Ensimmäistä lastaan odottavat yli 35v

Onnea neulatyyny :heart: !!! Ja tervetuloa! Miten ultra meni?

Kimalle, tosi hienoa olla taas samasa ketjussa :), neulatyynyn kanssa myös. Toivon niin kovasti kaikille onnistumisia, ja on tosi upeeta kun saatiin nyt teidät, vanhat tutut tänne odotusketjuun!

Niinpä, Mangu, ensimmäinen kolmannes on jo kohta takana!! Juuri se piinaavin -huh! Tota tuhruvuotoahan on tosi monella, ei siitä kannata huolestua. Varsinkin kun on ultrassakin todettu kaiken olevan hyvin :).

Dreamer, mulla ei ole närästystä, tuo vatsan toiminta on vähän ehkä hankaloitunut, juuri sinne ummetuksen puolelle. Mitään konsteja en kyllä ole kokeillut, joten tässä nyt sokea taluttaa sokeaa :D.

Täällä ei mitään uutta. Kiireitä vaan työ- ja opiskelurintamalla. Vointi on edelleen hyvä, lähes normaali.

Susirouva ja sudenpentu 12+3 (laittelen tätä aina perään, kun itse ainakin menen vähän sekaisin että millä viikolla kukin on, ja mun mielestä näitä on kiva seurata muiltakin, laiskana en itse jaksa laskeskella listoista, enkä aina selailla ketjuja taaksepäin :ashamed:).
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Kimalle_74
Tervehdys kaikille!
Minulla ollut pientä hiljaiseloa, kun pahaolo on tullut ystäväksi...toivottavasti ei ihan sielunkumppaniksi innostu! En ole kuin pari kertaa yökännyt, mutta jatkuva etoava olo, palelu ja väsymys. Mutta yritän olla näistä onnellinen :)

Nyt on tosiaan viikko ultrasta. Hitaan hcg nousun takia halusivat vielä lapsettomuuspolilla silloin ultrata. Vkot oli silloin 7+1, koko 6,8mm ja vastasi viikkoa 6+4. Lääkäri tokaisi että vastoin kaikkia odotuksia, luonto on joskus ihmeellinen ja täällä sykkii pieni sydän :) Olo on varovaisen onnellinen, mutta en jotenkaan uskalla vielä huokaista.

Mutta tänään olisi ensimmäinen neuvolakäynti :)

neulatyyny 8+1 (7+4)
 
Heissan Kimalle ja neulatyyny, tervetuloa munkin puolestani!

Mulla myös takana luonnon lääketieteelle tekemä ylläri. Miehen taannoisen syövän vuoksi ei voitu saada yhteisiä lapsia, joten lahjasiittiöillä mennään, ja niittenkin kanssa oltiin vielä kesällä tilanteessa, jossa meille kerrottiin, että seuraava "hoitotoimenpide" on psykologin konsultaatio lahjamunasolun jonottamista varten. Eli vielä heinäkuussa näytti siltä, että edes mun sukusoluistani ei ole mihinkään. Neulatyynyolo on myös mulle hyvin tuttu, ikinä ei mitään saatu pakkaseen, joten kolme ivf:ää tehtiin yksityisellä peräperää muutaman kuukauden sisään aina aloittaen uusilla injektioilla.

Nyt olen huomenna töissä viimeistä päivää ja sitten koittaakin ihan lakisääteinen äitiysloma, vointi on mitä parhain ja lapsi potkii terävillä pikku jaloilla tuossa navan takana. Eli raskauden keston suhteen olen vissiin listan nestori... Viikolla 34 taidetaan jo mennä..? Viisi päivää sitten oli neuvolakäynti, jossa vatsan kasvu näytti asettuvan aivan keskelle käyrää, mun paino ei ollut noussut liiaksi ja toisaalta hemoglobiini oli palannut päälle 120:n, jossa se on aina ollut, joten ihan jee jeenä etenee tämä raskaus täällä, jippii! On se ihana, että tällä hoito- ja epätoivohistorialla edes raskausaika sujuu normaalisti (koputtaa puuta). :)

Laitetaan vielä päivitystä ultra-aikaan, mulla viides ja näillä nakymin viimeinen ultra 24.4., ja siihen sisältyy sitten synnytystapa-arvio. Eli arvioidaan lapsen kokoa ja sitä, näyttääkö se mahtuvan tällaisesta 156,5-senttisestä kropasta ulos alakautta.

Siis Henna-Riikkako on myös Kotkan keskussairaalan asiakas..?
 
  • Tykkää
Reactions: Kimalle_74
Hei kaikille !
Miten neuvolakäynti sujui, neulatyyny ?
Minulla lähinnä väsyttää, muuten voisin melkein väittää nähneeni unta koko raskaudesta, olossa ei ole muuta erikoista. Digitaalisen raskausmittarin viikot ovat kuitenkin edenneet, joten pakko kai se on asia uskoa todeksi. Ensimmäiseen UÄ:een on 11 päivää =)
Kimalle + pikku-Pompula 5+2
 
Moi kaikki!
En ole jaksanut kirjoitella aikoihin. Tulin kertomaan, että kaikki on hyvin. 17+6 on menossa. Kävimme jo neljännessä ultrassa ja tämän teki oman gyneni sijaan joku spesialisti. Poikalupaus varmistui. Sain kuvan värkeistä, joissa ei todella ole mitään arvailujen varaa. Olisin laittanut kuvan tänne, mutta kun kysyttiin url-osoitetta, niin en enhän minä sellaista löytänyt...Tyyppi liikkui ja huitoi koko ultrauksen ajan. Seuraava ultra (4d doppler) on viikolla 22 tai 23.

