erään tytön mielestä me ollaan hirviöitä, kun sai kuukauden kotiarestia ( siis ei saa mennä kuin kouluun ja harkkoihin) ja netin k

  • Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
Peuhu
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Eli vapaan kasvatuksen tuloksia on monenlaisia. Minä vapaan kasvatuksen "uhri" taas aloin ryypätä ja polttaa jo 13v, kannbis ym sekoilut tuli kuvioon vähän myöhemmin , kaveripiiri oli hämäräperäinen, koulut jäi käymättä silloin kun ne olisi pitänyt käydä ja kaikki sai tapahtua vanhempien vaietessa.
Monet pitävät "vapaana kasvatuksena" myös kaikkea sitä kasvatusta, mikä ei ole autoritääristä kasvatusta. Kuitenkin näiden kahden kasvatustavan väliin jää lukematon määrä variaatioita. Myös se nk kultainen keskitie.
Heippa taas, käväisin saunassa välillä:)

Joo mun mielestä kans vapaata kasvatusta on se että ei ole rajoja laisinkaan. Kultainen keskitie ois varmaan paras ratkaisu mut toimiiko se "vaikeiden" tapausten kanssa, nuoretkin on kuitenkin yksilöitä, se mikä toimii toisella ei välttämättä toimi toisella. Tää vanhempana olo on niin vaikeeta ja aina saa miettiä tekikö oikean ratakisun vai ei.

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Heippa taas, käväisin saunassa välillä:)

Joo mun mielestä kans vapaata kasvatusta on se että ei ole rajoja laisinkaan. Kultainen keskitie ois varmaan paras ratkaisu mut toimiiko se "vaikeiden" tapausten kanssa, nuoretkin on kuitenkin yksilöitä, se mikä toimii toisella ei välttämättä toimi toisella. Tää vanhempana olo on niin vaikeeta ja aina saa miettiä tekikö oikean ratakisun vai ei.
Ei varmastikaan toimi kaikilla. Paljon vaikuttaa sekin, millainen kaveripiiri nuorella on. Jos oma nuori on porukan ainoa "nössö" ja muut viittaavat kintaalla vanhempiensa asettamille rajoille, niin sen "nössön" on paljon vaikeampi noudattaa sääntöjä kuin jos hänen kaverinsakin olisivat sääntöjä noudattavia.

Me tehtiin koulun ehdotuksesta aikoinaan yhteistyötä vanhempien kanssa asiasta eli tutustuttiin toisiimme sen verran, että oltiin kutakuinkin perillä toistemme kasvatustavoista. Ja jos sitten Mikko sanoi, että "Tommikin saa", niin Mikon äiti pystyi sanomaan, että "eipäs saa". Nuorten kovin suosima "kun kaikki muutkin saavat" ei vanhempiin tehonnutkaan eikä oman lapsensa kohdalla tarvinnut miettiä, pitäisikö sittenkin antaa lupa vai ei.

 
Peuhu
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Heippa taas, käväisin saunassa välillä:)

Joo mun mielestä kans vapaata kasvatusta on se että ei ole rajoja laisinkaan. Kultainen keskitie ois varmaan paras ratkaisu mut toimiiko se "vaikeiden" tapausten kanssa, nuoretkin on kuitenkin yksilöitä, se mikä toimii toisella ei välttämättä toimi toisella. Tää vanhempana olo on niin vaikeeta ja aina saa miettiä tekikö oikean ratakisun vai ei.
Ei varmastikaan toimi kaikilla. Paljon vaikuttaa sekin, millainen kaveripiiri nuorella on. Jos oma nuori on porukan ainoa "nössö" ja muut viittaavat kintaalla vanhempiensa asettamille rajoille, niin sen "nössön" on paljon vaikeampi noudattaa sääntöjä kuin jos hänen kaverinsakin olisivat sääntöjä noudattavia.

