¤¤¤ELOMASSUT MAALISKUUSSA¤¤¤

Tervehdys kaikille!!

Lasten kanssa taas pitkä ilta kotona kun mies meni korjaamaan tutun autoa, menee tavan mukaan myöhään. Tenavilla ihme tapelukausi menossa. Ei meinaa sujua leikit yhtään kun koko ajan pitäis olla sama lelu molemmilla ja nyt kun kuopus vihdoin on alkanut aika hyvin puhumaan se kiusaa isosiskoa ihan tahallaan ja väittelee ihan kiusakseen! :kieh: Kun olisivat hetken ees nätisti... Toivottavasti ehtivät kasvattaa "järkeä" ennen elokuuta.

Meillä esikoinen leikattiin 42+ viikolla ison painoarvion takia (4,8kg). Oli syntyessään 4190g. Kuopuksen syntymä kesti kauan... toivon että tällä kertaa päästään nopeampaa maailmaan! Supistukset alkoi kipeästi keskiviikko- torstain välisenä yönä ja perjantaina käytiin mutka sairaalassa mutta laittoivat vielä kotiin. Nukkua en pystynyt kuin pari tuntia ja kipu oli sietämätöntä. Esikoinen oli ollu mummolassa hoidossa pari päivää ja haettiin se sunnuntaina kotiin ja seuraavana yönä vietiin mun siskolle hoitoon kun en enään kestänyt ottaa supistuksia vastaan. Tutkittiin ja kätilö oli jo menossa laittamaan mulle altaaseen vettä (olin toivonu sitä kivunlievitykseksi) mutta sitten ehdottikin petidiiniä että jos saisin sen avulla edes hetken nukuttua ennen varsinaista urakkaa... no suostuin ja sain piikin.

Mentiin perhehuoneeseen miehen kanssa nukkumaan ja sain tunnin pari "nukuttua" ihan "huumeista" unta ja pari kertaa säpsähdin siihen että meinasin huutaa ääneen jotain ihan typerää (kuten "nyt nää kaksi lähtee kesälomalle", näin kätilöistä unta ja elettiin lokakuuta! :LOL: )

No herättiin aamupalalle joskus 9-10 aikaan ja taas tutkittiin.. Petidiini lopetti supistukset kuin seinään. Niitä sitten lääkäri yritti vauhdittaa alkuun kalvojen irrottelulla ja tutki lapsiveen värin. Sitten vaan prenalle ootteleen ja tulikumaa kaurapussia kehiin... illemmalla pari tuntia ammeessa ja yheksältä viimein saliin ja kalvojen puhkaisu. Mies soitettiin mukaan ja puoli yksi tyttö syntyi. Ponnistus aika 4min. Mutta pitkä oli matka siihen! toivon todella että nyt mentäis lyhyemmän kaavan kautta!! Kivunlievityksenä mulla oli ne kaurapussit, petidiini jota en enää ikinä halua, aquarakkulat joista ei ollut mitään apua ja epiduraali joka oli taivaallinen!! niin ja ilokaasu jota vedin silmät soikeena vaikka en aikonu siihen koskea.

Nyt oon alkanu odottamaan innolla synnytystä ja vauvan viereen saamista! Kuopuksen kanssa sairaalassa oli jotenkin ihanaa ja toivon että samanlaista olis tälläkin kertaa.

Tänään iski selkäsäryt mullekin kassalla istuessa ja osa liikkeistä tuntui häijyltä. Maha alka ottamaan liukuhihnalle kun kurkottelen. Saa nähä kauanko siihen mahtuu istumaan. Siivousvimmaa oottelen mutta sisustusvimma on jo ollu syntymästä asti ja tänään työkavereille sanoinkin että mulla on vaarallinen työpaikka kun koko ajan tulee uutta ja ihanaa ja ei malta olla kiertämättä niitä hypistelemässä! Kalliiksi tulee olla töissä! :LOL:

Jaksamisia kaikille!! :heart:
 
katham: Hyvä, kun kaikki oli reilassa masumurusella =)
Toi palkallisen jakson pituus riippuu siitäkin kuinka kauan on ollut samassa työpaikassa. Ainakin meidän tessissä maksetaan 30 päivää, kun työsuhde on kestänyt vähintään 3 kk, mutta alle 3 vuotta. Toi 9 päivää on se raja, jonka jälkeen työnantaja voi hakea itselleen Kelalta korvauksia saikkupalkoista.

