En saanut herpeksen estolääkitystä kun en suostunut sisätutkimukseen, onko normaali käytäntö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja synnyttäjä huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

synnyttäjä huolissaan

Vieras
Minulla on herpes ollut muutama vuosi sitten ja terveydenhoitaja oli sitä mieltä, että viruslääkitys pitäisi aloittaa nyt ennen synnytystä. Tänään sitten lääkäriaika sitä varten, mutta en suostunut sisätutkimukseen, koska lääkärillä ei ollut antaa mitään perustelua, miksi hän haluaisi tutkimuksen tehdä. Lisäksi vasta kaksi viikkoa sitten oli normaali loppuraskauden lääkärintarkastus, jossa sisätutkimus tehtiin. Mutta lääkäri ei sitten suostunut reseptiä kirjoittamaan ja käski minun mennä jollekin toiselle lääkärille, jos en halua hänen tutkimusta suorittavan.

En kertakaikkiaan ymmärrä, miksi lääkärin olisi pitänyt saada tutkimus tehdä, kun minulla ei nyt mitään oireita ole ja tuo viruslääkityshän otetaan nimenomaan sen takia, ettei herpes puhkeaisi ennen synnytystä. Nyt en siis estolääkitystä saanut. Tiedän, että lääkityksen saa ilman mitään tutkimuksia, (kun olen sen itsekin aiemmin saanut) niin pitäisikö minun nyt varata aika esim. yksityiselle reseptiä varten. Toisaalta äitiyspolilla kätilö oli sitä mieltä, ettei lääkitystä tarvita, sillä virus ei ole oireillut raskausaikana.

Mitä tekisitte tilanteessani?

Sitä mietin myös, että jos en sitä lääkettä nyt sitten syö, niin kai kätilö sitten synnytykseen mennessäni näkisi, jos herpes jostain syystä olisikin päällä ja tällöin voisi turvautua keisarileikkaukseen?

Miks tehdä asiat vaikeaksi, nyt sit meet toiselle lekurille kun olit noin jäärä. Tai sitten lapses saa herpeksen. Miks ylipäänsä hommasit mokoman kamalan taudin, et osaa suojautua, ja sitten vielä kiukuttelet gynellä...

Sitä mietin myös, että jos en sitä lääkettä nyt sitten syö, niin kai kätilö sitten synnytykseen mennessäni näkisi, jos herpes jostain syystä olisikin päällä ja tällöin voisi turvautua keisarileikkaukseen?

aattele kun tulee yllättävä nopea synnytys. Sitten lapsi saa sun herpeksen. Vain että saat pitää pääsi että ei tehdä sisätutkimusta. Ja tottakai yhteiskunnan pitää kustantaa sun sektio, kun sun herpesrakkulat on valloillaan, ettet vaan joutuis paljastamaan alapäätä lääkärille.

Miks tehdä asiat vaikeaksi, nyt sit meet toiselle lekurille kun olit noin jäärä. Tai sitten lapses saa herpeksen. Miks ylipäänsä hommasit mokoman kamalan taudin, et osaa suojautua, ja sitten vielä kiukuttelet gynellä...

Miksi vastata ketjuun, jos pitää olla ilkeä?

En ole "hommannut" mokomaa tautia, vaan saanut sen mieheltäni, joka ei ole tiennyt hänellä sitä olevan. En ole koskaan ollut muiden kuin mieheni kanssa ja hän kävi sukupuolitautitesteissä ennen kuin aloitimme seksielämän. Lisäksi käytimme vielä kondomia tuolloin kun tauti minuun tarttui. Että osaan kyllä suojautua, miten mielestäsi olisin voinut vielä paremmin suojautua? Ja kyseessä ei ollut gyne, vaan neuvolalääkäri pienellä paikkakunnalla.

Ok, itse en varmaan pystyis,olemaan,miehen kanssa, joka tartutti sukupuolitaudin. Ainakin tekisin kaikkeni, ettei tartu vauvaan. Esim en kiukuttelisi lääkärin tarpeellisiksi katsomista tutkimuksista.

Kysyitkö lääkäriltä miksi hän ei suostu reseptiä kirjoittamaan? Ota yhteyttä potilasasiamieheen ja valita. Joku lääkäri voi tulla tänne kertomaan miksi pitää kitsastella niiden reseptien kanssa.

