouva Tiukkis, joka asettaa lapselle rajoja ja rankaisee jos niitä ei noudateta :|

Yhteistyössä