En jaksa lastani.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kuinka vastasyntyneen tai alle vuoden vanhan kanssa voi olla henkilökemiakitkaa? Miten hän toimi esim. 4 kk iässä eri tavalla kuin toinen lapsi?

Mun mies ihmetteli jo esikoisemme ollessa pieni vauva että etkö sä tule toimeen oman lapsesi kanssa. Enhän mä vauvan kanssa riidellyt tms. mutta yhteiset lempeät hetket olivat aika harvassa. Vauva ei oikein viihtynyt missään, aloitti huutamisen heti herättyään ennen kuin sai silmiäänkään auki. Hän oli hereillä ollessaan melkein aina kärttyinen. Lepertelystä tai lauleskelemisesta ei tykännyt. Meillä ei ollut juurikaan mitään keskinäistä vuorovaikutusta, koska sillä tavalla ei häntä saanut tyytyväiseksi.

Ihmiset ovat erilaisia. Joidenkin kanssa synkkaa kaikki yhteen, toisten kanssa "uidaan vastakarvaan" ja joskus se tosiaan on oma lapsi, jonka kanssa ei synkkakaan.

Tää on ihan turhaan joku tabu, ja ihan turhaan joku yrittää syyllistää että on vanhemman syy, ei mee läpi. (toivottavasti ei enää kenellekään mene läpi)

Kun lapsen kanssa ei ns. kemiat kohtaakaan, aiheuttaahan se pitkän prosessin, ajatus- ja tunnetasolla. Ehkä eliniän kestävän, ellei löydä itsestään jotain kykyä luovia siinä niin ettei ärsytä itseään, ainakaan jatkuvalla syötöllä. Välillähän on ihan lupa ärsyyntyä ihan jokaiseen ja ottaa omaa aikaa, olla känkkäränkkää jne. sehän ei tod tee kenestäkään huonoa ihmistä vaan ihan normaalin ihmisen jolla on monipuolinen tunne-elämä.

Tuosta tunnepuolesta olis hyvä saada puhuttua ihan kunnolla jonkun kanssa, et pääsee siihen tilaan että on käsitellyt asiaa kunnolla.

Ja iso :hug: ap:lle, I know what you`re talking about.....

ps. yyveetäkin saa laittaa! :attn:

Kiitti sulle! Tykkäisin jos olisin fb:ssä :)

Tuntemukset on normaaleja ja tuttuja tääläkin. Ainoa virhe mitä mä tein esikoisen kohdalla oli se että hän sai kuulla ja nähdä ajatukseni.
Me vanhemmathan luulemme ettei ne lapset mitään hiffaa, mut kyl ne tietää. Ja tuntee syyllisyyttä..

• Tykkää
Reactions: Minskii
[QUOTE="a.p";26682297]Anteeks mut sun teksti on paikoittain todella vaikealukuista.. Miksi oletat ettei meillä koskaan keskustella asioista muuten kuin huutamalla? Tai että en puhuisi omista tunteistani? Ei nyt millään pahalla mutta eikö noi asiat ole aika perusjuttuja jotka luulis jokaisen tajuavan.[/QUOTE]

ei ole tarkotus että sinua haukutaan vaan että sitä tapahtuu joka kodissa!
Siis kaikki ei ymmärrä! Et tee väärin sen tiedän mutta jos haluat että ei riitaa niin
minun vinkit oli osviittaa! En sanonut että pakko tehdä! Jos haluat, eikä pakko
niin etsi oikea "kanava" !Hei kuullostan paskan tärkeeltä ja se ei oo tarkotus!
siis sinä teet kun haluat mutta jos haluat muutosta lapsen ja sinun suhteeseen niin
netistä löytyy! Vaikka keskustelu palstoilta!

