Elovauvat 2014 <3 *kesäkuussa*

Mä juuri laskin, että jos menee samoihin kun esikoinen, niin mulla on synnytykseen aikaa 3 kuukautta :LOL: Eli ei mitään kiirusta... Kohdunkaulaa oli tiistaina vaikka kahden ihmisen tarpeisiin, niin mulla on tässä runsain mitoin aikaa valmistautua.

Kaisa-Tuulikki 30+0
 
Streptokokki;
Kellä ollut tämä raskausaikana ja miten hoidettu vai vasta synnytyksessä antibiootteja tipalla? Ja miten vauvan vointia seurattiin synnytyksessä ja sen jälkeen? Mulla oudon valkovuodon(vihr.kellertävää tahmaa) vuoksi otettiin maanantaina hajutesti sekä labraan meni jokin testi myös.
Lääkäri soitti että streptokokki löytyi,määräsi jotain emättimeen laitettavaa,reseptillä,mutta kun unohdin jo mitä,no sittepä tuo apteekissa selviää. Tuo Streptokokki vissiin syynä noihin supisteluihin..nyt mua rupes ahistaan ja huolettaan että vauvaan tarttuu tuo strepto. Testataan vielä uudelleen rv;lla 36.
Edellisissä raskauksissa kahdessa ei oo testattu,viimeksi testattiin ja tulos oli negatiivinen.
 
Mulla oli streptokokki ekassa raskaudessa. Hoidettiin vasta synnytyksessä antibioottitipalla, vaikka mulla oli supistuksia ja kohdunsuu kypsyi. Testattiin heti puolivälin jälkeen.

Tokassa ei ollu streptoa, testattiin puolivälissä ja loppuraskaudessa.

Nyt ei oo vielä testattu, vaikka on supistuksia. Testataan sit 36 viikolla. Jos sinne asti päästään. Tänään kävin taas kontrollissa ja osastolle olisivat ottaneet, jos olisin jäänyt... Viimeviikkoiseen tilanteeseen ei ollut tullut muutosta. Kypsät on paikat. Jatkan pötköttelyä kotona. Väinön painoarvio oli 1,9kg. <3 Viikon päästä uudestaan...

Pink ja Väinö 31+3
 
Pink89; Kiitos vastauksestasi! Oireiliko sulla strepto jotenkin, esim.valkovuodon häiriöinä vai ainoastaan noilla supistuksilla?

Streptokokkiin määrätty lääke on Dalacin 2% emätinvoide,viikon kuuri..Jotenkin tuntuu epävarmalle ruveta tuota käyttään,kai on masuvauvalle turvallinen lääkeaine,tosin ei tuo streptokokkikaan ole kiva,mutta kun se saattaa melkeinpä samantien "tulla takas", niin onkohan kuuri turha käyttää..
Enimmäkseen löytyy tietoa ettei raskausaikana streptoa hoideta,vaan vasta synnytyksen aikana antibiootti tipalla.
 
Mitä ilmeisemmin elomamat ovat viettäneet hyvin rentouttavaa juhannusta, kun ei ole tekstiä juuri tullut pinoon. =)

Ihanaa alkanutta viikkoa kaikille, tänne ei kuulu mitään uutta.

Pikku-uikulle tsemppiä strepton kanssa. Hyvä että löydettiin niin osataan varautua synnytyksessä.
 
Tälläkään ei mitään uutta, juhannus meni juhlien serkun häitä ja nyt palaillaan arkeen. :) ens viikonloppuna saadaan olla miehen kanssa kaksin, kun lapset menee mummolaan. Mummo ja pappa vie tytöt kesälomariennoille ja joka päivä monta kertaa pitää laskea, montako yötä on vielä viikonloppuun. :D lapset siis, en minä (ainakaan tunnusta laskevani!) :D

Masulle kuuluu hyvää, mukana kulkee vielä suht hyvin. ;) eilen kirjasin kiloklubiin ruokia, mitä syön kun yritän pitää homman hanskassa ja selvisi yksi mahdollinen syy siihen, miksi ratkean mässäämään.. Syön ihan liian vähän! Nyt sitten pitää seurata paremmin että tulee syötyä tarpeeksi kunnon ruokaa! :)

mammuttisi ja Helmi 30+4
 
Juhannus on paleltu mökillä ja tänään palasimme kotiin palelemaan. Tahdon ne helteet takaisin!

