erään tytön mielestä me ollaan hirviöitä, kun sai kuukauden kotiarestia ( siis ei saa mennä kuin kouluun ja harkkoihin) ja netin k

• Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
Minä en pidä Rollolaisen rangaistusta yhtään pahana. Saa kuitenkin harrastuksissa käydä yms. Meillä aresti tarkoitti sitä, että mihinkään ei saanut mennä eikä kukaan saanut tulla meille.
Ja kun on palstaa seurannut tiiviimmin, niin on kyllä huomannut, että tämä rangaistus ei varmasti tullut yhdestä ainoasta virheestä, vaan pidemmästä temppuilusta.
Itselläni ei harmita tiukka kuri joka kakarana oli, mutta se harmittaa että meillä ei asioista puhuttu. Ei selitetty mistä aresti tuli yms. Sitä olisin nuorempana kaivannut.

Huono puoli tuossa rangaistuksessa on se, että aikuisen on sitten itse muistettava pitää siitä kiinni. Minun muistini toimii maks viikon rangaistuksiin ja siinäkin ajassa olen ehtinyt leppyä niin, että tekee mieli purkaa rangaistus. Eli annan sellaisia rangaistuksia, joissa itse pystyn pitäytymään.

Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:
:kieh: Tästä huomaa, että on nykyaikana hieman rajat ja rangaistukset hukassa. Pitääkö joltakulta lähteä henki ennenkuin saa murrosikäisen arestiin laittaa?

Viikko tai kaksi ei tunnu missään nuoren elämässä, jos kuitenkin harkoissa ja koulussa pääsee käymään, pari viikonloppua nyt lusii kotosalla ihan helposti. Kuukaudessa saattaa jo enkä huomata, että ne tietyt etuoikeudet on ihan mukava lisä elämässä ja saattaa ymmärtää oman käytöksen yhteyden ansaittuihin mukavuuksiin.
Mä itse mietin, miten tehokas loppujen lopuksi on kuukauden rangaistus, jossa loppujen lopuksi on varsin vähän mitään rangaistusta. Ap tietysti tuntee itse tyttönsä paremmin.
Vähän?
Tytölle netti on tärkeä, aamulla ensimmäisenä avaa koneen ja menee facebookiin, kyllä tää o hänelle iso rangaistus. tetsikalle päsee vain TUNNIKSI ja vain koulutehtäviä tekemään
millöä kontrolloit että vain koulutehtäviä tekee
nettitehtäviä ei varmasti tule joka päivä. tyttö käyttää netn sanakirjaa. tunnissa ehtii kyllä sitä käyttämään. muutenhan koneella voi olla. Sivuhistorian kun lukee näkeemitä tyttö on tehnyt ( ei osa poistaa, eikä sen poistaminenkaan auta, isi löytää tiedot kuitenkin) Ja siis tässä koeellaan nyt hänen luottamustaan, meillä onmutikein koneita, joten katsotaaan PYSTYYKÖ hän oikeasti olemaan ilman chättejä. JA meillä on virustutvaohjelma jossa saa aika -ja sivulukitukset nettiin. Joten konetta voi käyttää mutta nettiin ei sillä pääse.
esim yhdessäkoneessa on sellainen juttu että sinä o eri salasanat aikuisille ja lapsille.lapset ei tiedä aikuisten salasanaa. LAsten puolella o määrätyt sivustot joihin ei ääse kuin "kysymällä lupa" eli laittamallaaikuisten salasana. tässä on just chättejä ja tiettyjä pelisivustoja
Teillä on kyllä aikamoinen kontrolli :eek: miten teidän lapset pärjäävät koskaan omillaan? Osoittiko tyttö edes mitään katumuksen merkkejä, anteeksipyyntöä tms? Vai onko hän jo aivan paatunut, kun sinne perhekotiinkin jouduit ottamaan yhteyttä? Ehkäpä huonosti käyttäytyvälle teinille tekee hyvää joutua perhekotiin joksikin aikaa!!
sinne hän oli haluamassakin, mutta kun siihen ei riitä muutama valehtelukerta.
Ei niihin nii vaan pääse. Pitää ollals-asiakas ja nistäkänei kaikki pääse/joudu.
Vaikeimmattapaukset. eikä tytön jutut nyt niinkamalia ole ollut ( ei ryyppäämistä, yöllä kaupungilla luuhaamista,ei itsemurhayrityksiä, ei abortteja jne)
Jessus rollo, sä olet kyllä ihan sekaisin :eek: Hae lastensuojelusta apua, ne on myös lapsia varten!
ei perhekotiin pääse vainsiksi että NUORI ITSE HALUAA. tytöllä o halu päästä sinne, koska hänellä on kavereita jotka ovat siloin tällön tällaisesa paikassa. oli käynyt kaverinsa luona siloin kylässä ja oli ollut muka hineo paikka, joo ehkä puitteiltaan, mutta kun ei se ole ehkä sitä miltä se ulkopuolisesta näyttää, eikä ne kaverit kaikkea ole kertoneet, vaan en parhat puolet.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Minun mielestä tuossa ei ole kyse enää rangaistuksen tuomasta opetuksesta vaan pelkästä piruilusta ja vallan tunteen haluamisesta. Ihan kuin haluaisitte lapsellenne pahaa ja kiellätte kaiken vain siksi että olette vanhempia ja voitte tehdä niin. Eipä ihme jos lapsi valehtelee jos vanhemmat on tuollaisia, minuakin pelottais kertoa totuus :whistle: Kyllä sen kuukauden arestin aikana ehtii oppimaan vihaamaan vanhempiaan ja se taas aiheuttaa lisää vastustusta.
arstihan on vain kielto kaupungille menoon ja netssä olon kieltäminen.
kavereitaan näkee kuitenkin

