en saa olla pahalla päällä tai väsynyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä neuvoksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä neuvoksi

Vieras
mies raivostuu saman tien, jos olen huonolla tuulella (oon hiljainen).
Hän huutaa ja kiroilee samantien. Sanoo, että edes sano mikä jurppii, saatana.
Jos sanoisin, että hän osaltaan ainakin, hän saisi täyden raivokohtauksen, huutaisi ja haukkuisi minut samantien kertoen, että vain minussa on jotain vikaa, katso peiliin.

Kammottavaa, kun ei voi koskaan muuta kuin olla mieliksi. Hän saa olla mitä haluaa. Hän tietää, että pelkään noita hänen raivokohtauksiaan, ja ilmeisesti sen takia ottaa ne käyttöön tuollaisissa tilanteissa.

että sinulla nyt hiljainen, sisäinen RAIVOKOHTAUS päällä joka aiheuttaa sinulle mm. vatsahaavan ja että HÄN ANTAA SEN ( = raivon) NYT RAUHASSA SIELLÄ TEHDÄ TYÖTÄÄN!

Sano ukolles: "ÄLÄ HÄIRITSE kun sisäisesti hiljaa raivoan itsekseni eli TURPA KIINNI SIINÄ!

vielä "itseni tuntien tämä sisäinen hiljainen RAIVOkohtaus kestää noin "tunnin, viikon, vuoden ..." ja sen jälkeen olen taas ns. normaali.

Tämä lisäys lieventää MIEHEN ULKOISTA RAIVOKOHTAUSTA, kun hän tietää, että sinun sisäinen raivokohtaus on ohi ajallaan. Näin hän jaksaa odottaa siihen, kunnes olet käsitellyt raivon sisälläsi ja sitten EHKÄ voitte keskustella asiasta, mikä raivostuttaa.

ps VINKKI: tämän sinun sisäisen raivon ajan mies voi vaikka katsoa itseään peilistä ja karjua ja puhista OMAA raivoaan peilikuvalleen, joten hänkin on rauhoittunut, kun olet sinäkin valmis omalta sisäiseltä raivoltasi käsittelemään asiaa.

Mitä sanot ap?

jos sisäinen raivosi kestää esim. tunnin niin siinä voi miehesi käydä vaikka kaljalla ... jos viikon niin miehesi voi piipahtaa sen aikana vaikka etelän lomalla ... ja sitten voitte rauhassa jutustella asiasta. Jos taas hiljainen raivosi kestää esim. vuoden niin sitten hän kyllä voi harkita jo asumuseroa siksi ajaksi.

On siis hyvin tärkeää miehesi tietää, kuinka kauan sisäinen raivosi kestää.

Kun suunnittelette erilaisen tapanne raivota (toisella sisäinen märehdintä ja toisella sanallinen raivoaminen) ja saatte kumpikin olla väsyneitä eri tavalla (toinen huutaen ja toinen hiljakseen) ja ottatte toisenne huomioon, niin tämänkin ajan voitte siis käyttää hyödyllisesti, tiedostaen ja rakentavasti ... kumpikin.

= erilaisten ihmisten järkevä ajankäyttösuunnitelma

Eipä miehesi oikein vaikuta siltä, että hän olisi sinun tukenasi ja turvanasi. Päinvastoin sinun pitää sinnitellä koko ajan itseksesi ja olla HÄNEN tukenaan pönkittämässä häntä, jotta et aiheuta hänelle pahaa oloa.

Itse käytän sellaista systeemiä, että jos joku asia ottaa päähän ja haluan vetäytyä, niin sanon suoraan miehelle, että olen pahalla tuulella, mutta tämä ei johdu susta, joten anna mun olla rauhassa. Silloin mies tietää, että hänen ei tarvitse miettiä, mikä minua vaivaa, vaan hän tietää, että syynä on yleensä sukuriidat (joita yritän selvitellä) tai työstressi (vaikea pomo).