Me tehtiin koulun ehdotuksesta aikoinaan yhteistyötä vanhempien kanssa asiasta eli tutustuttiin toisiimme sen verran, että oltiin kutakuinkin perillä toistemme kasvatustavoista. Ja jos sitten Mikko sanoi, että "Tommikin saa", niin Mikon äiti pystyi sanomaan, että "eipäs saa". Nuorten kovin suosima "kun kaikki muutkin saavat" ei vanhempiin tehonnutkaan eikä oman lapsensa kohdalla tarvinnut miettiä, pitäisikö sittenkin antaa lupa vai ei.
Toi on niin totta et kaveripiiri vaikuttaa tosi paljon varsinkin teiniiässä ja sen suhteen onkin sit keinot aika vähissä jos ei sit halua toteuttaa käskytystä kieltää "huonot" kaverit mut silläkään ei välttämättä ole toivotut vaikutukset.

Mut tota kyl pitää kokeilla et kavereiden vanhempien kanssa kokoonnutaan kertomaan mitkä säännöt on kenenkin kotona niin ei voi käyttää enää tota "mut kun kaikki muut saa" korttia:D

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Mä olen asunut lastenkodissa ja me saatiin rangaistukseksi viikko vierihoitoa jos lipsuttiin kotiintuloajasta.

Vaikka itsekin pidän ns. kovaa kuria niin kyllä se kuukausi aika pitkältä ajalta kuulostaa.
tässä on takan muutakin kuin se kotiintuloaika.
tää on nyt näin ja sillä siisti.
liian paljon katsottu läpi sormien.
Niin, ja siksi kannattaakin aloittaa viesti: kuukauden kotiaresti parin tunnin myöhästymisestä :) Taidat rollo olla pulassa sen tytön kanssa :(
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
siis onko teillä jokin asiakassuhde sinne perhekotiin kun soitit niille?
ei ole googlattiin vaan perhekoti ja soitetii sinne. ihan asialinen oli tää nainen siellä puhelimessa.
en minä omien lasteni sääntöjä rinnastaisi perhekodin sääntöihin. Perhokodissahan ollaan ongelmien vuoksi ja silloin säännöt ja rajat on eri kuin ihan vaan omassa kodissa omien vanhempien kanssa
No ei normaalit vanhemmat sellaista tekiskään, mutta nyt ollaankin rollon kanssa Rovaniemellä :) siellä kaikki on mahdollista :eek:

Mutta aika kauhea rangaistus kuukausi! Teinin kunnioitus ja hyvä käytös ansaitaan vähän muilla tavoilla, kuin rankaisemalla.
Olen sitä mieltä, että jos lapselle aina tarjotaan ei oota, se johtaa vain ongelmiin!
 
