En voi mitään mutta pidän lähihoitajia vähän yksinkertaisina

• Viestiketjun aloittaja ei provo
  • Ensimmäinen viesti
sh
[QUOTE="aloittaja";26553709]Korjaa minua, jos olen väärässä, mutta eikö sairaanhoitajan koulutus ole korkeampi kuin lähihoitajan? Ja tehtävät vaativampia? Amk-tutkinto nykyään?[/QUOTE]

No on, mutta pointti on siinä, että työ on yhteistyötä, sh:lla on yleensä lääkevastuu ja kokonaisvastuu laajemmin, mutta kuten lääkärit nojaavat sh:n käytännön tietoon potilaasta, samoin sh odottaa, että lähihoitaja osaa muutakin kuin "pestä pyllyjä" mitä täällä toitotellaan. Nuoret lähärit toki ovat usein pallo hukassa, mutta olen tavannut monia reippaita ja oppimiskykyisiä nuoria jotka osaavat myös kohdata ja arvostaa erilaisia ihmisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Terveisiä maalta;26553753:
Ja tosta lh:n/sh:n työnkuvasta vielä... Aika paljon taitaa riippua siitä, missä on töissä. Mun mielikuva on, että mitä isompi laitos, sen tarkempi hierarkia.

Mä työskentelen pienessä hoitokodissa ja teen ihan kaikkia samoja juttuja, kun sh:kin. Ei meillä edes ole kun yks sh koko puljussa. Lähärit jakaa lääkkeitä, hoitaa lääketilaukset, ottaa verikokeita, pistää lihakseen jne. jne. Siihen on työpaikalla koulutettu ja näytöt osaamisesta annettu.
Meidän työpaikalla käy vaan kotisairaanhoitaja parin viikon välein ottamassa INR:n. Muuten me lähärit hoidetaan kaikki jutut lääketilauksista katetrointiin. Me hoidetaan kaikki asiat lääkäreiden tms. kanssa eikä siihen tarvi sairaanhoitajia väliin. Me valvotaan hengityskoneita ja ollaan koko ajan ihmisen hengestä vastuussa. Me tiedetään mitä tehdä jos jotain sattuu. Työ on psyykkisesti välillä raskasta.

Pari viikkoa sitten minä, LÄHIHOITAJA, tiesin miten toimia kun hengitysletkustot irtosivat julkisella paikalla ja potilaan henki säilyi. Ois varmaan pitänyt jättää kuolemaan, koska en ole sairaanhoitaja tai lääkäri.

jassoo
Mulla on hyvät tutkinnot itselläni ja samoin on miehelläni ja useimmilla lähipiiriläisillä. Silti lähipiirissä on myös lähihoitajia eikä mulle KOSKAAN tulisi mieleenkään kirjoittaa tällaista aloitusta kenestäkään.

Mä en ole huomannut mitään vikaa näiden tuntemieni lähihoitajien älyssä! Jos heitä olisi kiinnostanut jokin ylempi tutkinto tai ala, johon sellaista vaaditaan, ihan takuuvarmasti olisivat päässeet sisään ja opiskelleet tutkinnon loppuun! Tiedänpä erään tällaisen 'tyhjäpään', joka haki hieman vajaa kolmekymppisenä kauppakorkeakouluun ja pääsi ekalla kerralla sissän. Että silleen!

Miksi ihmeessä ihmisen motivaatio opiskella jokin tietty tutkinto kertoisi heidän älystään mitään??

"trolli"
[QUOTE="aloittaja";26553633]Tämä on ainut ammattiryhmä, jossa olen huomannut, että on aika vähäinen tuo älyn loisto. Jopa tehtaan työläisissä olen tavannut fiksuja, ajattelemaan kykeneviä ihmisiä.

En pidä ketään parempana tietyn koulutuksen vuoksi, mutta älykkäämpänä.

