En voi mitään mutta pidän lähihoitajia vähän yksinkertaisina

• Viestiketjun aloittaja ei provo
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Naapurin rouva opiskeluja ja harjoitteluja seuranneena en pitä lähihoitajan koulutusta enkä tutkintoa mitenkään läpihuutojuttuna. Paljon opiskelevat ja harjoittelevat. Siinä ei tyhmä eikä laiska pärjää.

"aloittaja"
Olin minäkin joskus 15 v ja valitsin eri tavalla :)

[QUOTE="vieras";26553540]Moni hakee peruskoulusta lähärikoulutukseen ja silloin henkilö on alimmillaan 15v. :) Revi siitä.[/QUOTE]

jaaaaaa
Hmmm.. Mun lähipiirissä on useampi lähihoitaja eivätkä varmasti ole perussuomalaisjuntteja. Itse asiassa joukkoon sympaattinen homopoika kuin ulkomailla asunut, aikaansa seuraava ja erittäin fiksu serkkutyttöni.

Mikä yhdistää näitä mun tuntemia ihmisiä on vahva hoivavietti. Esim. yksi haluaa olla nimenomaan töissä vanhuksien kanssa ja toinen päihderiippuvaisten.

Joka porukassa on varmasti kaikenlaisia tyyppejä ja onhan lähihoitajan hommat monelle myös jonkinlainen välietappi, esim matkalla opiskelemaan sairaanhoitajaksi, mutta en kyllä mitenkään voi yhtyä tähän yleistykseen.

jaaaaaa
[QUOTE="Vieras";26553566]Naapurin rouva opiskeluja ja harjoitteluja seuranneena en pitä lähihoitajan koulutusta enkä tutkintoa mitenkään läpihuutojuttuna. Paljon opiskelevat ja harjoittelevat. Siinä ei tyhmä eikä laiska pärjää.[/QUOTE]

Mäkin olin yllättynyt miten paljon siihen hommaan on opiskeltava.

"..."
Näitä perussuomalaisia tarvitaan tekemään perustöitä, ilman heitä ei Suomi toimisi. Jos kaikki jäisivät koulunpenkille olisi moni homma jäänyt tekemättä. Miten ovat siivoojat, kaupan kassat, rekkakuskit ym. ym. ammateissa toimivat? Ovatko hekin vaan laiskuuttaan ja tyhmyyttään kyseisissä ammateissa? Käsittääkseni kirjaviisaudella ja lukemisella ei kovin pitkälle kuitenkaan vielä pötkitä...

"aloittaja"
Tämä on ainut ammattiryhmä, jossa olen huomannut, että on aika vähäinen tuo älyn loisto. Jopa tehtaan työläisissä olen tavannut fiksuja, ajattelemaan kykeneviä ihmisiä.

En pidä ketään parempana tietyn koulutuksen vuoksi, mutta älykkäämpänä.

Ja kunnes toisin todistetaan (eli tapaan älykkään lähihoitajan) niin kokemusperäinen tilanteeni on tämä. Ja kun joku sukulainen kertoo, että meidän Lissu menee lähihoitajakouluun, hymyilen ja onnittelen iloisesti, koska onhan se aina parempaa opiskella kuin jäädä kotiin makaamaan, mutta ajattelen että no niin justiinsa, ei ole Lissua paljon opiskelu napannut.

En voi mitään mutta pidän sellaisia ihmisiä vähän yksinkertaisina, jotka arvottavat muut ihmiset ammatin/tutkinnon/statuksen perusteella.

"äitee"
Ei kuule lähelläkään samoja. Mun tietääkseni lähihoitajat ei saa edes jakaa lääkkeitä. Eivät tiedä niistä mitään. Perus lääkelaskut tuottavat joka vuosi kamalan ahdistuksen kun eivät osaa yksinkertaisia jako- ja kertolaskuja.
Juu, ei ole tietty vastaava koulutus.
Lähärit saavat kyllä jakaa lääkkeitä. Kuuluu koulutukseen. Joissain sairaaloissa/laitoksissa voi olla omat sääntönsä, mutta näissäkin tapauksissa liitto on neuvonut lähäreitä älähtämään koska heillä tarvittava koulutus ja taito löytyy.

