Eronneet/eroavat vanhemmat! Miksi ette tee/tehneet niin, että lapset jää yhteiseen kotiin ja vanhemmat vuorottelevat siellä kodiss

• Viestiketjun aloittaja seuraaja
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja veera:
Alkuperäinen kirjoittaja nainen 29v:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Ensinnäkään, sä et voi tietää tuttujes todellista henkistä hyvinvointia mitenkään. Sä et heitä niin hyvin voi tuntea, ei ketään varmuudella niin hyvin tunne.

Ja faktoja erolasten mielenterveysongelmista ja pahoinvoinnista sekä ongelmista aikuisuudessa on julkaistu pilvin pimein, senkun googlaat menemään!
Jotkut ihmiset osaavat kylläkin puhua asioostaan ja tunteistaan. Ihan sillä tavalla voi saada selville paljon.
Ihmiset eivät TODELLAKAAN puhu suruistaan ja masennuksestaan ja huonommuudentunteistaan avoimesti vielä nykyäänkään. Ei Suomessa, ei edes kännissä eikä missään, vaikka näennäisesti elämmekin hyvin avointa aikaa ja julkkiksetkin lavertelee kaiken elämänsä sonnan muka avoimesti lehdille.

Mutta tosipaikan tullen, sä et ystävistäs tiedä. Itseäs vain imartelet kun muuta uskottelet!
Hyvä on nainen 29v olet varmaan ihan oikeassa... mistäs me muut normi ihmiset voidaan nämä tietää, onneksi sinä olet olemassa ja valaiset meidän tien viisaudellasi.
niin ja onneks on Scarlett, joka kans tietää monenkin tuttavansa salatut traumat.. tai siis sen et niitä ei ole, kun nää tutut pruukaa olla iloisen näköisiä noin niinku ulospäin.

veera
Alkuperäinen kirjoittaja tuota noin:
Siis hetkinen, tässä on ehdotuksena et on vain 2 asuntoa? Yksi jossa on lapset, pysyvästi ja vanhemmat siellä vierailee. Ja toinen jossa se, sillä hetkellä etävanhempi sitten asuu.

Miten toi käytännössä hoidetaan? Yhdessä sisustetaan se uusikin asunto? Siellä pestään yhdessä pyykit ja sovitaan kumpi imuroi ja kumpi tiskaa? Siellä on sänky, jossa molemmat vuorotellen nukkuu, kuka yksin kuka uuden kumppanin kanssa? Laskut maksetaan siitä toisestakin asunnosta sulassa sovussa ja mietitään mitä lehtiä tai telkkakanavapaketteja sinne tilataan?

Siis ootteko ihan täysin kadottaneet suhteellisuudentajunne?!
on joo.. tämä on varsin hupaisa keskustelu:D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Me varmaankin tehtäisiin tuo päätös. 2 yksiötä ja yksi perheasunto nyt ei meidän taloutta kaataisi, tuskin muidenkaan.
No ei todellakaan onnistuusi moneltakaan tämä. Moni hyvä kun saa maksettua sen yhden asunnon.

Millä sä luulet, että esim. mä opiskelijana maksaasin kahta asuntoa. Kerro nyt kun noin hyvin kerta tiedät.

nainen 29v
Alkuperäinen kirjoittaja p:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Mun ystävän vanhemmat piti perhe kulissia vuosia yllä, lapset sairastu mielenterveys ongelmiin sen takia. Nuorin säästy kun tajusivat onneksi erota ennenkuin oppi ymmärtämään. Tuo yksi koti ei toimis, lapset ois liika sekasi kun toinen vanhempi lähtee kodista pois.
Eikö sitten erotessa toinen lähtenyt?
On kaksi kotia ja kaksi vanhempaa, paljon selkeämpää.
Tätähän mäkin sanoon jo aivan ketjun alussa, mutta kun ei se kelpaa näille täydellisyyksille.