Ja kunnes toisin todistetaan (eli tapaan älykkään lähihoitajan) niin kokemusperäinen tilanteeni on tämä. Ja kun joku sukulainen kertoo, että meidän Lissu menee lähihoitajakouluun, hymyilen ja onnittelen iloisesti, koska onhan se aina parempaa opiskella kuin jäädä kotiin makaamaan, mutta ajattelen että no niin justiinsa, ei ole Lissua paljon opiskelu napannut.[/QUOTE]

Kelpaako mun mies, just valmistunut lh? Tervetuloa katsomaan miehen todistusta mensasta. Toki sullakin semmonen löytyy? :D:D

sh
Alkuperäinen kirjoittaja Terveisiä maalta;26553775:
Mutta täytyyhän siinä olla, kun ne toiset tyytyy lähihoitajan töihin?!:O
palkassa ei ole paljon eroa sh:n ja lh:n välillä ja esim. sairaalassa, jossa olen sh:lla on lähes kaikki lääkevastuu ym. Varmaan monet lähihoitajat ovat niin fiksuja, etteivät sh:n hommia/vastuuta halaja tai koe tarpeelliseksi kouluttautua parin satasen takia?

"Niina"
Mun kaveri on lähihoitaja, tekee vaikka vapaa päivinä töitä kun tykkää työstään. Ihana että on tuollaisia ihmisiä kun kaverini on, on halua auttaa eikä vaan oo mennyt kyseiseen ammattiin huvin vuoksi. Kyllä siitä vanhukset tykkääkin.

....
Alkuperäinen kirjoittaja Terveisiä maalta;26553775:
Mutta täytyyhän siinä olla, kun ne toiset tyytyy lähihoitajan töihin?!:O
Ei ole tullut mieleen, että jotkut haluavat nimenomaan tehdä ihmisläheistä työtä. Tosiaan tiedän lähäreitä, jotka kokevat esim. päihdetyön arvokkaana ja mielenkiintoisena (tosin varmasti myös raskaana). Tai haluavat olla töissä lasten kanssa. Mitä ihmeelistä siinä on?

palkassa ei ole paljon eroa sh:n ja lh:n välillä ja esim. sairaalassa, jossa olen sh:lla on lähes kaikki lääkevastuu ym. Varmaan monet lähihoitajat ovat niin fiksuja, etteivät sh:n hommia/vastuuta halaja tai koe tarpeelliseksi kouluttautua parin satasen takia?
Niin, itsekään en näe kauheasti mieltä siinä, että opiskelisin vielä monta vuotta parin sadan euron vuoksi. Itellä peruspalkka 2044e + lisät. Toki paikasta yms. riippuu palkan määrä, mutta itelläni on ihan hyvä palkka lh:ksi ja oon valmistunut 2010.

Tuo mun kommentti oli lähinnä vitsi :D. Mä hain itse aikoinaan sekä lh:n että sh:n koulutuksiin ja molempiin olisin kelvannut, mutta valitsin lh:n tutkinnon/työn osittain just mainitsemistas syistä.

"..."
Totta, puhut asiaa! Ei osalla todellakaan kiinnosta enää tuo lisävastuu, heillä on ihan tarpeeksi vastuuta tuossa omassakin työssä. Palkassa ei kuitenkaan niin isoja eroja ole, toiselle jää käteen tosiaankin se pari sataa enemmän, että sellaista.

"vieras"
Voin myöntää olevani yksinkertainen lähihoitaja, ja häpeän ammattinimikettäni vaikka itse työn sisältö on parasta mitä tiedän. Koitan kuitenkin kouluttautua tästä eteenpäin, sillä en halua olla loppuikääni tyhmä luuseri lähihoitaja.

"vieras"
Hohhoijaa, ei kaikki edes sinne kouluun pääse opiskelemaan.

Mun tehtäväni lähihoitajana on aivan muuta kuin pyllynpyyhkimistä. Työ on todella haasteellista ja moniulotteista, tuskin moni muu siinä edes pärjäisi.

pösilööö
Meitä on niin moneksi! Älykkyttäkin on niin monenlaista. Lääkärinä ja lähihoitajienkin kanssa paljon työskennelleenä voin kertoa, että olet väärässä yleistyksesi suhteen.

mitä tarkoittaa
Jos lähihoitajat on sun mielestä yksinkertasia niin mihis kastiin lasket insinöörit jotka kyllä lukee muttei töitä osaa tehdä? Lähihoitajan työ on fyysisesti ja henkisesti raskasta. Eikä ne opinnot mitään helppoja ole hyvillä papereilla peruskoulunsa päättäneillekkään
Mitä tarkoittaa tuo "lukee muttei töitä osaa tehdä"? Kyllä aika moni inssi kuitenkin ihan töissä käy ja näoin ollen töitä tekee.