Kuten jo aiemmin kirjoitin, en itsekkään pidä kaikkia lähäreitä kovin motivoituneina ja fiksuina, mutta se täytyy kyllä sanoa että todella vastuullisiakin hommia tekevät. Ajan henkihän on se että enemmän ja enemmän sairaanhoitajat hoitavat lääkärin hommia ja lähärit sairaanhoitajien. Olen ollut useammassa työpaikassa jossa lähärit/sairaanhoitajat/sosionomit hoitavat presiis samoja hommia ilman mitään eroja.
Tällä hetkellä työskentelen pienessä kuntoutuskodissa. Lisäkseni työntekijöitä on YKSI PUOLIKAS sosionomi. Useita kuukausia olen myös työskennellyt yksin. Hoidan kaikki ns.esimiestyöt ja olen ollut mukana perustamisesta asti ja suunnittelemassa toimintaa.

Kerron tämän nyt siksi, että kaikki tajuaisivat että lähärit työskentelevät myös tosi vastuullisissa viroissa. Toivoisin että koulutukseen olisi paremmat seulat ja ammattia arvostettaisiin enemmän. Nykyään se vetää puoleensa purkan pureskelijoita jotka eivät todellakaan sovellu kantamaan vastuuta jopa ihmis hengistä.

• Tykkää
Reactions: KuutioTasku
entinen lähihoitaja
itse opiskelin lähihoitajaks koska halusin hoitaa lapsia, kävin kaikki maholliset ryhmät (vanhukset, mielenterveys- ja päihdeasiakkaat, lapset, vammaiset) läpi ja sitten kun sain omia lapsia niin jäin kotiäidiksi. Kotiäiti vuosina tajusin etten enää ikinä aio tehdä lähihoitajan paska duunia paskalla palkalla vaan aloitin juuri opsikelut toiseen ammattiin :) erittäin tyytyväinen olen ratkaisuuni. Mutta nostan hattua niille ketkä sitä työtä jaksaa tehdä ja hoitaa ne vanhukset,lapset yms.

[QUOTE="aloittaja";26553633]Tämä on ainut ammattiryhmä, jossa olen huomannut, että on aika vähäinen tuo älyn loisto. Jopa tehtaan työläisissä olen tavannut fiksuja, ajattelemaan kykeneviä ihmisiä.

En pidä ketään parempana tietyn koulutuksen vuoksi, mutta älykkäämpänä.

Ja kunnes toisin todistetaan (eli tapaan älykkään lähihoitajan) niin kokemusperäinen tilanteeni on tämä. Ja kun joku sukulainen kertoo, että meidän Lissu menee lähihoitajakouluun, hymyilen ja onnittelen iloisesti, koska onhan se aina parempaa opiskella kuin jäädä kotiin makaamaan, mutta ajattelen että no niin justiinsa, ei ole Lissua paljon opiskelu napannut.[/QUOTE]

:stick:voi Lissu parkaa.

Mä olen lähihoitaja. Mikä mua estäis lukemasta esim. sairaanhoitajaksi? Mulla on hyvät paperit. En vaan halua olla sairaanhoitaja, tai ylipäätään mikään muu kuin lähihoitaja.

Tämmöset ap:n tapaan ajattelevat on kyllä ikäviä. Huomaa että työtä ei arvosteta ja tosiaan olisiko parempi jos ne tuolla tavalla ajattelevien omaiset jätettäis kuseensa ja paskaansa makaamaan? Itse olen töissä hengityshalvaustiimissä ja ilman minua ja muuta hoitorinkiä, potilas ei voisi asua kotonaan.