Kysyin pariinkiin otteeseen perustelua tähän, mutta hän ei sanonut muuta kuin, että hän haluaa aina tehdä tutkimuksen ennen kuin kirjoittaa mitään reseptejä. Kerroin myös oman mielipiteeni, että mielestäni sisätutkimus on turha, kun kyseessä on nimenomaan lääkitys, jolla pyritään estämään oireiden tulo ja, että kaksi viikkoa aiemmin tehdyssä tutkimuksessa ei mitään ollut.

Käynnistä jäi kyllä muutenkin aika epämiellyttävä kuva, kun hän kyseli mm. minun ja mieheni suhteesta, että olimmeko yhdessä jo silloin kun tauti minulla puhkesi jne. En ymmärrä kuinka nuokaan liittyivät aiheeseen. Ajattelin huomenna soittaa jollekin toiselle lääkärille ja kysyä mielipidettä asiaan.

Ok, itse en varmaan pystyis,olemaan,miehen kanssa, joka tartutti sukupuolitaudin. Ainakin tekisin kaikkeni, ettei tartu vauvaan. Esim en kiukuttelisi lääkärin tarpeellisiksi katsomista tutkimuksista.

Siis olisit jättänyt miehen, joka on asianmukaisesti käynyt sukupuolitautitesteissä ennen uuden seksisuhteen aloittamista, käyttänyt kondomia, eikä ole tiennyt itse sairastavansa tautia, kun se ei ole hänellä koskaan oireillut?

Ja kuvittelet, että lääkärit ovat jotain jumalia, joiden ei tarvitse osata perustella toimiaan?

Pakko sanoa, että vaikutat aika erikoiselta ihmiseltä. Onneksi (tai toivottavasti) emme tunne.

Alkuperäinen kirjoittaja tätsy;30427282:
Miksi et antanut tehdä tutkimusta? En tajua.

Koska minulle sanottiin etukäteen että lääkäri haluaa puhua lääkityksestä, en ollut millään tavalla valmistautunut. Lisäksi koin lääkärin epämiellyttävänä, enkä ymmärtänyt miksi hänen olisi pitänyt tutkimusta tehdä, kun "tutkimuksen tulos" ei olisi kuitenkaan vaikuttanut lääkärin päätökseen reseptin kirjoittamiseen eikä hänellä ollut mitään perustelua miksi tutkimus olisi ollut tarpeellinen.

Olen aiemmin saanut saman lääkkeen, eikä silloin mainittukkaan, että sitä varten olisi pitänyt päästä sorkkimaan alapäätä. Siksi olisin halunnut lääkäriltä jonkun perustelun asialle.

Alkuperäinen kirjoittaja tätsy;30427282:
Miksi et antanut tehdä tutkimusta? En tajua.

Turha ronkkiminen voi käynnistää synnytyksen ennenaikaisesti. Kyllä mä tekisin valituksen ja hommaisin estolääkityksen toista kautta. Aatteles jos alkaakin oireilu paria päivää ennen synnytystä, eihän ne ehdi parantua :/ Onko aktiivisessa vaiheessa oleva herpes nykyäänkin este alatiesynnytykselle?

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;30427319:
Lääkärinä haluaisin nähdä, ettei rakkuloita ole, ennen kuin kirjoittaisin ESTOlääkitystä.

Siis tuo lääkehän ei ole vain ESTOlääkitys vaan viruslääkitys, jota käytetään myös viruksen hoidossa. Eli oli rakkuloita tai ei, niin samaa lääkettä siihen kirjoitetaan.

Mutta tiedättekö, löysinkin kaapistani tuon pari vuotta sitten saamani lääkkeen, jossa "käyt. viim." oli viime kuussa, eli se on pari viikkoa vanha. Varmistan tuon huomenna jostain, mutta luulen että tuon voi vielä käyttää.

Siis tuo lääkehän ei ole vain ESTOlääkitys vaan viruslääkitys, jota käytetään myös viruksen hoidossa. Eli oli rakkuloita tai ei, niin samaa lääkettä siihen kirjoitetaan.

Mutta tiedättekö, löysinkin kaapistani tuon pari vuotta sitten saamani lääkkeen, jossa "käyt. viim." oli viime kuussa, eli se on pari viikkoa vanha. Varmistan tuon huomenna jostain, mutta luulen että tuon voi vielä käyttää.

Meinaat ettei lääkärillä ole mitään vastuuta siitä, että onko viimeisillään raskaanaolevalla herpes vai ei silloin kun lääkkeen on määrännyt?

:headwall: Hohoijakaa, ei mulla muuta.

