Elovauvat 2014 <3 *helmikuussa*

Huhhuh! Aika rankka päivä takana... Esikoisella nukkumisen kanssa viime yönä eripuraa ja valvoin sitten 02-05 välisen ajan kun tyttö mölisi sängyssään -.- normaalisti tytsy nukkuu koko yön heräämättä noin 12 tuntia, joten olen tänään sitten leikkinyt zombia ja yrittänyt väkisin pysyä hereillä... Huh!

Anteeksi valitus, mutta perhana tätä puhelinta!!!! Tekisi mieli heittää vesilintua tällä Lumialla! Temppuilee minkä ehtii ja tällekkään foorumille en edes joka päivä ole pystynyt kirjoittamaan, kun näppäimistö kiukuttelee yms...

Toivottavasti huomenna olisi parempi päivä! Inhottaa tämä kiukuttelu :/

Jörö-tipsula ja toukka 12+5
 
Kerrankin saan nauttia työpaikan etuuksista kun täällä sairaalassa olen yökyöpelinä! Keksein tuossa hetki sitten että pyörähdämpä toimenpidehuoneessa äkkiseltään laittamassa ultra koneen päälle... Monia kertoja olen ollut avustamassa ultrissa ja nopeasti sitä oppi käyttämään! Pienen etsiskelyn jälkeen löytyi pieni jumppaava ihmisen alku :) kädet viuhtoi ja jalat potki! Aika ihmeellinen olo tuli eikä väsytäkkään enää yhtään!!

Lääkärineuvolassakin tuli eilen käytyä, eikä siellä ihmeempiä. Kumpa ne liikkeet nyt alkais tuntumaan. Mulla oli toisessa raskaudessa istukka etuseinässä ja liikkeet tuntui tosi kehnosti läpi raskauden. Se oli syy miks halusin 4D ultrassa käydä. Viikkoja oli tuolloin 34 ja lapsivettä sen verran knaftisti että lääkäri laskutti tavis ultran hinnan. Ihana kokemus se silti oli. Ihan käsinkosketeltava oli se monitorin kuva ja kaikki näkyi niin selvästi! Koko istunto tallennettiin vielä cd levylle, minkä sai mukaansa. Suosittelen!

Pitää kai jatkaa töitäkin tässä vielä jokunen tunti!

SR 14+0 (poks...)
 
Nyt taitaa tulla pitkä viesti:

ChevyMama kyselit jatkopalasta. Mä käytin sellaista viime raskaudessa muutamia kertoja. ihan ok kapistus. Mutta tykkäsin enemmän mammahousuista, joissa resori tuli mahan päälle. Jatkopalan pystyy hyvin virittämään itsekin, jos housuissa on nappi ja napinläpi: hiuslenkki tai kumilenksu vaan reiästä läpi ja napin ympäri.

Urheilusta: Pitäkää hyvät äitikollegat itsestänne hyvää huolta ja urheilkaa ja liikkukaa! Sitä jaksaa paremmin, kun on fyysisesti paremmassa kunnossa ja mielikin pysyy virkeämpänä. Kaikkea voi ja kannattaa tehdä, mikä tuntuu hyvältä. Sykekin saa nousta hetkellisesti, jos on itsellä hyvä olo. Suositukset ovat suosituksia ja niin pitää toimia, kuin itsestä hyvältä tuntuu. Minä urheilen monipuolisesti ja olen ennen ollut himoliikkuja. Nyt työ ja lapsi vähän rajoittavat liikkumista, mutta paljon liikutaan lapsenkin kanssa: uidaan, luistellaan, lenkkeillään, pulkkaillaan... Itsekseni käyn kuntosalilla n. 2x viikossa ja teen vielä kaikkea niin kuin ennenkin. Lisäksi pelaan sulkapalloa kerran viikossa ja sitä lajia ei raskaana suositella äkkinäisten liikkeiden takia. Aion pelata niin kauan, kuin hyvältä tuntuu. Jos esim. salilla selinmakuulla tehtävät liikkeet saavat voimaan pahoin, kannattaa nostaa pääpuolta ylemmäs. Ja treenatkaa syviä vartalon lihaksia ja lantionpohjan lihaksia. Googlettamalla löytyy ohjeita! Lantionpohja niin "kärsii" raskaudesta ja synnytyksestä, että virtsankarkailut ovat hyvin yleisiä. Vaikka niitä treenaankin säännöllisesti, niin silti saa nyt jo olla tarkkana yskiessä ja aivastaessa, ettei lirahda...

Huonot olot ja huimaukset urheillessa voi johtua myös matalasta verensokerista tai matalasta verenpaineesta, jotka kannattaa neuvolakäynnin yhteydessä tarkistaa.