Täällä supistelee välillä aika napakasti. Laskeskelin torstaina että puolen tunnin automatkalla mökille tuli 6 kipeetä supistusta. Ei ne kestä kyllä kuin ehkä puoli minuuttia kerrallaan mutta oikein joutuu keskittymään siihen kipuun. Kiva jos tätä on nyt koko loppuaika...

Mammuttisi täällä on myös sama ongelma ettei tule syötyä tarpeeksi. Tuo radi rajoittaa niin paljon sitä mitä voi syödä ja samat sallitut jutut tylsistyttää. Saa nähdä torstain neuvolassa onko paino taas laskenut...

Vatsa ei myöskään meinaa näillä eväillä toimia ja olo on välillä tosi kurja. Olen pari päivää vetänyt visibliniä mutta vielä ei siitäkään ole apua ollut. Eli hyviä vinkkejä otetaan vastaan!

-tiiti- 33+5
 
Moikka elokuisille täältäkin pitkästä aikaa :wave:

Juhannus meni mökillä ja aattona saatiin nauttia auringostakin. Töitä olisi vielä parisen viikkoa jäljellä ja sitten esikoisen kanssa kotiin odottelemaan pikkuveikan syntymää :p

Tänään käyty neuvolassa ja siellä kaikki hyvin:
Rv 32+6
Painoa vain 125g/viikko
RR 117/76
Sf 33, eli huitelee tasasesti yläkäyrällä
Pissa puhdas ja hemoglobiinia ei mitattu
Seuraava neuvola vasta heinäkuun lopulla

Minulla selkä kipuillut aika kovastikin vviime aikoina, mutta töissä yritän sinnitellä kyllä loppuun asti =)

H keiju 32+6
 
Minäkin palelin juhannuksen mökillä ja ahkeraan lämmittelin takkaa! Ja nyt sataa sormenpään kokoisia rakeita täydeltä taivaalta!! Kyllä on ihmeellistä kesäkeliä, ei pääse helteet ahdistamaan :)

Tänään kävin 4d ultrassa ja olihan se kokemuksena taas vertaansa vailla! Koko vastasi 33+6 ja nyt menossa 33+4. 2340g oli painoarvio nyt ja syntymäpainoarvio meni sinne 3600g tietämille. Ja kyllä hän tytöltä kuulemma enempi näytti ja "tyttövauva" kirjoitti papereihinkin! Rakenteet ja kasvu normaalia ja istukkakin näytti hyvältä, ei kalkkeutumista! Nyt on rauhallinen ja levollinen olo odotella loput viikot. Söpösiä mutrusuisia kuvia saatiin monta mukaan ja dvd kattellaan illalla lasten kanssa. Tulee vähän todellisemmaksi koko juttu samalla heillekkin! Vähän jännitin että mitenpäin vauva mahassa on, kun liikkeet tuntuu niin tonne kylkiin ja joku kova on tossa tissien välissä. Ja olihan hän pää alaspäin ja söi varpaitaan :)

Ehkä tässä sitten voisi hiljalleen vaunuja alkaa katteleen ja jotain hörhelöä ostaa, alemyynnitkin on kait alkanut!

Hyviä vointeja kaikille
SR 33+4
 
Moi kaikki! :)

Mulla oli neuvola eilen ja hyviä uutisia, oon päässyt eroon siitä turvotuksesta, kaikista 6kilosta jotka silloin viikossa kertyi :) Hemoglobiini oli kuun alun 117, tippunut 105 ja nyt on pakko sitä rautalisää alkaa syömään.

Mulla olis kauhea pesänrakennusvietti meneillään, pitäisi toi lastenhuone laittaa oikeesti kuntoon, siivota yms. Mutta kun en saa huhkia, vielä olisi hyvä jos lapset muutaman viikon mahassa pysyisi. Vaikka jos ne alkaisi oikeesti syntyä niin eipä niitä enääm pahemmin esteltäis. Haluaisin saada noi hommat tehdyiksi kun rupee aika loppumaan.. Miestäkään en viitsi kauheesti komennella hommiin, mutta pakko komentaa että se tekisi mitä haluan... jos menisi kohta potkii sen hereille päiväunilta ja käskisi sen töihin..

