Elovauvat 2014 <3 *kesäkuussa*

Onneksi Mmaria selvisit säikähdyksellä. Raskausmyrkytys kuulostaa kyllä kaikkea muuta kuin mukavalta.

Me mennään tutustumaan sairaalaan varmaan tuossa kahden viikon päästä. Täällä pääsee uudelleensynnyttäjät käymään tutustumassa ja on esittely aina muistaakseni keskiviikkoisin tiettyyn aikaan. Keskellä päivää, joten mennään kunhan loma alkaa :) Sekin on tuntunut että vasta ikuisuuden päästä pääsisi tutustumaan, mutta nyt onkin oikeasti jo melkein kohta.

Me kuljettiin useasti junalla pojan kanssa kun oli pieni. Meillä oli vain yksi auto, joten minä menin aina pojan kanssa junalla jos lähdettiin käymään kotipaikkakunnalla ja mies oli töissä. Ei ollut kyllä mitään nautintoa vauvan, vaunujen ja kassien kanssa se reissaaminen. Mutta tavallaan se oli helppoa sen vauvan kanssa kun ei vielä liikkunut mihinkään. Kamalinta oli varmaan sellaisen 1-vuotiaan kanssa juurikin leikkivaunussa. Kun pystyssä juuri ja juuri muutenkin pysyvä lapsi ei siellä junassa pysynyt yhtään pystyssä ja pakko oli silti koko ajan mennä. Perhehytti olikin sitten ihan loistava eli sitä suosittelen lapsiperheille ja ei kannata edes kertoa mistään leikkivaunusta :LOL:

Viikon päästä olisi neuvola. Pitää varmaan kysyä tuosta streptokokkitestistä kun ei kukaan ole puhunut siitä mitään. Jännään miten eri käytäntöjä siinäkin on eri paikkakunnilla.

mariet ja pieni 33+3
 
Tuosta junamatkailusta, vauvan kanssahan se on tosiaan helppoa, kun ainakin meidän poika vaan nukkui vaunuissa pitkätkin matkat! Nyt toi on tuommonen melkein 1,5v menijä, eikä suostu pysymään paikallaan se-kun-ti-a-kaan. Oppi kuitenkin jo 10,5kk:na kävelemään joten se sujuu hyvin liikkuvassa junassakin :D Mutta siksi tosiaan mennään leikkivaunuun menomatkalla kun perhehytti oli täynnä, ja leikkivaunussa pojalla on kuitenkin tekemistä, ja minä saan toivottavasti istua ja katsella!

Meillä pitää itse varata aika labraan streptokokkinäytteeseen viikoille 36-37. Mun aika on 10.7., eli tasan 37+0.

Pinsuli ja Himpula 33+4 <3
 
Mä kävin tänään pitkästä aikaa neuvolassa. Välissä oli 2kk tauko.
Streptokokkia on kuulemma nyt alettu enempi tutkia, siksi se nykyään testataan kaikilta äideiltä loppuraskaudessa. Tämä siis tiedoksi heille, joille siitä ei ole vielä nlassa juteltu. Mä varaan itse ajan rv 35+0 - 36+6. Samoin vielä mitataan kerran hemoglobiini labrassa.

Häpyluussa on paljon liitoskipuja: joka kerta, kun nousee ylös ja ottaa ekat askeleet, vihloo kunnolla. Samoin öisin kylkeä kääntäessä. Myös selkä on alkanut kipeytyä tosi paljon, etenkin töissä istuessa. Jalkaterissä on myös jonkunverran turvotusta, sitäkin enimmäkseen työpäivän jälkeen. Tarpeeksi kun neuvolassa valitin vaivojani ja vetosin siihen, että mulle on tehty sähkösilmukkahoito kohdunkaulaan 2v sitten, pääsin ylimääräiseen lääkärineuvolaan ja se on jo ensi viikolla. Tsekataan kohdunkaulan tilanne, ettei ole pehmentymiä/lyhentymää vielä. Ja jos on, niin mietitään, mitä tehdään ja osaan ainakin itse varautua, ettei välttämättä mene ainakaan pitkäksi tämä raskaus. Edellinen meni viikolla pitkäksi ja suvussa se on ollut vähän tapana, että vauvat viihtyvät masussa pitkään.