Onnea pastillalle ja HooÄssälle tyttöuutisista :heart:

Tuntuu, että masu on pamahtanut kunnolla esiin ihan parissa päivässä. Jatkuvasti hipoo töissä kaikkia pöydänreunoja, jotka on justiinsa sopivalla korkeudella - samoin kuin kassatasot...

Tää pääsiäisen tulo ei helpota tätä herkkuhimoa ollenkaan. Oon varmaan tuhonnut jo neljä suklaamunaa ja pakastimessa on jatkuvasti paketti Ville Vallattomia :p Suurimmaksi osaksi koitan puputella raasteita, täysjyvätuotteita ja hedelmiä, mutta hinku kaikkeen hyvään kasvaa päivä päivältä - samaa tahtia vyötärön kanssa :D

Hyvää vointia kaikille äideille ja matkaajille :heart:

kaneliomena ja Elmeri 19+1
 
Ihanaa, paljon tyttöjä tulossa :heart:
Kiva lukea taas iloisia ultrakuulumisia :)
Aikasemmin ajattelin että jaksan viikon odottaa omaa ultraa, mutta en olekaan enää niin varma kun teidän muiden juttuja lukee :D

Onko teillä muilla jo masu sellainen kova, pingottunut pallo? :LOL: Minun maha jo kiristää inhottavasti kun nahka venyy, ja pystyasennossa ollessa maha on ihan kivikova, eikä siis supistuksista ole kyse. Sitten kun makoilee niin masua voi jopa vähän painella ja sormet pikkasen sinne uppoaa :D

Toi poika hajottaa kohta koko kämpän, hänen uusi lempileikkinsä on heitellä palloa niin korkealle kuin pystyy...
 
miulla on kivikova maha seistessä, ja se on tosi ylhäältä asti. ja ruokahalut on niiku ennenkin, mutta mahaan ei mahdu läheskään niin paljoo ku ennen. ja joku tyhmä yrittää joka kerta survoo sen saman vanhan määrän ja kipeekshän siitä tulee :kieh:

ja löysin tänään farkut itelleni, mustat tosin mutta ihanat päällä ja näyttääkin hyvältä!! istuu reisistä hyvin eli saa miut näyttämään ehkä sentin hoikemmalta :D ku nuo muut huosut mitä on!! vähänkö oon mielissään!!

miulla kans lilli ton ultran kanssa samanlailla.. kauheesti on muut jo päässy käymää, mutta jaksetaanhan myöki oottaa omaa vuoroa!! miulla on 20 pv.

mut nyt sohvalle!! Hyvää yötä!!

Äiti lpr
 
Tää ruokahalu on kyllä ihan kauhea... Tuntuu et koko ajan pitäs syödä, tosin mulle maistuu kaikki, leipäkin on niin mahdottoman hyvää... toki herkkujakin tekee mieli koko ajan! Pakko koittaa vähä tarkkailla mitä sinne suuhun tunkee, ettei ihan kauhean kokoiseksi kasva, mut minkäs teet kun koko ajan on nälkä, eikä sitä nälässäkään viiti olla :ashamed:

Synnytys käy välillä mielessä, mut koitan olla sitä liikaa miettimättä, ettei ala liikaa pelottaa ja mietityttää, täytyy vaan luottaa et kaikki menee hyvin ja sairaalaan keritään hyvissä ajoin. Toki toivon ettei tää kasvais niin isoks ku nuorin poika 4140g, kun oli siin huomattavasti kovempi työ ponnistaa kun tyttöä joka painoi syntyessään 2980g...
 
very important baby:Olen kans synnytystä alkanut miettiä näinä aikoina. Toisaalt ihan positiivisena ajatellut, ainoa mikä jännittää helposti taas ja jo nyt, sama kuin ed. synnytystä ennen, eli miten kaikki käytännön järjestelyt: mistä kyyti sairaalaan, jos mies töissä, on ajohommissa, eikä saa aina pikaisesti hälytettyä, ja mistä saan lasten hoitajat lapsille nopeasti, kun mulla suht pikaisesti synnytys edenny ed. kerroilla. Etten joudu paniikissa odottelemaan lasten hoitoa kotona ja siks en pääse lähtemään... Kun lapsia ei voi ottaa mukaan ambulanssiin/ taksiin, jos mies ei ole saapuvilla, ainakaan keskellä yötä. [/b]Osaisko kukaan antaa hyvää neuvoa tähän asiaan? Tätä enemmän jännitän kuin itse synnytystä. En kun haluis synnyttää autossa...
 