Isyysvapaista on puhuttu. Meillä mies pitää varmaankin kesälomansa (4vko) heinä- elokuussa ja toivottavasti heti putkeen isyysvapaansa (3vko). Isyysvapaathan saa aloittaa vasta, kun vauva on syntynyt. Isäkuukaudet saattavat tulla myös käyttöön ehkä seuraavan vuoden aikana, kun mulla on niin paljon vuosilomaa säästössä ja tältäkin vuodelta jää paljon käyttämättä tulevan äitiysloman takia, niin saadaan olla yhtä aikaa kotona. Olen ajatellut olla koko ensi vuoden vielä kotona, mutta en suunnittele vielä tarkemmin. Tykkään työstäni niin paljon, että voi olla, että lapsen ollessa vuoden, haluan jo palata takaisin töihin. Esikoisesta palasin takaisin hänen ollessaan 11kk.

Mulla todettiin nt-ultrassa istukan olevan etuseinässä. Viimeksi se oli takaseinässä. Voiko se vielä vaihtaa paikkaa? Onko jollain kokemusta, miten raskaus/synnytys eroaa, kun istukka on eri paikassa? Eteisistukka (kohdun suulla) tais olla riskiraskaus, mutta oliko etu- tai takaseinällä eroa? Liikkeet voivat tuntua myöhemmin ja huonommin, kun on etuseinässä.

Töissä sain asiani järjestettyä hyvin ja siirryn sisähommiin 2 viikon päästä. Ihanat juorut ovat töissä jo lähteneet liikkeelle... Mutta enimmäkseen se vaan huvittaa tällä hetkellä, miten paljon selän takana puhutaan. Jotkut ovat kyllä kysyneet suoraankin, että pitääkö paikkaansa, että siirto tulee.

sushen 12+5 (?)
 
Suklaarusina, epäreilua, ompas hyviä työetuuksia tosiaan. Miten sä nyt enää maltat olla sitä käyttämättä edes ;)

Mulla olis ollu se sokerirasitus vasta 19. raskausviikolla (rasitusotettiin sit multa lopulta pois ja meen vasta sit puolenvälin jälkeen).

Täällä on alkanut tuntua masusta pientä hipsutusta. Oliskohan pieniä liikkeitä :heart: neuvolassakin sanottiin, että pian varmaan vois tuntua kun ei kauheesti mitään eristettä tossa ole. Oi, nykyään pitää aina mennä ajoissa nukkumaan ja fiilistellä :heart: Sit olis jokin konkreettinen tunne, että vauva on kunnossa.

).(
Mä olen nyt luopunu kyllä tästä toivosta, että oksentaminen loppuis joskus tän raskauden aikana. Se vaan nimittäin jatkuu ja jatkuu... Jollain oli ollu oksutauti kylässä ja ihan samat fiilikset on täällä päivittäin.

Nyt on ollutkin paljon flunssia ja oksutauteja liikkeellä eli hirveesti tsemppiä niille jotka niiden kanssa painivat!! Johtuu varmaan tästä leudosta talvesta osittain, kun ei oo pöpöt kuollu pakkasilla.
 
Kaisa-Tuulikki, tuolla aikasemmin jo sanoinkin, että kun me sairastettiin (luultavasti) sama tauti, niin neuvolasta sanottiin ettei siitä ole haittaa sikiölle, vaikka se itselle rankalta tuntuukin. Huoli siis pois! :)

Suklaarusina, ihana :D Pääset salaa kurkkimaan pikkuista!

En nyt muista oliko mulla jotain muutakin kommenttia… Edelleen lohduttelen loppupään odottajia, että kannattaa tavallaan edetä oman raskauden mukaan. Vaikka muut tuntuiskin olevan kauheen edellä, niin pitää muistaa myös, että he ovat olleet kauemmin raskaana! Eli kun yrittää edetä oman raskautensa mukaan, niin on helpompi olla. Mun mielestä ollaan kaikki kauheen pitkällä jo, vastahan kukaan ei ollut vielä edes 10. viikolla! :D Näin se etenee <3

Ja hei vielä vinkkiä ensimmäistä kertaa odottaville: en tiedä teistä, mutta mulla ainakin kävi aika jossain vaiheessa niin pitkäksi, että yksi päiväkin tuntui ikuisuudelta. Voi siis vaan kuvitella kuinka pitkältä yksi viikkokin tuntui. Eli neuvonkin, että haalikaa itsellenne niiiin paljon tekemistä kuin vaan voitte! Tietysti asiaa helpottaa jos ootte töissä/koulussa.

( . ) Huomaan nauttivani tästä toisesta raskaudesta paljon enemmän. Jotenkin on helpompi olla kun tietää suunnilleen mitä kehossa tapahtuu, niin voi ajatella muutakin :D Mulle on myös iskenyt toisen kolmanneksen energisyys, mitä en muista ekasta raskaudesta. Ihanaa!

Pinsuli ja himpula 15+1 <3

Päivitetty.
 
