Heippa! Tulin tänne pitkästä aikaa kurkkimaan tämän pinon kuulumisia. Sopivasti kommentoimaan
Lumin ultrastressiä
Tuolla odotuspuolella juuri puhuttiin tästä, että lähes kaikilla "uusilla" on tuo ihan sama alkuvaiheen paniikki, joillain lievempänä ja joillain (esim lapsettomuus- ja keskenmenotaustaisilla) sitten vähän suurempana. Kaikki aivan samalla lailla ihmettelee oireettomuuttaan ja panikoi oireiden puuttumista tai vaihtelemista ja stressaa ekaa ultraa jne. Näin minäkin tein, lukuisia postauksia olen paniikkipäissäni tuolla odotuspuolella tästä kirjoittanut
Ja sitten heti jostain tupsahtaa ne kymmenen pidemmällä olijaa, jotka vastaa että hei ei hätää, noin se meni mullakin ja ei se vauva sieltä mahasta minnekään katoa
Tottakai mikään ei ole ihan varmaa missään vaiheessa eikä ainakaan alussa ennen kuin on nähty että alkio on oikeassa paikassa ja syke löytyy, mutta pointti tässä nyt oli se, että oireista ja oireettomuudesta ei ainakaan pysty päättelemään mitään. Mulla katosi alussa oireet ainakin viikoksi lähes kokonaan, mutta voin "lohduttaa" että kyllä niitä sitten ehtii myöhemmin tulla ihan täysilaidallinen
Tässä kun on 7-8 viikkoa lähinnä ollut 24/7 -krapulafiiliksissä ja mitään muuta ei jaksa tehdä kuin nukkua, niin vaikkei valittaa saisikaan niin välillä kyllä mielessä käväisee, että missäs se energinen keskiraskausaika nyt oikein luuraakaan.... Toivotaan siis että siellä ultrassa on kaikki hyvin niinkuin varmaan onkin, niin sitten voi vähän huo'ahtaa! Onhan ne alkuviikot pitkiä ja piinaavia, 12-viikolle pääsyä odottaa kuin kuuta nousevaa ja aina keksii uutta hermoiltavaa
Lumille vielä; tuohon raskausviikkojen laskemiseen yksi hyvä laskuri näissä hoitoalkuisissa raskauksissa on tämä:
Laskettu aika -raskauslaskuri
Siihen voi siis syöttää hedelmöittymispäivän, joka IVF-tapauksessa on punktiopäivää seuraava päivä. Eli täppää "Laske hedelmöitysajankohdan mukaan" -vaihtoehto päälle ja anna päiväyskenttiin punktiota seuraava päivä, sitten klikkaat "Laske", niin näet lasketun aikasi sekä siellä viikkolistauksen keskellä oman rv:si juuri nyt, tyyliin "Olet nyt 13 viikkoa 5 päivää raskaana". Mulla neuvola laski aluksi sitkeästi viikkoja viimeisten kuukautisten alkupäivän mukaan, mutta sitten äitiyspolilla viralliset rv:t laitettiin tuon hedelmöittymispäivän mukaan ja niin olen itsekin alusta asti viikot laskenut. Ultrissahan ne sitten tarkentaa noita viikkoja kyllä.
Höpsöttimelle paljon voimia, melko vakava tilanne mutta toivotaan että nykylääketieteellä on siihen olemassa jokin ratkaisu, jota edes kannattaa yrittää. Ihmeitä olen nähnyt ihan lähipiirissäkin; ystävällä yritettiin IVF:ää kahdesti tuloksetta, hän ei reagoinut mihinkään lääkityksiin eli stimulaatiolla ei saatu mitään kasvamaan. En muista oliko hänellä taustalla noita FSH-ongelmia, mutta yhtä kaikki homma oli jo lähestulkoon tuomittu toivottomaksi. No sitten yksi lääkäri halusi vielä kokeilla jotain erilaista systeemiä, jonka seurauksena ystävä odottaa nyt onnellisesti kaksosia ja laskettu aikakin kivasti ihan muutamaa päivää mun jälkeen. En halua kuulostaa naiivilta, mutta halusin sanoa että joskus lääkityksen säädöillä tai muilla vippaskonsteilla voidaan oikeasti saada yllättäviäkin vasteita aikaan.
Viikot on jonnekin humahtaneet ja täällä tulee "jo" rv 14 ylihuomenna täyteen. Sikiöseulonnoista (nt-ultra ja veriseula) päästiin läpi puhtain paperein joten yksi kivi taas putosi sydämeltä. Mahassa on jo sellainen kumpare, että sen maisemointi huomaamattomaksi ei varmaan enää viikkoa-paria pidempään onnistu mitenkään. Tätä pinoa muistelen aina lämmöllä ja käyn tasaiseen tahtiin salaa lukemassa teidän juttuja
Toivon kaikille pikaista plussautumista ja ihanaa joulun odotusta!