Elovauvat 2007

No nyt on sitten poika allerginen.Hirveä homma hakea omasta ruokavaliosta kaikki mitkä aiheuttaa oireita äidinmaidon kautta...Ainakin kala,sitrukset,suklaa,kananmuna,paprika...Huh!Näitä kun oon ilman niin ei oo ihottumaa,muutakuin jaloissa kuivaa atooppista.. SAHEI:sulla oli ilm.kokemusta vauvojen allergioista?Mä oon ihan ensikertalainen,vaikka kolmas lapsi.Voiko allergia vaikuttaa yöuniin,kun meillä ei tosiaan nukuta kuin max 2h pätkiä ja usein aamuyöstä enää puolisen tuntia kerralla..Lähete on menossa lastenpolille kyllä mutta neuvolatäti sanoi että yleensä vaan tarkkaillaan?!Muuten kyllä Ossianin kanssa kaikki ok,vielä ei käännytä mutta kerkeehän sitä
 
ALICE..:JOO allergiat vaikuttaa yleensä myös uniin,meillä jasmiina oli koko ajan tissis kiinni ku joku häiritsi unet tosi katkonaisia haki ilm. lohtua tisusta,sitten ku lopetin maitotuotteet kaikki muuttui.suosittelen että kokeilet täys maidotonta,munatonta,kalatonta ja yleisiä allergisia ruoka-aineita välttävää diettiä kaksi viikkoa,jos poitsu yhä oireilee, sitten ku poitsu oireeton kokeile yksi ruokavalio kerrallaan mistä tulee oireita,yleensä maito,kala ja muna kulkee käsikädessä,itse olen tällä dietiillä jasmin allergioiden takia,joulun jälkeen aloitellaan kiinteitä ruokalaji/viikko,allergiat kurjia ja vaatii kärsivällisyyttä mut mitä ei lasten hyvinvoinnin eteen tekis =) histamiini.com löytyy paljon tietoa allergioista,tsemppiä sinne ja kaikille muillekin elomammoille,me saatiin vasta su neiti kuntoon altistusten jälkeen mikä oli jo ke,oli aikas hurjaa täälläpäin :wave:
 
Tänään siis käytiin 4kk neuvolassa ja mitat olivat:

pituus 62cm
paino 6080g
pipo 40,2cm

Meillä oli lääkärin tarkastus ja lääkäri kirjoitti neuvolakorttiin että kuulo, silmät, vatsa ja sydänäänet ok. Motoriikka erittäin hyvin kehittynyt. Iho hyvä. Tarttuu leluun. Kääntyy.

Tyttöhän on tosin kääntynyt jo reilun kuukauden verran ja jo edellisellä käynnillä kääntymisestä on merkintä kortissa. Oikein jäntevä tyttö on. Ja ryömiminenkään ei ole kovin kaukana kun mahallaan ollessa nostaa takapuolen ylös ja työntää jalat alle ja yrittää kovasti ponnistaa. Tahtoo vaan olla nyrkit koko ajan suussa niin niitä ei voi käyttää itsensä vetämiseen eteenpäin :) Mutta luulenpa ettei mene kauaa kun hoksaa miten päästään eteenpäin. Nyt jo pieniä matkoja saa itseään hiisattua mutta ei silleen tarkoituksellisesti.

Kiinteitä alettiin viikko sitten maistelemaan. Viikko syötiin äidinmaidolla lantrattua peruaa ja nyt siirryttiin peruna-porkkanaan. Syönti onnistuu hyvin eikä yhtään puistattele edes. Ihan kuin olisi aina syönyt.

Muutenkin elo on ihan mallillaan. Joulua odotellaan.