Alkuperäinen kirjoittaja kätevä emäntä;26682559:
Tekisin niin, että ottaisin kaikki tavarat huoneesta pois ja vain hyvällä käytöksellä voisi ansaita tavaroita takaisin. Vaikuttaa siltä ettei sinulla ole minkäänlaista auktoritettiä lastasi kohtaan. Ei vaikuta siltä, että hän kunnioittaisi sinua, etkä sinäkään taida häntä kunnioittaa?
Tiukka linja. Kuri ei vahingoita, väkivalta kylläkin. Jätä hänen huoneeseensa vain sänky, jos sekään ei auta, voi jättää lattialle pelkän patjan.
Mieti mitä sinä lapseltasi haluat? Vasta lapsi. Miten aiot pärjätä teini-iässä? En usko että hän tuosta rauhoittuu sen kummemmin, ongelmat vain kasvavat kouluun mennessä. Hän vain jatkaa syntipukkina olemista. Tee lapsellesi palvelus ja opeta hänelle tapoja.

Meillä jos lapseni olisi toiminut tuolla lailla että olisi sylkenyt jäätelöön, hän olisi arestissa, jos ei tunnu missään, pelikielto, jos ei tunnut missään lähtee tavarat...niin kauan, että alkaa jossakin tuntua. Tyhjä huone ja patja lattialla kuulostaa karulta, sitä se onkin, mutta sitä kautta hän tajuaa teidän olevan vanhempina tosissaan ja hän ymmärtää, että töitä on tehtävä oman käytöksen kanssa. Myöskin yhteinen aika olisi tähdellinen.Ehkä hän kokee ettei saa vanhemmilta tarpeeksi huomiota?
Ole looginen ja johdonmukainen.

Niin kun eihän meillä niitä tapoja opeteta :headwall: Huomiota annetaan ihan tarkoituksella. Tällä viikolla kävin lapsen kanssa kaksin leffassa,käy miehen kanssa uimassa,pelaan hänen kanssaan lautapelejä,luen,katsellaan telkkaria.. ihan perusjuttuja. Pelikiellot ja arestit on kokeiltu. Kuten aiemmin jo sanoin niin rangaistus tehoaa sen hetken mutta siitä ei opita mitään. Sellisimulaatio ei valitettavasti onnistu kun jakaa huoneen veljensä kanssa.

Tuntemukset on normaaleja ja tuttuja tääläkin. Ainoa virhe mitä mä tein esikoisen kohdalla oli se että hän sai kuulla ja nähdä ajatukseni.
Me vanhemmathan luulemme ettei ne lapset mitään hiffaa, mut kyl ne tietää. Ja tuntee syyllisyyttä..

Ja lapset aistii, näkee kasvonilmeet. Ei pysty piilottelemaan ja hulluahan se olis olla äiti tai isä joka on kuin robotti vailla omaa tunne-elämää.

Anteeksihan voi pyytää omalta lapseltaankin ja selittää asioita ihan kunnolla, vaikkei ymmärrys riitä niin se että siinä joku selittää nyt ihan tosissaan ja on katuvan oloinen, se on sellainen tunnetasolla tapahtuva kohtaaminen joka ei jätä lastakaan kylmäksi. ;)

Ja lapset aistii, näkee kasvonilmeet. Ei pysty piilottelemaan ja hulluahan se olis olla äiti tai isä joka on kuin robotti vailla omaa tunne-elämää.

Anteeksihan voi pyytää omalta lapseltaankin ja selittää asioita ihan kunnolla, vaikkei ymmärrys riitä niin se että siinä joku selittää nyt ihan tosissaan ja on katuvan oloinen, se on sellainen tunnetasolla tapahtuva kohtaaminen joka ei jätä lastakaan kylmäksi. ;)

No näin just :) Mulla on aina yhteenoton jälkeen älyttömän huono omatunto (samoin kuin äsken lukiessani uudelleen tuota kirjoittamaani aloitustekstiä). Pyydän kyllä anteeksi ja halaan ja selitän että käyttäydyin huonosti (jos siis on hermo mennyt) ja että vika ei ole yksin lapsen. Kerron lapselle päivittäin että rakastan häntä ja meillä halitaan paljon. Tuntuu vaan että ne hyvät hetket kestää vain silmänräpäyksen kerrallaan ja sit taas mennään..

• Tykkää
Reactions: Myry vaan
ja kuka sen osaa tietää paaaljon ihmisestä!
Ja eläimistä! Vois sanoa että minusta tulis poker face!
Olen ollut ihmisten kanssa tekemisissä joiden aivot ei toimi samalla tavalla kuin muiden!
Ne ei voi ilmaista itseään samalla tavalla kun muut! MIETTIKÄÄ SITÄ!!!!!!!
Ne vasta herttasia onkin! Ne ei juonnitele tai yritä olla muita parempia niille riittää
oma itsensä!

