~~Elorakkaat Toukokuussa~~

G. Karvat ja kynnet - Sääri ja kainalokarvat kasvaa samaatahtiin mitä ennen raskauttakin ( eli hitaasti onneks! ) ja hiukset on ehkä vähän paksuuntuneet! Kynnet ovat todella hyvässä kunnossa, yleensä mulla heti lohkeilee ja liuskottuu kynnet, mutta nyt ei! :)
Masuun on tullut sellanen untuvakarva, onneks ihan vaaleaa karvaa mitä tuli esikoisenkin aikaan ja lähti sit onneks pois! :) Eikös muuten oo sanottu että jos sääri- ja kainalokarvat kasvaa nopeasti niin se meinais poikaa? Miten se on teillä jotka on saanut tyttö ja poika lupauksia?

Valmennukset - Esikoista odottaville tarjotaan mun mielestä täällä päin myös vain.

Painon kertyminen - On kyllä pääsääntösesti kertynyt tisseihin ja masuun! Tosin itse huomaan että posket on ehkä hieaman pyöristynyt ja varmaan sit pyllykin.. Edestäpäin kun katsoo kiree paita päällä niin kyllä mä vielä itseltäni vyötärön erotan! :)

Siobhan42 - Mitä sun verenpaineet on ollut ? Mulla on kans matalaverenpaine, viimeeks kun kotona mittasin tais olla 96/54 tai sinne päin. Yleensä yläpaine huitelee 100 molemmin puolin ja ala paine sielä 50-60 hujakoilla.

majj & 28+2
 
Neuvolakuulumisia...

Rv 28+5
Painoa tullut 200g kahessa viikossa.
RR 132/76 p. 106 EDELLEEN :D huh...
Pissa puhas
Hb 114
Sf mitta 29.. huitelee jo ylimmäisellä käyrällä :whistle:
Syke + ja liikkeet ++

G. karvojen kasvu varsinkin säärissä on vähentyny.. kun taas kainaloissa lisääntyny, ja tuntuu että on hiton vaikee sieltä niitä ajella ku kainalot on muuttunu ihmeelliseks löllöksi! :D tai semmoset pehmeet ja turvonneet..outooo. :| Sitte maha on täynnä karvaa! ja poika tulossa! ;)

Hyppy ja murunen 28+5
 
Karvojenkasvusta mulla kasvaa jalkakarvat tosi hitaasti niinkuin viime raskaudessakin ja poikaa on taas lupailtu. Mulla huomaa hiuksissa sen että niitä ei juuri lähde raskausaikana mutta imettäessä sitten tippuu päästä. Masussa on vähän karvoja.

Pitikin eilen sanoa että olo on tosi hyvä. Eilen oli tosi huono-olo ja tänään on sattunut koko ajan vasempaan nivuseen. Ei kiva, kun haluaisi liikkua.

Koitahan Kirppiina lepäillä.

Päksäkkä 30+5:heart:
 
painon noususta tääl tullu +7 ekasta neuvolasta jo...ja turvotuksia on...ikävää tikkuilua myös oikeessa kämmenessä,ei onneks jatkuvaa!!

karvankasvusta jalka ja naamakarvat(juu olen tumma joten niitäkin välillä puskee :D ) on onneksi vähentäneet kasvuaan :D hiukset kasvaa kyl,kun ei mallissaan pysy kovinkaan kauaa,,,tarttis taas varata aika kampaajalle..mullahan edellisessä raskaudessa oli tosi hyvässä kunnossa hiukset ja 3kk pojan syntymän jälkeen tippui hiukset päästä :/ se oli kamalaa,kun ei voinu ilman huivia tai hattua liikkua ulos kun päänahka paistoi läpi ja hiusraja oli ihna kalju :(
 
Majj, mä en tiedä mikä mun verenpaine on. Yleensä neuvolassa kun sitä mitataan se on aikas alhainen, mutten muista mikä. ja kotona mulla ei ole millä mitata. Eli mä oletan että tää heikko olo johtuu verenpaineesta, mutten ole varma. Voi se olla anemiaakin : / Tai sitten molempia :(

Tsemppiä Kirppiinalle suppareiden kanssa!
 
Painon noususta ei ole mitään tietoa. Neuvola on huomenna jote siellä selviää. Viimeks oli vielä runsaasti alle lähtöpainon, jos nyt olis edes se saavutettu.

Karvan kasvusta Esikoisen aikaan säärikarvat kasvoi ihan mahdottomasti ja hiuksia lähti harjatessa, tyttö syntyi. Nyt ei säärikarvat kasva eikä lähde hiuksia, poikalupaus on nyt.

