Endometrioosia sairastavat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyttöne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on ollu endo 13 vuotta ja kipuja on monenlaisia. Yhdyntäkipuja, kipuja vessassa käydessä, tärinäkipua, munasarjakipua, oviskipua, kipua ja kipua.. Muita oireita on ollu esim. suolisto-oireet.

Mulla kesti 8 vuotta tulla raskaaks just endon takia. Mut tiedän kyllä sellasiaki jotka on helposti tulleet vaikka on endo ollukki.

Mulla on todennäköisesti ollut 15-20 vuotta endometrioosi (kivuista päätellen), diagnoosin sain 2007. Kaksi luomuvauvaa olen siitä huolimatta saanut, eka raskaus alkoi nopeasti ja toinenkin reilun vuoden yrityksen jälkeen.

olen sairastanut endoa 7 vuotta. mulle tehtiin tähystysleikkaus silloin 7 vuotta sitten, jossa se todettiin. oireena olivat ankarat kuukautiskivut ja sitten eräänä päivänä alkoi yhtäkkinen runsas verenvuoto, jonka takia tuo leikkauskin tehtiin.
melko pian sen jälkeen tulin raskaaksi, ihan ensi yrittämillä. toisen raskauden alkaminen kävi myös helposti. raskauksista huolimatta endoa mminulla on edelleen, sektion tehnyt lääkäri sanoi, että kasvustoa oli selvästi näkyvillä.
minulla on myös ollut erilaisia suolivaivoja, ärtynyt suoli-oireyhtymä vain todettu. ilman hormonaalista ehkäisyä en voisi olla, nin kovat ovat kivut. joskus on yhdyntäkipuja ja sen jälkeistä pientä vuotoa, sekä verta tulee joskus vaikkei ole kuukautisia. silti olen mielestäni päässyt endoni suhteen aika helpolla sillä olen lapsetkin saanut kun olen niitä halunnut.

Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Mulla on ollu endo 13 vuotta ja kipuja on monenlaisia. Yhdyntäkipuja, kipuja vessassa käydessä, tärinäkipua, munasarjakipua, oviskipua, kipua ja kipua.. Muita oireita on ollu esim. suolisto-oireet.

Mulla kesti 8 vuotta tulla raskaaks just endon takia. Mut tiedän kyllä sellasiaki jotka on helposti tulleet vaikka on endo ollukki.

Aika hyvin Heavyfreak oireet kuvasikin.Kipu on jotain niin sietämätöntä.Mikään lääke ei auttanut.Välillä olin niin kipeä, että vaan konttasin eteenpäin...raskaaksi tulin endosta huolimatta helposti. En tiedä kauanko endoa oikeasti sairastin, mutta 5:n lääkärissä juostun vuoden jälkeen minulle tehtiin ensimmäinen laparosskopia.Toukokuussa 09 minulta poistettiin kohtu ja munasarjat ja sitä päätöstä en ole päivääkään katunut, vaikka estrgeenihoidolla olen.Tiesittekö muuten, että maanantaina vietetään endometrioosipäivää!

Olen kärsinyt endokivuista n. 15-vuotiaasta saakka, mutta vaikka sitä on suvussa ja vaikka oireet olivat hyvin tyypilliset, se diagnosoitiin vasta 27-vuotiaana kohdunulkoisen raskauden vuoksi tehdyn laparoskopian yhteydessä. Tuolloin selvisi, että toinen munajohdin oli tukossa ja että endoa oli sisukaluissa enemmän ja vähemmän.
Oireina on ollut <b>valtavan </b>runsaat kuukautiset, kivulias olo kuukautisten aikaan (alaselkä ja -vatsa, nivuset), yhdyntä- ja ulostamiskivut tietyssä kierron vaiheessa, väsymys, jne.
Endo aiheutti meille lapsettomuutta eli esikoista odoteltiin vuosia, toista lasta vuoden verran, kolmatta on yritetty nyt 1,5 vuotta. Kaksi lasta tullut lopulta luomusti, vaikka hoidoissa oltiinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:

Aika hyvin Heavyfreak oireet kuvasikin.Kipu on jotain niin sietämätöntä.Mikään lääke ei auttanut.Välillä olin niin kipeä, että vaan konttasin eteenpäin...raskaaksi tulin endosta huolimatta helposti. En tiedä kauanko endoa oikeasti sairastin, mutta 5:n lääkärissä juostun vuoden jälkeen minulle tehtiin ensimmäinen laparosskopia.Toukokuussa 09 minulta poistettiin kohtu ja munasarjat ja sitä päätöstä en ole päivääkään katunut, vaikka estrgeenihoidolla olen.Tiesittekö muuten, että maanantaina vietetään endometrioosipäivää!

Minäkin suunnittelen tuota radikaalihoitoa, mutta vasta sitten kun lapsiluku on ehdottoman täynnä.