Energisyys, mitä se on? Mä oon niin rikki että en tiedä miten jaksan arkea enää. Nukun hyvin kyllä mutta oon vaan totaalisen uupunut. Tänään piti jättää jumppakin väliin kun oli niin kamalia lisälyöntejä. Jatkoin sit hetken sohvalla unia (kolme tuntia :D ) ja nyt meen sitten vielä krapulaisempana ja kipeenä töihin. eikä tätä tietenkään helpota vuorotyöt ja pitkät työputket. 8 päivää, yks vapaa ja taas viis töitä joista kolme yötä. Tulee jo itku ja ressi ajatuksestakin. Mutta väsymys ei ole sairaus.. :/ Tulispa joku oksutauti tai flunssa niin saisin olla pois töistä.

tj4 ultraan. onneks on taas aamusta tiistaina. Sitten onkin paljon kahden viikon aikana. mutta jos ne saa kunnialla ohi, niin sitten uskallan jo ehkä paljastaa muutamalle vielä tän raskauden. muuten sitten vasta kun on pakko. tai no on toi vaatteiden vaihto nytkin iltasin tuskaa töissä kun se iltamaha eimee enää kasaan.

mä oon ajatellu et jos pystys pari kuukautta kiristään kotihoidontuella ensvuonna niin sais esikon ekan koulukuukauden startattua hienosti. ja hyvään saumaan muutenkin tämä tulee kun ens syksynä ei mene päivähoitomaksujakaan kun voi laittaa vaan eskariinkin lapsen.
 
Heipparallaa.

Eilen olikin neuvola. Ja pääsin minäkin kuuntelemaan pikkaisen sydänääniä. On se kyllä niin uskomatonta, että siellä se sydän niin vahvana paukuttaa. :heart: Neuvolatäti myös kertoi sokerirasituksesta, joka meillä päin tehdään alkaen viikolla 24.

Nyt on täälläkin suunnalla alettua kunnolla innostua ja suunnittelemaan vauvan tuloa.. On suunniteltu lastenhuonetta, millaista vaunua sitä hommailis.. vauvanvaatteita on alkanut eksyä kotiin. :) Ja ollaan myös ajateltu ottaa se äitiyspakkaus, siellä näytti niin paljon olevan hyviä vaatteita. :)

Onko kellään jatkuvaa janoa ja pissahätää.. Ajattelin pissahädän tulevan vasta myöhemmillä viikoilla, mut neuvolassa sanottiin että nyt jo voi olla jatkuvaa hätää. Sitten menee hetkeksi pois vaan tullakseen myöhemmillä viikoilla taas takaisin. Jatkuva pissahätä alkaa jo välillä vaivata unia.. kun monta kertaa joutuu heräämään. :/
Onneksi teen töitä kotoa käsin joka toinen viikko, niin saa nuokkua täällä kotona. :)

Seuraava neuvola 6.3

Saanuska83 & Sixten 13+5 :heart:
 
Ihania ultrakuulumisia täällä :heart: päivittäin käyn haikeana lukemassa teidän kuulumisia, ja varmasti luen sinne elokuun loppuun asti. Keskenmenosta on nyt 2,5 viikkoa ja toiveena tietty uusi raskaus mahdollisimman pian :heart: Hätähousuna tein tänään r-testin :ashamed: haamuhan sieltä pärähti. Noh, viikonpäästä käyn labrassa antamassa r-testin. Toivottavasti silloin olisi hcg jo nollissa ja päästäisiin uuteen yritykseen :p

Voikaa hyvin, elokuuhun on VAIN puolivuotta!!
 
Mulle ei ekassa raskaudessa tehty sokerirasitusta, sitten toisessa tehtiin rv 26 ja kolmannessa tehtiin rv 31 arvot hyvät kummallakin kerralla. Nyt tässä raskaudessa ei tarvi tehdä..nla täti ihmetteli miksi aikaisemmin tehty..(kun ei suvussa diabetesta ja mun bmi ok ja vauvat pieni kokoisia syntyessään).

Tarantellah; Eipä täälläkään ole energinen olo,ennen raskautta nukuin n. 7h/yö nyt menee kevyesti tuo 10 tuntia jos muksut (ja mies:D ) antaa nukkua:) päivällä tahtoisin torkahtaa mutta en pysty,vain vkloppuisin.. Päivisin ei mitään ylimääräistä kaipaa,eikä jaksaiskaan. Mutta yritän aatella että keho tarvii lepoa niin levätään, jospa se energisyys jostain vielä tulisi:)

Saanuska83; jano on ja sitten tietty wc hätä,mutta mulle nla täti muistutti jo nyt juonnin tärkeydestä,onpa sitten"takaraivossa" muistissa kun kesä helteessä vaapun;) Yöllä ainakin kerran noustava pissalle,mutta vasta sitten kun pakko mennä(eli hätä tuntuu kipuna) kun en millään meinaa jaksaa ylös nousta..