[QUOTE="a.p";26682712]No näin just :) Mulla on aina yhteenoton jälkeen älyttömän huono omatunto (samoin kuin äsken lukiessani uudelleen tuota kirjoittamaani aloitustekstiä). Pyydän kyllä anteeksi ja halaan ja selitän että käyttäydyin huonosti (jos siis on hermo mennyt) ja että vika ei ole yksin lapsen. Kerron lapselle päivittäin että rakastan häntä ja meillä halitaan paljon. Tuntuu vaan että ne hyvät hetket kestää vain silmänräpäyksen kerrallaan ja sit taas mennään..[/QUOTE]

Ah, niin tuttua.

Psst. Hyvä äiti oot.

:headwall: vaan itselles.

Sun on pakko katkaista tuo. Jo sanoit että sulle tulee huono omatunto, miksi? Siksikö että olet tiukkana lapsellesi ja opetat häntä?

Keinoja on ja ne on ihan pakosti löydettävä. Niin se vaan on että häiriköt ovat aikusina päihteiden ja rikollisuuden kanssa tekemisissä. Haluatko että hän ulos lähtiessään sanoo sulle teininä: haista mutsi V****! Tai kun poliisi tuo ovelle, V***t mua kiinnosta.

Et taida oikein ymmärtää että sun asenne: "niin just eihän meillä opeteta" oikein toimi. Ja nimittäin ei tunnu toimivan. Sanon vaan, että siirrä laps vaikka autotalliin nukkumaan yhdeks yöks, jo haluaa käyttäytyä( tai siis, hän osaa käyttäytyä, mutta teillä ei henkilökemiat synkkaa....?): /

Viimeksi muokattu:
Minulla hankala 8v. ja on todella hankala, jos vertaan muihin lapsiini. Jatkuvasti vääntöä itsestään selvistä asioista ja jos ei jokin mene mielen mukaan niin tuittuilee vieraassakin paikassa. Tivaa, tivaa, inttää, kyselee, möksähtelee.... En tiedä johtuneeko siitä että on tyttö, kun muut lapset ovat poikia ja helpompia =) Rakas tuo on, vaikka ajoittain erittäin hankala! Pahinta tällä hetkellä alituinen räpätys ja kysely ja kyselee samojakin asioita koko ajan uudestaan... Ikää saman verran kuin ap:n lapsella..

[QUOTE="vieras";26681986]Mun yhdellä tutulla on myös ongelmia lapsensa kanssa. Tai sivusta seuranneena olen huomannut, että ongelma on nimenomaan äiti, ei lapsi. Lapsi on sellanen normaali 3v, mutta äidiltä palaa pinna ihan mitättömistä asioista.
Esim. jos lapsi kiukuttelee, äiti karjuu, "älä kitise koko ajan, muuten mennään kotiin. Ymmärrätkö?!!" Ja laspen pitää vastata "ymmärrän". Tätä tapahtui lapsen jo ollessa pikkasen yli 2v.
Jos lapsi haluaa kiikkua: "ota itse vauhtia. Jos et osaa ottaa, ei tarvitse kiikkua. Ymmärrätkö?"
Hiekkalaatikolta ei saa hiekkaa tippua muualle, voi lähteä lelut roskikseen.
Nämä on nyt lievemmistä päästä. Lapselle huudetaan esim. jos herää päiväunilta ja alkaa itkeä, niin äiti taas karjuu, että "minähän sanoin, että oon pihalla" jne jne.

