Epi-no Delphine Plus - välilihan venytystreeni - kokemuksianne pikaisesti!

ilman laitteita tai venyttelyä tai öljyämistä
ekasta ponnistus 17min - ei välilihan repeämää tai leikkausta tarvittu. yks kauneustikki tuli johonkin ylemmäs ku toho "luukulle". mutta siis onnistuu se homma ilmankin, eikä ne repeämät ole kai edes kovin yleisiä. eikä mun mielestä nykää kovin herkästi leikatakkaan tota välilihaa..

tokasta ponnistus 7min eikä edes sitä kauneustikkiä tarvittu..

eivät olleet pienimmästä päästä vaan eka 3770g ja toka 4770g..

halusin vaan tsempata niitä, jotka haluaisivat laitteen mutta ei ole rahaa tai ei halu laittaa tommost summaa siihen. niin että kyllä se homma onnistuu ilmankin. eikä välttämättä tule mitään repeämiä tms, vaikka ei kyseistä laitetta hankikkaan tai välilihaa venyttele..


tsemppiä kaikille synnytyksiin!!!
 
Olen nyt harjoitellut laitteella viikon verran kerran tai kaksi päivässä ja olen päässyt 7 senttiin. Olisi varmaan pitänyt aloittaa harjoittelu aikaisemmin, mutta ohjeissa luki että se pitäisi aloittaa 3 viikkoa ennen laskettua aikaa ja näin tein. Nyt on kuitenkin sellainen tunne, että lähtö tulee aikaisemmin ja harmittaa kyllä jos jää harjoitukset puoleen väliin. Tulen sitten kertomaan, miten kävi.

Mariaana rv 38+1
 
Treenasin laitteella tasan kolmen viikon ajan kaksi kertaa päivässä ja pääsin 9,5 senttiin vaikka se ikävältä tuntuikin. Synnytin meidän ihanan tyttären 5.3. ja paikat säilyivät täysin ehjinä, ei leikattu, ei repeämiä, ei nirhaumia, ei tikkejä. Suosittelen!
 
Nyt rv 36 ja treeniä takana 4 krt satunnaisesti kahden edellisen viikon aikana. Pääsin tänään n. 8,8 cm:iin. Odotan siis kakkosta ja ensimmäisessä synnytyksessä tehtiin (rutiini-)eppari, jonka toivon nyt todellakin välttävän. Nyt koitan treenata joka päivä.

Edelliseen synnytykseen valmistauduin hieromalla välilihaa öljyllä ja fyysisesti kunto oli parempi kuin nyt. Keskustelin synnytyksestä sairaalassa jälkikäteen ja sain sen käsityksen, että epsiotomia oli vähän kätilön tyylikysymys ja olisi ehkä ollut vältettävissä. Synnytys oli melko nopea, jaksoin ponnistaa hyvin sen n. 30 min ja enemmänkin olisin jaksanut, keskikokoinen poika syntyi raivotarjonnassa. Tästä siis opin ainakin sen, että varmuuden vuoksi aika painokkaasti kannattaa sanoa, jos epparia ei halua kuin viimeisen pakon edessä.

Olisi kiva kuulla lisää treenaus- ja synnytyskokemuksia epi-no:ta kokeilleilta!

mariaana, oliko tämä ensimmäinen synnytyksesi? miten ponnisutvaihe meni?
 
Astarte1 Kyllä kyseessä oli ensimmäinen synnytykseni. Ponnistusvaiheen pituudeksi oli merkattu 44 min. Ennen ponnistamista minulla oli takana kolme valvottua yötä ja 2,5 päivää supistuksia, kipulääkkeitä, verikokeita, antibiottitiputusta jne. eli olin aika puhki siinä vaiheessa, kun vihdoin sai alkaa ponnistamaan. Lyhyemmässä synnytysajassa ja normaalivoimilla ponnistusvaihe olisi varmaan ollut lyhempi. Toisaalta pitkä ponnistusvaihe antoi varmaan kudoksillekin aikaa venyä. Saa nähdä pääsenkö vielä testaamaan, miten toisen kanssa onnistuu ;) Mutta laitetta käytän ehdottomasti toisessakin raskaudessa, jos sellainen suodaan.
 