Onpas paljon taas mukavia ultrakuulumisia =)
Oma ultra olisi ensi tiistaina, mies ei taida päästä mukaan kun tuli joku työjuttu, höh.. pitää katsoa jos vielä sitten sinne 4D:hen menisi.
Nyt on alkanut jo pientä myllerrystä toisinaan tuntumaan mahassa :) tänäänkin oli muuten hiljaista massussa ja sitten illalla kauppajonossa alkoi pikkuinen jumpata, ihana tunne, muut varmaan ihmetteli mitä itekseni hymyilin =)
Tämäkin pikkukaveri taitaa olla aikamoinen herkkusuu, tykkää kaikesta makeasta ja suklaasta (itsehän en niin välittäisi, mutta lapsen mieliksi syön vähän), saa nähdä mitä neuvolantäti sanoo tuosta painosta.. ja liikkuakin varmaan pitäisi paljon enemmän.. yritän etenkin hyötyliikkua portaita ei hissiä jne. mutta tuntuu että heti alkaa puuskuttamaan kun vähänkään eväänsä väräyttää, millaistahan on sitten loppuajasta, huh..

Justiin laskin että olisi vielä 11 viikkoa kesäloman (ja sen jälkeen äippävapaan) alkuun, ja siitäkin yksi viikko lomaa =) ei kyllä juurikaan nuo työhommat motivoi tällä hetkellä, mutta eihän tässä enää kauan ole. =)

Hyviä vointeja kaikille
 
Synnytystä on kyllä tullut jonkinverran mietittyä, tilitin jo joskus aikaisemmin militanttimammasta, oikein pahansuovasta Justiinasta, joka oli meidän kätilönä esikoisen syntymässä Tyksissä. Nyt vähän lähdössä synnyttämään kuin taisteluun valmistuessa, eli minulle ei TOD ryppyillä turhia, ja jos kätilö taas aukoo päätään ja haukkuu pystyyn niin saa kyllä nahoissaan tuntea. Karvat vaan nousevat pystyyn kun ajattelen edellistä synnytystä, ei pelosta vaan inhosta ja ahdistuksesta kätilöä kohtaan.

Synnytys oli tuon kätilön takia traumaattinen ja olin todella kauan ahdistunut ja masentunut synnytyksen jälkeen.
 
Joku tuola alussa mainitsi ettei tarvi olla huolissaan jos supparit menee levossa ohi ja uudelleensynnyttäjällä ne on merkki siitä että kaik on hyvin..

Ja mullahan noi ei mee ohi levolla ja oon ensisynnyttäjä.. Mut ensvkolla sit rakenneultran jälkeen katotaan taas kohdunsuun tilanne ja sit palaan töihin jos ok..

Onnea kaikille tytöistä ja muutenkin hyvistä uutisista!! :heart:

Musta tuntuu että ne on töissä ihan kypsiä muhun kun sairasloma jatkuu.. :( Mut minkäs teet.. Kaiken teen lapseni eteen että selviää tähän maailmaan..
 
katham Oikea asenne sinulla. Älä yhtään välitä työkaverien kypsymisestä. Esikkoa odottaessa luulin todella ,että töitä voi tehdä lähes samaan tahtiin ja järkytys oli suuri ,kun lääkäri laittoi minut saikulle rv 24. Olen yrittäjä, joten luulin titenkin olevan korvaamaton. Oikein nolottaa ,kun lääkärillekin itkin ,että en minä saikulle voi jäädä. No hän onneksi puhui minulle järkeä. Kyllä meidän pitää vaan pitää vauvelimme etusijalla ,vaikka eivät sitä kaikki ymmärrä. Välillä tuntuu ,että oma mieheni ymmärtää kaikkein vähiten :/ , vaikka auttakin paljon minua töissä.

Aukku Me pohdittiin juuri miheni kanssa tuota samaa. Meillä mies on kyllä vain päivä töissä. Jos lanssilla joudun lähtemään ja hän vie tytön mummulle hoitoon niin ei hän välttämättä ehdi mukaan synnytykseen. Meillä isovanhemmat asuu kyllä alle 10 km päässä. Pystyttekö pyytämään esim. mummoa teille loppujasta tuollaisina aikoina ,kun mies töissä?