Normaalipainoni on 47-48 kiloa ja nyt se on 55 kiloa! Eikö ole melkomoinen nousu? Vatsa on jo iso ja siitäkin piti laittaa kuva tänne, mutta....url....

Neljännestätoista viikosta lähtien olo on ollut hyvä. Ei etomista eikä oksetusta. Ei väsymystä. Into on palannut. Ruokahalu paranee viikko viikolta. Tekee ihan kauheasti mieli cevicheä - tietty juuri sitä, mitä EI saa syödä!

Alaselkä särkee usein iltaisin. Tänään on vihlonut iltapäivästä asti kovastikin munasarjojen kohdalta. Toivottavasti tämä ei ole mitään vakavaa! Koskaan ennen ei ole sattunut näin pitkään ilman taukoja.

Vieläkään ei tee mieli ostella vaatteita eikä mitään muutakaan vauvalle.

Syön rauta-foolihappovalmistetta ja kalkki-d-vitamiinia. Nämä sain, vaikka kaikki verikokeissa oli mallikkaasti. Mahan rasvaukseen sain raskausarpia estävää voidetta. Ja nänniharjoitukset pitää kuulemma aloittaa kahden viikon päästä. Sellaisella Ma'am-öljyllä täytyy hieroa. Onko Suomessa nämä samat jutut?

ei vielä (37v.) ja poika (ent. katkis) 17+6 ulkomailla
 
Heippa pitkästä aikaa!

Kirjoittelut on kyllä jääneet nyt kevään kynnyksellä...voipi johtua ihan siitä syystä, että tähän raskaana oloon alkaa "tottua" pikku hiljaa, eikä se ole koko ajan päällimmäisenä mielessä...tosin eka kolmanneskin on jo takana ja keskiraskaus menossa: eikös sen pitänyt olla melkoisen auvoista aikaa. Eli oireita ei juurikaan ole, eikä vauvankaan liikkeet tunnu vielä...jännityksellä kyllä odotan, milloin tyyppi ilmoittaa itsestään ekan kerran:)

Ai niin, tänään piti käydä jälleen kerran korjauttamassa äitiyskorttia neuvolatätillä. Huomasin juuri tässä vauvavakuutuspapereita täytellessäni, että mun lähtöpaino heitti kortissa 10 kiloa, eli kun piti olla 54, niin luki 64:) Aattelin, että paras käydä korjauttamassa, ennen kuin toimitan äitiyskortista kopion vakuutusta varten..Näyttäis aika oudolta, jos lähtöpaino olis ollu 64 ja 1. neuvolakäynnillä paino oli 55.1. Kyllä siinä ois saanu jo aikamoiset pahoinvoinnit olla:LOL:Ei ollut muuten eka kämmi kortissa: verenpaineet oli aikaisemmin kirjoitettu väärin ja allergialistauksesta oli jäänyt kaikista tärkein, eli penisilliiniallergia pois. Tarkkana pitää näköjään olla, et tulee tiedot oikein..
Tässä kirjoitellessa alkaa tulemaan niitä oireitakin mieleen: rinnat kutiaa! Ja jonkin verran myös jalat... Rintojen kohdalla johtuu varmasti tosta kasvusta ja venymisestä. Oon aika laiska yleensä ollu rasvaamaan, mutta nyt on kyllä täytynyt ruveta, koska muuten ei pysty pitämään näppejä erossa:) Onko teillä muilla iho alkanut kutisemaan raskauden myötä?

ei vielä: onnea poikalupauksesta! itsekin odotan tosi mielenkiinnolla rakenneultraa, joka on 7.5. Mutta mitä ovat nuo nänniharjoitukset??? Tästä en olekaan kuullut aikaisemmin...

Aleksa: onnittelut äitiysloman alkamisesta! Tuntuu varmaan mahtavalta, kun on päässyt jo noin pitkälle tässä projektissa:D

Mitäs muille kuuluu?

Mangu & Pingu 15+3
 
Kiitos, Mangu! Tänään käytiinkin synnytyslaitoksella tutustumiskäynnillä, että tiedetään minne sit suunnataan... Viisi viikkoa jäljellä.

Mulla muuten myös neuvolakortissa on kaikkia epätarkkuuksia, tosin paljon pienempiä kuin toi kymmenen kilon painon heitto. Melkein joka merkinnän kohdalla tarkka vko+päivämäärä on ainakin päivällä pielessä, mutta ei kai sellainen mitään missään merkitse.

Älyttömän mielenkiintoista, kun äiti oli löytänyt jostain sen vanhan äitiyskortin, jossa mun kasvua ja kehitystä seurattiin vuonna -75. Mun sydänäänet on kuuluneet muuten ensimmäisen kerran 11.4.1975 viikolla 21, eli huomisesta päivälleen 36 vuotta jo! Täytyy näyttää huomenna neuvolassa terkkarille ihan mielenkiinnosta.

Mua kiinnostaisi myös, ei vielä, noi nänniharjoitukset..! Mistä ihmeestä voi olla kyse? Ei kyllä tosiaan ole samat systeemit Suomessa. Ensinnäkin Suomessa sä olisit noihin viikkoihin mennessä käynyt ultrassa vasta kahdesti, jos siis normaalissa kunnallisessa neuvolassa raskauttaan seurattaa. Vai peräti vain kerran..? (Nää käytännöthän vaihtelee jonkin verran kunnasta toiseen, mulla ei tietenkään ole kokemusta kuin tästä omasta kotikunnasta).