Olen aloittanut treenaamisen Epi-No:lla ja tuli kysymyksiä aiemmin käyttäneille.
Kun olette harjoitelleet lantionpohjanlihaksia oletteko saaneet painemittarin värähtelemään paljonkin? Minusta kun tuntuu ettei mitään tapahdu...
Kuinka syvälle pallon laitatte, kun harjoititte välilihan venytystä? Minusta tuntuu, että pallo lähes aina alkaa luisua pois nyt kun olen päässyt vähän isompaan kokoon. Koko on vasta n.6,5-7cm ja ihmettelen kuinka pallon saa pysymään sisällä yhtään isompana... Vai onko tarkoituskaan, että se on kovin syvällä? Olen yrittänyt laittaa sen ensin puoleen väliin ja sitten täyttää, mutta tuntuu että se lähtee luisumaan pois.
 
Mä tulen nyt tänne aika nolona kysymään, että miten te venytätte tai rasvaatte välilihaa? Siis kai mun pitäis ihan naisen anatomiaan paremmin perehtyä:ashamed: Anteeks tyhmä kysymys!
Ja missä tuota teette? Joka ilta sängyssä ennen nukkumaan menoa vai miten?
 
Ceridal-öljyn kotivuilla oli ohje, miten intiimiöljyä voi käyttää välilihan hierontaan. Meillä mies on suorittanut tuota toimenpidettä alapäälleni ohjeen mukaan noin kerran kaksi viikossa. Epi-No-treenarin löysin ihan sattumalta tältä keskustelupalstalta ja myös sielä valmistajan kotisivulla on kuvia miten pallukkaa käytetään välihan venytykseen. Itse harjoittelen pallukalla aamuin illoin joko sängyssä tai sohvalla ja pikkuhiljaa tuntuu että homma tulee tutummaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Hipsukka en ole vielä treenannut Epi-no:lla lantionpohjalihaksia, joten siitä ei tietoa. Venytyksessä oon laittanut pallukan sisään vähän yli puolen välin ja painanut varovasti vastaan pumpatessa, ettei luiskahda ulos. Kyljellään pysyy mulla aika hyvin. Ilmeisesti pallon ei pitäisi olla kovin syvällä, mutta vähän syvemmälle laittaminen auttaa kyllä pysymisessä.
 
Joku kyselikin jo aiemmin oisko kellään myydä käytettynä... Minä voisin kans toimivan ja hyväkuntoisen lunastaa itselleni, jos joku raaskii luopua. Desinfioituahan nuo saa, joten tuskin käytössä miksikään menee.
 
Kerronpa nyt myöhemmin synnytyskokemuksiani. Käytin epi-nota kolmisen viikkoa, ennen synnytystä jo epäsäännöllisemmin. En päässyt pallon koossa kuin muistaakseni noin kahdeksaan senttiin. Käytin myös lantionpohjan treenaamiseen. Synnytys oli hieno kokemus! Pienokaisemme syntyi huhtikuussa, 50 senttiä 3700grammaa. Sain epiduraalin supistuksiin ja homma sujui lähes kuin tanssi. Toki tuntui epämukavalta ponnistusvaiheessa kun ei löytynyt hyvää asentoa (lähinnä siltä, että lykkää isoa kakkaa joka ei suostu tulemaan), mutta kun asento löytyi, niin lapsi tuli maailmaan. Välilihaa ei leikattu, pieniä repeämiä tuli, mutta niin pieniä että paranivat nopeasti ja pystyi istumaan. Ennen kaikkea en tuntenut minkäänlaista kipua siinä vaiheessa kun lapsi tuli emättimestä maailmaan. Peppu ei ole tuntunut venyneeltä, eihän se pallo sielä pepussa ole. En myy omaani eteenpäin, sillä toivottavasti saamme vielä toisenkin lapsen ja aion ehdottomasti käyttää pallukkaani silloinkin :)
 