"hoitsu"
Tiedätkö aapee että sun mielipiteellä pyyhin perseeni.

Olen ylpeä lähihoitaja.Tykkään vanhuksista, ja he tykkäävät minusta hoitajana. Lähihoitajalla täytyy tänä päivänä olla aikamoinen tietämys hoitoalasta.Ei pelkästään perushoidosta.

"Mymmeli"
[QUOTE="vieras";26553224]Samaa mieltä aapeen kanssa; he ovat yleensä keskivertoa tyhmempää sakkia.[/QUOTE]

Tosi on!
Meidän likka, kun joskus pahimmassa teiniangstissaan alkoi höpisemään, että hänkään ei ehkä lukioon jaksaisi mennä, kun naapurin Heidikin menee lähihoitajaksi ja nopeasti voisi valmistua ja pääsisi töihin ja tienaamaan. Ilmoitin tytölle, että menee mamman rahahanat kyllä heti kiinni jos ei lukioon jatka ja mieti 3-vuotta lisää siellä lukiossa, että mitäs sitä haluaa elämässään tehdä. Etenkin, kun lähihoitajana ei voi kyllä tienaamisesta unta edes nähdä. Kumma juttu, että lukion jälkeen tytär haki TKK:lle tuotantotaloutta lukemaan ja päivääkään ei ole valintaa katunut tai lähäri-juttuja muistellut.

dmfdkf
Minä olen yksinkertainen ihminen, koska olen valinnut alani helpohkon rahan takia. Olen valmistunut yliopistolta ja työskentelen it-alalla. Yleistää en uskalla kaikkiin.

Lähihoitajan työ on vaativaa, koska sinä pitää välittää. Tiedän kyllä itsekin lähihoitajia, jotka ei alalle sovi väärän asenteen ja motiivin takia. Kyllähän väärin valinneita on joka alalla, eikä väärinvalitukseen tarvitse olla yksinkertainen.

ha ha ha
Sama se mulle vaik pitäisitki tyhmänä. Olen lh ja lastenhoitaja.
Täytyyhän aina jokaisen jotakuta pitää tyhmänä, että pääsee hieman eko
loistamaan :D Naapurin rouva myös lh ja lastenhoitaja ja
naimisissa it-alalla johtajana työskentelevän miehen kanssa..fiksu mies kuin mikä
ja talo iso ja hulppee!! :) ite oon namisissa yli 10-vuotta jo projektipäällikön kanssa,
tienaa reilu 4000e/kk...asutaan isossa ok-talossa ja yks lapsi...tyttö :)
harrastwtaan ja reissataan ulkomailka usein :)
Että tämmöistä elämää tyhmällä...
ps.en usko et mun fiksu mies ois mitään yksinkertasta pöljää
huolinutkaan :D

"Sanna"
[QUOTE="vieras";26553224]Samaa mieltä aapeen kanssa; he ovat yleensä keskivertoa tyhmempää sakkia.[/QUOTE]

Samaa mieltä olen. Kaikki alalle menneet entiset koulutoverini menestyivät keskivertoa huonommin koulussa, eivätkä muutenkaan olleet mitään ruudinkeksijöitä.

En yhtään ihmette, kun välillä putkahtaa julkisuuteen tapauksia, joissa hoitaja on annostellut lääkettä esim. 10-kertaisen määrän.

Täti
[QUOTE="hoitsu";26554672]Tiedätkö aapee että sun mielipiteellä pyyhin perseeni.

Olen ylpeä lähihoitaja.Tykkään vanhuksista, ja he tykkäävät minusta hoitajana. Lähihoitajalla täytyy tänä päivänä olla aikamoinen tietämys hoitoalasta.Ei pelkästään perushoidosta.[/QUOTE]

Hyvä :) Todellakin teette arvokasta työtä!

Terv. tuoreen kaksoistutkinnon (lähihoitaja + YO) nuoren ylpeä täti

Yhteistyössä