 
Pauzi
Heipäs hei,

meillä on taas olevinaan niin kiireistä ettei muka ehdi etes kirjoittelemaan tai lukemaan. Milja on ollut nyt viikon kamalassa nuhassa, ja kuumettakin oli kolmena päivänä. Ensimmäiset kolme yötä oli niin vähä uniset että en edes autolla uskaltanut lähteä ajamaan kun väsy oli niin kova, mut nyt alkaa hieman helpottaa. Kyllä tuo räkäinen on kuin mikä, mut jospa tämä kohta alkaisi taittua, onhan tätä ollut jo viikko.
Minulla on taas ilmeisesti sammasta rinnassa
Mistä tuon sammaksen tunnistaa rinnasta? Mulla on rinnat jotenkin kummallisessa kunnossa, ei ihan terveeltä tunnu, mut en oikein tiedä mikä on vikanakaan.

Meillä on varovasti maisteltu pari viikkoa perunaa, ja nyt porkkanaa. En ole antanut kun teelusikallisen jotta tyttö vain huomaisi että on olemassa muutakin ruokaa kuin vain maito, ja saisi tutustua noiden soseiden rakenteeseen. Ja nyt sit aletaan ihan syömismielessä harjoittelemaan noita soseita.

Meilläkin Milja jo kääntyy masulleen ja nyt on alkanut yrittää tosissaan päästä liikkeelle. Peppu nousee ylös ja jalat menee alle, mut kädet on vaan edessä levällään kun ei toinen oikein tahdo ymmärtää mitä niillä tehdään.

Jaaha, nyt kutsu kuuluu taas...
 
Niin, tosiaan tuntuu siltä että aika kiireistä on..oisko tää joulunaika sitten sellaista :xmas: Tosin meillä onkin ollut nyt kaikenmaailman kissanristiäisiä..ihan kivoja sellaisia. Ekaa kertaa oltiin vasta nyt vähän pidemmällä reissulla ja hyvin meni. Juna on todella kätevä kulkuväline vaunujen kanssa. Nikolas ihmetteli myös junaa ja oli tosi kiinnostunut ympärillä tulevista ja menevistä ihmisistä.

4kk neuvola tuli ja meni ja mitat olivat :

pituus 67.4
paino 7160g
py 43cm

Muita merkintöjä ei tälläkertaa laitettu kun minä olin vähän huonosti nukkunut niin olin ottanut äitiyskortin mukaan :/ Paikalla oli opiskeljija, joka oli vähän hmm..avuton. Kaikki kunnia siis opiskelulle, mutta hän ei tosiaankaan oikein vielä haldannut hommaa. No, onneksi ei mitään ihmeellistä oliskaan ollut.

Meillä ihan samaa menoa kuin Pauzilla...poitsu kääntyy kokoajan ja kädet levällään yrittää jaloilla punkea itseään etiäpäin. Kova ähinä käy.
Kiinteitä ollaan syöty jo kuukauden päivät ja parisen viikkoa kunnolla ja hyvin maistuu. Toinen rotarokote saatiin, eikä juurikaan mitään oireita ole tullut siitä. Nikolas on oikeen hyväntuulinen ja sosiaalinen vauva :D Tosin vierastaa helposti hiukan jos uusia ihmisiä tulee.

Muistaakos kukaan että saako kananmunaa alkaa antamaan samaanaikaan kuin lihaa? Muistelen että esikoiselle maistui tosi hyvin perunaan muussattu kananmuna, mutta milloin sen aloitin...ei mitään muistikuvaa. Samoin olen miettinyt tomaattia...koversin tomaatin sisuksen perunan sekaan ja se toi hyvää makua soseeseen, mutta voiko sitä jo antaa? Jos joku muistaa niin kiitos etukäteen tiedosta ( en löytänyt netistä tietoa) Mistään ei ole tullut Nikolakselle oireita ja iho on tosi hyvä, että mitään allergiaa tuskin on.

Tässä näitä kuulumisia tälläkertaa. Hyvää joulunalusaikaa kaikille!
 