Mulla on kans oireena ihan törkeet menkat, sanonki niitä häränkurkkupäiviksi.. :x Alaselkäkipuja on kans ja alavatsakivut (ilmeisesti munasarjoista) säteilevät reisiin, pahimmillaan polviin asti. Mulla alkaa kovat kivut viikko ennen menkkoja ja jatkuvat menkkojen loppuun asti. Radikaaliin oon menossa toukokuun lopussa.

Niin ja Nipsukka, heitin sulle yv:tä :)

Kerroppa tosta tärinäkivusta.

Mä kans alkanut miettimään jotai endoa mulla, ku viimeisimmän lapsen jälkeen on ollut kaikkia noita kipuja ja vaivoja, mitä edellä mainitsit... Ei oo ennen ollut noin pahat, mitä nyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaa:
Mä kans alkanut miettimään jotai endoa mulla, ku viimeisimmän lapsen jälkeen on ollut kaikkia noita kipuja ja vaivoja, mitä edellä mainitsit... Ei oo ennen ollut noin pahat, mitä nyt.

No mä en oo vuosiin pystyny juoksemaan. En metriäkään. Sillon ku oon muutenki kipee niin kävelykin on hankalaa, täytyy hiipimällä kävellä koska se tärähdys tekee lisää kipua. Samoten ku autossa istuminen.

Pahimmillaan pystyn pari sataa metriä käveleen ennenku tärinäkipu iskee, se tulee niin herkästi mulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaa:

No mä en oo vuosiin pystyny juoksemaan. En metriäkään. Sillon ku oon muutenki kipee niin kävelykin on hankalaa, täytyy hiipimällä kävellä koska se tärähdys tekee lisää kipua. Samoten ku autossa istuminen.

Pahimmillaan pystyn pari sataa metriä käveleen ennenku tärinäkipu iskee, se tulee niin herkästi mulla.

Ai... Onneks mulla ei oo tuota paitsi oviksen ja tietty menkkojen aikaan, siis ettei oikeen pysty kävellä, saati juosta.

Mulla on kans oireena ihan törkeet menkat, sanonki niitä häränkurkkupäiviksi.. :x Alaselkäkipuja on kans ja alavatsakivut (ilmeisesti munasarjoista) säteilevät reisiin, pahimmillaan polviin asti. Mulla alkaa kovat kivut viikko ennen menkkoja ja jatkuvat menkkojen loppuun asti. Radikaaliin oon menossa toukokuun lopussa.

Niin ja Nipsukka, heitin sulle yv:tä :)

Samankalatisia oireita ja tuo iskias tyyppinen kipu oli karmasevaa.Joka kuukausi kävin piikkiä hakemassa tk:sta, jotta sain edes käveltyä pikkusen

Samankalatisia oireita ja tuo iskias tyyppinen kipu oli karmasevaa.Joka kuukausi kävin piikkiä hakemassa tk:sta, jotta sain edes käveltyä pikkusen

Oliks sulla se kipu etu- vai takareisissä? Mul pakottaa etureisiä välillä ihan kauheesti. Lääkäritki sitä ihmetteli ja ottivat jopa lannerangan magneetinki ettei oo mitää rakenteellista vikaa.. Yks lekuri sit jopa sanoi että se voi tollastaki tehdä. Ja mulla liitty nimenomaan munasarjakipuun tuo säteily.

Muoks. Ai niin ja sit mulla on kans kovaa palleakipua, hartiapistosta ja ihan törkeetä turvotusta!

Mulla tähän liittyy myös hillitön ulostamiskipu menkkojen aikaan, sekä virtsaamiskipuja. Epäilen kiinnikkeitä niillä suunnilla. Sekä sit tuo tärinäkipu, yhdyntäkivut, hillittömät epäsäännölliset kuukautiset jne.
Kolme lasta oon saanut diagnoosin jälkeen, tosin raskauksien välissä hormonaaliset ehkäisyt jotka hillinneet endoa. Ekaa näistä työstettiinkin vuosi, loput tulleet "helpommin". Esikoisen sain ennen diagnoosia.

Oliks sulla se kipu etu- vai takareisissä? Mul pakottaa etureisiä välillä ihan kauheesti. Lääkäritki sitä ihmetteli ja ottivat jopa lannerangan magneetinki ettei oo mitää rakenteellista vikaa.. Yks lekuri sit jopa sanoi että se voi tollastaki tehdä. Ja mulla liitty nimenomaan munasarjakipuun tuo säteily.

Vasemmassa takareidessä.Kävin ortopedilläkin kun lääkärit oli sitä mieltä, että minulla voi olla välilevy pullistuma.Ulostamiskivut olivat aivan sietämättömät myös

Mulla on myös endo. Pääsääntöisesti kamalat kuukautiskivut, jotka kyllä alkavat jo ennen kuukautisia ja jatkuvat vielä niiden loppumisen jälkeen. Kipuja on myös kakalla käydessä ja joskus ihan muuten vaan. Kaikesta huolimatta olen kuitenkin raskautunut helposti eli eka lapsi alkoi toisesta kierrosta ja toinen raskaus, joka kesketytyi alkoi ekasta kierrosta.

