Esikoinen vuodelle 2014

Joo ei vakuutus korvaakaan minisport :) mut en olekaan raskaana joten no problem. Se korvaa mun gynekäynnit kun mulla on välivuotoa. Ja vaikka ei olisikaan vuotoa niin korvaa kyllä mulla gynen. Kun onhan tää sairaus kai sit kun on naistenvaivoja :) tietty mitään lapsettomuustutkimuksia en saa sieltä takas tai raskauden aikaisia juttuja.
 
Intopiukka, mä kävin lokakuussa yksityisellä gynellä Turussa, makso käynti 80e + 45e kun ultras et minkä näköiset paikat sieltä löytyy (ja kannatti ultrata kun löytyhän sieltä monirakkulaiset munasarjat, pööh). Mut siis oisko ollu pauttiarallaa 120e kintaalla mitä jäi maksettavaa kelakorvauksen jälkeen. Et sinällään aika arvokasta mut meinasin uudelleen mennä nyt kyllä kunhan vuoto loppuu. Mä siis alunperin menin kun ei pillereitten lopetuksen jälkeen tullu menkkoja ollenkaan ja sain Terot.
 
Lilja, nyt noita sun oirekuvailuja lukiessani tulin miettineeksi, että ootko koskaan ajatellu mahdollista endometrioosia? Oireet nimittäin kuvais ihan sitä: kipuilu, epämääräset välivuodot, heittelevä kierto jne. Endoahan ei pysty välttämättä todentamaan muuta kun tossa laparoskopiassa eli perus gynekologisessa tutkimuksessa ei välttämättä löydy mitään. Et jos menet taas gynelle ni ota puheeksi :) Ja kiitos rukouksista ja tuesta :heart: Enhän mä täältä voi mihkään lähteä, ilman teitä ois jo varmaan kuuppa seonnu jos en ois kellään voinu puhua näistä asioista :heart:
 
Neinäsä olen miettinyt kyllä :/ jotenkin mä luulen et kivut ois kovempia... En tiiä. Kivut alkaneet vasta tässä kierrossa. Voihan tietty olla että pillerit vaikuttanu tähän asti ja nyt alko kivut. En halua vaan myöntää tätä ittelleni kun en halua et mulla on se :/ en tiiä kehtaanko taas lähteä gynelle kertoo et olen itse diagnosoinut itseni :D odottelen nyt ainakin tän kierron loppuun, katon miten menkat tulee ja sit päätän. Ehkä tosissaan soitan eka kyselläkseni mitä mieltä gyne on.
 
Lilja en tosissaan halua pelotella mutta mun mielestä oireet kyllä kuvaa niitä. Ja eritoten jos oot nyt lopettanu e-pillerit, ni kyllä se endo sillon nostaa päätään. Mullehan ehdotettiin et kun joskus tästä raskaudun, niin synnytyksen jälkeen ois hyvä alottaa e-pillerit. Se on yks yleisimpiä endon hoitokeinoja, et saadaan se estrogeenin tuotanto mahdollisimman alas. Ja mitä mun omaan endon oirekuvaan kuuluu on tasan tarkkaan kovat kuukautiskivut, mitkä tosin pysyy aisoissa kun otan kuukautisten ekoina päivinä säännöllisesti 800mg buranaa. Gynekin sanos, et endo on nii laajakirjonen sairaus oireiltaan, toisella voi olla täysin oireeton ja toisella taas kaikki mahdolliset kivut jne. Joten ota asia vaan esille, kun ei se mikään este sille raskaudelle ole ja jos sellanen sulla todetaan, niin aina oot viisaampi mistä mikäkin johtuu ja pääset oikeenlaiseen hoitoon jos se sitä vaatii :) Mitä nyt oon ite ottanu selvää ni on todella yleinen sairaus, joka kymmenes meistä naisista sairastaa sitä, tietäen tai tietämättään.
 