Pissa oli puhdas, verenpaine hyvä. Painoa tullut nyt kaikkiaan 12kg. Viime raskaudessa tuli kaiken kaikkiaan 14kg. Eli varmaan vähän enemmän nyt tulee. Syynä painon nousuun ovat varmasti vähentynyt liikunta ja kasvanut herkuttelu. Ja kesä. Mutta en ota stressiä painosta, saan sen kuitenkin hyvin tippumaan synnytyksen jälkeen.
SF-mitta oli 26 (viimeksi tasan 2kk sitten oli 19). Alakäyrällä mennään vatsan suhteen, mikä on ehkä mun etu :)

Saikkuasian varmistin, että saako helposti ja kumman kautta, nlalääkärin ja työterveyshuollon ja terkkari sanoi, että kyllä saa vaikka soittamalla vaan, jos on tosiaan sellainen tilanne, ettei töitä pysty enään tekeen ja kumman kautta vaan saa yhtälailla.

Magnesiumista unohdin kysyä. Osaako täällä joku varmaksi vastata: Voinko ottaa yöllisiin pohjekramppeihin magnesiumlisää, jos syön jo päivittäin multivita raskaus-monivitamiiniä?

Siitepölyallergiaoireet ovat taas voimistuneet. Pihalla ollessa nenä vuotaa aika lailla, ja aivastuttaa jatkuvasti. Käytössä on jo tabletti+silmätipat. Jos oireet vielä monta päivää jatkuvat, täytyy pyytää lääkäriltä vahvempia lääkkeitä. Esikoisen kanssa tulee kuitenkin ulkoiltua monta tuntia vapaapäivinä.

Onko joku poikaodottaja huomannut, että EI ole tullut vielä linea negraa? Mulle ei ole tullut, eikä tämä poikalupaus sittenkään ihan 100% varma ollutkaan siinä 3D ultrassa. Eli epäilen edelleen vahvasti, että olisikin tyttö...

Onko jollakin käytössä tukiliivi? Onko sellaisesta oikeasti hyötyä? Kuinka hiostava/ahdistava se on näin kesäkuumalla? Itse en kaipaisi yhtään lisää kerroksia vatsan päälle/ympärille, mutta jos se oikeasti kipuja vähentäisi reilusti, niin sitten kai voisi harkita...

Juhannus me vietetään mökillä. Keli on vaan aika paljon viilentynyt helteistä, joten ei siellä ihan valtavasti tekemistä ole... Mutta onpahan useampi lapsenvahti ja ruuanlaittaja paikalla, kun appivanhemmatkin ainakin ovat siellä. Ja olen mä tietysti vähän töissäkin juhannuksena.

sushen 31+1
 
Sushen Onko siis niin että menet labraan ottamaan sen streptokokki näytteen? Kun mulle vaan annettiin se putkilo ja näytteenotto tikku ja ohjeet. On kyllä erilaisia tapoja eri neuvoloissa. :) Mut se on pääasia että se otetaan. :)

Kyselit magnesiumista. Itse olen koko raskauden kans syöny multivita raskaus-vitamiinia ja neuvolassa sanottiin kun oli suonenvetoa jne että lisäksi sitten vaan syö magnesiumia. Elikkäs sitten jonkin aikaa söin samaan aikaan niitä. :)
 
Streptokokki testataan täällä kaikilta viimeisessä lääkärinneuvolassa, eli viikolla 36. Ja sen siis ottaa lääkäri.

Oma olo alkaa olla tukala. Pystyssä en pysty kauaa olemaan, kun tulee alavatsalle kauhea paine. Häpyluuta vihloo jos nostaa jalkaa. Supistelee,supistelee,supistelee... Nyt alkaa oikeesti tuntua, etten jaksais olla enää päivääkään raskaana. :/ Mutta pelottaa uhkaava ennenaikainen synnytys.

Torstaina on seuraava äitipoli, sitä ennen ei uskalla tehä minkäänlaisia juhannussuunnitelmia. Minun tuurilla vietän juhannuksen sairaalassa vuodelevossa.

Pink ja Väinö 31+0
 
Mulla oli viimeksi linea negra ja on nytkin. Esikoinen on tyttö ja tää toka on aika suurella varmuudella poika. Mä en noihin juttuihin kyllä usko muutenkaan, mahan muotoon, sykkeeseen jne.