Vauvan tavarat on hankittuna, jopa vaipat. Vaatteita en ole vielä pessyt mutta ens viikolla ajattelin sen aloittaa. Tällä hetkellä ainut puuttuva on muutama purkki korviketta varoiksi. Esikoisen aikaan parina ensimmäisenä iltana sitä kotona tarvittiin.

Onko täällä muita jotka käyvät pelkopolilla? Itse olin siellä tänään ensimmäisen kerran ja kuukauden päästä on toinen käynti. Nyt on pää jotenkin ihan sekaisin siitä miten haluaa synnyttää. Meillä kuitenkin tavoite sektiosta mutta nyt aloin miettimään, että yrittäiskö kuitenkin ensin alatiesynnytystä.

Mä vein eilen kelaan paperit, eli oletan saavani 2011 pakkauksen. Vaikka mulle on kuitenkin sama kumpi sieltä sitten tulee. En muista oliko täällä jo puhetta mutta onko täällä muita jotka aloittavat äippäloman varhennettuna? Itse aloitan vanhennettuna. Vaikka ei sillä mulle merkitystä oikein ole kun kotona kuitenkin olen jo nyt.

Nyt jäi monta asiaa kommentoimatta mutta pää on niin sekaisin siitä polin käynnistä, että ei tahdo järki luistaa. Huomenna lisää neuvolan jälkeen, on lääkärineuvola.

vauva-10 ja kuutti 26+2
 
Huomenna sokerirasitus :/ Mahtaako olla haittaa kun mulla tulee nyt ruokataukoa vaan 11 tuntia ennen testin alkua...?

Olen päätynyt ottamaan äitiysavustuksen rahana. Eilen ostin himoitsemani Pikku-Aappa -makuupussin vauvalle Prismasta ja joku kiva toppahaalari on hakusessa. Vaatteita jää näppeihin joka kerta kun eksyn kirppikselle... Vaunuja on kuolattu ja viikonloppuna pitäis mennä sovittamaan eri malleja meidän minikokoiseen "perheautoon".

Mullakin on jäänyt osa mammavaatteista pieneksi, siis housut lähinnä. Argh, housuja on muutenkin tuskallisen vaikea löytää sopivia, varsinkin kun H&M:n M-koko ja toinen M-koko ei tosiaan vastaa samaa kokoa vaan koot on mitä sattuu (riippuu kai vuosimallista?!) ja sovittamatta ostaminen menee 98% varmasti pieleen... Paitoja mulla on ihan liian vähän. En oo mikään vaatefriikki normaalistikaan mutta nyt ahistaa kun tuntuu että kaikki vaatteet on kokoajan pesussa.

Sammeli & Sintti (ihan pihalla viikoista)
 
Kirppiina: nyt lepoa vain! voimia lepäilyyn!

Neuvolalääkäri kuulumisia:
Hb: 124 (lisäraudalla noussut )
paino: +437g/vko.... ei pitänyt nyt oma puntari aamulla paikkaansa (joka näytti enemmän ja tein melkein pienen välikuoleman siihen paikkaan :eek:), piti testata vielä kotona uudestaan päivällä ja näytti samaa kuin neuvolanpuntari. Outoa, mutta kai se oli sitten jotenkin hassussa asennossa aamulla. No ei pidä valittaa, nyt tullut n. 5kg
RR: 98/63
Pissa: puhdas
Sf: Ei muistanut lääkäri mainita lukemaa neuvolakorttiin, tietokoneelle merkkasi, mutta en hoksannut kysyä. Pitää kysäistä seuraavalla kerralla, kasvaa kuulemma juuri oikeassa linjassa... mitä sitten ikinä tarkoitti.
Tärkein: kohdun suu kiinteä, kiinni ja pituus 3cm . Eli kaikki hyvin supisteluista huolimatta. Vuotoa ei nähnyt sisätutkimuksen aikana mistään, joten on ilmeisesti harmitonta. Jos lisääntyy heti yhteyttä päivystykseen. Ultralla kurkistettiin vauvaa :heart: ja siellä toinen suutaan maiskutti ja sydän löi kauniisti. KAikki kuulemma näyttää oikein hyvältä. Sovittiin, että kokeilen tehdä töitä vielä ja jos tuntuu, että voimat loppuu (kunto ei enää kestä tai supistelut lisääntyy) niin sitten saikulle. Mulla on nyt 9 työvuoroa jäljellä ja sitten olis viikon vapaa, joka sitten taas antaa hieman hengähdystä tuosta vanhainkoti työstä. Uskon, että vielä jaksan porskuttaa, pitää vain vältellä suurempia nostoja. Äitiysloma mulla alkaa vasta 25.7. Sitä ennen tuo yksi viikon vapaa putki ja sitten kahden viikon loma (itseasiassa onkin 3 viikkoa kun vapaita kertyy siihen eteen ja taakse mukavasti) juhannukselta. Pari viikkoa olis sen jälkeen töitä. Jos tällainen ankka olen silloin, tuskin enää repeän työmaalle. Nyt ainakin tuntuu siltä. Mutta aika näyttää. Hyvä mieli kuitenkin, voi ottaa ihan normaalisti taas, kun nuo supistelut ei mitään näytä tekevän. MAksa arvojen kontrolli taas parin viikon päästä. Seurataan nyt tiheämmin loppua kohden kun alkavat nousta kuulemma yleensä viimeisellä kolmanneksella. Kahdesta ekastahan oli siis tuo hepatogestoosi. Seuraava neuvola sitten 22.6. Sen jälkeen taitaa alkaa kahden viikon välein käynnit.

