Ennenaikainen murrosikä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pelottaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pelottaa

Vieras
Onko täällä äitejä joilla tietoa tai itsellä lapsia, jolla ennenaikainen murrosikä? Meidän 5v. tytöllä epäillään :'( . Olemme ihan shokissa kun luimme netistä että joka päivä pistettävä GnRH-hormonia...Kertokaa jos tiedätte asiasta.

Meillä tytöllä haisee hiki pistävälle ja alapäässä uloimmissa häpyhuulissa n. 5-10 tummempaa karvaa... Lääkäriaika tilattu. Pelkkä hiki ei annan mun mielestä aihetta huoleen. Katso tytöltäsi alapää ja katso onko rinnat kasvanu. Meillä tytöllä ollu aina "pienet rinnat" koska pyöreä

Meidän tytöllä todettu ennenaikainen murosikä. Ikää 7v.
Ei kannata pelätä. Itselle ainakin jäänyt kaikkien tutkimusten ja saadun tiedon jälkeen sellainen olo että, onneksi asia huomattiin,tutkittiin ja onneksi vaivaan on olemassa lääkitys. Moni asia on saanut selityksen (esim.psyykkinen puoli) sen jälkeen kun diagnoosi saatiin ja pikku hiljaa aiheesta on kerännyt tietoa.
Elämä on muuttunut helpommaksi ja rauhoittunut. Tyttö saa apua lääkityksestä nyt ja jatkossa ja muu perhe osaa suhtautua asoihin tiedon valossa paremmin.
Toki ajatus hormoonin pistämisestä noin pieneen tuntui kamalalta mutta vielä hirveämmiltä kuulostivat mahdolliset seuraukset mikäli ei pistetä. Meillä ainakin pistetään 1xkk, ei päivittäin.
Olen sitä mieltä että,kiihtyneestä pituus kasvusta, hien hajusta, karvoituksesta, rintojen kasvusta kannattaa mainita neuvolassa tai kouluterv.hoitajalla jos lapsi alle 10v. Ihan varmuuden vuoksi, osaavatpahan seurata tilannetta. Ennenaikainen buperteetti on yleistynyt paljon.
Stemppiä! Älä hermoile turhaan. Keskustele lääkärin kanssa ja hanki tietoa niin pelot helpottaa.

Kiitos tuhannesti vastauksestasi. Minua ja miestäni pelottaa se, että alle 10% tapauksista ennenaikainen murrosikä johtuu munasarjakasvaimesta! Toki tiedämme, että riski pieni ,silti pelottaa. Vaikka se hormoonipistoskin tuntuu ikävältä, se ei silti uhkaa henkeä. Toivotan teidän perheelle hyvää jatkoa :) :) Meillä tutkimukset vasta alussa, ekaksi otetaan luustoikä. Pituuskäyrä on normaali, miten teillä on? Onko ollut vuotoja? Meidän tytöllä ei ole ollut

ja vielä jatkan että jopa toivon että hormonikokeet osoittaisivat ennenaikaisen murrosiän alkaneen, koska jos munasarjakasvain, ei hormoni arvot ole muuttuneet. Sekavaa tekstiä... Sori

Meillä kokeina otettiin myös ensimmäiseksi luustoikä joka näytti tytöllä 11-12v. ikää. Tämän jälkeen tehtiin jonkinlainen aineenvaihdunnan tutkimus jolla selvitettiin onko aivoissa murrosikää säätelevä alue aktivoitunut(jotenkin noin).Tutkimus kesti n.puoli päivää.Käteen laitettiin kanyyli ja vuoron perään annettiin hormoonia ja otettiin näytettä.Kun tämä testi näytti positiivista pois suljettiin neurologiset vaivat(aiheuttajana) ja pää magneettikuvattiin.Siihen nukutettiin.
Nyt tutkimuksina ainakin tällä erää on vain verikokeet silloin tällöin,mittaukset sun muut seurantakäynnit.
Alku voi olla melkoista tutkimusta ja tohinaa mutta, kyllä se siitä rauhoittuu.Lisää tietoa löytyy netistä lasten endokrinologia haulla, tämän ehkä tiesitkin.Melkoisen laaja juttu tuo ennenaikainen buperteetti.
Lääkkeet ovat tosi kalliita eikä niihin saa erityiskorvausta eli heti jos lekuri päätyy kirjoittamaan reseptin kannattaa pyytää myös c-todistus hoitotuen hakua varten.
Anoppini sanoi viisaasti viiden lapsen äitinä, kun hermoilin mitä pään kuvasta löytyy että,lasten kanssa löytyy niin paljon hermoiltavaa ja pelättävää muutenkin että, mitään ei kannata pelätä etukäteen.Tuo rauhoitti hieman.
Jaksamisia teidän perheelle
:)

Ai niin. Oireina meillä oli kiihtynyt pituuskasvu(alkanut kiihtymään jo 5v.) ja rintojen lievä kasvu. Kasvu tahti oli tosi huimaa mutta, itse en osannut epäillä mitään,onneksi neuvolassa huomasivat homman.
Mielialat myös vaihdelleet hurjasti ja välillä tyttö itsekkin hädissään kun ei tajua puuskiaan.Tietty hormoonitkin hyrräilleet eikä tyttö ole osannut käsitellä tuntemuksiaan.
Nyt alkaa tilanne rauhoittumaan kaikin puolin!