Onko muilla tullut kiinteiden aloittaessa pieniä oireita ilmavaivoja, kakka muuttunut tms.kokemuksia lueskelen mielelläni
Täällä sairastetaan flunssaa kaikki lapset,kolme yötä nukuttu tooosii vähän,eilen piti käyttää neiti lääkäris ku pari yötä niin rohisi ja hengittäminen työlästä jokin virus nyt jyllää et ei hätää niinkauan ku syö ja pissaa,itsellä alkaa hieman mennä väsymyksen puolelle,eikä juuri ylimääräistä jaksa...kun saisi ton ukonkin jollain tajuamaan et veto on pois ....
Taitaa tulla musta joulu ku suli sit viimeisetkin lumet mutta hyvää joulun odotusta kaikille :wave:
 
Kyllä on synkkää ulkona,tulis jouluks vähän edes lunta..Meillä on yöt tooosi mahdottomia.Ossian "nukkui" viime yönkin 22-4 20-30min pätkissä.Nukahtaa tissi suussa mut heti kohta alkaa kasvojen hieronta ja ihme kähjäys.Nyt kun oon välttänyt ihottumaa aiheuttavia ruokia itse niin ei oo pojalla nyppyjäkään,mutta joku vaiva kuitenkin kun ei nukuta.4-7 oli ainoa pitkä pätkä.No ens viikolla on lastenpolil aika,en tosin usko että siellä mitään osataan sanoa,ei neuvolatätikään täällä osannut neuvoa.Netistä taitaa parhaiten löytää tietoa.Meillä on kiinteiden alotuksen jälkeen kakkaaminen harventunut ja on "paksumpaa".Poika oikein saa tosissaan ähistä että saa vaipallisen.mutta nyt kuuluu pientä huutelua
 
..jotain pientä ilman lisääntymistä oli hetken havaittavissa, mutta ei siten, etä ois masukipuja aiheuttanut. Muuten ei kiinteistä ole mitään oireita tullut..enkä olisi niitä tieten jatkanutkaan jos jotain ois tullut. Syöntimäärän löytyminen on ollut vähän hakua. Kakasta on tullut kiinteämpää mut masu toimii kuitenkin 1-2 krt/pvä. Annan edelleen relatippoja..ajattelen että pitää suoliston hyvin toiminnassa.
Tietääkö kukaan et löytyskö netistä joku lista näistä vihanneksista ja hedelmistä mitä voi milloinkin alkaa antaa. Tietoa ei löydy kuin perus porkkana-peruna linjalta ja oisin kiinnostunut "maustamaan" ruokaa esim avokaadolla, tomaatilla, kurkulla jne....pitäs vain tietää että onko niissä jotain ettei sais antaa. Pinaatin ja punajuuren tiedän ettei, mutta entäs esim muut juurekset kuin porkkana??? Esim lanttu tai palsternakka??Palsternakka etenkin tuntuis ainakin aika miedolta ja on maukas juures.
:wave: Mukavaa sunnuntaita !
 
Meillä oli perjantaina 3kk neuvola. Hyvin on Oskar kasvanut. Pituutta oli 63,7cm ja painoa 7160g. Joten herra on ollut kotona ruoka-aikana. :LOL: Ollaan menty kokoajan täysimetyksellä ja neuvolantäti sanoi, että nykyään suositellaan että puoleen vuoteen asti jatkettaisiin.

Oskarilla olisi jo kovat menohalut.. kääntymistä treenaa ja sängyssä pääsee jo eteenpäin (aina kun muistaa miten ne jalat pitikään laittaa). Sylissäkin pungerretaan kokoajan istuma-asentoon. Ja ikää tosiaan pikkuisen päälle 3kk. :whistle: Mutta isukki on kuulemma pienenä ollut mahdoton menija ja itekin kävelin jo 9kk iässä. Taitaa tällä mammalla tulla vilkkaat pari seuraavaa vuotta! :p
Pilkettä: Muistaisin, että neuvolalätyskässä vai oliko se äippäpakkauksen mukana tulleessa vihkosessa oli noista ruuista. Jos sulla lähettyvillä, niin kurkkaa josko löytyis tietoa. Meil just remppaa ja kaikki on ihan hyrskynmyrskyn, joten en tähän hätään pysty tarkistamaan.
 