Raskausarvista mua on ohjeistettu ihan suoraan, että niitten ehkäisy millään ulkopuolisella toimella kuten rasvaamisella on täysin turhaa, että niitten tuleminen tai tulemattomuus riippuu ihan geeneistä. Jos naispuolisilla sukulaisilla ei niitä ole, ei niitä todennäköisesti tule sullekaan. Iho on kyllä kutissut mullakin, se on tuttu tunne, siihen rasvaaminen varmasti auttaa. Mistään nännien käsittelemisestä millään en ole koskaan kuullutkaan, olen utelias, mitä se tarkoittaa... ;)
 
Moi taas kaikki!
Alaselkään sattuu taas niin, ettei tiedä, miten päin olisin. Koitan nyt kuitenkin kirjoittaa sen verran, että kerron teille nänniharjoituksista ;)

Sain siis gyneltä määräyksen ostaa Maam-öljyä, joka on tarkoitettu nännien harjoittamiseen odotusvaiheessa. Kun imettää, sitä ei saa enää käyttää, koska siinä on alkoholia. Harjoitukset aloitetaan raskauden puolivälissä. Öljyllä hierotaan ja venytetään nännejä 5 min. kaksi kertaa päivässä. Pullossa kyllä sanotaan, että kerran päivässä ja niin ajattelin tehdä. En jaksa kahta kertaa, paitsi ehkä sitten juuri ennen synnytystä. Kun tätä on tehty kuukausi, pitää ostaa vauvojen hammasharja ja alkaa harjata nännejä synnytykseen asti 5 min. kaksi kertaa päivässä harjan ja öljyn kanssa. Tämän tarkoituksena on saada nännit koviksi ja tunto pois. Tällöin imettäminen ei kuulemma satu. Maam-öljy ei ole eteläamerikkalaista, tekstitkin ovat englanniksi, mutta en nyt muista, missä se on valmistettu. Saattaa siis löytyä Suomestakin.

Raskausarpien ehkäisyyn sain Eucerin-voidetta, joka on nimenomaan tarkoitettu raskausarpien ehkäisyyn, eikä mihinkään muuhun. Löytyy ehkä myös Suomesta?
Onneksi ainakaan äidille ei ole koskaan tullut raskausarpia, vaikka maha olikin iso pikkuveljestäni. Ehkä olen perinyt hänen mahanahkansa ;)

Joo, tosiaan olen käynyt jo kolmessa alakautta tehdyssä ultrassa ja viimeisin oli mahan päältä. Seuraava ultra on viikolla 22 tai 23.

ei vielä ja poika 18+
 
Eipä tännekään kuulu oikein mitään uutta. Olo on edelleen lähes normaali, ja kuten Mangu sanoi, tähän raskauteen on jo tottunut (kumma kyllä), ja nyt taidetaan elellä sitä seesteistä kautta. Sitä kutinaa kyllä on ollut, ja hengästyn tosi helposti. On helpottavaa kun ne alkuraskauden pelot on lähtenyt pois.

Kuulostaapa hurjalta nuo nänniharjoitukset!! Kaverini kyllä sanoi, että imettäminen on ollut hänelle tosi kivuliasta ilman rintakumia. Että ehkä tuo voisi auttaa. Taidan kuitenkin jättää väliin, saa nähdä joudunko katumaan päätöstäni.

Jenkkilässä oli muuten vaikka mitä voiteita jopa arpien parantamiseen, mitä täällä Suomessa ei ole (asuin siellä muutaman vuoden). Missäs sinä ei vielä asutkaan? Anteeksi, mutten nyt yhtään muista. Viimeisimpien kirjoittamisten jälkeen on niin pitkä aikakin, että ei millään muista kaikista kaikkea.

Tavarat on lähes kaikki vielä hankkimatta. Parin viikon päästä saadaan jotain siskolta (matkasänky, matkarattaat, turvaistuin), ja muutamat vaatteet olen ostanut. Autokin pitää vielä vaihtaa farkkuun tai muuten isompaan, ja käydä liikkeissä vaunuja vertailemassa. En vieläkään tiedä mitkä vaunut haluaisin. Vauvalehdessäkin oli tosi kattava vertailu vaunuista, mutta ei niistä oikein osaa sanoa ennen kuin näkee livenä. Niin, ja onhan sitä vaikka mitä muuta ostettavaa. Onhan tässä onneksi vielä puoli vuotta aikaa. Nyt mulla (kuten olen jo tästä "jauhanutkin") on tosi kiireinen ajanjakso meneillä. Toukokuun 20. helpottaa! Eipä ehdi paljoa laskemaan päiviä, joten aika menee nopeampaa.

Seuraava etappi on meillä neuvola kahden viikon päästä maanantaina. Hassua kun sen ajan viimeksi sai, niin se aika tuntui tooooooodella kaukaiselta. Mutta aika meni tosi nopeasti. Sitten tulee toukokuussa se rakenneultra, 21.5.

Joko sulla Mangu alkanut vatsa kasvamaan? Tuntuu ettei itsellä ole juurikaan muutosta tapahtunut tuossa vatsan seudulla.

Susirouva ja sudenpentu 14+1
 
Viimeksi muokattu:
Heippa taas!