vaikka mulla li vapaa kasvatus, niin siltikin vaklehteli äidilleni suut ja silmät täyteen. Äiti tiesi että ryyppäsin ym. mutta useinkutienki valehtelin sen paiakn vaika meillä oli tapana ilmoittaa missä olen. esm tyylii olen anni luona, mutta olinkinjossain muualla. TÄydestä meni
Sanoit tuossa aikaisemmin että tyttösi ei ole siitä pahimmmasta päästä, ei juopottelua, abortteja tai itsemurhayrityksiä, olisit siis kiitollinen lapsellesi siitä että hän käyttäytyy noinkin hyvin ja luottaisit siihen että hän kertoo tästä eteenpäin totuuden ja luottaa myös sinuun ja uskaltaa pyytää paria lisätuntia vaikka ulkona olemiseen. Teinin valehtelu ja kotiintuloajoista luistaminen on hyvin pieni rike kuitenkin.

Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Huono puoli tuossa rangaistuksessa on se, että aikuisen on sitten itse muistettava pitää siitä kiinni. Minun muistini toimii maks viikon rangaistuksiin ja siinäkin ajassa olen ehtinyt leppyä niin, että tekee mieli purkaa rangaistus. Eli annan sellaisia rangaistuksia, joissa itse pystyn pitäytymään.
meillä tää pitää. Neljä vikonloppua siis kotona ja nettikieltoi. Lukitukset pysyvät vaikka kauemmin jos luottamus ei pelaa

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Minun mielestä tuossa ei ole kyse enää rangaistuksen tuomasta opetuksesta vaan pelkästä piruilusta ja vallan tunteen haluamisesta. Ihan kuin haluaisitte lapsellenne pahaa ja kiellätte kaiken vain siksi että olette vanhempia ja voitte tehdä niin. Eipä ihme jos lapsi valehtelee jos vanhemmat on tuollaisia, minuakin pelottais kertoa totuus :whistle: Kyllä sen kuukauden arestin aikana ehtii oppimaan vihaamaan vanhempiaan ja se taas aiheuttaa lisää vastustusta.
arstihan on vain kielto kaupungille menoon ja netssä olon kieltäminen.
kavereitaan näkee kuitenkin

vaikka mulla li vapaa kasvatus, niin siltikin vaklehteli äidilleni suut ja silmät täyteen. Äiti tiesi että ryyppäsin ym. mutta useinkutienki valehtelin sen paiakn vaika meillä oli tapana ilmoittaa missä olen. esm tyylii olen anni luona, mutta olinkinjossain muualla. TÄydestä meni
Voi jessus rollo, ihan oikeesti, käy jossain juttelemassa! Siirrät kaikki traumasi lapsiisi!