Löysinpäs tämän vielä.

Epäilen(ja moni muukin on epäillyt) että mulla olisi endo. Tähän ei siis tehoa mikään lääke eikä esim. pillerit oo koskaan pitäneet kipuja poissa. Menkat kestää 1,5vkoa, oksentelen, pyörtyilen, selkäkipua, mielettömiä vatsakramppeja. Kuitenkin olen tosi iisisti raskautunut(2 lasta) ja siksi mietinkin tätä, voiko olla endoa laisinkaan. Suolisto ihan jumissa, vatsa todella arka ja kipeä aina menkkojen aikaan.

Pitäisköhän käydä lääkärin luona? Lapset taitaa olla tehtynä nyt, molempien synnytysten jälkeen tuskat vaan pahentuneet :(

Oon päässy kivuissa aina melko vähällä enkä oo joutunu käyttään särkylääkeitäkään. Menkat on ollu pikemminkin niukempia viime vuodet. Pahiten kipuja on ennen menkkoja ja muutenkin loppukierrossa, oikeestaan niitä alkaa olla heti ovulaation jälkeen. Sellasia ennenaikasia jomotuksia ja polttoja alaselässä ja koko lantion alueella. Rakossa ja mutenkin alamahassa tuntuu välillä repiviä kipuja. Pari vuotta sitten oli vielä jatkuvia välivuotojakin, nyt ne on jääny pois. Kystia on ollu munasarjassa ja kerran on pesäkkeitä leikelty. Kaks ivf hoitoo tehty eikä tulosta oo tullu. Munasolujen laatu on ollu enimmäkseen surkeeta ja pakkassaaliit heikkoja. Neljä vuotta on turhaan toista yritetty :( Nuorena kun endoa ei vielä varmaankaan ollut, tulin helposti raskaaksi, eli yhden lapsen oon onnistunu saamaan <3

Minulla alkoi järkyttävät kuukautiskivut heti kun itse kuukautisetkin, siinä ensimmäinen oire.
Sitten sain e-pillerit jotka ovat tuoneet suuren avun kipuihin, vieläkin sattuu parina ensimmäisenä päivänä mutta se on siedettävää kipua. Kivut olivat tosissaan sitä luokkaa etten todellakaan olisi ilman apua jaksanut elää niiden kanssa vaihdevuosiin asti.

Myöhemmin teini-iässä alkoi suolisto-ongelmat, kakkoshädällä käyminen sattui kuukautisten aikaan. 20 vuoden kieppeillä alkoi kuukautisten loppumisen aikoihin tulla omituista paineen tunnetta tuonne alavatsaan.
Kuukatiseni ovat aina olleet (jopa pillereistä huolimatta) melko runsaat, ja tämänhän pitäisi olla aivan päinvastoin endossa. En tiedä sitten miksi minulla näin.

Raskaana olen ollut kerran (meni kesken) ja raskaus alkoi noin 7 kuukautta siitä kun ehkäisy jäi pois.
Sen jälkeen emme ole lasta yrittäneet joten en tiedä miten jatkossa onnistuu.
Eikö endometrioosissa raskautuminen koko ajan vaikeudu sitä mukaa kun ikää tulee.

Muoks. Ai niin ja sit mulla on kans kovaa palleakipua, hartiapistosta ja ihan törkeetä turvotusta!

Oletko käynyt laparoskopiassa? Onko munasarjoissa näkynyt että on endoa?
Mulla nimittäin munasarjakipua on ja etureisiin säteilee, mut munasarjoissa ei ultrassa eikä laparoskopiassa ole näkynyt erityistä...
Että mitähän kummaa tämä on..endoa laisinkaan?

Mä olen käynyt lääkärissä runsaan vuodon, kipeän ovulaation, kakkaamiskivun, lantiosäryn, yhdyntäkipujen, välivuotojen ja munasarjakipujen takia. Myös kävely kuukautisten aikana on hankalaa, ihan kuin vanne kiristäis tossa lantiolla.
Vahva epäilys endosta ja nyt odottelen aikaa gynelle.

Ensimmäistä raskautta koitettiin puolisen vuotta. Toista samanverran (päättyi keskenmenoon rv 9) ja kolmatta raskautta vuosi (meni kesken rv10).
Ja nuo keskenmenot voipi johtua kanssa tuosta endosta.

Mulla just samanlaisia oireita oli noin 7v kunnes sain diagnoosin. Luomusti en ole lapsia saanut. Nyt takana kaks leikkausta ja yksi ivf-raskaus, josta kaksoset =)

Mulla myös endo, oviskivut on kauheet, oksentelu, pyörtyily, krampit ja kouristukset, järkyttävä polte, suoliston jumitus + muut suolisto-ongelmat, menkat kestää 1,5vkoa minimissään.

Mulla on kaksi lasta, raskautuminen on ollut erittäin helppoa mikä on ollut todella lohdutus näiden kipujen keskellä.

Yhteistyössä