~~Elorakkaat Toukokuussa~~

Heippa!

Painoa tullut nyt 3,7 kg, bmi raskauden alussa 23. Turvotuksia ei onneksi vielä ole ilmaantunu, mutta melko varmasti kesä ja lämpö saa niitäki aikaan :kieh:

Mielihaluja ei oikeastaan juuri ole, makeaa ei tee mieli jostain syystä ollenkaan... eikä rasvaista pikaruokaa, mitkä on ollu minun pahe aina ennen:O Joka ilta pitää tosin tehdä iltapalaksi blenderillä juoma, mihin tulee jäisiä mansikoita, tuoremehua, jogurttia ja banaani! NAM!! :p

ON: Neuvolakuulumisia rv 26+3
Paino +3,7kg lähtöpainoon
RR 110/56
HB 124 (vielä mennään ilman lisärautaa onneksi)
SF-mitta 24
Vauvan sykkeet 140-155

Onko muilla pistelyä/tunnottomuutta/kipua sormissa?? Mulla on nyt pari viikkoa vaivannu vasemmassa kädessä muutaman sormen ihmeellinen ja todella inhottava kipu:confused: Sormet on sen tuntoset, kuin olis lyöny vasaralla tai litistäny oven väliin:kieh: Neuvolassa ei meidän höntti neuvolatäti osannut asiaan sanoa mitään(niinkuin ei mihinkään muuhunkaan:D).

eveliina ja tiitiäistyttö 27+1 :heart:
 
Onko muilla pistelyä/tunnottomuutta/kipua sormissa?? Mulla on nyt pari viikkoa vaivannu vasemmassa kädessä muutaman sormen ihmeellinen ja todella inhottava kipu:confused: Sormet on sen tuntoset, kuin olis lyöny vasaralla tai litistäny oven väliin:kieh: Neuvolassa ei meidän höntti neuvolatäti osannut asiaan sanoa mitään(niinkuin ei mihinkään muuhunkaan:D).

eveliina ja tiitiäistyttö 27+1 :heart:
Ettei olis rannekanavaoireyhtymä?

Rannekanavaoireyhtymä :: Terveyskirjasto

Omaa ( . ) napaa:

Sokerirasitus takana. Litku on joo erilaista kuin vuonna 2002, mutta pahempaa. Kuin laihaa luumusiirappivettä... YÖK! Pysyi kuitenkin sisällä ja saatiin näytteetkin nätisti. Tosin toista otettaessa kuorrutettiin mun verellä isohko alue, kun neulan vielä sisällä ollessa alkoi suihkuamaan sen ohi :LOL:
Parasta oli se, että sain melkein silkkisen vauvan hatun virkattua. Ihan ilman ohjetta eli en kehtaa kuvaa laittaa....

Ja tapasinpa mä ala-asteaikaisen opettajankin joka tunnisti mut vielä! Oli jopa kärryillä, että mulle on kolmas tulossa :D Katseli toisen naisen kanssa masua ja totesivat vaan, että poika se on! No jos pallit ei tipu matkalla niin asian pitäisi mennä juurikin näin ;)

Nyt lepuuttamaan, alkoi väsyttämään urakalla vaikka söin äsken banskua ja tuoretta pullaa kera kahvin :)

-Miuski "Jimpula" 27+3

MUOKS: Ihana massu eveliina :)
 
Viimeksi muokattu:
Eveliina: Mulla oli tuota viime raskaudessa.. Kädet puutui pikkuhiljaa lähes tunnottomiksi jostain 30 viikolta eteenpäin kun alkoi tulla turvotuksia. Kyseessä on jonkinasteisena just tuo mihin Miuski laittoi linkin. Sairaalassa kun oli niitä Taysin 30 vuotta vanhoja vauvanvaatteita, niin tuntui kamalalta pukea vauvalle vaatteita, jotka omissa sormissa tuntui ihan santapaperilta.. Järki onneksi sanoi, että nämä on varmasti pehmeitä. ;)
Tunto palautui pikkuhiljaa muutamia viikkoja synnytyksen jälkeen kun turvotus laskeutui.