eräs
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
siis onko teillä jokin asiakassuhde sinne perhekotiin kun soitit niille?
ei ole googlattiin vaan perhekoti ja soitetii sinne. ihan asialinen oli tää nainen siellä puhelimessa.
Perhekoti on tavallinen perhe!
Ne saa palkkansa niille sijoitetuista lapsista, ei koko kylän kaartista.
En ois kyllä iljennyt soittaa. Pikemminkin häiriöksi moinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta aika kauhea rangaistus kuukausi! Teinin kunnioitus ja hyvä käytös ansaitaan vähän muilla tavoilla, kuin rankaisemalla.
Olen sitä mieltä, että jos lapselle aina tarjotaan ei oota, se johtaa vain ongelmiin!
Minusta teinin hyvää käytöstä ei kyllä tarvi vanhempien mitenkään ansaita, hyvä käytös ei ole mitään teatteria vanhempien miellyttämiseksi vaan ihmisen luontainen fiksu tapa selviytyä elämästä kuivin jaloin. Kunnioituskaan ei ole minusta ansaittava asia, miten se ansaittaisiin? Sitä on tai ei ole.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta aika kauhea rangaistus kuukausi! Teinin kunnioitus ja hyvä käytös ansaitaan vähän muilla tavoilla, kuin rankaisemalla.
Olen sitä mieltä, että jos lapselle aina tarjotaan ei oota, se johtaa vain ongelmiin!
Minusta teinin hyvää käytöstä ei kyllä tarvi vanhempien mitenkään ansaita, hyvä käytös ei ole mitään teatteria vanhempien miellyttämiseksi vaan ihmisen luontainen fiksu tapa selviytyä elämästä kuivin jaloin. Kunnioituskaan ei ole minusta ansaittava asia, miten se ansaittaisiin? Sitä on tai ei ole.
Minulla on 4 lasta joista osa jo aikuisia ja olen sitä mieltä, että hyvä käytös tulee jo siitä, että alusta asti kunnioitetaan lasta-lapsi oppii mallin-kunnioittaa vanhempiaan -ongelmia ei tule. Olen usein miettinyt, miten me olemme kaikkien neljän kanssa onnistuttu niin hyvin, toki on kolhuja tullut, mutta ei ongelmia. Lasten kanssa keskustelu ennakoivasti on paljon parempi kasvatusmenetelmä kuin rankaisu jälkikäteen. Tottakai jollakin voi olla kamala murrosikä, mutta meillä siitä ei ole kokemusta.
Kyllä kunnioitus ansaitaan vai voisitko kunnioittaa valehtelijaa, varasta...eli kunnioitus ansaitaan molemminpuolisella rehellisyydellä, siihen kyllä vaan harva pystyy!
 
huu
Alkuperäinen kirjoittaja vii:
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja vii:
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja hmph:
Minusta tuo on liian ankara rangaistus. Viikkokin olisi varmasti ollut ihan tarpeeksi.

Eräs tuttu oli juuri tuollainen diktaattori ja miten kävi? Lapsi teki itsemurhan. :(
tiedätkö, me soitimme erääseen perhekotiin aj kysyimme että onko sopiva rangaistus kyseisestä teosta. Vastasivat että kyllä. RAjat määräävät aikuiset. alaikäisen tekemisistä määrää VANHEMMAT
Mä olin 17v. kun menin kihloihin reilusti vanhemman miehen kanssa. Vanhemmilla ei ollut siihen mitään sanomista.
varmasti on. NIIN KAUAN ku olet alaikäinen vanhemmat ovat vastuussa teoistasi, vaikka asuisit tosiella paikkakunnalla. Siksi esim alaikäisele ei vuokrata sitäa suntoa
Paskat niillä ollut mitään sanomista. Kihloissa olin ja kihloissa pysyin. Siihen ei vanhemmat olisi voineet puuttua ja olisivat sen virheen tehneet niin helvetti olisi ollut irti.



sä kuulostatkin siltä että sulla on kasvatus jäänyt jonnekkin maanrakoon!
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:
:kieh: Tästä huomaa, että on nykyaikana hieman rajat ja rangaistukset hukassa. Pitääkö joltakulta lähteä henki ennenkuin saa murrosikäisen arestiin laittaa?