Pilkettä:www.perhekerho.net on jotain vauvan ruoka-ohjeita,itse tein pojille aikoinaan kasvissuikaleista(pakaste) ruokia,erilaisia juureksia voi käyttää kokeilee vaan mikä sopii :)
Me kokeiltiin muutaman päivän perunaa,no kova flunssa tuli sotkee kuviot,joten täysimetykseen palattiin,ku ei tiedä kumpi kaikki oireet aiheuttaa,kurjaa ja yöt edelleen tuskaisia sitkeä tauti on
Hemu:Kuinka jakselette säästyittex taudilta
 
Sahei Ihan hyvin jaksellaan. Pahaa mahatautia ei saatu, onneksi. Oliver oksensi pari kertaa ja ripuloi joitakin kertoja, mutta ei onneksi mitään sen pahempaa. Kohta viikon verran onkin sitten jyllännyt flunssa ja kovasti toivotaan, että on ihan tavallinen flunssa, eikä vaan mikään vedestä pesiytynyt pöpö. Oliver on niin tukkoinen, että huutaa vaan, kun pitäisi syödä ja unet on tosi katkonaisia. Tuntuu, että mikään ei auta. Enää ei sentään ole kuumetta. Mutta työlästähän tämmöinen vesirumba on :kieh: Olen ihan uuvuksissa pikkuisen lapsen kanssa, kun kraanavettä ei oikein uskaltaisi mihinkään käyttää.
 
Enpäs muista milloin viimeksi olisin herännyt näin aikaisin... Tai herännyt juu, syöttämään mutta kömpinyt takaisin sänkyyn hetken kuluttua. Nellalla on nenä aivan tukossa, yskii myös. Ei pysty hengittämään nenän kautta, eikä oikein tunnu osaavan suunkaan kautta, ainakaan pitkään. Sänkyäkin on laskettu jalkopäästä pari pykälää, että olisi helpompi hengittää. On tämä meidän olohuone niin vetoisa... :/

Meillä nukkuminen parantunut. Kun Nella lopulta nukahtaa yöllä, 23-02 nukkuu hän 5-10h yhteen menoon. Päivälläkin tuntuu ottavan reippaammin nokosia, vaikka ei ole muodostunut mitään tiettyjä aikoja vielä. Joskus nukutaan viisikin tuntia, joskus puoli tuntia. Noh, kunhan vain nukkuu.

Itkuisuus on myös kunnon unien myötä laantunut eikä Nella itkeskele enää kamalasti. Silloin kun samat maisemat alkavat ketuttaa, tulee huuto. Liikkeessä pitääkin olla edelleen jatkuvasti... On vain työlästä kannella tyttöä ympäri asuntoa pitkiä aikoja. Rintarepun hankinta mielessä edelleen.

Syönnit olisi ehkä myös harventuneet eikä korviketta/velliä menisi niin paljon kuin aiemmin. Annoimme viime vkloppuna riisivelliä maistettavaksi. Hyvin upposi, vaikkei tuntunut olevan samanlainen hitti kuin maissivelli aikoinaan.

Meillä tänään 3kk neuvola, ensi lauantaina on Nella tasan 3kk. Ilmeisesti antavat rokotteen tänään, varauduin jo mahdolliseen kuumeeseen yms. ekstraitkuisuuteen Panadol 24mg liuoksella. En jaksaisi alkaa suppojen kanssa taistelemaan kun Nella ei viihdy alkuunkaan mahallaan, turhaa toista kiduttamaan. Apteekista vielä varmistin että voi myös sekoittaa maidon sekaan jossei tunnu suoraan ruiskusta maistuvan. Ei tietenkään ole sanottu että mitään oireita tulee, mutta parempi näin.