Mä varasin itelleni ultran yksityiselle, saa samalla tsekattua kohdunkaulan tilanteen jne. kun muuten lääkäriä ei oo ennen rv 36.

Kaisa-Tuulikki 29+4
 
Voimia kaikille vaivoihin, toivottavasti ne helpottaisi.
Monella tuntuu jo olevan mm. supistuksia. Itsellä ei nyt ole tuntunut, ainakaan niin että olisin tiedostanut, eli varmaan ei:)

Huomenna olen menossa pelkopolille, onko muita jotka ovat käyneet/menossa?

Rautalisän aloitin pari päivää sitten, neuvolasta ja apteekista suosittelivat mm. obsidania jota sitten ostin, onko muille tullut siitä mahavaivoja? Pitää toivoa että niiltä säästyisi.

Viikko on mennyt taas nopeasti!

luna 31+1
 
Mä oon menossa pelkopolille, en vielä tiedä koska. Lähinnä ruotimaan tuota edellistä synnytystä.

Mulle ei sovi mitkään rautatabletit, saan kauheen ummetuksen, pelkästään nestemäisiä oon käyttänyt. Toivottavasti ei tule vaivoja! Joillekin voi tulla päinvastoin ripulia tai sit ihan mahakipua, kannattaa ottaa illalla.
 
Pakko tulla omaa napaa hehkuttamaan... ;)
Olin eilen äippäpolille istukkakontrollissa ja saan synnyttää alateitse, JES!=) Istukka oli siis siirtynyt jo 1,5cm päähän ja vielähän se siitä todennäköisesti nousee ylemmäs ja alaspäin se ei joka tapauksessa enään tule. Ei tarvitse siis enään mennä rv36 siihen synnytystapa-arvioima, eli loppuaika mennään ihan neuvola seurannalla. Lääkäri suositteli etten ois kotona kauheen pitkään kun synnytys käynnistyy, koska jos käykin niin ettei sektiohaava kestä supisteluja niin on parempi olla sairaalassa... No se kyllä nyt jäi vähän mietityttämään... Mitäs jos se kohtu ehtiikin repeytyä :O Meiltä on kuitenkin autolla 40min. sairaalaan, mut se kai sit vaan tarkoittaa et lähetään heti ajelemaan kun merkit siltä näyttää. Tykkäisin vaan olla mahollisimman pitkään omissa nurkissa tuskieni kanssa ;) Toista lasta kun synnytin niin oli ihana kun olin kotona pitkään, lenkitin koiran (autto muuten tosi hyvin supistuksiin) ja kävelin pitkin kämppää ja kun päästiin kättärille niin suoraan synnytyssaliin ja 45min. ja tyttö oli sylissä. Oli aivan huippu synnytys ja ihan luomuna :D Onneks tuolla K-HKSssän ympäristössäkin on kivoja kävelyteitä eli niitä sitten vaan talsimaan :)
Kokoarvio oli noin 2kg eli ihan ok näille viikoille ja ei siis pitäs olla mitään jättiläistä tulossa vaikka sf-mitta huiteleekin ihan yläkäyrällä. Vauva majaili poikittain ultraushetkellä, mutta kuulemma vatsanpeitteet antaa näin monen synnytyksen jälkeen jo niin hyvin myöden että tilaa liikkumiseen on vielä pitkään. Eli kaiken kaikkiaan positiivisin mielin taas.

Me ollaan lähdössä juhannuksena risteilemään ja sitten varmaan vaan löhötään kotosalla tai mulla on kyllä laitumen tuunauspuuhia eli saa kaivaa viikatteen talviteloilta esiin. Se on ihan mukavaa puuhaa kun ottaa vaikka eväät mukaan ja tekee hiljaksiin niittohommaa.

Tsemppiä kaikille vaivoista kärsiville! Täälläkin kohtu painaa jo kylkiluihin aikalailla ja hengittäminen on haastavaa välillä. Kuolintapa tuntuu täälläkin välillä eli olisiko niitä nyrkkeilyharjotuksia sitten... Sitten se inhottavin: nälkä on vähän väliä, mutta syödä ei pysty paljoa kerralla. Ja minä kun niin pidän syömisestä :LOL:

Mirka J. 32+3 (juurikin tasan näillä viikoilla syntyi meidän edellinen vauva 1710g 39cm)
 
Minulla on toinen poika tulossa eikä linea negraa ole koskaan näkynyt. Eli en usko oikein noihin merkkeihin mitä eri sukupuolen vauvoista sanotaan.

Hienoa Mirka J, että istukka on siirtynyt. On tuo kyllä varmaan stressaavaa kun joutuu niin pitkään odottelemaan tuomiota. Tai ehkä siinä ehtii jo henkisesti valmistautua sektioonkin kun on aikaa sitä pohtia.

Minulla meni viime raskaudessa Obsidanista vatsa aivan sekaisin. Eli sekään ei kaikille käy vaikka sitä kovasti neuvolassa ja apteekissa suositellaan. Retarfer minulla taas toimii ilman sivuvaikutuksia kun monilla se taitaa juuri aiheuttaa ummetusta.

Iskias on nyt alkanut vaivata kyllä tosi ikävästi. On jo aiemmin välillä tuntunut, mutta mennyt aina ohitse. Nyt sitten sunnuntain jälkeen tuntuu koko ajan pahentuvan. Tai aamuisin on ihan kivuton ja pitkin päivää pahenee. Viime yö meinasi mennä tuskaillessa kun joka asento tuntui ikävältä ja aina kun vähän liikahti niin vihlaisi pahasti. Toivottavasti tämä ei ole nyt tätä koko loppuraskautta. Onko kenelläkään ollut nyt tai aiemmin? Meneekö tämä ohi?
 
luna82; Mä oon käyttänyt tuota Obsidan 100mg rautaa,mutta meni ihan löröksi masu..nyt oon avannut kapselin ja ottanut n.puolet sisällöstä sekottamalla esim.Piltti soseeseen,mutta kyllä silti masu löysähköllä on..


Mä kävin eilen neuvola lääkärillä kun on supistellut ja alamasuun ja alaselkään ihan pepun päälle kiristänyt,sekä emätin tuntunut kipeältä..kohdunsuun tilanne ihan ok,pituus 3cm(lääkäri sanoi että 2,5cm raja,että sitten lepoon) Viikolle 34+ pitäs kuitenkin päästä,sitten kuulemma turvallista jo vauvan syntyäkin..
Paineet oli nousu viikossa 111/76 -> 125/76.
Vauva oli kääntynyt,mutta ei mitenkään vielä kiinnittynyt, lääkäri tuumasi että voi vielä kääntyillä. Vauvan paino n.1660g.
Nyt supistelujen vuoksi ei saa sen "enempää tehdä" kuin tähän asti,seuraava lääkäri heinäkuun alussa.

pikku-uikku ja kyytiläinen 31+1
 
luna, mullakin on tänään pelkopoli! Vähän hermostuttaa saanko siellä mitään sanottua...Toivottavasti on mukava ammattilainen siellä vastassa.

Rautalisästä, mulle ei sopinut obsidan lainkaan. Toi Retafer on ollut paljon parempi :)

Mulla oli esikoisesta (poika) tosi vahva linea negra, joka tuli koko vatsan läpi, eli myös navan yläpuolelle. Tässä (ilmeisesti) tyttöraskaudessa viime kerrasta vähän haalistunut viiva ei oo tummentunut yhtään, mutta se on kyllä näkyvissä tuossa navan alla. Tää raskaus vaan ei tosiaan oo tummentanut sitä yhtään.

Mähän olen valittanut iskiaksesta täällä jatkuvasti jostain 15+ viikoilta. Koko ajan vaan pahenee, ja yöllä kääntyily ei onnistu ilman kamalia kipuja. Viimeksi mulla tais onneks loppua se ennen synnytystä...

Täälläkin on fiilikset aika matalat tän raskauden kanssa. Supistuksia ja lähes jatkuvaa huonoa oloa. Siis ihan vaan oksetusta, ällötystä, heikotusta. Hyh. Onneks Himpula sentään liikkuu hyvin, eilenkin tuntui että tulee kyljestä läpi! Munkin jalkaterät on aivan turvonneet iltaisin, ja pienikin kävely turvottaa sääret. Selkäsärky on kamalaa :( Nukkuminen katkonaista. Ei onneks enää kauaa jäljellä kun nyytti on jo toivottavasti sylissä <3

Pinsuli ja Himpula 33+5 <3
 
Viimeksi muokattu:
Sushen, meillä on poikalupaus, eikä minulle ainakaan vielä ole linea negraa näkyvillä.