Toinen hormoneista ja turvotuksesta johtuva vaiva oli likinäköisyys. En voinut leikata vauvan kynsiä ekaan pariin kuukauteen kun en vaan nähnyt niin tarkasti lähelle. Se helpotti vähitellen, mutta kokonaan näkö palautui vasta imetyksen lopettamisen jälkeen esikoisen ollessa jo noin 1v 3kk. Tuo vähän säikäytti kun silmät oli leikattu 2006 ja sit luulin, että 2008 näkö muuttui takaisin huonoksi raskauden vuoksi.
 
Painoa mulle on tainnut tulla nyt noin 8 kiloa. Bmi taisi olla alle 25 ennen raskautta, mulla on kiloja vielä edellisestäkin raskaudesta ja imetys ei mulla kyllä mitenkään kiloja tiputa. Huomaa ettei nyt ole oikein päässyt liikkumaan kun sain sen kauheen poskiontelontulehduksen ja nyt oon niistänyt jo 12 päivää. Alkaa hermo menemään. Esikoisen kanssa on vaan tullut ulkoiltua. Tänään ajattelin lähteä rattaiden kanssa vähän pidemmälle kävelemään.

Mäkin olen lukenut noista sykerajoista ettei saisi nousta yli sen 150.

Mielihaluja mullakaan ei oikein kauheesti ole. Jätskiä on jonkun verran tehnyt mieli ja ihan ruisleipää ja juustoa. Mutta usein tekee enemmän vaan mieli mutten jaksa kuitenkaan syödä. Mäkin olen syönyt ulkomaisia mansikoita, pessyt ne ennen syöntiä. Mä tykkään mansikoista ihan kauheesti. Ne on juuri ne ulkomaiset pakastemarjat jotka pitää kuumentaa ennen syöntiä.

Kestoliivinsuojia mä ajattelin näin aluksi ostaa ehkä noin kymmenet. Pitää sitten katsoa kun kotiin pääsee että kuinka monet tarvii, kun näkee paljon tissit vuotaa. Mulla vuosi aika vähän viimeksi oikeestaan enemmän vain toinen tissi. Pyykkiä tulee kuitenkin pestyä lähes päiviittäin joten varmaan monia en tarvitse.

Maitoa mulla ei ole vuotanut enkä ole kokeillut puristaakaan. Mullekin tulee välillä sellainen maidonnousun tunne ainakin joskus lämpimässä suihkussa. Viimeksi mulla nousi maito kunnolla sairaalassa noin kolme vuorokautta synnytyksen jälkeen.

Kesälomareissulle me ei tänä vuonna päästä. :( Harmittaa ihan hirveesti. Mutta miehellä alkaa loma juhannusviikolla ja silloin alkaa remonttikin. Loman lopuksi olisi tarkoitus muuttaa ja sitten alkaakin olemaan heinäkuun puoli väli lähellä. Kyllä me varmaan lomalla koitetaan ainakin Korkeasaaressa ja Lintsillä käydä. Ei pelkästään remontoida.

Ihana masukuva Eveliinalla!

Nukkuminen onnistuu multa ihan hyvin nyt kun alan parenemaan. Mä pystyn nukkumaan molemmilla kyljillä ja selälläni. Mä nukuin viime raskaudenkin loppuun asti selälläni. Mulla ei ole tullut siitä huonoa oloa. Ainoa vaan että kun vauvan jalat on oikealla kyljellä ja sille kun käännyn niin on välillä pakko kääntyä takaisin kun tulee niin hirveetä potkuja. Nukkumista huonontaa myös tää kuuma asunto, kauhulla odotan kunnon helteitä. Mulla on jalkojen välissä yleensä peitto mutta niin on usein ilman raskauttakin.