• Tykkää
Reactions: Kiraki ja Adii
"aloittaja"
Ja ymmärrän hyvin, että tarvimme kaikkia (siivoojia, rekkakuskeja, kaupan henkilökuntaa, tehtaissa työskenteleviä ym.) eikä kaikkien tarvitse olla korkeakoulutettuja. Meidän työpaikan nykyistä siivoojaa arvostan niin paljon, että annoin hänelle lahjakortin jalka- ja käsihoitoon, kun täytti keväällä 50, siis ihan erikseen ohi työpaikan lahjan. Hän tekee paljon extraa ja on ihana ihminen.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
Mun täytyy ihan pikkasen olla samaa mieltä. Mun sisko, äiti, muutamat kaverit ja tutut on lähihoitajia ja suoraan sanottuna ne ei kyllä ihan niitä penaalin terävimpiä kyniä ole. Kunnioitan kyllä heitä ja ovat ihmisinä mahtavia ja arvostan sitä työtä jota he tekevät, koska en itse siihen kykenisi, mutta minään älyn jättiläisinä en heitä pidä.

"vieras"
Opiskelin itse aikoinani yo-pohjalla lähihoitajaksi. Suurin osa silloisista opiskelukavereistani jatkoi opintoja amk:ssa. Itse jatkoin yliopistossa, olen kasvatustieteilijä. Yleistäminen on melkoisen typerää.

Täytyy kyllä sen verran todeta, että lähihoitajaopinnot eivät ihmeitä vaatineet eikä koulutus mielestäni anna kovin hyviä valmiuksia alan työtehtäviin. Tosin nykyään lähihoitajat opiskelevat pidempään kuin minun aikanani.

sh
Ihmisten hoito sairauksineen, lääkityksineen ja sosiaalisine vaatimuksineen on älyllisesti vaativaa, kun siihe vielä lisätään kiire, kyky tehdä päätöksiä nopeasti ja taito huomata oleelliset muutokset potilaan kunnossa, niin näin 10-vuotta sh:na työskennellesäni, voin sanoa, että aivoja on saanut käyttää ja aina oppii uutta.

stereotypioita
[QUOTE="äitee";26553636]Juu, ei ole tietty vastaava koulutus.
Lähärit saavat kyllä jakaa lääkkeitä. Kuuluu koulutukseen. Joissain sairaaloissa/laitoksissa voi olla omat sääntönsä, mutta näissäkin tapauksissa liitto on neuvonut lähäreitä älähtämään koska heillä tarvittava koulutus ja taito löytyy.

Kuten jo aiemmin kirjoitin, en itsekkään pidä kaikkia lähäreitä kovin motivoituneina ja fiksuina, mutta se täytyy kyllä sanoa että todella vastuullisiakin hommia tekevät. Ajan henkihän on se että enemmän ja enemmän sairaanhoitajat hoitavat lääkärin hommia ja lähärit sairaanhoitajien. Olen ollut useammassa työpaikassa jossa lähärit/sairaanhoitajat/sosionomit hoitavat presiis samoja hommia ilman mitään eroja.
Tällä hetkellä työskentelen pienessä kuntoutuskodissa. Lisäkseni työntekijöitä on YKSI PUOLIKAS sosionomi. Useita kuukausia olen myös työskennellyt yksin. Hoidan kaikki ns.esimiestyöt ja olen ollut mukana perustamisesta asti ja suunnittelemassa toimintaa.

Kerron tämän nyt siksi, että kaikki tajuaisivat että lähärit työskentelevät myös tosi vastuullisissa viroissa. Toivoisin että koulutukseen olisi paremmat seulat ja ammattia arvostettaisiin enemmän. Nykyään se vetää puoleensa purkan pureskelijoita jotka eivät todellakaan sovellu kantamaan vastuuta jopa ihmis hengistä.[/QUOTE]

Tämä taitaa olla aivan totta. Siskoni on lähihoitaja eikä sitä kyllä päältä päin hänestä kukaan uskoisi (jos mielikuvana on siis se, ettei voi olla toimelias, fiksu ja aikaansaava ihminen).Hänen työyhteisössään tuntuu olevan aika motivoituneita ihmisiä ja fiksuja tyyppejä. Nostan todellakin hattua sille päihdetyölle, jota he tekevät. Musta ei todellakaan olisi siihen!