Mmaria 33+6
 
  • Tykkää
Reactions: esikoista vailla
Moikkamoi,

täällä ollaan onneksi vielä yhtenä kappaleena vaikka olotila alkaa olla hieman raskas. :p viikko sitten kontrollissa tytöt painoivat jo pari kiloa/murunen, joten nyt on reilusti neljä kiloa vauvaa mahassa. A viihtyy edelleen perätilassa, joten lääkärin mukaan sektiota kohti ollaan menossa. Ei usko enää, että muutosta tapahtuu. Ensi viikolla mennään uuteen kontrolliin ja ollaan taas vähän viisaampia. :)

Olot on siis närästystä (ihan järkkyä sellaista..Rennietä kuluu!), harjoitussupistuksia ym. pientä. Verenpaineet ym. ovat olleet koko ajan kohdillaan. Hemoglobiinitkin nousseet satasen pinnasta 123 (suosittelen Yliopiston apteekin professorin rautakapseleita). Sitä streptoa multa ei varmaan otetakaan, kun tuo sektio näyttää niin todennäköiseltä. Jaloissa on "kivat" turvotukset ja kintut eivät palaudu edes yön aikana normaalin näköisiksi. Siksi en kaipaa noita kovia helteitä takaisin..turvotus voisi olla entistä hurjempi..

Paljon olis vielä puuhaa lastenhuoneen kanssa... sairaalakassikin pakkaamatta... täytyy koittaa ryhdistäytyä, kun ei tiedä koska lähtö tulee. Hyviä vointeja kaikille! :)

Esikoista vailla 33+1 ja tyttöset
 
Moikka mammoille!

Pikaisesti täältä omia kuulumisia. Ei ehkä ihan parhaita mahdollisia tällä kertaa. Oon tällä hetkellä osastolla seurannassa verenpaineiden ja virtsan proteiinin takia. Toisin sanoen, alkavaa raskausmyrkytystä epäilevät. Verenpaineet kävi tosiaan kotona korkealla mutta nyt ovat jo normalisoituneet. Virtsan vuorokausikeräys tässä jatkuu niin nähdään mihin suuntaan tuo proteiinin eritys menee ja missä tahdissa. Mutta vointi tosiaan sen verran hyvä nyt et on toivoa päästä kotiinkin vielä. Lepo on tehnyt tehtävänsä, kenties. Kortisonit on kuitenki pistetty vauvan keuhkoja kypsyttämään. Kun joka tapauksessahan mulle tullaan tekemään se sektio etuajassa. Eipä muuta tällä erää..kännykällä niin inhottavaa näpytellä! Tsemppiä kaikille! :) koitetaan jaksaa, vaivoista huolimatta!

MiNalo ja natiainen 33+0
 
Viimeksi muokattu:
Yöunista
Mä en ymmärrä näitä mun unehnlahjoja tällä hetkellä. Voisin kevyesti nukkua yhdeltä seisomalta 12h yöunia. Mies sentään joutuu lähtee aamulla töihin, niin herään siinä 10h jälkeen ;), mutta esim. tänään jatkoin vielä onnellisesti unia niin, että oli se 12h täynnä. Voispa tätä unta kerätä talteen ;)

Suklaarusina
Ihanalta kuulostaa toi teidän ultraus :) Voi, että :heart: Sieltä se pesänrakennusvietti hiljaa hiipii ;)

HB
Hassua kun monella on nyt laskenut HB, niin mulla on alkanut nousemaan, vaikka en oo enää rautaaa juuri syönyt. Viimeks oli 138.

Minalo
Tsemppiä hirveesti, toivottavasti kaikki menee hyvin eikä etene rmyrkytykseksi asti! Keroilehan väliaikakuulumisia välillä =)
 
Fiinaliina, nauti nyt niistä yöunista täysin rinnoin!! Ne on nimittäin pian mennyttä piiiitkäksi aikaa ;) Ja loppuraskautta kohti hemoglobiini yleensä tuppaa taas nousemaan.

MiNalo, tsemppiä osastolle! Mikä siellä on nyt tilanne? Toivottavasti saavat estettyä raskausmyrkytyksen.