Tuosta nukkumisesta vielä ja asennosta,nukun kyljelläni ja nyt jo tyyny/täkkiä polvien välissä niin tuntuu mukavammalle nukkuminen..

pikku-uikku ja kyytiläinen 12 +4
 
Viimeksi muokattu:
Se olisi jälleen yksi työviikko pulkassa. Jotenkin sitä laskeskelee jo viikkoja kaikkiin mahdollisiin lomiin, talviloma nyt ensin, sen jälkeen pääsiäisen vapaat ja ehkä toivottavasti myös kesälomaa saa viettää kesällä. Tai sitten jätän lomani pankkiin, täytyypä ihan miettiä asiaa. Ehkä asia selkiytyy, kun kerron töissä ja voin kysellä tarkemmin, että miten on ollut tapana.

Sushen ja muut urheilusta: Itse olen melko aktiivisesti liikkunut jo useamman vuoden n. 3-4krt viikossa. Nyt alkuraskaudesta liikkuminen on vähentynyt n. 2-3 kertaan. Ei ole vaan jaksanut ja töiden jälkeen pitäisi saada jo kunnon ruokaa, niin on ollut hankala järjestää itsensä energiseksi. Nyt kun olot on jo paremmat, olen yrittänyt liikkua enemmän. Mutta mutta... Tällä viikolla tanssitunnilla tuntui hypyt ja käännökset jo niin pahoilta, että en taida enää sinne uskaltautua. Salilla kävin ja siellä pitää nyt vain valita sopivat liikkeet, tuntui ihan ok:lta vielä melkein kaikki. Vain selkäpenkissä vatsaan alkoi koskea, täytyy siis valita vaihtoehtoinen selkälihasliike. Iltasanomissa oli juuri ohjeita raskaana olevalle, mun täytyy ehdottomasti ottaa siitä vinkkejä liikkeisiin, kun en niin kokenut salikävijä ole. Sisäpyöräily tuntuu tällä hetkellä parhaalta, joten aion painottaa liikuntaa nyt salille ja sisäpyöräilyyn ja tietenkin ulkona kävelyyn. Harmi, kun kaikki vauhdikkaat lempilajit jää, mutta onneksi tykkään tuosta pyöräilystäkin. Olin ajatellut, että teen kaikkea, että se on vain itsestä kiinni, mutta kyllä ne normaalit jutut on tuntunut ilkeeltä vatsassa muutamia kertoja, että pakko on muuttaa.

Pinsulille kiitos tsempeistä. Onneksi minulla oli työprojekti tässä, joka vei aikaa ja sain siitä valtavasti energiaa. Nyt jatkuu normityöt ja toistaiseksi aika ei ole ehtinyt pitkäksi käymään.

Ensikertalaisia kun ollaan, olen itsekseni päättänyt, että otetaan äitiyspakkaus. On se vaan niin legendaarinen, että pakko ottaa se :) Muita tarvikkeita en ole ehtinyt miettiä. Varsinkin vaunut mietityttää, että mitkä olisi kaikkein kätevimmät ja menisi mahdollisimman pitkään. Jotkut sellaiset olisi hyvät, joihin saisi autonistuimen kiinnitettyä myös... no täytyy alkaa tutustua vaihtoehtoihin nyt, kun on paljastanut tämän tilansa ihmisille, joihin enimmäkseen pelkäsi törmäävänsä vauva-kaupoissa :D

Nukkumisesta vielä, en ole toistaiseksi kokenut mitään asentoa ongelmallisena. En tosin nuku vatsallani vaan kyljelläni, joten se varmasti auttaa asiaa. Saan nukuttuakin ihan hyvin, sen puolesta ei hätää. Pissahätäkään ei ole minua vielä vaivannut onneksi, ei päivällä eikä yöllä. Ehkä käyn vähän vilkkaammin kuin normaalisti, mutta ei mitään häiritsevän poikkeavaa :)

Tänään tuli muuten seulontakokeen tulokset ja tulos on normaali :heart: Kaikki on siis niin hyvin, kuin tällä hetkellä voi olla!

Nyt tuli kovasti kaikkea tekstiä, huh.

Hyvää viikonloppua mammamasut!

Elythia
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
tara ja pikku-uikku, mulle on vasta ihan näinä päivinä ilmestynyt se energisyys! Eli varmaan silleen pikku hiljaa toisen kolmanneksen alettua (jossain lukee, että toinen kolmannes alkaa 12. viikolla, jossain että 14. viikolla) se energiataso alkoi nousta, eikä silleen yhdessä yössä niinku mää joskus luulin… :D

Elohiiri82 toivottavasti tärppi on heti käynyt, paljon tsemppiä tulevaan <3

Saanuska to jatkuva pissahätä on ainaki hirveen yleinen oire. Sitä on jossain vaiheessa vissiin kaikilla…Etenki loppuvaiheessa se vaikuttaa yöuniin (ja kaikkeen muuhunki!) kun vauva potkii niin ihanasti sitä rakkoa… :D Siinä on kyllä pidättelemistä! Mutta joo, kyllä määki herään yleensä vähintään kerran yössä ja käyn pissalla.