Täällä ei edelleenkään menkkoja ja tänään niiden pitäisi viimeistään alkaa mikäli vanhat kierrot pitää paikkaansa! Aika jännittynyt olo on ja yritän vaan olla toivomatta liikoja :/ en saanu viime yönä oikein nukutuksikaan kun jännitin menkkojen alkamista :D keho on kyllä ollu viime aikoina aikamoisessa stressitilassa et se voi tietysti vaikuttaa. Pessimisti ei pety ;)
 
Täällä päivitystä (puhelimella en saa tekstiä punaiseksi) kp1/34?
Tänään siis alkoi rusehtava vuoto, toivon todella että nyt ne kuukautiset ihan _oikeasti_ alkaisivat, eikä ois mitään terojen aiheuttamaa välivuotoa...
Mammaksin tilaus saapui tiistaina ja odotan jo kovasti milloin voisin päästä ovista testailemaan (toivon niin kovasti että mullakin se ovulaatio todella tapahtuu!).

Ihanaa ja _plussarikasta_ vuotta 2014 jokaiselle! <3
 
Neinäsä joo pitää ottaa puheeksi kun soittele gynelle :/ toivotaan parasta ja pelätään pahinta...

Mappis-88 toi on kyllä ihana tilanne, odotukset odotettu ja nyt selviää. Toivon että plussa tulee :) peukkuja!

ON: voi juku, just kun mä oon haukkunu kaikki ovistikut ihan alimpaan niin sitten mulle käy tällänen :

KP 17 - Aijaa.com

Mitä ihmettä... Nyt vaan hommiin ;) arvatkaapa kun tekisi mieli alkaa vetelee teroja ton jälkeen. Jos mä en alota ja mulla tulee taas ne välivuodot niin kyllä ketuttaa. Jos se nyt ois keltarauhas ongelmaa niin ei auta tämä ovulaatio varmaan mitään kun ei kiinnity. Nyt vaan toivon että toi oiskin ollut raskaustesti ja noin vahvoja viivoja näyttää :D no ei auta. Nyt alkaa taas se ilkeä odottaminen mulla. Muuten aamulla näytti tosi heikkoa ja nyt ip näytti noin hyvää. Aamulla myöskin clearbluen hymynaama ei hymyillyt... Huomenna jatkan kuitenkin vielä joten luulis että hymis on huomenna testissä.

Nyt on kerrankin positiivinen fiilis mulla :) Tuli hyvä fiilis tosta testistä ja viikonloppukin edessä. Harkitaan myös pientä kylpyläreissua joten nyt on mukava olla.. Katotaan sitten ensi viikolla kun itketään ja raivotaan taas jostain uudesta. Oikein rentouttavaa viikonloppua kaikille!!
 
  • Tykkää
Reactions: Maicy
onnenpisara
_Lilja_ Itse sain myöskin kutsun ensimmäiseen ultraan juuri samana päivänä, eli aatonaattona kun lähdin päivystykseen. Edeltävä yö oli mennytkin vessassa, su-ma yönä tuli kovat supistukset ja kohtu tyhjeni itsestään. Lähete päivystyksestä ultraan ja kohti kaupunkia. Siellä ne sitten totesi, että tyhjentynyt olen ja gyne sanoi että suositus on se että odotettaisiin yhdet kuukautiset mutta kukaan ei voi kieltää yrittämästä heti uudelleen. Hän myös totesi, että miulla on kaikki kunnossa ja kohtukin oli lähes kokonaan tyhjä että sillä tavalla ei ole estettä (kaavintaa tmv ei tarvittu). Kuumeenhan se miulle lykkäs heti sillo viikonloppuna ja sitä jatkukin sitten joulun. Ruokahalut lähti ja nyt oon jotain yrittänyt alkaa pureskelemaan etten kuihdu kokonaan. Ei paljon naurattanut kun peruin ultra-ajan, täti sanoi kyllä puhelimessa että se automaattisesti peruuntuu mutta eihän näitä käytäntöjä koskaan tiedä.. Keskenmeno on aina ikävä, surettaa ihan miten monet on joutuneet sen kokemaan ja toiset monta kertaa.

Moni kaveri on lohduttanut, kun oon ollut "hukassa" - oli kuitenkin ensimmäinen raskaus ja sekin loppui. Mitään tietoohan ei ollut kuin vain arvailuja miten pitkällä olin, kun kuukautiset epäsäännölliset enkä tietenkään ollut tajunnut pitää mitään kirjaa niistä. Selkeät ja vahvat raskausoireet minulla oli.. Mutu tuntumalla tuli arvioitua että oli niitä (kuukautisia siis..) kesällä ehkä yhdet tai kahdet?! Nuorempana jo huomasin että eivät alkaneet jos vähänkin stressasin tai jos painoheitteli.

