En ymmärrä miten jotkut eivät osaa alkeellisintakaan kielioppia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja XD
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

XD

Vieras
En väitä itsekkään olevani mikään nero tai lahjakkuus äidinkielessä. On kuitenkin asioita, jotka pistävät hymyilemään facebookissa.
Esimerkkejä:
pienilenkki
puolukka puuro
kukka kaalikeitto
punkku pullo aukiheti

:D

no enpä minä ainakaan niin suurpiirteisesti missään naamakirjassa kirjoitusteni oikeellisuutta trkastele :D välillä huomaa että jäi kirjain välistä tms niin en ala korjailemaan...

[QUOTE="mari";24802244]no enpä minä ainakaan niin suurpiirteisesti missään naamakirjassa kirjoitusteni oikeellisuutta trkastele :D välillä huomaa että jäi kirjain välistä tms niin en ala korjailemaan...[/QUOTE]

Ihminen, joka osaa oikeinkirjoituksen, ei osaa kirjoittaa väärin edes naamakirjassa. Siis tyyliin puolukka puuro. Pilkutusten kanssa voi olla niin tai näin, mutta tuollaiset tökeröt yhdyssanavirheet eivät onnistu, ei sitten millään.

Juuri lueskelin facessa taas kerran serkkuni kirjoituksia kun "lapsilla on entero rokko ja korva tulehdus eikä pesu konekaan meinaa toimia, kahvi pannu räsähti rikki ja pöytä liina likaantui" jne. Rasittavaa.

Ihminen, joka osaa oikeinkirjoituksen, ei osaa kirjoittaa väärin edes naamakirjassa. Siis tyyliin puolukka puuro. Pilkutusten kanssa voi olla niin tai näin, mutta tuollaiset tökeröt yhdyssanavirheet eivät onnistu, ei sitten millään.

voi kuule..kyllä väärin voi kirjoittaa..itse ainakin kirjotan nopeasti ja väliin tulee virheitä mutta so what? pääasia että tulee ymmärretyksi...

[QUOTE="mari";24802291]voi kuule..kyllä väärin voi kirjoittaa..itse ainakin kirjotan nopeasti ja väliin tulee virheitä mutta so what? pääasia että tulee ymmärretyksi...[/QUOTE]

Kirjoitusvirhe on eri asia kuin kielioppivirhe.
Siis että jää nopeasti kirjoittaessa esimerkiksi kirjain puuttumaan sanasta.

no enempi mua ärsyttää asian aihe kuin kirjoitusvirheet....mikä ihme siinä on että naisten täytyy kilpailla siitä kuka on ollut tehokkain minäkin päivänä? jokainen tekee ruokaa, siivoaa, pyykkää ja käy paskalla...tartteeko niitä naamakirjassa päivitellä?

Miksi kielioppivirhe ei voi olla kirjoitusvirhe? Siis pilkun puuttuminen, ylimääräinen välilyönti? Mä tunnustan jopa kirjoittavani joskus asioita eri kielellä kun ajattelen ihan automaattisesti.

Ymmärrän mitä tarkoitat. En ole mikään nipo, enkä itsekään täydellinen kirjoittaja, mutta rajansa kaikella.

"nyt tää mamma alottaa äippä loman ,kahvin ja täyte kakun kans. sit jos sitä illalla saunaan. mut nyt pyykki kone pyörimään".

Jos edes isoilla kirjaimilla aloittaisi lauseet niin helpottaisi lukemista kummasti!

Ymmärrän mitä tarkoitat. En ole mikään nipo, enkä itsekään täydellinen kirjoittaja, mutta rajansa kaikella.

"nyt tää mamma alottaa äippä loman ,kahvin ja täyte kakun kans. sit jos sitä illalla saunaan. mut nyt pyykki kone pyörimään".

Jos edes isoilla kirjaimilla aloittaisi lauseet niin helpottaisi lukemista kummasti!

Ja jotkut tosiaan kuvittelevat, että pilkku kirjoitetaan niin, että ennen pilkkua jätetään välilyönti ja pilkku kirjoitetaan kiinni seuraavaan sanaan! "pitäs pyykätä ,mut ei jaksa". Eikö tuonkin pitäisi olla ihan perusasia, kuten sen, että lause aloitetaan isolla kirjaimella ja päätetään pisteeseen (tai kysymys/huutomerkkiin).

Ja jotkut tosiaan kuvittelevat, että pilkku kirjoitetaan niin, että ennen pilkkua jätetään välilyönti ja pilkku kirjoitetaan kiinni seuraavaan sanaan! "pitäs pyykätä ,mut ei jaksa". Eikö tuonkin pitäisi olla ihan perusasia, kuten sen, että lause aloitetaan isolla kirjaimella ja päätetään pisteeseen (tai kysymys/huutomerkkiin).

Kodin remontti- kirja :D

Yhteistyössä