Leo rv 26+1 :heart:
 
Hyvä kun muistaa näitä labrakäyntejään edes edellisenä iltana : / Eli mä saan huomenna ekan piikin, olen RhD negatiivinen ja vauva on positiivinen (niinkuin siskonsakin). Vertakin pitäisi käydä ennen piikkiä labralle "luovuttamassa", tarkistavat varmaan ne vasta-aineet. Onko täällä muita RhD negatiivisia positiivisen vauvan odottajia?
 
Siobhan näkeekö ne siis jo niistä verikokeista jos vauva on rh+? Mä oon itse rh- ja niin on olleet nuo pojatkin ja ilmeisesti tää tytsykin kun ei oo mitään kuulunu verikokeiden jälkeen. Vai testaako ne vaan ne vasta-aineet verestä?
 
Moikka kaikille,

joku kirjoitteli laittaneensa äitiysavustushakemuksen viime päivinä Kelaan. Itse kävin eilen hakemassa paperit ja kysyin niin ti 24.5. on alettu jakamaan vuoden 2011 äitiyspakkausta.

Tähän asti olen pelkästään lukenut muiden kirjoituksia mutta nyt pätin kirjoittaa omiakin kuulumisiani...

Omaa napaa (.)
Odotan toista lastani ja laskettuaika on 23.8. Ensimmäistä odottaessani mulla ei ollut mitään raskausoireita, sain seurata masun kasvua eikä mikään vaivannut "normaalia elämää...". Nyt onkin sitten kaikki ollut toisin. 16 ensimmäistä viikkoa olen viettänyt vessassa ja kaikki mitä on mennyt alas nousi ylös. Kun pahoinvoinnista selvisin oli viikko oireetonta aikaa ja sen jälkeen alkoikin verinen vuoto jota kesti 5 viikkoa... Verenvuoto alkoi rajusti ja pelkäsin todella että raskaus menee kesken (viikkoja oli kasassa 17+) mutta polilla sanottiin "näillä viikoilla ei voi tehdä mitään, jos menee kesken niin menee kesken". Sanat lohduttivat paljon. Kun olin viikon vuotanut pääsin kättärille ultraan ja vuodon syyksi selvisi täydellinen etinen istukka.

No ei siinä mitään, aloin sopeutua ajatukseen suunnitellusta sektiosta. Kunnes raskausviikolla 22 kättärin erikoislääkärin vastaanotolla istukka ei ollutkaan kohdunsuun edessä, ei edes lähellä kohdunsuuta vaan etuseinässä ja kohdunsuun edessä mulla oli kuulemma hematooma (verenpurkauma) joka saattaisi vuotaa milloin tahansa taas rajummin.
Hematooma diagnoosi oli mulle kyllä helpotus, sillä nyt on edessä normaali alatiesynnytys. Tosin todennäköisesti hyvin verinen sellainen. Onneksi miehellä ei ole mitään verikammoa =)

Tällä hetkellä mua ei vaivaa kuin hirvittävä närästys, syö mitä ja minkä määrän tahansa niin närästyslääkkeen saa ottaa perään ettei kaikki nouse ylös. Hemoglobiini kävi kk sitten 115, ja käskettiin aloittaa rautalisä. Sen olen saanut nyt nousemaan 127. Mikä käsittääkseni on normaali, jos ei jopa hyvä. Närästyksen takia painokaan ei ole noussut 3 kg enempää, mutta viime ultrassa vauvan paino meni painokäyrän päällä. Ei siis syytä huoleen...

