Rotta
Ei mutta ihan oikeasti, vaikka en itse joudukaan taistelemaan elatusmaksuista niin tiedän kaikkien kuulemieni yh:iden juttujen perusteella, että ei sitä yh:na herroiksi eletä.Oikeesti.
Mutta täällä ovat kai ruikuttaneet uusperheiden äidit, joille ei tarpeeksi jää ja kun se ex-nainen on hyvätuloinen ja koulutettu ja iskenyt vielä hyvätuloisen miehen...Alkuperäinen kirjoittaja 02.11.2005 klo 21:04 vieras kirjoitti:[
voittaen.
hienoa :flower: :flower: onnea odotukseen , tulette onnistumaan hyvin uusperheenä!!!!Alkuperäinen kirjoittaja 05.11.2005 klo 10:40 mamma -75 kirjoitti:meillä on hieman erilaista... minulla on edellisestä liitosta tytär, jota nykyinen mieheni pitää kuin omanaan, on alusta asti ottanut sen asenteen. myös rahallisesti. Lapseni käy joka toinen viikonloppu omalla isällään, joka maksaa elatusmaksun 112 ? /kk. nyt meillä on toinen yhteinen lapsi tulossa, eikä minkäänlaista erottelua ole tullut lasten alkuperästä huolimatta! eli joskus voi mennä hyvinkin! exän kanssa pystytään hyvin sopimaan, jos jonain viikonloppuna ei tapaaminen onnistu tai juhlapyhien vuorottelut. soitellaan muutenkin kuulumisia välillä. eikä käytetä lasta kiistakapulana omissa asioissamme! lapsella kuitenkin oikeus molempiin vanhempiin! =)
Voi miten surullista sinun kannaltasi, jos ajattelet noin. Että miehesi lasten äiti saa ihan ilmaista rahaa! ! Ensinäkään miehesi maksama summa on mielestäni pieni kahdesta lapsesta. Lapsilisät saavat kaikki joilla on lapsia, myös ne perheet joissa molemmat vanhemmat antavat KAIKKI rahansa perheen elatukseen. Ja tarkistapa tuo lapsilisän suuruus, saattaa katkeruutesi vielä tuosta lisääntyä!Alkuperäinen kirjoittaja 23.10.2005 klo 18:52 aivan totta kirjoitti:Yh:t saavat lasten isältä suuremman summan kuussa puhtaana käteen sekä lapsilisät, joten eivät tarvitse omaa rahaa laittaa yhtään lapsiin.
Mieheni maksaa lapsistaan yhteensä 250 e/kk. Tämän lisäksi lapset ovat miehellä 10-12 päivää/ kk. Mies on omaan kotiinsa ostanut luonnollisesti sängyt, työpöydän, leluja, hyllykön lastensa huoneeseen.
Lasten äiti siis saa 2 lapsestaan joka kuukausi ilmaista rahaa 250 kk + lapsilisät eli summa kohoaa 470 e/ kk. Tähän hintaan hän ei ole vielä itse laittanut euron kolikkoa omasta pussisstaan.
Sitten pyydetään lasten isältä rahaa jos jonkinlaiseen menoon. nuorempi lapsi kulkee aivan kauheissa paikatuissa vaatteissa, jotka ovat vanhemmat sisarruksen perintöjä. Ja kun isä pyytää, että äiti ostaisi lapselleen uusia vaatteita, tulee vastaus, ei ole rahaa, osta sinä. Mihinkä äiti kuluttaa 470 e /kk. Luulisis sentään itsekin laittavan edes hieman lapsiinsa rahaa.