Mulla ei oo ollut nyt minkäänlaista jaksamista tai mielenkiintoa käydä täällä :eek: On niiiiiin kauheasti tekemistä! Eikä tänne hirveästi enää päivitettävää tule ennenku vauvoja alkaa tupsahtelemaan (eli todennäköisesti hyvin pian). Mutta nyt kun vietän juhannuksen jälkeen taas aikaa kotona, niin käyn kyllä päivittäin lukemassa ja seurailemassa teidän kuulumisia. Itse en välttämättä jaksa kirjoitella :D

Ainiin ja pikku-uikku, tuon vihertävän limavuodon ei pitäis olla streptokokin oire. Se oireilee mahdollisilla pissatulehduksilla ja supistuksilla, mut yleensä on oireeton. Mulla tulee kans tuota samanlaista vuotoa, pari Flagyl -kuuria olen siihen saanut. Mulla on toi streptonäytteenotto parin viikon päästä, toivottavasti sitä ei löydy täältä :s Olis kiva jos ei joutuis tippaan tällä kertaa synnytyksessä...

(.) Täällä on vihdoinkin "iso" masu. Himpula liikkuu edelleen tosi hyvin, mutta nyt taitaa jo pysytellä ihan pää alaspäin. Potkuja ja lyöntejä tuntuu ihanasti ympäri vatsaa <3 Synnytys on kokoajan enemmän ja enemmän mielessä, eikä illalla meinaa tulla uni kun pyörittelee kaikkea mielessä. Lisäksi esikoinen pitää hereillä. Huhuh.

Onko kellään muulla ongelmia nukkua vasemmalla kyljellä? Mun vatsalaukku jotenkin painaa ikävästi jonnekin ja se tuntuu tooosi ikävältä. Siks oikealla kyljellä on mulle helpompi nukkua, vaikka kaikkialla sanotaan, että vasen olis parempi.

Pinsuli ja Himpula 34+6 <3 Huomenna poksuu 35+0, viis viikkoa jäljellä... :O
 
Pinsuli; Oliko sulla viime raskaudessa tuo strepto kun tipassa olit? Niin,en tiiä tuosta vihr.kellertävästä valkovuodosta johtuiko streptosta,mutta tuo vuoto syynä että labraan meni näyte,josta löytyi streptokokki.
Nyt vuotoa ei ole ollut kun tuota antibiootti rasvaa emättimeen käyttänyt.

Fiinaliina; täällä kans nukutaan hyvin,muksut nukkuu n.11 tuntia ja sama määrä menee itellä kevyesti :) ootan jo pienellä kauhulla yöherätyksiä,kun oon niin huono uudelleen nukahtaan.

tiiti85; kuitupitoista puuroa kera luumusoseen ja vettä päälle ;) mulla maha oireilee myös ummetuksella. Mutta kun "hermoiltavaa" niin suolisto toimii,oon stressivatsa,reagoin mahalla kaikkeen,silloin tulee melkeenpä ripuli..


MiNalo; Mikähän sinun vointisi on? Toivottavasti ei raskausmyrkytys edennyt!

Pink89; kuinkas siellä jaksellaan?


Mulla on väsyä ja jonkin sortin alakuloa,yksinäisyyttä :(
Ei pysty paljoa liikkuun kun painaa alamasuun ja alaselkään,tosin nytkin alaselässä jomotusta vaikka köllään vaan..
Ensi viikolla nla lääkäri,jossa kohdunsuun/-kaulan tilanne katsotaan ja vauvan koko arvio..

pikku-uikku ja kyytiläinen 32+2
 
Mä oon ihan poikki. En mennyt tänään töihin ja katon illalla mikä on olo, jaksanko mennä huomenna. Melkein 4 viikkoa olis vielä vielä ennen äitiyslomaa. Tosi kurjaa kun työpäivän jälkeen ei uupumukselta pysty tekemään kotona mitään, olemaan esikoisen kanssa tai tekemään kotitöitä tai laittamaan mitään valmiiksi vauvaa varten.