vieras
En jaksanut kahlata ketjua uudestaan, mutta ap taisi kirjoittaa, että aresti voidaankin lopettaa aiemmin, jos tyttö käyttäytyy kunnolla. Eli se kuukausi onkin vain uhkaus, ja todennäköisesti lapsi tietää sen itsekin...

linnea
Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
Mulle tulee mieleen,että valehteluun ajaa esim pelko;ei uskalla kertoa totuutta vanhemmilleen?Miksi?Onko kuitenkin ehkä liian tiukat rajat?Aika kova rangaistus mielestäni...eikö lyhyempikin aika olisi riittänyt?Olisiko kotiintuloaikaan saanut soittamalla jatkoaikaa?Toki asia ei minulle kuulu, kunhan vain pohdiskelen.
Kyllä asia kuuluu meille kaikille, jotka siitä tiedämme. Ei lapsia saisi kiduttaa ja kasvattaa tyranniassa. Jos kapinoivalle, itsenäistymään pyrkivälle nuorelle laitaa ns. kovan kovaa vastaan, se iskee kyllä takaisin siten, että nuori kapinoi entistä enemmän ja alkaa tuntea vanhempiaan kohtaan inhoa ja vihaa. Asiat pitäisi selvittää puhumalla, eikä pitämällä nuorta vankina kuukausikaupalla.

En jaksanut kahlata ketjua uudestaan, mutta ap taisi kirjoittaa, että aresti voidaankin lopettaa aiemmin, jos tyttö käyttäytyy kunnolla. Eli se kuukausi onkin vain uhkaus, ja todennäköisesti lapsi tietää sen itsekin...
Niin, olen joskus miettinyt sellaista "toistaiseksi-rangaistusta", joissakin tapauksissa se voisi toimia.

pohjantähdenalla
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Mä olen asunut lastenkodissa ja me saatiin rangaistukseksi viikko vierihoitoa jos lipsuttiin kotiintuloajasta.

Vaikka itsekin pidän ns. kovaa kuria niin kyllä se kuukausi aika pitkältä ajalta kuulostaa.
tässä on takan muutakin kuin se kotiintuloaika.
tää on nyt näin ja sillä siisti.
liian paljon katsottu läpi sormien.
Itse olisin toiminut ihan samoin.Toki en tilannetta kokonaisuudessaan edes tiedä,eikä meidän tarvitsekaan tietää enenpää mitä ap alunperin kirjoitti. Rajat ovat rakkautta :heart:

Sama täällä. Oikeastaan nyt, kun oikein aloin miettimään, niin ei meidän pojilla ole kovin montaa arestia tms ollutkaan. Toki pojat tekevät virheitä ja tempauksia, mutta minusta eletystä elämästä ei pitäisi rangaista, eikä elää jatkuvasti rangaistuksen pelossa. Eihän aikuisetkaan niin elä.
Mokia sattuu ja virheitä tehdään ja niistä keskustellaan ja opitaan. =)

Aika paljon on tullut keskustelua niin koko arestin antamisesta kuin sen pituudesta.

Meillä on pojat tulossa teini-ikään ja vielä ainakin ollaan toimittu niin, että lapsi saa vapautta sitä mukaan kun sitä ansaitsee ja vapatta menettää sitä mukaa kuin lapsi tekee "tyhmyyksiä". Kotiintuloaikaakin saa muutoksia sitä mukaan, kun antaa luottamusta meille vanhemmille, mutta jos jotain töppää tai tulee myöhässä kotiin aikaa taas kiristetään. Jos kuitenkin jatkuvasti tulee myöhässä, sovitaan yhdessä rangaistus siitä ja se toteutetaan seuraavasta myöhästymisestä.