Tärkeintä on, vaikka ei lapsen kanssa aina jaksakaan, antaa kuitenkin lapsen tajuta se, että äiti rakastaa kaikesta huolimatta. Vanhemman ei tarvitse kaikkea sietää ja hyväksyä ja se pitää tuoda lapselle selvästi esille, mutta kuitenkin niin, että lapsi ei ajattele, ettei hänestä pidetä. Mikä muu voi kolhaista lapsen itsetuntua eniten, jos ei oma vanhempi pidä lapsesta? Miksi silloin kukaan muuakaan pitäisi?[/QUOTE]

ja sä oot varmaan yksi tuttuni...
Puolustuksekseni voin vain sanoa, että et ole nähnyt kaikkea. Siis sitä kaikkea mikä sitten johtaa tuohon. Ja kyllä meillä pyritään kaikesta huolimatta kertomaan lapselle, että hän on hyväksytty ja rakastettu omana itsenään. No, onneksi mennään jo muutenkin parempaan suuntaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja kätevä emäntä;26682816:
:headwall: vaan itselles.

Sun on pakko katkaista tuo. Jo sanoit että sulle tulee huono omatunto, miksi? Siksikö että olet tiukkana lapsellesi ja opetat häntä?

Keinoja on ja ne on ihan pakosti löydettävä. Niin se vaan on että häiriköt ovat aikusina päihteiden ja rikollisuuden kanssa tekemisissä. Haluatko että hän ulos lähtiessään sanoo sulle teininä: haista mutsi V****! Tai kun poliisi tuo ovelle, V***t mua kiinnosta.

Et taida oikein ymmärtää että sun asenne: "niin just eihän meillä opeteta" oikein toimi. Ja nimittäin ei tunnu toimivan. Sanon vaan, että siirrä laps vaikka autotalliin nukkumaan yhdeks yöks, jo haluaa käyttäytyä( tai siis, hän osaa käyttäytyä, mutta teillä ei henkilökemiat synkkaa....?): /

Eikä ymmärrä vieläkään! no siks en ole sen kanssa tekemisessä! Jos myöntää että tulen toimeen ilman sinun viisaita sanoja niin ehkä voidaan keskustella! Se mitä kuulin oli aika järkyttävää minulle! en osaa hoitaa asioita, olen lähinnä autisti! Miten voin saada tukea jolta joka pitää minua täysin idioottina! Hei äiti näin paljon elämää enköhän tiedä miten elämä menee! En lähe sanomaan miten kasvatit minut!.... siinä omaa elämää ja kauhu kakaruutta!

[QUOTE="a.p";26681513]Voi olla. En kuitenkaan ole koskaan tuntenut vastaavia tunteita noiden 6v ja 4v kanssa. Esikoisen kanssa on taisteltu koko hänen pieni ikänsä.[/QUOTE]

Esikoinen on ollut todella pieni kun seuraava lapsi on syntynyt, kuinka ehdit huomoida?

[QUOTE="a.p";26681513]Voi olla. En kuitenkaan ole koskaan tuntenut vastaavia tunteita noiden 6v ja 4v kanssa. Esikoisen kanssa on taisteltu koko hänen pieni ikänsä.[/QUOTE]

Jokainen lapsi tarvitsee omanlaisensa kasvatuksen, joten sillä ei auta sisaruksiin vertaaminen. Kuulostaa kyllä rankalta...

[QUOTE="vieras";26682926]Eikä ymmärrä vieläkään! no siks en ole sen kanssa tekemisessä! Jos myöntää että tulen toimeen ilman sinun viisaita sanoja niin ehkä voidaan keskustella! Se mitä kuulin oli aika järkyttävää minulle! en osaa hoitaa asioita, olen lähinnä autisti! Miten voin saada tukea jolta joka pitää minua täysin idioottina! Hei äiti näin paljon elämää enköhän tiedä miten elämä menee! En lähe sanomaan miten kasvatit minut!.... siinä omaa elämää ja kauhu kakaruutta![/QUOTE]

Lopeta nyt jo s****na se lapsellinen huutaminen täällä ja mene ikäistesi pariin. täällä ei ole totuttu tuohon teinityttöjen ulvomiseen, sille löytynee omat paikkansa. et sä täältä mitään sympatiaa saa.