Viikko tai kaksi ei tunnu missään nuoren elämässä, jos kuitenkin harkoissa ja koulussa pääsee käymään, pari viikonloppua nyt lusii kotosalla ihan helposti. Kuukaudessa saattaa jo enkä huomata, että ne tietyt etuoikeudet on ihan mukava lisä elämässä ja saattaa ymmärtää oman käytöksen yhteyden ansaittuihin mukavuuksiin.
Mä itse mietin, miten tehokas loppujen lopuksi on kuukauden rangaistus, jossa loppujen lopuksi on varsin vähän mitään rangaistusta. Ap tietysti tuntee itse tyttönsä paremmin.
Vähän?
Tytölle netti on tärkeä, aamulla ensimmäisenä avaa koneen ja menee facebookiin, kyllä tää o hänelle iso rangaistus. tetsikalle päsee vain TUNNIKSI ja vain koulutehtäviä tekemään
millöä kontrolloit että vain koulutehtäviä tekee
nettitehtäviä ei varmasti tule joka päivä. tyttö käyttää netn sanakirjaa. tunnissa ehtii kyllä sitä käyttämään. muutenhan koneella voi olla. Sivuhistorian kun lukee näkeemitä tyttö on tehnyt ( ei osa poistaa, eikä sen poistaminenkaan auta, isi löytää tiedot kuitenkin) Ja siis tässä koeellaan nyt hänen luottamustaan, meillä onmutikein koneita, joten katsotaaan PYSTYYKÖ hän oikeasti olemaan ilman chättejä. JA meillä on virustutvaohjelma jossa saa aika -ja sivulukitukset nettiin. Joten konetta voi käyttää mutta nettiin ei sillä pääse.
esim yhdessäkoneessa on sellainen juttu että sinä o eri salasanat aikuisille ja lapsille.lapset ei tiedä aikuisten salasanaa. LAsten puolella o määrätyt sivustot joihin ei ääse kuin "kysymällä lupa" eli laittamallaaikuisten salasana. tässä on just chättejä ja tiettyjä pelisivustoja
 
En jaksanut kahlata koko viestiketjua läpi, mutta minusta ap:n rangaistus on ihan ok ja varmaan tuntuva tytölle. Mikäli oikein luin ja ymmärsin, niin valehtelu ym ei ollut ensimmäinen kerta.

Itse valehtelin ja jäin heti kiinni n.15-vuotiaana. Sain viikon arestia, kännykkä takavarikoitiin (nettiä meillä ei tuolloin edes ollut) ja kaikki menot kiellettiin (harrastuksia tuolloin ei ollut ja kavereita näin koulussa). Kyllä se tuntui, kun eka kerta oli kyseessä. Jos olisin toistuvasti jäänyt kiinni, niin olisin hyväksynyt itselleni myös sen kuukauden kotiarestin, vaikka se olisi silloin kirpaissutkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minulla on 4 lasta joista osa jo aikuisia ja olen sitä mieltä, että hyvä käytös tulee jo siitä, että alusta asti kunnioitetaan lasta-lapsi oppii mallin-kunnioittaa vanhempiaan -ongelmia ei tule. Olen usein miettinyt, miten me olemme kaikkien neljän kanssa onnistuttu niin hyvin, toki on kolhuja tullut, mutta ei ongelmia. Lasten kanssa keskustelu ennakoivasti on paljon parempi kasvatusmenetelmä kuin rankaisu jälkikäteen. Tottakai jollakin voi olla kamala murrosikä, mutta meillä siitä ei ole kokemusta.
Kyllä kunnioitus ansaitaan vai voisitko kunnioittaa valehtelijaa, varasta...eli kunnioitus ansaitaan molemminpuolisella rehellisyydellä, siihen kyllä vaan harva pystyy!
Minä vaan haraan tuota ansaitsemisen käsitettä vastaan :) vaikka muuten ymmärrän hyvin mitä tarkoitat.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:
:kieh: Tästä huomaa, että on nykyaikana hieman rajat ja rangaistukset hukassa. Pitääkö joltakulta lähteä henki ennenkuin saa murrosikäisen arestiin laittaa?

Viikko tai kaksi ei tunnu missään nuoren elämässä, jos kuitenkin harkoissa ja koulussa pääsee käymään, pari viikonloppua nyt lusii kotosalla ihan helposti. Kuukaudessa saattaa jo enkä huomata, että ne tietyt etuoikeudet on ihan mukava lisä elämässä ja saattaa ymmärtää oman käytöksen yhteyden ansaittuihin mukavuuksiin.
Mä itse mietin, miten tehokas loppujen lopuksi on kuukauden rangaistus, jossa loppujen lopuksi on varsin vähän mitään rangaistusta. Ap tietysti tuntee itse tyttönsä paremmin.
Vähän?
Tytölle netti on tärkeä, aamulla ensimmäisenä avaa koneen ja menee facebookiin, kyllä tää o hänelle iso rangaistus. tetsikalle päsee vain TUNNIKSI ja vain koulutehtäviä tekemään
millöä kontrolloit että vain koulutehtäviä tekee
nettitehtäviä ei varmasti tule joka päivä. tyttö käyttää netn sanakirjaa. tunnissa ehtii kyllä sitä käyttämään. muutenhan koneella voi olla. Sivuhistorian kun lukee näkeemitä tyttö on tehnyt ( ei osa poistaa, eikä sen poistaminenkaan auta, isi löytää tiedot kuitenkin) Ja siis tässä koeellaan nyt hänen luottamustaan, meillä onmutikein koneita, joten katsotaaan PYSTYYKÖ hän oikeasti olemaan ilman chättejä. JA meillä on virustutvaohjelma jossa saa aika -ja sivulukitukset nettiin. Joten konetta voi käyttää mutta nettiin ei sillä pääse.
esim yhdessäkoneessa on sellainen juttu että sinä o eri salasanat aikuisille ja lapsille.lapset ei tiedä aikuisten salasanaa. LAsten puolella o määrätyt sivustot joihin ei ääse kuin "kysymällä lupa" eli laittamallaaikuisten salasana. tässä on just chättejä ja tiettyjä pelisivustoja
Teillä on kyllä aikamoinen kontrolli :eek: miten teidän lapset pärjäävät koskaan omillaan? Osoittiko tyttö edes mitään katumuksen merkkejä, anteeksipyyntöä tms? Vai onko hän jo aivan paatunut, kun sinne perhekotiinkin jouduit ottamaan yhteyttä? Ehkäpä huonosti käyttäytyvälle teinille tekee hyvää joutua perhekotiin joksikin aikaa!!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minulla on 4 lasta joista osa jo aikuisia ja olen sitä mieltä, että hyvä käytös tulee jo siitä, että alusta asti kunnioitetaan lasta-lapsi oppii mallin-kunnioittaa vanhempiaan -ongelmia ei tule. Olen usein miettinyt, miten me olemme kaikkien neljän kanssa onnistuttu niin hyvin, toki on kolhuja tullut, mutta ei ongelmia. Lasten kanssa keskustelu ennakoivasti on paljon parempi kasvatusmenetelmä kuin rankaisu jälkikäteen. Tottakai jollakin voi olla kamala murrosikä, mutta meillä siitä ei ole kokemusta.
Kyllä kunnioitus ansaitaan vai voisitko kunnioittaa valehtelijaa, varasta...eli kunnioitus ansaitaan molemminpuolisella rehellisyydellä, siihen kyllä vaan harva pystyy!
Minä vaan haraan tuota ansaitsemisen käsitettä vastaan :) vaikka muuten ymmärrän hyvin mitä tarkoitat.
Mieti sanontaa: et ansaitse kunnioitustani, niin ehkä ajatukseni valkenee :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Heippa taas, käväisin saunassa välillä:)

Joo mun mielestä kans vapaata kasvatusta on se että ei ole rajoja laisinkaan. Kultainen keskitie ois varmaan paras ratkaisu mut toimiiko se "vaikeiden" tapausten kanssa, nuoretkin on kuitenkin yksilöitä, se mikä toimii toisella ei välttämättä toimi toisella. Tää vanhempana olo on niin vaikeeta ja aina saa miettiä tekikö oikean ratakisun vai ei.
Ei varmastikaan toimi kaikilla. Paljon vaikuttaa sekin, millainen kaveripiiri nuorella on. Jos oma nuori on porukan ainoa "nössö" ja muut viittaavat kintaalla vanhempiensa asettamille rajoille, niin sen "nössön" on paljon vaikeampi noudattaa sääntöjä kuin jos hänen kaverinsakin olisivat sääntöjä noudattavia.