Kaiken edellä mainitun takia olen ollut sairaslomalla koko alkuvuoden ja eilen sairaslomaani jatkettiin aina äitiysloman alkuun asti.
Mulla ei ole kyllä ollut mitään ongelmaa saada aikaa kulumaan, olen käynyt päivittäin vesijuoksemassa, nähnyt ystäviä sekä kiertänyt kirppareita. Kirppareilta lähes aina tarttuu jotain mukaan...

Onko kukaan innostunut kestovaippailusta? Otan mielelläni vastaan vinkkeja vaippojen käytöstä/huollosta yms. Esikoisen kanssa en kestoillut mutta nyt olisi tarkoitus voimien mukaan joko täyskestoilla tai vaan osakestoilla...

Onnellista odotusta kaikille tasapuolisesti =)

Terkuin,
Elsa ja masuasukki 27+2
 
  • Tykkää
Reactions: mammy-
Kiva kuulla elsa että kaikki on hyvin vuodoista huolimatta <3

me on kuopuksen kans kestoiltu,innostuin hänen ollessa noin puolivuotias:) ostin käytetyn ompelukoneen ja opettelin ompelemaan :D nyt olen pikkuhiljaa tehnyt pienelle vaippoja ja tietysti ostanutkin,lähinnä käytettyinä..ainakin se kannattaa ottaa huomioon ettei uudet vaipat/imut ime kunnolla kun vasta useiden pesujen jälkeen..ite ajattelin noita uusia alkaa pyörittää pyykin mukana tässä piakkoin et sais ne hyvään imuun ennen vauvan syntymää :)

tää lähtee pian kurkkimaan miten piippa on kasvanut <3 ultraan siis ja samalla sisätautipolille..

Mammy+piippa 28+1
 
Elsa: Olen ihan KVY:n virallinen tukihenkilö eli voit laittaa vaikka suoraa viestiä mulle: miuskinpoppoo (at) gmail.com asioista joita mietit, on mun "työ" ja intohimo auttaa uusia alkuun ja kokeneempiakin ongelmatilanteissa ja juu, kolmatta lähden itse kestottamaan, kokemukset juontaa jo vuodesta 2003 ;)

ja kaikille kevennystä:

Porvoossa on vanhainkoti missä on pelkkiä naisia / mummoja. Tämän vanhainkodin edestä menee katu nimeltä "Tulliportin katu". Tässä ei ole sinänsä mitään hauskaa, mutta luepas "TULLIPORTIN" takaperin ... ;)
 
Viimeksi muokattu:
Täällä vauva potkii onnessaan heti aamusta kun äiti söi aamupalaksi ... suklaata! :headwall: Kyllä pelottaa mennä vaa´alle parin viikon päästä neuvolas, tässä kun tulee vielä parit juhlat ennen neuvolaa että eiköhän sitä kakkua tule vedettyä..

Mä näin taas unta viime yönä että vauva syntyi ! Synnytys oli muka taas todella nopea ja helppo ( enteileekö tää nyt et todellisuudessa mulle tulee pitkä synnytys :D ) ja lopulta kun päästiin vauvaa katsomaan niin tämä muka istui jo sängyssään! :D

Kelan paperit - Mä en oo myöskään vielä palauttanut niitä, jos huomenna viim. veis ne!

majj & 28+3
 
Täähän muuttuu ihan FB:ks ku nyt voi tykätä viesteistä. :D

Jaahas, tuli iso pettymys äitiyspakkauksesta. Olin tosiaan saanu perjantaina sen päätöksen ja keskiviikkona tuli paketti ja se oli se vanha. Uuden oisin halunnu. :headwall: Oon mä jo onneks rauhottunu, mut pakko sanoo, et hieman v*tutti, ku panttasin niitä papereita viikkotolkulla ja sit se on kahesta päivästä kiinni..! No joo, ei saa valittaa ku ilmaseks saa. Ja sitäpäitsi ne esitteet on ainakin pikaisella vilauksella ihan kivoja näin ensiodottajalle. :)

Annetaan postikulujen hinnalla 2010 äippäpaketin kestovaipat eniten tarvitsevalle! Pistä yksäriä! Hyi meitä, me harrastetaan luonnon saastuttamista. :whistle:

Eilen oli pelkopoli. Sain jonkun ihme kohtauksen. :O Se kätilö vei mut kattomaan synnytyssalia, ja ku pääsin sinne sisälle, rupes mua ahistaa ihan sikana ja rupesin itkemään. :confused: Jotenkin pystyin sopertamaan jotain tyyliin, et "ei mua sairaala ja tää huone pelota, enkä ymmärrä miks reagoin näin, mut mul on ihan kauhee olo". Muuten se oli kyl ihan hyvä käynti, selkeytti asioita ja nyt on ihan ok olo.