Minulla oli eilen oma rokotus :D Sain jäykkäkouristus-kurkkumädän. Edellisestä olikin aikaa 11 vuotta.

Meillä jouluvalmisteluita, olen ostanut valokuva-albumeita, sellaisia tyhjäsivuisia jotka olen koristellut kansista, edestä ja takaa huovalla, ruusukkeilla, nauhoilla yms. ja täytän sivut Nellan kuvilla. Ajattelin kirjoittaa kuvateksteiksi tarinan, muotoon; "Synnyin 15.9.2007, painoin jne. (ensimmäinen kuva syntymän jälkeen), vanhempani huomasivat minussa heti temperamenttia (raivoisa itkukuva), olen ollut myös pienestä pitäen kovin iloinen (naurukuva) ja olen ollut kiinnostunut ympäristöstäni (tarkkaileva...)" eli tuohon tyyliin. Ehkä hiukan kuvatekstien rakennetta pitää venyttää, albumiin tulee yli 40 kuvaa. Ja noita olen siis väsäämässä kuutta. Taitaa tulla kiire että ehdin ennen joulua.

Mies osti mulle kitaran joululahjaksi. Se on kyllä aivan loistava. Olen yrittänyt opetella soittamaan sitä joskus kun Nella nukkuu tai sitten iltaisin kun mies on itse kotona. On se kyllä vaikeaa, mutta palkitsevaa. Vähän niinkuin tämän meidän Nellan kasvattaminen ja jokapäiväiset askareet hänen kanssaan :D

Täytyy myöntää että alku tähän vanhemmuuteen oli kyllä aikamoinen shokki. Olen työskennellyt aiemmin tarhassa, mm. alle kaksivuotiaiden ryhmässä jossa oli useita alle vuoden vanhoja sekä hoitanut pikkuveljeäni intensiivisesti viisitoista vuotta sitten, joten on tullut kokemusta lapsista. Aina olen lapsista kovasti pitänyt ja haaveena niitä on ollut saada kolme (eikä kaikesta vaikeudesta huolimatta ole toive muuttunut). Nyt alkaa aidosti helpottamaan ja pääsee nauttimaan iloisesta, kauniista, terveestä ja kaikinpuolin mahtavasta lapsesta. Tuntuu ihan erilaiselta seurustella Nellan kanssa kun hän myös ymmärtää ja jaksaa vähän keskittyä höpöttelyyn ja lelujen räpläilyyn.

Täytyy myöntää että kun katselen ja kuuntelen ystävieni alati vaihtuvia poikaystäväongelmia ja "onnen metsästystä", tunnen olevani jollakin tapaa etuoikeutetussa asemassa. Että minä olen löytänyt elämäni miehen, taistellut onnemme puolesta ja nyt meillä on lapsikin. He eivät vain tunnu tajuavan sitä että matka tänne asti ei ole ollut millään tapaa helppo, ei asioita tarjota hopealautasella heille, ei myöskään minulle.
Olen onnellisempi kuin koskaan :heart:

Tulipahan taas tekstiä... Erittäin mukavaa ja lämminhenkistä joulunodotusta Elomammoille vm. 2007! :hug:


Kirvash ja Nella, vähän vajaa 3kk
 
Ihan meinas oma pino unohtua... :LOL: Elikkäs jos täältäkin joku haluaa lahjottaa pois pieniä alle 60cm vaatteita niin minulle voi lähettää! Annamme ystävieni kanssa vaatteet lahjoituksena OYS:ssiin synnyttäneiden osastoille. Ainakin elokuussa suurinosa vaatteista oli rikkinäisiä ja valtavan kokoisia, joten tarpeeseen menevät...

Ja kuulumisiakin hiukan! Juholla on syönti parantunut nyt ihan hurjasti. Imetys loppui melkein seinään, mutta nyt tuntuu ettei enää haittaa.. Onneksi pullo kelpaa ja perunoitakin ollaan pikkuisen maisteltu! Pääasia että kasvaa ja voi hyvin.. :heart: Paitsi että nyt ollaan flunssassa koko sakki. Juho on onneksi säästynyt vielä kuumeelta mutta nenävuotaa ja on välillä tukkoinen! Keittosuolatipat ja niistäjä on kovassa käytössä... Jospa se tästä pikkuhiljaa hellittää...