Meillä oli vauvan koko viime viikon ultrassa -1 käyrällä mikä mua vähän ihmetyttää kun on ollut tähän asti aina isompi. : /

Oma napa voi hyvin ja oikeastaan en edes monesti huomaa olevani raskaana. Kävelyä oon kyllä joutunut hidastamaan. Onneksi alan pikkuhiljaa parantua ja toivottavasti pysyttäisiin terveinä. Harmittaa kun olen joutunut syömään Panadolia ja ab-kuuri jatkuu perjantaihin. Mulla on muistaakseni Amoxin jonka pitäisi sopia raskaanaolevalle. Reilun kahden viikon päästä on häät joihin ollaan menossa ja harmittaa jo valmiiksi mennä kun musta mä näytän ihan kauheelta. Mun pienet tissitkin näyttää entistä pienemmiltä tän mahan kanssa. Toivottavasti en kerkeä keräämään hirveesti nestettä ennen sitä.

Mä en muuten jotenkin vieläkään oikein sisäistä että meillä on tulossa vauva. Ei huvita tehdä mitään hankintoja eikä pestä vaatteita sun muuta. Joko mä olen jotenkin epänormaali tai sitten tää välivaihe tän asunnon kanssa vaikuttaa siihen ettei huvita. Ja koko ajan oon kauheen väsynyt.

Päksäkkä 30+4:heart:
 
Mittumaaria laitoin viestiä :wave:

LuNa kiitos tuosta närästyslääkevinkistä, pitääkin käydä ostamassa sitä ja kokeilla toimisko se. Viime yö meni taas kärvistellessä, kun tietenkin tuli syötyä iltapala vasta puol ysin maita niin eikös vaan koko yön närästäny :(

Tänään on ollut ihme touhupäivä :D Pesin eilen hakemani pakkauksen vaalea vaatteet sekä esikoisen vauva-aikaiset vaatteet...KAUHISTUIN kuinka paljon meillä on vauvanvaatteita :O Eipä tarvii ihan heti olla ostamassa nyt sitten kuitenkaan :) tai no, ei tuossa ole oikein kuin noita 56-68 cm muut olenkin sitten vissiin lahjoitellut eteenpäin kun en enää löytänyt. Mutta noilla päästään muutama kuukaus ja sitten voikin ostella jo hameita ja mekkoja tai sinisävyisiä potkareita ;)
Alotin myös tuon ison projektin nummero uno...eli vauvanhuoneen laittamisen. En siis vielä mitään pinnasänkyä sinne kasaa, mutta pitää saada tuo huone tyhjäksi ja maalattua, tavoitteena kesäkuun loppu. Sitten aloitan sitä sisustamaan vauvanhuoneeksi :D
Taitaa tuo iso projekti nummero dos jakautua sitten kahdelle kesälle...tänä kesänä jos sais etes sen suunnitelman tehtyä. Kyseessä siis tuo pihamaan laitto, siinä kun olis kiva jos ois jonkinnäköinen leikkialuekin.

~tottis ja napero rv 27+1
 
Piitkästä aikaa tulin lukemaan kuulumisianne ja kommentoin jotain ja teksti katosi..???:confused:

Itsellä vointi ihan normaali; vatsa kasvaa ja vaatteet kiristää :D
Painoa varmaan tullut 8-10kg,mutta lääkäri (missä olen käynyt kerran) totesi että voi kun olet hoikka,oikein laiha.... Kaikki tuo paino siis vatsaan ja tisseihin=)

Äitiyspakkaus tuli ja se on jo hypistelty läpi ja kohta kun kesäloma koittaa niin voipi pestä nekin pikkunutut.
Kelan muita päätöksiä ei ole vielä kuulunut.

Juhlavaatteet kesän juhliin pitäisi löytää ja kierretty tähän mennessä jo vaikka mitä kauppoja... ns.normaalit mekot kyllä menee päälle,muttei istu kauniisti (tai ehkä olen vaan nipo enkä kelpuuta). Äitiysvaatteet taas on suunniteltu näemmä siten, että oletetaan äitien kasvavan joka suuntaan... Eikä ne ole edes nättejä (ainakaan ne mihin olen törmännyt) On tää vaikeeta!!!

Vauva muuten liikkuu hirmuisesti ja liikkeet ovat myös näkyneet tosi pitkän aikaa. Viime päivinä on ihan melkein sattunutkin,jotenkin teräviä....liekö sitten vauva käsillään,jaloillaan vai millä ne aiheuttanut=)

Aurinkoista kesän odottelua kaikille!
 