Perhevalmennuksesta, meillä on tiedossa kaks kertaa, eikä oo mitään hajua, mitä niissä käytäs. Hieman epäilyttää, sillä siellä edellisessä neuvolassa ois ollu neljä kertaa ja nyt pitäs pärjätä kahella kerralla. Ajallisestikaan ei oo uudessa paikassa pitempään, vaan vain 2 x 2 tuntia (vanhassa siis 4 x 2 tuntia). :O Oon jotenkin niin epävarma kaikesta, et ahistaa.. :ashamed:


u & Liipukka 28+1
 
Hei kaikille :wave:

Neuvolassa käyty pari päivää sitten..
rv 29+0

paino/vko +687g :headwall:
RR 120/74
Hemppa 114
SF-mitta 29 :whistle: täälläkin ylimmällä käyrällä...
pissa -
turvotus +
syke 135
liikkeet ++

Kelanpaperit lähtee menemään mulla maanantaina tai tiistaina ja tiedossa on ihan varmasti uusi pakkaus :)
Painoa tullut ihan liikaa, ekasta neukku käynnistä katsottuna 10kg :ashamed:

Pieni Tähtönen ja Martta 29+2 :heart:
 
Kiitos tsempeistä. Tänään jo parempi päivä, tai aamu, ehkä siksi kun viime yönä sai jo jotenkuten nukuttua. Eilen V*tutti ihan huolella. Mulla siis kesti 1.5vkoa että jaksoin töissä olla kun JÄLLEEN alkoi nämä kivuliaat supistukset, ja useampi yö meni niissä kärvistellessä, päivisin kyllä töissä pärjäsin mutta yöt...:mad: Sitten toissayö vei pohjat, valvoin 3 tuntia jo niin kipeiden suppareiden kanssa, että teki mieli kävellä ympäriinsä ja osa tuntui selässä asti kuten esikoisen synnytyssupistukset. Jossain unen ja valveen rajamailla ollessa jossain vaiheessa näin unta että synnytin pienen keskosen siihen sänkyyn. Aamulla soitin äitipkl:lle ja käskivät hommaamaan päivystyslähetteen ja menin sitten näytille synnytysvastaanottoon. Katsoivat KTG:n joka oli hyvä, vauvalle sattui siihen jumppahetki ja potkutteli kauheesti. Gynen tutkimuksessa sitten todettiin, että kanavaa edelleen yli 3 cm, sisäsuu kiinni eikä funnelingia (avautumista suppilomaiseksi) joten tilanne hyvä. Lapsivettä oli normaalisti, painoarvio 1600g tällä hetkellä. Vastasi siis täysin oikeita viikkoja 30+2, mikä helpotus kun 3 vkoa sitten edellisessä ultrassa painoarvio oli 984g vastaten lähes vkoa pienempää mitä oikeasti oli! Hyvin siis kirinyt painonsa eikä näin ollen viitteitä istukan toimimattomuudesta, mitä vähän pelkäsin kun esikoisen synnyttyä 37+1 oli istukka jo sillon aivan kalkkinen ja veteli viimeisiään kuulemma. Yllätys oli se, että vauva on vääntänyt itsensä nyt perätilaan, kun tähän asti aina ollut rt:ssa. No, ehtiihän tuo vielä vaikka miten kieppua siellä eestakaisin, toivottavasti kääntyy vielä oikeinpäin.
Saikulle sitten jouduttiin loppuviikoksi, ensi viikko olis muutenkin ollut lomaa. Vkon päästä kontrolli ja katsotaan meenkö enää viimeiseksi viikoksi töihin. Kesäloma alkais 13.6 ja äippäloma heti siihen putkeen juhannukselta. Toivon että pääsen vielä töihin, mua niin ottaa päähän tää tilanne, kun supistaa, ei supista, lepoa, ei lepoa, ei saa nukuttua ja huoli on kova että syntyykö tämä ennenaikaisesti vai ei. :stick: Ja esikoinen kärsii kun ei vielä voi ymmärtää miksi äiti on koko ajan väsynyt ja "kipeä" ja ei jaksa leikkiä tai mitään muutakaan ja se purkautuu hänellä kiukutteluna jolle mulla ei oo oikein nyt toleranssia ja sitten mulla menee hermot ja kierre on valmis...:( Eilinen ilta meni itkeskellessä mutta sitten menin nukkumaan jo klo 21 ja yöllä usean tunnin sijaan supisteli vaan tunnin verran joten parempaan suuntaan siis....Täytyy nyt vaan ottaa lepo tosissaan ja ehkä sitten esikoisenkin kanssa alkaa sujua paremmin kun ei oo koko ajan niin väsynyt....:headwall:

Tsemppiä myös Leo81, toivottavasti jaksat hyvin töissä ja jos et, eikun saikulle!