"aloittaja"
Korjaa minua, jos olen väärässä, mutta eikö sairaanhoitajan koulutus ole korkeampi kuin lähihoitajan? Ja tehtävät vaativampia? Amk-tutkinto nykyään?

Ihmisten hoito sairauksineen, lääkityksineen ja sosiaalisine vaatimuksineen on älyllisesti vaativaa, kun siihe vielä lisätään kiire, kyky tehdä päätöksiä nopeasti ja taito huomata oleelliset muutokset potilaan kunnossa, niin näin 10-vuotta sh:na työskennellesäni, voin sanoa, että aivoja on saanut käyttää ja aina oppii uutta.

Päätit ap sitten sohasta muurahaispesää? Näitä alotuksia tulee aina aika ajoin ja ne saa kovasti kuohuntaa aikaseksi :)

Mä olen aikuisena opiskellut lähihoitajaksi ja ihan omasta halustani. Paperit lukiosta oli aikoinaan ihan ok, keskivertoa paremmatkin kai ja muutakin koulutusta (ihan AMK-tasolta) löytyy, mutta mä haluan tehdä tätä työtä, ei siinä sen kummempaa. En käsitä Sun ajattelumallia yhtään. Että joku ammatti tekee ihmisestä tyhmän. Tule tapaamaan mua, haluan kunnian olla ensimmäinen fiksu lähäri, jonka näät :D

• Tykkää
Reactions: Littledeath
"vieras"
[QUOTE="vieras";26553312]Miten musta tuntuu, että olisin nähnyt aloituksen aiemminkin.[/QUOTE]
Varmasti oletkin, koska aika moni ajattelee samoin ja saattaapa vielä tehdä siitä aloituksenkin.

"pyhä yksinkertaisuus"
[QUOTE="aloittaja";26553633]Tämä on ainut ammattiryhmä, jossa olen huomannut, että on aika vähäinen tuo älyn loisto. Jopa tehtaan työläisissä olen tavannut fiksuja, ajattelemaan kykeneviä ihmisiä.
[/QUOTE]

Toivon todella että saat vielä lähäreihin paremmin tutustua.

"..."
[QUOTE="aloittaja";26553683]Ja ymmärrän hyvin, että tarvimme kaikkia (siivoojia, rekkakuskeja, kaupan henkilökuntaa, tehtaissa työskenteleviä ym.) eikä kaikkien tarvitse olla korkeakoulutettuja. Meidän työpaikan nykyistä siivoojaa arvostan niin paljon, että annoin hänelle lahjakortin jalka- ja käsihoitoon, kun täytti keväällä 50, siis ihan erikseen ohi työpaikan lahjan. Hän tekee paljon extraa ja on ihana ihminen.[/QUOTE]

Miksiköhän hän suostuu extraa tekemään? Niin, kun on tyhmä, eikä ole kouluttautunut parempiin hommiin?

Ja tosta lh:n/sh:n työnkuvasta vielä... Aika paljon taitaa riippua siitä, missä on töissä. Mun mielikuva on, että mitä isompi laitos, sen tarkempi hierarkia.

Mä työskentelen pienessä hoitokodissa ja teen ihan kaikkia samoja juttuja, kun sh:kin. Ei meillä edes ole kun yks sh koko puljussa. Lähärit jakaa lääkkeitä, hoitaa lääketilaukset, ottaa verikokeita, pistää lihakseen jne. jne. Siihen on työpaikalla koulutettu ja näytöt osaamisesta annettu.

Yhteistyössä