Tasesti tuntuu etenevän tää odotus ja tuntuu, ettei kovin usein oo mitään päivitettävää...enemmän oon tosiaan taustaillu ja ollut iloinen toisten odotusten etenemisestä=)

Oon tosiaan pari kertaa käyny ton np-ultran jälkeen omatoimisesti ultrissa, lähinnä epämääräisten vuotojen takia (jotka on tosin loppunut jo) ja kaikki on niinkuin pitääkin..tänään oli neuvola taas pitkästä aikaa ja oli hyvät keskustelut.
Hb:kin oli noussut, kiitos syömäni lisäraudan, painokin oli noussut, kas kummaa:D Mutta kohtuuden rajoissa...Juttelimme myös syntymättömän lapsen vakuutuksesta, jota olen jo malttamattomana hakenut ja neuvolatäti oli sitä mieltä, että neuvolakortissa mainitun kohdun kaksiosaisuuden takia se tullaan eväämään. Näin olin jo itsekin vähän arvellut, mutta voihan sitä yrittää.....Onko kukaan muu jo hakenut tota vakuutusta tai jopa saanut päätöksiä?

Toinen mielessäni kummitellut kymysys: oletteko saaneet neuvolasta/katsoneet sen Helistimen dvd:n? Mitä mieltä olette siitä? Katottiin joku aika sitten miehen kanssa, ilman suuria ennakko-odotuksia, ja kyllähän se jotenkin vaivaannuttava oli....Sinänsä asiaakin, mutta tollasten valistusohjelmien toteutus on kyllä hankalaa.Yksi ystäväni, joka asuu eräässä pääkaupunkiseudun kunnista, sanoi, ettei heidän neuvolassaan jaeta kyseistä dvd:tä ollenkaan, koska se on kuulemma asenteellinen. Itse en bongannut muuta asenteellisuutta kuin ohjelmassa haastatellun kätilön kommentti: "niin, ja jos synnytys on edennyt jo niin pitkälle, ettei kivunlievitystä (epiduraalia?) ehditä enää antaa, niin siinä vaiheessa voi synnyttäjä onnitella itseään"!!!! Töksähti kyllä aika pahasti meikäläisen korvaan:confused: No further comments....

Susirouva: kuinka menee? Tosta vatsasta sen verran, että kasvanut on, juu...omasta mielestäni aika suhteettoman paljon painonnousuun ja viikkoihin nähden. Paino ei oo noussu kuin n. 2kg. Töissä oon valikoiden kertonu, mutta se on tietty selvää, et alkaa leviämään ns. omalla painollaan tällaiset uutiset:D Ja vaikka tykkäänkin jostain syystä pitää löysähköjä vaatteita, niin aika sokee pitää olla, jos vielä pitkään pysyy salassa....Luojan kiitos, sain just kaverilta muutaman äitiysvaatekappaleen, jotka tulee kyllä tarpeeseen pikku hiljaa...

Ootteko muuten tehneet hankintoja minkä verran? Itse oon pystynyt vielä hillitsemään varsinaista ostelua, mutta kova kartoitus on käynnissä netissä ja esim. vaunuliikkeissä. Ei vaan malta olla suunnittelematta:whistle: Ai niin, ja onhan meillä tuolla nurkassa odottamassa pinnasänky; ystäväpariskunta halus ehdottomasti lahjoittaa omansa meille jo tässä vaiheessa:D Ei pystyny kieltäytyyn..

Aleksa: mikä on vointi?

Joka tapauksessa, antoisaa odotusta itse kullekin!

Mangu & Pingu 16+5
 
Susirouva: Asun Etelä-Amerikassa

Maam-öljy onkin paikallista tuotantoa, toisin kuin aiemmin väitin. Varmaan vastaavanlaista tehdään muuallakin.

Eucerinilla on raskausarpia poistavaa öljyä. Sitä saa apteekeista täältä, kai Suomestakin?

Aloitin raskausajan joogan. Tuntuu mukavalle! Ainoa miinus on se, että minulla on sinne 70 kilometrin automatka, jonka jälkeen auto pitää jättää turvalliseen paikkaan, josta vielä joudun menemään bussilla 15 minuuttia. Yhdensuuntaiseen matkaan menee ainakin 1,5 tuntia. Ikävää ajella illalla pimeässä mutkaisella maantiellä. Talvisateet vielä alkamassa...

Selkäsäryt voimistuneet :( Toivottavasti jooga auttaa! Närästys poissa.

Potkuja satelee! Neljänä päivänä peräkkäin olen tuntenut!

Ekoja vaatteita ostettu!

ei vielä ja poika 19+
 
Täällä ollaan myös hengissä :)
Viikko 15 poksahti tänään rikki. Väsymystä ja pahoinvointia edelleen, ehkä aavistuksen verran paha olo helpottanut, mutta ruokahalu ei ole palannut. Paino ei ole noussut yhtään, oli jopa vähä tippunut taas tällä viikolla. Maha on silti ehkä hiukka pyöristynyt, koska muutamat housut vähän kiristää. Ensi viikolla lääkäriaika ja siitä kahden viikon päästä rakenne ultra!! Sitä ootetaan innolla, pitäis sukupuolikin silloin selvitä. Luulen että sitten alkaa meidänkin hankinnat pikkuhiljaa...
 