Minulle oli kans ehkä hiukan yllätys miten voimakkaasti itse reagoin kaikkeen vauvaan liittyvään ja kuinka suurilta pienetkin asiat tuntuvat. Aluksi en osannut nauttia vanhemmuudesta kun tuntui ettäoli ihan valtavat paineet niskassa...

Tea ja Juho kohta 4kk
 
Minulla sammas aiheuttaa sellaista kutisevaa kipua nännin sisäpuolella ja kun vauva alkaa imemään niin vihloo. Lisäksi siihen ihan nännin kärkeen on minulla ilmestynyt sellainen valkoinen nokare. Tosi ärsyttävää kun tuota lääkevoidetta pitää käyttää taas vähintään 4 viikkoa 2 krt päivässä jotta häviäisi. Oireet on nyt jo helpottaneet onneksi.

Meillä alkaa muutto olla valmis. Tämä uusi asunto tosin on pahvilaatikkopinoja täysi kun on edellistä pienempi (aiotaan alkaa rakentaa uutta isompaa taloa siksi tälläinen ratkaisu), mutta eiköhän tämä tästä. Tänään pitäisi illalla mennä vanha talo viimeistelemään luovutettavaksi uusille omistajilleen. Hieman haikea olo kun on se meille rakennettu/rakennetettu.

77mm ja Milo 3,5 kk
 
nyt takana. Painoa Nellalla on huimat 7490 g ja pituutta 65 cm. Itse arvelin painoa 100 g suuremmaksi ja pituutta 0,5 cm enemmän. Läheltä meni.
Rokotus meni hienosti, pieni älähdys kun painettiin lääke lihakseen. Sitten mamman jalalle pomputukseen ja kaikki unohtui. Meni paremmin kuin osasin edes odottaa. Nyt sitten tarkkaillaan neidin oloa. Ostin myös vihdoin keittosuolatippoja ja "nenäimurin". Kerran jo kokeilin, tuntui auttavan hiukan.

Eipä tässä muuta :wave:
 
moikka!

pitkästä aikaa taas linjoilla. me oltiin its.päivän tienoo taas mummuloimassa. lauri maistoi suomen 90v synttäreitten kunniaksi pottua ja porkkanaa. irvistellen ja yökkien, mutta söi =) nyt kahtena päivänä olen antanut sosetta myös iltaisin, eli 2krt päivässä. tänään lisäksi omppua.

4kk nla oli tänään. paino 7380g
pituus 64,5
kuuppa 42cm
"kasvu etenee hyvästi. hymyilevä ja seurusteleva vauva, päänkannatus hyvä ja kyynärnoja ok."

kaikki kunnossa, enkä itsekään osaa olla mistään huolissani. oma olo myös ollut taas hyvä. vaikka hirvittää hiukan, kun iskä on taas ke-la pois ja ensi viikollakin ke-pe. no ehkä me pärjätään, kun ei laita itselleen mitään liian suuria tavoitteita.

joulunodotusta myös täältä. tulis vaan enempi lunta..



 
Nyt väsyttää ja potuttaa ei nukuttu juuri pariin viikkoon neiti yöt niin tukossa,viime yönä ei edes kahta tuntia putkeen,lääkäris käytiin ja ventoline ja nenätippoja määrättiin josko helpottais oloa,astmaa alkavat epäilemään pikku neidillä :kieh: minä kun niin toivoin et edes Jasmiina tältä säästyisi, vaik pelännyt vähän aikaan et astmaa meinaa pukata,ei kiva ei,mut vielä en heitä pyyhettä kehään...
Onpas teillä isoja vauvoja tai sitten meillä pieni kun moni 3kk:n iässä isompi ku me 4kk:n =) Aurinkoista päivää kaikille nyt tankkaamaan kun osa nukkuu osa ulkoilee :wave:
 