Onkohan miten normaalia että raskausoireet esim. lisääntynyt pissalla käynti jatkuu keskenmenosta huolimatta? Edelleen on myös jäätävän kylmä, paleltaa ja olen väsynyt vieläkin. Me tosin päätettiin miehen kanssa että yritetään vaan uudestaan ja tulee jos tulee, kun kerran kaikki oli hyvin eikä lääketieteellistä estettä ole. Kyllähän se kroppa tietää milloin on valmis.

Itse en ole koskaan perehtynyt omaan ovuloimiseen, kun kuukautisetkin on aina niin kivuliaat ja kamalat. Tässä olen tosin pohtinut, että kun täytyy käydä siellä verikoekontrollissa keskenmenon vuoksi niin voisiko siellä jo näkyä mikäli olisin uudestaan raskaana? Vai onko se edes mahdollista tapahtua niin nopeasti keskenmenon jälkeen? Olen yrittänyt kyllä etsiä tietoa, ja informaatioa jokapaikasta ja tässä nyt päällimmäisenä juurikin ajattelen että jos kuukautisia ei ala kuulumaan esim nyt tammikuun lopulla niin voisiko sitä hyvillä mielin tehdä raskaustestin vai onko mahdollista että vielä edeltävästä olisi jotain haamuja näkyvissä?
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Lilja : Puhuit ylempänä noista oviskivuista. Noh, nyt ajattelen kyllä että nää on oviskipuja kun ei ne oikein muutakaan voi olla. :O Eli tänään illasta selkeästi juilinut oikealla alhaalla, just jossain munasarjojen lähettyvillä :p Ja muutoinkin alavatsa ollut sellainen pinkeä. Laskisinkohan nyt dpo:n sitten tästä, huomenna dpo1??? Mitä mieltä olette neidit? :) "luomuna" mennään, en testaile kuin vasta 13.1 jos menkat ei oo siihen mennessä alkanu. :D

Lilja uudelleen Laitoit myös viestiä toiseen ketjuun, että digi ei antanut kuitenkaan vielä plussaa. Mutta kyllä tuokin mun silmään jo näyttäs plussa olevan. :) Testaappa tosiaan vielä huomena ja kerro tuliko hymis! :) :) <3 Nyt pupuilua!!!

hopess Joko testailit? Onko oireita vielä? Toiv. oireesi johtuisivat jostain tietystä asiasta :) Plussatuulia sinullekin!

Mappis_88 Oi että!! Pidetään peukkuja! Ilmoitahan heti miten testin käy :))) <3

ON: Turvottaa ihan hirveästi! Alavatsalla oikealla nippailee (muistan viime kierrosta että kaikki tapahtui vasemmalla puolella!!). Ja lisäksi tuntuu että rinnatkin suurentuneet! Mut eihän tää voi olla.. Nyt kalenterin mukkaan dpo2. Mut jos nyt vasta ovis niin dpo0 (lähinnä noista kivuista ja turvotuksista ajattelin jos nyt vasta ovis oikeasti..)
 
Maicy En ole vielä testaillut, taisi vain olla esioireita vatsataudista. Tämä päivä mennyt sairastaessa. Mutta nyt päätettiin että tämä kierto "heilutellaan peittoja" joka toinen päivä, eikä kosketa ovistesteihin. Eli rennosti mennään ;)

Tsemppiä kaikille kierron kaikkiin vaiheisiin! :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Maicy
Lilja, älä turhaan ota ressiä :) Se on vaan yks mahdollinen selitys sun oireiluun ja voi olla, että niillä oireilla ei oo mitään tekemistä endon kanssa. Mäkin toivon, ettei se ois mitenkään endoon liittyvää :) Mut näin ite sen tuomion saaneena ja asian käsitelleenä tullu siihen tulokseen et se ei ole este vaan ainoastaan hidaste. Ja hei toi ovistesti, voiko selvempää plussaa oviksesta saada! Nyt peittoja heiluttelemaan siitä ;)

Hopess, älä vielä heitä kirvestä kaivoon. Niin kauan kun ei vuotoa ole, niin toivoa on! :)
 
TERVETULOA KAIKKI ESIKOISESTA HAAVEILEVAT!