Noista mielihaluista tuli vielä mieleen, että nyt lähipäivinä on alkanu tekeen ihan hirmuisesti mieli kaupan wieninleike ja muussi mirkoruokaa, en yleensä juurikaan mirkoruista välitä. Tänään en ole muuta syönytkään oikeaksi ruuaksi. 1 aamupäivällä ja yksi äsken |O

Kelanpaperit olen tähän asti pihdannut kotona ja nyt olis ollutkin pakko jo tällä viikolla viedä...kun haluan sen uuden äitiyspakkauksen. Nyt näkyi kela-kertun sivuilla olevan että uutta pakkausta on alettu jakaa tänään! :p Meillä on pieni kela ja nopea, vein tänään laput ja asian käsitteli samantien, laittoi leimat lappuun , luultavasti pakkaus on ens tai seuraavalla viikolla mulla.

Äitiysvaatteista alkaa pienimmät housut kiristään ihan kunnolla ja Marie ku arvelit et vaatteet on suunniteltu et äidit kasvaa joka suuntaan...niin näkyy pitävän paikkansa ainakin mun kohdalla. Poikia odottaessa kasvoi vain pelkkä maha ja olikin terävä pallo suoraan edessä, mutta nyt mulla on maha levinnyt joka puolelle ja kankkuihin ja persaukseenkin on tullut ylimääräistä vaikka kuinka paljon. :confused: Ja painoa tosiaan tullut nyt se 3kg !

Kohta pojan kans eskarin kevätjuhlaan :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Moro!

Perhevalmennuksesta meille tuli kutsu neuvolasta. Käytiin eka kerta. Siellä oli jotain 7 pariskuntaa. Istuttiin piirissä ja terkkari kyseli, miten raskaus on mennyt ja onko isällä "raskausoireita" ynnä muuta diibadaabaa. Sit oli paritehtäviä, missä piti toiselta kysellä minkälainen sinä olet isänä/äitinä, muistoja omasta äidistä/isästä jne... Lisää tällaisia kyssäreitä tuli "kotitehtäväksi". Näitä siis ei käyty ryhmässä vaan vain oman kumppanin kanssa. Seuraavalla kerralla olisi ollut ohjeistusta imetyksestä ja viimeisellä olisi tullut perhe vieraaksi, joilla oli jo 3 lasta, heiltä olisi voinut kysella asioita. Itse en kokenut tällaisesta mitään hyötyä, vaikka esikoinen onkin tulossa, joten ekan kerran jälkeen jätimme muut käynnit väliin. Imetykseen saa kyllä synnäriltä ohjeita ja siskolla on myös 3 lasta, joten voin kyllä kysellä perhe-elämästä, jos tulee kysyttävää. Jollekin tuosta voi ehkä olla hyötyä...

Painogallupiin mulla noussu paino vähän alle 10 kg lähtöpainosta. En ota tuosta mitään paniikkia, vaikka nouseehan se väkisin vielä varmaan joku 5 kg. Ei ainakaan neuvolassa ole sanottu mitään painonnoususta.

Nukkumisesta täällä on vähän samaa ongelmaa, että saa kyllä unenpäästä hyvin kiinni, mut sitten viiden kantturoilla alkaa se pyöriminen. Nyt on muutamana yönä ollut, että on voinut nukkua vain vasemmalla kyljellä, oikealla kyljellä alkaa pistämään, selällään ei voi olla ollenkaan. Luin yhdestä opaskirjasta, että loppuvaiheessa oikealla kyljellä vatsa saattaa painaa munuaisiin, siksi vasemmalla kyljellä parempi. Tyynyä en ole vielä ottanut avuksi, mutta voi olla, että joutuu kohta ottamaan.

Mielihaluja mä voisin kans syödä jätskiä joka päivä! :D Yritän kuitenkin rajoittaa, ettei ihan joka päivä kuitenkaan...