Nukkumisesta
Mää nukun vielä oikeastaan aika samoissa asennoissa ku ennen raskauttakin. Kyljellään on mun lemppari, silleen että ylempi jalka on koukussa ja alempi suorana. Yleensä nukun paremmin vasemmalla kyljellä.

( . ) Hyi, söin eilen pitkästä aikaa rasvaista ruokaa - juustoaterian. Siitä meni kyllä maha niiiin sekaisin heti, että en hetkeen syö sitä enää! Yäääääk :D Taidan pysyä noissa terveellisemmissä ruuissa, kun niitä kroppa selkeästi haluaa.
Täällä tuntuu nyt melkein päivittäin jotain möyryntää tuolla kohdussa <3 Mut sillon pitää olla ihan paikallaan. Välillä oon vähän kutitellut ja tökkinyt tuota mahaa ja siellä sitten Himpula heittää pikkusta kuperkeikkaa vastaukseksi :D

Pinsuli ja himpula 15+2 <3


ps. Päivitetty!
 
Mä en seuraa mitään raskausblogeja…Pitäis ehkä? :)

Otin tuossa huvikseni masukuvan äsken, se on kutistunut ihan hirmusti! Kyllä siinä toi pömppö vielä näkyy, mutta muuten…huhhuh! Tämä on nyt varmaan se ilman turvotusta masu ;)
 
Huii! Lokakuisetkin jo keräilee joukkojaan tuolla ketjussaan! hurjaa! :O

(.) Mulla tuli äsken ihan kumma olo. Eka rupes vihloo vasemmalle puolelle mahaan (vihloo vieläkin), sit ajattelin kuunnella sydänäänet mielenrauhan vuoksi ja löytyihän ne jostain omien äänien takaa toooodella vaimeasti hetken. :) Heti sen jälkeen tuli tosi huono olo, semmoinen heikotus, vaikka äsken söin hedelmäsalaattia ja jugurttia aamupalaksi(! :D) No nyt tulin sit koneelle, kun pitäis koulutehtäviä tehdä ja otin kaveriksi tonnikalasalaattia ja huono olo hävisi. Vihlonta vaan jatkuu, vaikka paikallaan oon.. :/

Vessassa saa kyllä ravata useammin kun ennen. Arkena yöunet jää sinne 6-7 tuntiin ja se menee vielä nippanappa ilman, et tarvii nousta välillä vessaan. Viimeyön 12h unet kyllä keskeytyi ennen aamukuutta vessareissulla.. :D Töissäkin joutuu käymään useammin vessassa ja oon jo mielessäni kiitellyt sitä, et on semmoinen työ ettei kukaan kiinnitä siihen huomiota. Siivoaja kun nyt käy vessoissa muutenkin vähän väliä. :LOL:

Muutamana iltana on tuntunut ilkeelle, kun oon yrittänyt käydä mahalleen nukkumaan. Oon sit vaihtanut asentoa ja herännyt kuitenkin mahallaan aamulla. :D Joten ei siis vielä oikestaan vaikuta nukkumiseen. Edellisistä oon nukkunut pitkäänkin puolimahallaan, niin varmaan nytkin, kunhan tää alkuarkuus häviää. :) Luin jostain, että jos yöllä kääntyy mahalleen, niin siitä ei ole vauvalle haittaa, koska kyllä sitä osaa unissaankin varoa, jos siitä olisi jotain haittaa vauvalle..

Sokerirasituksesta sanottiin mullekkin, että 14-16 viikoilla. Itse menen diplomaattisesti viikolla 15. :D Toinen oli sit ehkä joskus 26-28 viikoilla?

Painosta aion todellakin stressata tällä kertaa ihan urakalla! (Oon varmaan ennenkin tätä tänne jo selittänyt, anteeksi toisto :D) Ekalla kerralla nousi paino 20kg, tokalla 25kg ja kaavan mukaan tästä siis pitäisi nousta 30kg. :x Tein itselleni taulukon jonka mukaan seuraan kotona painonnousua. Kävin 8.1. työterkkarilla ja sinä aamuna otin aamupainon, joten olkoon joka kk 8. päivä vaakapäivä. Joulukuussa en oo merkannut painoa ylös, mutta marraskuun lopussa on paino ollut 63,5kg ja siitä se nousi aika äkkiä kilon verran.
Joten hedelmöityksen aikaan paino oli ~64,5kg. Silloin 8.1. (kiitos joulukilojen) 66,6kg ja tänään 8.2. 66,7kg. =) Ylärajana painolle on 75kg, joten reilu 8kg saa vielä tulla painoa. Eli ei lihomista minulle. Nyt kiikutaan normipainon ylärajalla, 67kg on bmi tasan 25. :| Ajatuksissa olis siis että jos paino olis sen 75kg elokuun lopussa, laitokselle jäis viitisen kiloa niin olis semmoinen 15kg laihdutettavaa ja voisin olla loppuelämäni tyytyväinen. No jää nähtäväksi miten akan käy. Tiukka ruokavalio, ei herkkuja (ainakaan paljoa!), täts tö plän.

mammuttisi ja Heikki 11+2

P.s. 11 päivää ultraan on, itse laskin sen!
 
