eltusmaksuista

Syksytuuli
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.09.2005 klo 20:49 vieras kirjoitti:
350? sisältää sekä äidin että isän osuuden elatuksesta+ lähi saa vielä lapsilisän.
Sitäpaitsi elatusmaksuja ei lasketa tuloista,niin vaan moni luulee!Maksujen määräämiseen ei ole mitään lakia.

Olisiko vaihtoehto se, ettei elatusmaksuja olisi lainkaan? Vai että tosiaan kunta (=veronmaksajat). Se ei minusta kuulosta hyvältä.

mitäh
\
350? sisältää sekä äidin että isän osuuden elatuksesta+ lähi saa vielä lapsilisän.
Sitäpaitsi elatusmaksuja ei lasketa tuloista,niin vaan moni luulee!Maksujen määräämiseen ei ole mitään lakia.
Eikös elatusmaksuja sovittaessa aina paikalla ole lastenvalvoja? joka siis valvoo lapsen etua.

Hän laskee äidin tuloja sekä isän tuloja eli biologisten vanhempien eli ihmisten jotka ovat lepsen siittämis hetkellä sitoutuneet huolehtimaan lapsesta yhteisesti ainakin 18 seuraavaa vuotta.

Eikös lastenvalvoja ehdota sopivaa summaa etävanhemmalle ja lähivanhemmalle? Kohtuullista tuloihin nähden.

Eikös lapsen vanhemmat yhdessä sovi lopullisesta summasta?
Jos sopua ei löydy, lastenvalvoja päättää mikä summa on...

liikaa veroja jo nyt
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.09.2005 klo 21:23 Syksytuuli kirjoitti:
\

Olisiko vaihtoehto se, ettei elatusmaksuja olisi lainkaan? Vai että tosiaan kunta (=veronmaksajat). Se ei minusta kuulosta hyvältä.
veroja maksetaan jo nyt aivan liikaa!!
eiköhän kaikkien "kykenevien" kuulu elättää omat jälkeläisensä aivan itse, eikä sysätä heitä yhteiskunnan harteille eli meille muille duunareille, jotka laskemme joka pennimme ja onko tässä varaa edes harkita oman lapsen yrittämistä!?
olisitte harkinneet ajoissa pystyttekö elättämään lapsianne!!

myy
Niin jos ajatellaan jos asia on kuten minun tilanteessa.
Joskus aikoinaan alkoi mies haluamaan lasta ja minä jarruttelin.
Aikani pohdittuani mies sai munut ympäripuhuttua.
Enään emme ole yhdessä ja meidän perhe on uusperhe nykyään.
Mies maksaa minimin ja enempää en vaadikkaan.
Miehellä ei ole vaki perhettä...suhteita menee ja tulee.
Mutta jos olisikin varmaan nainen ajattelisi minusta samoin miten täällä ex.stä kirjoitetaan.
Olisin ahne miehen rahoilla eläjä...Kyllä jos lasta on halunnut vastuu jatkuu eronkin jälkeen...vaikka olisikin uusi perhekkin.

Nooh

[/quote]

veroja maksetaan jo nyt aivan liikaa!!
eiköhän kaikkien "kykenevien" kuulu elättää omat jälkeläisensä aivan itse, eikä sysätä heitä yhteiskunnan harteille eli meille muille duunareille, jotka laskemme joka pennimme ja onko tässä varaa edes harkita oman lapsen yrittämistä!?
olisitte harkinneet ajoissa pystyttekö elättämään lapsianne!!

[/quote]

Niinpä. Veroja maksetaan liikaa ja jokaisen pitäisi ajatella, montako lasta kykenee elättämään, mukaan lukien kaikki hankitut lapset, myös ex-suhteista.

ana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.09.2005 klo 13:43 myy kirjoitti:
Mutta jos olisikin varmaan nainen ajattelisi minusta samoin miten täällä ex.stä kirjoitetaan.
Olisin ahne miehen rahoilla eläjä...Kyllä jos lasta on halunnut vastuu jatkuu eronkin jälkeen...vaikka olisikin uusi perhekkin.
Jos miehesi maksaa minimin, etkä enempää vaadikaan, niin tuskin kukaan voi sanoa sinua raha-ahneeksi exäksi. Esimerkit edellä ovat olleet kyllä ihan eriä kuin minimi elatusmaksun saajia. Mutta jos alkaisit vaatia enemmän, ja valittaisit miehesi maksamisesta, voisi kysyä että miksi et anna lapsia isälle, jos hän niitä kerran halusikin.