Muutoin alkaa olemaan jo vähän tukala olo. Kävin kyllä lauantaina jumpassa ja koiran kanssa joka päivä kävelyllä. Mutta huomaa, että hengästyy helpommin eikä voi samaan tahtiin talsia, kuin ennen. Maha alkaa painamaan vatsalaukkua, ruokailun jälkeen ei voi mennä pötkölleen, kun tuntuu että ruoka tulee kurkusta ulos. Muutoinkin esim. aamulla sukkien laittaminen jalkaan on jo ahdistavaa. Töissä tuntuu välillä, kun istuu että pitää nojata taaksepäin, ettei vatsa paina keuhkoja. Huh, minkälaistahan se on kuukauden päästä.... :D

Kaveri kyllä liikkuu täällä kans tosi aktiivisesti, poikittain tuntuu vielä olevan. Hikkaa en ole vielä huomannut.

Soulmama ja Kunto-Oskari 27+4
 
Täällä kurkkailemassa kuulumisia :wave:

Virallisestihan tähän pinoon kuuluisinkin, mutta jotenkin oon jumiutunut kommentoimaan tuonne syyskuisiiin...

Nukkuminen täälläkin tosi katkonaista, milloin herää vessaan ja milloin vain siihen, kun pitää vaihtaa asentoa. Ja aamuyöstä sitten alkaa muuten vain heräilemään...

Tänään oli muuten alettu jakaa uutta 2011 äitiyspakkausta. Itsellä on paperit menneet kelaan sisään, muttei niitä ole vielä käsitelty, joten uusi pakkaus tulossa, hiphei!

heinäneito ja papunen 25+6
 
Soulmama kommentoi Perhevalmennusta.

En ihmettele, jos ei kiinnosta valmennus, jos aiheet ovat tuota luokkaa. Taalla Enkuissa olin tosi tyytyvainen meidan Perhevalmennukseen jossa kavin odottaessani esikoista. Tapaamisia oli yhteensa nelja ja aiakin kolme oli tosi hyodyllista. Se neljas koski imetysta ja vaikka olin itsekin imetyksen kannalla niin sinne oli kutsuttu joku ihme 'imetys-mafia' (siis imetyksen puolesta vaahtoava jarjesto) joka sai meidat kaikki pelkaamaan, etta olisimme ihan epaonnistuneita aiteja jos imetys ei onnistuisi.. : / Toisaalta, taalla noin kolmasosa aideista ei viitsi edes kokeilla imettamista, silla heidan mielesta se rumentaa rintoja tai mitalienee syy. Niissa muissa tapaamisissa puhuttiin vaipanvaihdosta (kaikki saivat vaihtaa vaipan nukelle), hygieniasta (miten pesta vauva, tarvikkeet, pitaa koti puhtaana), sairauksista ja niiden hoitamisesta, yleensa hoitamisesta (huoneenlampotila, pukeminen, unentarve,..) mutta kaikkein paras tapaaminen keskittyi vauvan ensiapuun. Katsottiin videota ja harjoiteltiin nukeilla vauvan elvyttamista/haavojen hoitamista/ym. Oli todella hyvaa tietoa! Haluaisin ehka kayda tuon ensiapukerran nyt talla kertaa uudestaan, jos vaan onnistuu.

Takalainen systeemi eroaa Suomen systeemista myos niin, etta taalla kotiudutaan yleensa nopeammin (yleensa samana paivana tai seuraavana aamuna, jos ei komplikaatioita), mutta sen jalkeen katilo kay kotivierailuilla seuraavan parin viikon aikana olisiko yhteensa viisi kertaa (tarvittaessa enemman). Taalla on myos Post-natal courses eli Perhevalmennusta synnytyksen jalkeen, jossa kysellaan miten imetys/nukkuminen sujuu, ja opetellaan mm. vauvahierontaa. Sekin oli ihan kivaa, satiin uusia kavereita ja joidenkin kanssa pidetaan edelleen yhteytta.