Ja tuohon "kokokyläkasvattaa" menetelmään. Meillä on tiukemmat rajat kuin monilla lastemme kavereilla, joten aika yksin saa olla noiden sääntöjen kanssa. Esim. meillä lapset menevät aikaisemmin nukkumaan ja heidän pitää tulla aikaisemmin kotiin kuin kaverinsa, mutta mun mielestä lasten pitää saada nukkua kunnon unet ennen koulupäivää ja ennen sänkyyn menoa pitää/saa syödä rauhassa iltapalan yms. Muutenkin mielestäni lasten ei tarvitse pimeällä hillua missäsattuu. Onneksi pojatkin ovat hyväksyneet rajansa ja isompi jo saakin välillä olla pidempää esim. viikonloppuisin ja jos ei myöhästy aamuisin koulusta saa valvoakin viikonloppuisin pidempään.

Onneksi meillä ei vielä ole tarvinnut 1kk kotiaresteja, mutta jos joskus tulee esim. ryyppäämiset kuvioon, niin silloin tekee varmasti hyvää viettää viikonloput kotosalla pidempäänkin kuin yhden viikonlopun.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Sama täällä. Oikeastaan nyt, kun oikein aloin miettimään, niin ei meidän pojilla ole kovin montaa arestia tms ollutkaan. Toki pojat tekevät virheitä ja tempauksia, mutta minusta eletystä elämästä ei pitäisi rangaista, eikä elää jatkuvasti rangaistuksen pelossa. Eihän aikuisetkaan niin elä.
Meillä on ollut kummallakin kerran aresti. Esikoisella ekaluokalla, kun meni lumpsimaan koulumatkalla ojaan, jossa kova virtaus ja sinne oli ehdottomasti varoitettu menemästä. Oli viikon ulosmenokiellossa iltaisin, ei ollut tietokone silloin vielä oleellinen asia, eikä puhelimet, telkkaa ei tainnut saada katsoa. Kuopus on ollut viikon tietokonekiellossa, kun salasi koulujuttuja ja keksi peittelytarinan. Mutta kun asia selvisi, että mistä oli kyse, en ollut enää vihainen, silti rangaistus pysyi, se oli hänen itsensä määrittelemä.

Rollolainen
meillä tää pitää. Neljä vikonloppua siis kotona ja nettikieltoi. Lukitukset pysyvät vaikka kauemmin jos luottamus ei pelaa
Mutta miten se luottamuksen palaaminen tapahtuu?
no esim tänään saa siis käydä kirjastossa, koska on KOULUA varten sinne varannut yhden kirjan. Kotiin pitää tula kolmeksi ( kolu päättyy klo 13, ehtii varmaan käydäkirjastossa ja tulla bussilla kotiin)
koulusta tulee suora kotiin, elijos pääsee klo 14.50, nii kotona on oltava viimeistään klo 15.30,koska varmasti on ehtinyt siihen 15.15 menevään bussiin.
tietokoneen sivuhistoriasta ei löydy mitään sellaista mitä siellä ei saa olla ( ite ei osaa poistaa lukitusta) ja mut koneet saaavat olla rauhassa, vaikka ovatkin avoinna tai päällä.
Tästä se luottamus taas alkaa

no esim tänään saa siis käydä kirjastossa, koska on KOULUA varten sinne varannut yhden kirjan. Kotiin pitää tula kolmeksi ( kolu päättyy klo 13, ehtii varmaan käydäkirjastossa ja tulla bussilla kotiin)
koulusta tulee suora kotiin, elijos pääsee klo 14.50, nii kotona on oltava viimeistään klo 15.30,koska varmasti on ehtinyt siihen 15.15 menevään bussiin.
tietokoneen sivuhistoriasta ei löydy mitään sellaista mitä siellä ei saa olla ( ite ei osaa poistaa lukitusta) ja mut koneet saaavat olla rauhassa, vaikka ovatkin avoinna tai päällä.
Okei.

linnea
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:
:kieh: Tästä huomaa, että on nykyaikana hieman rajat ja rangaistukset hukassa. Pitääkö joltakulta lähteä henki ennenkuin saa murrosikäisen arestiin laittaa?