Oikukas nainen

Jos miehesi maksaa minimin, etkä enempää vaadikaan, niin tuskin kukaan voi sanoa sinua raha-ahneeksi exäksi. Esimerkit edellä ovat olleet kyllä ihan eriä kuin minimi elatusmaksun saajia. Mutta jos alkaisit vaatia enemmän, ja valittaisit miehesi maksamisesta, voisi kysyä että miksi et anna lapsia isälle, jos hän niitä kerran halusikin.
[/quote]

Pyhä yksinkertaisuus...

myy
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2005 klo 16:25 Ana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.09.2005 klo 13:43 myy kirjoitti:
Eipä ole käynyt mielessäkään,että LAPSEN isälle antaisin!!!! IKINÄ!!! JA KYLLÄ MINÄ OLEN TÄTÄ LASTA HALUNNUT!!!
Ja lapsia on tullut lisääkin ja yhdestäkään en luopuisi!!!!!
SIISPÄ KAIKKI ÄITIPUOLET ALKAKAA VAATIA MIEHENNE LAPSIA LUOKSENNE ASUMAAN,JOS MIEHENNE MAKSAA LAPSISTAAN JOTAIN!! :LOL: :kieh:
Kyse olikin että ei kai isä voi lopettaa vastuuta lapsistaan vaikka ero tulisikin,kun isäkin joskus lapsia halunnut!! Mutta sitten kun on ero ja uusi perhe niin sen jälkeen lapset saavat olla,kun ovat niin ärsyttäviä ja niiden äiti vielä ärsyttävämpi.

bjqaä
Miten ihmeessä elatuskeskustelut aina kärjistyy siihen, että etät, isät yleensä ei muka välittäisi lapsistaan, eikä haluaisi heidän huoltoonsa osallistua. Minä ainakin tiedän monta eronnutta isää, jotka mieluusti ovat osallisina lasten elämään muutoinkin kuin maksajana. Voi vain kysyä kuinka moni lähi/äiti jättää tilaa eronkin jälkeen isän osallistumiselle??? Muistattekos kertoa milloin on esim harrastuksissa avoimia ovia tms.? Entä koulun tapahtumat, jne. Tuntuu kyllä että usealla lähillä se riittää toisen osallistumiseksi että rahat on tilillä tiettynä päivänä. Totuushan on se että jossain mielessä arjen pyörittäminen yhden perheen aikatauluilla on helpompaa, kuin silloin kun siihen yritetään vielä mahduttaa joku toisaalla asuva. Senhän varmaan tietää jokainen uusperheellinen.

Tiedän kyllä että on myös etiä, isiä, jotka eivät eron jälkeen ole sitten yhtään tekemisissä ja heille riittää myös se että laittavat elatusmaksun tilille ja ovat omasta mielestään silloin tehneet kaiken mitä kuuluukiin. Moneen junaan riittää ja aina asioilla kaksi puolta.