Eilen oli niin hyva paiva mutta sitten illalla kuulin miten laheinen kaveri oli kaynyt niskapoimu-ultrassa ja saanut tietaa, etta sikio ei ollut kehittynyt rv 7 jalkeen. Nyt edessa tyhjennys.. ihana kamala olo hanella kun tajusi kantaneensa 'kuollutta vauvaa' viimeiset viisi viikkoa. Voi elama, pitaa vaan olla ihan superonnellinen kun itsella kaikki nain hyvin. Sigh. :(
 
Mielihaluista pikapikaa: Mulla on sitruuna ja lime, välillä banaani ja sitten purukumi :LOL:

Äitiysvaatteista iso osa jäänyt pieneksi, maha ei mahdu niihin :(

Nyt lepuuttamaan, olin liikenteessä ja kostautuu....

-Miuski & "Jimpula" 27+3
 
Mua närästää, mua närästi myös eilen! Mua ei oikeesti närästä koskaan, ja nyt sit.. Tuntuu että myös "iltapahoinvointi" on tullut takasin, parina iltana ollut aika etova olo eikä oo voinut oikeen syödä mitään. Raikasta kuten omenaa ym. tekee mieli, ainakin tällä hetkellä! Alapäässä myös pistellyt nyt illalla oudosti..

Miuski - Mä söin kans hetki sit tosi paljo sitruunaa! siis ihan lohkoina vaan, tai sit kaiken maailman ruokiin tuli laitettua! ;) ..ja banaania myös!

Juhlavaatteet - Mä oon niin tyytyväinen kun viimeviikolla löysin ihan tavallisen juhlamekon itselleni! :)


majj & 28+1
 
Tottis ei oo jostain syystä tullu viesti perille :eek:

Painoa on tullu lähemmäs 10kg:whistle: En anna sen häiritä :D

Mielitekoja Jätski,suklaa..kaikki makea! Jouduin muutama ilta sitten leipomaan täytekakunkin kun teki niin mieli:ashamed: Ei siis mikään ihme että paino nousee. Ja perunamuussia olen mättänyt koko raskauden ihan kamalia määriä!! En käsitä mikä siinäkin nyt on :D

Nukkuminen sujuu vielä sillein puoliksi mahallaan,toinen jalka koukussa. Olen kyllä jo siirtymässä kylkiasentoon,kun alkaa olemaan epämukava tuo asento. Joudun vaan etsimään muutaman tyynyn polvien väliin että voin kyljellään nukkua.

Närästys on tutu vaiva täälläkin. En ole vielä joutunut turvautumaan lääkkeisiin,saas nähdä joudunko.

(.) Odottelen vaan ajan kulumista niin saan alkaa pesemään vauvan vaatteita! Nimestä ei edelleen mitään tietoa,ei olla miehen kanssa edes juteltu koko asiasta kun tuntuu hermostuvan aina kun otan asian puheeksi..olkoot sitten ja tyytykööt mun valkkaamaan nimeen jos ei ymmärrä itse ottaa asiaa puheeksi.

MM ja Kirppu 28+3
 
majj tännekin iltapahoinvointi tullu takasin... oon nyt sit ottanu tavaksi syödä jotain pientä vielä tuntia paria ennen iltapalaa, niin pahoinvointi pysyy kurissa. Niin ja närästys on täälläkin jokapäiväistä. Mua ei kans ikinä närästä, raskausaikana vaan.

perhevalmennus täällä tarjotaan esikoista odottaville. Viimeksi ainakin siihen kuului kolme parin tunnin pätkää, ja kyllä me kaikki käytiin läpi. Ja siis miehet mukana niillä joilla oli/pääsi. En kunnolla muista mitä niissä oli, paitsi että viimeinen oli synnytyksestä. Parasta tossa valmennuksessa oli se, että se jatkui sitten pari kuukautta synnytyksen jälkeen ja vauvat kainalossa tuli paljon enemmän tutustuttua muihin. Perhevalmennusryhmästä neljän kanssa pidetään aika tiiviistikin yhteyttä edelleen ja nähdään suht usein. Harmittaa vähän ettei tuota valmennusta ole enää toissynnyuttäjille, nimenomaan kavereiden takia. On tosi ihanaa kun on lähellä samanikäisten vanhempia :)

äippävaatteet menee kaikki vielä oikein hyvin :) Viimeksi muistan että ihan lopussa alko lantiosta kiristämään housut, mutta nyt vielä ainakin istuu ihan nätisti.

eveliina mulla on jo pidemmän aikaa ollu kans oikean käden tunnottomuutta ja pistelyä. Kerroin siitä neuvolassa eikä siellä oikein osattu mitään sanoa. Mut siis välillä oon joutunu ottamaan särkylääkkeen että saan yöllä nukuttua, sen verran ilkeä kipu on. Ei se siis varsinaisesti satu paljoa, mutta on inhottavan tuntuista.