Mielestäni en ole kateellinen enkä sydämmetön mutta elatuksen kuuluu kattaa vain lapenosuudesta asumiseen osa, lapsen ruoasta osa,harrastuksista osa. mutta ei loma reissuja sillä meillä ainakin tehdään reissuja etä lasten kanssa eikä kyllä miehen ex ole niistä penniäkään maksanut eikä me makseta hänen tekemiään reissuja lapsen kanssa. vaatteista tietenkin osa, kännykät onkin sitten asia erikseen , meidän lapset ei tule saamaan kännykka vasta kun isompana joskus ylä aste ikäisenä jos itse antaa lapselle kännykän pitää laittaa myös saldoraja että lapsi oppii ymmärtämään rahan arvon. Terveyden huolto on meillä päin lapsille ilmaista ja pitäisi kyllä olla muuallakin suomessa ja lääkkeet maksetaan jos lapset täällä sairastuu.Sukset luistimet ja pyörät on myös meillä ostettu omat joita saa käytettynä eduillesti, myös sängyt ja huoneet pitää lapsille olla myös meillä. Omaan lapseen ei ole varaa laittaa läheskään niin paljon rahaa mitä miehen ex saa lapsestä elatusta, mutta ei se haittaa . Pitäähän meidänkin elää . Meillä oikeuden päätös kun miehen ex heittäytyi työttömäksi niin elareita ei korotettu koska hänellä on velvollisuus työllistyä vaikka sitten ammattiin joka ei vastaa hänen koulutusta.Lapsen elatus on ankaroitettua velvollisuutta molemmille ja me olimme oman osuuden hoitaneet siitä.Jos äidin ja lapsen elin taso heikkenee työttömyyden myötä niin ei isän kuulu heidän elitasoaan pitää yllä vaan niinhän se menee että jos ei tee töitä elintaso laskee väkisin ja pihistettävä omista menoista.Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2005 klo 20:46 uusperheen äiti kirjoitti:Miten ihmeessä uusperheiden äidit voivat olla noin kateellisia ja sydämettömiä?lasten osuus asumisesta, ruoasta, harrastuksiin kuluvat kustannukset + matkat harrastuksiin, lomareissut, vaatteet, kännykät + puhelinlaskut, terveydenhoito, parturi, viikkoraha, sukset, luistimet... jne. Siis kaikki mitä normaaliin elämisen kuuluu.
Meillä on hyvin samanlainen tilanne, joten luulen ymmärtäväni mitä yrität sanoa. Meillä isä löysi sopuisan eromme jälkeen uuden kumppanin, jonka kanssa meni puolenvuoden seurustelun jälkeen kihloihin. Lapsemme eivät ole sen jälkeen mahtuneet enää isän elämään kovinkaan hyvin. Isä on alunperin sovituista tapaamisista (joka toinen viikonloppu) tinkinyt ja nyt tapaa lapsia yhtenä viikonloppuna kuukaudesta. Juhlapyhiksi hän on sopinut aina jotain muuta. Joskus tosiaan olisi kiva juhlia juhannusta aikuisten porukassa, eikä aina lasten ehdoilla vrt. omaa aikaa. Ja nyt olisi ollut isän vuoro viettää joulua lasten kanssa alkuperäisen sopimuksen mukaisesti, mutta isä olikin sopinut kumppaninsa kanssa joulunvietosta ja siihen suunnitelmaan eivät lapset sopineetkaan. Kuten ei myöskään hänen uudenvuodenvietto suunnitelmiinsa. Isä ei tähän asti ole yhtenäkään juhlapyhänä, oli se sitten joulu, juhannus, vappu, uusivuosi tai pääsiäinen, ottanut lapsia luokseen. Meillä on uusperhe, johon kuuluu minun ja puolisoni lapset yhteensä neljä. Vietämme juhlia mielellämme yhdessä ja joulu on lasten juhla, joten olisi vaikea olla erossa silloin lapsista. Ihmettelen vain, ettei lasteni isä halua vuorollaan nauttia siitä onnesta, minkä lasten silmistä jouluna näkee!Alkuperäinen kirjoittaja 29.10.2005 klo 20:28 mirena04 kirjoitti:\En mielestäni valittanut, ei ole aihetta valitukseen. Asiani todellakin ovat hyvin. Ja lapset eivät ole rasite jouluisinkaan, olis vaan niin kiva joskus lähteä vaikka juhannusta viettämään ilman että tarvitsee etsiä lapsen vahtia. Muutaman kerran olen kysynyt voisiko ottaa esim. vappuna, ja kun ei koskaan sovi niin ei sitten. Ja miksi näkevät harvoin... Vaikea sanoa, esim. kesällä ei sopinut kun tehtiin taloon remonttia. Ja hänellä on täysi oikeus ostaa talo ja ihan mitä haluaa, mutta lopettais munaton nahjus vinkumisen parin kympin junalipuista muutaman kerran vuodessa.Alkuperäinen kirjoittaja 21.10.2005 klo 23:51 Noora kirjoitti:\Mitä sitten valitat!?Sinulla on asiat todella hyvin!Miksi lapset näkevät isäänsä harvoin?Työn?Välimatkan takia vai?Jos lapset ovat rasite sinulle esimerkiksi jouluisin niin otappa puhelin käteesi ja keskustele ex:si ja tämän uuden kanssa voisivatko lapset tulle heille...Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2005 klo 10:17 mirena04 kirjoitti:Minun exä maksaa kahdesta tytöstämme 226,04? kuussa. Olen erostamme lähtien saanut tämän saman summan(tosin se oli hitusen suurempi ennenkuin muutin nykyisen kanssa saman katon alle), aikaisemmin sain sen sossun kautta nyt hän on 3kk maksanut itse. Minä maksan synttärit, rippijuhlat, harrastukset, joululahjoja ostan useita (hän yhdet), maksan menomatkat kun lapset menevät isälleen (tänä vuonna olleet 3 kertaa, matkaa reilu 100 km). Lapset ovat jokaikinen joulu, juhannus, uusivuosi, vappu yms. meidän luonamme, monilla on se systeemi, että niidenkin kanssa vuorotellaan. Lähinnä ottaa päähän se, että tytöt näkevät isäänsä niin harvoin, kesälomallakaan eivät olleet yhtään hänen luonaan. Ja se myös ketuttaa, että exä jaksoi valittaa kun hän joutui sen 5 kertaa vuodessa maksamaan lastensa matkakulut iskälään, silti on varaa ostaa omakotitalo... Mutta enpähän ole alkanut exälle hankalaksi. Onneksi tämä nykyinen ei erittele minun ja meidän lapsia, kaikki ovat samanarvoisia ja hän myös osallistuu heidän kuluihinsa. Ja onneksi exän nykyinen ei ole katkera exänsä lapsista, muksuillakin pelkkää hyvää sanottavaa hänestä.
Eikö isällä ole mielestäsi oikeutta ostaa itselleen taloa?Ja VAIN siksikö että on lapsia kanssasi?Salli mun nauraa...
Ole hyvä vaan ja naura
Ei muuten saa silmälaseihin avustusta Kelalta. Tiedän, koska tyttärelläni on jo kolmannet silmälasit menossa. Silmälääkärin kuluista korvaa Kela osan, mutta ei silmälaseista.Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2005 klo 20:59 Myös uusperheen äiti kirjoitti:Huh huh olipa kirjoituksesi pitkä että en muista puoliakaan enää
Kyllä meilläkin joutuu sairaalassa käydessä maksamaan poliklinikka maksun mutta ei ole lasta siellä koskaan käyttänyt ja varmaan suurin osa lapsista täällä on terveitä , varmaan jos lapselle tulee joku krooninen sairaus se huomioidaan elarin suuruusessa mutta esim silmälaseihin ja muihin saa kelalta avustusta.Eihän kuitenkaan elaria sen takia voida suuremmaksi määrätä että JOS vaikka lapsi sairastuu. Lääkkeitä ei meidän lapsille ole tarvinnut ostaa kuin ehkä kerran talven aikana.
Niin kuin jo aiemmin kirjoitin lapsille pitää olla myös meillä tilaa ja sängyt mutta ei siitä meille kukaan maksa eikä mielestäni pidäkään maksaa.Omaltamme ei puutu mitään enkä valita siitä mutta ei meillä ole varaa ostaa 80? toppa pukuja eikä kenkiä. Viimeisin puku maksoi 25? uutena ja mielestäni tarpeeksi laadukas meille ja kengät maksoi 17.90?, eiväthän ne kuoman veroiset ole mutta täytyy ostaa sellaisia tavaroita mihin on varaa, kyllä ne jalat niissäkin lämpimänä säilyi.
Mä luulen että kulujen laskemisessa on oikeasti kyse siitä miten ja mihin rahat käyttää. Jos on vähän rahaa pitää tulla toimeen pienemmällä ja jos paljon voihan sitä ostaa kalliita vaatteita ja sukset ym. uutena... sehän on vaan kiva jos niin on. :heart:
Se on sitä "tulkintaa"...eli riippuu virkailijasta.Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2005 klo 13:03 Myös uusperheen äiti kirjoitti:Kyllä vaan meillä saa lapsi silmälaseista korvausta kelata, ne luokitellaan täällä apuvälineeksi Ihme että on eri systeemejä vaikka laki pitäisi olla sama kaikille
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2005 klo 21:10 Leppis kirjoitti:\Meillä on hyvin samanlainen tilanne, joten luulen ymmärtäväni mitä yrität sanoa. Meillä isä löysi sopuisan eromme jälkeen uuden kumppanin, jonka kanssa meni puolenvuoden seurustelun jälkeen kihloihin. Lapsemme eivät ole sen jälkeen mahtuneet enää isän elämään kovinkaan hyvin. Isä on alunperin sovituista tapaamisista (joka toinen viikonloppu) tinkinyt ja nyt tapaa lapsia yhtenä viikonloppuna kuukaudesta. Juhlapyhiksi hän on sopinut aina jotain muuta. Joskus tosiaan olisi kiva juhlia juhannusta aikuisten porukassa, eikä aina lasten ehdoilla vrt. omaa aikaa. Ja nyt olisi ollut isän vuoro viettää joulua lasten kanssa alkuperäisen sopimuksen mukaisesti, mutta isä olikin sopinut kumppaninsa kanssa joulunvietosta ja siihen suunnitelmaan eivät lapset sopineetkaan. Kuten ei myöskään hänen uudenvuodenvietto suunnitelmiinsa. Isä ei tähän asti ole yhtenäkään juhlapyhänä, oli se sitten joulu, juhannus, vappu, uusivuosi tai pääsiäinen, ottanut lapsia luokseen. Meillä on uusperhe, johon kuuluu minun ja puolisoni lapset yhteensä neljä. Vietämme juhlia mielellämme yhdessä ja joulu on lasten juhla, joten olisi vaikea olla erossa silloin lapsista. Ihmettelen vain, ettei lasteni isä halua vuorollaan nauttia siitä onnesta, minkä lasten silmistä jouluna näkee!Alkuperäinen kirjoittaja 29.10.2005 klo 20:28 mirena04 kirjoitti:\En mielestäni valittanut, ei ole aihetta valitukseen. Asiani todellakin ovat hyvin. Ja lapset eivät ole rasite jouluisinkaan, olis vaan niin kiva joskus lähteä vaikka juhannusta viettämään ilman että tarvitsee etsiä lapsen vahtia. Muutaman kerran olen kysynyt voisiko ottaa esim. vappuna, ja kun ei koskaan sovi niin ei sitten. Ja miksi näkevät harvoin... Vaikea sanoa, esim. kesällä ei sopinut kun tehtiin taloon remonttia. Ja hänellä on täysi oikeus ostaa talo ja ihan mitä haluaa, mutta lopettais munaton nahjus vinkumisen parin kympin junalipuista muutaman kerran vuodessa.Alkuperäinen kirjoittaja 21.10.2005 klo 23:51 Noora kirjoitti:\Mitä sitten valitat!?Sinulla on asiat todella hyvin!Miksi lapset näkevät isäänsä harvoin?Työn?Välimatkan takia vai?Jos lapset ovat rasite sinulle esimerkiksi jouluisin niin otappa puhelin käteesi ja keskustele ex:si ja tämän uuden kanssa voisivatko lapset tulle heille...Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2005 klo 10:17 mirena04 kirjoitti:Minun exä maksaa kahdesta tytöstämme 226,04? kuussa. Olen erostamme lähtien saanut tämän saman summan(tosin se oli hitusen suurempi ennenkuin muutin nykyisen kanssa saman katon alle), aikaisemmin sain sen sossun kautta nyt hän on 3kk maksanut itse. Minä maksan synttärit, rippijuhlat, harrastukset, joululahjoja ostan useita (hän yhdet), maksan menomatkat kun lapset menevät isälleen (tänä vuonna olleet 3 kertaa, matkaa reilu 100 km). Lapset ovat jokaikinen joulu, juhannus, uusivuosi, vappu yms. meidän luonamme, monilla on se systeemi, että niidenkin kanssa vuorotellaan. Lähinnä ottaa päähän se, että tytöt näkevät isäänsä niin harvoin, kesälomallakaan eivät olleet yhtään hänen luonaan. Ja se myös ketuttaa, että exä jaksoi valittaa kun hän joutui sen 5 kertaa vuodessa maksamaan lastensa matkakulut iskälään, silti on varaa ostaa omakotitalo... Mutta enpähän ole alkanut exälle hankalaksi. Onneksi tämä nykyinen ei erittele minun ja meidän lapsia, kaikki ovat samanarvoisia ja hän myös osallistuu heidän kuluihinsa. Ja onneksi exän nykyinen ei ole katkera exänsä lapsista, muksuillakin pelkkää hyvää sanottavaa hänestä.
Eikö isällä ole mielestäsi oikeutta ostaa itselleen taloa?Ja VAIN siksikö että on lapsia kanssasi?Salli mun nauraa...
Ole hyvä vaan ja naura
Ja kesälomastaankin hän antoi lapsille kokonaiset viisi päivää; maanantaista perjantaihin, viikonlopuiksi oli sopinut muuta menoa.
Harmittaa lasten puolesta, kun isä on niin välinpitämätön heitä kohtaan. Lapset nauttisivat ajasta isänsä kanssa kovasti.
Peesaan viestiäsi. Juuri noita viestejä lukiessa tuli mieleen, että toiset valittaa kun ex maksaa niin vähän/ollenkaan ja toiset, että kun maksaa ex-lle liikaa.Alkuperäinen kirjoittaja 28.08.2005 klo 00:40 Kaunis Aamu kirjoitti:Suoraan sanottuna niin raivostuttaa nämä viestit. Aina naiset valittaa exänsä maksamista elatusrahoista. Kyllä tämän miehen on huolehdittava jokaisesta lapsestaan, jota hänellä on. Ja jokainen nainen olisi voinut miettiä silloin, kun miehensä otti, että kykeneekö hyväksymään miehensä entisen elämän ja aikaisemmat lapset.
Näistä viesteistä päätellen ei kykene. Minulle ei tulisi PIENEEN MIELEEN valittaa miehen antamista rahoista muille lapsilleen. Yh:n elämä ei ole herkkua. Luulisi sen jokaisen tietävän. Ja minusta uuden miehen ei tarvitse elättää samalla tavalla puolisonsa lasta aiemmasta liitosta jos ei halua eli biologisella isällä tulisi aina olla se vastuu.
Et uusperheen vaimona voi vaatia, että exän uusi mies elättää lapsen ja biologinen isä pääsee helpolmalla. Huh huh, että sapettaa!