myy
Tarkoitinkin asialla sitä,että kun täällä äitipuolet nurisevat siitä kun mies joutuu maksamaan elatusmaksuja lapsestaan ja kuinka v.mäisiä nämä ex.t sitten on sen myötä!
Olisivat ottaneet miehen jolla ei ole elätettäviä.
Kun äitipuolien tulisi muistaa,että tämä mies on silti myös halunut tätä lasta(toivottavasti).
Äitipuolet sitten ajattelevat,että miehen lapset ovat tuhlaavia,tottelemattomia,tulevat pilaamaan viikonloppuja ja heidän äiti vielä pahempaa.
Tällaisen kuvan täällä saa,kun lukee näitä juttuja. :(
Asialle kannattaisi sitten tehdä jotain jos se mieltä vaivaa.
Jos tälläisen miehen ottaa kellä lapsia on kai se selvää,että elämä ei ole samanlaista kun ydinperheessä.
Tietysti se on väärin jos isä joutuu kaiken maksamaan etälapselle ja uusperhe kärsii siitä sitten.
Mutta ei sekään ole oikein jos isä uusperheessä elää rahallisesti hyvin ja tämä etälapsi ei saisi mitään. Mielestäni suunilleen sama joka lapselle.
Mutta kai suht kaikilla on rahaa aina liian vähän ja nälkä kasvaa syödessä.
Ja mitä enemmän isä maksaa ex.lle hänen pyytäessä lapsiin,sitä enemmän hän kai pyytää...
Tarinoita niin monia ja erilaisia! Ja kun toisen tarinaa ei voi toinen täysin tietää.
Niin en silti lähtisi tuomitsemaan ex enkä nyksiä. :)

fiksua
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2005 klo 13:12 myy kirjoitti:
Tarkoitinkin asialla sitä,että kun täällä äitipuolet nurisevat siitä kun mies joutuu maksamaan elatusmaksuja lapsestaan ja kuinka v.mäisiä nämä ex.t sitten on sen myötä!
Olisivat ottaneet miehen jolla ei ole elätettäviä.
Kun äitipuolien tulisi muistaa,että tämä mies on silti myös halunut tätä lasta(toivottavasti).
Äitipuolet sitten ajattelevat,että miehen lapset ovat tuhlaavia,tottelemattomia,tulevat pilaamaan viikonloppuja ja heidän äiti vielä pahempaa.
Tällaisen kuvan täällä saa,kun lukee näitä juttuja. :(
Asialle kannattaisi sitten tehdä jotain jos se mieltä vaivaa.
Jos tälläisen miehen ottaa kellä lapsia on kai se selvää,että elämä ei ole samanlaista kun ydinperheessä.
Tietysti se on väärin jos isä joutuu kaiken maksamaan etälapselle ja uusperhe kärsii siitä sitten.
Mutta ei sekään ole oikein jos isä uusperheessä elää rahallisesti hyvin ja tämä etälapsi ei saisi mitään. Mielestäni suunilleen sama joka lapselle.
Mutta kai suht kaikilla on rahaa aina liian vähän ja nälkä kasvaa syödessä.
Ja mitä enemmän isä maksaa ex.lle hänen pyytäessä lapsiin,sitä enemmän hän kai pyytää...
Tarinoita niin monia ja erilaisia! Ja kun toisen tarinaa ei voi toinen täysin tietää.
Niin en silti lähtisi tuomitsemaan ex enkä nyksiä. :)
mukavaa tekstiä =)

Kuinkakohan moni exä tai/ja nyksi tuntevat toisensa todella ihmisinä?
Ja kuinkakohan moni vain kuulopuheiden yms. perusteella?

Nooh

mukavaa tekstiä =)

Kuinkakohan moni exä tai/ja nyksi tuntevat toisensa todella ihmisinä?
Ja kuinkakohan moni vain kuulopuheiden yms. perusteella?

[/quote]

ja monikohan muistaa, että jokainen on potentiaali yh, koskaan ei tiedä...eli tosiaan, moniko nyxeistä haluaisi että eron sattuessa lapset eivät isää ja uutta vaimosa häiritse...