Viikko tai kaksi ei tunnu missään nuoren elämässä, jos kuitenkin harkoissa ja koulussa pääsee käymään, pari viikonloppua nyt lusii kotosalla ihan helposti. Kuukaudessa saattaa jo enkä huomata, että ne tietyt etuoikeudet on ihan mukava lisä elämässä ja saattaa ymmärtää oman käytöksen yhteyden ansaittuihin mukavuuksiin.
Mä itse mietin, miten tehokas loppujen lopuksi on kuukauden rangaistus, jossa loppujen lopuksi on varsin vähän mitään rangaistusta. Ap tietysti tuntee itse tyttönsä paremmin.
Vähän?
Tytölle netti on tärkeä, aamulla ensimmäisenä avaa koneen ja menee facebookiin, kyllä tää o hänelle iso rangaistus. tetsikalle päsee vain TUNNIKSI ja vain koulutehtäviä tekemään
millöä kontrolloit että vain koulutehtäviä tekee
nettitehtäviä ei varmasti tule joka päivä. tyttö käyttää netn sanakirjaa. tunnissa ehtii kyllä sitä käyttämään. muutenhan koneella voi olla. Sivuhistorian kun lukee näkeemitä tyttö on tehnyt ( ei osa poistaa, eikä sen poistaminenkaan auta, isi löytää tiedot kuitenkin) Ja siis tässä koeellaan nyt hänen luottamustaan, meillä onmutikein koneita, joten katsotaaan PYSTYYKÖ hän oikeasti olemaan ilman chättejä. JA meillä on virustutvaohjelma jossa saa aika -ja sivulukitukset nettiin. Joten konetta voi käyttää mutta nettiin ei sillä pääse.
esim yhdessäkoneessa on sellainen juttu että sinä o eri salasanat aikuisille ja lapsille.lapset ei tiedä aikuisten salasanaa. LAsten puolella o määrätyt sivustot joihin ei ääse kuin "kysymällä lupa" eli laittamallaaikuisten salasana. tässä on just chättejä ja tiettyjä pelisivustoja
Teillä on kyllä aikamoinen kontrolli :eek: miten teidän lapset pärjäävät koskaan omillaan? Osoittiko tyttö edes mitään katumuksen merkkejä, anteeksipyyntöä tms? Vai onko hän jo aivan paatunut, kun sinne perhekotiinkin jouduit ottamaan yhteyttä? Ehkäpä huonosti käyttäytyvälle teinille tekee hyvää joutua perhekotiin joksikin aikaa!!
sinne hän oli haluamassakin, mutta kun siihen ei riitä muutama valehtelukerta.
Ei niihin nii vaan pääse. Pitää ollals-asiakas ja nistäkänei kaikki pääse/joudu.
Vaikeimmattapaukset. eikä tytön jutut nyt niinkamalia ole ollut ( ei ryyppäämistä, yöllä kaupungilla luuhaamista,ei itsemurhayrityksiä, ei abortteja jne)
Jessus rollo, sä olet kyllä ihan sekaisin :eek: Hae lastensuojelusta apua, ne on myös lapsia varten!
ei perhekotiin pääse vainsiksi että NUORI ITSE HALUAA. tytöllä o halu päästä sinne, koska hänellä on kavereita jotka ovat siloin tällön tällaisesa paikassa. oli käynyt kaverinsa luona siloin kylässä ja oli ollut muka hineo paikka, joo ehkä puitteiltaan, mutta kun ei se ole ehkä sitä miltä se ulkopuolisesta näyttää, eikä ne kaverit kaikkea ole kertoneet, vaan en parhat puolet.
Eiköhän se syy miksi lapsesi asuisi mieluummin vaikka perhekodissa kuin kotona, löydy ihan läheltä; katsopa peiliin.