Mä luulen, että moni näistä mussuttajista ei todellakaan tosipaikan tullen ikinä suostuusi tuohon järjestelyyn mistä ap puhui.
Ei tietenkään, oishan se niiin rasittavaa ja siksihän ne lapset sen tekeekin vanhempiensa puolesta.
Koita nyt hyvä ihminen päästä sun jostakin ihmeen traumoista eroon. Ihmeellistä vittuulua ja päänaukomista koko ajan.
Sinä täällä etunenässä yrität käydä keskustelijoiden henkilöön kiinni alatyylilläs kun itse aihe ilmeisesti on niin kipeä.

Ensinnäkään, sä et voi tietää tuttujes todellista henkistä hyvinvointia mitenkään. Sä et heitä niin hyvin voi tuntea, ei ketään varmuudella niin hyvin tunne.

Ja faktoja erolasten mielenterveysongelmista ja pahoinvoinnista sekä ongelmista aikuisuudessa on julkaistu pilvin pimein, senkun googlaat menemään!
Jotkut ihmiset osaavat kylläkin puhua asioostaan ja tunteistaan. Ihan sillä tavalla voi saada selville paljon.
Ihmiset eivät TODELLAKAAN puhu suruistaan ja masennuksestaan ja huonommuudentunteistaan avoimesti vielä nykyäänkään. Ei Suomessa, ei edes kännissä eikä missään, vaikka näennäisesti elämmekin hyvin avointa aikaa ja julkkiksetkin lavertelee kaiken elämänsä sonnan muka avoimesti lehdille.

Mutta tosipaikan tullen, sä et ystävistäs tiedä. Itseäs vain imartelet kun muuta uskottelet!
Hyvä on nainen 29v olet varmaan ihan oikeassa... mistäs me muut normi ihmiset voidaan nämä tietää, onneksi sinä olet olemassa ja valaiset meidän tien viisaudellasi.
niin ja onneks on Scarlett, joka kans tietää monenkin tuttavansa salatut traumat.. tai siis sen et niitä ei ole, kun nää tutut pruukaa olla iloisen näköisiä noin niinku ulospäin.
Kysyn uudestaan, että mikä vittuuluketju tästä nyt meinaa mulle tulla?

Kummallista tuokin yleistäminen, että ihmiset ei puhu asioostaan. Kyllä me ainakin kaverien kanssa puhutaan asioosta. Ikävää jos kaikilla ei näin ole.

-
Jokaisella erolla on oma tarinansa. Vanhempien ero sinänsä ei tee lapsesta häiriintynyttä. Lapselle esimerkiksi asunnon vaihto voi olla se kovin juttu, jopa pahempi kuin vanhempien ero. Lapsen aivojen hyvä kehitys tarvitsee turvallista jatkuvuutta. Siksi suuret muutokset elämänjärjestelyissä ovat aina riski.

Terveyskirjasto

Alkuperäinen kirjoittaja p:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Mun ystävän vanhemmat piti perhe kulissia vuosia yllä, lapset sairastu mielenterveys ongelmiin sen takia. Nuorin säästy kun tajusivat onneksi erota ennenkuin oppi ymmärtämään. Tuo yksi koti ei toimis, lapset ois liika sekasi kun toinen vanhempi lähtee kodista pois.
Eikö sitten erotessa toinen lähtenyt?
On kaksi kotia ja kaksi vanhempaa, paljon selkeämpää.
Tätähän mäkin sanoon jo aivan ketjun alussa, mutta kun ei se kelpaa näille täydellisyyksille.

Mä luulen, että moni näistä mussuttajista ei todellakaan tosipaikan tullen ikinä suostuusi tuohon järjestelyyn mistä ap puhui.
Ei tietenkään, oishan se niiin rasittavaa ja siksihän ne lapset sen tekeekin vanhempiensa puolesta.
Koita nyt hyvä ihminen päästä sun jostakin ihmeen traumoista eroon. Ihmeellistä vittuulua ja päänaukomista koko ajan.
Sinä täällä etunenässä yrität käydä keskustelijoiden henkilöön kiinni alatyylilläs kun itse aihe ilmeisesti on niin kipeä.
Häh? :eek: :eek:

Mähän olen kertonut kuinka MEILLÄ on ja että typerää tuo yleistäminen. Miksi tämä on sulle niin vaikia paikka? Mä olen kyllä mielestäni aika pitkälti vastannut aivan normaalisti tähän ketjuun, mutta esim. sä olet haukkunut mua.

winhis
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja winhis:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Musta toi olis aika vaikea toteuttaa ellei tää koti ois ns. kolmas koti. Että siis molemmilla on omat asunnot ja sit tää lapsen asunto.