Minun exä maksaa kahdesta tytöstämme 226,04? kuussa. Olen erostamme lähtien saanut tämän saman summan(tosin se oli hitusen suurempi ennenkuin muutin nykyisen kanssa saman katon alle), aikaisemmin sain sen sossun kautta nyt hän on 3kk maksanut itse. Minä maksan synttärit, rippijuhlat, harrastukset, joululahjoja ostan useita (hän yhdet), maksan menomatkat kun lapset menevät isälleen (tänä vuonna olleet 3 kertaa, matkaa reilu 100 km). Lapset ovat jokaikinen joulu, juhannus, uusivuosi, vappu yms. meidän luonamme, monilla on se systeemi, että niidenkin kanssa vuorotellaan. Lähinnä ottaa päähän se, että tytöt näkevät isäänsä niin harvoin, kesälomallakaan eivät olleet yhtään hänen luonaan. Ja se myös ketuttaa, että exä jaksoi valittaa kun hän joutui sen 5 kertaa vuodessa maksamaan lastensa matkakulut iskälään, silti on varaa ostaa omakotitalo... Mutta enpähän ole alkanut exälle hankalaksi. Onneksi tämä nykyinen ei erittele minun ja meidän lapsia, kaikki ovat samanarvoisia ja hän myös osallistuu heidän kuluihinsa. Ja onneksi exän nykyinen ei ole katkera exänsä lapsista, muksuillakin pelkkää hyvää sanottavaa hänestä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2005 klo 10:17 mirena04 kirjoitti:
Minun exä maksaa kahdesta tytöstämme 226,04? kuussa. Olen erostamme lähtien saanut tämän saman summan(tosin se oli hitusen suurempi ennenkuin muutin nykyisen kanssa saman katon alle), aikaisemmin sain sen sossun kautta nyt hän on 3kk maksanut itse. Minä maksan synttärit, rippijuhlat, harrastukset, joululahjoja ostan useita (hän yhdet), maksan menomatkat kun lapset menevät isälleen (tänä vuonna olleet 3 kertaa, matkaa reilu 100 km). Lapset ovat jokaikinen joulu, juhannus, uusivuosi, vappu yms. meidän luonamme, monilla on se systeemi, että niidenkin kanssa vuorotellaan. Lähinnä ottaa päähän se, että tytöt näkevät isäänsä niin harvoin, kesälomallakaan eivät olleet yhtään hänen luonaan. Ja se myös ketuttaa, että exä jaksoi valittaa kun hän joutui sen 5 kertaa vuodessa maksamaan lastensa matkakulut iskälään, silti on varaa ostaa omakotitalo... Mutta enpähän ole alkanut exälle hankalaksi. Onneksi tämä nykyinen ei erittele minun ja meidän lapsia, kaikki ovat samanarvoisia ja hän myös osallistuu heidän kuluihinsa. Ja onneksi exän nykyinen ei ole katkera exänsä lapsista, muksuillakin pelkkää hyvää sanottavaa hänestä.
Mitä sitten valitat!?Sinulla on asiat todella hyvin!Miksi lapset näkevät isäänsä harvoin?Työn?Välimatkan takia vai?
Eikö isällä ole mielestäsi oikeutta ostaa itselleen taloa?Ja VAIN siksikö että on lapsia kanssasi?Salli mun nauraa... :LOL:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2005 klo 10:17 mirena04 kirjoitti:
Mitä sitten valitat!?Sinulla on asiat todella hyvin!Miksi lapset näkevät isäänsä harvoin?Työn?Välimatkan takia vai?Jos lapset ovat rasite sinulle esimerkiksi jouluisin niin otappa puhelin käteesi ja keskustele ex:si ja tämän uuden kanssa voisivatko lapset tulle heille...
Eikö isällä ole mielestäsi oikeutta ostaa itselleen taloa?Ja VAIN siksikö että on lapsia kanssasi?Salli mun nauraa... :LOL:

[/quote]
Mitä sitten valitat!?Sinulla on asiat todella hyvin!Miksi lapset näkevät isäänsä harvoin?Työn?Välimatkan takia vai?Jos lapset ovat rasite sinulle esimerkiksi jouluisin niin otappa puhelin käteesi ja keskustele ex:si ja tämän uuden kanssa voisivatko lapset tulle heille...
[/quote]

Kyseinen henkilö kai koki ja mielestäni oikeutetusti vääräksi sen, että mies valittaa siitä että joutuu maksamaan osuutensa lasten matkoista hänen luoksensa...Koska ei nyt harvakseltaan pitäisi niin suurta rasitetta aiheuttaa. Kun ei kuulosta isä varattomaltakaan. Äiti kuitenkin kustantaa suurimman osan lasten elämästä.