Toissapäivänä oli rutiinineuvola, ja siellä
RR 110/75
Hb 124, ihmeen hyvänä pysynyt ilman rautaa, viimeksi jo rv 14 oli 110 ja jouduin raudalle.
SF 27 cm, täysin keskikäyrällä menee
Pissa puhdas
Painoa +596 g/vko, yhteensä nyt tullut 7kg
Sykkeet +150/min
Tarjonnaksi arvioi rt, mutta kuten eilen ilmeni on pt, mutta enpä tuota itsekään olisi osannut sanoa =)
Saatiin se esitietolomake, josta täällä jo olikin puhetta. Täytyy täytellä se jo hyvissä ajoin ja pitää mukana, viimeksi synnytyksen käynnistyminen yllätti niin täydellisesti että koko lomake unohtui eikä esim hätäkastenimiä ollut missään ylhäällä koko sairaalassaoloaikana..
Uus juttu oli se, että Rv36 mun täytyy mennä johonkin verikokeeseen, koska esikoisella oli aikanaan bilirubiinit koholla ja joutui valohoitoon, ei osannut th selittää mitä tässä katsotaan? Tietääkö joku teistä? :attn: Jotain vasta-aineita tutkitaan...Ei liittyne tohon Rh-juttuun josta Siobhan yms puhui, koska olen Rh-positiivinen.

Karvojen kasvusta, ei ainakaan meillä pitänyt paikkaansa tuo että tarkottaisi poikaa, esikoisella kasvu oli reipasta ja oli tyttö. Nyt ei juurikaan kyllä kasva, säärikarvojakaan ei tartte ajella ollenkaan niin usein kun tavallisesti. Nyt ei tietoa kumpi tulossa.

Hyvä että Elsalla menee nyt hyvin! Mä kanssa aion nyt kestoilla, esikoisesta en aikanaan innostunut. Kaksi muovikassillista jo tuolla odottaa kestoja, suurin osa all-in-oneja ja taskuja+imuja, niillä ajattelin aloittaa..Kokematon mäkin tän asian suhteen olen ollut mutta ajattelin että ehkä se kokeilemalla selviää mitkä on parhaita käyttää. Osaako Miuski sanoa mitkä aluksi olis hyviä? Toki alkuun ja öisin ja tilanteen mukaan käytän varmasti myös kertiksiä.

Kirppiina ja Muru 30+3


Jos ei muita ilmaantunut, mä sitten päivitän ensi kuun!! Saatan tarvita alkuun siihen neuvoja, voiskos vaikka Mittumaaria tarvittaessa opastaa?=)
 
Huomenta vaan!


Gallupeihin: Masuni on vaalean ja pitkän karvan peitossa, samoin alaselkä on "karvoittunut". :D Poikalupaus on annettu ja äitikin sanoi heti (viikolla 12 tms) että parta kasvaa läpi. Hiukset tuuheat ja helpot, kynnet kasvaa hyvin (yleensä lohkeilee). Muut karvat ihan normaalit.
Painoa on tullut noin 10 kg alusta. Ekasta neuvolapunnituksesta paino on lisääntynyt 8,7 kg. Eli reilu kilo kuukaudessa, toisina jopa kaksi. :) Nyt painan jo 67 kg (uusi maksimi). :D
Saatiin juuri kuulla että tällä meidän pikkupaikkakunnalla ei ole muita ensisynnyttäjiä kuin minä, nyt kesällä. Muilla lasketut ajat menee loka-marraskuulle, joten saamme yksityistä valmennusta aina neuvolakäyntien yhteydessä. Täällä on paljon suurperheitä, joten lapsia kyllä syntyy...
Vauvalle ei ole hankittu vielä oikein mitään... Sain äitiyspakkauksen maanantaina ja harmitti vähän kun se oli 2010 vuoden mallia. :/ Ei saisi valittaa kyllä, ku on niin mahtava paketti. Jotenki tykkäsin enemmän uuden pakkauksen väreistä ja siitä että siinä olis ollu enemmän kestovaippoja. Mie kestoilen joka asiassa (kuukuppi, kauppakassit, hedelmäpussit) ja aion myös ottaa käyttöön kestovaipat ja pestävät liivinsuojukset.
Maitoa tulee aina silloin tällöin pisara keltaista ja pisara kirkasta. Mies vähän vierastaa tilannetta. Ite oon ihan iloinen että jotain näissäki pikkutisseissä tapahtuu. :D

Kirppiinalle tsemppiä supistusten kanssa! Ethän kuitenkaan vuodelepoon joutunut?