Ei vielä, kuulostaa jännittävältä, ja hattua nostan jos jaksat noin paljon nähdä vaivaa joogaan menossa! Itse en ole Etelä-Amerikassa käynytkään, mutta ystäviä on sieltä mm. Perusta ja Columbiasta, kun siis asuin itse monta vuotta USA:ssa.

Ihanaa että olet saanut tuntea potkuja! Itse olen tietysti aikaisemmilla viikoilla, mutta olen tosi epävarma, että olenko ehkä niitä joskus tuntenutkin. Joskus tuntuu juuri kohdun kohdalla sellaista jännää tunnetta, (en osaa kuvailla), mutten tiedä onko potkuja, vai vaan jotain muuta. Vähän niinkuin muljahtaa siellä kohdussa.

Mangu, kiva kun olet päässyt välillä tsekkailemaan että kaikki on kunnossa. Vaikka nyt olettekin vähän huolen kautta mennyt, niin kaikki on kuitenkin hyvin :). Itseäni mietityttää välillä, että miten tuolla mahassa voi olla vauva, kuin ei oikein tunnu miltään.

Me ei olla haettu vakuutusta vauvalle, enkä ole varma haetaanko edes. Niissä on usein niin kovat vuosimaksut, että niillä jo maksaa muutaman yksityisenkin. Mutta silti vähän jännittää se, että jos joskus tulisi jotain isompaakin. Mutta, onhan meillä hyvä yleinen terveydenhuoltojärjestelmäkin...Tämä asia jää vielä mietintään..

Emme ole myöskään saaneet mitään cd:itä, tosin toinen neuvola on vasta nyt tulevana maanantaina, joten saa nähdä.

Me vaihdettiin auto farkkuun, ja muutama vaate ollaan ostettu. Vaunukaupoille mennään joko tänä viikonloppuna tai lähiaikoina, mutta lähinnä nyt ensin kartoittamaan että minkälaisia vaunuja edes haluamme. Niitä kun on niin monenlaisia, ja yksi kehuu yhtä, toinen toista.

Tekisi mieli ostaa jotain bugaboon tapaisia, mutta en oikein tiedä niistä pienistä pyöristä. Kaverillani on kalliit teutoniat, ja vaikka niissä on isot pyörät, niin eivät mielestän kulje sujuvasti hiekkateillä yms. Tai pitävät sellaista rohinaa ainakin.

Vieläkö Dreamer kuljet tavallisilla housuilla? Itse en ole vähään aikaan pystynyt, vaikka varsinaista palloa ole vielä mihinkään kohtaan tullutkaan. Vatsan seutu vaan on kuitenkin jotenkin isompi.

Eipä tässä taas muuta. Ma on neuvola, ja sieltä ehkä tulee sitten jotain kirjoitettavaakin? Nyt jauhan vaan turhanpäiväistä :D.

Susirouva ja sudenpentu 15+3
 
Susirouva, juu tavallisilla housuilla taalla mennaan edelleen. Ei ole painoa tullut ja mitatkin pysyneet suht samoina. Uudet tyovaatteet kavin juuri hankkimassa, etta on sit tilaa mahalla kasvaa ja aloin myos kayttaa talla viikolla kunnon tukisukkia, jos vaikka ehkaisisi vahan suonikohjuja. :) Vanhalla ei ole helppoa.

Laakarilla kaytiin eilen ja kuultiin olevamme AMA eli advanced maternal age. :(
Kaikki yli 35 joutuu siis rutiinisti "perinatalogist" laakarin vastaanotolle jossa tehdaan se rakenneultra parin viikon sisalla. (jannaa) Heilla on paremmat laitteet kuulemma katsoa vauvan rakenteita ja sukupuolikin selviaa mita todennakoisemmin. Kylla jannittaa tuo kaynti. Toivottavasti kaikki hyvin. Mina toivon tyttoa ja mies toivoo poikaa. Varmaan itku sitten tulee kun selviaa kumpi sielta tulee... :)

Ei viela onpas mielenkiintoista tuo ma-am oljyn kaytto. En ole kuullut siita aiemmin, mutta kuulostaa kylla tosi jarkevalta!! Monella naisellahan on imetys vaikeaa kivuliaisuuden takia. Muistan kun oma aitikin aina irvisteli pikkuveljea syottaessa... Mulla on jo nyt nannit tosi arat etta hyva etta voi suihkussa kayda...

Tanaan puhuttiin just miehen kanssa synnytys valmennukseen menosta. HIH HIH. Mennaan sinne sitten raskauden loppuvaiheessa, ihan niinkuin jenkki leffoissa. :)
Meidan sairaalalla on myos PAKOLLINEN epiduraali kurssi. Ei kuulemma saa epiduraalia jos ei ole kaynyt tata kurssia. Hassua.

Eipa tassa kai muuta kuin rakenne ultraa odottelemaan ja toivomaan etta olo paranee pikku hiljaa...

Dreamer ja pikkuinen 16vkoa
 
Tervehdys pitkästä aikaa :)
En ole saanut aikaiseksi kirjoittaa vaikka lukemassa olen käynyt usein. Pahoinvointi on ollut aika lamaavaa.
Viikko sitten oli np-ultra ja veriseula. Jännitti niin sinne meno, että ihme kun en pyörtynyt. Kaikki oli kuitenkin hyvin ja kieltämättä silmäkulma kostui kun näin pikkuisen hyppivän ja touhuuvan :) Jotenkin nyt vasta alkaa uskomaan, että olen raskaana.
Veriseulan tuloksetkin tuli jo kotiin ja niissäkin kaikki oli ok. Oltiin kyllä juteltu etukäteen miehen kanssa, ettei keskeytetä raskautta vaikka jotain hälyttäisi. Ainoastaan siinä tapauksessa harkittaisiin, jos ei pienellä olisi mitään elinmahdollisuutta ja joutuisi turhaan kärsimään. No kaikkihan on vielä mahdollista, mutta jos nyt naatittais hetki :)

Ihanaa kevätauringon paistetta kaikille :)

neulatyyny ja nuppis 12+3
 
Heippa!