No eiköhän tässä ole taas turistu tälle päivälle :) . Hyvää yötä äipät ja massut :wave:
 
Huomenta!!

Mie luotan siihen että keretään hyvin lähtee synnärille poika kainalossa ja heittää se miun vanhemmille, ne asuu sairaalan vieressä, eikä meiltäkään pitkä matka sairaalaan ole!! mutta toinen vaihtoehto että soitan äitin meille, pääsee ympäri vuorokauden, on yrittäjä ja määrää työajat itse =) eka synnytys ku ei menny super nopeasti(8h supistuksia), ni en usko että tääkään 1 tunnissa tulee!!

Ihanaa, heräsin tänä aamuna jo 5 jälkeen :kieh: , kiitos ihanan mieheni, mikä kyllästy miun aiheuttamiin ääniin, ja tökki miuta, ku ei saanu nukuttuu.. no ei saanu kyllä sekään sitten enää nukuttuu ku pupatin sille 6 asti ja sit se meni keittää kahvia ja kananmunia!! olikohan pieni anteex pyyntö :D

Huomenna mies lähtee vkloppu reissuun ja mie vien pojan mummolaan ja vietä illan ihan vaan itseni seurassa, ja jonku hyvän leffan, ja sitten toivon että saisin aamulla nukkua vähän pitempään ku 5 tai 6.. Mutta ootan että saan olla ihan yksin, ihanaa!!

Mukavaa lumista päivää!!

Äiti lpr 19+2
 
katham , hyvä, noin pitää ajatellakin! =) Työpaikkoja tulee ja työpaikkoja menee, mutta lapsi on koko elämä :heart: Välillä täytyy itsekin laittaa asiat takaisin oikeaan tärkeysjärjestykseen, koska tuo työ muuttuu välillä liiankin tärkeäksi....

Itselläni kans noita jäytäviä suppareita, jotka pääasiassa ilmenevät VAIN levossa. Viimeyönäkin heräsin 4-5 kertaa että alavatsaan sattuu. Parhaiten autta kun nousen ylös kävelemään vähäksi aikaa.

Viime perjanatina olin neuvolatädillä joka tosiaan vain voivotteli että sellaista tuo raskaus on ja että pitää levätä enemmän. Maanantaina soitin sitten onneksi toiselle neuvolatädille, ja hän otti asian heti vakavissaan ja laittoi lähetteen labrakokeisiin jotta kyseessä ei ole tulehdus ja antoi lääkäriajan nyt perjantaiksi, eli huomiseksi. Huomenna saa sitten ehkä tietää mikä on syynä näihin suppareihin.

Pepppi ja Ö 18+1
 
Täällä myös yksi uusi ilmottautuja (en kyllä kovin aktiivinen sivujen käyttäjä ). Toista lasta odotellaan. Laskettu aika on 13.8.Ensimäiselle tulee ikää huhtikuun lopussa 2.

Nii ja synnytämään meen kätilöopistolle.
 
Huomenta!
Tervetuloa uusille, en nyt kaikkia nimeltä muista!!:)

Eilen oli neuvola, ihana käynti taas.:) Painoa oli eka käynnistä tullut 4,1kg, tosin eka käynnin aikoihin oli pahoinvointia ja paino laski 1-2kg..Eli periaatteessa pari kiloa siihen varsinaiseen normaali painoon tullu lisää, jos kukaan tajuaa mitä selitän.:D Hb oli laskenut entisestään, 110 oli nyt, kävin ostaa sit toisen paketillisen Obsidaneja.. Terkka meinas että sit ton toisen paketillisen jälkeen saattaa olla ettei tarvi syödä enää rautaa.:) Rakenneultra on 26.3., synnytysvalmennukset 1.4. ja 8.4. sekä seuraava neuvola 9.4. :) Hyvä syke oli, 152, terkka meinasi että sehän on tytön syke ;) Hirveän kovasti kuului myös potkut, sanoi että kyllä sä varmaan kohta alat liikkeet tuntemaan!!;) Yllättävän ylhäältä muuten kuului jo äänet, tosta 1-2 sormen leveyttä navasta. Siinä myös oikealla puolen kohdun korkein kohta, vasemmalla se oli vähän alempana. Terkka sanoi että on vähän epäsopusuhtainen kohtu mut se ei haittaa:) Välillä tuntuu enempi pullotusta oikealla, välillä vasemmalla puolella. Siellä se liikkuu :heart: Sf-mitta oli 14cm, tosi hyvin kohtu kasvanut! Ja istukka on kuulemma edessä, niin sen takia voi mennä viel hetki että tunnen liikkeet. Hmm mitähän muuta.. Pissasta ei löytynyt mitään huomautettavaa, ja kaikkien veri- ja papakokeiden tulokset oli hyvät. Ja veriryhmäni on A.:) Ihanan huolehtivainen terkka meillä, kerroin nimittäin sille mun yöllisistä kamalista alaselkä kivuista, niin kyseli kaikkee ja sanoi että täytyy seurata sitä, ja kipujen mahd. pahetessa vois käydä fysioterapeutilla. Joku mainitsi jostain tukivyöstä, millainen se on, auttaako selkäkipuihin?