Hei kaikki te jotka olette laitetta käyttäneet, millä viikoilla olisi hyvä aika aloittaa harjoittelu?
Ostitteko laitteen suomalaisesta verkkokaupasta? Mites sitten synnytyksen jälkeen ,oletteko saanu hyvin treenattua lantiopohjan lihaksia kireämmiksi? :) Ite meinasin kans hankkia laitteen hyvien kokemusten takia ja mieluummin venytän/treenaan entä repeän mahdollisesti

Karoliina 26+2
 
tfk
En tiedä tuosta laitteesta, mutta itse käytin weleda öljyä joka ilta ja synnytyksessä vietin 2tuntia ammeessa, eikä yhtään repeämää (13min ponnistus). En tiedä mikä auttoi, mutta ainakin luulis et vesi tekee ihosta elastisemman, joten suosittelen ainaki sitä ammetta synnytykses, jos on mahdollisuus siihen! :)
 
tilasin laitteen ja olen alkanu nyt harjotella sillä, vaikka ohjeissa kyllä luki että saa alottaa vasta 3 viikkoa ennen LA.ta.. Onpahan valmiina treeniä jos tuleeki aiemmin hälytys.. Näin alustavasti voin sanoa että on tosi hyvä laite! Sillä voi harjoitella hellävaraisesti pikkuhiljaa, eikä satu ollenkaan :) Saas nähä auttoiko sitte että tuleeko repeämiä tai tarviiko epparia. Mutta tuo antaa itsevarmuutta että kyllä sieltä sen vauvan saa rykästyä, ku voi valmiiksi reenata tuota "ponnitamista" ja saa venyteltyä välilihaa..
 
Tulempas vielä hehkuttamaan laitetta nyt kun synnytys on ohi. Ehdottomasti suosittelen laitetta kaikille alakautta synnyttäville. Pikkumies syntyi mitoin 3830g 52cm eli normaalia isompi, esikoinen siis. Uskon että ilman laitteella treenausta olisin revenny, mutta nyt ei tullu yhtään tikkiä eikä repeämää! :)
 
Minäkin voisin jakaa omat huippukokemukseni - ehdin treenata laitteella lähes 4 viikkoa kerran päivässä n. 20min kerrallaan. Lähinnä ensin venyttelin välilihaa ja sitten keskityin ponnistusharjoituksiin ja siinä varmaan koko emättimenkin venyttelyyn. Olen toki uudelleen synnyttäjä - taustalla kaksi hankalaa synnytystä joissa ponnistus venynyt ja jouduttu aloittamaan jo vauvan laskeutumatta. Nyt kuitenkin venyttelyjen ansiosta mielestäni osasin ponnistaa paremmin ja oikeaan suuntaan sekä löysin itselleni luontaisimman ponnistusasennon! Edelliset ponnistukset olleet 30 min + imukuppi ja 40min ja nyt selvisin 3 ponnistuksella joista osa meni vain hengitellessä ja repeämiä ei tullut lainkaan, vaiheen kesto 13min! Vauva kokoluokaltaan entisten mallinen eli 3860g eli minulle iso, koska olen pieni immeinen. Todellakin hintansa väärtti laite!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Saraella
Mua laite kyllä kans kiinnostaa sitten kun on ajankohtaista, mutta mietityttää se,että vaikka selviäisikin ilman repeämiä, niin mites sitten muuten on palautumisen laita...? Kun miettii, että synnytyksessä se "venytys" on loppujen lopuksi aika lyhytaikaista ja vaan sen kerran, mutta sitten jos tuolla laitteella venyttelee paikkoja jo kuukauden, niin voisi maallikkona ajatella, että paikkojen palautuminenki kestäis pidempää?? Toivottavasti olisin väärässä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Syrän;25490772:
Mua laite kyllä kans kiinnostaa sitten kun on ajankohtaista, mutta mietityttää se,että vaikka selviäisikin ilman repeämiä, niin mites sitten muuten on palautumisen laita...? Kun miettii, että synnytyksessä se "venytys" on loppujen lopuksi aika lyhytaikaista ja vaan sen kerran, mutta sitten jos tuolla laitteella venyttelee paikkoja jo kuukauden, niin voisi maallikkona ajatella, että paikkojen palautuminenki kestäis pidempää?? Toivottavasti olisin väärässä..
Mulla ei asia ole ajankohtainen, mutta jos niin käy, olisi hyvä tietää tämä.
Hei, kokemuksia esille :)
 