FIINALIINA älä vielä menetä toivoa, esikostahan mulla helpotti rv16 ja loppui joskus rv 20 tuo oksentelu.Ja todella toivon,että nytkin viimestään sillon helpottas.Nyt ollut kyllä suuri apu pahoinvointilääkkeistä,joita syönyt siitä asti kun sairaalasta pääsin. Nyt pysyy ruoat sisällä :) Vaikka toivon, että ne pystyisi kohta jättämään jo pois..

PAINONNOUSUSTA päätin esikoisesta ja nyt tästäkin,että jos pahoinvointi joskus loppuu,niin en mieti painoa.Niin hirveää oksentaminen on...Esikoisesta paino nousi lähtöpainosta 16kg, vaikka alkuun tippui sen 10kg.

H keiju 13+3
 
Pakko vähän avautua: Kerroin eilen koulussa tutor-opettajalleni raskaudesta. Opiskelen siis ammattikorkeakoulussa oman työni ohella uutta ammattia. Suorastaan alkoi ärsyttämään opettajan reagointi. Hän huokaisi syvään ja vaikutti jotenkin maansa myyneeltä. Siihen vielä kun yhdistää esimiehen taannoisen reaktion niin v***tuskäyrä suorastaan nousee taivaisiin. Olen aina kuitenkin hoitanut kaikki hommani tunnollisesti sekä töissä että koulussa. Hyvänen aika, minähän täytän ihan kohta 30. Pakkohan ne lapset on tehdä jos vielä meinaa!

Onko muut joutuneet kohtaamaan tällaisia kurjia reaktioita?
 
Pikkuisen tänään säihkähdin, kun kävin ennen kauppaan menoa puntarilla. Näytti 64,9kg eli painoa olisi yhtäkkiä tullut puoltoista kiloa lisää edellisestä punnituksesta, jonka tein tiistaina. Otin sitten neuletakian pois, kun ajattelin, että vaatteet painaa. No, puntari näyttikin sitten 63,3kg ja olin sitten ihan ihmeissäni. Yritin sitten punnita neuletakkia, että kuinka paljon se oikein painaa, mutta eihän se puntari siihen reagoinut. Kokeilin uudestaan ja taas paino näytti 63,3. Kokeilin sitten paljonko meidän tyttö painaa, kun hän sattui siinä vieressä kuljeskelemaan ja ensin sain painoksi vain 7,4kg, vaikka joulukuussa neuvolassa paino oli pari kiloa enemmän. Aloin sitten epäillä, että tuo puntari näyttää taas vaihteeksi miten sattuu ja kun laitoin neidin uudestaan seisomaan puntarille se näyttikin 10,4kg. Eli varmasti tuo 63,3kg ja neidin 10,4kg olivat ne oikeat painot. Harmittaa, kun tuo puntari näyttää ihan mitä sattuu välillä, joten ei aina voi olla ihan varma näyttääkö se oikein.

Mutta sain kyllä aika kamalan sätkyn tuosta ekasta omasta tuloksesta ja nyt tuntuu, että en saisi syödä enää mitään ennen torstain neuvolaa, jotta paino ei enää nousisi. Olen miettinyt miksi nyt paino on noin paljon noussu ja keksinkin syyn siihen. Viime raskaudessa samoihin aikoihin kävin paljon pyöräilemässä ja sopivasti juuri edellisenä päivänä ennen toista neuvolaa, käytiin siskon kanssa 20 kilsan pyörälenkin, joten sen takia paino olikin jopa 100g vähemmän kuin ensimmäisessä neuvolassa. Mutta nyt en ole paljoa päässyt liikkeelle, kun on ollut välillä kovia pakkasia, enkä silloin voi tytön kanssa ulos mennä. Kävin mie tänään aamulla, kun mies jäi tytön kanssa kotiin, koiran kanssa pitkästä aikaa lenkillä. Huomasin vain, että jos liian pitkään kävelin liian lujaa, alkoi heikottamaan ja tuli huono olo. Saman huomasin torstaina, kun kävin vaunuttelemassa eli liian raskas rasitus kostautui heti heikotuksena ja huonona olona. Olen kotona koittanut vähän jumpata jalkoja ja käsiä sellaisella kuminauhalla ja vähäisiä vatsalihaksikin yrittänyt tehdä, mutta ei sitä kotona oikein osaa jumpata, kun ei voi tehdä kunnolla vatsalihaksi ja selkälihaksi, eikä voi oikein hyppiäkään.