[QUOTE="vieras";26682926]Eikä ymmärrä vieläkään! no siks en ole sen kanssa tekemisessä! Jos myöntää että tulen toimeen ilman sinun viisaita sanoja niin ehkä voidaan keskustella! Se mitä kuulin oli aika järkyttävää minulle! en osaa hoitaa asioita, olen lähinnä autisti! Miten voin saada tukea jolta joka pitää minua täysin idioottina! Hei äiti näin paljon elämää enköhän tiedä miten elämä menee! En lähe sanomaan miten kasvatit minut!.... siinä omaa elämää ja kauhu kakaruutta![/QUOTE]

Hiukan oli nyt vaikeä ymmärtää viestisi. Oletan siis ettei äitisi ole piitannut sinusta kovinkaan paljoa? Pyydän sinua huomioimaan että minä ajattelen kurin ja väkivallan erikseen. En kannata nöyryytystä, fyysistä väkivaltaa en tarpeettomia uhkailuja. Kannatan rangaistuksia, jotka voidaan toteuttaa sillä tavalla, että ne eivät nöyryytä tai loukkaa lasta. Tavoite on asettaa rangaistus, joka aiheuttaa lapsessa ymmärryksen: minun kanssani ollan tosissaan.

Lasta on kunnioitettava, lasta on kuunneltava ja lapsen oikeuksia ei saa polkea. Lapsi on tärkeä, mutta vain rajojen kautta hän saa turvaa ja oppia elämää varten.
Olen pahoillani, jos sinut on mitätöyty lapsena.

[QUOTE="usko pois";26682995]Lopeta nyt jo s****na se lapsellinen huutaminen täällä ja mene ikäistesi pariin. täällä ei ole totuttu tuohon teinityttöjen ulvomiseen, sille löytynee omat paikkansa. et sä täältä mitään sympatiaa saa.[/QUOTE]

auot minulle päätäs! Minun ego riittää kuuhun asti! Vaikka en voi olla yhtä kuuluisa kuin
kuu! En saa sen tiedän sen huomasin 2006!

Alkuperäinen kirjoittaja kätevä emäntä;26683023:
Hiukan oli nyt vaikeä ymmärtää viestisi. Oletan siis ettei äitisi ole piitannut sinusta kovinkaan paljoa? Pyydän sinua huomioimaan että minä ajattelen kurin ja väkivallan erikseen. En kannata nöyryytystä, fyysistä väkivaltaa en tarpeettomia uhkailuja. Kannatan rangaistuksia, jotka voidaan toteuttaa sillä tavalla, että ne eivät nöyryytä tai loukkaa lasta. Tavoite on asettaa rangaistus, joka aiheuttaa lapsessa ymmärryksen: minun kanssani ollan tosissaan.

Lasta on kunnioitettava, lasta on kuunneltava ja lapsen oikeuksia ei saa polkea. Lapsi on tärkeä, mutta vain rajojen kautta hän saa turvaa ja oppia elämää varten.
Olen pahoillani, jos sinut on mitätöyty lapsena.

Kerroin vaan oman tarinan! sitä voi inhota siitä voi oppia mutta tiedän että jos vanhemmat kuolee minä kärsin siitä eniten kun en sopinut!

[QUOTE="vieras";26681784]Justiinsa, lastensuojelusta ei nyt kannata apua kysyä, koska ei sieltä osata muuta ratkaisua antaa kuin huostaanotto. Turha syyllistää! Nämä tuntemukset on ihan varmasti normaaleja äitien kiellettyjä tunteita. Joista ei puhuta. Hyvä, että saa nimettömänä palstalla näistä puhua ja hakea vertaistukea.[/QUOTE]

ANTEEKSI NYT VAAN mutta tällä palstalla on ihan käsittämättömän vähän tietoa mitä lastensuojelu oikeasti tekee, tämäkin kommentti sen kertoo. Huostaanotto on vain jäävuoren huippu, lastensuojelusta suuri osa on ihan muuta, yhteistyötä perheen kanssa, keskustelua, nuorisotoimintaa, erilaisia tukitoimia kasvatuksessa ym. Hyvä ystäväni on sossutäti lastensuojelussa.

• Tykkää
Reactions: kätevä emäntä
[QUOTE="vieras";26683699]Kerroin vaan oman tarinan! sitä voi inhota siitä voi oppia mutta tiedän että jos vanhemmat kuolee minä kärsin siitä eniten kun en sopinut![/QUOTE]
Miksi huutomerkki joka lauseen loppuun?