Luulenpa, että en itse kovin kauan jaksaisi olla sinun sijassasi, vaan yrittäisin puhua asiasta, jotta mies ei jyräisi omilla mielipiteillään. On kurjaa, jos mies määrittelee sen, millaisella tuulella vaimon pitää olla jne eikä vaimo itse saa kotonaan olla oma itsensä.

Alkuperäinen kirjoittaja kiva kun on tasa-arvoinen suhde:
Eipä miehesi oikein vaikuta siltä, että hän olisi sinun tukenasi ja turvanasi. Päinvastoin sinun pitää sinnitellä koko ajan itseksesi ja olla HÄNEN tukenaan pönkittämässä häntä, jotta et aiheuta hänelle pahaa oloa.

Itse käytän sellaista systeemiä, että jos joku asia ottaa päähän ja haluan vetäytyä, niin sanon suoraan miehelle, että olen pahalla tuulella, mutta tämä ei johdu susta, joten anna mun olla rauhassa. Silloin mies tietää, että hänen ei tarvitse miettiä, mikä minua vaivaa, vaan hän tietää, että syynä on yleensä sukuriidat (joita yritän selvitellä) tai työstressi (vaikea pomo).

Luulenpa, että en itse kovin kauan jaksaisi olla sinun sijassasi, vaan yrittäisin puhua asiasta, jotta mies ei jyräisi omilla mielipiteillään. On kurjaa, jos mies määrittelee sen, millaisella tuulella vaimon pitää olla jne eikä vaimo itse saa kotonaan olla oma itsensä.

Minulla oli kumppani joka suuttui aina kun olisin halunnut olla hetken rauhassa.

Nykyiselle olen kertonut jo että välillä noita tulee ja pitääkin tulla. Ja silloin pitää antaa "tilaa".

Ihanaa olla sinkku, saa olla just sellainen kun itsestä tuntuu. Oli sitten huono päivä tai ilon päivä, saan nauttia täysillä omasta elämästä. Vaikka yksinäisyys välillä tuntuu ikävältä, itsenäisyyttäni en vaihtaisi.

Pitkän harkinnan, kokemusten, mietiskelyn ja elettyjen vuosien jälkeen paras ratkaisu näyttäisi parisuhteen saralla olevan se, että tekee lapsia miehen kanssa jos niitä haluaa ja elää sen jälkeen itsekseen nauttimalla miehyyden hedelmiä silloin tällöin.

Mikä meitä soomalaisia riivaa.Ihmisten kirjoituksista saa sellasen kuvan että halutaan olla yksin.Sitten kun haluaa seuraa tilapäisesti,silloin ok.Senjälkeen halutaan olla omassa kotona aivan itsensä kanssa.Kun vertaa muita kansoja,esim. etelä-eurooppalaisia missä perheyhteisöt ovat tärkeitä.Ihmiset viihtyvät keskenään,kyllä te tiedätte,mitä tässä söpertelemään.Miksi me soomalaiset ollaan tällasia hiukan erakko-oloisia.Onko se hyväksi ihmiselle?Meidän nykytilanne tulee esille nuorten musiikissa.Paska hevisontaa tuotetaan ja tarjotaan maailmalle.Tarjolla soomalaista sielunelämää "musiikin " muodossa.Johan tällasta alkavat ulkopuoliset kummastella,mitä metsäläisiä nuo ovat.Kanssakäymisen vaihtoehdot:selvinpäin hiljainen juntti,kännissä paskaajauhava juntti.Olemmeko todella tällasia?Politikot lentelevät ympäri maapalloa elvistelemässä,kotimaassa likapyykkiä riittää pestäväksi.Onneksi media on herillä.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä neuvoksi:
Jos sanoisin, että hän osaltaan ainakin, hän saisi täyden raivokohtauksen, huutaisi ja haukkuisi minut samantien kertoen, että vain minussa on jotain vikaa, katso peiliin.