Noista pakastemarjoista, jos haluaa olla ihan tarkka, niin itseasiassa kotimaisetkaan pakastemarjat ei ole kokonaan kotimaisia. Ekassa raskaudessa tutkailin kerran kotimaisten marjojen tuoteselostuksia, ja niissäkin oli osa ulkomaisia marjoja, vaikka kuinka mainosti itseään kotimaisina. Mutta siis kyllä kai tuoreita saa syödä vaikka olisi mistä (?).

hemari ja helmiäinen 30+4
 
Mielihaluista pikapikaa: Mulla on sitruuna ja lime, välillä banaani ja sitten purukumi :LOL:

Äitiysvaatteista iso osa jäänyt pieneksi, maha ei mahdu niihin :(

Nyt lepuuttamaan, olin liikenteessä ja kostautuu....

-Miuski & "Jimpula" 27+3
Moi kaikki!

Mulleki kävi nuin. Mamaliciousin mammafarkuista loppui mahavara ja ne alko puristamaan lantioltakin. Eli ilmeisesti tämä 10 kg:n painonnousu on myös päätynyt pepunkin puolelle. :)
Onneksi on vielä parit pökät jotka jalkaan sopii.
Tänään on neuvola. Palailen sen jälkeen.

Terkuin, Mandalay rv 29+0 POKS!
 
Peban leviämisestä

Mä huomasin tossa kunnon liitoskipupäivien ollessa päällä, että mun persii otti ja leveni. Mieskin huomasi sen. Olin tosi kipeä siis alakerrasta ja lonkista ja sitten kun helpotti niin kas, lantiolla on enemmän mittaa.... nice...

Mä sitten siivoskelin yöllä kuopuksen limayrjöä....näin taas vaihteeks :(
 
pakastemarjoista: "ulkomaiset pakastemarjat on hyvä kuumentaa (vähintään 2 min 90 asteessa) ennen käyttöä, sillä ne saattavat sisältää esim. kasteluvedestä peräisin olevia vatsatautia aiheuttavia viruksia."
Mutta kai niitä tuoreitakin kastellaan? :D
Mä oon ehkä vähän liian tarkka mut en söis ulkomaalaisia tuoreita marjoja pesemättä nitä kunnolla..
 
Painogallupiin seuraava päivitys: eli paino oli tänä aamuna samassa kuin viikko sitten! Eli 14 kg on tullut lisää :ashamed: Mutta nollalisäystä piti sitten juhlia parilla aamupalacroissantilla :confused:

Maitoa ei multakaan vielä tule. Ei ole ikinä tullut ennen synnytystä. Esikoisen synnyttyä sitä tulikin sitten vaikka muille jakaa, kuopuksen kanssa vähemmän.

Jokos kommentoi mansikoiden alkuperämaata. Jo on kumma jos Suomi on ainoa maa maailmassa jossa raskaana olevat saa mansikoita syödä. Ei täällä Ruotsissa ainakaan ole mitään sanottu mansikoista, ennemminkin kätilö niitä mulle suositteli koska niissä on ilmeisesti aikas hyvin rautaa.