Onnea Neulatyyny hyvistä ultrakuulumisista :)!

Eipä tule paljoa kirjoiteltua, kun ei oikein tapahdu mitään ihmeellistä. Vatsa pyöristyy, ja vauvan vaate yms. hankintoja ollaan tehty jonkin verran. "Normaali" elämä on ollut sen verran kiireistä, ettei pajon ehdi viikkojakaan laskeskella. Ihme!!!

Dreamer jokos sukupuoli on selvinnyt ? :)

Siellä jenkkilässä on tosiaan vähän eri meno kuin täällä joissain asioissa. Hyvissä käsissä kyllä olet :).

Susirouva ja sudenpentu 17+2
 
Moikka kaikille

Täällä on ollut melko rankka viikko takana...
Meillehän tehtiin myös jonkinlainen veriseula koe, quad screen, joka mittaa RISKIÄ saada kromosomipoikkeava vauva esim. down sdr tai spina bifida tai trisomia18 jne... mitä niitä nyt onkaan.

Joka tapauksessa lääkäri soitti minulle kotiin, että minulla tuli ns. positiivinen testi, eli on korkea riski saada sairas lapsi. Down syndrooman riski oli kuulemma 1:35 kun normaalisti se on jotain 1:5000??? No, tämä tietysti huolestutti minut ja meni pari päivää itkua tuhertaessa. Lääkäri meni vielä sanomaan, että tämä on huolestuttava tulos ja rakenneultrassa voidaan sitten tehdä lapsivesi punktio, jotta voidaan varmistaa tulos. Ja että jos olisin hänen vaimonsa, niin tekisi kyllä sen lapsivesipunktion ihan varmasti.

Mitä te tekisitte? Lapsivesipunktiossahan on myös keskenmeno riski, ja kaiken tämän työn ja tuskan jälkeen, olisitteko valmiita ottamaan myös tuon riskin?

No... sydän raskaana mentiin sitten sinne rakenneultraan ja kyyneleet vaan valui silmistä kun vauvelia ultrattiin. Vihdoin lääkäri sitten tuli huoneeseen ja alettiin juttelemaan. Täysin normaali ultra. Ei mitään "markkereita" näkyvissä, joita yrittivät etsiä koska ovat tyypillisiä esim. juuri down syndroomassa. Kaikki näytti hyvältä ja mitään huolestuttavaa eivät löytäneet. Kysyin vielä, että suosittelisiko hän lapsivesi punktiota, ja tämä lääkäri sanoi että se on tarjolla, mutta tässä vaiheessa ei näe mitään syytä lisätutkimuksiin. Helpotti tosi paljon kuulla nuo sanat, mutta vieläkin mietityttää pitäisikö se tehdä, ettei sitten ole huolissaan koko loppuraskauden..... SILTI: muuttaisiko tieto mitään? Jos olisikin sairas lapsi, niin muuttaisiko tieto mitään? Olen jokus ennen ajatellut, että jos saisin tietää odottavani sairasta lasta, niin keskeyttäisin raskauden. Mutta nyt, kaiken tämän odottamisen ja tuskailun jälkeen.... enpä tiedä pystyisinkö siihen. Tämä kun tulee todennäköisesti olemaan meidän ainoa lapsi.

Joka tapauksessa, mietin että jos meille ei olisi tehty tuota verikoetta ja oltais vaan menty ultraan ja siellä täysin terve vauva, niin minulla ei olisi huolen häivää. Tuo verikoehan lisäksi mittaa vain RISKIÄ, ei mitään muuta. Tällä hetkellä olen kallistumassa siihen, ettei riskeerata mitään vauvan kanssa ja luotetaan kokeneeseen perinatalogist lääkäriin, ettei mitään huolta ole. Meillä on vielä seuranta ultra 4 viikonpäästä hänen vastaanotollaan.

Ai niin.... ja meille tulee suloinen TYTTÖ!!!! :heart:
Kovin liikkuvainen se oli ja vähän ujo, ei halunnut kasvoja näyttää, kääntyi aina pois ultralaitteesta ja näytti peppua! hih hih...

Dreamer ja tyttö 17 vkoa
 
Dreamer, onnea ihanista tyttöuutisista :) :heart: :heart: :heart:

Ennen meidän rakenneultraa luin kaksplussan keskusteluista näistä seulojen tuloksista, ja siellä joku oli saanut tulokseksi muistaakseni jopa 1:3, ja terve lapsi syntyi :). Myös ystäväni sai tulokseksi riskin lisääntymisen, mutta lapsivesipunktiossa todettiin että terve vauva on tulossa. Tuota riskiähän lisää vanhempien ikä, siihenhän vaikuttaa sikiön koko, verikokeiden arvot, sekä np turvotukset. Eli paljon sellaista jotka yksistään on jo meillä kaikilla yli 35-vuotiailla automaattisesti.