Kammottavaa, kun ei voi koskaan muuta kuin olla mieliksi. Hän saa olla mitä haluaa. Hän tietää, että pelkään noita hänen raivokohtauksiaan, ja ilmeisesti sen takia ottaa ne käyttöön tuollaisissa tilanteissa.

MIehesi tunneäly vain ei oikein toimi. Hän luulee että voi uhkaavalla käytöksellä pakottaa toisen iloiseksi. Ehkä sinun ei pitäisi näyttää miehelle pelkoasi, ettei se ajattele että raivoaminen tehoaa.

Että jos toinen on hiljainen märehtijä ja toinen räväkkä räjähtäjä niin on kysymys kahdesta erilaisesta tavasta käsitellä asioita ja erilaisesta tempperamentistakin mahdollisesti.

Perustempperamenttia on suht mahdotonta muuttaa mutta voi oppia kunnioittamaan erilaisia ihmisiä, kunhan ensin ihmiset tuntevat toisensa. Itse voi muuttua mutta toista ei voi väkisin muuttaa. "Märehtijä ei muutu räväkäksi eikä räväkkä märehtijäksi".

Kun tämä tiedostetaan ja hyväksytään toisen erilaisuus niin ollaan jo pitkällä ns. sovussa eli annetaan toisen olla, mitä on ja puolin ja toisin kunnioitetaan sitä persoonaa sellaisena "kun hän on".

Opetelkaa tuntemaan toisenne ja toistenne tempperamentit. Hyväksykää toisenne sellaisena, kuin olette tai sitten kannattaa erota.

Alkuperäinen kirjoittaja tunneäly:

MIehesi tunneäly vain ei oikein toimi. Hän luulee että voi uhkaavalla käytöksellä pakottaa toisen iloiseksi. Ehkä sinun ei pitäisi näyttää miehelle pelkoasi, ettei se ajattele että raivoaminen tehoaa.

Kun mies raivoaa, se on niin pelottavaa kaikkine hyökkäävine käytöksineen (hajottaa paikkoja tai yrittää käydä kimppuun) en voi olla sitä näyttämättä. Siinä kohtaa on pakko näyttää miltä tuntuu vaikka muuten yritän sen estää.

Hän todella saattaa hajottaa vaikka huoneen seinän pikaistuksissaan vaikka siitä ettei naamani näytä hänestä hyväntuuliselta. Nuo yllättäen tulevat kohtaukset ovat saaneet minut välillä paniikkiluonteiseksi. Hätäännyn tosi kovasti asioista, joista en olisi ennen huolestunut yhtään. Jatkuva varpailllaanolo on rankkaa, ja silti ei voi tietää, mitä tapahtuu, ehkä se naama on jäänyt outoon asentoon toisen tarkkaillessa. Näistä kaikista asioista olen yrittänyt sanoa miehelle, mutta hän ei koe itsessään mitään vikaa, silloinkin olen saanut valtavan huutohaukkuryöpyn niskaani.

Toisaalta mies on sangen lupsakka. Tuttavat näkevät hänestä tämän puolen ja varmaan ihmettelevät, kun välillä käyttäydyn ehkä hiukan oudosti. Ovat taatusti miehen puolella, jos ero tulisi.
Ajattelisivat, että kunnon mies kaipaakin kunnon vaimon, eikä mitään säikkyä, jonka terapioimiseen miehen hieno luonne menee hukkaan.
Tosin vieraiden kuullenkin mies vinoilee minun huonoudestani ja korostaa omaa pätevyyttään. Kevyesti vitsin tyylisesti...Tuttavat eivät ole kiinnittäneet tähän mitään huomiota vaan ovat täysin miehen mukana jutuissaan. Jos korjauttaisin asiaa siinä, mies voisi alkaa rähjätä siinä aivan tajuttomasti. Siispä olen siinäkin aivan hiljaa...