(.) Mulla on edelleen matala verenpaine, ja sydän hakkaa, vaikken flunssaa ole saanutkaan. Tosi rasittavaa kun on koko ajan huono olo :( Ja vaavi potkii tosi paljon, hyvähän se on, mutta kun sekin joko sattuu (kun potkii kylkiluihin tai mahalaukkuun --> närästää), tai sitten se tuntuu tosi ärsyttävältä kun se potkii alas päin. Tulis jo ulos.... no ehkei ihan vielä kuitenkaan =)

Jaja, töistä kirjoittelen ja kun en pariin päivään ole ehtinyt käydä lukemassa niin jää varmaan taas vaikka kuinka paljon kommentoimatta :ashamed: Mutta jatkan taas myöhemmin =)

Siobhan ja Plutte 30+0
 
Pienta galluppia pystyyn..

Karvojen kasvusta (hiukset, kynnet, jalkakarvat). Oletteko huomanneet eroja? Raskauden alussa mun jalkakarvat villiintyivat ihan taysin, ja vatsan paalle ilmestyi sellaista ohutta mutta pitkakravaista 'nukkaa'. Kynnet ja hiukset suht samoina. Nyt tama on ihan muuttunut. Jalkakarvat tuskin kasvavat lainkaan, mutta kynnet voivat hyvin. Hiukset ennallaan, en huomaa niiden olevan mitenkaan erityisen hyvinvoivat tai paksut. Mites muilla?

Kivunsiedosta. Oletteko tassa huomanneet eroja? Ma jaksoin eilen epiloida niin jalat kuin kainalot, eika tuntunut missaan, lahinna hieman kutitti (!). Yleensa jalat menevat suht ok, mutta kainalot pistavat irvistamaan. Luulen, etta kroppa valmistautuu tulevaan tuurruttamalla itsensa.. :D

Jattaydyn painogallupista pois.. en ole talla viikolla uskaltautunut vaa'alle kun epailen, etta viime viikkojen massaily on pahasti kostautunut.. Sen sijaan suunnittelen elavani terveellisesti pari seuraavaa viikkoa, ja kun vaaka taman jalkeen ilmoittaa suurempi lukuja voin uskotella itselleni, etta painonnousu on ollut tasaisen normaalia koko ajan. Itsensa huijaamista, heh. :whistle:

Painonnoususta viela sen verran, etta kylla valitettavasti peppu ja reidet ovat levinneet myos. Mammavaatteisiin mahdun edelleen ihan hyvin, mutta hui kun katselin jotain tuoreita valokuvia, ja poskipaat tuntuvat havinneet johonkin. Tosin nyt tata odotusta on jaljella 12 viikkoa ja on rajallista miten paljon siina ajassa ehtii enaa lihavoitua (toivon!). Ja kylla ne kilot sitten lahtevat pikkuhiljaa sen jalkeen, viimeksi meni noin 10kk ja olin hoikemassa kunnossa kun ennen raskautta.
 
Eveliina, olen samaa mieltä Raitapaitaisen kanssa että tuo sun käsien pistely vois olla rannekanavaoireyhtymä. Sen hoidosta voi englanniksi lukea esim: Carpal tunnel syndrome (natural remedies)

Bumpin karvagallupiin: mulla ei kanssa jostain syystä (onneksi) kasva säärikarvat kovinkaan nopeasti. Kynnet kasvaa nopeammin (ainakin tuntuu siltä) kuin aikaisemmin, mutta varsinkin sormenkkynnet on tosi huonossa kunnossa ja lohkeaa jatkuvasti. Eli ne on pakko pitää tosi lyhyinä. Tukka on kanssa kuin peikonpojalla, tavallisesti mä käyn kampaajalla joka kuudes viiko ja sen vikan viikon alkaa muoto mennä, mutta nyt se meni jo viikko sitten hyvinkin ja vasta lauantaina on seuraava aika : / Onhan se kiva että tukka kasvaa, mutta toisaalta...

Mä en ole huomannut, että tällä kertaa paino olisi mennyt pehvaan tai reisiin. Tai siis housut istuu sieltä vielä samalla lailla kuin silloinkin, kun otin nämä äitiyshousut käyttöön parisen kuukautta sitten... tavallisia farkkuja en ole kyllä kokeillut. Mutta kun peilistä katson niin mun mielestä musta ei juurikaan takaa tai suoraan edestä näe että mä olen raskaana, mutta sivulta tää maha on aivan tajuttoman valtava.
 

Yhteistyössä