Täällä on kans tyyppi ollut pari viikkoa pää alaspäin ja liikkeet ottaa välillä tosi kipeää, ylämahaan sattuu potkut ja pää vihloo lantiossa. Muutenkin koko mahan alue on koko ajan vähän arka, en tiedä mistä johtuu. Ja henkeä ahdistaa edelleen kun keuhkot on lytyssä. Öisin särkee lonkkia. Eli kaikenkaikkiaan sellainen tosi pirteä ja hyvinvoiva olo. :D

Mä odotan jo kovasti synnytystä, että omakin olo kohenee. Salaa toivon, että tämä tulisi vähän aikaisemmin kuin esikoinen, joka meni melkein 2 viikkoa yli. Ihmiset kauhistelee mun mahan nähdessään, että vieläkö NIIN paljon laskettuun aikaan, mutta mihinkä sitä 160 senttisessä kropassa vauvan muualle piilottaa kun tuohon eteen.

Maanantaina on neuvola, pitää siellä keskustella enemmän työkyvystä.

Tsemppiä kotona ja sairaalassa lepäileville!

Kaisa-Tuulikki 30+6
 
Viimeksi muokattu:
pikku-uikku, en tiedä mikä oli, tarkasti ei vissiin saatu selville. Ihan aluksi jouduin tippaan koska jouduin makoilemaan käyrillä vauvan sydänäänen laskujen takia, eli sain siis glukoosia ja suolaliuosta nesteytykseen. En saanut syödä mitään kun oli riski että päädytään sektioon (olin syömättä yli 30h). Ajan kuluessa tipasta tuli myös oksitosiinia kun synnytys ei edennyt, ja lopulta myös antibioottia kun tulehdusarvot oli koholla. :/
 
Täällä oli neuvola tänään. Ihanan pirteä ja empaattinen kesälomatuuraaja-täti olikin! :) Valittelin hänellekin tuota vatsan toimintaa tai lähinnä toimimattomuutta mutta eipä hänelläkään ollut ehdottaa kuin veden juonti. Puurot, leivät ja luumujutut ovat siis omalla kohdallani pois suljettuja tuon radin takia. Ruokavalio koostuu siis tätänykyä lähes yksinomaan salaatista, kananmunasta ja broilerista. Terkka ehdotti kyllä että voisin kokeilla nukkumista oikealla kyljellä niin ei tuo mukula makaa koko yötä suolen päällä. Täytyypä ottaa kokeiluun, sen verran inhottava vaiva tämä on.

Terkka myös epäili ettei tästä vauvasta kyllä ehdi neljä kiloista kasvamaan jos ei kahta viikkoa mene yli lasketunajan vaikka ultrassa niin veikkailtiin. Sen verran pieneltä tuntui vaikka mahan koko onkin valtava. Tämä oli tietysti huojentava tieto kun olen niin neuroottisesti kyttäillyt verensokereita.

Kaikki siis pääpiirteittäin hyvin. 5 päivää töitä ja sitten alkaa äitiysloma!!

-tiiti-
 
Lääkärissä selvis, että vauva on ihan kiinnittynyt tonne perätilaan. Käsikopelolla alakerran kautta lääkäri tunsi vauvan pepun jo ihan hollilla. Nyt vaan kaikki sormet ristiin ettei vauva ala syntymään ennen sektiopäivää. Painoarvioksi sai 2300g ottanut kasvuspurtin ja syntymäpaino on nyt lähes varmasti siellä 3kg jommalla kummalla puolella eli ei tarvi ainakaan siittä murehtia.

Pinsuli
Ehkä se onkin sun hyvä vähän ottaa ''lomaa'' palstailusta, voi olla aikamoinen urakka päivitellä sitten syntyneitä. Mites kun sä oot ekojen joukossa synnyttämässä niin jaksatko sä edes päivitellä sit noita syntyneitä?

Kaisalle jaksamisia, hurjalta tuntuu että sulla on vielä noin pitkään töitä!

Nukkumisasennoista, mä tykkään nukkua semmosessa puolittain masullaan vasemalla kyljellä.
 
Huh Fiinaliina D: Onko sektiopäivä päätetty jo?