Me tehtiin koulun ehdotuksesta aikoinaan yhteistyötä vanhempien kanssa asiasta eli tutustuttiin toisiimme sen verran, että oltiin kutakuinkin perillä toistemme kasvatustavoista. Ja jos sitten Mikko sanoi, että "Tommikin saa", niin Mikon äiti pystyi sanomaan, että "eipäs saa". Nuorten kovin suosima "kun kaikki muutkin saavat" ei vanhempiin tehonnutkaan eikä oman lapsensa kohdalla tarvinnut miettiä, pitäisikö sittenkin antaa lupa vai ei.
Meijän 'kylä' toimii juurikin tuolla tavalla. Aikuiset tuntevat/tietävät lastensa kaverien vanhemmat. Jos minä näen LeenaSofian tekevän jotain typerää kaupan edessä, niin voin sanoa tytölle suoraan, ilman että päivittelen sitä itekseni, tai täällä :D. Tiedämme, että ei PekkaJuuso saa tehdä sitä, mitä meidän lapsi väittää saavan tehdä :D. Toki joillakin perheillä on erilaisempaa kasvatus/rajat, mutta vastaavasti meidän mukelot tietävät, että kaikkia ei saa tehdä, mitä toinen.
'Koko kylä kasvattaa'

 
Minun mielestä tuossa ei ole kyse enää rangaistuksen tuomasta opetuksesta vaan pelkästä piruilusta ja vallan tunteen haluamisesta. Ihan kuin haluaisitte lapsellenne pahaa ja kiellätte kaiken vain siksi että olette vanhempia ja voitte tehdä niin. Eipä ihme jos lapsi valehtelee jos vanhemmat on tuollaisia, minuakin pelottais kertoa totuus :whistle: Kyllä sen kuukauden arestin aikana ehtii oppimaan vihaamaan vanhempiaan ja se taas aiheuttaa lisää vastustusta.
 
Mulle tulee mieleen,että valehteluun ajaa esim pelko;ei uskalla kertoa totuutta vanhemmilleen?Miksi?Onko kuitenkin ehkä liian tiukat rajat?Aika kova rangaistus mielestäni...eikö lyhyempikin aika olisi riittänyt?Olisiko kotiintuloaikaan saanut soittamalla jatkoaikaa?Toki asia ei minulle kuulu, kunhan vain pohdiskelen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Minun mielestä tuossa ei ole kyse enää rangaistuksen tuomasta opetuksesta vaan pelkästä piruilusta ja vallan tunteen haluamisesta. Ihan kuin haluaisitte lapsellenne pahaa ja kiellätte kaiken vain siksi että olette vanhempia ja voitte tehdä niin. Eipä ihme jos lapsi valehtelee jos vanhemmat on tuollaisia, minuakin pelottais kertoa totuus :whistle: Kyllä sen kuukauden arestin aikana ehtii oppimaan vihaamaan vanhempiaan ja se taas aiheuttaa lisää vastustusta.
Olen aivan samaa mieltä. Muutenkin kun kuri on tuota luokkaa, kaikki on ohjeellistettu ruuanmäärää myöten, niin kyllä silloin lapsi koettelee rajojaan enemmän kuin normaalisti elävä lapsi. Ja varmasti rangaistuksena on käytetty myös: nyt kyllä soitan lastenkotiin sinusta...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:
:kieh: Tästä huomaa, että on nykyaikana hieman rajat ja rangaistukset hukassa. Pitääkö joltakulta lähteä henki ennenkuin saa murrosikäisen arestiin laittaa?