Omat neuvolakuulumiset:
Rv 29+0
Paino 66,8 (+335 g/viikko)
Paineet 105/61, pulssi 54
Hemoglobiini vain 110 eli takaisin rautaa syömään
Kohdunpohjan mitta oli 26 cm ja lapsi poikittain masussa.
Lapsen syke oli 142 rauhallisena ja liikkeet ++.
Juteltiin että kävisin OYSissa synnytystapa-arviossa ja samalla otettaisiin streptokokkinäyte (rv 37 vasta). Varattiin viimeinen eli painoarvioultra ja seuraava neuvola 3 viikon päähän.
Lisäksi sain sairaslomaa loppuviikoksi, kun olen jo parin päivän istumisen jälkeen ihan liitos-ja selkäsärkyinen. Viime viikolla oltiin lomalla ja siellä kävelin päivät enkä juurikaan istunut, niin ei ollut kipujakaan, eikä supistuksia. Istumatyö on mulle huonoksi. Maanantaina jatkan silti töissä (19 työpäivää jäljellä). Onneksi sain saikkua samantien, koska minulla oli hammastarkastus ja siellä löydettiin 2 reikää!! Mulla on ennestään vain yksi ainoa paikka, joka sekin on 10 vuotta vanha eli mulla on ollut huippuhyvät hampaat lähes koko ikäni. Harmittaa, että sitä kariesta löytyi... Hammaslääkärisetä alkoi heti poraamaan ja loppupäivän oli puhuminen aika puuroa.

Hyppy: Hassua että sykkeet voi nuin vaihdella, mulla puolet vähemmän ku sulla! :D Tosin olen aina ollut rauhallinen sykkeeltäni.

KIITOS MIUSKI!! Tuo Tulliportin katu kyllä piristi. :LOL: Kestovaippailu kiinnostaa ja paljon, olisko sulla ohjeita millainen kangas on parasta jos alkais ite ompelemaan niitä imuja? Vaippoja löytyy kyllä (saatiin kaverin tytön pienet vaipat), kauniilla kukkakuoseilla yms. pinkillä varustettuina. :) Meiän pojasta kasvaa ihan varmasti metroseksuaali pinkkiinpukeutuja, kun aloittaa jo vaipoista. :D
Itellä tökkii eniten ajatus siitä että kantaisin kaupasta muovia kotiin ihan säkkikaupalla (siis nää normivaipat)... Äitiyspakkauksen siteetkin jo harmitti, vaikka tiedänkin että kuukautiskuppia ei suositella jälkivuotoon.

ulleli: Jospa se oliskin vain raskauteen liittyvä itkukohtaus tms. Ite ainakin olen tosi herkkänä koko ajan, eilenki meinas itku tulla ku neuvolantäti kysyi jaksanko töissä. Ja tuskimpa ne siellä isompia ajattelivat, olithan synnytyspelon vuoksi käymässä. :) Ite en osaa pelätä synnytystä, en alakautta enkä sektiota. Äidilläni todettiin ekassa raskaudessa ahdas lantio ja raskausmyrkytys sekä kaksosraskaus, niin sektioon päädyttiin. Myös pikkuveljet on meillä leikattu ulos. Synnyttäneitä sisaruksia minulla ei ole, joten en voi tietää ollenkaan millainen oma lantio mahdollisesti on. Isän puolella kaikki tätini ja serkut ovat synnyttäneet alakautta.

Nyt ajattelin surffailla OYSin sivuille katsomaan videota synnytysosastosta ja josko jonkun Sydänääniä-jakson tuijottelisi Yle Areenasta, jos niitä siellä vielä on.

Mukavaa päivää kaikille!

-Mandalay + Onni rv 29+1
 
Eea
Kirppiinalle voimia supistusten kanssa. Samoin kaikille muille saman vaivan kanssa kärvistelijöille! :hug:

Kelan paperit laitan tänään postiin. Avustus otetaan rahana.

Painoa on tullut n. 7-8 kg lähtöpainoon. Toivottavasti ei enää kauheasti paino nousisi, vaan jäisi n. 10 kg. Esikoiselta tuli 13 kg.