Silloin kävis mulle. Eli se koti olis lapsen ja vanhemmat vaihtuis.
Mutta kyllä mulla pitäs olla oma koti, hotellissako mä sen ajan asuisin kun en vois olla siellä lapsen luona?

Kallista lystiä, muuten hyvä.
toisaalta, tulisiko tuossakin lapselle sellainen ole että tämän lasten "koti" on vanhemmille (ja näiden mahdollisille uusille perheille) vain tilapäismajapaikka missä ovat ne lapsi-viikkonsa. Kodit heillä on sitten muualla ja näihin oikeisiin koteihin ei lapsille sitten olekaan asiaa.
Tämä on tosi hyvä pointti. Lapselle koti on siellä, missä vanhemmat on, missä on oma huone ja sänky ja omia leluja ja saa olla kuin kotonaan, eikä vaan kylässä. Aikuiselle koti on siellä missä henkinen koskemattomuus ja yksityisyys on. Uskon, että mun tyttäreni tuntee olonsa isällään oikeasti kodiksi, mutta mä en todellakaan voisi sanoa olevani kotona, jos meillä olisi peräti KAKSI yhteistä asuntoa exän kanssa! Samoin aikuiselle on vaikea hommata kaksi kappaletta kaikkia tarvittavia tavaroita: kahdet kosmetiikat, kahdet vaatteet, kahdet kirjat, leffat, lehdet, työpaperit, tietokone... Aikuiset tarvitsee sitä tavaraa paljon enemmän kuin lapsi.

Jos lapsen vanhemmat kykenevät olemaan niin hyvissä väleissä, että tuollainen systeemi toimisi, en näe mitään syytä edes erota.

Lapsen tuntemukset riippuu varmasti arjen toteutuksesta. Me asutaan tosi lähekkäin exän kanssa. Tyttö on siellä yötä pari kertaa viikossa ja puolin ja toisin kyläillään usein. Asia on ehkä hieman eri jos lapsi käy isällään kerran kahdessa viikossa eikä muuten ole paljoa tekemisissä. Silloinkin lasta voidaan varmasti auttaa tuntemaan molemmat kodit oikeiksi kodeiksi.
No jos niistä lapsista oikeasti välittää niin ei eroa vaan saa liiton toimimaan. Tai ei edes hanki lapsia kun erotaan monesti jo ennenkuin lapsi on vuoden täyttänyt!

Eikähän niitä eksän kanssa yhteisiä asuntoja ole tämän ketjun mallissa missään nimessä kuin yksi ja sielläkin asuu ne lapset ja te vain käytte naamaa näyttämässä vuoroin.
No, ensinnäkin: tervetuloa tosielämään, täällä niitä liittoja ei aina vaan "saada toimimaan", vaikka kuinka lapsista välittäisi. Yleensä kyse on siitä, että vaikka itse kuinka tahtoisi ja yrittäisi, se ei riitä kun toisen panostus on nolla. Silloin eroaa, jos niistä lapsista oikeasti välittää.

Ja toiseksi: mä en oikeasti usko, että jos asiat on hoidettu hyvin, että lapsi kokisi itsensä juurettomaksi tai ei tuntisi oloaan kotoisaksi missään. Mihin ne väitteet oikeastaan perustuu. Musta on tärkeää, että isä osallistuu lapsen arkeen, eikä ole vain kyläilypaikka hänelle. Meidän lapsi on vielä pieni ja on tärkeää, että isäsuhteesta tulee tasavertainen äitiin verrattuna. Tämän vuoksi on musta hyvä, että myös isä hoitaa usein nukutuksen, iltapesut yms. muut rutiinit ja siellä eletään normaalia elämää, eikä isälle meno ole erityinen ja harvoin tapahtuva asia. Kun lapsi on isompi, niin tapaamiset varmaan muuttavatkin muotoaan ja yöpymisten määrä saattaa vähentyä tai siellä vietetyn ajan yhtäjaksoinen kesto pidentyä.