Onko muilla muuten tietoa viel noista synnytysvalmennuksista?:) Täällä on noilla huhtikuun alussa olevissa valmennuksissa kaikki kesä-elokuun synnyttäjät. Sit vähän myöhemmin on vauvanhoitovalmennukset.

Seuraavalla neuvolakäynnillä täytellään Kelalle kaikki laput. Kyselin sit et mitenhän se on et saanko uuden vai vanhan paketin, nii sanoi et viime vuonna vanhat paketit loppui huhtikuun puoli välissä, niin voin hyvinkin saada uuden jos venytän lappujen viemistä toukokuulle! Olikohan se viikolle 32 mennessä täytyy viedä ne kaikki laput Kelalle, niin hyvin ehtii :)

Hyvät päivänjatkot masuvoimaloille! =)
Upp3 ja pikku-Peppi 18+2
 
Kiitokset kaikille onnitteluista tytöntylleröstä, mä oon muutaman päivän ollu ihan "sekasin" kun oon ajatellu masuasukkia, jotenkin koko raskaus alkaa konkretisoimaan enemmän ja enemmän, ja kun on ollut ihan kauhea keskenmenon pelko, niin menettämisen pelkokin on ihan kauhea..

noista supistuksista, mullakaan ei mene välttämättä levos ohi, tai mikä oli viikonloppuna et tuli ihan kokoajan ja säikähin tosi pahasti, mut kaikki onneksi ok, muutaman viikon päästä kontrolli aika ja pitää vaan rauhallisemmin ottaa..

onko teistä muuten kukaan muu menossa sinne pelkopolille, vai oonko mä ainut :ashamed: ?
mua jännittää synnytys ja ihan kaikki tosi paljon, ja sit kun kärsin paniikki/ahdistuneisuus häiriöstä niin jännitän ihan muita ihmisiäkin sit, mut mulle sanottiin et kaikki paikat näytetään ja asioista jutellaan ja muutenkin minusta&vauvasta pidetään huolta kunhan sinne asti, ja toivottavasti, päästään..

tukivyöstä: se mun käsittääkseni tukee selkää, joten luulisi sen ehkäisevän kipuja, ja tukevan mahaa muutenkin.

Niin, ja onnittelut ultrassa kävijöille ja tervetuloa kaikille uusille =)

t. Hosso ja Iida 19+2 :heart:
 
Mie haluaisin kokoarvioon lähempänä LA:ta, ihan varmistaakseen vauvan koon ja et varmasti mahtuu tulee ulos, että en sitte tiiä pitääkö miun mennä sinne pelkopolille ja vaatia tota.. en tiiä vielä, terkan kansa pitää jutella sitten lähempänä. esikko oli sen 4kg ja mahtu tulee, mut jänskättää jos tää on isompi, ni mahtuuko se sitten vielä yhtä hyvin.
 
Mä en tiedä menenkö sinne pelkopolille, jotenkin tuntuu että pitäisi niin saisin ainakin keskusteltua vakavasti näistä asioista. Joka tapauksessa mulla on tämän raskausdiabeteksen takia tiedossa ainakin kokoarvio sitten loppuvaiheessa, ja lisäksi noita kontrollikäyntejä ä-polille tulee varmaan kanssa. Mulla oli myös poika yli 4kg syntyessään mutta olisi ehkä mahtunut jos ei olisi ollut avotarjonnassa, mutta sekään ei ole varmaa. Lääkärin mukaan 3,5 kiloiselle on hyvin tilaa tulla.
 
