Hyvä Maija!
Kirjoituksesi oli todella koskettava, sillä olen nähnyt tuon tilanteen kahteen kertaan: ensin lapsuudenkodissani ja sitten omassa avoliitossani. Tietysti tietämättä kaikkea, on mahdotonta täysin käsittää tilannetta ja neuvojen antaminen on vain neuvojen antamista, jokainen tekee päätöksensä itse (kuten sinä erittäin fiksun tuntuisena naisena olet tietysti koko ajan ajatellutkin!). Eli vaikka kirjoitan nyt todella painokkaasti, niin en luule kaikkea käsittäväni tai yritä sinua alentuvasti ohjailla.
Isäni oli hyvin samantapainen kuin miehesi. Hän teki pitkää päivää, matkusteli paljon ja perusti vielä viisikymppisenä oman firmansa. Äiti hoiti täysin kodin ja lapset eikä hänellä kovin paljon ollut seuraa isästä, joka tuli myöhään kotiin ja uppoutui sitten päivän lehtiin. Kun äiti meni töihin isän firmaan, hän hoiti pitkistä päivistään huolimatta kodin täysin yksin. Puheissa välkkyi tuolloin aikainen eläkkeellejääminen, josta ainakin äiti unelmoi. ""Sitten muutetaan maalle ja on aikaa olla yhdessä.""
Tämä toteutuikin, vanhempani ostivat hulppean maalaistalon, äitini lopetti työnteon ja isäkin teki osa-aikahommia parissa firmassa. Mutta elämä ei ollutkaan yhtä auvoa. Isäni oli niin työorientoitunut ihminen, että hän koki itsensä tarpeettomaksi, kun ei enää saanut päteä töissä. Hän oli koko ikänsä kuullut olevansa bisnesnero ja työ oli ilmeisesti ollut hänelle aikamoista huumetta. Vaimostaan ja lapsistaan hän ei ollut osannut ikinä iloita ja nyt, kun hänellä olisi ollut heille aikaa, paljastui, että ei hän sitä aikaa ollut ikinä kaivannutkaan. Rakastan isääni ja olen pahoillani siitä, että hän on niin masentunut. Mutta olen pahoillani myös äitini puolesta, joka vuosikymmeniä ajatteli, että kun tämän työpuristuksen kestää, niin sitten on joskus aikaa olla yhdessä. Luin Birgitan kirjoituksen ja haluan sanoa, että aina ei todellakaan käy niin, että kun työnarkomaani mies jää eläkkeelle, niin yhtäkkiä hänestä tulee ihmisläheinen.
Mies, joka panee noin paljon painoa työlle (ainakin minun mielestäni elämän tärkein asia on läheiset ihmiset ja toivon löytäväni miehen, joka ajattelee samoin!!!) ja töidenkin jälkeen hakeutuu yksinäisyyteen, ei välttämättä todellakaan kaipaa sitä toisen ihmisen läheisyyttä siinä määrin kuin sinä, Maija, tunnut sitä kaipaavan. Eli ikävä kyllä on mahdollista, että te yksinkertaisesti haluatte elämältä kovin erilaisia asioita. Ilmeisesti silloin, kun lapset ovat vielä kotona, sitä läheisyyden kaipuuta saa täytettyä heidän kanssaan (Ainakin äidilläni oli tällainen tilanne.) Myös minä kaipaan lämmintä, avointa miestä, joka mielellään viettää aikaa kanssani. Ei sen puutteessa auta, että käy jatkuvasti harrastuksissa. Minusta ei lainkaan kuulostanut, että sinulla ei olisi oma elämä ihan 'hanskassa', vaan että yksinkertaisesti kaipaisit elämänkumppania, jolta saa lämpöä ja läheisyyttä.
Olin itse avoliitossa, jossa mies kyllä teki aika lyhyttä päivää (virkamies), mutta ei kaivannut yhtään läheisyyttä. Kotona hän remontoi ja istui tietokoneella jatkuvasti. Ei hän mikään paha mies ollut, mutta läheisyyden ja kommunikoinnin tarpeemme eivät kohdanneet. Surullisena jouduin sen toteamaan ja lähtemään liitosta.
Hyvä Maija! Voi kun toivon, että miehesi tajuaisi, mikä rikkaus läheisyydessä on! Eikä tietysti ole helppoa lähteä liitosta, joka on kestänyt pitkään. Mutta elämä on tässä ja nyt. Jos sinusta tuntuu, että kärsit läheisyyden ja hellyyden puutteesta, niin tee asialle jotakin, älä jää odottamaan, että kyllä asiat muuttuvat, niinkuin äitini teki. Puhu miehesi kanssa todella selkeästi, mistä on kyse. Niin selkeästi, että hän tajuaa, että tämä on sinulle teidän liittonne kestämisen kynnyskysymys. Sitten katso, onko hän valmis muuttamaan tapojaan. Voi olla, että hän rakastaa sinua kaikesta huolimatta niin paljon, että sen tekee. Jos niin ei käy, hän ikävä kyllä on varsin epäempaattinen ihminen, joka elää parisuhteessa niin kuin hänestä tuntuu parhaalta eikä anna sinulle, mitä sinä tarvitset. Silloin on parasta lähteä, sillä elämä on tosiaan tässä ja nyt. Voimia ja onnea!