Meidän vauvalla todettiin keuhkoputkentulehdus+ korvatulehdus molemmissa korvissa n.1,5 vko:a sitten. lääkärissä käynti poiki siis antibioottikuurin, 10pv:ksi. Tänään loppunee, päivistä sekaisin. Poika ei enää syö rinnastakaan, ihmettelen miksi koska tähän asti on sujunut OK. Nyt vain pulloa haluaa, eikä rinnalla tee muutakun itke.No, huomenna on 4kk neuvola...joten kyselen sieltä mitä pitäisi tehdä...
Muuten kaikki OK. Joulua odotellen ja reissua eestin puolelle.
 
:xmas: Heippa vaan! Tosiaan, joulu tulee kovalla vaudilla. Ja vasta kun oli elokuu! :D

Me ollaan onneksi säästytty flunssilta, ja muiltakin sairauksilta. HUH!Viikko sitten käytiin jyväskylässä näyttämässä neidin sydäntä. Sivuääni kuuluu vielä ja pieni reikä on kammioseinän välissä. Ei aiheuta toimenpiteitä, eikä ole vaarallinen. Toukokuussa taas kontrolli. Itse olin vaan jo 100 varma, et reikä on umpeutunu, joten oli suuri pettymys/säikähdys kun se olisin vielä siellä.

Miina on reipastunut vielä entisestään. Kovasti juttelee ja harvoin enää itkee. Ihana tyty!! :heart: Masukin on alkanut toimimaan paremmin. Nyt kakannut 2vkon sisällä jopa 4kertaa!! :D
Kiinteitä ei olla vielä aloteltu, vaikka kaikki kovasti painostaakin. Mulla meinaa välillä keittää ja kunnolla, kun joka suunnasta joku sanoo et kannattais jo kiinteitä alotella. Eiköhän me ite osata päättää millon alotetaan mitäkin! :kieh:

Jokos te kaikki ootte joululahjat hankkinu?? Mulla on vielä kaikki ostamatta!!! :eek: :whistle: Kiire taitaa tulla... Ja me kaiken lisäks asutaan huitsin nevadassa, josta on lähimpään kaupunkiin 120km. Joten lähtemällä pitää lähteä ku haluaa ostoksia tehä. Ja vielä ku tuo ukko on töissä, ni tiedä häntä millon päästään lahjaostoksille. :/

Joka teidän kaikkien elokuiset kääntyilee?? Mites leluihin tarttuminen?
Miina osaa kääntyä mahalta selälleen..Ei muuta. Leluihin tarttuu,mutta ne ei vielä kovin hyvin pysy kädessä.
Haluisin vaan tietää,miten muut elovauvat on kehittyneet. jokainen on tietysti yksilö, joten kullakin kaikki aikanaan! :)

Eipä tällä kertaa muuta. Nyt kaffille, kun miina vielä nukkuu. Ihanaa joulun odotusta ELOMAMMAT ja "VAUVAT"!! :) :xmas:

-Maypo ja Miina 3kk 3vkoa
 
Alkuperäinen kirjoittaja maypo:
Kiinteitä ei olla vielä aloteltu, vaikka kaikki kovasti painostaakin. Mulla meinaa välillä keittää ja kunnolla, kun joka suunnasta joku sanoo et kannattais jo kiinteitä alotella. Eiköhän me ite osata päättää millon alotetaan mitäkin! :kieh:


Joka teidän kaikkien elokuiset kääntyilee?? Mites leluihin tarttuminen?
Miina osaa kääntyä mahalta selälleen..Ei muuta. Leluihin tarttuu,mutta ne ei vielä kovin hyvin pysy kädessä.
Haluisin vaan tietää,miten muut elovauvat on kehittyneet. jokainen on tietysti yksilö, joten kullakin kaikki aikanaan! :)