Alkuperäinen kirjoittaja linnea :
Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
Mulle tulee mieleen,että valehteluun ajaa esim pelko;ei uskalla kertoa totuutta vanhemmilleen?Miksi?Onko kuitenkin ehkä liian tiukat rajat?Aika kova rangaistus mielestäni...eikö lyhyempikin aika olisi riittänyt?Olisiko kotiintuloaikaan saanut soittamalla jatkoaikaa?Toki asia ei minulle kuulu, kunhan vain pohdiskelen.
Kyllä asia kuuluu meille kaikille, jotka siitä tiedämme. Ei lapsia saisi kiduttaa ja kasvattaa tyranniassa. Jos kapinoivalle, itsenäistymään pyrkivälle nuorelle laitaa ns. kovan kovaa vastaan, se iskee kyllä takaisin siten, että nuori kapinoi entistä enemmän ja alkaa tuntea vanhempiaan kohtaan inhoa ja vihaa. Asiat pitäisi selvittää puhumalla, eikä pitämällä nuorta vankina kuukausikaupalla.

Mun mielestä rangaistuksista voisi puhua muilla sanoilla kuin rangaistuksilla. Mielestäni niistä voisi sopia teinin kanssa yhdessä. On asioita, joita täytyy teininkin kunnioittaa ja jos ei kunnioita niin mitä sitten? Mun mielestä teini saa vapautta sen mukaan kun osaa ottaa vastuuta teoistaa ja jos ei ota sitä vastuuta, niin eikös vapauden vähentäminen ole luonnollinen keino opettaa ottamaan sitä vastuuta?

vieras
Tyrsk** anteeksi! hakeudu trollo ammattiauttajalle :) Millä olette lukinneet sivuhistorian :D

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Meillä on ollut kummallakin kerran aresti. Esikoisella ekaluokalla, kun meni lumpsimaan koulumatkalla ojaan, jossa kova virtaus ja sinne oli ehdottomasti varoitettu menemästä. Oli viikon ulosmenokiellossa iltaisin, ei ollut tietokone silloin vielä oleellinen asia, eikä puhelimet, telkkaa ei tainnut saada katsoa. Kuopus on ollut viikon tietokonekiellossa, kun salasi koulujuttuja ja keksi peittelytarinan. Mutta kun asia selvisi, että mistä oli kyse, en ollut enää vihainen, silti rangaistus pysyi, se oli hänen itsensä määrittelemä.
Meillä on tainnut esikoinen olla yhden 'kunnon' aresti ja sekin tuli ylä-asteella, poika keksi tehdä vähän huonommin päättyvän jekun kaverin kanssa. Olikohan viikon tietokonekiellossa ja ulkonaliikkumiskiellossa myös. Pahempi kokemus taisi olla kunnon keskustelu vanhempien ja kaverin vanhempien kanssa.

Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja Etsiväkaksoset:
Kuukauden kotiaresti on kyllä minusta tosi pitkä aika. Viikko olis ollut ehkä lähempänä, ja sit jos toistuu niin tietysti rangaistukset kovenee. Tai ottaa nuorelta pois jonkin hänelle tärkeän asian jos sopimuksista ei pidetä kiinni.
ranaistus on se 2 tärkeän asian poistaminen eli chätäily ja kaupungilla luuhaminen.

ev
Ihan sama teetkö oikein vai väärin mutta kun rangaistuksen olet nyt sanellut, niin siitä on pidettävä kiinni.

Henk. koht. olen sitä mieltä että kuukausi on liian iso rangaistus kun ottaa huomioon "rikoksen". Seuraavalla kerralla kannattaa vähän miettii enemmän...

Yhteistyössä