Mä hommasin tuon ja käytin epäsäännöllisesti (en läheskään joka ilta) n. 3 vk:a ennen synnytystä. Synnytys oli nopea ja helppo, varsinkin ensimmäiseksi, eikä repeämiä tullut. Ponnistusvaihe kesti 10 min, ja ihan varmasti just tämän käyttö antoi ponnistamiseen varmuutta. Kertaakaan en ole laitteeseen synnytyksen jälkeen koskenut. On jotenki ollu ihan muuta puuhaa koko ajan...:)
Synnytyksestä on nyt 4 kk ja juuri viime vk:lla kävin papa-kokeessa kierukan laittoa varten. Hoitaja sanoi lantionpohjan lihasten palautuneen erityisen hyvin. Itsekkin koen, että palautuminen kävi nopeasti ja olen jo hyvinkin entiselläni, ollut jo pitkään...
 
Hei!

Mielenkiintoista lukea kokemuksia tästä!

Muistaisiko joku millaiset alkulukemat olivat tai onko joku pitänyt peräti päiväkirjaa edistyksestä?
Mittaatteko siis itse aina mittanauhalla harjoituksen jälkeen pallon koon vai miten
osaatte arvioida koon harjoituksen aikana?

Mulla on LA:han vielä 6vk aikaa, mutta RD:n takia ajattelin aloittaa varovaisen harjoittelun jo aiemmin, jos joudutaan käynnistelemään aiemmin.
 
Mä treenailin Epi-Nolla ennen esikoisen synnytystä lokakuussa 2011. Treenasin noin 4 viikon ajan, aika säännöllisesti, pääsin 9,5 cm saakka. Eikä tuntunut mitenkään erityisen ikävältä.

Musta siitä oli tosi iso apu, vauva 51 cm 3490 g, ei repeämiä eikä nirhaumia. Istuin normaalisti heti synnytyksen jälkeen. Ponnistusvaihe kesti 15 min, olisi varmaan syntynyt nopeamminkin, mutta halusin itse ponnistaa rauhassa ja kuulostella vauvan etenemistä. Ponnistamiseen sain varmuutta juurikin Epi-Non käytöstä, kun tietää vähän miltä se vauvan pää synnytyskanavassa tuntuu, ja kätilöt sanoikin, että ei olis uskonut, että ensimmäistä olin tekemässä :)

Paikat on jälkikäteen palautuneet hyvin, ei mitään ongelmia. Synnytyksestä nyt tosiaan se reilu 4 kk. Jälkitarkastuksessa ja muuten vaan gynellä käydessä todettiin vaan, että hyvin on palautuneet!

Suosittelen kyllä lämpimästi, ehdottomasti hintansa arvoinen laite, aion käyttää jatkossakin! Olen tuota mainostanut neuvolassa, synnärillä ja muutamalle raskaana olevalle kaverillekin, kun musta se oli niin hyvä :)
 

Yhteistyössä