Me asutaan 200 m päässä toisistamme, joten edes maisemanvaihdos ei ole kovin suuri. Vaikea kuvitella, että se yksi fyysinen rakennus olisi lapselle tärkein asia, vaan nimenomaan kodin tuntu.

nainen 29v

No jos minun viisauteni ei valaise tietä niin sinunko sitten? Miten sinä itsesi sait ylennettyä ainoan oikean totuuden haltijaksi? Viisaaksi joka puhuu sekä eronneiden vanhempien että kaikkien erolasten suulla?

vieras
Me varmaankin tehtäisiin tuo päätös. 2 yksiötä ja yksi perheasunto nyt ei meidän taloutta kaataisi, tuskin muidenkaan.
No ei todellakaan onnistuusi moneltakaan tämä. Moni hyvä kun saa maksettua sen yhden asunnon.

Millä sä luulet, että esim. mä opiskelijana maksaasin kahta asuntoa. Kerro nyt kun noin hyvin kerta tiedät.
ehkäpä silloin ei olisi varaa opiskella.. Ihan pitäisi kuule töissä olla ja vaikka etäviikolla vaikka tehdä toistakin työtä. Onpa kamala uhraus lasten psyykeen vuoksi. Mutta on tullut jo selväksi, että sinä et asiaa näe riittävän tärkeänä niin miksi edes vedät itseäsi tähän keskusteluun?

No jos minun viisauteni ei valaise tietä niin sinunko sitten? Miten sinä itsesi sait ylennettyä ainoan oikean totuuden haltijaksi? Viisaaksi joka puhuu sekä eronneiden vanhempien että kaikkien erolasten suulla?
Miten sä olet ylentänyt ittes tuohon asemaan, että voit puhua kaikkien erolasten suulla?

ehkäpä silloin ei olisi varaa opiskella.. Ihan pitäisi kuule töissä olla ja vaikka etäviikolla vaikka tehdä toistakin työtä. Onpa kamala uhraus lasten psyykeen vuoksi. Mutta on tullut jo selväksi, että sinä et asiaa näe riittävän tärkeänä niin miksi edes vedät itseäsi tähän keskusteluun?
No on kuule erittäin valitettava tosiasia, että täällä ei töitä noin vain saa. Kummasti on vaikuttanut se, että porukkaa on irtisanottu tai lomautettu. Exällä on työpaikka, mutta tiedän ettei hänelläkään olisi varaa kahteen asuntoon. Ei ole monellakaan ihmisellä, että tervetuloa todellisuuteen.

Älä laita sanoja mun näppikselle.

tuntuu tosiaan nykyään olevan trendi se, että erotaan kun lapset ovat pieniä. alle vuodessa aletaan uusi parisuhde (usein myös perheellisen kanssa) jne. Sitten on saman katon alla, sun ja mun lapset ja kuumeillaan vielä yhteisistä. Jos eroon 2 aikuista ja vastuuntuntoista ihmistä päätyy, pitää pystyä ajattelemaan lasten parasta. Onhan psykologitkin suomessa sanoneet, että tuo ap:n esittämä ratkaisu olisi lapsen psyykeen kannalta usein paras.

Linkkiä tulee varmaan tähän väliin. kiitos:)
No ei kai tuo sulle mitään linkkiä tilitietoihinsa pistä! Hulluko oot! Usko jos sanotaan että rahat riittää!

nainen 29v
Siis hetkinen, tässä on ehdotuksena et on vain 2 asuntoa? Yksi jossa on lapset, pysyvästi ja vanhemmat siellä vierailee. Ja toinen jossa se, sillä hetkellä etävanhempi sitten asuu.