Mielestäni hän ei valittanut. Mutta on mielenkiintoista kuinka eri tavalla ihmiset tulkitsevat toisten tekstejä.

Heksu
Oletteko koskaan miettineet, että kun työssä käyvä isä maksaa elatusmaksua lapsen äidille kahdesta lapsesta esim. sen 300 eur/kk ja hän pitää lapsia yleensä 6-10 päivää per kk jolloin lapsista myös isälle kuluja, silloin isä maksaa suoraan omasta pussistaan, työtä tekemällä tienaamistaan rahoistaan ehkä keskimäärin 370 eur/kk lapsista. Ja tämä siis hänen työstään ansaitsemista rahoista, ne eivät tule mistään automaattisesti.

Kun taas äiti, jonka luona lapset pääasiallisesti asuvat, lukuun ottamatta sitä aikaa kun lapset ovat isällä, voi käyttää lapsiin 600 eur/kk eikä ole silloin vielä laittanut penniäkään omia rahojaan!! Rahat ovat isältä ja yhteiskunnalta (elatusmaksut ja lapsilisät). Kaikki työstä tienaamansa rahat ovat vielä tuon päälle ja jäävät tod.näk. omaan käyttöön.

Ja silti voi kuulla ja lukea yh-äideiltä valituksia kuinka isä ei osallistu siihen ja siihen hankintaa. Ei ollenkaan huomioida että isä on osallistunut jo niihin hankintoihin sillä 300 eurolla. Hävetkää valittaja äidit!

600 eur/kk on melkoisen iso raha! Ei sellaiseen kulutukseen ole varaa monellakaan ydinperheellä!!

aivan totta
Yh:t saavat lasten isältä suuremman summan kuussa puhtaana käteen sekä lapsilisät, joten eivät tarvitse omaa rahaa laittaa yhtään lapsiin.
Mieheni maksaa lapsistaan yhteensä 250 e/kk. Tämän lisäksi lapset ovat miehellä 10-12 päivää/ kk. Mies on omaan kotiinsa ostanut luonnollisesti sängyt, työpöydän, leluja, hyllykön lastensa huoneeseen.
Lasten äiti siis saa 2 lapsestaan joka kuukausi ilmaista rahaa 250 kk + lapsilisät eli summa kohoaa 470 e/ kk. Tähän hintaan hän ei ole vielä itse laittanut euron kolikkoa omasta pussisstaan.
Sitten pyydetään lasten isältä rahaa jos jonkinlaiseen menoon. nuorempi lapsi kulkee aivan kauheissa paikatuissa vaatteissa, jotka ovat vanhemmat sisarruksen perintöjä. Ja kun isä pyytää, että äiti ostaisi lapselleen uusia vaatteita, tulee vastaus, ei ole rahaa, osta sinä. Mihinkä äiti kuluttaa 470 e /kk. Luulisis sentään itsekin laittavan edes hieman lapsiinsa rahaa.