Ilmoita muutokset ja lisäykset listalle korostettuna, kiitos!

Muistathan ilmoitella itsestäsi, jos kuukautiskiertosi venyy yli 50 päivään.
Muussa tapauksessa sinut siivotaan pois listalta.



LAUANTAI 4.1.2014

KP: Kiertopäivä xxx/xx (kiertopäivä/kierron normaali pituus)
YK: Yrityskierto
YA: Yritys aloitettu/aloitetaan
TJOT: Tulee jos on tullakseen (ei aktiivinen yritys)


NimimerkkiIkäKPYKYATJOT
marjaana872547/31-3714
Henrietta-2638/30-311408/2012
boch2730/32-39606/2013x

Mappis_882529/28608/2013
Evaparadise2429/30406/2012
niipe2727/32409/2013
Nuorallatanssija2724/??211/2013
te^a2624/28-394
puutarhassa2123/33-43409/2013
Elanor852823/28-30112/2013
Puteri2323/30112/2013
Minisport2722/28-35508/2013
Heilanga3121/32-49262011

diadora2518/29-3110
Maicy2518/22-27707/2013X
_lilja_2518/29-34606/2013
Bumpy2913/38-4001/2013
hopess2211/27706/2013X
Ruumää2611/28-293
Safire187/330
Intopiukka286/24-3849/2013
Pumbuliini224/?506/2013
Iiida222/34310/2013X
Onnenpisara23?/??5/2013X
[tr] [tr] [tr]
[/tr]

[/TR]

[/tr]

[/tr]

[TR]


JÄNNÄILIJÄT:

DPO: Päivät ovulaatiosta (ovulaatiopäivä = 0, seuraava päivä = 1 jne.)
Testipäivä: Suunniteltu raskaustestin tekopäivä

[td]Nimimerkki[/td]
[td]DPO[/td]
[td]Testipäivä[/td]

[tr]
[td]_Lilja_[/td]
[td]0[/td]
[td]18.1.[/td]
[/tr]
[TR]





HILJAISET HAAVEILIJAT:

Empuska
Leva
Mary Ann
Neinäsä







ONNELLISET ODOTTAJAT:

YK: Yrityskerta/-kierto, jolloin tullut raskaaksi

NimimerkkiYKPositiivinen tulos
Mallatti302/2013
Alexandra89404/2013
miss_piggy1005/2013
Apr17206/2013
nalli306/2013
Piitu85106/2013
Elsa90206/2013
mutantti506/2013
hokapontas7kk06/2013
Mayinka3 (22 kk)06/2013
maamis306/2013
tk307/2013
Fujin4-508/2013
LinneAino508/2013
Pinkula109/2013
Jonnamo809/2013
Minnah8869/2013
ToKa89310/2013
muumin110/2013
Elokuuntyttö110/2013
Alexandra1510/2013
Tintsuliini110/2013
Jepu85510/2013
Lama511/2013
Nausteri211/2013
momtobe?11/2013
Maggy112/2013
Eemiliah12/2013


Listan ylläpitäjänä: _Lilja_ & Maicy
 
Neinäsä juu, päivä kerrallaan ja olkoon endoa jos on. Onpahan ainakin joku syy miksi ei tule raskaaksi. Epätietoisuus on inhottavaa. Voi sitten anopillekin joskus selitellä että miksi lasta ei kuulu jos on tarpeen.

Hopess, mitä jos toi sairaus mikä sulla nyt on, onkin raskausoire? Eikö täällä joku aiemmin ollut kauheassa vatsataudissa ja sit tulikin plussa...? En vaan muista kuka se oli.

Jos täällä käy joku jo plussannut lueskelemassa näitä juttuja vielä niin olisi kiva kuulla mitä teille kuuluu ja kuinka on sujunut :) ?

Mappis-88 miten on käynyt, joko hanat auenneet, toivottavasti ei... Teetkö testin tänään?

Maicy en osaa sanoa, toi DPO:n laskeminenkin on niin rakettitiedettä välillä. Mä yleensä en laske ellen saa ovisplussaa testiin :D En nyt laittanu sulle mitään arvoa kun en minäkään osannut sanoa :) ja poistin tosiaan nyt noi yli kp 50.

Henrietta- mikä sulla on tilanne? Joko on pulla/pullat uunissa :) ?