Keskiviikkona olisi ultra ja torstaina lääkärineuvoa. Onhan noita odotettukin, koska jos ultrassa on kaikki kunnossa, voi vihdoin kertoa muillekin tästä asiasta. Loppuu se salailu. :)

Peppi1981 12+5
 
tiiti85; kurja kuulla että kaikki eivät ole suhtautuneet raskauteesi hyvin. Mulle jopa ventovieraat on rohjenneet arvostella ikääni tulla äidiksi ja lapsilukuamme(odotan nyt neljättä lastamme). Olen useasti pahoittanut mieleni kyyneliin asti. Mutta eipä muilla ole oikeutta tulla sanomaan milloin on oikea aika lapselle tai montako lasta on sopiva luku, sen kun muistaisi kun kohtaa negatiivista palautetta vauva uutisista..

Pinsuli; kiitos rohkaisusta, odotan innolla tuota energisempää aikaa. Kai kevään myötä muutenkin väsy helpottaa, kaipaan kyllä jo auringonvaloa vaikka syksy-ihminen olenkin.

Me ei olla vielä kerrottu vauva uutisia kovinkaan, masu on vielä piilossa löllöjen alla,mutta parin vk:n päästä jo näkyy tai ainakin näin aikaisemmin ollut. Onhan se kiva päästä vaavista kertoon,mutta otan vastaan vain positiiviset palautteet,muut pitäkööt mölyt mahassaan..

Painosta; mulla tullut painoa 12-18 kg raskausaikana,enimmillään olen painanut 20kg enemmän kuin nyt. Nyt kyllä toivon että joku 10 -12 kg tulisi enää,tähän mennessä se 2kg tullut..

pikku-uikku ja kyytiläinen 12 +5
 
Terveisiä ultrassa! Olipa...no...mielenkiintoinen ultraan, siis ihan positiivisessa mielessä :) Katto niskaturvotuksen ja sano että on normaali ja sitten totes että no kyllä hän voi sen mitata ja normaali oli. Kovin oli vauva rauhaksiin, tais olla paiväuniaika menossa. Mutta siis liikkeet näky ja tasanen vahva syke. Kait se on nyt sitten pakko uskoa todeksi! En silti vielä ole kirkossa tätä kuuluttanut, koska eräiltä lähipiiristä odotan aika tuomitsevia kommentteja :( Mutta jossain vaiheessahan se on omalle äidille uskallettava kertoa...

Istukka oli jo siirtynyt pois kohdun suulta, joten nyt se ei ainakaan ole este alatiesynnytykselle, HUH! Toisin kuin joku täällä, minä en missään nimessä haluaisi sektiota. Tosin voihan se olla suunnitellusti eri kokemus. Mutta viimeksi kun kiireellä mentiin ja kuulin vain vauvan rääkäsyn ja vasta seuraavana päivänä näin nyytin niin voin sanoa että se kiintymys piti opetella. Ja oli tosi outoa kun kaikki osastolla onnitteli, kun minulla oli olo ettei mitään vauvaa ollut olemassakaan... Ihan tuskan hiki tulee kun taas muistelee :(

RU 3.4 ja samalla äitiyspoliklinikka lääkäri.
Ens viikolla on sokerirasitus ja sitten joudun vielä siihen toiseen raskauden loppupuolella (kun tuota painoa on ;) ). Mutta eipä niissä koskaan mitään silti ole ollut ;)

Mä tykkään aina sillon tällöin lukea raskausblogeja, tosin ne mitä seurasin viime raskaudessa loppuivat kun vauvat putkahti maailmaan. Onhan se ymmärrettävää ettei pienen lapsen kanssa jaksa enään välttämättä blogia kirjoittaa.

Ja ihan vaan terkut täältä että ei paljon energiaa ole... Huomenna kyllä ajattelin ottaa itteäni niskasta ja käydä koirien kanssa kävelemässä. Se kun vaan menee niin, että kun ne on mun kans aina tuolla pihalla heppahommissa niin ei tuu sitten enään lähettyä hihnalenkille... Mietin kyllä tässä, että nyt kun tuo nuorin nukkuu jo aika hyviä pätkiä päiväunia niin vois vaikka tossa pellolla hieman ratsastellakin, se jos mikä vahvistaa just niitä oikeita lihaksia synnytystä ajatellen :)

Eipä muuta kun *POKS

Mirka J. & Elma 14
 
Heippa kaikki!
Elossa ollaan vaikka en ole pitkään aikaa kirjoitellut, oli tuossa tuollainen 8 päivän työputki jossa 6 iltaa joten ei paljoa jaksanut ylimääräistä. Enkä ole facebookiin kadonnut, enkä ajatellut kadota :)

Ihania ultrakuulumisa teiltä on ainakin tullut! Ja hyvää oloa toivon kaikille.

Meillä on alkanut pieniä liikkeitä tuntua, on se vaan omituista <3
Hauskaa raskaushormonien kanssa katsella olympialaisia, tai olen katsonut vaan näitä lumilautakisoja. Koko ajan meinaa itku tulla, varsinkin äsken kun Enni Rukajärvi veti huippusuorituksen. Ja sitä ennen kun se yksi kaatui pahan näköisesti itku tuli. Huh huh, taitaa jäädä kevään jääkiekon mm katsomatta ja olympiajääkiekot kun näin itku tulee koko ajan :D

Hyvää sunnuntaita!