Kiitos vastauksesta :) Oliko muuten teidän lapsella häpykarvoitusta? Meidän lapsella on n. 10 karvaa uloimpien häpyhuulien kohdalla, ei häpykummulla. Toivon että tutkimukset olisivat pian ohi! Olen kiitollinen, että olet vastaillut minulle :hug:

Karvoitusta ei missään vielä,ei myöskään vuotoa.
Siinä ollaan onnekkaita että, tilanne huomattiin varhain. Nyt lääkitys toimii enimmäkseen ennaltaehkäisevästi ja hillitsevästi (ei taida voidakkaan juuri poistaa mitään oireita).
Vaarana meillä olisi ollut että kuukautiset olisi alkanut jo vuoden parin sisällä ja pituuskasvu olisi töpännyt siihen+tietty muut ongelmat.. Pitkähän tyttö on mutta, ei niin pitkä :)
Toivottavasti teilläkin kaikki sujuu mutkitta ja reipasta tahtia että saat pian tietää missä mennään.
Jos haluat, kiva olisi jos tulisit kertomaan mitä teille on selvinnyt. Niin harvoin törmää "kohtalotovereihin".Potilasyhdistystäkään ei ilmeisesti ole.

No niin, nyt vasta huomasin että, kyselit myös paikkakuntaa. Keravalla asutaan eli helsingin lastenklinikalla lekurissa siis käydään.
Palailehan tosiaan kertomaan kuulumiset .
Jjaksamisia koko perheelle!

Hei! Ajattelin kirjoittaa tänne,kun asioissa menty eteenpäin. Eli kasvu oli normaalia ja luustoikä normaali. Eli näillä näkymin lisätutkimuksia ei tarvitse. Meidän tytöllä erillinen adrenarke,eli pubarke. Johtuu lisämunuaiskuoren erittämistä steroideista. Kyllä nyt helpottanut. Eilen itkettiin miehen kanssa ilosta :) :) :) Toivon teidän perheelle hyvää jatkoa ja kiitos tuesta :hug:

Hienoa! Ihana kuulla!
Tuollaisesta adrenarkesta en olekkaan kuullut. Ilmeisesti kuitenkin joku vaaraton/hoidettavissa oleva homma?
Hienoa kuitenkin ettei tarvii enää miettiä ja olla epävarmuudessa että mistä mikäkin oire johtuu.
Itsekkin on tässä ollu kiroamassa kelaa alimpaan h.....tiin kun saa tapella noiden hoitotuki asioiden kanssa. Kiva jos säästytte niiltäkin tappeluilta.Grr..mikä laitos.
No, mutta oikein hyvää ja keväistä(kohta kai jo kesäistä) jatkoa teidän perheelle. =) :flower: :flower:

Eli adrenarke tarkoittaa ennenaikaista murrosikää,mutta tämä pubarke erillinen ennenaikainen murrosikä. Mun käsittääkseni ei tehdä asialle mitään,että seurataan. Kela on kyllä raivostuttava paikka, olen tapellut työmarkkinatukeni kanssa joskus. Nyt töissä, mutta kesällä tarttis taas mennä Kelaan,kun en pääse vielä liiton päiville. Toivottavasti syksyllä työt jatkuis. Olen koulussa töissä koulunkäyntiavustajana,siksi katko kesäksi. Kiitos kaikille vastanneille. Ja katsokaa Googlella hakusana pubarke,siitä löytyy hieman tekstiä.

Eli googlella hakusana pubarke ja sieltä toinen linkki : Lastenendokrinologiaa: puberteetti. Avaatte sen ja rullaatte hiirellä alas kunnes tulee ennenaikainen puberteetti ja muodot ja siellä lukee sitten ennenaikainen erillinen pubarke. Tämä pubarke tulee heti telarken jälkeen. Olipas sekava sepustus ;) ;)

Uutta tietoa taas. Eli meidän tytöllä ei edes pubarkea,vaan täysin terve! Kun niitä karvoja niin vähän,ei voi olla pubarke. Nyt helpottunut olo :heart: :heart: =) =) =) =)

Yhteistyössä