Millä mielillä te muut odotatte synnytystä? Oletteko miettinyt kivunlievitystä tms.? Itse olen yrittänyt olla ajattelematta koko asiaa. Esikoisen synnytys oli melko pitkä, ja repesin jonkin verran. Siltä tahtoisin nyt välttyä. Toisaalta odotan jo innolla, että saan pusertaa pikkuisen maailmaan. En millään malttaisi odottaa! :) Toivon selviäväni mahdollisimman pitkälle ilman lääkkeellistä kivunlievitystä, mutta tilanteen mukaan. Esikoisesta sain epiduraalin, joka tehosi aika mukavasti alkuun. Kätilö kuitenkin unohti vessassa käynnin jälkeen kytkeä miut takasin siihen laitteeseen, joka pumppas puudutusainetta miun selkäytimeen. Tän mokan hän huomas liian myöhään, eikä puudute sit enää auttanut. Jäi pikkasen harmittamaan! : /

Vointi on pysynyt edelleen oikein hyvänä. Flunssa on selätetty. Toissapäivänä käänsin kasvimaata. Jospa kohta sais laittaa kurkkua ja sipulia kasvamaan.

täällä taas viikot poksuu!

Eea & Urkki 27+0
 
Mittumaaria uus yritys :wave:

Kirppiina minul olis kanssa tuo verikoe rv 36 ja samojen asioiden takia. Tarkkaa tietoa ei meidänkään terkalta saanut, mutta höpisi jotain vauvan maksa-arvoista ja kehityksestä jne. Äitipolilla en olekaan tuosta muistanut kysellä, mutta kun menen sinne taas kohta niin pitää muistaa kysyä tarkemmin että mikä tuo oikein on.

vauva-10 mie olen harkinnu tuota pelkopolia. Vaikka ei esikoisen synnytys niin kauhean vaikea ollutkaan, mutta nyt kun miulla oli toissa vuonna se laskimotukos ja esikoista sain ponnistaa ulos sen 1 ½ tuntia niin nyt vähän tuo ponnistus on alkanut arveluttaa. Äitipolilla asiasta on jo juteltu ja hyö vakuuttelivat ettei mitään verisuonen poksahtamista pitkänkään ponnistuksen takia ole tulossa ja toissynnyttäjällä ponnistusvaihe on huomattavasti lyhyempi...silti jotenkin arveluttaa...mistä kukaan voi varmaksi sanoa ettei verisuoni voi ponnistaessa poksahtaa :headwall: Auttaakohan tuohon pähkäilyyn enää etes pelkopoli :)
Niin ja mie oon myös jäämässä varhennetulle äitiyslomalle. Just eilen kävin viemässä Kelalle paperit asiasta.

Karvagallupia mie en oo huomannu muuta kun että miun mahaan on ilmestynyt pitkiä vaaleita karvoja, ihan kuin sellasia vauvan iholla olevaa hahtuvaa. Miehelle jo viikkoja sitten naureskelinkin että eikös nämä pitäis olla vauvan iholla eikä miun :D Meillä ei vieläkään tietoa kumpi tulossa, mahasta kaikki veikkaa toista poikaa, mutta en tiiä...itelle ei oo selvinny vielä. Esikoista oottaessa ei myöskään kysytty, mutta mie "tiesin" aika aikasessa vaiheessa kumpi tulossa, kun en kaupassa nähnyt kuin niitä vaaleansinisiä vaatteita. Nyt nään vaan ruskeita tai vihreitä vaatteita, niitä jotka sopii kummalle vaan :LOL:

~tottis ja napero rv 27+3
 
Juu Miuskin aamuvitsi sai mun miehenkin nousemaan kerrankin hyväntuulisena sängystä! :D Oli pakko heti kertoa.

Mä olen jonkin verran miettinyt synnytystä. Ekaa synnytystä en miettinyt ollenkaan mikä oli mun mielestä hyvä juttu. Sillon ainoa pyyntö oli epiduraali siinä kohtaan kun kätilöstä näyttää sille. Nyt ajattelin myös sitä pyytää mutta mulla kävi viimeksi niin etten sit pystynyt pissaamaan sen jälkeen ja mut katetroitiin. Siltä toivoisin välttyväni kun sitä joutuu pitämään kuitenkin sen 24h. Ja todella toivon välttyväni repeämisiltä.
 
Synnytys - En hirveästi ole vielä miettinyt, muutakun että olis jo elokuu ja pääsis jo! :D Edetään tilanteen mukaan! Esikoisen synnytyshän meni todella hyvin, mitään kammoa ei jäänyt muutakuin ponnistus vaihe ehkä vähän pelottaa. Esikoinen tuli avosuutarjonnassa ja aktiivista ponnistamista oli yli 45min, jonka jälkeen jouduttiin tekemään eppari ja imukupilla tuli lapsi maailmaan. Paraneminen kesti pari viikkoa, joten toivon että imukupilta vältyttäisi tällä kertaa!
 

Yhteistyössä