Streptokokista, en ole ihan varma missä vaiheessa Etelä-Savossa otetaan ja miten, mutta sen tiedän että jossain vaiheessa otetaan. Lahdessa ei oltu ainakaan vuoden alussa vielä otettu, toivottavasti siellä päin olisi käytännöt muuttuneet.

Oma napa: Minulla on nyt neuvolakäyntejä parin viikon välein, ensin terkka halusi seurata verenpainetta, joka oli nousussa (mutta loman kunniaksi ei ole jatkanut nousemistaan). Ja nyt vatsan kasvun takia. Vatsa on siis kasvanut alakäyrällä ja viime neuvolassa viikko sitten oli pompannut keskikäyrälle. Enpä tiedä mitä se nyt sitten mahdollisesti tarkoittaa, mutta katsotaan mitä uusi terkka ensi viikolla sanoo.

Olo on muuten oikein hyvä ja siksi ärsyttääkin, kun ei vaan jaksa esimerkiksi liikkua tms samalla tavalla kuin aikaisemmin. Viime viikolla olin järjestämässä kisoja ja muutaman päivän aamusta iltaan touhuaminen kyllä verotti voimia. Onneksi ahkerointi ei kuitenkaan aiheuttanut supistuksia tai muuta, joten uskaltaa taas ensi viikolla lähteä seuraavia kisoja järkkäilemään.

Hankinnat vauvaa varten alkaa olla mallillaan, on kehto, sitteri, matkarattaat, vaunut, imetystyyny, hoitopöytä, amme, vaatetta yms. Ainut mikä puuttuu on huone, johon nuo kaikki vauvan tavarat laitetaan. Meillä on autotallin rakennus kesken ja vauvan huone täynnä tavaraa, jotka ovat menossa autotalliin. Pikku hiljaa alkaa rassaamaan, kun ei pääse laittamaan valmiiksi, etenkin kun kaiken olisi hyvä olla valmista kuukautta ennen. Ensi viikolla lähdetään tosiaan kisoja järjestämään, siitä taas parin viikon päästä järjestämme kisat kotipaikkakunnalla ja sen jälkeen ei olekaan kuin pari viikkoa laskettuun aikaan. Kiire tulee autotallin ja lastenhuoneen kanssa, kesä loppuu ihan kesken :D

TatjanaL+Sintti 32+4
 
Mulla streptokokkinäyte otetaan ihan labrassa.

Täältä löytyy haalea linea negra, vaikka ultran mukaan tyttö tulossa, eli eipä noilla taida tieteellistä perustetta olla ;)

Pink
Toivotaan, että tyyppi jaksaa vielä pysytellä masussa jonkun aikaa!

Kaisa
Tehdääks sulle 4D-ultraus?

Luna
Noilla lääkäreillä/terkkareilla on varmaan joku sopimus ton obsidanin lääkeyhtiön kanssa, koska sitä suosittelee useimmat lääkärit ostamaan. Mulle(kaan) se ei sopinu yhtään. Noita rautajuomia maha kestää hyvin!

Mirka
Onnittelut alatiesynnytyksen mahdollisuudesta =)

Pikku-uikku
Mulla tuntuu usein samankaltaista painetta kuin sulla. Hyvä, että siellä tilanne kuitenkin hyvä eikä ollut kypsyttänyt paikkoja.

Pinsuli
Tsemppiä oloihin!

Täällä vauvan pää ottaa kylkiluihin asti, mietin et voiko siittä olla jotain haittaa, jos se paukuttelee päätään mun kylkiluihin jatkuvasti.
 
En tiiä tehdäänkö 4D, kokoarvio ja sisätutkimus mulla oli päällimmäisenä asiana eli sinänsä en sitä kaipaa kun sukupuolikin on jo tiedossa.

Mulla on kans jotain hermosärkyjä, ei kuitenkaan varsinaisesti iskiasta. Oikeaa jalkaa särkee jatkuvasti, fyssari epäili että vauva painaa nivuseen/lonkkaan ja säteilee sieltä. Myös vasemmassa käsivarressa ja kädessä puutumista ja särkyä, mahd. hartiasta johtuvaa tai sit turvotus aiheuttaa rannekanavaoiretta. Molemmat tietty pahimmillaan yöllä ettei varmana saa nukuttua...
 