Miten toi käytännössä hoidetaan? Yhdessä sisustetaan se uusikin asunto? Siellä pestään yhdessä pyykit ja sovitaan kumpi imuroi ja kumpi tiskaa? Siellä on sänky, jossa molemmat vuorotellen nukkuu, kuka yksin kuka uuden kumppanin kanssa? Laskut maksetaan siitä toisestakin asunnosta sulassa sovussa ja mietitään mitä lehtiä tai telkkakanavapaketteja sinne tilataan?

Ei, vaan kolme asuntoa. Se entinen yhteinen johon lapset jäävät, molemmat vanhemmat hankkii tietenkin omat.

Ei, vaan kolme asuntoa. Se entinen yhteinen johon lapset jäävät, molemmat vanhemmat hankkii tietenkin omat.
Niin ja tämä on toki mahdollista kaikille. Koita nyt vähän miettiä todellisuutta.

nainen 29v
Luulen että täällä puhuu yks monella nimimerkillä:D mitäs sitte jos toinen vanhempi kuolee???
No sehän on selvä peli, ei sen kuolleen "luona" käydä kuin jokunen kerta vuodessa kynttilä viemässä.

Miten muka se olisi sama asia kuin ero?
Voi ei:eek: Sulla taitaa olla ongelmia ja pahoja. Kuolema siis parempi kuin ero?
Oletko vajaa?

Kuollut on kuollut ja kyllä, voi olla lapselle joskus paljon parempikin että esimerkiksi surkea äiti heittää veivinsä. Eipä tarvi lapsen nähdä elämänsä aikana liutaa äidin uusia, jää siinä monta mahdollista pahoinpitelevää isäpuolta tapaamatta!

Mikä kuolemanpelko sulla jäytää? Kuollut ei ole monesti huono vanhempi ollenkaan. Kun traumat on terapoitu niin eipähän tuo vanhempi ainakaan aiheuta lapselleen uusia!
Täh...???
No mikä tuossa nyt vielä jäi epäselväksi?

nainen 29v

No sinun kommentit on kyllä sitä tasoa että taitaa olla hupaisuus tästä ketjusta sulla kaukana?

Ja KOLMESTA asunnosta on puhuttu, ei kahdesta.

No sinun kommentit on kyllä sitä tasoa että taitaa olla hupaisuus tästä ketjusta sulla kaukana?

Ja KOLMESTA asunnosta on puhuttu, ei kahdesta.
Kuule, sun kommentit eivät ole kyllä mitenkään asiallisia...

Pakkoko on olla omia, vuokrakämppä ja halpa sellainen jos prameaan ei ole varaa.

tuota noin

Me käydään molemmat töissä. Mieheni bruttopalkka on n.3000?, mun n.2500? ja täytyy sanoa et ei olisi mahdollista maksaa kahden pienen yksiön vuokrat (laskin et yhden vuokra on n. 400?) ja siihen päälle tämän omakotitalon lainanlyhennys (koska lastenhan piti saada jäädä tähän asumaan) + sitten vielä talon ylläpitokustannukset ja muut, niistä meidän yksiöistä tulevat kulut. Mahdollisuutta ei ole kummallakaan tehdä enemmän töitä jos halutaan jossain vaiheessa lapsiakin nähdä. Eikö se kuitenkin ole lopulta se kaikista tärkein, et on lasten kanssa?

Jenis
Menipä riitelyksi. Mutta jos vanhemmilla on niin hyvät välit että pystytään pitämään yhteistä huushollia (vaikka siellä oltaisiinkin vuoron perään), niin eikö se oo sitten sama jatkaa yhdessäasumista ihan kavereina vaikka? Kun täällä tuntuu moni olevan sitä mieltä, että lasten "psyykeen" kannalta on pakko pitää perhe yhdessä, niin siinähän sitä asetettaisiin lapset etusijalle ja vanhemmat tinkisivät siitä omasta elämästään. Molemmille oma makkari ja sopimus siitä, milloin itse kullakin on vapaata ja milloin ei.

Yhteistyössä