Eli mittaa todellakin vain riskiä. Itse ehkä kuitenkin menisin siihen lapsivesipunktioon. Tuolle kaverilleni kätilö sanoi, ettei ole koskaan työhistoriansa aikana kuullut tai "todistanut" yhtäkään tapausta jossa lapsivesipunktio olisi aiheuttanut keskenmenon. Mutta. En kyllä itsekään tietäisi mitä sitten tekisin jos kuulisin että lapsella on joku sairaus. Nyt kun mahaa jo on, ja vauvasta tullut enemmän konkreettinen, ajatus keskeytyksestä tuntuu lähes mahdottomalta.

Ehkä ei kuitenkaan kannata teidänkään siihen sen enempää nyt keskittyä, koska saitte niinkin hyvät tulokset rakenneultrasta. Nythän kuitenkin vaikuttaa siltä, että teille on terve tyttö tulossa :).

Sen vuoksi menisin teinä kyllä lapsivesipunktioon, että sitten saisitte mielenrauhan, ja voisitte jatkaa odotusta ilman turhia huolia.

Yritän vielä etsiä sen lukemani ketjun, ja jos löydän, linkitän sen tänne. Siinä nimittäin oli lukuisia tapauksia joissa tuo riskiarvo oli melko suuri, ja n. 98% heistä sai terveen vauvan. Itseäni ainakin kauhistutti se, että jos he olisivatkin tehneet lukuihin perustuvasti abortin, niin terveitä vauvoja olisi abortoitu!!

Paljon voimia teille nyt tähän epätietoisuuden ajankohtaan!! Ja toivottavasti en muuten tuottanut mitään tuskaa tällä kirjoituksellani.

Susirouva ja sudenpentu 17+4
 
Hei Dreamer74 :)
Itse kävin veriseulassa viikoilla 12+ ja olimme jo etukäteen mieheni kanssa sopineet, että jos seula hälyttää, niin punktioon mennään.
Np-ultrassa kävimme rv13+4 ja siinä kaikki näytti hyvältä, niskaturvotustakin vain 1,2mm. Samalla saimme tietää veriseulan ja turvotuksen + ikäni yhteistuloksen, ja näiden perusteella riski oli hieman kohonnut, riski Down-lapseen oli 1:200 ("hälytysraja" on 1:250, jolloin tarjotaan mahdollisuutta lisätutkimuksiin). Varasimme punktioon ajan samantien, koska asia oli edeltä jo päätetty, ja punktio sovittiin rv16+0.
Kun menimme punktioon, niin lääkärillä olikin mielenkiintoista "kerrottavaa"... Hän sanoi, ettei ole nyt ihan varma, että suostuuko punktiota minulle ollenkaan tekemään! Ja kun tätä ihmettelin, niin syy oli se, että lapsettomuushoidoissa käytetyt hormonit aiheuttavat paljon ns. vääriä hälytyksiä veriseulassa, ja kohdallani np-ultrassa kuitenkin kaikki näytti ihan normaalilta.
Kertoiko lääkäri teille sitä, että näitä turhia hälytyksiä voi tulla? Suomessa ei kuulemma Oulun seudulla edes tehdä koko veriseulaa lapsettomuushoidoissa olleille, juurikin näiden väärien tulosten takia.
Siinä lääkäri sitten vielä kysyi uudestaan mielipidettämme, että tehdäänkö punktio vai ei, ja kyllä me kuitenkin punktioon päädyimme, koska siihen oltiin jo viikkoja henkisesti valmistauduttu. Keskenmenon riski on kuitenkin niin pieni.
Punktio siis tehtiin. Toimenpide oli ohi parissa minuutissa, ja ei sattunut ollenkaan. Tunne oli sama kuin verikoetta otettaessa. Lääkäri kysyi myös haluammeko tiedon sukupuolesta.
Toimenpiteen jälkeen vatsassa oli muutamman tunnin ajan jännä tunne, painetta ja pieniä vihkaisuja liikkuessa. Tämä kuulemma on ihan normaalia, koska kohtu tietää että siellä on käyty.
Reilun viikon päästä saimme tulokset kirjeenä kotiin, ja siinä luki, että meille on tulossa tyttölapsi :heart: jonka kromosomit on normaalit :)

blackangel & tyttö 18+4
 
Kiitos Susirouva ja Blackangel kirjoituksistanne.

Kylla mina olen nyt paattanyt olla huolehtimatta turhia ja luotan Jumalaan etta kaikki tulee menemaan hyvin. Lisaksi normaali rakenneultra, joten ei tehda nyt sita lapsivesi punktiota talla kertaa.

Noita "virheellisia" positiivisia verikoe seuloja tapahtuu kuulemma usein, ja mm. lapsettomuushoidot vaikuttaa myos tuloksiin. Miehen sisko juuri kertoi tanaan, etta hanellakin oli positiivinen tulos ensimmaisen lapsen kanssa, ja terve tytto syntyi. Sita vastoin kolmas lapsi ei halyttanyt missaan tutkimuksissa, ja poika olikin sairas.... joten mikaan ei ole varmaa koskaan. Voi vaan toivoa ja rukoilla parasta.

Oletteko jo tunteneet liikkeita?? Mina en osaa viela tunnistaa. Valilla voisin kuvitella tuntevani jotain, mutta en ole viela varma :)

Dreamer ja tytteli +17vko
 
Heipsan!