Tsemppiä tosiaan Kaisa-Tuulikille töihin, harmi kun on niin rankkaa :/

Niin ja kyllä mä jaksan niitä syntyneitä sitten päivittää, myös esikoisen ketjussa olin päivittäjänä tammikuun, vaikka mun laskettu aikani oli 4.1. Tietysti nyt kun on sitten kaksi lasta niin voi olla etten niiin usein pääse, mutta veikkaan että olo kohenee aivan hurjasti synnytyksen jälkeen, niin eiköhän sitten jaksa jopa paremmin! :) Enkä välttämättä ees oo ekojen joukossa synnyttämässä, näissä kun menee pakka aina ihan sekaisin ;) Esikoinen syntyi viikon myöhässä, ja tääkin voi mennä kuitenkin elokuun puoliväliin. Toivottavasti ei D:
 
Hiljaiseloa on täällä suunnalla ollut, pahoitteluni. Paljon on kaikenlaista kiirettä tässä ollut, jonka vuoksi en ole jaksanut edes lueskella palstaa. Mutta näemmä täällä muutkin olleet juhannuksen rauhassa, kun kuulumisia on tullut vähemmän puoleisesti.

Minulla ennen juhannusta alkoi kesäloma, joka jatkuu sitten äitiyslomana, eli nyt on lomaa vaan! Lomalle lähtö oli tietenkin vähän stressaavaa töissä, että edes jotenkuten sai työpöytänsä tyhjäksi. No nyt se on taaksejäänyttä aikaa. Ennen juhannusta myös tyhjennettiin koti ja tällä hetkellä ollaan vanhempien nurkissa muuttolaatikoiden ja huonekalujen kanssa. Vasta ensi viikolla alkaa remontti uudessa kodissa ja muutto sitten joskus parin tai jopa kolmen viikon päästä, kunhan remontti valmistuu. Huoh, ei kyllä välttämättä ihan paras vaihtoehto näin raskaana, kun ei ole kuitenkaan ihan sitä omaa rauhaa samlla tavalla vieraissa nurkissa, eikä viitsi ottaa päiväunia ym. ihan niin kuin ehkä jo haluaisi. No jaksaa nyt nämä muutamat viikot ehkä.

Juhannus meillä meni mukavassa porukassa mökillä. Ei onneksi tarvinnut palella, mutta ei tarvinnut olla ulkonakaan, kun vettä tihutti niin monta kertaa päivässä. Lauantaina vähän aikaa paistoi aurinko, niin se aika hyödynnettiin kyllä ulkona.

Alavatsakivuista.. Muuton ja kaiken ylimääräisen stressin vuoksi on ollut vähän alavatsakipuiluja tässä viikon parin verran. Paljon kyllä lievempiä, kuin oli siellä keskiraskaudessa. Ja kuitenkin vain kerran päivässä ilta-aikaan ja menneet melko nopeasti ohi, joten en ole edes soitellut neuvolaan. Nyt kun on ottanut rauhallisemmin tässä muutamia päiviä, niin ei ole edes ollut ihan vastaavia kipuja, mm. tänään ei lainkaan. Ehkä siis kaikki hyvin ja elimistö vaan neuvoo ottamaan vähän vielä rauhallisemmin jo nyt. Aloin vaan miettimään, että onko esimerkiksi petipuuhista haittaa, jos on tällaisia kipuiluja ollut... no otin nyt varman päälle tuossa kun oli sellainen hetki, mutta sinne elokuulle saakka ei ehkä huvittaisi. Varsinkin kun synnytyksen jälkeen on todennäköisesti pakostikin vähän pidempi tauko. En sitten tiedä onko kipuiluissa kyse supistuksista vai mistä, näin ensikertalaisena on paha lähteä sanomaan :)

Ummetuksesta Varsinkin tuossa juhannuksena pahimman työ- ja muuttostressin yhteydessä oli sellaista menoa, että melkein epätoivoiseksi aloin. Nyt taas tilanne helpottaa... Itsellä tuo aamukaurapuuro tai edes leseet jogurtissa tekee ihmeitä. Tässä on nyt mennyt liian monta päivää ilman, jonka vuoksi ummetus on lisääntynyt. Muutoinkin ruokailut ei ole ollut ihan kohdillaan, kun ei oikein voi ihan itse päättää ruokarytmistä ym. Inhottava vaiva kuitenkin. Tuntuu, että olis tuolla mahassa muutenkin ihan tiukat paikat, niin ei tarttisi suolen pullistella :D