Heips!!! Oli aikas mielenkiintoinen lukea ihmisten kommentteja elatusmaksuista. Kyllähän se tosi asia on, ettei niillä kauheesti juhlita. Mut toimeentulee kohtuullisesti. Itselläni on kolme lasta ja saan heistä jokaisesta minimin, siis sen mikä on pakko maksaa. Ja niistä ostan kaiken mitä lapset tarvitsevat sekä ylläpidän keskikokoista asuntoa, tällä hetkellä pienimmän kans kotona. Joten senttejä venytellään, mut oma valinta. Kyllä kieltämättä jouluna ja synttäreillä riepoo, kun isän vanhemmat ostavat kaikkee hölynpölyä, kun ois tarvis kalliisiin ulkovaatteisiin tai kouluun pakoliisiin liikuntavälineisiin. Mut sitä varten kuulema saan elatusmaksut. Onhan se niinkin.
Mut jos oisin maksajana, niin varmaankin rutisisin niin kuin kaikki yleensä tekee ja unohtaisin et lapsi tarvitsee ne rahat. Näen punaista, kun kuulen et joku vetkuttaa rahojen toimittamista lähivanhemmalle. Olen itse kokenut sen saman ja on aikas ikävä sanoa lapselle jolla on nälkä et rahat on loppu kun isäs ei ole maksanut elatuamaksuja jne... Joten muistakaa maksajat ne rahat tulee tarpeeseen ja hoitakaa ne lähivanhemman tilille ajalla........!
Voimia teille kaikille arjen pyörittäjille sekä ns.viikonloppu vanhemmille.. :flower:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.10.2005 klo 22:19 maikki kirjoitti:
Näen punaista, kun kuulen et joku vetkuttaa rahojen toimittamista lähivanhemmalle. Olen itse kokenut sen saman ja on aikas ikävä sanoa lapselle jolla on nälkä et rahat on loppu kun isäs ei ole maksanut elatuamaksuja jne...
Ootko menny lapselles noin sanomaan!!! haloo! Ei ole aikuismaista käytöstä!!!
Meinaatko että isän elatusmaksut on vain ruokaa varten ja sinä ostelet omillas rahoilla tai siis lasten tuilla sit vaatteita yms lapsille, miten voit eritellä ne rahat niin? \|O \|O \|O

Itse elän uus perheessä ja opiskelijoiden tuloilla ja osa-aika töillä ei hurrata tässä perheessä.

mieheni maksaa silti kahdesta lapsesta kummastakin minielarit kun ei ole varaa enempää maksaa lapsien äitille. Lasten äiti on uusissa naimisissa ja kokopäivä töissä, mutta elareihin ei vaikuta se vaan koska isällä on velvollisuus elättää etälapsiaan muttei yhteistä lastamme koska emme ole naimisissa niin elareissa katsotaan vain isän maksukykyä. Lapsen äidin kunnassa ei myönnetä alennetuja elatusmaksuja edes opiskelun vuoksi.

En minä silti sano yhteiselle lapsellemme että sori, iskä maksaa elareita niin sen takia et saa uusia vaatteita tai leluja tai että sitä syödään mihin on varaa. Enkä kohtele etälapsia yhtään erillalailla kuin omaammekaan vaikka välillä kismittääkin kun lapset tulevat uusissa merkkivaatteissa.

Onneks on iso suku joka sponssaa lapsellemme vanhoja vaatteita ja leluja jotka eivät ole heillä enää käytössä. elämme pienemillä tuloilla kuin sosiaalitoimiston toimeentuloasiakas kun opintolainan takaisinmaksuja ei katsota menoiksi!

Onneksi paljon voi tehdä ilman rahaa ja kirppikseltä löytyy uudenveroisia halpoja vaatteita.

Elatusmaksut eivät ole aina oikeudenmukaisia! Turha sanoa että lopettakaa opiskelut ja menkää kokopäivä työhön, mutta ottakaapa huomioon että miksei me muka saada opiskella kunnon ammatit kun saihan lapsien äitikin sen tehdä ja muillakin ihmisillä siihen on oikeus!. Onneksi on enään vuosi kummallakin koulua jäljellä ja työpaikat odottaa valmiina että täältä on hyvä nousta!

no mutta
Maikki eihän niiden elatusmaksujen kuulu kattaa sinun keskikokoista asuntoa tai sinun ruokia vaan lasten ja niistäkin vain isän osuuden, sinunkin olisi lasten menoista kannettava oma kortesi kekoon.

Meillä poika saa noin 300 euroa kuussa kun lapsi lisät lasketaan mukaan (edellisestä avioliitosta) Yhteiseen lapseen ei ole varaa sellaisia summia laittaa , joka kuukausi ei edes lapsilisiä ole vara laittaa yhteiseen lapseen.Mutta en ole valittanut kiva poika miehellä on ja joskus kun on varaa korvaan sen yhteiselle lapselle jotenkin.

Yhteistyössä