Dreamer, onnea tyttölupauksesta :heart: ja rauhallista mieltä odotukseen.

ei vielä, oletko käynyt vielä joogassa? Minun tekisi mieli kans aloittaa, mutta en ole löytänyt vielä sopivaa paikkaa. Minulla on selkä reistaillut ja pelkäänkin kuinka se tämän raskauden kestää. Siksi olen yrittänyt etsiä mammajooga tai pilatesryhmiä...tosin vielä turhaan. Vai pitäisikö ottaa itseä niskasta enemmän kii ;)

Tänään olin sokerirasituksessa. Meillä on pientä sukurasitetta diabeteksen suhteen joten halusivat jo näin aikaisilla viikoilla tuloksia. Ja kai tuo 10kg ylipainoa tekee oman riskinsä iän kanssa.

Viikonloppuna tullaan sitten kaapista ulos eli kerrotaan meidän vanhemmille :) Mies on niin innoissaan, että teki ihanat kortit mummeille ultrakuvasta :) Maltan tuskin odottaa reaktioita sillä minunhan ei pitänyt koskaan voida raskautua, mutta ihmeitä tapahtuu :)

neulatyyny ja nuppis 13+0
 
Heips!

Kevät alkaa pikkuhiljaa lämmetä, mikä on ihanaa! Tosin myös ystävämme siitepölyallergia on alkanut muistuttaa olemassaolostaan, auts: / Mulla ei välttämättä joka vuosi tule oireita, mutta tästä vuodestahan ennustetaan ennätysvuotta...toivottavasti pystyis olemaan ilman lääkkeitä. Raskaana oleva kollegan oli pakko mennä hakemaan kunnon tropit hengenahdistukseen...vähän samansuuntaista olen muutamalta muultakin kuullut, eli allergia pahenee raskauden aikana. Ootteko muut huomanneet tällaista?

Dreamer: huhhuh, hurjia päiviä teillä takanapäin!! Onneksi kaikki vaikuttaa olevan ok:) Meitä lapsettomuusklinikan lääkäri varoitti heti ekassa ultrassa, että vääriä hälytyksiä tulee paljon näitä hoitoja läpikäyneille... Niin, ja onnittelut tyttölupauksesta:flower: Meillä oli maanantaina, 19+2 samainen rakenneultra ja tyttöä meillekin lupailtiin, hih! Oli myös ujonoloinen ja ei tykännyt olla kuvattavana...
Hassua, että mä olin ollut koko ajan niin vakuuttunut, että poika tulee.... no, katsotaan, pitääkö arvio paikkansa:D Mitä noihin liikkeisiin tulee, niin mäkään en oo omasta mielestäni tuntenut mitään niihin viittaavaa. Malttamattomana odotan niitä! Mun istukka on kuulemma sen verran edessä, että vaimentaa hyvin...


neulatyyny: mäkin odotan tohon sokerirasitukseen pääsyä, kun sukurasitetta löytyy ja ilmeisesti iänkin puolesta pääsee herkemmin...
Kauan tulosten saamisessa kestää?


Susirouva: lueskelin tuolta toiselta palstalta, että hankinnat ovat jo hyvässä vauhdissa. Vitsit, mä odotan kesäkuun alkua, jolloin alkaa loma, ehkäpä sitten vihdoinkin ehtii aktivoitua tarvikkeiden suhteen....ootteko käyttäneet hankinnoissa apuna jonkunlaista listaa, mitä vaavelilla ois hyvä olla?


Kevät kohisee ja mahat kasvaa; hyvä me:wave:


Mangu & Pingu 19+5
 
Huomenta kaikille!
Täällä myös siitepöly kiusaa. Vielä olen yllättävän hyvin pärjännyt. Pahinta on tällä hetkellä kuivat sieraimet ja siihen neuvolasta neuvoivat ceridal öljyä käyttämään. Taitaa olla raskaana olevan ihmeaine nro 1 :)

Mangu, kävin rasituksessa maanantaina ja torstaina neuvolasta soittivat tulokset. Kaikki oli ok, mutta joudun uusimaan kokeet kymmenen viikon päästä.

Hankintoja en ole vielä mammavaatteita lukuunottamatta miettiny. Saadaan varmaan pääosin kaikki tarvittava lähipiiristä. Haluan kuitenkin jotain itsekin hankkia, ettei toisen tarvitse täysin lainahöynenissä aloitella.

Nyt on ihanaa kun ei tarvitse enää salailla ja saa antaa masun kasvaa rauhassa. Ja onhan se kasvanut ;)
 
En ole minakaan viela mitaan hankkinut, mutta kai se pikkuhiljaa tasta lahtee kayntiin. Nyt kun on olo hiukka helpottanut, niin jaksaa vahan miettia sisustusjuttuja ja muuta sellaista - ja miehen sisko tulossa auttamaan ja taiteelliseksi konsultiksi. :)

Liikkeita on alkanut nyt vihdoin tuntua. Pienta hentoa kuplintaa mahalla, siella se tytto jumppailee!!

Dreamer ja kulta pieni 18,5 vkoa
 
Pikaiset vilkutukset täältä Kaakkois-Suomesta! En ole kadonnut mihinkään ja kaikki on yhä hyvin. Lisäajalla mennään, laskettu aika oli ja meni neljä päivää sitten..! Elämme jännittäviä aikoja! Nyt neuvolaan varaamaan helluntaiksi yliaikaisuuskontrolliaikaa lääkärille, kun kerran helatorstain LA ei pitänyt. Tsemppiä ja jaksamista kaikille!
 

Yhteistyössä