Tottakait kannattaa mennä pelkopolille jos jännittää tai ahdistaa! Meidät suomalaiset ollaan kasvatettu vähän liiankin "rohkeiksi" eli pitää mennä läpi harmaan kiven vaikka hampaat irvessä. Meille ei anneta oikeutta olla heikkoja, vaan aina pitää jaksaa ja hymyillä, etenkin meidän naispuolisten...

Kun menin esikoista synnyttämään, niin en tiennyt muuta synnytyksestä kuin mitä leffoissa näytetään ja mitä kauhutarinoita sitä kuulee yhdeltä sun toiselta. Pelkopolilla uskoisin saavan asiantuntevaa ja oikeaa tietoa kaikkeen synnytykseen liittyvästä. Mikään ei pelota enemmän kuin jokin tuntematon juttu, ainakaan minun mielestäni =)
 
Minulla on sellainen Anita-tukivyö ja viime raskaudessa se auttoi erittäin hyvin selkäkipuihin. Vähensi myös supisteluja tuntuvasti, kun viimeeksi ne rv 30 alkoivat urakalla. Tukee siis myös masua kun se alkaa myöhemmillä viikoilla painaa :)

Täällä ei ole vielä tietoa synnytysvalmennuksista... Viime raskaudessa oli vasta kun minulla oli jo rv 36 täynnä, oli aika tuskallista istua parikin tuntia kovilla penkeillä :) Enkä tiedä edes olenko valmennukseen menossa tällä kertaa.

Tuo tiistainen kätilösijainen ei edes tunnustellut kohtua, aikaisemmilla kerroilla on mahaa paineltu vaikka ei ole mitattukaan. Hän sanoi että ensi kerralla aletaan mittailemaan kohtua. Kyllä minulla viime raskaudessa mitattiin jo rv 17.
No, on se kohtu kasvanut, sen tuntee itsekin :)

Pepppi, minulla on vähän sama asenne kuin sinulla tuosta synnytykseen menosta :) TYKS:iin olen minäkin menossa ja pidän kyllä huolen että synnärille astuessani minulla on asenne sellainen mitä sinne nähtävästi tarvii. Ja varsinkin osastolle mennessä, siellä sain todella huonoa kohtelua viimeeksi. Haistatan vaikka päin naamaa jos tarvis on, se olisi viimeeksikin pitänyt tehdä :LOL:

Lilli ja Tiitti 19+1
 
Poni06: Toki yritän saada ainakin välillä mummia, mutta on loppuodotus on sellasta että voi mennä yli tai ali, että saa jännittää sit jo kaks viikkoa etukäteen. Yritän tietty valmistautua kaikella mahd tavalla. Ystävät kans vaikeesti pääsee irtautumaan kuin heillä kans lapsia ja monet pidemmän välimatkan takana.

Lilli85 ja Pepppi: kurja kuulla, että teil osunut ikäviä kätilöitä TYKS:ssä. Mä olen kans kaks kertaa siellä synnyttänyt, ei mitään kurjia kokemuksia. Viime kerralla vain ärsytti se kipulääkkeiden tuputus, vaikka en niitä tarvinut ja en sitten ottanutkaan. Mutta mitään ilkeitä tapauksia ei mulle osunut, kai nyt sitten kolmannella kerralla.. :/ Mutta nyt ei sit varmaan jaksa välittää sellaisista, on jotain kokemusta jo etukäteen. Tai on jokainen kerta silti omalainen ja yleensä tunteet siellä on aika herkkiä :'(
 