Viikko tai kaksi ei tunnu missään nuoren elämässä, jos kuitenkin harkoissa ja koulussa pääsee käymään, pari viikonloppua nyt lusii kotosalla ihan helposti. Kuukaudessa saattaa jo enkä huomata, että ne tietyt etuoikeudet on ihan mukava lisä elämässä ja saattaa ymmärtää oman käytöksen yhteyden ansaittuihin mukavuuksiin.
Mä itse mietin, miten tehokas loppujen lopuksi on kuukauden rangaistus, jossa loppujen lopuksi on varsin vähän mitään rangaistusta. Ap tietysti tuntee itse tyttönsä paremmin.
Vähän?
Tytölle netti on tärkeä, aamulla ensimmäisenä avaa koneen ja menee facebookiin, kyllä tää o hänelle iso rangaistus. tetsikalle päsee vain TUNNIKSI ja vain koulutehtäviä tekemään
millöä kontrolloit että vain koulutehtäviä tekee
nettitehtäviä ei varmasti tule joka päivä. tyttö käyttää netn sanakirjaa. tunnissa ehtii kyllä sitä käyttämään. muutenhan koneella voi olla. Sivuhistorian kun lukee näkeemitä tyttö on tehnyt ( ei osa poistaa, eikä sen poistaminenkaan auta, isi löytää tiedot kuitenkin) Ja siis tässä koeellaan nyt hänen luottamustaan, meillä onmutikein koneita, joten katsotaaan PYSTYYKÖ hän oikeasti olemaan ilman chättejä. JA meillä on virustutvaohjelma jossa saa aika -ja sivulukitukset nettiin. Joten konetta voi käyttää mutta nettiin ei sillä pääse.
esim yhdessäkoneessa on sellainen juttu että sinä o eri salasanat aikuisille ja lapsille.lapset ei tiedä aikuisten salasanaa. LAsten puolella o määrätyt sivustot joihin ei ääse kuin "kysymällä lupa" eli laittamallaaikuisten salasana. tässä on just chättejä ja tiettyjä pelisivustoja
Teillä on kyllä aikamoinen kontrolli :eek: miten teidän lapset pärjäävät koskaan omillaan? Osoittiko tyttö edes mitään katumuksen merkkejä, anteeksipyyntöä tms? Vai onko hän jo aivan paatunut, kun sinne perhekotiinkin jouduit ottamaan yhteyttä? Ehkäpä huonosti käyttäytyvälle teinille tekee hyvää joutua perhekotiin joksikin aikaa!!
sinne hän oli haluamassakin, mutta kun siihen ei riitä muutama valehtelukerta.
Ei niihin nii vaan pääse. Pitää ollals-asiakas ja nistäkänei kaikki pääse/joudu.
Vaikeimmattapaukset. eikä tytön jutut nyt niinkamalia ole ollut ( ei ryyppäämistä, yöllä kaupungilla luuhaamista,ei itsemurhayrityksiä, ei abortteja jne)
Jessus rollo, sä olet kyllä ihan sekaisin :eek: Hae lastensuojelusta apua, ne on myös lapsia varten!
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Minun mielestä tuossa ei ole kyse enää rangaistuksen tuomasta opetuksesta vaan pelkästä piruilusta ja vallan tunteen haluamisesta. Ihan kuin haluaisitte lapsellenne pahaa ja kiellätte kaiken vain siksi että olette vanhempia ja voitte tehdä niin. Eipä ihme jos lapsi valehtelee jos vanhemmat on tuollaisia, minuakin pelottais kertoa totuus :whistle: Kyllä sen kuukauden arestin aikana ehtii oppimaan vihaamaan vanhempiaan ja se taas aiheuttaa lisää vastustusta.
arstihan on vain kielto kaupungille menoon ja netssä olon kieltäminen.
kavereitaan näkee kuitenkin

vaikka mulla li vapaa kasvatus, niin siltikin vaklehteli äidilleni suut ja silmät täyteen. Äiti tiesi että ryyppäsin ym. mutta useinkutienki valehtelin sen paiakn vaika meillä oli tapana ilmoittaa missä olen. esm tyylii olen anni luona, mutta olinkinjossain muualla. TÄydestä meni
 

Yhteistyössä