Neuvola takana päin!

Paino +1,2kg/vk :ashamed:
Hb 122 (viimeksi 119)
Sf 26cm
Tarjonta viisto rt
Syke 136-137

Siinäpä ne tärkeimmät. :) tosiaan painoa on tullut liikaa (tosin neukkutäti ei sanonut mitään) ja ottaen huomioon, että viimeisen 1,5vk aikana paino on noussut omien mittausten mukaan vain 300g, niin kuunvaihteen painonnousu on ollu jotain maksimaalista.. |O (Edellinen neuvolakäynti oli toukokuun lopulla..) no syytän niitä meidän juhlia ja sen jälkeen jääkaappiin jääneitä herkkuja! Hb oli noussut himppusen, eikä siis edelleenkään rautalisää tarvita. :)
Vauvan sykkeet hyvät ja tarjontakin on äidin kannalta ihanteellinen, ainakin neuvolantädin sanoin. :D eli pää on oikealla alhaalla, mut ei paina vielä rakkoa ja pylly löytyi vasemmalta kylkiluun alta. :)

Linea negraa ei oo ollu mulla yhdestäkään lapsesta, eikä siis nytkään. :)

Mie sain siskolta jumppapallon lainaan ja sen päällä oon itteeni pomputellut parina iltana ja voin sanoa et käy kyllä hyvästä selkätreenistä! Enkä siis oo tehnyt muuta kuin istunut siinä päällä ja tehnyt pientä ylös-alas liikettä selkä suorana. Toivotaan että tuo vahvistais selkää, kun ei muuten kärsi urheilla...

Ainiin ja seuraava neuvola on omasta toiveestani vasta 34+5, eli 22.7.

mammuttisi ja Helmi 29+5
 
Noniin, jos makin saisin taas aikaiseksi rustata pienen paivityksen :D
Osa teksteista on kylla mennyt ihan ohi, kun kaytan konetta vaan toissa ja taalla on aina niin pitkia teksteja, ettei niita kerkea kaikkia lukemaan.

Sushen Ei mullakaan nay linea negraa ja poika tulossa :)

Mun mielesta on jotenkin kummallista, ettei Suomessa joka paikassa oteta tuota Streptokokki-naytetta. Ilmeisesti tartunta aidista vauvaan synnytyksen aikana ei ole kovin yleinen, mutta mahdollisuus siihen kuitenkin on. Aika vakavasta viruksesta on kuitenkin kyse, jos tuo B-streptokokki voi aiheuttaa esim. aivokalvontulehdusta. Taalla Italiassa Streptokokki-nayte otetaan aikaisintaan viikolla 37 kaikilta ja mikali naytetta ei olla ehditty ottaa ennen synnytysta, aidille annetaan synnytyksessa tipan kautta antibioottia niin kuin silloin, kun naytetulokset ovat positiiviset. Itse olen menossa rv 37+2 ottamaan naytteen :)

MiNalo: No teidan vauva on kylla kasvanut kovaa tahtia, varmaan aikamoinen uutinen kuulla, etta vauva saatetaan maailmaan 100 % jo muutaman viikon paasta :O
Tsemppia! Meillakin vatsanymparys kasvaa ylakayralla, vaikka muut mitat vastasivatkin viikkoja...

Huomenna on taas kontrollikaynti laakarilla ja paasen kurkistamaan kyytilaistakin :) Hieman pelottaa, etta minkakohan kokoinen tyyppi siella majailee talla hetkella, kun rv 30+2 paino oli jo reilut 1800g. Oma painonnousu on hieman hidastunut, mika on aivan loistava asia! Viimeisen 6 viikon aikana paino on tainnut nousta yhteensa vain 1,3kg eli 220g/vko, joten ihmettelen jos poika puolestaan jatkaa tuota huimaa kasvutahtiaan :D

Ihanaa Juhannusta kaikille jo hieman etukateen! :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Heipsun!!

Ensin paljon jaksuja kaikille vaivoissa kärvistelijöille! Kyllä täälläkin vauhti on hidastunut ja kaamee närästys piinaa!

Kyllä se pesänrakennusvietti saapui tuossa yksi aamupäivä sitten meikäläisenkin tajuntaan! Niin meni olkkarin, makkarin ja eteisen sisustukset uusiksi :) Ensin ostin 4 uutta mattoa, verhot piti vaihtaa 4 ikkunaan myöskin kun ei mätsännyt enää mattojen kanssa. Myös sohvatyynyt sai uudet tyynynpäälliset! Koirakin sai uuden sängyn! Onpahan sitten ristiäisiäkin ajatellen siistimpi ilme kämpässä. No juu ja ostin vauvalle pari pientä vaate juttua, kaikki muuthan vauvajutut on mulla vielä laittamatta.

Mulla vauvan liikkeet on edelleen sellasia möyrimisiä pääasiassa. Joku kova työntyy tuohon rintalastan alapuolelle, pää tai pylly siis. Mun olikin sf mitta tipahtanut viimeksi keskikäyrän yläpuolelta selkeesti sen alapuolelle. Kyseessä eri mittaajat, seuraava mittaus tietty antaa osviittaa.

Tilailin omaksi ilokseni 4-D ultran yksityiseltä ensi viikolle. Istukan toiminta ja vauvan koko ja hyvinvointi kiinnostaa lähinnä. Jos nyt suostuu jalkoväliään raottamaan yhtään, niin ei sekään haittaa :)

Hyvää juhannusta kaikille! Koleista säistä huolimatta koitetaan rentoutua ja nauttia! Tää sukeltaa mökkeilyn ytimeen huomenna ja sitten vaikka toppatakki päällä jos ei muuten tarkene! Talviturkin heitosta on pieni vedonlyönti käynnissä juhannusvieraiden kesken, joten saa nähdä miten käy :)

SR 32+(kohta) 5
 
Mä kävin lauantaina päivystyksessä kovien alavatsakipujen takia jotka sitten osoittautui supistuksiksi käyrällä. Pienen painoarvio (30+1) oli 1,7kg eli hiukan ehkä keskivertoa isompi, mutta niin meidän edellisetkin on olleet. Kohunkaulaa oli 23mm, mutta ei mulle mistään levosta sen kummemmin puhuttu. Nostaa ei kuulemma enää tarvitse kauppakassia enempää, mutta muuten saa elellä ihan normaalia elämää. Olen edelleen töissäkin ihan täysipäiväisesti.

Seuraava neuvola on 14.7. kun haluan omalle th:lle ja hän jäi juuri lomalle. Synnytystapa-arvioon on kutsu kuulemma lähtenyt postissa, saas nähdä
koska se sitten on.

Huomaa, että alkaa tyypillä olla kokoa, heräsin tänään aamuyöstä useamman kerran siihen, että maha pomppi ihan omiaan :D melko villi tunne!
 
Toi 4D-ultraus olis ihana tässä vaiheessa, kun näkis jo niitä kasvonpiirteitä. Kattelin semmosta ketjua netissä missä oli 4D-kuva ja kuva vastasyntyneestä rinnakkain, niin ihan oli kyllä jo 4D-ultrassa ittensä näköinen.
Meillä se 4D oli jo rakenneultrassa joten siittä ei vielä niin tarkasti niitä vauvan piirteitä erota.

Suklaarusina
Mäkin oon sisustanut kotia jo ristiäisiä silmälläpitäen ;)

Mammuttisi
Mullakin on toi jumppapallo käytössä. Tosi kätevä!

(.)
Käväsin tänään (taas) terkkarilla. Edelleen vauva niin tiukasti omassa asennossaan perätilassa, että käytiin jo tarkemmin noita sektiojuttuja läpi, ja nyt ajatus tuntuu jo huomattavasti mukavemmalta. Eli toisin sanoen, en enää pistele vastaan sille sektioajatukselle. Mutta mikä jännintä niin sektio tehtäisiin mitä luultavimmin jo heinäkuun kolmannella viikolla eli 14-20.7. Ja siihenhän ei ole enää pitkä aika! Huijjui!! SF-mitta oli 30.5

Fiinis ja Vauva 33+5
 
Fiinis, oho sehän on jo vaikka kuinka pian! :O Jännää! Ja ei tuo vauvan kylkiluiden murjominen tee niille mitään vaikka ikävältä tuntuukin :) Meillä ei vieläkään murjota kylkiluita, tykkää hengailla niin alhaalla tämä neiti. Välillä (pari kertaa päivässä) peppu painuu oikeaa kylkiluuta vasten.