Moikka mammat! :) että mua raivostuttaa nuo työasiat, tänää pomo soitti ettei aio tehdä työvuoroja ensikuulle ennenkun saa tietää jatkuuko mun sairasloma vielä, siis eihän se niin mene!! Eli jos jään sairaslomalle, niin hän ei laita mulle töitä ollenkaan, joten en saa palkkaa ollenkaan mistään? Eikö mulle kuulu ne työt, olin töissä tai sairaslomalla? Ja eilen työkaveri tokas että varokaa vaan jos hänkin alkaa tekeen lapsia niin hänkin on sitten pitkällä sairaslomalla. Teki mieli haistattaa niille paskat. Kuvittelee varmaan että olen muuten vaan sairaslomalla kun pystyn kuitenkin elään ja liikkumaan normaalisti ihmisten ilmoilla mutta en pysty töihin.. Pitäiskö mun muka maata 24h kotona?! No, asiasta toiseen.. Mä en jostain syystä pelkää synnytystä yhtään.. Ainakaan vielä :) eli synnytän jos pystyn ja vauva mahtuu alakautta.. :) Eilen sain tietää että mulla on istukka etuseinässä, ja lääkäri sano että olisin voinu tuntea liikkeet paljon aiemmin jos se olis jossakin muualla koska oon niin hoikka että siks ne tuntuu jo nyt vahvoina.. Mullakin on hieman "epämuodostunut" tuo kohtu, välillä oikealle ja välillä vasemmalle tulee kohoumaa.. :) ja pienestä mahasta huolimatta vauva on normaalin kokoinen, mikä helpotus :) mulla kans iltaisin ja öisin supistelee ja niihin välillä herääkin.. :( semmosta omaan napaan.. Ens ke rakenneultra <3 vointeja kaikille. Katham ja vaavi 19+4 (KOHTA PUOLIVÄLI)
 
En halua ketään säikytellä TYKS:n toiminnasta, mutta ystävälleni joka on ruotsinkielinen, eli mahdollisesti tuli vähän kielellisiä ongelmia, niin hänelle annettiin epiduraali pyytämättä, mikä johti siihen että supistukset loppuivat siihen paikkaan. Synnytystä yritettiin käynnistää 2 päivää (!), minkä aikaa vaaveli oli ilman lapsivettä, ja arvata voi, niin tämä tapaus päätyi hätäsektioon. Onneksi vauva selvisi ilman komplikaatioita, mutta äiti joutui pitkään terapiaan.

Ottakaa mukaan mies tai joku muu tukihenkilö synnytykseen ja tehkää hänelle selväksi mitä haluatte ja mitä ette ehdottomasti halua. Vai pitääköhän kohta ottaa oma asianajaja mukaan synnytkseenkin????
 
Hei vaan,

meillä neiti sairastaa flunssaa edelleen, kolmas viikko menossa. Käytiin lääkärissäkin taas vaihteeksi tänään ja saatiin vielä toinen ab-kuuri, edellinen loppui eilen. :( No jospa me saatais tuo pikkuneiti jo piakkoin terveiden kirjoihin, sitkeessä tuntuu olevan!

Omaan napaan ei kummempia. Muutamia himoja tullut mm. hedelmäpommi jugurttiin ja limsaan, jälkimmäinen ei niinkään terveellinen himo. Olenkin yrittänyt jättää sitten muut herkut minimiin ton limun ohella, ettei ihan vallan mahdottomaksi sokerin syömiseksi/juomiseksi menisi.
Vointi on muuten hyvä, välillä jopa siivuosvimma nostelee päätään. Toki tuo tytön sairastaminen verottaa omaa jaksamista ja siivoilut yms jääneet vähemmälle. Liikkeitä taitaa tuntua hyvin hentoina silloin tällöin, jollen nyt aivan erehdy. En jaksa niistä kuitenkaan stressata, kyllä ne sieltä vielä voimistuu ihan varmasti!

upp3 kyseli tukivöistä. Mulla esikon odotusaikana oli vaihe jolloin issiasvaivasi kovasti. Seisominen ja liikkuminen oli yhtä tuskaa! Tukivyö helpotti kummasti elämistä ja tukevoitti lantionseutua. Äärimmäisen tärkeetähän on just se että vyö on sopivan kokoinen, siis napakka, muuten siitä ei paljon hyötyä ole. Itselläni issias- ja selkävaivat loppuivat kuin seinään jossain vaiheessa, tiedä sitten oliko tukivyön ansiota vai mitä. Mulla kylläkin vaivat olivat vasta joskun 25 viikon jälkeen jolloin vauva jo painoi ikävästä massussa jonnekin hermoon, joten voi olla että masuasukki siirtyi sitten parempaan asentoon ja kivutkin hellittivät. Liikkuessa tuo tukivyö on myös mainio, tukee mahaa mukavasti!

Nyt hetkeksi pitkälleen, tyttö varmaan kohta jo heräilee..

Voikaa hyvin!

:heart: haaveilija ja kyytiläinen 17+3
 

Yhteistyössä