En kyllä jaksa kinata asiasta täällä, kun tulin kysymään neuvoa. Kiitos teille muutamalle vastaajalle, jotka vastasitte kysymykseeni :) Soitan huomenna toiselle lääkärille ja kysyn mielipidettä, niin tämä parhaiten selviää.

Turha ronkkiminen voi käynnistää synnytyksen ennenaikaisesti. Kyllä mä tekisin valituksen ja hommaisin estolääkityksen toista kautta. Aatteles jos alkaakin oireilu paria päivää ennen synnytystä, eihän ne ehdi parantua :/ Onko aktiivisessa vaiheessa oleva herpes nykyäänkin este alatiesynnytykselle?

Niin, tämäkin oli siis tosiaan eräs pointti, kun olen jo 39. viikolla niin synnytys olisi hyvinkin voinut käynnistyä ronkkimisesta. En edes ymmärrä miksi neuvolassa on vitkuteltu asian suhteen näin pitkään, kun ilmoitin asiasta kuitenkin heti ensimmäisen käynnin yhteydessä.

Niin, tämäkin oli siis tosiaan eräs pointti, kun olen jo 39. viikolla niin synnytys olisi hyvinkin voinut käynnistyä ronkkimisesta. En edes ymmärrä miksi neuvolassa on vitkuteltu asian suhteen näin pitkään, kun ilmoitin asiasta kuitenkin heti ensimmäisen käynnin yhteydessä.

Olen sitä mieltä, että jos olet vasta viikolla 39, ei kannata vielä kiiruhtaa tai mitään.

Lapsesi on luultavasti perinyt anteeksiantavaisen ja ymmärtäväisen luonteesi, kyllä hän ymmärtää, että tartutit herpeksen, aivan kuten sinä ymmärrät rakasta miestäsi.

Aivan turhaa antaa lääkärin tutkia, koska sinullahan oli jo diagnoosikin valmiina!

Vika on lääkärissä ja neuvolassa. He ovat syyllisiä lapsen herpekseen!

Koska minulle sanottiin etukäteen että lääkäri haluaa puhua lääkityksestä, en ollut millään tavalla valmistautunut. Lisäksi koin lääkärin epämiellyttävänä, enkä ymmärtänyt miksi hänen olisi pitänyt tutkimusta tehdä, kun "tutkimuksen tulos" ei olisi kuitenkaan vaikuttanut lääkärin päätökseen reseptin kirjoittamiseen eikä hänellä ollut mitään perustelua miksi tutkimus olisi ollut tarpeellinen.

Olen aiemmin saanut saman lääkkeen, eikä silloin mainittukkaan, että sitä varten olisi pitänyt päästä sorkkimaan alapäätä. Siksi olisin halunnut lääkäriltä jonkun perustelun asialle.

Ai niin, et ollut pessyt pimppaa viikkoon...

Toi estolääkitys pitäis kyllä aloittaa reilusti aiemmin kuin viikko ennen laskettua aikaa....yleensä 36viikolla....ainakin meidän sairaalassa(yliopistollinen sellainen)
Ja herpes on oikeesti vastasyntyneille todella vaarallinen, kannattaa vaikka googlata. Toki riski on varmaan ihan minimaalinen, jos ei raskausaikana ole herpes ollut aktiivisena, että just synnytyksen aikaan aktivoitumista, mut itse en kyllä riskiä ottais...
Periaatteessa ihan ulkosynnytinten tarkastelu kyllä ois paljastanut lääkärille onko siellä rakkuloita vai ei. Aktiivista hoidettaisiin vähän eri annoksilla ja ainakin noin lähellä la luultavasti iv.lääkityksellä

[QUOTE="Klö";30427962]Toi estolääkitys pitäis kyllä aloittaa reilusti aiemmin kuin viikko ennen laskettua aikaa....yleensä 36viikolla....ainakin meidän sairaalassa(yliopistollinen sellainen)
Ja herpes on oikeesti vastasyntyneille todella vaarallinen, kannattaa vaikka googlata. Toki riski on varmaan ihan minimaalinen, jos ei raskausaikana ole herpes ollut aktiivisena, että just synnytyksen aikaan aktivoitumista, mut itse en kyllä riskiä ottais...
Periaatteessa ihan ulkosynnytinten tarkastelu kyllä ois paljastanut lääkärille onko siellä rakkuloita vai ei. Aktiivista hoidettaisiin vähän eri annoksilla ja ainakin noin lähellä la luultavasti iv.lääkityksellä[/QUOTE]

Juu mutku ap ei voinut näyttää lääkärille alapäätään, jota ei ollut tajunnut pestä ja sheivata.