Kävin eilen siellä pelkopolilla, ja ensimmäinen tuntemus oli että HYI, HUI, pelkopoli tosiaan. Käytiin mun eka synnytys läpi ja...hyi. Itkin ihan vuolaasti kun kaikki palas mieleen. Kätilökin sanoi, että ei todellakaan oo ollut mikään helppo tai normaali synnytys, että ei ihmekään jos tuleva synnytys pelottaa ja ahdistaa. Kuitenkin oli tosi rauhoittava kätilö ja sai mun mieleni vähän tyynemmäksi. Pitää vaan nyt yrittää pitää asenne positiivisena :)

Mä lähden tosiaan huomenaamuna sinne pohjoiseen ja tuun vasta sunnuntai-iltana takaisin, enkä käy koneella sinä aikana. Niin jos päivityksiä ei näy eikä kuulu niin johtuu siitä. :)

Nyt kiireellä pakkaamaan! Hyvää juhannusaikaa kaikille! <3

Pinsuli ja Himpula 33+6 <3
 
3D/4D-ultrasta: Ei kannata ihan täysin rinnoin odotella sitä, että näkee kasvonpiirteet. Meillä vauva piti kättään niin hyvin kasvojen edessä, ettei kasvonpiirteitä erottanut oikeastaan yhtään.

Mä kävin tänään hammaslääkärissä ja se laittoi mut tuoliin niin selinmakuulle/pään alaspäin, että piti kaksi kertaa pyytää pystynpään asentoon, kun meinas lähteä taju... Loppuvaiheessa olin kalpea kuin kalkkilaivan kapteeni ja selkä hiestä märkä. Selinmakuulla vauva siis painaa jo hyvin mun sydämen verisuonia...

Joku kyseli aiemmin pyöräilystä. Mä kaivoin tänään vanhan kunnon mammapyörän (vaihteettoman) esiin ja kävin pyöräilemässä. Ei tuntunut ollenkaan pahalta. Omaa pyörääni en oo pystynyt pariin kuukauteen enää käyttämään, kun sen satula sattuu niin ikävästi hanuriin/lantioon.

sushen 31+3
 
Moikka moi!

Mulla otettiin eilen äitipolilla se streptokokki (?) näyte. Ilmeisesti oli puhdas kun ei mitään sanottu siitä :) Eilinen käynti oli vain silmäys että kaikki on kunnossa, lapsiveden määrä, napavirtaukset, käyrät, kohdunkaula.. Ens viikon perjantaina sitten katsotaan tarkemmin tyttöjen kokoja. Kaikki oli siis kunnossa, nyt mun täytyy vaan kotiseurannassa katsoa verenpaineita ja sain niitä pissatikkuja joilla neuvolassakin katsotaan aina se pissanäyte. Kun raskausmyrkytys voi kehittyä ihan hetkessä. Mutta mulla oli paino tippunut nyt noin 1.5kg niin hyvältä vaikuttaa :)

Meilläkin on hurjat juhannussuunnitelmat! :D Kotona saunotaan ja syödään, illalla ajellaan kokkoa katsomaan mun vanhempien kanssa :)

Niin joo, lääkäri nyt eilen sanoi että jos nämä päättävät kahden viikon päästä syntyä niin ei enään paljoa estellä kun nyt on ne kortisonit saatu. Hurjaa että synnytys voi olla niinkin lähellä! Olen kyllä niin valmis jo luopumaan tästä mahasta! Olisi hienoa kun saisi hengitettyä kunnolla ja nukuttua heräämättä kahden tunnin välein vessaan. Tosin kun raskausoireiden takia herääminen loppuu niin herätäänkin vauvojen takia <3

Mmaria 33+1
 
Apua, tännehän alkaa kohta vauvoja tupsahdella!! Mä oon taatusti kasassa lähelle laskettua aikaa ja kun siihen on vielä reilu pari kuukautta niin tuntuu ihan käsittämättömältä että joillain teistä menee enää vaan hetki siihen että nyytti on sylissä :)

Juhannuksena voisi hankkiutua jonnekin katsomaan kokkoa vaikka oikeasti tuskin jaksan valvoa niin myöhään.. Mä voisin kyllä skipata tän jussin.

Amuniina & mukula 30+4 :heart:
 

Yhteistyössä