Nukkumisasennoista Minullahan oli pitkään tilanne, että pystyin nukkumaan vain selällään tai oikealla kyljellä. Ihmettelin myös, kun joka puolella luki, että vasen kylki olisi parempi.. Nyt on sitten alkanut onnistumaan molemmilla kyljillä nukkuminen, mutta selällään nukkuminen taas ei tunnu kivalta enää. Olen nukkunut melko huonosti kyllä viimeiset pari viikkoa. Tiettyyn kellonaikaan aamuyöstä olen heräillyt ihan pirteänä ja sitten joutunut kuluttamaan aikaa ennen kuin olen taas saanut unta. Varsinkin töihin lähtö oli aika nihkeetä noiden öiden jälkeen, joten tosi hyvä, että nyt ei enää tarvitse töihin lähtemistä stressata. Suurin ongelma nukkuessa tällä hetkellä on, että herään pakara/jalkakipuun. Sitten vaihdan kylkeä ja herään taas toisella puolella samaan kipuun. Ilmeisesti alaselässä on joku perustavanlaatuinen jumitus.. Jumitus voi nyt jo johtua myös vieraasta sängystä, mutta se alkoi kyllä ihan omalla patjalla, joten tuskin yksin sängyn vikaa. Todella inhottavaa herätä jalkasärkyyn, kun se on vielä jotenkin sellainen piinaava särky.

Ilmeisesti omassa pissanäytteessä on kaikki ollut hyvin, kun neuvolasta ei ole soitettu. Tuli vaan mieleen, kun MiNalolla nyt raskausmyrkytystä epäillään. Eipä omat verenpaineet tosin olekaan ollut koholla vaan lähinnä se proteiini ihan vähän. Tsemmpiä kuitenkin lepäämiseen! Toivottavasti kaikki menee hyvin.

Kesän jatkoja kaikille, ehkä saisin nyt kirjoiteltua useammin, kun pahin kiire ja stressi alkaa olemaan ohi. Ja toivotaan edes niitä n. 20 asteen lämpötiloja, vaikka ihan hellettä ei ehkä tarvitsisi vatsan lisäksi tullakaan :D Tosin itselle kävisi välillä vähän hellepäivätkin!

Elythia ja juniori 33 +1
 
Heipä tänne pitkästä aikaa!

Ollaan oltu aktiivisempia facebookin puolella, mutta tulin kertomaan tännekin, että meille syntyi Maanantaina 23.6 klo 13.31 rv 33+6 pieni keskospoika :)
Kiireellinen sektio tehtiin nukutuksessa minulle.

On jäänyt minullekin vielä hieman epäselväksi, miksi sektioon päädyttiin.
Rv30 tienoilla verestä löydettiin kohonneet vasta-aineet (minä rh-nega ja vauva rh+), mitä alettiin ultralla ja verikokeilla seuraamaan. Synnytyksen käynnistystä oli tarkoitus harkita 24.6 tiistaina, koska vasta-aineet jatkoi kohoamistaan. Jouduin kuitenkin tyksiin jo Torstaina ennen juhannusta ennenaikaisten supistusten takia. Ne alkoi mulla samalla käynnillä, kun pistettiin kortisonipiikit. Pääsin osastolle seurantaan, ja välillä supistelu lakkasikin.
Käyrillä ollessa kuitenkin huomattiin, että minun supistellessa vauvan sydänäänet laski reippaasti. Jouduin varmuudeksi synnytyssaliin 24h käyrille ja seurantaan.

Maanantai aamuna sisätutkimuksen jälkeen lääkäri päätti, että tehdään kiireellinen sektio (oletan näin siksi, ettei supistelu ollut vaikuttanut kohdunkaulan muutoksiin, joka oli edelleen 3cm pitkä).
Puudutus ei vaan minulla vaikuttanut, joten nukutus oli ainut vaihtoehto enää.

Nyt siis neljäs päivä sairaalassa synnytyksestä, ja poika on ollut Maanantaista lähtien hengityskoneessa, ja saanut valohoitoa keltaisuuteen. Nyt meillä kuitenkin menee jo paremmin, ja huomenna on toivoa päästä hengityslaitteista pois kokonaan :)

Pituutta tyypillä oli 45cm ja painoa 2130g. Hyvät mitat siis :)

Mörbid
 

Yhteistyössä