Mmaria ja pienet 14+4
 
Ihanaa Mmaria kuulla sustakin välillä! :) Hyvä, että sinnekin kuuluu hyvää.

Täällä on taas normi viikonloppu - hiljaista ;)

Musta tuntuu, että mun raskaus paistaa kilometrien päähän mun naamasta. Ei sillä että se haittais, mutta eilen olin ystävieni seurana baarissa, ja kyllä siinä Jaffaa juodessa tuli vähän sellanen olo, että kaikki tuijottaa ja luulee että juon jotain drinkkiä raskaana :D Heh.

Pinsuli ja himpula 15+3 <3

Päivitetty!
 
Äh tuli muuten mieleen…Eilen kävin pian parturi-kampaajaksi valmistuvalla ystävälläni tuunaamassa hiukset kuntoon (väriä laitettiin esimerkiksi vain hiusten pituuksiin, ei ollenkaan tyveen tai päänahkaan, koska käytettiin mun luonnollista väriä). Istuin sitten aika pitkään siinä tuolissa, ja yhtäkkiä tuohon hartioiden etupuolelle alkoi sattumaan aivan hirveästi. Kipua oli vaan vähän aikaa, eikä se silloin säikäyttänyt. Mutta nyt yhtäkkiä muistin, että niin. Äkillinen hartiakipuhan on listerian yksi oire. Mulla on kyllä muuten aina hartiakipua, mutta sellaista kipua en ole koskaan kokenut. Istuin kyllä monta tuntia paikallani liikkumatta yhtään…Ja huonossa ryhdissä. Mutta pelko iski. Kuuntelin kyllä tänä aamuna sydänäänet ja löysinkin ne, mutta ääh. En tiedä mitä yritän hakea sillä, että laitan viestin tänne, tuskin kukaan osaa auttaa :D
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikille odottajille! Liitynpä minäkin seuraan, jos sopii :) Oon joskus ihan alkuvaiheessa ollutkin mukana, mutten sen jälkeen jaksanut kirjoitella, lueskelin lähinnä teidän kertomuksianne :) Mutta nyt haluaisin kertoa vähän omista kokemuksistani!

maggy/21v/1.lapsi/TYKS

Neuvolakorttini on tietenkin hukassa, mutta laskettu aika oli viimeisimmän ultran mukaan 14.8. eli raskausviikkoja olisi kasassa jotakuinkin 13+2 seuraava neuvolakäynti on 28.2. ja rakenneultra 31.3.

Oloni on ollut järkyttävä viikosta 6 lähtien. Kunnon "oksennustauti" päällä ja olenkin oksentanut keskiarvoltaan 2-4 kertaa päivässä (haarukassa 1-20), lähinnä aamuisin, mutta paljon poikkeuksiakin on mahtunut mukaan. Tämän aikana olenkin laihtunut n. 7 kg joista 2 oli painoindeksilaskurin mukaan ylipainon puolella, eli ei mitään hätää :D

Voimat ovat olleet aivan lopussa ja sosiaalisuuteni katosi siinä samalla, ei tee mieli jutella kenellekään, ei kirjoittaa ei soittaa, ei mitään. Murjotin vain itseeni sulkeutuneena. Ihana avomieheni on vaan jotenkin kestänyt mua koko tän ajan, vaikkei saanut minulta juuri huomiota koko tuona aikana, vaan pelkkää äksyilyä ja piikikkäitä kommentteja, kuinka se tekee kaiken väärin! :D

Huomioni on vain ja ainoastaan tässä raskaudessa eikä opiskelusta meinaa tulla yhtään mitään! En ole tehnyt vielä kertaakaan läksyjä tämän vuoden puolella ja se harmittaa, koska tätä menoa en saa tarvittavia pisteitä kasaa ja joudun maksamaan opintotukiani takaisin jotka nekään ei riitä mihinkään :( (Onneksi on noita säästöjä..) Lisäksi meille on tulossa maaliskuussa häät (avo halusi välttämättä mennä naimisiin just nyt) ja niihinkin pitäisi keskittyä...

Noh, kukaan ei varmaan jaksanut lukea näin pitkälle, mutta tää on ehkä tärkein asia minkä takia tänne ees kirjoitin :D Löysin tänään vatsastani ensimmäisen raskausarven sitä rasvatessani!!!! Onko muilla tullut tätä vielä vastaan? :( Tiesin kyllä niden tulevan, sillä minulla on niitä ennestäänkin mm. selässä, kyljissä, rinnoissa ja jopa polvissa! Murrosikänä kun tuppasin kasvamaan hetkessä joka suuntaan...

No joo, ehkä tää riittää näin aluksi :) ...
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä