Elovauvat 2014 <3 *kesäkuussa*

Vau, ihanaa Minalo, onnea vauvasta! Tulehan tosian kertomaan sitten tarkemmin synnytyksestä kun jaksat!

Voi harmi että teillä on pelkopolikäyntejä noin vähän. Itselleni tarjottiin heti muutamaa mutta kieltäydyin niistä koska tämä mun asia nyt ei oikein siellä muuksi muutu. Kovasti on siis paikkakuntakohtaisia eroja. Meillä ei kyllä ole neuvolassa otettu mitään kantaa henkiseen jaksamiseen tai parisuhteeseen liitytyviin asioihin. Vai onko ne sitten vain ensisynnyttäjille...?

Kolme päivää vielä töitä. Täytyy sanoa että hilkulle menee jaksamisen kanssa mutta ajattelin sinnitellä. Vielä pitäisi alkuviikosta uusi työntekijä perehdyttää hommaansa. Eiköhän tämä elo ja olo ala sitten helpottamaan kun saa päivisin lepäillä omaan tahtiinsa.

-tiiti-
 
Minalo
Onnea hirmuisesti:heart:! Hyvänkokoinen vauva tosiaan, toivottavasti vahvistuu myös noin muuten nopeasti. Onko teille yhtään sanottu miten pitkään joutuis teholla tai keskolassa olemaan?
Mäkin odotan hirveesti synnytyskertomusta, eritoten koska oli sektio!

Luna
Täällä vähän samat fiilikset, välillä tuntuu tosi epätodelliselta ajatukselta, että meillä on ihan oikeasti kohta vauva. Oma vauva! Ja se vaan tulee tuolta mun masusta. Hullua!

Tiiti
Tsemppiä viimeisiin työpäiviin!
 
Onnea pojasta MiNalo! :heart: On kyllä pojalla kokoa, vaikka onkin keskonen! Tsemppiä <3

Tiiti, tsemppiä vikoihin työpäiviin, varmasti jaksat vielä! <3

(.) Mulla alkoi eilen vai toissapäivänä äitiysloma :) Eihän siinä mitään muutosta mihinkään ollut kun olin jo hoitovapaalla, mut ainakin voin sanoa olevani äitiyslomalainen nyt ;)

Huhhuh kun on muuten selkäkivut vaivanneet nyt muutaman päivän. Au. Au. Oih ja voih. Miten se aika nyt tuntuukin pysähtyneen? :D

Pinsuli ja Himpula 35+2 <3
 
Onnea jo syntyneille! ????

En ole moneen kuukauteen kirjoitellut mitään, lähinnä johtuu varmaan pelosta mikä kolkuttaa takaraivossa.
Mulla tänään viikkoja 33+3 ja naikkarilla käytiin viime keskiviikkona. Sen hetkinen painoarvio(32+6) oli 2695g ja vaikka mulla onkin takana jo yhden suuremman lapsen synnytys(40+2 4290g) niin ei helpottanut kuulla, että tästä toisesta tulisi kuulemma huomattavasti suurempi.
Nyt sain aikataulun, 7.7. aika ktg-käyrään ja 15.7. uusi ultra, jos jatkaa hurjaa kasvua niin sit lapsivesipunktio ja katotaan onko keuhkot kypsät.. Mä en vaan itse uskaltaisi tonne viidenteentoista päivään odottaa kun tämä lapsi on nyt jo näin iso.

Oli esikoisen kanssa niin paljon helpompi kun hänellä oli painoarvioitu lähes kilolla alakanttiin, enkä päässyt pelkäämään.

Mulla on kuitenkin ollut koko raskauden pitkäaikaisverensokeri luokkaa 6.1 niin siksikin pelottaa, että pitääkö mun tahallani alkaa päästämään sokereita liian matalalle, jotta tuo lapsen kasvu tasoittuisi? ????

Ainiin siitä on niin pitkä aika kun oon kirjoittanut, rv 20+0 oli rakenneultra ja siellä meille luvattiin poikaa! :)


ekulainen & jättimies 33+3
 
Hei te muut supistelijat! Oletteko saaneet minkälaisia ohjeita supistusten suhteen? Milloin pitäisi huolestua? Täällä on nyt pari päivää supistellut aikas kipeesti ja paljon. Ei säännöllisesti mutta usein. Tunnissa saattaa tulla lähemmän kymmenenkin. Yölläkin heräsin monta kertaa kipeisiin supistuksiin. Kestoltaan nuo ovat noin 20-30 sekuntia.

Neuvolassa mainitsin asiasta mutta ovat kuulemma normaali uudelleensynnyttäjän vaiva ja kehoitti juomaan vettä. Mietiskelen tässä nyt vaan että pitäisikö asiasta huolestua vai koittaa olla vaan.
 
Tiiti85, jos sulla on viikot yli 34, niin eipä niitä supistuksia enää estellä, korkeintaan nesteytystä tipan kautta. Viime raskaudessa kävin synnärillä rv35+ ja silloin sain nesteytystä ja parin tunnin päästä loppu supistukset.

Toki kannattaa vielä muistaa juoda nestettä ja levätä. Sit jos oikeen supistelee, niin synnärille soittoa ja näytillä käyntiä. 1g panadolia ja kuuma suihku on yleensä synnärin ohje...
 
Kiitti Pink! Sitä juuri mietiskelinkin että tuskinpa tästä nyt mitään vahinkoakaan vauvalle aiheutuu vaikken lähtisi mihinkään soitteleen tai näytille. Korkeintaan itselle ikävää jos loppuaika on nyt tätä. Eikä mulla mitään pelkoa ole ennenaikaisesta synnytyksestä kun esikoinenkin meni melkein viikolla yli. On vaan niin hassua kun viimeksi ei tälläistä ollut.
 
Hitsi, en oo tännekään taas pitkään aikaan mitään kirjoitellu :/ Lueskellukki laiskanlaisesti, nyt vetäsin kerralla koko tässä näkyvän ketjun :D Facebookissa jo toisesta vauvauutisesta onnittelinkin, mutta onnea vielä molemmille jo syntyneiden elovauvojen perheille<3 Paljon tsemppiä kasvuun vauvoille :)

Itellä on menny ihan tasasen kivasti, huomasin muuten, että tuolla mun tietojen kohdalla on virhe. Meillähän ekassa neuvolan ultrassa poikaa povattiin, toisesta ei osattu sanoa. Nooo, rakenneultrassa sitten kysyttiin sukupuolia ja kaksi typyä olisi meillekin tulossa :) Varmistettiin vielä asia seuraavassa ultrassa :) Eli jos joku viittii päivittää, että kaksi kertaa tyttölupaus meille :)

Ootteko muuten keksiny selän väsymiseen jotain poppakonsteja? Sillon ku selkä väsyy niin ei auta istuminen eikä makaaminen eikä seisominen. Toisaalta oon kyl tyytyväinen, että se on tän hetken ainoa kipu. Nyt siis kyllä mulla vasta rv 31, että kerkeehän täs :D
 
Etusivu päivitetty :) Päivittelen sitä kyllä aina kun päivitettävää tulee, vaikken sitä ääneen sanoisi!

Kiva kuulla teistäkin pitkästä aikaa ekulainen ja mimosalaha! Ekulainen, en minä usko, että poika parissa viikossa kasvaa lähellekään sitä neljää kiloa, eiköhän synnytys ehditä käynnistää ajoissa :)

Tiitille sanoisin minäkin noista supistuksista, että huoletta saat olla :) Sitten vasta kun on säännöllisiä ja niiden intensiteetti kasvaa niin synnärille soittoa. Paljon tosiaan niitä nesteitä ja panadolia jos on tarvetta.
 
Mua on kans tänään harkkasuppaillut koko iltapäivän ja tuntuu, että tyyppi olis vihdoin lumpsahtanut vähän alaspäin. Ihana tunne kun pystyy hengittämään. Vihloo kivasti alapäätä, mutta se ei tee yhtään niin kipeää kuin ne terävät potkut ylämahaan. Istuminen tuskin tulee tästä helpottumaan jos vauva laskeutuu alaspäin, huomenna mulla olis neuvola ja aion tästä mun työkunnosta kyllä keskustella. Vaikea kuvitella, että jaksaisin täysipainoisesti vielä 3 viikkoa!

Minalolle hirmuisesti onnea! Reippaan kokoinen vauva kyllä noille viikoille. :) Meidän typy oli 3,5kg melkein 2 viikkoa yliaikaisena.

Kaisa-Tuulikki 31+3
 
Viimeksi muokattu:
Mörbid ja MiNalo tuhannesti ONNEA pienokaisista! :flower:

Pahoitteluni, etten ole taas hetkeen kirjoittanut. Vaikka kesäloma alkoikin, tuntuu päivät menevän hirmuista vauhtia ja kun on vähän enemmän puuhaa, olen sitten illalla aivan poikki. Yritän kuitenkin parantaa tapani ja kirjoittaa useammin.


Viikko sitten kävin neuvolassa ja olosuhteisiin nähden kaikki on kuten kuuluikin. Mittausarvoissa ei erityistä. Raivotarjonnasssa pienokainen oleilee, vaikka toki vielä on tilaa kääntyä perätilaankin, mutta en oikein usko siihen. Syke oli luokkaa 140. Seuraavaksi onkin sitten neuvolalääkäri 9.7. Vauva on jo laskeutunut jonkin verran ja painaa nivusissa melko ikävästi. Tämä sitten tuokin omat haasteet, kuten kumartaminen. Kävely alkaa olla tuskaista juurikin liitoskipujen vuoksi, mutta myös kipeiden supistelujen vuoksi. Selkä väsyy ja kipeytyy helposti. Muutenkin kyllä kaikki "ylimääräinen " rasitus kyllä tuntuu. Yöt on rikkonaisia, kun joutuu pissalla juoksemaan, lonkat kipeytyy nukkuessa ja selkä väsyy. Jokaiseen kyljen vaihtoon joutuu heräämään. Mutta onneksi olen lomalla niin, ei tarvitse aamulla herätä kukonlaulun aikaan töihin. No oloni kruunaa edelleen pahoinvointi, närästys ja hormonihöyryt.

Pinsulille selkäkipukärvistelyyn tsemppiä!

Supisteluista sen verran, että supisteluherkkäkohtu supistelee varsinkin uudelleen synnyttäjillä helposti ja kipeästi. Näin mulle kerrottiin neuvolasta. Supistelut ei kuitenkaan välttämättä kypsytä paikkoja. Lähinnä se olotila niiden kanssa on kurja.

Onko kaikilla muilla valmiina jo kaikki tulevalle vauvalle? Täällä ei ole. Ensin odotin, että loma alkaa ja nyt lomalla en oo juurikaan paneutunut asiaan. Sen verran olen saanut tehtyä, että vaatteet on pesty ja lajiteltu kaappiin (ja kaappi tyhjennetty Anselmia varten). Muuten kaikki on ihan hakusessa. Vaikka eihän tuo pieni syntyessään mitään kummallista tarvitse, mutta jotenkin tuntuu, että kyllä tässä nyt pitäisi valmistautua tulokkaaseen.

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille ja anteeksi omanapaisuuteni.

Sammi ja Anselmi 33+4
 
Täällä tapahtui viime yönä jotain hassua. Koko viikonlopun siis supisteli tosi ahkerasti ja viime yönä heräsin yhtäkkiä ihan tosi kipeeseen supistukseen. Tuntui että jalatkin halvaantuivat kun sattui niin paljon! No nukahdin kyllä nopeasti kun supistus loppui ja nukuinkin oikein makoisasti.

Aamulla vasta kun menin töihin ja istuin pöytäni takana aloin katsella mahaani kun se on jotenkin niin kaukana. Maha oli siis yön aikana humpsahtanut alaspäin vaikka kuinka paljon! Ei ihme kun nukutti niin hyvin kun ei ahdistunutkaan yhtään :). Samassa rytinässä näköjään räpsähti myös kauheat punaiset raskausarvet alavatsalle.

Vähän omanapainen postaus tälläkertaa mutta pakko oli tulla kertomaan. Sen verran mieleenpainuva kokemus tuo oli. :)

-tiiti-
 
Onnea MiNalo!!!!

Aatelkaa, seuraava kuu on jo meidän kuu :D Vielä on kyllä niin paljon aikaa, että tää vauvakuume ehtii aika hurjaksi... :whistle: Mä tunnustelen masuani ja mukulan liikkeitä pitkin päivää eikä mikään oo ihanampaa kun tuntea pieni käsi tai jalka siellä heilumassa :heart:

Tiiti niistä kipeämmistä tai tiheämmistä supistuksista mä sain ohjeeksi tosiaan sen että runsaasti vettä (muutama lasillinen ainakin), 1g panadolia ja lepoa. Ja jos ei tuolla kombolla mee ohi tai kivut jatkuu niin sitten soitella synnärille.

Multa neuvolan terkka ihan kysy että haluunko mä ylimääräsen lääkärikäynnin vielä noiden supisteluiden vuoksi, mutta en mä halunnut kun joka tapauksessa on vielä se yks lääkärissä käynti. Musta vaan tuntuu että tässä vaiheessa enää ihan turha olla jatkuvasti ronkkimassa paikkoja. Mieli voi tosin muuttua jos tää mukula viihtyy massussa vielä lasketun ajanki jälkeen... ;)

Ekulainen hurjalta kuulostaa nuo teidän painoarviot..

Täällä jatkuu edelleen hyvä vointi ja tuo mainio psyykkinen vointi kompensoi mukavasti tuota päivä päivältä rapautuvaa fysiikkaa.. ;)

Amuniina & mukula 32+2 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli

Yhteistyössä