Onnenpisara sulla kyllä kuulostaa että olit vähän pidemmällä. Mulla ei kukaan tehnyt mitään jälkikontrollia eikä ultrattu. Toki kävin sitten itse lääkärillä ja ultras. Ei sanonut ainakaan mitään erikoista. Jos se kohtu on jo tyhjä niin testinkin pitäisi alkaa olla nega. Ja raskautuminen on yksilöllistä. Toiset raskautuu heti km:stä ja toiset taas vuoden päästä. Tsemppiä joka tapauksessa sulle. Niin joo ja jos sulla on viimeksi ollut kuukautiset kesällä niin menen nyt ihmeessä lääkäriin keskustelemaan siitä. Jos kierrot on noin pitkiä niin voi olla että haittaa raskautumista. Saisit vaikka teroja tasoittamaan kiertoja.

ON: tänään hymynaama tervehti aamun pikkutunteina minua. Halpistestissä edelleen vahva viiva... Huomenna testaan vielä halpiksella kattelen kuinka lähtee arvot laskemaan... 2 viikon piina alkakoon!
 
  • Tykkää
Reactions: Maicy
Täällä kun nyt noista ovistesteistä on keskustelua, niin mäkin kokeilin yhdessä kierrossa tikuttaa ovista. Ja tulihan sieltä se plussa, oisko ollu kp 17 vai 18. Mutta päinvastoin, ressasin niin paljon koko kiertoa, että sehän loppupeleissä siirtys kolmella päivällä eli myöhästyi tosta ressaamisesta.

MUTTA :D Nyt taas intouduin testailemaan, koska haluan nähdä et toimiiko tää kroppa edelleen ihan normaalisti ja oon nyt tikutellu kp 10 ja nyt elellään kp 14. Tässä kuva kaikista: 20140104 103527 - Aijaa.com (pahoittelen parissa ylimmässä markerin suttuja, mustekynällä sai parhaat merkinnät, kun toi markerin väri leviää rumasti) Joka tapauksessa, näyttäis siltä et ovis on ihan ovella, varmaan vahvin plussa tulee huomenna kp 15 tai ylihuomenna kp16. Se siis tarkottaa sitä, et tääl on taas ovis aikasessa.. No mut kuitenkin oon onnellinen et kroppa toimii, se on nyt kaiken A ja O :)
 
  • Tykkää
Reactions: Maicy
Hupsista, oon laittanu väärin mun kp:n, oikeesti se on siis kp5/?. Mä nyt mietin vielä sitä gynellä käymistä, et pitäskö kattoo viel tää kierto, jos toi viime kierto jäi superlyhkäseks vaan jostain syystä, vaikka et Terojen jälkeen jotenki haki paikkaansa.. Äh, emmä tiedä edes et onk se mahdollista? Sit taas toisaalta harmittaa jos mä en mee ja sit menee taas yks kierto "hukkaan". On taas vaikeeta :D

Mappis miltä näyttää? :) peukutetaan plussan puolesta!

Lilja ai että, sit vaan peitto heilumaan ja toivotaan et kova työ tuo tulosta! :D
 
onnenpisara
_Lilja_ Epäsäännöllisestä kierrosta puhuin ja voivottelin jo silloin, kun aloitin e-pillerit ja samaa haastoin nyt niin neuvolassa kuin gynekologilla, joka totesi vain että kiertoni varmaan sitten jatkuu yhtä epäsäännöllisenä keskenmenon jälkeen kuin tähänkin asti. Ei hän ottanut muuten mitään kantaa. Ilmeisesti jään odottelemaan positiivista raskaustestiä tai sitten kuukautisia - milloin lie tahtovat tulla.

Itse kerkesin tosin jo ostaa yhdistelmävaunut alennuksesta ja innostuin järjestelemään lapselle tilaa yläkertaankin, jonne olen jo alunperin ajatellut "lastenhuonetta". Tosin nyt tässä joutuu vielä käyttäjää odottamaan, mutta toisaalta on hyvä ettei tarvitse kaikkea sitten kerralla tehdä ja hankkia. Olenkohan ainut joka on jo vuosien saatossa hamstrannut vähän kaikkea pientä tulevalle jälkipolvelle? Se on kuulemma outoa, tai toiset pitää sitä outona. Minulla on ollut jo pari vuotta vauvanvaatteitakin säilytyksessä sekä yhdet yhdistelmät. Mitä mieltä te täällä keskustelevat olette? Onko normaalia varautua vai onko se jotenkin outoa? :D
 