Alkuperäinen kirjoittaja "heko heko":
Että jos toinen on hiljainen märehtijä ja toinen räväkkä räjähtäjä niin on kysymys kahdesta erilaisesta tavasta käsitellä asioita ja erilaisesta tempperamentistakin mahdollisesti.

Perustempperamenttia on suht mahdotonta muuttaa mutta voi oppia kunnioittamaan erilaisia ihmisiä, kunhan ensin ihmiset tuntevat toisensa. Itse voi muuttua mutta toista ei voi väkisin muuttaa. "Märehtijä ei muutu räväkäksi eikä räväkkä märehtijäksi".

Kun tämä tiedostetaan ja hyväksytään toisen erilaisuus niin ollaan jo pitkällä ns. sovussa eli annetaan toisen olla, mitä on ja puolin ja toisin kunnioitetaan sitä persoonaa sellaisena "kun hän on".

Opetelkaa tuntemaan toisenne ja toistenne tempperamentit. Hyväksykää toisenne sellaisena, kuin olette tai sitten kannattaa erota.

Ootko todella sitä mieltä, että märehtijän pitää olla vain kusi sukassa, ja hyväksyä toisen temperamentti?????? Siitäkö kaikki olisi kiinni, huh mitä neuvoja ja vielä Elleissä!!

Ootko todella sitä mieltä, että märehtijän pitää olla vain kusi sukassa, ja hyväksyä toisen temperamentti?????? Siitäkö kaikki olisi kiinni, huh mitä neuvoja ja vielä Elleissä!!

Lainaa
Tänään, 11:16
"heko heko" (vierailija)
oletko ap masokisti?
Miksi kidutat itseäsi?

Etsi sisäinen tiikerisi sisäisen hiiresi takaa ja "laita lusikat jakoon ja tilaa taksi".
Lainaa

Alkuperäinen kirjoittaja Manta niin:

Täällä käytetään meistä kahta erilaista temperamenttityyppiä. Toisella se on varmasti oikea, mutta minulla se ei ole valittu, vaan pakotettu tapa toimia. Tai toisaalta, jos haluan nyrkistä päähäni, niin toki voin olla temperamenttityyppini mukaisesti. Tätä riskiä tai suurempaa en halua enää ottaa. Kerran olen noussut "tasavertaisena" pitämään puoleni...

Edelleen kysyn oletko masokisti vai läheisriippuvainen?
... kun otat vastaan moisen kohtelun:

Etsi sisäinen tiikerisi sisäisen hiiresi takaa ja "laita lusikat jakoon ja tilaa taksi".
Lainaa

Alkuperäinen kirjoittaja hyväksy ja kärsi:

Ei se ollut ohje vaan toteamus. Jokainen tekee itse elämässä omat valintansa ja vastaa niistä valinnoista myös itse. Myös AP!

Tämä "toteamus" oli kirjoitettu ennen ap:n toista viestiä, jossa hän kuvailee miestään ja suhdettaan enemmän. Viesti oli siis TOTEAMUS EI OHJE apn elämään ja kirjoitettu hänen ensimmäisen viestin perusteella.

Yleensäkin ihminen ottaa toisten viestistä sen, mitä kokee tarpeelliseksi omaan elämäänsä. Viestien tarkoitus ei ole siis ohjata ketään vaan ehkä herätellä jokaisen omaa sisimpää.

Sinä "ohjeesta/toteamuksesta paniikkiin menevä" otit sen viestin nyt niin kuin SINUN sisäinen minäsi sen viestin käsittää. Joku toinen lukee viestin omalla tavallaan ... ja sisäistää omalla tavallaan.

"Panikoijalle" voisi heittää kysymyksen: miksi menit vastaukseta, jossa käsiteltiin erilaisia tempperamentteja niin paniikkiin?

Ei tarvitse vastata minulle... riittää kun vastaat itsellesi.

Edelleen kysyn oletko masokisti vai läheisriippuvainen?
... kun otat vastaan moisen kohtelun:

1. Mistä minä tulen?
2. Kuka minä olen?
3. Minne minä menen?

Kun nämä kysymykset ap on vastannut itselleen niin hän joko jatkaa parisuhdettaan ... tai sitten ei jatka.