Eipä tällä kertaa muuta. Nyt kaffille, kun miina vielä nukkuu. Ihanaa joulun odotusta ELOMAMMAT ja "VAUVAT"!! :) :xmas:

-Maypo ja Miina 3kk 3vkoa
No just meillä tasan toisinpäin että mitenkäs jo nyt kiinteät aloitettu....ja samat mietteet että eiköhän sitä itse tiedä ( ts.vauva näyttää..) milloin aloitetaan

:D Se on kumma kun niitä tietäviä aina löytyy, eikä tajuta ottaa huomioon just niinkuin sanoit, yksilöllisyyttä...ärsyttää olla melkeistä tuntemattomillekin perustelemassa miksi on tehnyt niinkuin on tehnyt. No, eipä tuo nyt niin iso juttu ole, mutta kiinnitin vain huomiota kuinka on niin tai näin niin aina jonkunmielestä väärinpäin...Elä Maypo välitä kommentoijista..kyllä tiiät itse.

Meillä käännyttiin selkä-masu suunnassa kolmisen viikkoa sitten, ja msullaan viihdytään suhthyvin jo kun pää on viimeviikolla alkanut oikein kunnolla nousemaan kohollen, jotta näkeekin jotain. Mutta vain vahingossa ollaan menty toistepäin ( että näin tääkin voi olla erilainen vauvoilla ) Tarttumisasiat on samoin kuin teillä, että molemmin käsin tartutaan, mutta tavarat lentää helposti pois. Tutin on oppinut ottamaan suusta pois ja se on vauvasta tosi hauskaa.
Eniten tykkää leulista just pehmeistä, kuten Ainu-pupusta josta saa kunnon otteen ja se pysyy helposti kädessä.

Rytmin muutosta meillä ilmassa...nukkuminen vähentynyt huomattavasti tälläviikolla yhtäkkiä ( siis päikkärit ) Kahdet lyhyet unet on jääneet pois ja pitkät unet lyhentyneet pariin tuntiin...saas nähdä mihin tää johtaa. Onkos muilla havaittavaissa unentarpeen vähenemistä ( on oikeesti tarve vähentynyt kun poitsu on siis ihan iloinen ja pirteä ilman noita päikkäreitä mitä vielä viime viikolla oli )

Muuten sitten heipat vain kaikille Elokuisille!
 
Maypo: Meillä neiti on kääntynyt lattialla noin parin viikon ajan eli noin kolmikuisena alkoi kääntymään. Tosin sängyllä kääntyi jo aiemmin. Siinä on varmasti helpompi kääntyä. Leluista Vilma ottaa kiinni napakasti. Se taito tuli jo ennen kolmen kuukauden ikää, en edes muista milloin. Tänään huomasin miten Vilma yritti sylissä tarrata minun kaulaketjuun. Tuijotti ketjua ja yritti haroa käteensä. Kyllä oli suloisen näköinen!

Meillä on kaikki joululahjat hankittu. Tein Vilman kanssa pari reissua Kuopioon. Yhdellä kertaa ei selvitty kun Vilma ei jaksa olla kaupoilla kovin pitkään. Pari lahjaa ostin kyllä netin kautta ja se helpotti hieman.

Nyt Vilma huutelee siihen malliin että äippän on lähdettävä apuun!

 
Moikka! Ja hyvää Joulunaikaa kaikille!

Meillä kaste oli ja meni, juhlat oli kivat ja vieraat viihtyivät. Vauva reilu 4kk tuossa lattialla kellottaa, ei tietoakaan mistään kääntymisyrityksistä tai leluihin tarttumisesta. Täysimetyksellä mennään, pottua tarjosin tänä aamuna, se tuli karmeiden ilmeiden jälkeen puklina takaisin. Pediatrin mukaan voisi jatkaa pelkällä imetyksellä 5-6kk ikään asti. Semmoisia meille näin tiivistetysti.
 

Yhteistyössä