Onnenpisara, et oo outo! :D Mä en oo ostanu varsinaisesti tulevalle vauvalle vielä mitään, kattellu oon kyllä senkin edestä, mut mulla on myös sisarusten muksujen vanhoja vauvanvaatteita jemmassa, ja yhdistelmät ostin käytettynä kun halvalla sai :D sillä ajatuksella et on sit valmiiks ja kun noita sisarusten lapsia tossa hoidossa käy niin on sit niitäkin varten. Eli ihan normaali oot mun mittapuulla ainakin :D
 
Onnenpisara, täältä ilmottautuu kans yks samalainen :D Mäkin ostin yhdistelmät, kun oon noita Emmaljungan vaunuja katellu ja sitä yhtä tiettyä väriä, mitä ei enää valmisteta. Eräs kaunis päivä löysin tori.fi kautta naapurikunnasta melkein ku uudet ja prikuulleen sen väriset ja sillä rungolla ku tahdoin :D Niin ku sanoit, ni mä olen kans samalla kannalla et pare ostaa pikkuhiljaa ja jos vielä käytettynä löytyy hyväkuntosia, ni aina parempi. Vähemmän rasitetta luonnolle ja lompakolle ;)

Nyt tämä hätähousu testaili vielä uudemman kerran ovista ja sanokaapa nyt, että voiko sen jo luokitella ovisplussaksi? 20140104 170940 - Aijaa.com Kirkasta limaa tullu pisin päivää, mut on nyt oikeesti erilaista ku aiemmin. Ennen on tullu semmonen yks selkeä kasa (ilm. limatulppa?) mikä ei oo ollu ihan kirkas, mut nyt tulee hajanaisesti semmosta ihan kirkasta limaa. En voi uskoa et pääkopalla ois nii suuri voima, et rupeis muuttamaan ovistakin vai voiko :O

Muoks!
Laitan vielä viimisemmästä testistä oman kuvan kun äsken kävin kattomassa ni oli tummunu vielä lisää eli kai ton sitten voi plussaksi jo myöntää? 20140104 174658 - Aijaa.com
 
Viimeksi muokattu:
onnenpisara
Ihanaa! :) Itse sain vain taannoin eräältä lähes itseni ikäiseltä äitihenkilöltä palautetta, että on muka outoa jos ihminen hamstraa vauvatarvikkeita "tulevaisuuden varalle" mikäli ei ole raskaana tmv..

Minulla pitäisi olla ilmeisesti kp 16 mikäli laskin oikein, jos kerran laskemisen voi aloittaa keskenmenovuodosta. Muutamana iltana vatsaa on nipistellyt ja vähän juilinut, työssä raskaita laatikoita nostellessa voisi sanoa ihan vihloneenkin. Mitähän tuo lie meinailee? Itsellä ei ole normaalisti mitään tällaisia ollut kierron aikana, jos kuukautiset alkaa niin ne sitten alkaa ja kipukohtaukset tulee vasta silloin... :$
 
onnenpisara
Neinäsä juuri noita vaihtoehtoja mietin. On jotenkin tosi outoa, kun suhtautuu omaan kehoonsa ihan eri tavalla km:n jälkeen, jotenkin sitä kuuntelee paremmin? Miullahan km jälkeen vuoto loppu tosi nopeasti ja itse asiassa tuossa keskellä viikkoa tuli ihan vähän tuhrua.. varovainen ajatus oli et voisko olla kiinnittymisvuotoa mutta voisko kaikki tapahtua noin nopeasti? Täytyy varmaan vaan yrittää jaksaa odottaa verikokeeseen ja jos mitään ei tapahdu niin sitten tehdä testi.
 
Onks sulla onnenpisara todennettu toi km ihan ultrassa tvs? Jos ei, ni voihan olla et sul on sitkeä kyytiläinen matkassa :) Mut jos km on oikeesti tapahtunu, ni voihan olla et sulla on ny kroppa vaan sekasin ja oireilee tollain epämääräsesti. Mutta toivotaan et ois ihan sitä itseään eikä mitään hormonihuuruilua ;)
 

Yhteistyössä