Ei tämä elämä sen kummempaa: kun seisoo elämän risteyksessä niin on valittava tie, mitä kulkea.

Siinä valintaa miettiessä kannattaa vastata ed. kysymyksiin ennen tien valintaa, jotta valitsee mahdollisimman oikean tien. Lopulta kaikki on kuitenkin Luojan johdatuksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja elä elämäsi hymyillen vain:
Alkuperäinen kirjoittaja tunneäly:

Kun mies raivoaa, se on niin pelottavaa kaikkine hyökkäävine käytöksineen (hajottaa paikkoja tai yrittää käydä kimppuun) en voi olla sitä näyttämättä. Siinä kohtaa on pakko näyttää miltä tuntuu vaikka muuten yritän sen estää.

Hän todella saattaa hajottaa vaikka huoneen seinän pikaistuksissaan vaikka siitä ettei naamani näytä hänestä hyväntuuliselta. Nuo yllättäen tulevat kohtaukset ovat saaneet minut välillä paniikkiluonteiseksi. Hätäännyn tosi kovasti asioista, joista en olisi ennen huolestunut yhtään. Jatkuva varpailllaanolo on rankkaa, ja silti ei voi tietää, mitä tapahtuu, ehkä se naama on jäänyt outoon asentoon toisen tarkkaillessa. Näistä kaikista asioista olen yrittänyt sanoa miehelle, mutta hän ei koe itsessään mitään vikaa, silloinkin olen saanut valtavan huutohaukkuryöpyn niskaani.

Tuossa lauseessasi on vastaus: "Nuo yllättäen tulevat kohtaukset ovat saaneet minut välillä paniikkiluonteiseksi. "

Jos koet että toisella ihmisellä on valta MUUTTAA LUONNETTASI, niin olet hyvää vauhtia uhriutumassa, eli taivut uhriajatteluun sen sijaan että pyrkisit tunnistamaan huonon kohtelun ja muuttamaan elämäsi niin että sitä ei pääse tapahtumaan.

Ihmisen pitää tunnistaa se, milloin ei ole onnellinen ja muuttaa ne seikat elämässään jotka sitä aiheuttavat.

Ei pitäisi olla väliä sillä mitä sinä teet väärin miehesi kanssa, vaan vain ja ainoastaan yksin sinä päätät, että jos sinun luonteesi ja olemuksesi muuttuu negatiiviseen suuntaan jonkun toisen ihmisen läsnäollessa niin omiin tehtäviisi kuuluu silloin pyrkiä pois päin tuosta ihmisestä.

Jos jäät odottamaan että tuttavasi "huomaavat" että miehessä on vika eikä sinussa, tai odotat että muut huomaavat että sinulla on jokin pielessä ja ryntäävät puolustamaan, olet väärässä.
Pian alat jo tahallasi näyttämään ulos, että olet kaihomielinen ja poissaoleva, mutta se ei auta mitään saa sinut vain todellakin esiintymään kummassa valossa, jos totuus kotioloistasi ei mene kellekään perille. Toki ne ihmettelevät muut, että mikähän vaivaa mutta mitä he voisivat asialle tehdä? Puuttua teidän parisuhteeseen? En usko että ryhtyvät moiseen.

Se ei kuulu kenellekään muulle mitä sinä teet elämälläsi, ja vaikka koko maailma tanssisi miehesi pillin mukaan ja rakastaisi ja palvoisi häntä, niin sinä olet se joka joutuu hänen kanssa elämään ja tuntee hänet, ja joka joutuu hyväksymään totuuden siitä, että onko tuo mies hyvää seuraa vai ei.
Hän voi olla hyvä mies muualla, mutta jos hän on sinulle huono, niin sinun täytyy tehdä niin että sinulla on hyvä ajatteli muut mitä tahansa.

Yhteistyössä